Kirjaudu sisään

View Full Version : Ysitonnisen Saapin tietäjiä?


mikaelt
04.08.2012, 18:02
Elikkäs olis sukulaisen perikunnalla ylimääräinen auto, vm 96 9000 v6 Griffin. Itteä alkoi kiinnostaa kun halvalla sais...ja periaatteessa jo mulle varattuna. Olivat koettaneet katsastaa vekotinta, vikalistaa oli, mm. jarrupaloja ja levyjä pitää uusia, lamppuja palanut ja suuntaukset mitä sattuu.
- eniten kuitenkin ihmetyttää millanen homma on tukivarsien puslien vaihto kyseiseen vehkeeseen, tais olla joka nurkassa sitä hommaa.

Muuten autohan on varusteltu kaikin mahdollisin herkuin ja ruosteeton, onneksi. Automaatti laatikot taitaa olla ZF:n tekemiä, konehan tuossa on Opelin. Mites Opelin osat sopii tuohon? Minkä hintaista on muutoinkin tuollasen ysitonnin ylläpito ja huolto? Pensaahan se kuluttaa kait reilusti, mutta vähemmän kun toi Jeeppi. Itteäni ei noi Saapit oo kiinnostanu, mutta kun tuo oli vainajan silmäterä ja ylpeys, en haluaisi että se päättyy joksikin tuuninki aihioksi.

Kertokaas jos jotain tiiätte...Niin ja tiedän että on tuo saappi foorumikin olemassa, täältä vaan tottunu saamaan vastauksen lähes kaikkeen ;)

pee
04.08.2012, 18:23
kokemusta ei oo, mutta tuossa mekonomen varaosa hintoja esimerkiks, ihan laatukamaa ainakin Volvoon on sieltä saanut...
(ja noist niiden tuotteist saa hiukan rosentteja pois jos on tarve...)

ETEEN:

etualatukivarsi ilman puslia ja palloa 90 €
puslat 20 - 27 € kpl ( x 2 / puoli)
alapallonivel 31 €
koiranluut 15 - 30 €
raidetanko 50 € kpl (1 / puoli)
ohjausvaihde 350 € / (vanha vaihdossa)
jarrulevyt 65 € kpl
jarrupalat 45 € kpl


TAAKSE:

puslat 10 € - 35 € kpl, taitaa olla 5 tai 6 / puoli
takajarrulevyt 30 € kpl
takajarrupalat 25 € - 45 €


...eli ihan "normihintasia" huolto-osiltaan, takana puslia joutunee prässimään, ja jos on yhtään kuin MB niin turha vaihdella yksitellen, vaan kerralla kaikki kun hommaan ryhtyy...



ja eiks nuo saabit opi juomaan tuota re85 sta aika helpolla ???

mikaelt
04.08.2012, 19:43
ja eiks nuo saabit opi juomaan tuota re85 sta aika helpolla ???

- Jos olis saabin omalla koneella niin kait softan vaihto riittäs, mutta on GM kone.

Motonetin hintoja jo kattelin ja rockautosta, siinä kun on usein osasta kuvat ja näkee sopivuuden muihin malleihin. Taitaa olla paljon samaa osaa kun 900 malleissa.

elhapero
04.08.2012, 20:10
Tukivarsien puslat etupäähän on helppo vaihtaa ja uusia saa motonetista,taakse sitten pitää vaihtaa ne peltiset tukivarret ja nekin löytyy motonetista.Etu tukivarsien puslat on kahdella pultilla korissa kiinni ja tukivarressa on suora tappi ja mutteri päässä.
kirjoita googleen> saab 9000 tukivarren puslat

p0hamala
04.08.2012, 20:23
Juu - on tietoa. Ittellä on ollut pari 900, kolme 9000 ja nyt 9-5.

Kone - GM perus 3.0L v6. Kestävä patti, kunhan öljyt ja jakohihna vaihdetaan ajallaan. Kulutus kaupungilla on isompi kuin pikkukinnerillä, maantiellä 8-9L jos ei älytöntä kiirettä pidä.

Puslat; edessä on kolmiotukivarret alla, mc persson päällä. Tukivarsi irti ja puslat vaihtoon, voi tehdä kulman kerrallaan.
Takana yhdysakseli ja pitkittäiset tukivarret + panhard. Puslan vaihto on normi homma mutta takana ainakin minulla pultit oli usein ruostuneet kiinni toisin kuin edessä missä yleiset pienet öljyvuodot voiteli paikkoja. Ja ei niitä peltisiä tukivarsia aina tarvitse vaihtaa, itse vaihtelin vain puslat.

Sähköt on aika triviaalit, 9-tonnarissa ei ole vielä väylää. Ajotietokone ja ecu juttelevat keskenään ja siinä se. 85RE pitäis mennä koska kaikkien saabien kumit/muovit 80-luvulta alkaen kestää etanolin.

T/P