![]() |
|
Onhan tuolla pienoista damagea päässyt tapahtumaan ylätukivarsien kiinnityksessä :D
Otan parempia fotoja kunhan muistan ottaa järkkärin mukaan tallille.. kännykällä ei tule kuin sutta ja sekundaa. Pitää vielä irrottaa kuskin puolen alatukivarren kiinnike, niin sitten pääse siistimään koripalkkeja, tekemään vahvistukset ja sen jälkeen uudet kiinnikkeet. Siirrän samalla kiinnikkeiden paikkoja n.10cm edemmäs, saa vähän tukivarsiin lisää pituutta. Toinen alatukivarren kiinnike on jo irti: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..ja ylätukivarren kiinnikkeitä ei tarvinnut juuri irrottaa, kunhan vähän nitkutti käsillä niin lähti pois :eek: :rolleyes: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Mielenvikaista! :D
Onks toi materiaali vaan ollu liian ohutta vai mikä ton aiheuttaa? kanittaaks ylävarsien puslat ristijoustoissa vai mitä ihmettä? |
Ainahan nelilinkki suorilla varsilla + panhardilla jonkin verran kanittaa, etenkin kun varret on kohtalaisen lyhyet ja ylätukivarsissa on ollut vain toisessa päässä flex jointit.
Siihen päälle hieman turhan ohut materiaalivahvuus koripalkeissa niin noin siinä käy. Teen vahvikelevyt 3mm:n tavarasta ja tukivarren kiinnikkeille paremmat tuennat, eiköhän ala kestämään. Tukivarsien kiinnikkeet siirtyy samalla reilu 10cm eteenpäin, otetaan tukivarsista kaikki säätövara käyttöön (n.5cm) ja taka-akselin kiinnikkeiden nosto ylöspäin ja samalla vähän eteen (pakko, muuten ne menisi akseliputken sisälle). Senkin pitäisi osaltaan jeesata. Voi kun laki antaisi myöden tehdä ristikkäisillä tukivarsilla olevan nelilinkin, saisi oikeasti toimivan alustan pitkillä varsilla ja ilman panhardia.. |
Ootko varma että laki kieltää tommosen muutoksen? Onhan niitä vakionakin autoissa, ylävarret V kulmassa ja alhaalla suorat.
Tai eiks wj koppasessa oo ylävartena semmonen V tuki, samantyylinen kuin rangessa. Luulis ettei kanita ja tehdastekoisena kelpais katsurille, kun ei oo kuin vuotta uudemmasta saman merkin ja mallin autosta... Ne vakiovarret taitaa muuten kiertyä aika hyvin vs putkitukivarret. Varren pituushan ei kiertosuuntaiseen rasitukseen helpotusta tuo jos varsi on tehty putkesta niin ei se jengalle mene. |
Lainaus:
Mulla olisi tallissa riittävä määrä ainesputkea 6mm:n seinämällä mistä tehdä tukivarret, ja riittävä määrä tukivarrenpäitäkin - mutta kun täällä perkeleen byroslaviassa ei saa itse tehdä tukivarsia. Ei vaikka ne olisi saumatonta ainesputkea mihin teettää sopivat kierteet :D :rolleyes: Lainaus:
Lainaus:
Ne siis käytännössä kiertyy kuten kuulamallinen flex joint, mutta antaa periksi kuten tehtaan kumipusla. Takana taasen mulla on alhaalla vastaavat, mutta ylätukivarret on vielä sellaiset missä on "kova" flex joint ja toisessa päässä tehtaan kumipusla. Ei kierry eikä elä tarpeeksi - ja tulos on nähtävissä :D |
Tuolta kohtaa löytyi auton suunnilleen ainoat ruosteet. Tosin tuokin on vain ihan pinnassa.. ylätukivarren kiinnityspulttia varten on reikä, mistä suolavesi pääsee kätevästi koripalkin sisälle. Tutkailin fikkarin ja peilin kanssa muualta, ja edelleen on tehtaan maaleissa muuten.
Tuo reikä tuli täytettyä 1,5mm:n pellillä jonka päälle tulee sitten vielä 4mm:n levystä vahvikkeet molemmin puolin palkkia, sekä sen alle. Toinen puoli on ihan samanlainen. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Tästä rakentuu vahvikepaloja: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Vahvikepalikat tulee tuolle kohtaa koripalkin etuosassa (kuvassa oikealla) olevan sauman/ reiän kohdalta aina tuohon taaempaan (vasemmalla) olevan reiän vieressä olevaan vahvikepalaan asti: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Tuossa olisi suunnitelma takapään tuennan muutoksille.. päädyin nyt kuitenkin siihen että tekisi ylätukivarret A- mallissa ja panhardi kuuseen häiritsemästä akselin liikkeitä.
Alustavasti jo soittelin sekä konttorille että Trafiin yhdelle poikkeuslupamuutoksista vastaavista - toki tämä menee pelkällä muutoskatsastuksella eikä vaadi poikkeuslupaa. Alustavasti tuli vihreää valoa :) Tarkoituksena siis on käyttää ylätukivarsina kahta erillistä vartta yksittäisen A- varren (esim. WJ:ssä, KJ:ssä tai Range Discoverin kolmioylävarsi) sijaan. Tällä saadaan parempi joustojen hallinta, lisää kestävyyttä (neljä puslaa kolmen sijaan) ja parempi hienosäädön mahdollisuus. JK- Wranglerin takaylätukivarsien pituus on juuri sopiva, ja Metalcloakin Duroflex- puslilla olevissa tehdasvalmiissa varsissa on kaikki oleellinen saatavilla sopivaan hintaan. Verrattuna alkuperäiseen rakenteeseen oikeastaan kaikki alustageomteriaan liittyvät ominaisuudet paranee; akselin liikeradan hallinta on parempi (suorissa joustoissa akseli oikeasti liikkuu suoraan ylös-alas, ei sivusuunnassa), anti-squat (ts. kuinka paljon perä pyrkii niiaamaan tai nousemaan veto päällä) läpi koko akselin mahdollisen liikeradan on parempi, tukivarsien asento on parempi - ja panhardin saa pois. Alatukivarret on n.16,3° kulmassa ja ylätukivarret n.40° kulmassa. Pitäisi riittää pitämään akselin sivusuuntaiset liikket kurissa. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Noniin.. suunnitelma kelpaa, joten eikun uusia takaylätukivarsia tilaamaan ja hommaa toteuttamaan :)
|
Nyt on Metalcloakin JK Wranglerin takaylätukivarret tilattu ja maksettu. Menee kyllä viikon- puolitoista ennenkuin saapuu. Sillä välin ehtii hyvin viritellä tukivarsien kiinnikkeitä paikalleen; kävin US Partsista kasan uretaanipuslia mistä saan tehtyä tallista löytyvän ainesputken avulla näppärästi jigin millä saa kiinnikkeet just eikä melkein kohdalleen :)
Samalla tuli tarvikkeet uuteen bensaputkeen (teräspunospinnoitettu AN6- kokoinen nylonletku), ja pari muuta nippeliä. Bensapumpun ja bensakiskon päähän olen jo aiemmin tilannut Russell:in SAE pushlock-> AN6 adapterit. |
Unohdin taas ottaa järkkärin mukaan että saisi tallissa parempia fotoja.. no mutta samapa tuo.
Tässä olisi suuntaa siitä miten tukivarret sijoittuu; alatukivarret on noi rimpulan näköiset, eli siis tuosta tulee jigi jolla saa tukivarsien kiinnikeet oikeaan kohtaan. Ylätukivarsia varten tulee vastaava. Ylätukivarret tulee akselinpäässä n.18cm ylemmäs kuin alatukivarret, ja korin puolella korkeuseroa on n.13cm. |
Homma etenee hitaasti mutta varmasti.. meinaa olla vähän kiirus kun töissä pitäisi käydä ja pikkutytön kanssa peuhata kotona :D
Aloin väkästellä taka-akseliin kiinnekkeitä paikalleen nyt kun jigi on tehty. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Ylätukivarsien paikan hahmottelua että toimii kuten tietokoneen ruudulla; samalla saa mallailtua pahvista tukivarsien kiinnikkeiden pohjalevyn paikkaa & muotoa :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Uudet takaylätukivarret tuli.. tässä vierekkäin vanha takaylätukivarsi ja uudet. Eiköhän nuo uudet kestä hieman paremmin. 1.75" ulkohalkaisija ja .188" seinämälla olevaa saumatonta putkea, eli kotimaisilla mitoilla ~45mm x 4,8mm.
Puslat vanhoissa 51mm leveät, 51mm halkaisija ja 10mm pultinrei'illä. Uudet 59mm leveät, 63mm halkaisija ja 14mm pultinrei'illä :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Tuossa vielä vertauksena alatukivarsi (51mm x 6,35mm putkea) ja uusi ylätukivarsi: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Kyllä on järeetä tavaraa! Mistäs päin internettiä nämä tuli? ;)
|
Lainaus:
Olen ollut erittäin tyytyväinen näihin Metalcloakin Duroflex- pusliin; joustaa/ kiertyy erittäin hyvin - n.34° per pusla äärilaidasta toiseen -> kahdella puslalla siis 68° per tukivarsi, eli ei ikinä tarvitse käyttää puslien "äärirajoja". Lisäksi vaimentaa tärinät ja värinät vähintään yhtä hyvin kuin tehtaan alkuperäiset kumipuslat koska nuo ei ole "kovat" flex-jointit. Nyt kun on jo aika pitkään ajoa tullut näiden kanssa niin uskallan sanoa että yksikään muu kunnolla kiertyvä pusla ei ole toiminut lähimainkaan näin hyvin. Kokemusta on Johnny Jointeista, Rubicon expressin superflex- palleroista, Trailgearin Creeper jointeista, sekä Rough Countryn flex- jointeista. |
Joulut ja uudetvuodet vietetty, voi taas jatkaa hommia.. :cool:
Taivutin banjon ylittävälle trussille kaverin, niin että sai niiden väliin levyn mihin ylätukivarren kiinnikkeet hitsataan. En tietystikään ottanut putkesta sen tarkempaa kuvaa, mutta hälläkö väliä. Tässä on toinen trussi jo paikallaan, ja niiden väliin hitsattuna 7mm:n levynkäikäle: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Työskentelytahti oli pääosin sen verran hektistä, että välivaiheista ei juuri kuvia tullut :eek: Pahvimallia, sitten leikkaa ja liimaa terästä - sillähän sitä saa perinteisesti jotain aikaiseksi. Alkuperäiset mittaukset ja suunnitelmat piti sen verran hyvin paikkansa, että akselin ollessa maksimi sisäänjoustossa ylätukivarren kiinnikkeiden ja korin väliin pitäisi jäädä n.10mm tilaa :D :o Katotaan vastaako todellisuus sitä, kun akselin saa lopulta auton alle.. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Hienolta näyttää!
Mahtuuko noi tukivarret kiertymään noissa korvakkeissaan koko puslan liikevaran, vai kolahtaako rauta rautaa vasten ensin? näyttää kovin kapeilta noi korvakot? |
Molemmissa päissä samanlaiset flexjointit, ja yhdessä päässä kiertymävaraa on toistakymmentä astetta. Eli pitäisi mahtua.. leveämmäksikin olisi voinut tehdä, jos olisi käyttänyt prikkoja kotelon ja tukivarren välissä.
|
Akseli alkaa olla siinä vaiheessa, että pääsi koesovittamaan auton alle että toimiiko suunnitelmat. Tuntuu toimivan :)
Akseli on muuten valmis, mutta iskareiden- ja kallistuksenvakaajan koiranluiden kiinnikkeet pitää vielä tehdä ja akseli maalata. Niiden aika tosin on vasta sitten, kun tukivarren kiinnikkeet korissa on paikallaan. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Pientä koesovittelua: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Vuorostaan korin kimppuun..
Ensin pitää porata reikiä että saa rakennettua vahvaksi :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Sen jälkeen hitsataan vahvikelevyt kiinni ja reiät täytetään erimittaisilla putkenpätkillä - osittain vielä kalikat hitsaamatta. Tuo helmapalkkia koriin tukeva putkenpätkä saa kaverikseen vielä etupuolelle toisen, jonka jälkeen varmaan hitsaan jonkinsortin levyn (2mm pellistä) putkien väliin. Tuolla kohtaa sijaitsi aikaisemmin 1,2mm:n levystä pokkailtu tehtaan alkuperäinen "vahvike"kotelo. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Jotain tässä taas tullut silloin tällöin tehtyä kun on ehtinyt..
Ylätukivarren korinpuolen kiinnike puolivalmiina (suorasta levystä itse taitettu & hitsattu): http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..mikä on jo sijoittunut tuohon paikkaan: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Välissä piti tehdä Star Wars droidi :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..tuonne se droidi päätyi kun sain sen nirhattua keskeltä katkaisemalla: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Saumat pitää hitsata vielä sisäpuoleltakin, mutta tuolla pysyy siihen asti kun kokeilen akselin liikeradat läpi: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
No niin, tulikin hankittua itelleenkin tuollainen -98 Grand Cherokee... Kylläkin 6 koneella, mitähän tästä taas tulee...
|
Kylmän näköstä röpökkää.
|
Lainaus:
Lainaus:
..myöskin verrattuna siihen että tehtaan alkuperäiset 3mm:n kamasta tehdyt tukivarren kiinnikkeet oli yhteensä 12kpl. pistehitseillä kiinni 2mm:n pellissä, niin nuo ei varmasti lähde irti.. |
Samsonite varmaankin viittasi siihen, että hitsin aloituksessa ja lopetuksessa on aina virhe. pitemmällä hitsillä saa perusaineen sulamaan jouhevasti lisäaineeseen ja hitsausvirheiden määrä pienenee. Alle 50mm pitkä naru ei ole voimahitsi.
Vetelyistä tuskin tarvitsee välittää kun on noinkin hyvät jigit :) |
Lainaus:
Koripalkkien vahvikkeet on sellaiset mitä en edes vedä täydellä saumalla yläreunasta, vaan tyyliin 2cm pätkä 2cm välein. Palkkien vahvikkeiden ala- ja sivupalojen saumat on vedetty jotakuinkin 2-3 vedolla; palojen välissä oli n.1mm rako josta hitsausaine tunkeutui myös koripalkkiin. Näkyi selvästi kun katsoi fikkarilla palkkien sisäpuolelle. Yhdellä pitkällä saumalla en saanut tuossa päästä päähän per puoli, niin osaava kumikätinen hitsari en ole :D Lainaus:
Kaikki vihjeet hitsaamisesta otan toki vastaan, en edes yritä väittää olevani luokkahitsari - enemmänkin luokaton hitsari :D mutta sen verran kuitenkin osaan (vai tuuria? :eek: ) että ainakin tähän asti on kaikki osat pysyneet autossa eikä ole tullut mitään murtumia :) |
Noi näyttää niinku ois pistehitsaamalla täpitty.
Vai heiluttteletko kolvia kun on nappi pohjassa? Kokeileppa että työnnät tasaisesti eteenpäin nappi pohjassa. |
Ei ole pisteillä tehty, vaan kolvia heiluttamalla/ pyörittämällä. Sillä tavalla ainakin monessa opuksessa ja netin opetusvideossa kerrotaan.. Onko tuolla suoralla työnnöllä joku idea verrattuna siihen että poltinta pyörittää/ heiluttaa?
Saumat hitsaan lähes poikkeuksetta työntämällä (ja alhaalta ylös "V- liikkellä" jos on pystysaumoja), satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Ohutta peltiä hitsatessa teen usein peräkkäisillä pisteillä, etenkin jos kyseessä ei ole mikään rakenteen vahvuuden kannalta oleellinen paikka. |
En minäkään varsinainen hitsari ole mutta kerrompa silti jotain matkalta kuultua.
Minulle on aina kerrottu ettei mig/mag hitsauksessa pitäisi pyöritellä ja täytellä, vaan jätetään se puikko hommiin, hitsataan suoria siistejä palkoja ja jos on tarvetta niin hitsataan useampi päällekkäin, pieni vaaputus sallitaan. Kone haluttuun säätöön ja kuljetus sulan muodostusta seuraillen. Ylämäkeen tietennin pyöritellään menemään ja hankalissa korjauksissa yritetään pärjätä jotenkin jos ei saada kappalaita mieluisaan asentoon. Alamäkeen vetoa ei tehdä muihin saumoihin kuin näon vuoksi täytettäviin. Näillä olen pärjännyt, saumat joskus jopa katseen kestäviä, yleensä ovat pitäneet. Hiottu sauma on pilattu sauma. |
Tällaisetkin tuli jokunen aika sitten, täytyy varmaan keväämmällä jaksaa hitsata paikalleen. Samalla sitten laatikon kannatinpalkki & yhdistetty pohjapanssari menee uusiksi. Alkanut tuo nykyinen helvetin painava ja osittain epäkäytännöllinen kikkare kyrsimään ihan liikaa :D
Yllättävän kevyet nuo on kokoonsa nähden, n.15kg. Ei tarvitse enää pelätä että menee koripalkit solmuun niinkuin nyt (ne on jo aika solmussa monesta kohtaa).. :cool: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Tuollaiselta tuo takapää näyttää nyt muutosten jälkeen. Iskareille on kolme eri kiinnityskohtaa ylhäällä, joilla pystyy hienosäätämään ulosjouston määrää ja iskarin kulmaa. Eli saa hieman löysemmän/ tiukemman vaimennuksen, ja ulosjoustoa ajokorkeudesta 18-23cm. Sisäänjousto on joka kiinnityspisteellä sama. Tällä keskimmäisellä asennolla akslein pystysuoraa liikettä ajokorkeudesta on 11cm sisäänjoustoa ja 21cm ulos :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
tämä onki ollu mukava ketju lueskella..
Palkkihelmoilla ja pienellä sipistelyllä aloitettu ja nyt on jo aika extreme hommaa :D |
Hyvä jos on jotain apua tai vihjeitä saanut :) Ei tämä nyt sentään mitään extremeä, mutta pikkuhiljaa auto muotoutuu mieleseksi :D
Jos olisi jäätelökioskiauto, niin pitäisi näyttää tältä.. Jeepin tehtaan ukkojen tekele tämän vuoden Easter Jeep Safariin Moabiin. 2" korotusta, 33 x 12.50 renkaat, lukot edessä ja takana, yms.. Upea laite! ..ja tämä muuten ei ollut mikään tehtaan varastossa majaillut auto, vaan jenkkilän paikallisesta nettiautosta haalittu ja rakennettu :cool: http://autoguide.com.vsassets.com/bl...concept-01.jpg |
Oho :eek:
En raskisi risukkoon tuota ajaa.. Löytyykö jostain rakenteluketjua tuosta? Kyllä sulta on jo paljon apuja tullu ja kysymään joutuu jatkossakin:D |
Ei ole oikein tullut nyt topikkia päiviteltyä, mutta koska ei ollut mitään tekemättömiä hommia autossa niin piti alkaa ennen leimaa (viim. 15.4., eli meni jo aikaapäivää sitten :D ) ja muutoskatsastusta tekemään vähän enemmän :rolleyes:
Eli poistin vanhat palkkihelmat ja teen ne uudestaan paremmin - vahvempana, kevyempänä ja samalla vähän paremmalla maavaralla :) Vanhat oli kiinni ylhäältä kynnyskotelossa, ja alhaalta lattian pystyseinän saumassa; sen lisäksi vielä tuettu a-ja c- pilareiden kohdalta putkilevikkeiden alapäillä. Silloin kun ne tein niin taisi jäädä ruostesuojauskin vähän huolimattomasti tehdyksi. Päädyin siis siihen, että tarttis tehdä jotain - eikun rälläkkä laulamaan ja vanha palkkihelma irti. Kuten näkyy, ruoste oli jo vähän päässyt raiskaamaan, lähinnä tosin niitä alkuperäisiä helmakotelon ja lattian pystyseinän osia missä oli huononlaisesti maalia.. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg Vanha helmahan oli 100 x 50 x 3 + 50 x 50 x 3 palkeista kasattu. Uusi nyt sitten vähän eri mitoilla, eli 120 x 60 palkkia 3mm seinällä. Mitoistaan huolimatta tällä uudella tosiaan tulee pari senttiä lisää tilaa helman alle, koska uusi palkki mahtuu paikalleen siten, että sen kulma jää juuri oven alareunan tasalle - siihen missä oli siis alkuperäisessä kynnyksessä pokkaus. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg ..vertaa vanhaan malliin, niin tuosta oven alapuolelta on nyt hävinnyt tuo 0,5mm:n peltilipareen yksi pokkaus. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kkihelma_2.JPG Vahvistusprojekti lähti siitä, että hitsasin b- ja c-pilareiden alapäihin 3mm:n levystä palat, ja niiden pohjaan pätkät saumatonta putkea. Palkkiin reiät pystysuunnassa läpi, ja palkki paikalleen ja alapuolelta putkien päät palkkiin kiinni: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg Palkin alasisänurkkaan hitsasin n.3mm:n vahvuisen T- profiilin (T:n mitat n. 30 x 30mm); tähän profiiliin hitsasin sisäreunasta lattiapellin niin että lattiapelti hieman kantaa reunan päällä. Lattiapellin kulman/ kynnyskotelon pystysuoran osan matkustamon puolelta leikkasin kokonaan pois niin, että jäljellä olevan kynnyskotelon reunan sai hitsattua suoraan helmapalkin sisempään yläreunaan. Lisäksi hitsasin kynnyskotelon ulkopuolisen pitkän sivun koko matkalta palkinm yläpintaan. Eli vanha palkki oli kiinni kahdella pitkällä saumalla ohuessa pellissä, nyt uusi malli on kolmelta sivulta kiinni vahvemmin ja vahvistettuna. Painoa lähti puntarin mukaan pois muutama kilo per puoli ja silti rakenne on vahvempi :) Sisäpuoli: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg Ulkopuoli lattian alapuolelta: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg Ulkopuoli kynnyskotelon nurkalta: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg Nojailuputket/ astinlaudat tuli taiteiltua tällä kertaa niin, että ne kääntyy kantaviin koripalkkeihin asti lattian alapinnan tasalla. Tällä saa edelleen sidottua rakennetta tiukemmin; sekä etu- että takapään putket on sidottu putken yläpinnasta joko lattiaan (edessä) tai pyöränkoteloon (takana). Lisäksi toki putkilevikkeiden alapäät tullaan hitsaamaan kunnolla kiinni helmakoteloihin/ nojailuputkiin. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg ..ja toki kun painoa säästyy, niin pitää jollain tasata se :D Eli noi jenkeistä merirahtina saapuneet frame stiffenerit paikalleen samalla. Nyt ei enää tartte pelätä että koripalkit painuu kasaan osuessaan kiviin. Muutama aika iso lommo jo on. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off....jpg/_full.jpg Tästä osiosta tulee vielä tarkempia kuvia, kunhan saan jatkettua projektia. Työt on viime aikoina haitanneet harrastusta, tammikuun puolivälistä toukokuun puoliväliin normi 40h- työviikkojen päälle tullut tehtyä n.170h ylitöitä :p Eikä muutenkaan viitsi olla koko ajan tallilla, kun olisi tuon touhukkaan 2-vuotiaan tytön kanssakin puuhailtava mahdollisimman paljon :cool: |
Hyvältä näyttää!
Millä muuten maalasit/suojasit tuon palkin? Maalithan sieltä palaa hitsatessa, niin en ole keksinyt mitään järkevää keinoa tuohon?? Taitaa itsellä jäädä vielä palkkihelmojen toteutus vuoteen 2018, mutta kerkeepähän huolella suunnitella :D Meinaa vähän samat ongelmat olla täälläkin tuon ajankäytön kanssa.. |
Kunhan kyselen...
Voiko nuo "frame stiffenerit" laittaa ruosteisten palkkien päälle? :rolleyes:
Ei taida olla hyvä idea, mitähän katsastuksessa inssit tuumaa....? :o |
Kai ne voi, mutta syytä toki olisi saada ensin ruosteet pois, mahdollisimman hyvä ruostesuojaus, ja sitten kalikat paikalleen.
Itse yritän tällä hetkellä miettiä päätäni puhki millä saan maalia ja ruosteenestoaineita koripalkkien sisälle, pitäisi olla riittävän pitkä letku minkä päässä on joka suuntaan suihkiva pää.. hitsaaminen kun luonnollisesti irrottaa maalit palkkien siaältä pois. Harmaa pohjamaali mulla on Mastonin 1k- etch primer, eli happopohjamaali joka on hitsattavaa. |
Lainaus:
|
Juu massaruiskusta tulee komeesti maali läpi,ukko maalannut pari vanhaa traktoria ja kaikkea niihin liittyvää(pois lukien suorat pinnat mihin on haluttu tasasempi kerros maalia).
|
Halpa...
Lainaus:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/75109...oruisku-Asturo |
Väliin taas huonolaatuisia fotoja, kun unohdin järkkärin himaan :o
Taka-akselia on siirretty alkuperäisestä paikasta n.3cm taaksepäin, ja nyt tukivarsien paikkojen uusinnan yhteydessä siirsin vielä jousilautasia akseliputken päällä taaemmas, niin yläpään lautaset oli täysin väärässä paikassa -> jouset oli aivan banaanilla, jonka lisäksi ottivat kiinni pohjaanlyöntikumin putken nurkkaan. Eihän se homma niin toimi, joten väsäsin uudet ylälautaset. Siinä samalla tuli takarungon loppuosaankin levyä kylkeen vahvistamaan, alapuoli on jo ennestään tehty. Nyt on siis käytännössä oko kantavat koripalkit keulasta perään asti 3-6mm:n levyllä vahvistettuna alapuolelta, ulkosivulta pääosin kokonaan 3-4mm:n levyllä, ja sisäsivulta tarvittavilta osin (tukivarsien kohdalla, sekä vetokoukun/ panssarien kohdalla). Tuollainen tuli ensimmäisestä, toisesta peilikuva kunhan saan auton käännettyä toisinpäin - tallissa ei ole tilaa tehdä kuin yhtä puolta kerrallaan :D Varsinainen kiinnike: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...1.jpg?img=full "Doubler"- levy, jossa on samalla viistovahvikkeet. Tällä sain jousilautasen yläpään 6mm:n vahvuiseksi, 3mm:n levy ei varmasti olisi ollut tarpeeksi tukeva (orkkismallikin on n.5mm paksua): https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...4.jpg?img=full Valmis tuote hitsattavaksi kiinni; tottakai kevennys/ hitsausrei'illä. Viillot on myös hitsausta varten, näyttää kuvassa kapeilta mutta on n.3mm:n levyiset. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...5.jpg?img=full |
Noita vahvistuksia kun katselee, niin ootko käynyt puntarilla Jeepin kanssa?
Itsellä rekisteröintikatsastuksessa punnittiin, niin jäi etuakselille alle 70kg kantavuutta kun itse olin kuskin paikalla (paino alle 80kg) ja ei oo edes vinssiä keulassa :eek: puskuri on mulla 3mm tavarasta tehty ja vinssipeti 6 millisestä. Punnituksessa oli 31" renkaat. Vinssin kun laittaa, niin pitää ottaa kohtalaisen kevyt apukuski matkaan :D tai ei noita tien päällä taideta koskaan punnita... |
Puntaroitu on, joka renkaan alla oma kalibroitu vaaka. Akselimassat on ollut ihan ok, ja puolitäydellä tankilla 2150kg omapaino.
On sinne siis parisataa kiloa tullut lisää, mutta toisaalta alkuperäistä peltiä on oikeasti lähtenyt pois loppupeleissä ihan helvetinmoinen määrä :) |
Viimeaikaisia päivityksiä.. koripalkkien vahvikkeet on nyt hitsattu ja maalattuna:
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...5.jpg?img=full Etupäässä jatkoin vahvikkeita hieman pidemmälle 2mm:n levystä, johon sai hitsattua palkkihelman poikkittaisvahvikkeen kiinni: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...3.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...4.jpg?img=full Auto ajokorkeudessa 33" renkailla (kuvassa 285/75 R16 katurenkaat mitkä on n.1,5cm isommat halkaisijaltaan) ja n.75mm korotuksella palkkihelmojen alapää on 59cm maasta; mahan alla on n.45cm tilaa matalimmalla kohdalla. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...8.jpg?img=full Vähän amerikanmallin blingiä amerikanihmeeseen :cool: :D On noilla palkin ja nojailuputken välisillä levyillä tosin vähän funktiotakin, eli pysyy pahimmat paskat pois kyljistä kun eturenkaat ei heitä suoraan kaikkea skeidaa putken ja palkin välistä. Reiät on 25mm halkaisijaltaan, toivottavasti on riittävän isot että saa toisaalta huuhdeltua skeidat pois. Toivottavasti ei myöskään kerrytä talvella ihan liikaa lunta ja jäätä tuohon :rolleyes: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...7.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...6.jpg?img=full Sisätiloissa näyttää nyt tältä, vielä vähän vaimennusainetta päälle, johtokotelot paikalleen ja lattiamatto & etupenkki takaisin kiinni. Siten olisi jäljellä enää takaosan viimeistely ja toiselle puolelle sama proggis :D Verrattuna vanhaan versioon painoa on poisleikattujen materiaalien painon perusteella hyvinkin tarkkaan saman verran, mutta on selkeästi tukevamman oloinen vanhaan verrattuna. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...9.jpg?img=full |
Kuskin puoli alkaisi olla valmis.. pientä viimeistelyä vielä mutta muuten on kondiksessa :) Tarttee suihkia pari kierrosta lakkaa kynnyskoteloiden päälle mitkä maalasin tehtaan orkkisvärillä, ja palkkihelmoihin ja putkiin vielä pari kerrosta Hammeriten hammer effect maalia päälle.
Päädyin tekemään etu- ja takapäähän pienet kulmavahvikkeet niin tulee vielä vähän lisäturvaa ettei nitkahda mistään. Nuo on 2mm:n suorasta levystä itse taivutettu ja leikattu muotoon. Sopii ihan kelvollisesti :D https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...0.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...6.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...4.jpg?img=full Vedin tosiaan kynnyskotelot auton omalla värillä, ikäänkuin sillä varsinaisesti olisi väliä mutta näyttää se jotenkin paremmalta omaan silmään. Palkit ja putket on maalattu mustalla Hammeriten hammer effect- maalilla - helppo korjata kun ei tartte välttämättä primeria, ja toisaalta on hämmästyttävän lähellä sävyltään auton omaa väriä :cool: :D https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...1.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...4.jpg?img=full |
Hyvältä näyttää ja tukevalta. Mut kyl mä sanon että aika vähällä käytöllä sun käyttöauto on ku noin kestää olla pajalla..! :D
|
Lainaus:
|
N. 6 vuotta oon seurannu tätä rakentamista ja hämmästellyt työn siisteyttä ja tietämystä noista kaikista Jeepin salaisuuksista. Hieno toppiikki kaikenkaikkiaan!
|
Näin on!
Lainaus:
Ja kiitos tästä topikista! :D Tälläinen tollo seurailee ihaillen.... :o |
Noh.. kiitos kehuista! :o Koitan tehdä kunnolla sekä työn jäljen osalta, mutta etenkin toimivuuden osalta.
Olisiko nämä nyt sitten vähän sellaisia hys-hys- päivitysjuttuja, mutta näillä mennään koska haluan kunnolliset jarrut. Tässä välissä vedän siis jarruputket uusiksi, ja vaihtuu nyt sitten niin että abs- yksiköltä satuloille asti menee letkut yhdellä vedolla ilman liitoksia. Goodridgen 600-sarjan letkua, pitäisi olla kelvollista tähän kun sitä kerran käytetään rata- ja ralliautoissa, kisaprätkissä yms... Jamantilta olin jo ehtinyt ostaa uuden takajarruputken, mutta se menee toiseen ZJ:hin hyötykäyttöön, kun tähän nyt tosiaan tulee vähän eri systeemit. Eli ABS- yksikköön adapterit millisistä AN3- tyylin liitoksille. Hydrauliyksikkö on "hienosti" toteutettu, joka jarrulähdölle on oma kierteensä. Kai tuossa on sitten se taustalla että tehtaalla eivät ole voineet vahingossa ruuvata jarruputkia väärään reikään. Alkuperäiset lähdöt (ainakin tämänikäisessä Jeepissä) on: * Takalähtö on 12 x 1mm * Vasen etu on joku ihmekoko 11 x 1,5mm * Oikea etu on 10 x 1mm 11 x 1,5mm -> AN3 adapteria ei taida olla olemassakaan, joten päädyin siihen että suurennan ko. lähdön 12 x 1,5mm:iin. IKH:sta löyty sopiva kierretappi suoraan hyllystä, ei muuta kuin ABS- yksikkö pääsylintereineen irti autosta ja hommiin :D https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...9.jpg?img=full Yhteensä n.13 metriä Goodridgen 600-sarjan letkua (ihanan halpaa :o ), sopivat adapterit, liittimet yms. välineet liitoksien tekoa varten (ja nuo sitten ihan oikeasti pitää, luotto on paljon suurempi kuin Made-in-China tarvikeletkuihin); liitokset on purettavissa/ kasattavissa jos tarvitsee huoltaa. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...4.jpg?img=full Takajarrujen haaroitus on alunperin taka-akselilla, ja muutenkin siellä on hillitön kasa liitoksia (ABS:ltä takaylätukivarren kohdalle, josta kovasta linjasta letkuksi akselille; siellä T-haara josta kovalla linjalla akseliputkien päähän, jossa liitos ja siitä letkulla satulalle); Nyt haaroitus on heti ABS- yksiköllä, ja siitä kahdella letkulla koko matka satuloille asti ilman liitoksia. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...0.jpg?img=full Etujarrujen letkut ja ABS- antureiden piuhat on alunperin olleet aika hölmösti, kun ne roikkuu tukivarren vieressä valmiina keräämään kaikki oksat, roskat, jäämään jumiin ja katkeamaan (ABS- piuhat on jo olleet pariin kertaan poikki, ja toinen etujarruletku on kerran napannut oksan mukaan niin että kovan putken ja letkun välinen liitos piti uusia). Nyt letkulähtö satulalta on suoraan ylös, siitä yläpallonivelen kohdalla pieni lenkki jotta olkavarsi voi kääntyä, siitä akseliputkea pitkin ylätukivarrelle ja tulipeltiä pitkin ylös ja edelleen ABS- yksikölle. Toinen puoli vastaavalla tavalla. Toistaiseksi on sovitusta varten kiinni nippareilla, mutta teen kunnolliset kiinnikkeet letkuille kunhan löytyy parhaat kohdat tehdä liitokset ja saan vielä ABS- piuhat letkun viereen kaveriksi. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...5.jpg?img=full Etuiskarit myös vaihtoon, nämä toivottavasti on oikeasti hyvät. Bilsteinin 7100- sarjan kepit short body- mallina, 12" iskua (laskennallisesti 305mm, mutta todellisuudessa 295mm). Iskarit on itse purettavissa/ kasattavissa, ja sisään- ja ulospäinvaimennuksen shimmit voi vaihtaa jos vaimennusta haluaa muuttaa. Samoin lisäsäiliön päässä on venttiili, josta voi halutessaan säätää typen painetta iskarissa. Sisäänjousto pysyy samana kuin tähänkin asti, mutta nämä iskarit tarjoaa n.6cm lisää ulosjoustoa vanhoihin verrattuna. Eli n.120mm sisään, ja 175mm ulos; käytännössä sisäänjousto rajoitetaan max.110mm:n jotta iskari ei pääse pohjaamaan. Ulosjoustoa varten teen rajoitinliinat. Etujouset vaihtuu nykyisistä Moogin progressiivista + 1.75" korotusblokeista Metalcloakin 2.5" korottaviin dual-rate jousiin. Niiden vapaa pituus on n.56cm, mikä riittää enemmän kuin hyvin siihen että jousi ei pääse täysin vapaaksi maksimi ulosjoustossakaan. Nykyisten vastaava pituus on reilu 10cm vähemmän :D Tähän saakka jouset on riittäneet koska ulosjoustoa ei ole ollut niin paljoa että jousi pääsisi vapaaksi. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...8.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...9.jpg?img=full |
Tuntuu etten tähän topicciin muuta kommentoi kun että hienoa jälkeä mutta.... kyllä vaan on niin hienoa jälkeä. :cool:
Lisäselvityksenä tosiaan se, että näitä kun en ole paljon ehtinyt ropaamaan, niin siksi katselen ja ihastelen. :D |
Syksyn/ talven aikana kun menee nuo etu- ja taka-akselit uusiksi ja teen ne 50mm nykyistä leveämpänä, JK- Wranglerin järeämmillä ulkopäillä ja jarruilla mutta ZJ:n (tai WJ:n, on vielä vähän auki) navoilla, niin tarttee uudet vanteet ja renkaat.
Leveämmillä akseleilla tarvitsen vanteet mitkä taas tuo rengasta sisäänpäin n. puoli tuumaa nykyisestä. Eli kokonaisleveys muuttuu vain n.10mm per puoli leveämmäksi. Se taas vaatii sen, että tarttee joko 16" tai 17" vanteen että mahtuu pyörimään jarrujen ympärillä. 16" vanteille ei ole olemassakaan 33" halkaisijaltaan olevia renkaita, joten vaihtoehto on silloin 17" x 8.5" vanne, ja karkeitakin metsäkelpoisia renkaita löytyy 33 x 12.50 x 17 kokoisina. Tuossa olisi hyvin karkea hahmotelma vannemallista ja miltä 17" vanne ja 33" rengas näyttäisi. Renkaan kylki kuitenkin on vielä kohtalainen, käytännössä saman verran mitä 31" renkaalla 15" vanteella. Oikeastaan jäljellä on kaksi vaihtoehtoa uudeksi vanteeksi, joko Method Racing Wheelsin NV, kokona 17 x 8.5" 0ET (4,75" BS) tai sitten 4x4 Partsista yksi vanne mitä löytyy 17 x 8.5" kokoisena sopivalla ET:llä. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...o.jpg?img=full |
Eikös D44-akseleilla olisi helpompaa? Kun eikös jossain Wranglerissa (Rubicon?) ole sellaiset kummassakin päässä, niin ei tarttis muuttaa NIIN paljoa. Vai onko niiden hinta ja saatavuus sellainen että mieluummin JK:sta?
|
Lainaus:
Takana on D44HD, jossa välitys on yhtä vahva kuin JK:n D44:ssä. Taka-akselin tuenta mulla on joka tapauksessa muutettu ihan toiseksi alkuperäisestä, joten minkä tahansa akselin laitankin taakse niin se täytyy muokata. Vastaavasti taas eteen on tulossa high pinion D44, ja niitä on tasan tarkkaan kahdessa autossa: 70-luvun Fordin F250- pickupeissa, ja Jeepin JK- Rubiconissa. TJ- Rubiconin etuakseli on low pinion D44, aivan yhtä heikoilla akseliputkilla kuin D30, ja samoilla XJ/ZJ/TJ jarruilla, olkavarsilla yms. Minulla on ollut WJ:n olkavarret, jarrut ja ohjaus jo 6 vuotta, enkä TODELLAKAAN halua sitä kasaa paskaa mitä näissä on orkkiksena etupäässä :D Lisäksi TJ:n akselit on liian kapeat, koska nimenomaan haluan sen 2"-3" leveämmän akselin ja vähemmän levittävät vanteet, että saa vähennettyä rasitusta etunavoilta, ja toisaalta myös scrub radius on silloin paljon parempi. TJ- Rubiconin taka-akseli vastaavasti on kiinnikkeiltään erilainen kuin ZJ:n akseli, ja ne tosiaan joutuisi muutenkin muuttamaan - ja sekin on liian kapea. Lisäksi TJ- Rubiconin akselit on pirun vaikeita löytää, ja ihan överikalliita siihen nähden mitä sillä rahalla saa. JK- Rubiconin akselit taas on pääosin sellaisenaan muuten hyvät, mutta niissä on pari ongelmaa: * Heikot akseliputket etenkin edessä * Liian leveät leimattavaksi ZJ:hin * ABS:t mahdollisesti ei yhteensopivat ZJ:n systeemin kanssa (ainakin eri hammasluku, mikä vielä ei ole ongelma, mutta tunnistimet ei välttämättä ole yhteensopivat ominaisuuksiensa osalta) * Pari JK Rubiconin akseleita jenkeistä hommattuna, joihin ensin vaihtaa välityksen tiheämmäksi ja tekee muut tarvittavat muutokset on loppupelissä kalliimpi kuin tilata suoraan vaikkapa Dynatrackiltä kokonaan uudet vieläkin vahvemmat :D Eli kyllä, tälleen kuten teen tulee juuri sen levyiset kuin haluan, tulee riittävän vahvat tähän käyttöön, tulee juuri niillä ominaisuuksilla kuin haluan, ja pysyy katulaillisena. Jos olisi rahaa eikä Trafin pykälät olisi ongelma, niin eteen tulisi HP D60 ja taakse GM:n full float 14-bolt. tai D70, ja renkaina olisi ~37" :cool: |
Äh. Olin sen verta kauan pois näistä kuvioista kahden tuningkikottimen parissa, että muiden Jeeppien kaikki vaiheet ja teknologiset erikoisuudet on kyllä jääneet ihan kokonaan seuraamatta. Ja dementia huolehtii yksityiskohtien menemisen sekaisin ja muistamisen väärin, jos ollenkaan eli unohdetaan tuo mun edellinen postaus. :o Koitan jatkossa kommentoida paremmin. :)
|
Heh... aika täyslaidallisen heitti Timppa takaisin, mut korrektisti. :D Mukava aina seurata kun joku oikeesti tietää mitä haluu ja mitä on tekemässä.
|
Joo siis Timo puheli jo kauan aikaa sitten D44-akseleista ja niiden kalleudesta/saatavuudesta mutta sitä en Jeeppitauoltani muistanut että etupään JK-Rubicon vaatii noin paljon muutoksia enkä tiennyt/muistanut sitä että Timolla oli takana jo D44HD, ym. yksityiskohtia.
Meillä on muutenkin Timon kanssa suuret periaatteelliset erot autonrakennuksessa, joista on aiemminkin "riidelty" ja siitä tässäkin tapauksessa oli näköjään kyse, vaikka muistamisen piikkiin tämän laitankin. Toisin kuin Timolle mulle moisessa projektissa olisi ollut tärkeää kokonaisuuden toimivuus olemattomalla raha- ja korkeintaan kohtuullisella työmäärällä ja sellainen projekti-WJ mulla nyt on! :) |
Juu, nää on Hanskin kanssa tällaisia keskusteluita mitä välillä käydään :D :cool:
|
Jotain juttuja tekeillään uuden leveämmän taka-akselin osalta.. leveämpi etuakselikin valmistuu joskus, kunhan riittää rahaa, aikaa ja uusia osia :o
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...9.jpg?img=full |
Hienot oranssit toppaovet!
|
Ei oikein ole ehtinyt rakentamaan autoa kun vaimo tekee lähinnä iltavuoroja & viikonloppuja, minä teen kämpässä sisäremppaa ja touhuan vauhdikkaan 3- vuotiaan tytön kanssa.
Mutta nyt ainakin tuli vähän osia etuakseliprojektia varten :cool: Dynatracin C:t on järeysluokaltaan pääosin samaa luokkaa balljoint D60 C:n kanssa, ja ihan julmetusti vahvemmat kuin alkuperäiset JK:n D30/D44:n C:t, tai etenkin alkuperäiset XJ/TJ/ZJ D30 C:t. Alla vertailuna vasemmalta oikealle D60 kingpin, Dynatrac JK D30/D44, ja alkuperäinen JK D30/D44 C. Alkuperäinen C on yläosan varresta n.45mm leveä, uusi on n.85mm; alaosa on orkkiksessa n.80mm, uudessa n.100mm. Lisäksi monin paikoin muutenkin vahvistettu mistä vain pystyy. Ei luulisi vääntyvän ihan helposti. Noilla rymytään 40" renkailla kivikossa, joten eiköhän ne kestä minun käytön ihan mukavasti. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...6.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...8.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...9.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...0.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...g.jpg?img=full |
Joku tuommoinen kasa metallia on pikkuhiljaa kerääntynyt. Siitä kait pitäisi tehdä jotain :o
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...2.jpg?img=full |
Iso peukku!! tekemisen meininkiä!
|
Eteneminen on ollut hidasta ja rauhallista, mutta pikkuhiljaa kuitenkin alkaa lähestyä hetki että saisi auton muutoskatsastettua ja leimaan.
Kävin tänään pikku lenkin tallin (mutsin autotalli :D ) läheisyydessä asuntokadulla, ja pikku säätöä lukuunottamatta hyvältä vaikuttaa. Taakse vielä koiranluut takavakaajalle, ja jarruille pitää tehdä Snap-on MT2500:n kanssa ABS- ilmaus, niin olisi kelvollinen konttorille. Tossa vähän näkee miten tuo uusi taka-akselin tuenta toimii, ja voin sanoa että se kyllä toimii paljon paremmin kuin orkkis. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...5.jpg?img=full Maksimi sisäänjoustossa akseli ei juuri liiku ajokorkeudesta pituussuunnassa - sentin verran :) Ääri ulosjoustossa vähän sama juttu, akseli siirtyy vain n.2-3cm, mikä on tämänmittaisilla tukivarsilla hämmästyttävän vähän. Verrattuna alkuperäiseen akseliston tuentaan, niin ulosjoustoa on enemmän, ja akseli liikkuu reilusti vähemmän pituussuunnassa :cool: Rullamitta on hahmottamassa pituussirtymää. Jos kiinnostaa äärijouston mitta, niin alhaalla oleva pää vetarin päästä mitattuna on 47cm alempana kuin ylhäällä oleva. Ihan ok, eikä enempää antaisi jousetkaan varaa.. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...4.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...3.jpg?img=full Ihan mukavasti se elää, eikä ahdista mistään minkään vertaa: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...1.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...8.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...0.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...2.jpg?img=full |
Jotain pörinää se vieläkin pitää :o
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off.../VIDEO0083.mp4 Tein pikaisesti rampin teräspalkista, tuli vaan seinä vastaan niin ei voinut kokeilla äärijoustoja ollenkaan :( https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...5.jpg?img=full Takarenkaat mahtuu hienosti putkilevikkeiden sisälle, tämä on ihan oikeasti mitattu juttu aikanaan.. Etujarrusatulatkin menee kevyesti 15" vanteiden sisään :D https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...6.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...7.jpg?img=full |
Tämä on ollut hitusen päivittämättä, aikani ajelin kesällä ja syksyllä kunnes alkoi taas kerran venakoneisto pitää elämää ja pistin auton parkkiin ja purin venakoneiston tällä kertaa kokonaan auki. Myös imusarja lähti irti että pääsi tarkistamaan venttiilinnostimet.
Tuttu juttu tuli vastaan mikä pari kertaa samojen venttiilien kohdalla aiemminkin: tönäreissä väljää ja tönärin yläpää oli syönyt itsensä rikki. Tässä vaiheessa totesin että syy on pakko olla liftereissä, vaikka kaikki uusinkin silloin kun vaihdoin kannet, nokan ja rullakeinut. Koneen syövereistä löytyi kuin löytyikin kolme väsynyttä hydraulista lifteriä, joissa ei ollut niin minkäänlaista vastusta. Öljynpaineella ovat varmaan jotenkin pysyneet läjässä pikkukierroksilla, mutta vähitellen aina naputus kasvoi eli ei ole toimineet oikein alusta alkaenkaan. j0hanneksen kesälä Kulmakorvessa kuvaamalla (muksu oli ekaa kertaa kyydissä niin tuli ajettua vähän ujommin :D ) naputuksen kuulee aika hyvin tyhjäkäynnillä ja matalammilla jengoilla: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...ikku+nousu.mp4 Kohdakkoin on vihdoin viimein aikaa ja huvitusta fiksata, joten tilasin samalla vähän imupuolelle osia: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...r.jpg?img=full |
Joulupukki oli myöhässä tänä vuonna, mutta tulihan nämäkin vihdoin. Jos tässä lähipäivinä saisi noi maalattua, ja sitten paikalleen. Sit onkin jo pakko hommata uusi softa, ei tuo purkki enää taida toimia näiden jälkeen kunnolla :o
Uutta ja vanhaa: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...1.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...4.jpg?img=full Orkkis on 2 x ~48mm, koneistettu on 2 x 52mm. Eli n. 3620mm^2 vs. 4250mm^2, toisin sanoen reilu 15% suurempi kanavan pinta-ala ja kait nuo reunojen siistinnätkin vähän auttaa. Kaasuläpän päälle tulevan imukanavan "hattu" pitänee samalla vaihtaa vähän paremmin virtaavaan, nykyinen on melkoisen ahdas lättänä. Ostin mukaan pallopääpultit, voi olla vedän senkkausterällä noi kiinnitysreiät ja laitan uppokantaiset pultit jos materiaalivaraa riittää.. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...3.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...5.jpg?img=full |
Lisää huonoja kännykuvia, vähän siivosin snurralla kaasuläppäkotelon ja adapterin yhdistymiskohtaa, sai kanavat kohtaamaan paremmin.
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...8.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...9.jpg?img=full Ensin suojaus oranssilla teipillä, sitten 1k happopohja ja sen jälkeen maalit & lakat pintaan. Adapteri ja kaasuläppäkotelo meni violetinsinisellä, imusatsi sama kuin viimeksi eli alumiini/ hopeahohto. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...7.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...3.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...7.jpg?img=full Sitten vaan loput osat irti alkuperäisestä imusatsista, ja tuohon paikalleen.. |
Huohotussysteemin päivityksiä; vaikka mitään ohivirtausta ei ole ja puristuspaineet siis pysyy kuten pitääkin, niin näissä koneissa on vähän taipumusta siihen että imusarjaan kertyy öljyä venakopan sisältä.
Eli venakoppaan reikä ja siihen AN8- läpivinetinippa. Imusatsiin vaihdoin (ei näy kuvissa) AN8- nipan letkulähdön tilalle, ja lisäksi tuo öljynkeruusäiliö johon myös AN8- liittimet tilalle. Olisi tuon kait voinut tehdä ihan normi kumiletkullakin, mutta kun nyt kerran on bling- letkua ja liittimiä jo konehuoneessa niin mennään samalla linjalla. Eipähän ainakaan irtoa :D Letkuja ei vielä ole, pitää ensin sovittaa tuo purkki johonkin. Mielummin olisi saanut olla mustana liittimineen, mutta hyllyssä oli vain punaista purkkia ja sinisiä liitinadaptereita. Eli se on nyt sitten blingiä :rolleyes: Ruuvilukitteella ja tiivistemassalla läpivientinippa kiinni venakoppaan: https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...8.jpg?img=full https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...0.jpg?img=full Itse öljynkeruusäiliö. Letkut ja liittimet hommaan kunhan keksin purkille paikan, konehuone on sen verran täysi ja pitäisi löytää paikka mistä on vielä helppo tyhjentää. https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Off...3.jpg?img=full |
mielenkiintoista.
vähän loppuu kesken tämä sun rakentelu topicci, myitkö auton pois vai ?
olis vähän apuja vailla, itte en kauheasti näistä tiedä, mutta silti piti ottaa ja purkaa jeepistä kone paloksi mielenkiinnosta lajiin, nyt sitten tarvis alkaa kasaamaan ja uudet tiivisteet jne pitäis tilata. mistä nuo nokka akselin laakerit saa tilattua ? täysin vakiona tämä laite pysyy. eli tuo 5.2 malli kyseessä. muut osat ja tiivisteet jne on jo klikkauksen päässä tulossa mut tota nokan laakerisettiä en oo viel löytäny. ihme ja kumma mut en saanut yhtäkään pulttia poikki purkaessa konetta, mitäs kaikkea kannattaa muuten ottaa huomioon kasatessa ? T: Amatööri ekaa kertaa kasia fiilaamassa.:cool: :confused: :) |
Ei ole myyty pois, ei vain ole tullut päivitettyä tänne mitään. Autokin on ollut hitaassa rakenteluvaiheessa autotallissa nyt muutaman vuoden, ollut sen verran paljon muuta tekemistä että auton rakentaminen jäänyt aivan liian vähälle.
Nokan laakereita pitäisi saada melkein mistä vain jenkkiosia myyvästä putiikista, omat tilannut aikoinaan rockautosta. Kannattaa hakea www.jeepslimited.com- osoitteesta tehtaan korjausopas (FSM), löytyy jokseenkin kaikki tarvittava tieto vakion koneen kasaamiseen. Älä käytä chilton/ haynes opuksia.. |
ookei, tämä selvä. juu kyllä sitä aikaa aina johonkin kuluu, itsekin teen kaikenlaisia muita hommia kokoajan, mut nyt sai inspiraatiota tuota käydä läpi ja sitten käyttöpeliksi. no niin eli joutuu tilaamaan ulkoisilta mailta hilut :) luulin jo pääseväni vähällä ettei tarvis tilata ku kotomaasta mut eikai siinä auta ku kokeilla tuolta tilailla vaikka olen aika huono ulkomailta tilailemaan :o
onko noi haynesit sit jotenkin väärällä tiedolla vai ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ihan uteliaisuuttani kyselen //Janne |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 19:54 (GMT +2). |
|