View Full Version : HJ60/61 vai PATROL
Tällästä kyselisin kun on nuo maasturit ruvennu kiehtomaan :) että kumpi olisi parempi vaihto ehto HJ60/61 vai sitten PATROLLI tai jokin muu? itsellä pituutta 193cm niin ei millään sj suzukilla meinaa mahtuu ajaa(kerran tullu ajettuu ja tiukkaa teki :D muuten hyvä peli kylläkin...)tarkotus ois jokapäivä viikolla töihin ajaa ja sitten välillä metsässä käydä ajelemassa(eli ei nyt mitään himo offaamista) onko noissa varaosien hinnoissa sitten eroja niin suuria? kannattaako ottaa turbona vai ilman? minkalaiset käyttömaksut jne.vuodessa :confused: netistä ei oikein selvää saa kun toinen kehuu toista ja toisen mielestä se on täys paska :mad: onko sillä nyt sitten väliä kumman ottaa esim.HJ60/61 vai PATROLLIN... :rolleyes:
Eipä nuissa kummassakaan mitään erikoisia vikoja ole, HJ 61:ssä on tehokkaampi turbokone kuin patrolissa ja yleensä lukkoakselit mikä tekee siitä paremman aihion rakenteluun. pikku hommilla kuten 35"+ renkailla on jo ihan kohtuullisesti etenevä laite. Jos mahollista niin mieluummin hj61 kuin hj60 koska 60:ssä suht tehoton turboton moottori ja vain tosi harvoissa lukkoakselit. Ja toyotaan saa varaosia vaikka motonetista paitsi vetarin murroksia sieltä ei kannata ostaa.
Munkin äänen saa HJ61. Ei niissä kadulla taida olla suuria eroja, paitsi justiin tuo moottori. Mutta metsässä sitten 61 on ihan suhteellisen pätevä kulkupeli. Jo pelkästään Mudterrainit yksistään tekee paljon.
Enempi patrolilla ajelleena 3kpl niitäkin ollut. uudempi vm90 Gr patukka mukava peli ajella, tehokkaampi kuin tuo vapari sd33.Nykyisessä vm 82 patrolissa verot muistaakseni on n.365€/vuosi. ja muistelisin että huoltoautona gr:ssä oli suurinpiirtein saman verran.Sitten taas gr:ssä joka on takapenkein on noin.900€ vuosi.:eek:
Omamielipiteeni että tuossa vapari sd33 varaosahinnat kohtuulliset kun vertaa tuohon Gr:n. Riipuen tietenkin tilaileeko sit netinsyövereistä. Mutta silloin kuin ajelin Gr:llä huomasin että monet varaosat oli marmoritiskillä halvempia kuin paikallisissa varaosaliikkeissä esim.uusi syyläri marmoritiskillä 560€/varaosa liikkeessä 664€;)
Näitä patrolleja jos vertailee toisiinsa niin onhan tuo Gr mukavampi kaikin puoli ajella ja on kitkalukkokin.Mutta itselläni on huomattavasti halvemmaks tullu ajella noilla hengettömillä sd33:lla.Ei ole ollut noita kansi ongelmia kuten Gr:ssä tuppas olemaan aluksi.....:(
(pätkä) patrol kevyempi. hj 61 tehokkaampi + lukkoakselit. tosin saahan patrolliinkin vaikka hj:n akselit tai sit paineilma lukot ja varmasti myynnissä patrol jossa jo valmiiksi lukot. itellä jälkiahtettu sd33 pätkä ja kyllä tuo nyt ihan kivasti jaksaa liikkua 35 renkailla ja välitykset on tietenkin vaihdettu ja ylläri hj:n akseleilla. tosin viellä lukottomilla. Jos meinaa töissä kulkea ja ns jahti autoksi niin ei kannata kovin rakennettua kampetta hommata koska tuppaa nuo maantie ominaisuudet häviämään rakentelun myötä jos ei kokonaan niin ainakin melkein, mutta maltillisella tuunauksella molemmista saa oivan kamppeen on vähän maku asia sitten.
Maltillisella piristyksellä saa turbo patrollistakin ihan yhtä hyvin kulkevan ku hoojiistäkin. Ja patrolliin ei ainakaa minun ole koskaa murroksia/vetareita vaihdella. Paitsi yhteen missä oli tojon akselit. Eli ääni patrollille. :D
hunter hdj
26.07.2012, 11:41
Alkuperäisen HJ 60-61 tai vanhemman patrollin akselistojen alle kun katsoo niin pojot GR patrollille.
+ GR tosi vahvat akselit kierrejousilla. Ajo mukavuutta maantielle ja maastoihin ym. GR 2.8 turbo moottorilla ..?
+HJ 61 akselisto tasauspyörästö lukot -turbo moottori .
+Vanhempi patrol paljon osia myytävänä ja edullisesti.
Varmasti maku asioita jokaiselle mut jotain.
Patrolli jotenkin ahdas kapiini patroli.
Gr hyvät kyytit kun kierre vieterit kansivikaa vaan meinas ja hevoskopin vetämiseen korkeintaan soveltuu.
HJ 61 lukko akselit jaksaa vetää lavettia hyvin.
HJ 61 ostaisin jos noista pitäis valita uudelleen vielä.
VaraMara
26.07.2012, 12:08
Minä myös annan ääneni GR patrolliille!! Ajo ominaisuudet huomattavasti paremman kuin vanhassa 160 patrollissa kuin myös hj:ssa.
Sitten tärkeämpänä pidän nykyisten polttoainehintojan vuoksi kulutusta. Vanha sd33 patrol ja hj60 ja hj61 vievät huomattavasti enemmän soppaa kuin GR paten 2.8TDi (ehkä kuutiotilavuus ja paremmin kehitelty polttoaineen suihkutus(syöttöpumppu) tekevät taikojaan) Ja itse GR:n omistajana voin taata että voimaa löytyy yskomattoman paljon noin tosta 2.8turbosta!!! Isoksi autoksi erittäin ripeä liikkumaan ja inhimillinen kulutus kun on jotain 33" renkailla 10litraa sadalla ja 12litraa pelkällä kaupunkiajolla... kun taas noi hj:t imee jotain 15 litraa ja taitaa se vanha sd33 patekin ihan kiitettävästi haukata..
ja arkikäytössä gr on mukava kun on enemmän herkkuja ja muutenkin mukavempi sisältä, ja pirun lämmin talvella!!!! kierrejousi alustalle ja akseleille 10 pistettä, ei ala murrokset ja vetarit paukkua niin kuin tojotassa. ja yllättävän pieni perän ylitys verratunaa hj:n metrin ylitykseen.
Kitkalukko takaperässä on ihan hyvä ja mulla ainaki itsellä on pitänyt hyvin, etulukkoa ei tosiaan ole mutta sehän on kuulemma amatöörejä varten. isot pojat juttelivat että hävitty pito korvataan teholla ja nopeudella.
Kansiongelmat 2.8TDi:ssä on omistajien omaa hölmöyttä!!! Tollainen alumiini turpotiisseli vaatii AINA ENNEN AJOON LÄHTÖÄ KUNNOLLISEN ESILÄMMITYKSEN JA TAAS AJON JÄLKEEN MUUTAMAN MINUUTIN JÄLKIKÄYTÖN ETTÄ LÄMMÖT TASAANTUVAT!!!!! noi kun tekee AINA niin minulla ainakaan itselläni ei ole ollut kansimurheita.
Ja yksi miinuspuolikin on: yleensä GR patessa ei ole vaihdelaatikossa voiman ulos ottoa mutta poikkeuksiakin on nähty.
Pitää olla kyllä säädöt perseellään jos 61:n saa viemään yli 15l /100km ilman lastia, itellä vie noi 11-13l/ 100 km 39,5 ja porttaalit, vakio hojoja tiedän, että menee alle 10l/100 km. 61; sen koneeseen kun laittaa soppelin välijäähdyttimen ja ruuvaa pumppua niin 170 hp tulee moottorista helposti vakio turbolla ja lähes vakio ahdoilla.
Patrol vie..:D
Hihihii:D:D kylhän se aina tojotan voittaa..;)
patroltd
27.07.2012, 21:53
Aivan sama minkä näistä ostat niin tutki kori ja runko HUOLELLA ellet halua vuotta ensin hitsata:D
Jos joudut talvella käynnistellä paikoista jossa ei mahdollisuutta lämmitykseen niin 61:nen on ylivoimaisesti paras käyntiinlähtijä.
Voimaa saa kaikista turbolla helposti tarpeeksi.
Aivan sama minkä näistä ostat niin tutki kori ja runko HUOLELLA ellet halua vuotta ensin hitsata:D
Jos joudut talvella käynnistellä paikoista jossa ei mahdollisuutta lämmitykseen niin 61:nen on ylivoimaisesti paras käyntiinlähtijä.
Voimaa saa kaikista turbolla helposti tarpeeksi.
Kyl mul ainaki talvisin lähti patrolli tojotaa paremmin käyntii.. Aina joutu cruiserii hinaamaa ku oltii johonkii lähös.:D
Rolpatti
27.07.2012, 22:17
En oo ikinä ajanut hj tojotaa, mut ainakin paremmin tuntuis patukassa akselit kestävän.
Tää on kyl ehkä maailman huonoinpii kiistelyn aiheita kun patrolli on paras pitemmänpäälle :D
no ei kiistellä patrollimiehet on patrollimiehii ja tojotamiehet tojotamiehii...
tarttee ne tojotatkin jollain pois mettästä pois saada :p:p
(vaiks just viimeks patukka tuli tojotan perässä ja sitä edeltävällä kerralla kuramatojen sukisukin perässä)
No, Tojotan jälkeen Datsunit tuntuu lähinnä halvoilta kopioilta.
Molempia on itellä ollu, molempia on itellä edelleen.
Ja Volvoon on tällähaavaa menossa Patrollin tekniikka, kun niitä saa poiskantohintaan maailmalta. Tojotista joutuu vielä maksamaan jotain.
Ja patrolliin ei ainakaa minun ole koskaa murroksia/vetareita vaihdella. Paitsi yhteen missä oli tojon akselit.
Villi offtopic veikkaus: patruunan etuakselissa ei ollu ikinä lukkoa?
Villi offtopic veikkaus: patruunan etuakselissa ei ollu ikinä lukkoa?
Ei ollu, ei ole eikä ainakaan vielä tule.:) niin hyvin tuntu menevän ilman lukkojakin että vinssataan ennemmin ne kerrat kun jumissa ollaan. On se halvempaa ku murroksen/vetarin vaihto.. Ja nopeempaa.:D
Käyttöautona oli GR patukka, ja mukavuuspuolelta sanoisin, että se kuskin penkki on säälittävän ahdas johtuen siitä, että vaihteistotunneli on niin järkyttävän korkealla, ja koko loota on muutenkin suunniteltu varmaan alun perin oikeankätiselle ohjaukselle, kun ei siellä ihan valtavasti ole jalkatilaa? Ja on se sisältä muutenkin pienempi. Ja ainetta vei jota kuinkin saman verran mun ajoilla kun HJ-61 suoraruiskutuskoneella, paitsi että GR:ssä on pienempi tankki (70 litraa?). Tykkäsin kuitenkin niistä sivusuunnassa aukeavista takaovista, ei tarvii talvella kikkailla kohmeisten pumppujen kanssa. Epäsuoraruiskutuskone = pitää hehkuttaa AINA. HJ-61:ssä lyhyt imuilman lämmittimen hehkutus -10C ja kylmemmissä lämpötiloissa, ja 4,5kW starttimoottori, rivipumpun automaattinen pakkosyöttö ja suoraruiskutus. Se vaan toimii. Ja käyntiääni on karumpi.
GR:lle kanssa pisteet tosta lämmöstä. Siinä tulee nopeesti hiki, mutta on ne koneen massat ja nestemäärätkin paljon pienemmän. Eikä sekään kone tykkää lyhyestä nurkka-ajosta talvella yhtään enempää, kuin mikään muukaan.
Patroolit taitaa olla paaaljon edullisempia hankintahinnaltaan (saa kohtuu kiiltävän ja 5-6v uudemman GR:n), hoojiit taas hinnoiltaan täysin mielivaltaisia ja niissä on 99% varmuudella jonkun omia sähkö/muita räpellyksiä, mitä saa itse parannella.
Parempi, kun käyt ite ajamassa ja vertailemassa tunnelmaa. Molemmat on paljon harrastettuja autoja, osia, tietoa ja apuja löytyy hyvin. Eikä mitään autoa kannata ostaa kiireellä tai ainakaan syvällisesti selvittämättä noita tyypillisiä vikapaikkoja. Ja riippuu, että miten tavanomainen käyttöauto siitä pitäis tulla. (Voishan tähän lisätä, että neljä litraa on enemmän kuin 2,8, mutta se on sivuseikka.)
Niin ja GR:rä oli kyllä paljon kuluneemman oloinen 500tkm ajettuna noin niin kuin teknisesti, mutta kun uusiakaan ei enään tehdä... Ja ehkä mulla oli vaan raiskatumpi yksilö, ja kaikki oli taas käyttäjän syytä.
Ja muutenkin, jos ajaa vanhalla autolla, pitää omistaa vähintään 2 autoa :D
No, Tojotan jälkeen Datsunit tuntuu lähinnä halvoilta kopioilta.
Molempia on itellä ollu, molempia on itellä edelleen.
Ja Volvoon on tällähaavaa menossa Patrollin tekniikka, kun niitä saa poiskantohintaan maailmalta. Tojotista joutuu vielä maksamaan jotain.
ehkä se johtuu siittä että tatsunin tekniikkaa on maailmalla niin paljon ehyttä toisin kun tojotan joutuu kiven alta kaivamaan :D
Ota se kummasta löydät ensin mieleisen. Tuntuu, et parempi kuntoisen datsunin saisit halvemmalla johtunee osin lukkoakseleiden puutteesta ja niiden huonomman saatavuuden takia.
hyviä autoja molemmat.
hoijakassa voi olla vakiona mailman riskein vinssi ja tasauspyörästön lukot mutta molemmat saa myös tatsuniin eikä välttämättä enää hintaan tule isoa eroa.
patrollissa voi olla hivenen vääntävämpi moottori?
hyviä autoja molemmat.
hoijakassa voi olla vakiona mailman riskein vinssi ja tasauspyörästön lukot mutta molemmat saa myös tatsuniin eikä välttämättä enää hintaan tule isoa eroa.
patrollissa voi olla hivenen vääntävämpi moottori?
nissan sd33 216nm 95hp ja sd33t 110 hp toyota 2h 255nm 106hp 12-ht 315 nm 135 hp eli ei kummassakaan vakiona mitään kovin huikeita.
Ihan sama tosiaan kumman ostat varmasti joudut sitä rakenteleen, jotta sillä maastossa etenee, mutta itse suosittelen ennemmin toyotaa, aika pitkiä pätkiä olen tolla tojotallani patrolleja venäjän maastoista suomea kohti hinannut ku ne on porsinut tollaisessa sievässä maastoajossa, ton Sami89: n autonkin konevikaisena kun autossa oli toyotan akselit niin sen entinen omistaja uskalsi sitä kengittää niin sitten hajosikin kone. Ja monia muita autoja, mutta vain yhden tojotan.
Heikki L
29.07.2012, 20:09
. Ja monia muita autoja, mutta vain yhden tojotan.
:)Elä ny mainosta tai kalahtaa vielä omaan nilkkaan:)
Niin ja kyllä minäkin 61 laittaisin, ja taidan laittaakkin kunhan saan noita väärän merkkisiä romuja hukattua pihasta;)
:)Elä ny mainosta tai kalahtaa vielä omaan nilkkaan:)
Niin ja kyllä minäkin 61 laittaisin, ja taidan laittaakkin kunhan saan noita väärän merkkisiä romuja hukattua pihasta;)
Joo arastelinkin tota kirjoittaa, mutta pakko oli:)
nissan sd33 216nm 95hp ja sd33t 110 hp toyota 2h 255nm 106hp 12-ht 315 nm 135 hp eli ei kummassakaan vakiona mitään kovin huikeita.
Ihan sama tosiaan kumman ostat varmasti joudut sitä rakenteleen, jotta sillä maastossa etenee, mutta itse suosittelen ennemmin toyotaa, aika pitkiä pätkiä olen tolla tojotallani patrolleja venäjän maastoista suomea kohti hinannut ku ne on porsinut tollaisessa sievässä maastoajossa, ton Sami89: n autonkin konevikaisena kun autossa oli toyotan akselit niin sen entinen omistaja uskalsi sitä kengittää niin sitten hajosikin kone. Ja monia muita autoja, mutta vain yhden tojotan.
Kyllä mekin hinattiin tuota patrollia reilu sata kilsaa heti silloin hakureissulla kun napsahti kampura poikki..:D mut oli ensimmäinen kerta ku ei datsuni kotia tuonut.. Ja toinen kerta oli samalla autolla kun toyotan murros hajos.. Vietiin silloin kärrillä ku oli niin lähellä "pajaa" ettei viittiny metässä alkaa purkamaan.. Edellisellä patrollilla jouduin kyllä melko useesti tojotan kotia hinaamaan kun oli perä tai laatikko rikki..;) mutta se siitä paremmuus keskustelusta. Tosiaan otat sen mikä parhaalta tuntuu. Ei näistä paskoista mikään ole hajoamaton..:D:D
toyota4x4
31.07.2012, 20:19
Kyllä mekin hinattiin tuota patrollia reilu sata kilsaa heti silloin hakureissulla kun napsahti kampura poikki..:D mut oli ensimmäinen kerta ku ei datsuni kotia tuonut.. Ja toinen kerta oli samalla autolla kun toyotan murros hajos.. Vietiin silloin kärrillä ku oli niin lähellä "pajaa" ettei viittiny metässä alkaa purkamaan.. Edellisellä patrollilla jouduin kyllä melko useesti tojotan kotia hinaamaan kun oli perä tai laatikko rikki..;) mutta se siitä paremmuus keskustelusta. Tosiaan otat sen mikä parhaalta tuntuu. Ei näistä paskoista mikään ole hajoamaton..:D:D
Alkuperäisen HJ 60-61 tai vanhemman patrollin akselistojen alle kun katsoo niin pojot GR patrollille.
+ GR tosi vahvat akselit kierrejousilla. Ajo mukavuutta maantielle ja maastoihin ym. GR 2.8 turbo moottorilla ..?
+HJ 61 akselisto tasauspyörästö lukot -turbo moottori .
+Vanhempi patrol paljon osia myytävänä ja edullisesti.
Varmasti maku asioita jokaiselle mut jotain.
kyllähän täällä lahdessa gr patrollin "vahvasta "taka akselista hajosi lukon kytkentä holkki ihan testilenkillä, vanhan patrollin akselit ei kestä edes koneen vakio tehoja, mieleen tulee erään patrollin kumin poltto yritys tulos 20cm mustaa viivaa asfalttiin veto tikku poikki takaperästä räjähti toinen puoli. näitä tikku + perä paskana yhdistelmia on vuosien varrella suorittettu patrolleista ainakin toista kymmentä ,kuten murroksia ja napalukkoja, moottotoreita ja vaihteistoja.
tapsa4x4
31.07.2012, 21:27
kyllähän täällä lahdessa gr patrollin "vahvasta "taka akselista hajosi lukon kytkentä holkki ihan testilenkillä, vanhan patrollin akselit ei kestä edes koneen vakio tehoja, mieleen tulee erään patrollin kumin poltto yritys tulos 20cm mustaa viivaa asfalttiin veto tikku poikki takaperästä räjähti toinen puoli. näitä tikku + perä paskana yhdistelmia on vuosien varrella suorittettu patrolleista ainakin toista kymmentä ,kuten murroksia ja napalukkoja, moottotoreita ja vaihteistoja.
Näiden vuosien aikana ei toyotista oo hajonnut mitään mistään, kerran kuulin että olis hajonnut mutta se olikin pajero.
kyllähän täällä lahdessa gr patrollin "vahvasta "taka akselista hajosi lukon kytkentä holkki ihan testilenkillä, vanhan patrollin akselit ei kestä edes koneen vakio tehoja, mieleen tulee erään patrollin kumin poltto yritys tulos 20cm mustaa viivaa asfalttiin veto tikku poikki takaperästä räjähti toinen puoli. näitä tikku + perä paskana yhdistelmia on vuosien varrella suorittettu patrolleista ainakin toista kymmentä ,kuten murroksia ja napalukkoja, moottotoreita ja vaihteistoja.
Puhuvat esson baarissa että johtuu siitä että patrollilla poltetaan kumia +35 renkailla ja toyotoilla koitetaan 205 baarumeilla. (hörö naurua)
toyota4x4
31.07.2012, 22:05
Puhuvat esson baarissa että johtuu siitä että patrollilla poltetaan kumia +35 renkailla ja toyotoilla koitetaan 205 baarumeilla. (hörö naurua)
kyllä tollanen gr patrolli ei jaksa sutasta +35 renkailla edes hiekalla kokeilin omalla se sammu samantien.
tuomaritulee
31.07.2012, 22:43
kyllä tollanen gr patrolli ei jaksa sutasta +35 renkailla edes hiekalla kokeilin omalla se sammu samantien.
Niin toiset eei vaan osaa :rolleyes:
kyllähän täällä lahdessa gr patrollin "vahvasta "taka akselista hajosi lukon kytkentä holkki ihan testilenkillä, vanhan patrollin akselit ei kestä edes koneen vakio tehoja, mieleen tulee erään patrollin kumin poltto yritys tulos 20cm mustaa viivaa asfalttiin veto tikku poikki takaperästä räjähti toinen puoli. näitä tikku + perä paskana yhdistelmia on vuosien varrella suorittettu patrolleista ainakin toista kymmentä ,kuten murroksia ja napalukkoja, moottotoreita ja vaihteistoja.
Mun mielestä nää nyt ei kyllä mitää kuminpoltto vehkeitä olekkaa. Hoitakoot ne lippistä vikopäin pitävät äijät sen niillää riisikupeillaan.. (ei herneitä, drifting harrastajat ei kuulu tähän joukkoon):D
Nuhapumppu
01.08.2012, 07:04
Näiden vuosien aikana ei toyotista oo hajonnut mitään mistään, kerran kuulin että olis hajonnut mutta se olikin pajero.
:D:D:D
täälläpäin ainaki tatsunin akseleita pidetään kohtuu lujina. Niihin ei vaan saa välityksiä samalla tavalla ku toy otan akseleihin.
Ja ainaki mulla pari tuttua puhu etta patrol vääntää tyhjä käynnillä paremmin ku hoojiit mutta ite en ole päässy testaamaan tätä.
toyota4x4
01.08.2012, 09:33
no entäs se seikka että hj 61 sessä on 20 cm lyhyempi akseliväli kuin pitkässä patrollissa
eli noin 2.6m ja patrollissa 2.8m ,mielestäni sekin seikka vaikuttaa niin parkki paikan hakuun kuin metässä puitten ja kivien kiertelyyn, samoin runko on hj:ssa varmaan 10cm korkeammalla. joten se ei jää koko ajan kiinni mahastaan niin kuin patrolli. näin niin kuin oma kohtasella kokemuksella todettuna.
toyota4x4
01.08.2012, 09:42
Näiden vuosien aikana ei toyotista oo hajonnut mitään mistään, kerran kuulin että olis hajonnut mutta se olikin pajero.
älä nyt yritä mä oon tässä keskustelussa hj 61:sen puolella :)
älä nyt yritä mä oon tässä keskustelussa hj 61:sen puolella :)
Ei sitä joppa kukaan usko oot vaan salaa kateellinen patrolli miehille 11 vuotta ajoin 567tkm kertyi sinä aikana ,nyt sumuisten saarten laite alla tuskin pystyy samaan niin vähillä ongelmilla mut pääasia ettei ole ToyOta alla .
toyota4x4
01.08.2012, 10:25
Ei sitä joppa kukaan usko oot vaan salaa kateellinen patrolli miehille 11 vuotta ajoin 567tkm kertyi sinä aikana ,nyt sumuisten saarten laite alla tuskin pystyy samaan niin vähillä ongelmilla mut pääasia ettei ole ToyOta alla .
voiko olla vaikka ajan ite patrollilla. :)
voiko olla vaikka ajan ite patrollilla. :)
Ainiin en muistanutkaan että sulla oli myös laatulaite tallissa .
tuomaritulee
01.08.2012, 13:56
no entäs se seikka että hj 61 sessä on 20 cm lyhyempi akseliväli kuin pitkässä patrollissa
eli noin 2.6m ja patrollissa 2.8m ,mielestäni sekin seikka vaikuttaa niin parkki paikan hakuun kuin metässä puitten ja kivien kiertelyyn, samoin runko on hj:ssa varmaan 10cm korkeammalla. joten se ei jää koko ajan kiinni mahastaan niin kuin patrolli. näin niin kuin oma kohtasella kokemuksella todettuna.
No akselivälistä kyllä ei voi sanoa juuta eikä jaata. Pitkästä välistä jossain etua jossain haittaa samat jutu lyhyemmällä..
Mutta osta nyt sentään auto, eli tatsuni! :D
No akselivälistä kyllä ei voi sanoa juuta eikä jaata. Pitkästä välistä jossain etua jossain haittaa samat jutu lyhyemmällä..
Mutta osta nyt sentään auto, eli tatsuni! :D
nii ja valinnanvaraa on myös 235 pituudelle jos pitkää karsastaa :)
hiluvitkutin
01.08.2012, 18:57
täälläpäin ainaki tatsunin akseleita pidetään kohtuu lujina. Niihin ei vaan saa välityksiä samalla tavalla ku toy otan akseleihin.
Ja ainaki mulla pari tuttua puhu etta patrol vääntää tyhjä käynnillä paremmin ku hoojiit mutta ite en ole päässy testaamaan tätä.
Mulla oli 60 tojo ja sen jälkeen turboton patu. Samoilla pyörillä ei patrolli tyhjäkäynnillä sammunu yhtä helposti. Ja vääntö aika tasasta tyhjäkäynniltä huippukierroksille jotka saattaa olla aikalailla enemmän ku tojoissa. Onhan tuo kyllä lyhyt malli että saattaa olla kevyempikin ku hj
Mulla oli 60 tojo ja sen jälkeen turboton patu. Samoilla pyörillä ei patrolli tyhjäkäynnillä sammunu yhtä helposti. Ja vääntö aika tasasta tyhjäkäynniltä huippukierroksille jotka saattaa olla aikalailla enemmän ku tojoissa. Onhan tuo kyllä lyhyt malli että saattaa olla kevyempikin ku hj
Nyt kun tää topikki on jo kääntyny täysin pois alkuperäsestä kysymyksestä ni sotketaas lisää tätä pakkaa..
Paljonkon porukoilla noi patrollit yleensä kiertää? Mun oma pyörii ilosesti yli 6000.. Ja paljonko toyot kiekuu?
Nyt kun tää topikki on jo kääntyny täysin pois alkuperäsestä kysymyksestä ni sotketaas lisää tätä pakkaa..
Paljonkon porukoilla noi patrollit yleensä kiertää? Mun oma pyörii ilosesti yli 6000.. Ja paljonko toyot kiekuu?
Mää sain hj60:sen 2h mosan kans kiertämään yli 6000. Tarkalleen 6150rpm, kun dynossa vähä testattiin:o. Viime päästömittaus testissä tais olla 3980 rpm.
toyota4x4
01.08.2012, 20:24
Mää sain hj60:sen 2h mosan kans kiertämään yli 6000. Tarkalleen 6150rpm, kun dynossa vähä testattiin:o. Viime päästömittaus testissä tais olla 3980 rpm.
tollaset vanhat dieseli mosat ei ole edes tarkotettu kiertämään yli 5000..
ja patrollien koneet juuri hajoo kun niitä kierrättää yli 6000 etenkin kun niissä niissä on vain 4 runkolaakeria. suosittelisin tasapainotusta ennen kierrosten rajottajan poistoa.
hiluvitkutin
01.08.2012, 20:35
tollaset vanhat dieseli mosat ei ole edes tarkotettu kiertämään yli 5000..
ja patrollien koneet juuri hajoo kun niitä kierrättää yli 6000 etenkin kun niissä niissä on vain 4 runkolaakeria. suosittelisin tasapainotusta ennen kierrosten rajottajan poistoa.
Onnex en oo antanu ikinä happee ;-) on se tojoki ihan hyvä. Pitää vaan käyvä kokeilemassa kumpi istuu paremmin kouraan.
tollaset vanhat dieseli mosat ei ole edes tarkotettu kiertämään yli 5000..
ja patrollien koneet juuri hajoo kun niitä kierrättää yli 6000 etenkin kun niissä niissä on vain 4 runkolaakeria. suosittelisin tasapainotusta ennen kierrosten rajottajan poistoa.
Joo no ei sitä ollu tarkostukaan noin paljoa huudattaa. Savumittausta otettiin niin olin unohtanu kääntää siitä kaasuläpältä sen nipan alkup. asentoon. Siitä ilmeisestikin johtu, mutta onneks kesti:eek:
joo tässä on yhteen alkuperäiseen asiaan raapustelua.
paljoko on hoojiissa kokonaispaino?
tatsunin kokonaismassalla 2500kg
perusvero on 255,50€ ja
dieselvero pakettiautona 82,13€ ja henkilöautona 501,90€
toyota4x4
01.08.2012, 20:57
mulla laski patrollissa tälle vuodelle 2.65e perpäivä eli vain 967 euroa vuodessa verot.
mikkocap
01.08.2012, 21:02
melkosia juttuja joo....
mulla laski patrollissa tälle vuodelle 2.65e perpäivä eli vain 967 euroa vuodessa verot.
mistä tuo verotus koostuu?
tollaset vanhat dieseli mosat ei ole edes tarkotettu kiertämään yli 5000..
ja patrollien koneet juuri hajoo kun niitä kierrättää yli 6000 etenkin kun niissä niissä on vain 4 runkolaakeria. suosittelisin tasapainotusta ennen kierrosten rajottajan poistoa.
Mun ei ainakaa tarvinu vaihtaa ku uus kampura ku se meni poikki.:D ja tietty laakerit, mut ei hajonnu ei hajottanu mitää muuta vaik satasen vauhista katkes ja veti koneen jumii..
Mut onneks datsunii saa uuen koneen tojotan murroksen hinnal..:p:p:D
toyota4x4
01.08.2012, 22:48
mistä tuo verotus koostuu?
normi verot käyttömaksu ja d-vero viime vuonna oli yli tonnin verot
eihän nuo voi pitää paikkaansa...
käyttövoimavero koostuu pakettiautossa 0,009€ x 365päivää x jokaiselta kokonaispainon alkavalta sadalta kilolta.
henkilö autossa muuten sama mutta päivittäinen veron osuus 0,055€
ja ajoneuvo veron näkee suoraan listasta kokonaismassan mukaan.
minulla ei edes vakuutuksien kans ole 1000€/vuodessa menoja :)
toyota4x4
02.08.2012, 05:29
kyllähän se on tätä nyky(kataisen urpiasen) päivää. sen takia tosta haluis eroon ja joku jäkevämpi peli tilalle kuten uuskoppanen hilux.
kannattas kysyä trafilta mikä siinä maksaa.
henkilöautonakin pitäs maksaa alle 800€
Jos ajatellaan, et auton kokonaismassa on 2500kg, niin diisseliveroa tuleew 0,055e x 25 x365 = 502e / vuosi
Siihen sitten verot, 255,50e/v eli yhteensä 757,50e/v
GR:ssä taitaa olla isompi kokonaismassa?
Sama homma 2800kg kokonaismassalla; 0,055 x 28 x 365 = 562 ja taulukosta 316,18e päälle tekee 878e
vielä 2900kg kokonaismassalla; 582e + 339e = 921e
toyota4x4
03.08.2012, 18:14
kannattas kysyä trafilta mikä siinä maksaa.
henkilöautonakin pitäs maksaa alle 800€
kysy sää FKE616 on rekkari kokonaispaino on 2920kg
kysy sää FKE616 on rekkari kokonaispaino on 2920kg
minä automaattisesti käsitin että sulla ois kans kokonaispaino 2500 niinku mulla.
Nyt kyllä täytyy antaa nissanille vähä ruusuja ja risuja.
Etuakslein purkaminen huomattavasti helpompaa, nopeempaa ja yksinkertasempaa, ku toyotassa. Ei tartte ku ottaa takapuolelta tiivisteen pultit auki ja kääntökuulan laakeritkin tulee pois mukeloineen päivineen. Vielä kun joku asentaja on unohtanu sokat pois murroksen päistä, niin napistakaan ei tartte aukasta ja rikkinäisen murrroksen vaihto sujuu alta 10min.
Sen sijaan se, miksi niitä murroksia piti vaihtaa, onkin ihmetyksen aihe. Varovasti kun auton keulaa tarjosi sammalpeitteelle, niin molemmat etumurrokset napsahti samanaikaisesti paskaksi.
auto siis 3.3 vapari 160
mulla on murros naputtanu siitä asti kun ostin auton eli tammikuusta ja nytki alla 36tsl eikä ole antautunu.
täällä ainaki niitä pidetään lujina mutta tuo tatsunin akseli on siitä huono kun ei saa niin tiheetä välitystä kun toyotan akseleihin.
tatsuniin on muutenki välityksen kiven alla ja kalliita teettää...
tapsa4x4
05.08.2012, 13:49
mulla on murros naputtanu siitä asti kun ostin auton eli tammikuusta ja nytki alla 36tsl eikä ole antautunu.
täällä ainaki niitä pidetään lujina mutta tuo tatsunin akseli on siitä huono kun ei saa niin tiheetä välitystä kun toyotan akseleihin.
tatsuniin on muutenki välityksen kiven alla ja kalliita teettää...
4.625 on suomessa tihein välitys vakiOna mitä patrollissa on näkynyt.
Pitkään patrolliin voi laitta 2 päälaatikko.aika halpa tehä mutta työtä aina paljon.
Eikä toi jakolootikon välittäminen oo sen kalliinpaa mitä se muihinkaan maksaa.
itellä on nuo tiheimmät välitykset perissä ja oli mielessä laittaa kaks päälaatikkoo mutta taitaa jäädä laittamatta kun ajatus hommata pätkä aikanaan.
taitaa halvin välitys minkä oon jakolootaan nähny 900€?