![]() |
Lainaus:
Joo, näköjään Laredo -mallissa (siis ei ATC) on alipaineella noi säädöt suuntaukselle, mutta lämmönsäätö on sähköinen (katsoin varaosakuvasta)!! |
No automaatti ilmastointi, molemmille puolille oma lämmönsäätö. Tullut vain mielikuva alipaine ohjauksesta ku läppien ääni kuuluu.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Antakaapa arvailuja mitä tapahtuu jos säädän läppiä siten että tuulilasin läppä on kokoajan vähän raollaan?
|
Arvelen....
Mites ilmastointi, onko se sitten aina päällä kun ohjaa ilmaa tuulilasille...? :o
-Ilmastointihan menee automaattisesti päälle kun laittaa tuulilasille puhalluksia...? :confused: Ai ei vai juu.... :p |
Wj 4.7 vuosimallia 2002 kiukutellut jo pitemmän aikaa; säännöllisen satunnaisesti tekee sillä tavalla että kun lähtee aamulla liikkeelle niin sammuu kun nostaa kun vapauttaa kaasulta, samaten saattaa risteystä lähestyttäessä sammua tai sitten risteyksessä odottaessa. Maantiellä nytkäyttää aina silloin tällöin ja näkyy myös siten että nopeusmittari notkahtaa n. 20km/h mutta kierroslukumittari ei reagoi mitenkään. Yleensä oireilee aamulla, päivän seisoo niin ei välttämättä tee mitään, joskus menee päiviä ettei tapahdu mitään.
Avainkikalla ei anna mitään vikakoodia, IAC, TPS ja nopeusanturit vaihdettu kun olivat halpoja/oli hyllyssä. Bensapaineet mitattu, pitäis olla ok. Jenkkifoorumeilta löytyy melkeen kaikki anturikombinaatio mahdollisuudet mutta PCM on aika monessa tapauksessa ollut syyllinen. Tätä epäilen itsekin tuon epäsäännöllisyyden takia ja muutakin ihmeellistä tehnyt (joskus laittaa bensavaroitusvalon päälle ja kohta sen sammuttaa jne. ja kerran antanut pariteettivikakoodin yms.) Koska en kuitenkaan halua PCM kevein perustein lähteä vaihtamaan niin onko ehdotuksia mitä kannattaisi vielä tarkistaa tai kokeilla ennen sitä? Onko ajatuksia mistä tuo nykiminen/ mittarin notkahtelu johtuu, onko se bensapuolella, vaihtovika vai mikä sen selittäis? |
Mistäs näistä löytyy runkonumero, kun katsuri ei sitä löytänyt ja itekin ekaa kertaa vasta leimalle tarjosin tuota vehjettä, niin oltiin molemmat yhtä ihmeissään? Vuoden 2000 4.7 jenkkimalli kyseessä, mikäli sillä on vaikutusta numeron sijaintiin.
|
|
Tuommosta -00 4.7 jeeppiä kävin kattelemassa ja pienessä harkinnassa ens viikolla koeajolle.
Paljonko tämmönen hörppää maantiellä ja mitä pitäs tietää ja kattoa? |
Lainaus:
|
Vetolevy alkaa olemaan sen verran kulunut ettei startti ota aina kehälle kiinni. Konehan pysähtyy vain kahteen kohtaan ja hammaskehää sais teoriassa pyöräytettyä kolmasosa kierroksen. Turbiinikopan luukun kautta saa pultit irti. Onko kukaan tehnyt? Onnistuuko käytännössä?
Tekniikkana tässä mersun 2,7 CDR |
Vetolevy on kiinni kampiakselissa, ja siinä on myös kohdistystappi. Että kyllä se laatikon tiputtaa alas jos vetolevyn irti haluaa.
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Tällainen
|
1 Liiteet
...
|
Mulla on uutta vetolevyä tarvittaessa hyllyssä...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Onkos muka Mersun koneessa ja Mersun laatikossa eri startti Mersussa kuin Jeepissä?? Miksi olis?? |
Lainaus:
|
Mä en ainakaan Mersun starteista sopivaa löytänyt. Moparin merkit ja numerot tosta alkuperäisestäkin löytyi, maininnalla "made By Mitschubitchi" (!).
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mersun valikoimasta ei jokatapauksessa sopivaa starttia löytynyt, vaikka minä siinä uskossa olin. Laatikon kuoria en ole fyysisesti vertaillut , vaan se on Aussien Jeep foorumilta ongitttua tietoa johon on toki suhtauduttava varauksella. Olisiko siinä ollut sitten jostain syystä ongelmia sovittaa Mersun alkuperäistä WJ:n koppaan tms. ? Kaikki muut palikat on käsittääkseni yhteneviä Mersun vastaavien kanssa. |
Lainaus:
|
Tai ainakin pikkuluukusta katsottuna vetolevy ei näytä kummaltakaan Moparin levyltä, vaan Mersun levyltä. Sittenpä näkee kun saan laatikon irti.
|
Lainaus:
Eikä oo Mersun kanssa yhteneviä, moniurahihnassa on enemmän pituutta ja Jeepissä kaksi ohjainrullaa enemmän.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Joo hihna homma olikin tiedossa... |
Lainaus:
MOP5137274AA on Moparin numero vetolevylle, toi sun numeroises on yli 5 kertaa kalliimpi, täytyy tarkistaa toi numero kun kohta meen töihin... |
Onkos tossa Mersun laatikon irroituksessa mitään ihmeellistä huomioitavaa? Tai erikoistyökalujen tarvetta?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tämä selvä:D
|
Nyt on vanha vetolevy pöydällä. Tarttis tohon etu kardaanin CV niveleen näköjään kumi vaihtaa. Samalla putsais ja rasvais. Tohon varmaan ihan normi laakeri rasva passaa?
|
Lainaus:
|
Onkos Mersun 2.7 tekniikalla olevissa Jeepeissä tullut haljenneita vetolevyjä vastaan? Sprinttereissä tuntuu olevan tätä ongelmaa, mutta niissä taitaa kyllä yleisesti ottaen olla koneet kovemmalla rasituksella.
|
En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kokeillaan. Olen katellut jeeppiä jolla pääsis lasten kanssa retkeilemään eri paikkoihin ja tuli tämmönen jeeppi netistä vastaan https://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/9678862 , kannattaako tämmöseen sekaantua?
Soitin tästä jeepistä ja myyjän mukaan se antaa vikakoodia 1899 jotain vaihteen valitsin väärässä kohtaa. Myyjä sanoi että pelkkä anturivika ja myös vetoakselin suojakumi on rikki. Jos suojakumi on ollut kauan aikaa rikki ja joutuu vaihtaan vetoakselin niin onko kalliski homma? Onko nuissa jotain tyyppivikoja mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Miten tuo neliveto? |
pakokaasuu
no niin heti murheita kun mersua mukana..
taannoin tuli ostettua -02 2.7crd grand cherokee ajoautoks. sitten aloin miettii kun haisee pakokaasu ja pörisee vedättäessä konehuoneen puolelta, ja vähän joskus kolisee putki.. no yks päivä piti lisätä lasolia ja koko konetila mustana noesta.. tutkittuani selvisi että turbon jälkeen vuotaa, ja totesin että siinä on joku ihmemallin klemmari eikä v-panta tms, googletin ja olipa joku mersun insinöörien taidon näyte jousiklemmari.. ja näyttää kun se jousi osa siitä uupuu ja pääsee putki elämään/vuotaa. nyt sitten kyselisin kokemusta, onko kukaan tota vaihtanut ja onko miten vittumainen homma? tilaa ei likaaa näyttäs olevan,ja klemmareitakin oli erillaisiakin netissä.. entä kuuluuko sinne tiiviste vai ei ? onko siinä pakko olla just tuo jousipaska vai käykö joku pultilla kiristyvä ? pahoittelen pitkää tekstiä ja kiitän etukäteen jos joku jaksaa vastailla :) |
Mulla on hyllyssä siihen liitokseen sitä klemmaria, ja kyllä siihen tiivistekin kuuluu...
Tuossa klemmari: http://jamant.fi/fi/tuote/3968987-kl...-mop52101278ab Ja tuossa tiiviste: http://jamant.fi/fi/tuote/3968991-ti...-mop52101277aa |
no hyvä, eli siihen on pakko tommone ihmeklemmari laittaa..
onpa varmaan makia saada se uus sinne ja tiiviste paikoilleen :rolleyes: jos edes saa vanha pois ensin, |
Kovasti vahva vääntö menossa WJn korotuksen kanssa. Sakki puhuu kovasti 2" korotuksen puolesta monestakin syystä mm. Kardaani ongelmat edessä jne. Töissä joutuu vetämään kärryä aika paljon, joten sen puolesta tuo 2" olisi viisaampi ratkaisu. Mutta kun mieli halajaa tuota 3.5-4". Joten minkä verran sakilla on kokemusta tuosta 4" short arm korotuksesta? Puolesta tai vastaan. Ja hoppahan on siis 2.7 diesel versio, joten välitysten riittävyys 265 tai yli renkailla kiinnostaa myös.
|
Takaluukun aukeamisen kanssa oli ongelmia kahva liikkui ilman vastetta eikä palautus toiminut, luukku ei auennut.
Luukun sisäpuolella ovipahvissa on pieni huoltoluukku joka on tarkoitettu keskuslukituksen vapauttamiskahvan käyttöön. Samasta luukusta pääsin käsiksi lukkomekanismiin joka vetää oven lukkovaijereita. Heiluttelin pihdeillä lukkomekanismia ja sain takaluukun auki. Irrotin ovipahvin (5 ruuvia ja aikapaljon painettavia kiinnikkeitä) ja sen alla olevan muovikalvon. Syyksi toimimattomuuteen paljastui ruoste! -99 WJ 410000km mittarissa ja nyt jo alkaa nämä vaivat :D Luukun avausmekanismin avauskahvasta katsoen ensimmäinen sarana oli ruostunut jumiin. Lähti taas liikkumaan huolellisella CRC hölväyksellä ja liikuttelemalla mekanismia edestakaisin. Kahvassa on taas vastetta, palautuu ja luukku aukenee :) |
Onko tyyppivika....?
Jostain luin ja ymmärsin että takaluukun alaosa ruostuu herkästi, kerännee kosteutta sinne sisään ja ruostuttaa paikkoja näköjään myös sitä lukkolaitetta....? :o
|
Lainaus:
Rekisterikilven takana on jenkkikilven kiinnitykseen tarkoitettuja muovitulppia joihin kierretään kiinnitysruuvit. Ne kannattaa olla paikallaan ettei kuraa mene luukun sisälle! |
Takaa ääntä mutkissa
Kaupungissa risteyksissä (tiukoissa mutkissa asfaltilla) takaa kuluu välillä 'pauketta'. Hiekkatiellä ei kuulu. Vaihdoin peräöljyt ja lisäaineet. Muuten kulkee normaalisti.
Tuntuu että takavetarin spoorit hyppii yli kun kitkalukko alkaa toimimaan. Onkos muilla ollut tuollaisia oireita. Kilometrejä 230 000. Jos on niin meneekö urat pikkurattaista, vetareista vai molemmista? |
Muita ehdotuksia äänen syyksi otetaan vastaan
Vaikuttaa siltä että takavetarin spooriongelma voi olla väärä oletus. Olisiko vinkkejä mistä muusta tuollainen asfaltilla tiukassa käännöksessä kuuluva terävä ääni voisi johtua?
Perän öljyt vaihdoin, eikä perässä silmämääräisesti tarkasteltuna näkynyt mitään outoa. Eikä ollut metallisirua ym perässä. |
Lainaus:
|
Kävin koeajamassa 04 vuoden V8 Jipiitä. Onko tuo Quordra-Driven ominaisuus, että kun asfaltilla pyörii eturenkaat tapissa, niin inansa vastustaa?
Tuleekos niistä hajoovista ilmastoinnin läpistä ylimääräräsiä ääniä jos ne on menossa? Tässä yksilössä kyllä lämmintä ja viileetä tuli, mutta erikoista narinaa ja läpsähdyksiä kuulu kun namikoita väänteli. |
Tsau! Ois ehkä kiikarissa pakuks rekattu WJ 3.1litran padalla (256tkm). Mitä mieltä porukka kyseisestä moottorista? Vai onko järkevämpää hankkia bensa vehje? Onko esim sekakulutuksessa paljon eroa? Kilometrejähän mulla ei tule vuoteen kun hikisesti 8tuhatta lähinnä työmatkoista, noin 30km päivään joista abaut puolet 80kmh ja puolet 50kmh.
|
Lainaus:
|
Diiselsyylää en ostais ellei kilsoja tulis joku 100tkm vuodessa. 15km sivuja kun ajelee niin eihän se edes ehi lämmetä?
|
Tuommonen 3.1 TD seisoo pihassa. lievä moottori vamma.
Käy, mutta ei siedä kierroksia, joten tiellä ei voi ajaa. No, tämä ei ole ongelma, jota kysyn :D Autohan tuli minulle moottori vikaisena (kun halvalla sai), edellisen omistajan puheiden mukaan vaihteisto välillä toiminut hyvin ja välillä temppuilee kaikenlaista. Ongelma. Pihassa autoa siirtelee, niin pakki menee kyllä heti päälle. Mutta D-asennolla ei vaihde nappaa päälle, mutta heti kun vetää pakko vaihteiden puolelle, alkaa vaihteet kytkeytyä, ja vaikka tässä vaiheessa laittaa D, niin vaihde pysyy päällä. Tosiaan maantielle autolla ei pääse, joten en tiedä montako vaihdetta kytkeytyy. En ole vikaa kummemmin tutkinut. Tuleeko mitään "helppoa" viak kohdetta mieleen. Olikos näissä vielä vaihdevivulta vaijeri laatikon kylkeen, jolla vaihteet valitaan vai onko jo täysin sähköllä? Pystyykö vaijeri olla väärin säädetty. Jossain oli, että jos D:llä ei kytkeydy, mutta pakko vaihteet toimii, on laatikko vikatilassa?? |
VM:n dieselin perässä on muistaakseni 44RE, se on sähköohjattu mutta hydrauliikalla toimiva. Vaihdekomennot menee vaijerilla ja throttle valve säätyy myös vaijerin välityksellä.
D päällä (jolloin manual valve on ns. perustilassa) on perusvaihde kolmonen, ja sähköohjaus governorin anturin ja solenoidin avulla hoitaa vaihteet kehiin linjapainetta moduloimalla. Parkki, pakki, vapaa, pakkoykkönen ja -kakkonen kytkeytyy kahvasta mekaanisesti ja sähkö ei niiden osalta tee oikeastaan yhtään mitään (toki ykköseltä kakkoselle vaihto menee osin sähkön ohjaamana). Jos auto ei lähde D- asennossa liikkeelle mutta pakkovaihteella kyllä niin jotain mekaanista vikaa melkeinpä täytyy olla. Governorin viat ei pitäisi estää autoa liikkumasta, jos governori on jollain tapaa viallinen niin yleensä loota on silloin kolmosella, OD saattaa toimia ja 1./2.- vaihteet saa kahvasta. Ykkösen yleensä vain paikallaan ollessa nopeasti vapaalta suoraan ykköselle vaihtaen. Mulle ei nyt suoralta kädeltä tule mieleen mikä tuon aiheuttaisi, ja nyt en totta puhuen jaksa plärätä FSM:ää läpi vikadiagnoosiin.. koitain muistaa katsoa myöhemmin. |
Kiitän Timoa jo nyt viitseliäisyydestä ja päänsisällä olevasta tietopankista.
Tallin nurkassa on jo OM606. Ja mietin, että istutanko tuohon Jeepin automaattiin. Vai laittaako Mersun automaattiin Jeepin jakolaatikon. Toisaalta kick down, jne. Jos mersun kone ja mersun laatikko, nin varmasti toimii keskenään. Mutta kyllähän se yhtälailla saa jenkkilaatikon toimiin minkä tahansa moottorin kanssa. |
Tuota Timon viestiä ajatuksella miettien.
Jos kolmospakka vuotaisi ja näin ollen linja paine ei nouse, niin governor ei osaa yrittää D päällä edes tiputtaa vaihdetta. Ja kolmos pakan vuoto aiheuttaa sen, ettei edes kolmosella liiku. Mutta sitten pakko vaihteille laittaessa pienempi pykälä menee päälle, koska se mekaanisesti pyydetään. Ja kun pieni pykälä on saatu päälle ja siirretään D.lle, vaihde pysyy, kun painetta on. Eli nyt mun pitäis saaada tuota moottoria sen verta tekohengitettyä, että pääsisi ajaan vähän kovempaa, että lun vaihtaa isompaa, niin häviääkö veto vai mitä tapahtuu. |
Ääh, unohdin vastata koko hommaan :o
Tuo miettimäsi voi olla yksi skenaario, ja testaamalla selviää. Kannattaisi melkein tehdä painetestit testiporteista FSM:n ohjeiden mukaisesti, sieltä ainakin näkee onko paineet kohdallaan. Mikäli on, niin sitten venapötä irrotettuna tekee paineilmalla tarvittavat testit. Mulla on olemassa WJ:n FSM, oliskohan vuosimalliin 2000 tjsp... voin lähettää jos tarvis, koko on vaan melko iso. |
mä en varmaan osaa taas hakea asiaa oikealla nimellä, mutta milläs pirulla 3.1 pannusta saa syöttöpumpun irti siitä jakopään hammaspyörästä?
|
Lainaus:
|
Täytyy olla selkeesti oma ulosvetäjänsä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
https://photos.app.goo.gl/idCxPxJnjDNBfXKa6 https://photos.app.goo.gl/idk9SokJHTsH8WRP7 Kätevä kun tuo ulompi holkki pitää rattaan paikoillaan niin ei tarvi jakopäätä aukoa. Laita viestiä jos on vielä tarvetta. -Timppa |
Joo, on mullakin jo, tilasin maailmalta semmosen ja pumpun ajoitussarjan.
|
eipä mittään
|
Lainaus:
|
Se kepin vieressä oleva quadra drive = varilok-perät. Olettaen tietysti ettei oo vaihdettu avoimia alkuperäisten tilalle.
Quadra-trac II = ei lukkoja. Varilokit saa kun vaan vaihtaa akselit. Mulla ois tossa yhdet ylimääräiset |
eipä mittään
|
Riippuuu yksilöstä...
|
Onks näissä jotain tyypillistä vaivaa semmoiseen, että nyt kun oli kovat sateet, niin alkoi jostain tiputtamaan vettä apparin jalkotilaan? Veikkaisin että ilmakanavan kautta tulee, että oisko siellä vedenpoistoputki tukossa tms?
|
Ei pitäis tulla ilmakanavan kautta mitään. Jos ilmastointi tomii ja silti ei tulvi kuivanakaan kautena, ei oo putki tukossa....
Oliskohan tuulilasin liimaus pettänyt?? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
eipä mittään
|
Lainaus:
Mutta suosittelen kuitenkin lueskelemaan kommentteja tuosta tekniikkapaketista WJ:ssä.. ei se mikään ongelmaton ole. Ja muutenkin onnistuivat jotenkin sössimään WJ:n kohdalla, sähköt ei ihan parhaasta päästä. |
No anteeksi että kysyin. Ei tule toistumaan...
|
Lainaus:
Kun fakta on se että mersun laatikossa ja koneessa on ollut ongemia WJ:ssä, joten se ei ole hyvä vaihtoehto - ja VM:n dieseli on vielä sitäkin paskempi. Mutta jos olet sitä mieltä että mersu on hyvä niin vaikea se on silloin koittaa sanoa että älä osta mersun tekniikalla. Vähän kun koittaisi sanoa toyotamiehelle että on parempiakin merkkejä olemassa :D Tukivarsien vaihdossa ei kauaa nokka tuhise ja ne ei kummoisia maksa joten en niistä olisi kovin huolissani, etenkin kun jos ne on vielä orkkikset ja kilsoja enemmän kuin 200-250tkm niin ne on syytä vaihtaa joka tapauksessa. Takapään kolmiovarressa on vähän enemmän jumppaa mutta ei sekään pitäisi paha olla mitä joskus WJ:n alla ryöminyt. Sähköt on korin osalta pääosin samat dieselissä ja bensassa (konetta/ lootaa lukuunottamaata), ja ne siis yhtä hyvät tai huonot miten sen asian haluaa katsoa. Jotkut haukkuu WJ:n jarruja, mulla on ZJ:hin vaihdettu WJ:n akebonot ja tuolla ne on pyörineet 9 vuotta/ ~90tkm ongelmitta auton alla ja jarruttaa helvetin hyvin. Ohjaus on hyvä ja raidetangonpäät kestää sen mitä pitääkin, WJ:n ohjaus tuli ZJ:hin samalla kun vaihdoin ne jarrut. Samat Moogin raidetangonpäät mitkä uutena ostin 2011 ja on saaneet ylikokoisilla renkailla kipeää metsässä monta kertaa. WJ:ssä huonoin osa on sähköt (johdot); lisäekstrana mersudieselissä laatikon johtosarjaa pitkin nousee lootaöljyä ja hajottaa jotain, ja ainakin ovien saranoiden johdot katkeilee. Kaksialueisen ilmastoinnin lämmönsäätöläpät hajoaa, mutta niihin on korjaussatseja ja voi hyvinkin olla nyt jo korjattu koska niitä hajoili jo muutaman vuoden vanhoista vähillä kilsoilla. Jos löytyisi kohtuukilsoilla V8- WJ ja mielellään vielä HO- koneella niin voisin ihan hyvin ostaa sellaisen. Mersudieselin voisin ottaa jos olisi siistikuntoinen, max. 200tkm ajettu ja hinta korkeintaan tonnin, mutta mielummin alle. VM:llä en ottaisi kuin ilmaiseksi. Kuutoskoneinen on niin patalaiska, että ei juuri kiinnostaisi. Jokainen toki ostaa just sellaisen kun haluaa tai tarvitsee, mutta jos dieseliä kaipaa niin enemmin sitten WK- korinen 3.0 mersun tekniikalla, tai sitten joku muu merkki.. |
Lainaus:
Kaverilla olis tuollaisen VM3.1 jatkeena olevassa automaatissa vähän ongelmia. Timolta sain tuon FSM:än, siellä puhutaan vain 42RE ja 45RE laatikoista. Kuitenkin ymmärtääkseni tuo 44 ja 45 olisi liki samoja, mutta vain vaihteiden lukumäärässä eroa? Aikasempaa omaa ongelmaa vähän tuon 45 hydrauliikka kaavion perusteella silloin tutkin, mutta en sitten koskaan lopulta selvittänyt mikä oli vikana. Kaverin autossa epäilee turbiini lukon olevan koko aika kytkeytynyt. Jos 45 kaavio täsmää, niin itse olettaisin lukkoa ohjaavan C.C.Governor karan tai S.S.V. karan, olevan jumissa. Mutta onko nuo laatikot nyt samalla logiikalla vai eri logiikalla?? Vai oliko tuon 3.1 jatkeena kuitenkin jokin muu?? Myös Vaihteiston ECM:ää yritti autosta etsiä. Pitäisi olla moottoritilassa oikealla puolen, mutta ei siinnä mitään ohjainyksikköä ole. Minulla 2 kpl WJ 3.1 omassa pihassa, eikä niissäkään ole tuollakohtaa mitään. Missä päin vaihteiston ohjain sijaitsee. Voisi vähän tutkia onko sähkävika, kokeilisi toisella ohjainlaitteella, että jos turbiinin solenoidia ohjataan väärin. 45 laatikon logiikka tutkiessa, en usko solenoidin olevan syynä, koska solenoidi ei suoraan ohjaa C.C.Governor karaa, vaan välissä on S.S.V. kara. Jos kuitenkin S.S.V. kara olisi jumissa, että paine menisi lukolle, niin pakko ykkösellä ajettaessa oikeille pakoille ei mene paine ja auton ei pitäisi liikkua. Ja vastaavasti pakko kakkosella tai D asennossa hitaassa vauhdissa C.C. solenoisi on virraton, jolloin vaatisi kuitenkin sen sähkövian virroittamaan kyseinen solenoidi. Mikä tuon laatikon tyyppi on?? Onko 45RE logiikka sama?? Missä tuossa tuo vaihtesiton ECM fyysisesti sijaitsee?? |
42-48RE- sarjalla ei ole mitään muuta yhteistä (5)45RFE:n kanssa kuin valmistaja. Chryslerin 45RE laatikkoa ei ole olemassakaan.
42RE ja 44RE on samat laatikot, eroa lähinnä kitkapakoissa ja lootan kalibroinnissa. 46RE, 47RE ja 48RE taas isompaan lootaan pohjautuvia, keskinäisiä eroja kitkapakoissa, sisuskalujen materiaaleissa, yms.. Ylivaihteen kuori on 42-48- sarjassa kaikissa sama, mutta sisuskaluissa eroja. 42:n ohjetta voi käyttää 44RE:n peruskorjauksessa, kun vaan huomioi erot kitkapakoissa ja mahdollisissa muiden osien systeemeissä. (5)45RFE tosiaan sitten ihan kokonaan uusi oma laatikkonsa. |
Ajatuksellinen luki häiriö.
45RFE se on siinnä manuaalissa. Mutta kerroit että se 42RE on vastaava. Meni kaikki ajatukset toiminnata periaatteista uusiksi. Tämän hyrdauliikka kaavio/toiminta periaate kuvat on pilkottu niin, että vaikea hahmottaa tietokoneen ruudulla tiirailemalla, mitä missäkin tilanteessa kaiken kaikkiaan tapahtuu. Pitäis tulostaa paperille, nii saisi rinnakkain. Jos nyt oikein ymmärsin, niin lock up solenoidi on virrallinen, kun lukko on pois päältä. Ja virraton, kun lukko menee päälle. Kuulostaa epäloogiselta. Mutta taas, solenoidi ei ohjaa suoraan lukkoa, vaan välissä on useampikin kara, jotka määrittää, milloin turbiini voi olla kytketty ja milloin ei. Tälle laatikolle oli ihan taulukko, jos vian kuvaus on X, niin oireen aiheuttaja on Y, Z tai Ö. Esimerkiksi öljyn jäähdyttimen tukossa oleminen voi aiheuttaa turbiinilukon lukkiutumista. Ilmeisesti bensa koneisessa tuo ECM on siellä oikealla puolen, 2 pistoketta. Mutta näissä VM koneisissa se lie on se vasemman puoleinen 3 pistoketta? Nää on niin ihania, kun opukset ei oikein hyvin tunne näitä VM moottorisia ollenkaan. |
Ainakin 4,7 V8 bensavehkeen vaihdelaatikon ohjain TCM/TCU nököttää ilmastoinnin kuivaimen vieressä apparin puolella ja siinä on yksi iso liitin. Moottorinohjain onkin sitten tulipellissä kiinni, oli muistaakseni kolmella pienemmällä liittimellä. Tämäkin apparin puolella.
Dieselkirnujen ohjainpurkeista ei ole tietoa, mutta jos aski on sama 45RFE niin voisi melkein olettaa että siinä on samanlainen erillinen ohjain kuin bensakrematoriossakin. |
Lainaus:
|
Ihan mielenkiinnosta, niin mikäs niissä makaroonidieseleissä on jatkeena? Sen tiesinkin että Märssukoneisissa on saman valmistajan salkkukin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
RE44
Mulla on FSM tuohon 44RE:hen. Laita sähköposti niin laitan paluupostina.
-Timppa |
Hommasin kesällä V8 WJ:n ja olen pikku hiljaa fiksannut kuntoon. Seuraavana pitäisi tehdä jotain etuperälle kun lukko ei pidä. Joskus pikkuisen tarttuu, lähinnä pakilla, mutta käytännössä ei toimi. Öljyt vaihdoin mutta se ei auttanut. Kovin paljoa ei ole vielä kilsoja takana öljynvaihdon jälkeen mutta en usko että korjautuu "ajamalla".
Onko edessä levyjen vaihto etuperästä vai onko muita ideoita? Ja jos levyt menee vaihtoon niin on kohtuullisesti tehtävissä autotallissa? |
Lainaus:
|
Niinpä näkyy olevan ainakin nopeasti katsottuna. Taakse vielä saa. Olisiko parempia ideoita?
|
Lainaus:
Toisaalta ei ne muutkaan lukkovaihtoehdot ole ihan ilmaisia, murikka + molemmat vetarit menee vaihtoon jos haluaa vaihtaa Varilokin tilalle joko avoimen perän tai jonkin lukon (esim. kytkettävä, palalukko, Detroit Truetrack) ja siinä samalla tietysti vähintään poskilaakerit ja shimmit. |
Lainaus:
|
Eipä taida saada ei. Katsoin vain Jeep Dana 44 haulla. 😄 Noi on eri perät, mutta mulle ei ole täysin selvinnyt miten Vari-Lok toimii. Kitkalevyt siinäkin kai on, mutta mitä muuta?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Itsessään se härveli toimii käsittääkseni niin, että tasauspyörästön lautaspyörän puoleinen poskiratas/ vetari pyörittää gerotor- tyylistä öljypumppua (kuten esim. monet öljypumput), eli mitä enemmän pyörintänopeuseroa renkaiden välillä on, sitä suuremman paineen se tuottaa. Pumpun ulompi osa on siis kiinteästi siinä murikassa, eli kun renkaat pyörii eri tahtia ja murikka sitten tiettyä nopeutta niin lautaspyörän puoleisen vetarin ja murikan välinen pyörintänopeusero kasvaa sitä mukaa kun renkaat pyörii eri tahtia. Imee öljyn sisään murikan ulkoreunasta (?) pumppuun, lisäksi jonkin sortin venttiili(t) mikä pitää painetta systeemissä ja toisaalta päästää liiat pois ettei hajoa ylipaineeseen. Pumpun tuottamalla öljynpaineella mäntä työntää kitkapakkaa tiukemmin kasaan poskiratasta vasten mikä pysäyttää/ hidastaa sen liikkettä -> tasauspyörästö ei enää pyöri vapaasti tai ollenkaan suhteessa murikkaan, jolloin vasemman ja oikean puolen pyörintänopeusero tasaantuu. Sitä en tarkkaan tiedä miten paineen pois pääsy on kalibroitu, ei se ainakaan suoraan voi päästä pois koska muutenhan perä taas "aukeaisi" heti kun pyörintänopeusero pienenee. Tuossa joku kuva aiheesta: https://www.cherokeeforum.com/attach...on-varilok.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
D44HD sitten avoin, trac-lok ja varilok, ja etuakseliin avoin tai varilok. |
Lainaus:
|
Onkos näissä vari-lokeissa tuo tasauspyörästön runko aina samaa kokoa?
Kun V8 ja VM diesel eri välitys, lautanen/pinjoni eri kokoa. -Epe- mulla olis tässä Kuopion kupeessa Diesel Jeepin etuakseli myydä ;) |
Lainaus:
|
Aiempaan etuperän ongelmaan liittyen, onko V8 ja 4,0L malleissa sama välitys Vari-lok etuperässä?
|
eipä mittään
|
Sivu luotu: 14:56 (GMT +2). |