View Full Version : Vihreää vai punaista jäähdytysnestettä ?
Porvoon Hilma
03.08.2012, 11:07
Kumpaa jäähdytysnestettä pitää / kannattaa laittaa jäähdyttimeen ?
Onks noilla jotain merkittäviä eroja ?
VW konserninautoissa ainakin punaista. Periaatteessa ei mitään väliä kumpaa kunhan ei sekota. Erot aika minimaalisia normiauton elinaikana. Jollain valmistajalla oli muistaakseni sellastakin jota voi sekottaa kumpaankin, väri tais olla violetti...
Väriä jos vaihtaa pitäis järjestelmä pestä läpikotasin.
Heikki L
03.08.2012, 12:20
Jostain luin(ilosko interwebistä:) ) että punasta mieluumin alukansille ja lohkoille.
Rautakannella ei väliä mitä on. En kyllä yhtään muista perusteluja, mutta sekottaa ei sais punasta ja vihreet/sinistä. sinistä ja vihreetä olen sekottanu, en huomannu mitään vaikutusta.
Noita alkaa oleen joka valmistajalle omat, rellullakin jotain kusen väristä. 2 eri punastakin on.
Jollain valmistajalla oli muistaakseni sellastakin jota voi sekottaa kumpaankin
Valvolinen Maxlife on sellasta, lupaavat että pelaa sekaisin kaikkien kanssa.
Onks noilla jotain merkittäviä eroja ?
Tuskinpa mitään mullistavia eroja noista löytyy. Osa on propyleeniglykolia ja osa etyleeniglykolia. Ja tietty lisäaineistus vaihtelee tuotteittain.
Eiköhän se ole pääasia, että seossuhde on oikein ja että muistaa vaihtaa nesteen säännöllisesti.
On siis ainakin kahta punaista, pinkki on longlife-jäähdytysnestettä ainakin Toyotalla. Pitäis sotkea tislattuun veteen kuulemma. Kaipa epäpuhtauksien välttämiseksi ja sitä kautta eliniän pidentämiseksi.
karvanoppa
03.08.2012, 15:35
Mitä työmaalla on väitetty niin vihreä "syövyttää" alumiinikansia ajan kanssa.
Porvoon Hilma
03.08.2012, 17:12
Tää vaikuttaisi nyt näyttävän vihreetä. Tuota viherlientä siellä on nytkin.
tänks, :)
Punanen on pop ei pitäs ainakaan niin äkkiä alusyyläri märäntyy.
Melkein laittasin punasta, ainakin vw konsernissa on punaista(long life) 4 vuoden vaihto väli, jotta ei ainakaan huonompaa kuin vihreä/sininen. Vihreää ja sinistä ainakin varaosa liikkeessä sanovat jotta voi sotkea, näillä on kai suositeltu vaihtoväli 2 vuotta?
Asiasta syyläriin. Kuka vaihtaa jääähdytys nesteet muulloin kuin silloin kun offikampe on keittäny vedet pihalle????
Ja toinen juttu notta onko todella mitään väliä mitä nestettä on noin niiku hapetumien kannalta koska alukannet halkeilee siinä 200tkm:män kohilla joka tapauksessa.h
En tiiä perhana...
Nuhapumppu
04.08.2012, 01:19
Punainen on silikaatti, fosfaatti ja nitriitti vapaata ja näin ollen suositellaan käytettäväksi alumiini kansien/lokien kanssa,ei hapeta niin pahasti kuin nuo vihreät/siniset näitä nykyajan "oikeita" alumiini osia.
Itse olen käyttänyt niin että jos vanha neste on vihreää niin samanväristä perään,vaikka nuita sinistä ja vihreää voi kyllä sotkea sekaisinkin.
Porvoon Hilma
04.08.2012, 07:16
Asiasta syyläriin. Kuka vaihtaa jääähdytys nesteet muulloin kuin silloin kun offikampe on keittäny vedet pihalle????
Ja toinen juttu notta onko todella mitään väliä mitä nestettä on noin niiku hapetumien kannalta koska alukannet halkeilee siinä 200tkm:män kohilla joka tapauksessa.h
En tiiä perhana...
Niin siis tässä on taustalla se, että olen tehnyt suurinvestoinnin eli hankkinnut uuden syylärin Hilmaan. Koska noi litkut punkee ulos vaikka olisi kuinka formulatyylinen vaihto, niin ajattelin että jos tutkisi samalla olisko tuosta liemen vaihdosta mitään etua.
Ohjekirja on tylyn niukkasanainen: Etyleeniglykolipohjaista nestettä on käytettävä ympäri vuoden.
Hiluxissa lienee ihan rautakone, joten kait tuolla vihreellä pärjää ?
Syyläristä en tiiä, liekö siellä jotain alumiinia jossain ?
Ohjekirja on tylyn niukkasanainen: Etyleeniglykolipohjaista nestettä on käytettävä ympäri vuoden.
Tässä taitaa piillä tämän värikeskustelun ydin: värillä ei ole mitn väliä kunhan se on etyleeniglykolia, jota ei pidä sotkea asimerkiksi propyleeniglykoliin. Tokihan kauppamies osaa omia värejään myydä!
Vai oliko jollain faktapohjaa vastaväitteissään?
Tässä taitaa piillä tämän värikeskustelun ydin: värillä ei ole mitään väliä kunhan se on etyleeniglykolia, jota ei pidä sotkea asimerkiksi propyleeniglykoliin.
Näinpä juuri. Koitin pikaisesti katsella niin tuo väri ei aina korreloi sisältöön, siis onko aine etyleeni- vai propyleeniglykolia. Esim. Nesteen vihreä ja punainen jäähdytysneste ovat kumpikin etyleeniglykolipohjaisia aineita. Ja tuo propyleeniglykoli ei syövytä alumiinia niin pajon kuin etyleeniglykoli. Eli unohdetaan ne värit ja luetaan pullon kyljestä aineen sisältö. Lisäaineistus näissäkin on oleellinen asia.
Itse ei ole tullut koitettua mutta niin ne on väittäneet että jos sekottaa sitä vihreää ja punaista niin puuroutuu?! Eli jos ei täysin tiedä mitä on, niin kannattaa sekottaa pulloon tippa molempia ja antaa päivän pari vanheta.
Nuhapumppu
06.08.2012, 23:06
Itse ei ole tullut koitettua mutta niin ne on väittäneet että jos sekottaa sitä vihreää ja punaista niin puuroutuu?! Eli jos ei täysin tiedä mitä on, niin kannattaa sekottaa pulloon tippa molempia ja antaa päivän pari vanheta.
Tämä riippuu taas paljon valmistajasta ja sitä kautta lisäaineista,ainakin VAG:n punainen sisältää sellaisia lisäaineita että pitäisi tuon tehdä,tai näin ainakin eräs asentaja sanoi. Itse en ole tuota koskaan kokeillut eikä kiinnosta edes alkaa testaamaan jos tuo väite vaikka pitäisikin paikkansa.
Case4240
10.08.2012, 19:42
Rangessa on lohko ja kannet alumiinia ja pihassa kaksi Range -91 ja -88. Molemmissa vihreät nesteet sisässä kuten ohjekirja neuvoo. En ole kuullut, että niistä koneet olisivat syöpyneet vihreällä nesteellä ja onhan noita jo ollut 40 vuotta liikenteessä. Muualta kyllä sitten syöpyvät mutta pakkasnesteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jos syylari on alumiinia, voi sitten käyttää kalliimpaa (punaista, sinistä) nestettä, muuten se on varmaankin rahan hukkaa.
Kaikkihan me tiijetään et nykyään on monennäköstä syylarinestettä,on punasta ja pinkkiä ja sinistä ja vihreetä ja virallisissa speckseissä on G11-G64 ja monella merkillä omansa ja British standard ja muita pitkä liuta. Aikoinaan ku volkkarille tuli noita longlife nesteitä ni varotettiin sekottamasta muihin nesteisiin,kansipahvikin kuulemma saattoi antautua väärästä nesteestä! No varmintahan on laittaa sitä Glykolia ku ennenki,sit joskus on tilanne et ei mitään käsitystä mitä sisällä on /ollu. Ite käytän tiettyä nestettä jonka täytän ensin huuhdeltuani koko systeemin huolellisesti. Mut onko olemassa mitään kattavaa selitystä mistä selviäis mitkä nesteet on sekotus kelposia ja mitkä ei,eri valmistajien sivut kertovat yleensä sen et "meijän litku käy kaikkiin" Purkin kyljestä kun lukee ni Monoetyleeni glykolia tuntuu olevan kaikki. Kuka tietäis?
mulla olisi sellainen muistikuva että punainen ei ole sekoitettavissa ,mutta muut pitäisi olla.
GaryRock
02.12.2012, 08:35
muistaakseni monia uusia voi sekoittaa huoletta kaikkien kanssa, jopa punaisen.
Näin myös tein itse ku käyttöpatonkiin vaihdoin nesteet.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99895&highlight=j%E4%E4hdytysneste
offroadjouni
02.12.2012, 09:42
Yhdistin nämä pari topicia samasta aiheesta.
Janne1986
02.12.2012, 09:54
Ja onhan volvon kuormureissa keltasta olisko ollu VCS nimellä.
Se menee ainakin puuroksi punasen kanssa...
Itse sekotan punasen->punaseen ja vihreän>vihreään... niin ei mene ainakaan sekasin mitenkään.
Kyllä punanen puuroutuu vihreään/siniseen sekoittaessa. Eilen vaihdeltiin yhteen Golfiin vesiletkun liitin, mikä oli puoli vuotta vuotanut, siihen oli vihreän päälle lisäilty punasta nestettä. Vesien mukana tuli n. desin verran sakkaa, johtuen puuroutumisesta.
Asiasta syyläriin. Kuka vaihtaa jääähdytys nesteet muulloin kuin silloin kun offikampe on keittäny vedet pihalle????
Ja toinen juttu notta onko todella mitään väliä mitä nestettä on noin niiku hapetumien kannalta koska alukannet halkeilee siinä 200tkm:män kohilla joka tapauksessa.h
En tiiä perhana...
Itelläkin vähän sama kysymys päässä. Kuinka usein sitä litkua pitäis vaihtaa ja miksi? Tottakai jos vaihtelee letkuja taikka jäähdytintä mutta miks ne pitäis omatoimisesti vaihtaan?
Käsittääkseni muissa ei ole niin väliä, mutta vw konsernin vehkeitten vesipumpun siivet kuluu nopeammin muilla kuin vw;n punaisella joka on magnessiumia sisältäville seos siiville suunniteltua.
Niin ja jäähdytin nesteet "kuolee" ajan kanssa ja menettää kiehumisen esto ominaisuuksia ja jos likaantuu tarpeeksi saattaa sylkeä järjestelmä nesteet ulos jo alle 100 asteen.
Sellaisenkin olen nähnyt, auto tuli kansivikaisena vaihdossa kun sylki nesteet ulos.
Laskettiin nesteet vatiin ja olivat mustat. Puhdistus ainetta koneeseen ajokuumaksi ja vedellä huuhtelu ja uudet nesteet sisään niin ei ollut enää kuumenemis ja ulos puklaus ongelmia.
mahtaa ylipaine olla kadonnu jos 100asteessa kiehuu...