View Full Version : Dieselinkoneen käyntiongelma
farmforest
23.07.2012, 08:58
Samantyylistä asiaa puitiin jo ton mun isuzun kanssa mutta nyt olis kyseessä kaverin menopeli. Täällä kun tuntuu olevan noita dieselinvehkeiden kanssa plutanneita..
Auto on Mazda 2.5 pickup -97.
Käynnistyy todella nihkeästi pitkän sahaamisen jälkeen ja käy ainoastaan kaasu pohjassa, jos höllää kaasua niin auto sammuu.
Tässä mallissa ei siirtopumppua taida olla.
-suodatin on putsattu
-ainetta on tankissa
-polttoaineputkisto puhallettu paineilmalla puhtaaksi.
-vuotoja putkistossa ei näy
Viittaako tollanen että olis ilmakupla kuitenkin jossain?
Arvailuksi menee taas kerran mutta koitetaan semmosta että jako hihna hypänny myöhäselle ja/tai syöttöpummpu siinä samalla jos on samalla hihnalla.
Plus muut mahdolliset vauriot...(????)
Mites tämä vika alkoi???
Lord of flies
23.07.2012, 10:04
Onkos tuossa jakajapumppu?
Mulla oli yhessä jakajapumpullisessa kasissa saman tyylinen ongelma. Ei käynyt kuin kaasu pohjassa ja sittenkin huonosti.
Oli paluukierto ventiili mennyt tukkoon pumpun päältä.
Konehan oli se kaikkien rakastama 5.7 DX
farmforest
23.07.2012, 10:38
Vika alkoi vaan yks aamu yllättäen. Mitään ylimääräisiä kolinoita koneesta ei ole kuulunut.
Miksi tota systeemiä sanotaan kun ei siirtopumppua ole? Imeekö toi syöttöpumppu omin voimin alipaineella jotenkuten polttoainetta?
Toi isuzun rakkine oli ainakin sellainen (silloin kun toimi..) että jos vaikka dieseli loppui niin pitkän käsipumppauksen + starttauksen jälkeen lähti käymään, kävi ensimmäiset minuutit hyvin huonosti, ei sietänyt yhtään kaasua, mutta tyhjäkäyntiä kävi ja sitä käsipumppua edelleen pumpaten alkoi lopulta käymään niinkuin kuuluu.
Noi ilmaus systeemit on kai noissa vähän puutteelliset..
Ei kai vaan koneen kyljessä majaile surullisen kuuluisa boschn vp44
Jakajapumppu ei välttämättä tarvi siirtopumppua vaikka niissä monesti semmonen onkin.
Jos siitä löytyy tuo paluukierto venttiili niin se kannattaa tarkistaa mutta ei sen kyllä pitäisi mistää tukkoon mennä koska sinne pumpulle ei pääse mistään mitään sontaa niin kauan suodattimet on paikallaan ja ehjät.
Mites savun muodostus???
Ja jos sieltä on jako hypänny myöhäselle niin ei se välttämättä kolise mihinkään ennenkuin venttiilit ottaa mäntiin kiinni.
Eli tuon kyllä tarkastaisin ihan ensimmäisten joukossa, siis jos siinä ylipäätään on jakohihna.
farmforest
23.07.2012, 13:10
Kaveri pisti pumpun kyljestä letkun suoraan pulloon ja pärähti heti käymään ja toimii niinkuin pitää.
Vika jossain tankki/putkisto alueella. Mitäs siellä vois olla?
Vaikka oottekin puhdistanut sen tankin ja polttoaineputken, niin koitappa imaista siitä polttoaineputkesta mikä tulee pumpulle, mulla oli kerran klemmari painanut kumisen p-letkun niin tiukasti suppuun, että letkusta tuli kyllä ainetta hieman liristen, mutta kun yritti imeä niin ei tullut mitään, ja oireet oli vähän samanlaiset. Tai sitten ainakin hoojiista voi ruostua se tankin päältä tankin sisäänmenevä putki sieltä tankin sisäpuolelta aivan yläreunasta, silloin tekee tuota samaa.
No helevetti,reikä siel jossain on. Muinoin oli hiasteessa tyyppi vika enkä nykyään oo kauaa vanhoja putkia ihmetelly ku uuet heti jos on vanha auto kyseessä. Vaikka on imuputkessa reikä ni yleensä märkii ulospäinkin,voihan se reikä olla esim. käsipumpun kalvossakin mut ennemmin putkessa reikä. Yks konsti on ottaa jostain sähkönen siirtopumppu ja pumpata vaik paluuputkesta imuputkeen eli "väärin päin" jolloin kyllä pitäs tiputtaa jostain. Jotku saatana tulppaa ne putket ja tohottaa paineilmaa tankkiin mut jos joku letku poxahtaa ni on naftaa taivaalla.
Onko polttoaineen määrällä mitään vaikutusta ? Lähteekö ollenkaan paremmin käyntiin ,jos tankki täynnä ?
Aikoinaan kaverin pick-up mazdassa oli,että siinä puolen tankin kohdalla alkoi sahauttamaan ,eikä meinannu lähteä millään käyntiin . Tankin sisällä polttoaine putkessa oli reikä .
BJ-40/76
24.07.2012, 20:13
Pistä Metrin pätkä kirkasta muoviletkua suodattimen tankin imuletkuun "jatkopalaksi" niin näet heti, että vetääkö ilmaa, vai eikö tule mitään (siis letku tukossa)
Ja kun olet löytänyt tuon vuotokohdan, ja korjannut sen, niin käytä autoa niin pitkään, että kuplia ei tule.
sitten odota auto sammuneena väh. puoli tuntia, ja starttaa auto käyntiin samalla seuraten että tuleeko kuplia. (siis tällä tavalla löytyy pienetkin vuodot)
Joskus törmäsin semmoiseen hj:n lankkiin, mistä nousuputki oli murtunut tankin sisältä poikki, oireet hyvin pitkälle samat, mutta arvaan että sinulla ongelmana on hapannut polttoaineputki tankin päällä.
Periaatteessa voit kokeilla vaihtaa paluuputken ja imuputken paikkaa keskenään vian etsintänä, mutta älä yritä korjata vikaa sillä.
Onhan suodatin vaihdettu? siis ei pelkästään laskettu vesiä pois.
solihull
25.07.2012, 09:28
No jos epäilee että soppaa ei mene perille, niin laita väliin sähköinen siirtopumppu kokeeksi. Tuo vika vaan vaikuttaa siltä, että en veikkaisi ensimmäisenä siirtopumppuongelmaa, jos käy kaasu pohjassa mutta ei muuten. Omien kokemusten mukaan ne jossa siirto-ongelmaa on, niin käyvät tyhjäkäyntiä heikosti mutta "kaasua" antaessa sammuvat heti tai ainakin tyhjäkäynnilä käyvät parhaiten.
TT
farmforest
25.07.2012, 09:40
Putkessahan oli reikä niinkuin monet tässä jo aavistelivatkin. Uutta letkua ja sillä korjaantu. Käy taas ku lämminverine riiseli!