View Full Version : Mäyrikseen ruisku?
RIKSRAKS
01.08.2012, 10:09
Onko ketään askarrellut tuohon Volvon B30 koneeseen ruiskua?
Kaverin kanssa mäyrikseen suunniteltiin tälläistä, että saisi ehkä jopa kulutusta tiputettua.
Megaruuttaa pellin pellin alle vai kone ja systeemit 164 Volvosta?
Vai jotain muuta
Nuo 164 Volvot tuntuu olevan jo katoavaa luonnonvaraa niin semmoista tekniikkaa ei varmaan halvalla saa?
Diesel swappi ei tule nyt tälläkertaa kysymykseen kun nuo offivolvot tuntuu jo kaikki kohta käyvän riisselillä niin päätettiin pitää tämä bensana.
Ideoita ja ajatuksia otetaan vastaan kun ei nyt edes tiedä mistä alkaisi...
Ennen kun joku keksii ilmoittaa niin tarkoitan ruiskulla polttoaineen suihkutusta:D:D
K-Jetti jostain 6mukisesta mersusta ?
bj45lava
01.08.2012, 13:36
K-jetillä ei ainakaan kulutus laske. Mikään auto ei nimittäin kuluta niin paljon bensaa kuin tommonen 70 -luvun alun ruisku volvo, kyl kannattaa laittaa nekin kolikot ihan oikeaan nykyaikaiseen systeemiin, joka toimii oikeasti...
Mulla on tarkoituksena askarrella Römppäsiin TBI, tästä ollut aiemminkin juttua. Suutinrungot, ja tais suuttimetkin olla hankittuna mutta toteutus jäänyt vielä vaiheeseen. Alunperin oli plaani harjoitella Mega, mutta mutkien kautta sain ton GM:n piuhasetit ja pari ECUakin tais olla samassa kasassa. Noista pitäis sitten joskus askarrella simppeli ruisku koppiauton moottoria ruokkimaan.
Autossa kyllä vähän muutakin tekemistä... :)
Rangessa on nyt Ms2 hukkakipinäsytkällä. Otin protopartsilta valmiin purkin antureilla, johtosarjalla ja triggeripyörällä. Aika painiminen on silti ollu mut olen tyytyväinen vaikka jotai juttuja on säätämisestä on vieläkin hämärän peitossa. Milloinkaan ennen eo o minkäänlaisten ruiskujen kanssa pelannu ja sain tänkin rokkaamaan kavereitten avulla tosin.
Vaati melkopaljon keskustelupalstojen ja manuaalien lukemista. Pääkielenä englanti. Suomeksikin löytyy jotain.
Tässä mahdoton temppu suoritettavaksi Lucasin kärjellisellä jakajalla.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CBCOPhxbwOg
BJ-40/76
01.08.2012, 22:58
siis onko tuo se mekaaninen ruisku, missä ilmamäärän mittarin lautanen säätää bensan painetta jokaiselle suuttimelle?
Jos on tuo, niin ainut hyväpuoli siinä on se, että kestää ydinsodan!
(jos -80 luvulla nuo ruiskut/suihkut oli niin loppu, että yritettiin tehdä samallalailla toimiva sarja muutamasta sarjasta, sinänsä helppoa: otetaan tuo määrän jakaja, ja bensapumppu, ja letkutetaan ruiskut esim. limpparipulloon, ja nostetaan lautanen tyhjäkäyntitasolle ja odotetaan 30 minuuttia, ja mitataan rullamitalla bensan määrä.
Limpparipullot tyhjennetään, ja sama "puolikaasulla" ja noin 10 minuuttia, ja uudestaan sama täyskaasulla n.2 minuuttia, ja sitten valitaan sopivimmat k.o tarkoitukseen:(, ruotsista sai muuten noita saabin/volvon suuttimia huomattavan halvalla)
Mutta asiaan: Jos minä alkaisin k.o tee-se-itse ruiskuprojektiin, niin varaisin option (siis paikka imusarjassa tms, että saisi jonkun vararengaskaasuttimen paikoilleen varttitunnissa) ja tuo letukan TBI on niin halpa/yleinen/sopiva, että siitä ja mekaruutasta olisi helppo aloittaa?
Ja jos nälkä kasvaa syödessä, niin tuossa mekaruutassa riittää soveltamista.
164:sen b30e koneessa on d-jetronic, siinä taitaa olla imusarjassa paineanturi jonka mukaan se säätää ruiskutusta. En tiedä liekkö tuolla ruiskulla millainen ero kulutuksessa ja toimimisessa römperiin verrattuna. bj45lava K-jetillä ei ainakaan kulutus laske. Mikään auto ei nimittäin kuluta niin paljon bensaa kuin tommonen 70 -luvun alun ruisku volvo, kyl kannattaa laittaa nekin kolikot ihan oikeaan nykyaikaiseen systeemiin, joka toimii oikeasti... Kun vertaa kulutusta niihin tehoihin. Minäkään en sotkeutuisi k-jetroniciin.
mulla tulossa just toi b30e ruiskumoottori mäyrkiseen.
se on samalla alakerralla kuin römppäset,ja säilyy toi volvoisuus.
varmaan suurin syy tuohon vaihtoon on alavääntö ja toimivuus.
tehoa tulee joitain kymmeniä lisää.
bensa on kuitenkin pienin kulu näissä rojekteissa.
J0hannes
02.08.2012, 11:48
Onko ketään askarrellut tuohon Volvon B30 koneeseen ruiskua?
Kaverin kanssa mäyrikseen suunniteltiin tälläistä, että saisi ehkä jopa kulutusta tiputettua.
Megaruuttaa pellin pellin alle vai kone ja systeemit 164 Volvosta?
Vai jotain muuta
Nuo 164 Volvot tuntuu olevan jo katoavaa luonnonvaraa niin semmoista tekniikkaa ei varmaan halvalla saa?
Diesel swappi ei tule nyt tälläkertaa kysymykseen kun nuo offivolvot tuntuu jo kaikki kohta käyvän riisselillä niin päätettiin pitää tämä bensana.
Ideoita ja ajatuksia otetaan vastaan kun ei nyt edes tiedä mistä alkaisi...
Ennen kun joku keksii ilmoittaa niin tarkoitan ruiskulla polttoaineen suihkutusta:D:D
Kuten tuossa aiemmin ehdoteltiin, niin laita GM:n ruiskukilkkeet siihen kiinni.
Osat halpoja, varaosia saatavilla, tekniikka tosi yksinkertaista ja toimivaa. Noissa vanhemmissa ruiskun ohjaus tehdään lämpö- ja happianturilla sekä alipaineen mittauksella, eli on myös minimaalinen homma lisäillä antureita kiinni. "aivot" on myös helppo ohjelmoida uudelleen.
Ainoo, mikä nyt voi aiheuttaa päänraapimista, on sen ruiskurungon naittaminen volvon imusarjaan, mutta kai siihenkin jonkun adapterin saa tehtyä.
Jos englanninkielitaitoa on sen verta, että ymmärtää, niin säätäjä_setän sivuilla (http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Rover/Rover.htm) on juttua vastaavan operaation toteutuksesta Rangen koneeseen...
sähköarska
02.08.2012, 20:57
Ruiskulla ei ole niin väliä minkä laitat,kunhan se on monipiste. noi tbit ja muut amerikan paskat ei vaan vähennä kulutusta...Vaikeintahan tossa on tehdä imusarja johon saa suuttimet kiinni. Itse rakensin omaan volvoon 202 B20 koneeseen mazdan ruiskun ja sattuneista syistä mulla oli jostain jäänyt käsiin volvon ruiskukoneen imusarja. Suuttimia järjestyy mun kautta ja jos käyt vaikka jossain purkaamolla ja ostat jonkun kuus mukisen ruiskun niin voin testaa suuttimet/pestä. Toinen vaikea juttu on saada ruiskun tarvitsema tarkka pyörintä tieto. Sehän otetaan monessa ruiskussa vauhtipyörällä olevasta hammastuksesta kampiakseli tunnistimella. Hammaspyörässä pitää olla oikea määrä hampaita ja yksi puuttuva hammas yläkuolo kohdassa. Hyvä /helppo olisi jos löytää ruisku joka käyttää virranjakajan tietoa. Mega ruutta käsittääkseni käyttää kierrosluku tietoa ja imusarjan painetta sekä lämpötilaa ruiskutuksen määrän säätämiseen. Se on aika karkea laite. Jos haetaan taloudellisuutta täytyy myös ilmamäärä mitata.
Mega ruutta käsittääkseni käyttää kierrosluku tietoa ja imusarjan painetta sekä lämpötilaa ruiskutuksen määrän säätämiseen. Se on aika karkea laite. Jos haetaan taloudellisuutta täytyy myös ilmamäärä mitata.
Aivan varmasti saa riittävän taloudellisen käyttämällä säätämiseen lambdaa ja saahan laajakaistoilla ajettua korjaus tietoa ruutalle. Ohjelmoitavan purkille merkille taas taitaa olla vastauksia jokunen, mutta kyllä näissä hommissa jollain perus megalla pärjää.
sähköarska
02.08.2012, 21:27
Juu lambda ohjaus unohtui tosta megasta... Sillä toki saadaan taloudellisuutta. Mutta minua arvelluttaa tuo ohjelmien säätäminen. Oletan että on kohtuullisen haastavaa saada säädettyä oikeat käyrät ohjainlaitteeseen ilman tehodynoo. Semmonen kun kovin harvalta löytyy.
Aivan riittävän liki saa säädeltyä ajossa, kun appari näpyttää läppäristä säätöjä. Ottaahan se tietty oman aikansa, mutta olen kyllä sitä mieltä, ettei näihin hommiin dyno säätämisestä ole vastaavaa hyötyä tai en ainakaan itse meinaa sellaiseen turvautua, sitten kun seuraavan projektin kohdalla edellä mainittua hommaa tulee.
Tossa löyty se väkästys joka ehkä joskus menee kopperoon paikoilleen:
http://www.pattonmachine.com/TBI-Components.htm
Ei tosiaan ole minkäänlaista todellista infoa miten toimii mutta vaikuttaa simppeliltä, ja on erillään varsinaisesta mosasta-> ei tarvi hankkia mitään E-kansia tai porailla tota alkuperäistä.
Meikäläisellä ei se bensankulutus ole pääosassa vaan ruiskulla vois päästä eroon kaasareita vaivaavista lämpöongelmista, vaikkakin noi mun yksilöt ovat muuten toimineet oikein hyvin.
Sen verran joltain jenkkisivulta kyttäsin että toi GM:n ruisku tulee toimeen aika vähillä tiedoilla, lähinnä siltä kantilta että ei tarvi sitä koko riviliitintä saada täyteen piuhoja joihin tulee vaikka mitä dataa pörssikursseista lähtien?
BJ-40/76
02.08.2012, 23:44
Ruiskulla ei ole niin väliä minkä laitat,kunhan se on monipiste. noi tbit ja muut amerikan paskat ei vaan vähennä kulutusta...Vaikeintahan tossa on tehdä imusarja johon saa suuttimet kiinni. Itse rakensin omaan volvoon 202 B20 koneeseen mazdan ruiskun ja sattuneista syistä mulla oli jostain jäänyt käsiin volvon ruiskukoneen imusarja. Suuttimia järjestyy mun kautta ja jos käyt vaikka jossain purkaamolla ja ostat jonkun kuus mukisen ruiskun niin voin testaa suuttimet/pestä. Toinen vaikea juttu on saada ruiskun tarvitsema tarkka pyörintä tieto. Sehän otetaan monessa ruiskussa vauhtipyörällä olevasta hammastuksesta kampiakseli tunnistimella. Hammaspyörässä pitää olla oikea määrä hampaita ja yksi puuttuva hammas yläkuolo kohdassa. Hyvä /helppo olisi jos löytää ruisku joka käyttää virranjakajan tietoa. Mega ruutta käsittääkseni käyttää kierrosluku tietoa ja imusarjan painetta sekä lämpötilaa ruiskutuksen määrän säätämiseen. Se on aika karkea laite. Jos haetaan taloudellisuutta täytyy myös ilmamäärä mitata.
Olet täysin oikeassa; jokaiselle imuventtiilille/pytylle oma suihku, jonka annosta ohjataan kampiakselin asennon/kuormitustietojen.....
Mutta Nyt oli keskustelun aiheena "tee-se-itse-" ruisku, ja se että pitää tehdä kompromisseja, on pakon sanelema juttu?
Tuo sinun haukkuma yksi-/kaksi piste ruisku on aivan käypänen normaaliin offi autoon, toki silloin tietoisesti-/ymmärtämättömyyttään ohitetaan pari optimaallisen palamisen edellutystä:
a) kun bensa pistetään imuilmaan, ja kiihtyvyys on "joku", niin massahitauden kautta takapään pytyt käy rikkaalla, ja etupään pytyt laihalla:rolleyes:
b) kun tuota bensaa holvataan kokoajan, niin venttiilikoneistosta johtuvasta ominaisuudesta (oliko overlap? tms) bensaa pääsee suoraan pakopuolelle.
Mutta tuolla yksi-/kaksipisteruiskulla saadaan esim. mekaruutan avulla semmoisia parannuksia alkuperäiseen, että jos ei ole moottorilaboratoriota kotihallissa, niin sillä voi saada tavoitllun hyödyn:
a) käyttöominaisuudet paranee
b)kulutus laskee kymmeniä prosentteja. (verrattuna alkuperäiseen, kymmeniä vuosia vanhaan military versioon)
c) kustannus kaikkineensa (ilman kannettavaa) on muutama tankillinen bensa?
Ja kokemukseni mukaan nuo Wanhat volvot on varustettu semmoisilla kaasuttimilla, että bensaa on aina tarjolla tarpeeksi.....
Joskus olen sivusta seurannut, kuinka tuota mekaruutaa istutetaan mitä erillaisimpiin kikkaseisiin, ja sen seurauksena en ota osaa yhteenkään projektiin, missä komponentit on kerätty "kummin kaiman huoltoasemalta", ja tämä "kikkare" ostettiin keltaisesta pörssistä, maksoi melkein uuden hinnan, mutta pappavainaan autoon vaihdettiin..... ja kun ei korjaantunut niin seuraavassa korjaamossa vaihdettiin....
Joten kun kasaatte näitä keksintöjä, niin jos kasaatte käytetyistä komponenteista, niin ottakaa oletukseksi se, että käikäle on rikki....
Ja tuo mekaruutan tiedonkeruu on kultaakin kalliimpi, jos verrataan ns. viri chippeihin.
-> mäyris kuluttaa 100% mekaruutalla 60/70% ja OIKEALLA 6wd testipenkillä -10c--+40 6 pisteruiskulla vain puolet?
No, nyt meinaa mennä jo lapsi pesuveden mukana: Mutta onko tuon mäyriksen ruokkiminen verrattavissa johonkin kiihdytysautoon?
Mäyris etene minuutin kaasupedaali lattiassa, ja kierrokset seilaa 1500-5000 useamman kerran.
Joku katurassi vaihtaa vaihdetta 3-4 kertaa, ja vaihto aina 6000rpm, ja aikaa meni neljännes minuutti, ja 200kmh vauhtia....tms
Mega ruutta käsittääkseni käyttää kierrosluku tietoa ja imusarjan painetta sekä lämpötilaa ruiskutuksen määrän säätämiseen. Se on aika karkea laite. Jos haetaan taloudellisuutta täytyy myös ilmamäärä mitata.
Kaasuläpän asento, jäähdytysnesteen lämpö, imuilmanlämpö, imusarjan paine, kierroslukutieto
ja jännite sekä lambda vaikuttavat kukin omalta osaltaan Megassa annosteltavaan kakkuun. MS 2 extra koodilla laskee tarvittavan aineen esim. 2329 kierrokselle minuutissa jos kierroksia on 2330
niin suoritetaan uus laskutoimitus. MS ykkösessä tää tehdään sadan kierroksen välein.
MS kolmosessa ainakin saa sitte jo säädettyä joka suuttimen
ruiskutusajankohdan ja määrän erikseen, voi olla että tän sai jo kakkoseenkin. Toi kakkosen karkeus riittää mulle.
RIKSRAKS
07.08.2012, 06:59
Jaahans...
RAKS RAKS RAKS...
minkä kokoiset läppärungot oli tuolle koneelle passelit?
onko suuttimille jotain laskukaavaa?
hpotteri
07.08.2012, 20:48
Paljonkon volvo sitten tulee kuluttamaan sitä bensaa per satku nykyaikasella ruiskulla?
Mun melestä Ruiskumoottorista kansi ja nokka ja strömperit kuntoon niin avot on toimiva paketti ilman bittihäröilyä.