Kirjaudu sisään

View Full Version : Taksi


VonLeka
22.07.2012, 00:01
Siitä ammattikunnasta ei ihan kauheesti löydy ainakaan meikäläiseltä hyvää sanottavaa. Tyytyväinen olen, jos saan kyydin ja kuljettaja tajuaa, että mua ei kiinnosta sen kanssa höpötellä.

Yks parhaista kokemuksista oli tuossa pari vuotta takaperin, kun kuski lähti tarkoituksella ajamaan oikein kunnon lenkkiä, eikä suorinta tietä. Kyse ei todellakaan ollut mistään vaihtoehtoisreitistä, vaan silkasta kusetuksesta. Kun sitten ilmoitin, että mittari seis, niin sain uskomattoman huudon, kuinka hän on tätä hommaa tehnyt kakskymmentä vuotta ja koko ikänsä Stadissa asunut, eikä tommoset pojankoltiaiset ala häntä neuvomaan yms yms.. Hieno meininki!

Mä en kunnioita kusipäisiä taksikuskeja. Taksikuskit ovat asiakkaan bitch. Ilman asiakkaita ei ole takseja.

sumpe
22.07.2012, 10:23
Mulle sattu pari viikkoa sit äänekoskella kans todella ala-arvoinen tapaus.Tilasisin perjantaina klo15 taksin seuraavaan päivään klo 11.30,vähän aikaa odoteltuani soitin uudestaan taksiin ja sanottiin ettei ole vapaana mut tilaus on päällä.Taisivat olla jossain mökin rannassa kaljalla ku ei semmosesta pikkukylästä löydy pirssiä keskellä päivää.Joskus se palkitaan ku itekki auttaa toisia,sain avuliaalta J-kyläläiseltä kyydin ja ehdin ajoissa hääjuhliin.Haistakaa v....tu Ä-kosken taksit!!!!

pee
22.07.2012, 14:14
...ihme jengiä ;)

L-200
22.07.2012, 18:44
...ihme jengiä ;)

On juu :D :D


Yks parhaista kokemuksista oli tuossa pari vuotta takaperin, kun kuski lähti tarkoituksella ajamaan oikein kunnon lenkkiä, eikä suorinta tietä. Kyse ei todellakaan ollut mistään vaihtoehtoisreitistä, vaan silkasta kusetuksesta. Kun sitten ilmoitin, että mittari seis, niin sain uskomattoman huudon, kuinka hän on tätä hommaa tehnyt kakskymmentä vuotta ja koko ikänsä Stadissa asunut, eikä tommoset pojankoltiaiset ala häntä neuvomaan yms yms.. Hieno meininki!


Eli siis tilasit taksin, istuit kyytiin ja ilmoitit osoitteen jonne kuski lähti sinua viemään?
Aloit ihmetellä reittiä ja mielestäsi kuski ajoi pidempää reittiä jotta saisi kusetettua sinulta enemmän taksaa.
Aloit mekastamaan taksissa ja kuski pisti sinut ojennukseen. Voi voi.

Ei tullut mieleen kysyä kuskilta miksi hän lähti ajamaan valitsemaansa reittiä. Siis keskustella ihan rauhallisesti ja _asiallisesti_ kuskin kanssa reitistä.
Olisihan tilanne saattanut olla niinkin että kuski jolla yleensä on aika pirun hyvä paikallistuntemus tietää mitä kautta saa asiakkaan nopeiten/lyhyintä reittiä käyttäen paikasta A paikkaan B.
Ehkäpä kuljettaja saattoi tietää jotta "vanhaa tuttua" reittiä ei voinut ajaa tiekorjauksen/muuttuneiden liikennejärjestelyjen tms vuoksi ja ajoi sinun mielestä "kusetusreittiä".
Olisit kysynyt etkä alkanut meuhkaamaan...


Taksikuskit ovat asiakkaan bitch


Tuohon vastaan sinua lainaten


Hieno meininki!

Jatka samalla linjalla :)

Noin ylipäätään, jos alkaa tuntua sille että on kysyttävää taksin toiminnasta niin sitä voi aina kysyä kuskilta. Jos jää epäselvää niin matkasta kuitti johon kirjoitetaan mistä-minne, kyytiläinen ja kuskin allekirjoitus. Kuitista kyllä selviää loput tiedot, milloin matka alkanut, kesto, taksaluokka, matka taksalla ja/tai kassalla sekä mahdolliset lisät jos peritty, auton tiedot, y-tunnus yms:ät.
jos yhä epäselvää niin matkan jälkeen soitto yrittäjälle ja siitä se lähtee epäselvyyksien purku, normaalisti sulassa sovussa.
Raaka nyrkkisääntö, fiksu saa fiksun kohtelun, k***pää saa k***pään kohtelun.

Ihme jengiä tosiaan... :D

Mutis
22.07.2012, 19:18
Kuitista kyllä selviää loput tiedot

Jos sitä kuittia ylipäätään edes saa kauniisti pyytämällä.

BJ-40/76
22.07.2012, 20:25
Mulle kävi länsisatamassa seuraavasti:

Jonotettiin taksijonossa, ja kun tuli meidän vuoro, niin taksikuski nousi autosta, ja kysyi että ootteko menossa rautatieasemalle?
No kun vastasin että kyllä, niin tuo suhari ilmoitti että teillä liikaa tavaraa mukana:(, odottakaa tilataksia! ja otti jonosta seuraavan kyytiin!

-> 2 henkilon matkatavarat 4 kassia, ja yht. 6 kalja/lonkero laatikkoa oli liian suuri kuorma sedan mersuun!

Seuraava taksi tuli, ja hyvin sovittiin, johonkin farkkupassattiin.....
Kun kerroin mitä oli sattunut, niin kuski kysyi, että otithan auton numeron ylös?
Jäi ottamatta:o

Oli kuulemma ollut melkoinen ongelma nuo "asiakkaan hylkäykset", sanoi aivan suoraan, että ei ottanut sen takia kyytiin, kun tuolla rautaieaseman keikalla menee aika ruuhkassa istumiseen, ja siten rahaa lulee huonommin:cool:

p.s oltiin molemmat selvinpäin.

Mutta kyllähän jokaiseen ammattikuntaan sattuu valuvikaisiakin, kun on tarpeeksi monta....

Ja toinen asia mikä vähän ihmetyttää noissa hesan takseissa, on se, että ovea ei aukaista edes naisille, pahin oli kerran messukeskuksessa, kun meillä molemmilla oli isot laukut, suurin "kaljakärryissä" niin kuski vain tökkäsi takaoven 5 cm raolleen, ja alkoi näpelöimään taksamittaria, ja kysyi minne ajetaan!
Ystävällisesti kysyin, että nostetaanko kamat takapenkille, niin aukaisi takaluukun, ja jäi edelleen istumaan autoon (oli suolattu loskakeli, helmikuun puoliväli)
No tönin takapaksissa olevat kamat, siis yksi pieni kassi tyhjiä pulloja, ja joku urheilukassi, sen verran syrjään, että sain omat tavarat kyytiin.
No, matka meni hitaasti, kun en viitsinyt alkaa juttelemaan... mutta kun päästiin perille, ja matka teki jonkun 35 euroa ja risat, niin kuski kysyi että pistetäänkö tippiä että tulis tasan 4 kymppiä?
Silloin kysyin ihan silmiin katsomalla, että Mistä hyvästä?

No tipit jäi antamatta, mutta läski tuli purkamaan kamoja tielle peräkopista:(
Huomasi varmaan että kannattaa tulla katsomaan, että urheilukassi ei lähde mukaan:o Olis voinut sekoa siinä kiireessä:cool:

Jos olis jostain halpis takseista kyse, niin tuon ymmärtäisi, mutta suomessahan ei niitä ole, ja kun katsoin noita taksiyrittäjien verotietoja, niin kyllä homma jotenkuten kannattaa....

Esim. Virossa hinnoittelu vapaata; uusilla hienoilla autoilla YLEENSÄ kalliimpaa, sama matka esim tallink taksolla 30e kuin jonkun jugoslaavin -90 alkupuolen farkkumersulla vajaa 7 euroa....
Jossain 80 luvun mersussa oli vielä tuplasti kalliimpaa kuin tuossa tallinkissa (ikkunassa hinnat, en ajanut:confused:)
Mutta se on suomessa hyvä, että taksit ovat siistejä, ja kuskit pääsääntoisesti asiallisia kujettajia... ja tuo hinnoittelu ei voi enää tuoda epämielyttävää laskua, vrt tukholma.

IironSika
22.07.2012, 21:09
Mä en kunnioita kusipäisiä taksikuskeja. Taksikuskit ovat asiakkaan bitch. Ilman asiakkaita ei ole takseja.

Totta. Sanotaan että kun asiakaspalvelija tarjoaa huonoa palvelua, parhaiten tehoaa pidemmän päälle kun asiakkaat "äänestävät jaloillaan".



Olisit siis kävellyt.

Rompe1
23.07.2012, 16:22
Mulle sattu pari viikkoa sit äänekoskella kans todella ala-arvoinen tapaus.Tilasisin perjantaina klo15 taksin seuraavaan päivään klo 11.30,vähän aikaa odoteltuani soitin uudestaan taksiin ja sanottiin ettei ole vapaana mut tilaus on päällä.Taisivat olla jossain mökin rannassa kaljalla ku ei semmosesta pikkukylästä löydy pirssiä keskellä päivää.Joskus se palkitaan ku itekki auttaa toisia,sain avuliaalta J-kyläläiseltä kyydin ja ehdin ajoissa hääjuhliin.Haistakaa v....tu Ä-kosken taksit!!!!

No Äänekosken takseista kyl uskon tän täysin... ;) :D

Eskimo
28.07.2012, 21:31
Itte muutaman kuukauden Lontoon nurkilla vaikutin ja siellä oikeesti kaipasi tätä suomen fiksua ja tasahintaista taksisysteemiä.

AINA piti kysyä hinta minne oli menossa tai suoraan vaatia mittari päälle. Muuten 100% kusetushinta.

Kerran piti hypätä melkein lennosta kun oli sopimuskyyti 20 puntaa ja parin mailin jälkeen äijä tuumasi, että per naama....

Vonlekan aiemmista edesottamuksista palstalla en ole vähääkään ihmeissään jos ei saa ministeritason kohtelua edes jokapaikassa :D :D

Heguli
29.07.2012, 15:13
Itte muutaman kuukauden Lontoon nurkilla vaikutin ja siellä oikeesti kaipasi tätä suomen fiksua ja tasahintaista taksisysteemiä.

AINA piti kysyä hinta minne oli menossa tai suoraan vaatia mittari päälle. Muuten 100% kusetushinta.

Kerran piti hypätä melkein lennosta kun oli sopimuskyyti 20 puntaa ja parin mailin jälkeen äijä tuumasi, että per naama....

Vonlekan aiemmista edesottamuksista palstalla en ole vähääkään ihmeissään jos ei saa ministeritason kohtelua edes jokapaikassa :D :D

Samaa mieltä. Maailmalla alkaa hyvin nopeasti kaipaamaan Suomen taksisysteemiä. Ja niinhän se on joka asiassa, sitä saa mitä tilaa. Ei mulla ainakaan ole mitään negatiivista sanottavaa Suomen takseista tai kuskeista, oikeastaan päinvastoin. Tai no, oli kerran yksi hullu kaahari kuskina mutta ehkä sillä oli vaan huono päivä.

AtteL
29.07.2012, 16:50
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012072915893758_uu.shtml

Porvoon Hilma
29.07.2012, 16:51
miksi taksiautoilun pitää olla säänneltyä? Osaako joku sanoa miksi? Mihin terveyteen, turvallisuuteen tai muuhun yleistä vaaraa aiheuttavaan seikkaa tuo sääntely perustuu ? Mulla on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia takseista, mutta kilpailu ei kai haittaisi ?

T3Syncro
29.07.2012, 17:09
miksi taksiautoilun pitää olla säänneltyä? Osaako joku sanoa miksi? Mihin terveyteen, turvallisuuteen tai muuhun yleistä vaaraa aiheuttavaan seikkaa tuo sääntely perustuu ? Mulla on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia takseista, mutta kilpailu ei kai haittaisi ?

Reilu kilpailu saattaisi tuoda alennusta kuluttajalle, joten eihän sellaista voi sallia.

pee
29.07.2012, 17:20
miksi taksiautoilun pitää olla säänneltyä? Osaako joku sanoa miksi? Mihin terveyteen, turvallisuuteen tai muuhun yleistä vaaraa aiheuttavaan seikkaa tuo sääntely perustuu ? Mulla on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia takseista, mutta kilpailu ei kai haittaisi ?


tällä turvataan muunmuassa se, kun tilaat Jouluaattoyönä pirssin kotiovelles huomaten ettet sitä tarvitsekaan, selviät rapialla 8 €urolla

samoin pikkujouluaikaan räntäsateessa pääset kotios samaan hintaan kuin hiljaisena kesäyönä = aina sama hinta

vapaalla kilpailulla näitä vois vain muistella

pelkästään Helsingissä pyörii noin 1400 taksia, joita ajelee noin 4000 henkilöä, kansalaisuuksia ja synnyinpaikkoja on satoja.
Pk-seudulla lisäksi Espoon ja Vantaan autot muodostavat lisää niin, että kalustoa on yli 2000 autoa.
Kaikki tähdet ei asetu aurassa aina ihan optimaalisimpaan asentoon, kuten ei missään muussakaan hommassa, mutta vuosittaiseen yli 10 miljoonaan asiakaskontaktiin mahtuu monenlaista, matkustajaa ja ammattihenkilöä.

tarjontaa on 24/7 vuoden jokaisena päivänä, kalusto ja henkilökunta käytettävissä n. 1,5 € km hinnalla tai seisotettavissa mäkkärin pihalla reilulla 40 € llä / h.

vilpittömästi suosittelen alaa jokaiselle, joka viihtyy jurristen, kusihousuisten, avohoidokkien, sosiaalituellisten ja narkkarien täyttämässä stadissa, hommahan on mitä mukavinta ja opettavaisinta elämän tositeeveetä, ja lisäksi siitä saa myös muodollisen korvauksen, tuntiliksat kuljettajilla pyörii 0 - 20 € haarukassa. kortiksi riittää ihan perus hetero-B, ajokokemusta / taitoa ei tarvii todistella, (Suomen) kielitaitovaatimus on.

samoin taksiyrittäjäksi on tasavertaiset mahdollisuudet ihan jokaisella, eli oman valinnan mukaan joko keräämällä kuljettajakokemusta tai ostamalla taksiyhtiö rahalla, ehdottomasti tätäkin voin suositella - avautuu mahdollisuus tutustua pk yrittäjyyteen, työnantajanahan voi kouluttaa henkilökuntansa omien vaatimustensa mukaan, ja nautiskella yrittäjän vapaudesta, edullisista vakuutusmaksuista ja autovero-edusta, puhumattakaan automaahantuojien lahjoittamista mainostuotteista ja kateellisten kanssaihmisten harhakuvista alaa kohtaan...

lisää tietoa kuljettajaksi haluaville vaikkapa: www.taksihelsinki.fi/opisto (http://www.taksihelsinki.fi/opisto)

nimim. been there - done that ;)

BryGgi
29.07.2012, 17:34
Omat kokemukset takseista

Sitä saa mitä tilaa, eli jos olet kusipää ja käyttäydyt kuin keskenkasvuinen nulikka. Niin varmasti jäät kakkoseksi pään aukomisessa.
Toisinsanoen, aina ollut palvelu odotettavaa:D Pääasiallisesti huippupalvelua

L-200
29.07.2012, 18:12
Reilu kilpailu saattaisi tuoda alennusta kuluttajalle, joten eihän sellaista voi sallia.

Laitappa käsi sydämmelle ja kysy itseltäsi uskotko itsekkään tuohon mitä kirjoitit?

Laitappa taksisuorat jalkaan ja asetu kuskin/yrittäjän asemaan.

Oletetaan että kilpailu on vapaata ja hinnoitella saat miten haluat.
Paljonko sinä haluaisit omasta työstäsi palkkaa, nyt voit hinnoitella itsesi kuten haluat.

- kyytiin tulee baarista heppu jolla ruokalista rinnuksilla, räkä valuu poskella ja etumuskin höyryää märkänä talvipakkasessa. Päissään kuin ankka.
Heppu istuu kyytiin ja vieno kusen ja oksennuksen haju täyttää kabiinin. Matkaa on 65 km,


la yönä klo 02.55. Paljonko kyyti maksaa?

- toinen esimerkki

Tehtaanjohtaja tilaa auton ke 08.15, ja matkaa 280 km, perillä 3h odotusta ja paluu. Paljonko maksaa kyyti vapaassa kilpailussa. Iske vaan hinta eteen niin katsotaan.

vielä yksi ja nyt tulee spesiaali.
- kiireetön potilas siirto paikallisesta sairaalasta vaikka TAYS:iin. Asiakas on kirjoilla sairaalassa.
Matkaa 250 km, asiakas paareilla ja mukana saattaja. Perillä asiakkaan huolehtiminen osastolle saattajan apuna, aikaa menee 1h 40 min jonka ajan mittari käy. Asiakas jää TAYS:iin ja saattaja palaa mukanasi kotipaikkakunnalle. Kyseessä kyyti joka kuuluu perusturvalaskutukseen, ei KELA-korvattava kyyti. Paljonko maksaa?

Ota tässä vaiheessa huomioon että yrittäjänä joudut laskemaan mitä ruletn pyörittäminen maksaa eli
- YEL
- mahd. TyEl maksut
- verot
- vakuutukset
- polttoaineet, huollot, renkaat yms:ät
- auton lyhennykset
- puhelin yms. kulut
- muutamat muut erinäiset kulut mitä niitä onkaan... ja niitä on.

Muutaman kerran (joka viikonloppu todellisuudessa) kyydissä on näitä vapaan kilpailun haaveilijoita jotka uskottelevat itselleen että vapaa kilpailu pudottaa hintoja.
Eräskin ihan oikeasti sattunut esimerkki tähän, itse ajoin.
Lasti päälle baarin edestä ja hirvaskankaalle, siellä jonkin aikaa odotusta ja paluu kylälle.
Lähtö oli la yöllä 00.24, matkaa 2 taksalla 16,2 km, odotusta 57 min, kassana 11,8km ajettu kyytimatka yhteensä siis 28 km.
Kyyti teki kuitin mukaan tasan 75 euroa, siinä on jonnin verran jo mittari kiinni odottelua ja tasaraha pyöristystä. Kyydissä oli 5 hlö porukka.

Siinä mennessä keskustelu ihan yllättäen meni taksahintoihin ja siihen miten kallista kyyti on.
Kovasti haikailivat miten olisi halpaa ajaa taksilla jos olisi vapaa kilpailu ja hinnoittelu.

Nappasin syöttiin kiinni ja tuumasin että totta, mullekkin se sopisi ihan mainiosti, tämäkin kyyti ajettaisiin silloin vain 1-taksalla ja mittari vain kävisi.

Voi että porukka hihkui riemusta, kyllä olin vitun hyvä kuski ja ok tyyppi.
Totesin perään että vapaassa kilpailussa ja hinnoittelussa kyytihän on se minkä mittari näyttä.
Juu totta, kyllä se olisi hiennoa
Niin olisi, se ihan oikeasti totta vie olisi.
4 hlö kyytiin ja mittari 1-taksalla ja jokainen kyydissä olija maksaa sen mitä mittari näyttäisi. Kyllä, se se olisi hienoa kun hinnoittelu ja kilpailu olisi vapaata.

Keskustelu päättyi siihen.

Ja juu, se sama porukka soitti auton luuriin tänäkin viikonloppuna, mentiin vähän pidemmälle kuin hirpparille, mutta ei ihailtu vapaata kilpailua ja hinnoittelua, oltoiin erittäin tyytyväisiä kun 4 hlö pääsi mittarihinnalla eikä mittari ilmoittanut hintaa jonka jokainen maksaa.

Että se siitä.

ugly_hj
29.07.2012, 18:24
Eipä ole mitään valitettavaa takseista, hyviä tyyppejä olleet kaikki kuskit joiden kyydissä olen ollut, eikä taksat todellakaan päätä huimaa. Jos miettii työaikoja millä taksarit ajelee, niin hinta on vähintäänkin ansaittu.

Porvoon Hilma
29.07.2012, 18:25
tällä turvataan muunmuassa se, kun tilaat Jouluaattoyönä pirssin kotiovelles huomaten ettet sitä tarvitsekaan, selviät rapialla 8 €urolla

samoin pikkujouluaikaan räntäsateessa pääset kotios samaan hintaan kuin hiljaisena kesäyönä = aina sama hinta

vapaalla kilpailulla näitä vois vain muistella

pelkästään Helsingissä pyörii noin 1400 taksia, joita ajelee noin 4000 henkilöä, kansalaisuuksia ja synnyinpaikkoja on satoja.
Pk-seudulla lisäksi Espoon ja Vantaan autot muodostavat lisää niin, että kalustoa on yli 2000 autoa.
Kaikki tähdet ei asetu aurassa aina ihan optimaalisimpaan asentoon, kuten ei missään muussakaan hommassa, mutta vuosittaiseen yli 10 miljoonaan asiakaskontaktiin mahtuu monenlaista, matkustajaa ja ammattihenkilöä.

tarjontaa on 24/7 vuoden jokaisena päivänä, kalusto ja henkilökunta käytettävissä n. 1,5 € km hinnalla tai seisotettavissa mäkkärin pihalla reilulla 40 € llä / h.

vilpittömästi suosittelen alaa jokaiselle, joka viihtyy jurristen, kusihousuisten, avohoidokkien, sosiaalituellisten ja narkkarien täyttämässä stadissa, hommahan on mitä mukavinta ja opettavaisinta elämän tositeeveetä, ja lisäksi siitä saa myös muodollisen korvauksen, tuntiliksat kuljettajilla pyörii 0 - 20 € haarukassa. kortiksi riittää ihan perus hetero-B, ajokokemusta / taitoa ei tarvii todistella, (Suomen) kielitaitovaatimus on.

samoin taksiyrittäjäksi on tasavertaiset mahdollisuudet ihan jokaisella, eli oman valinnan mukaan joko keräämällä kuljettajakokemusta tai ostamalla taksiyhtiö rahalla, ehdottomasti tätäkin voin suositella - avautuu mahdollisuus tutustua pk yrittäjyyteen, työnantajanahan voi kouluttaa henkilökuntansa omien vaatimustensa mukaan, ja nautiskella yrittäjän vapaudesta, edullisista vakuutusmaksuista ja autovero-edusta, puhumattakaan automaahantuojien lahjoittamista mainostuotteista ja kateellisten kanssaihmisten harhakuvista alaa kohtaan...

lisää tietoa kuljettajaksi haluaville vaikkapa: www.taksihelsinki.fi/opisto (http://www.taksihelsinki.fi/opisto)

nimim. been there - done that ;)juu, noita mainitsemiasi taksiautoilun juttuja ei asiakkaat välttämättä nää eikä niihin tule kiinnittäneeksi huomioita kun istuu valmiissa kyydissÄ. Kysymystä asettaessani ajattelin vaan, että yleensä yhteiskunta sääntelee vaarallisia tms. Juttuja, esim alkoholi ja tupakka. alalle ilmeisesti pääsee vapaasti, muuta oliko noiden taksilupien määrä jotenkin rajattu ?

BJ-40/76
29.07.2012, 18:54
Siis jos tuo taksibisnes pyörisi aivan vapaasti, ja vapaalla hinnoittelulla, niin aivan varmaan tapahtuisi yölilyöntejä, kuten nyt ruotsissa ja virossa, mutta ainakin virossa on mahdollista valita tarjonnasta, jos haluat istua uuden, ison saksalaisen penkillä ja olet valmis siitä maksamaan niin sekin onnistuu.
Ja jos haluat tehdä saman matkan kolmanneksella hintaa, niin joutuu tyytymään vanhempaan/pienempään pirssiin.
NS. paremmassa luokassa, esim Tallink takso, hinnat taitavat olla jonkin verran suomen hintoja alhaisempia.
Ja noita meno-paluukyytejä koskevista rajoista en tiedä viron suhteen yhtään mitään, toki suomessakin taitaa olla osalla kuskeista olla tuo pikkusen epäselvää (muutaman kerran ajanut kotoa keskustassa mutkin/päinvastoin, ja käytäntö aika kirjavaa, ainakin kerran kuski ajoi mittari päällä molempiin suuntiin, ja kun asiallisesti asiasta kysyin, että missä nuo paluukyytirajat sijaitsee, niin nappasi mittarin kassalle, ja totesi että unohtui.... sain tuon muutaman kilometrin kilometritaksan takaisin varmaan 1.5 kertaisena, joten sillä sovittu...

Mutta olisko siinä mahdollista olla jotain kultaista keskitietä?

Siis vaikkapa hinnoittelu kuten nyt, mutta vänkärin takasivuikkunaan tarra missä lukisi esim. 25% ale? ja se tulisi sitten kaikesta noista kartellihinnoista?
toki hinta voisi olla 150%

Ja sitten tuo taksiyrityksen osto? siis alkaa yrttäjäksi, ja tuo ostaminenhan on ainut tapa alkaa, koska taksiyrityksillehän ei saa lupaa (siis pakko ostaa)

Ja sitten se hinta: en tiedä paljonko nyt maksaa joku hesan taksi, mutta taannoin muistaakseni oli joku maksanut tuosta paperista 2 uuden taksin verran; siis siitä osuudesta tuohon järjestelmään.

Ja sitten se, että jos yrittäminen olisi vapaampaa, niin olisi myös enemmän autoja ruuhkahuippuihin, joten se jonossa notkuminen vähenisi.
Ja ne jotka haluaisivat, voisivat ajaa noilla 150% hinnoilla, kun taas ne jotka haluaisivat säästää jonottaisivat halvempaa...

Ja tuon tarjonnan varmistaminen, mitä tunnutaan käytettävän paljon perusteluna nykyjärjestelmälle:

Samalla laillahan voitaisiin perustella esim. ravintoloiden määrän rajoittamista 50 luvun tasalle; homman pitää olla niin kannattavaa, että ruuat ja juomat voi tehdä viimmeisen tapin takaa....

Mutta selvyyden nimissä täytyy todeta: Vaikka tuo Taksin ajaminen olisi nykyistä helpompaa, niin tuskin minä alkaisin ajamaan:o On tuossa hommassa sen verran noita yllätysmomentteja, että minua sopivampia varmaan löytyy siihen hommaan....

L-200
29.07.2012, 19:09
juu, noita mainitsemiasi taksiautoilun juttuja ei asiakkaat välttämättä nää eikä niihin tule kiinnittäneeksi huomioita kun istuu valmiissa kyydissÄ. Kysymystä asettaessani ajattelin vaan, että yleensä yhteiskunta sääntelee vaarallisia tms. Juttuja, esim alkoholi ja tupakka. alalle ilmeisesti pääsee vapaasti, muuta oliko noiden taksilupien määrä jotenkin rajattu ?

On rajattu, ihan ELY-KEskusten sivuilta selviää kuntakohtaiset taksikiintiöt, eli montako taksilupaa (1 lupa = 1 auto) ja minkälainen lupa on.

Henkilöauto lupa = normaali sedan/frmarikorinen henkilöauto. On myös mahdollista ottaa tilataksi/Invataksi tai esteetön ajoneuvo mikäli yrittäjä näkee tarpeelliseksi sen että kalusto on jokin muu kuin henkilöauto

Esteetön lupa = ajoneuvo joka täyttää lain määritelmän esteettömästä ajoneuvosta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090723

Invataksilupa = ajoneuvo joka on rekisteröity inva-taksiksi. Verovapaa, kuoleentumisaika 48 kk verolla. Lisäksi oltava 2 pyörätuolipaikkaa, koneellinen nostin, vapaat mitat 80 cm leveyttä, 145 sisäkorkeus.

Alalle pääsee jos ei ole isoja rikoksia niskassa.
Tuossa mitä laki vaatii
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090825

Lyhyesti
- B-kortti 2.vaihe suoritettuna
- ei huume-, pahoinpitely-, talousrikos-, väkivalta tuomioita yms niskassa.
- omaa terveen järjen ja pitkän pinnan
- ei pelkää työtä ja mahdollisesti pitkiään työpäiviä

Työtä se tämäkin vaan on.

hunter hdj
29.07.2012, 19:31
Kesäravintolasta pilkun jälkeen etsimään kyytiä isolta kirkolta aamu yön tunteina kohti maaseutua.

Nousimpa tutun pirssin kyytiin silloin oli Audi Q7 hänellä taksina. 240km/h tuntui kulkevan taksamittari päällä joten 30km taksimatka ei kovin kauaa kestänyt .
Palvelu pelasi ja toiminnan tehottomuudesta ei voinut ainakaan valittaa :D .

NM:Aina ollut taksipalveluihin tyytyväinen paikkaa ja aikaa ja terveydentilaa katsomatta..

L-200
29.07.2012, 19:40
Hyviä pointteja BJ-40/76:llä muutamissa kohdin.

Mutta mutta... mitäpä luulet olisiko isännän auto ajossa jos ei olisi päivystysvelvoitetta tai yrittäminen olisi täysin vapaata. Olistko kylällä notkumassa muutaman kyydin toivossa vaikka vkl-yöt jos olisit tehnyt "tilin" jo viikolla ja autolle ei olisi kuskia viikonlopuksi.
Vastaappa ihan rehellisesti viitsitkö lähteä jos/kun pakko ei olisi.

Tuo että taksiyrityksen voisi "ostaa" antaa väärän kuvan. Toki yrityksen kaluston voi ostaa, mutta itse taksilupa on paperi jota ei voi ostaa eikä sitä voi vastikkeellisesti luovuttaa kenellekkään. Kyllä minultakin voi ostaa tuon volkkarin pihasta, mutta lupa ei kuulu hintaan. joten ostajalla on taksi mutta ei oikeutta sen kuljettamiseen taksitoiminnassa.
Lupaa ei voi myydä, sen kieltää laki.

Hintaveertailuja tehdessä pitää hinnat aina muistaa suhteuttaa sen maan elintasoon ja sitten vasta verrata kotimaan hintoihin.

Tarjonnan varmistaminen, tätä ei porukka vapaassa kilpailussa tunnu tajuavan.

Ei minuakaan kiinnostanut lähteä viime jouluna yövuoroon klo 22.00 ja olla siellä seur aamuun 08 saakka, mutta kun oli vuorolista niin oli pakko. Jos ei olisi ollut pakko niin kotona olisin ollut ja . Kävin katsomassa vuororapsan ja 24.12.2011 jouluaaton kassa oli 141.60 alv 0%, vuoron kesto 9h 57 min. Laske siitä mitä jäi palkaksi kun 2/3 osaa menee kuluihin ja veroihin. Olisitko lähtenyt joulun viettoon tolpalle?

Nyt mittarikäsitteitä
kassa = mittari ei raksuta, matka mitataan.
taksa = mittari raksuttaa ja mittaa matkaa
odotus = mittari mittaa aikaa ja laskuttaa odotustaksan mukaan

En tiedä miten helsingissä/muissa isoissa kaupungeissa menee aluerajat mutta normisti menee siten että tolpalta n. 2,5 km ympyrä on alue jonka sisältä asiakas noudetaan kassana, eli mittari päälle vasta kun ollaan asiakkaan luona ja siitä eteenpäin mittarilla. Jos asiakas noudetaan rajan ulkopuolelta niin rajalla mittari päälle ja asiakkaan luo, mikäli palataan samaa reittä takaisin niin tullaan kassana (matka mitataan mutta taksa ei pyöri), rajalla mittari päälle normaalisti.
Toimialueen sisällä (siis alue tolpalta sen n. 2,5 km ympyrä) ajetaan koko ajan mittari päällä.

Rompe1
29.07.2012, 20:07
SKAL aikoinaan ilmoitti suositushintoja kuljetusalalle, jonka mukaan yrittäjät ajoivat ja siitä jäikin jotain yrittäjälle. Sitten tämä tapa kiellettiin, kun se oli kartelli.

Taksien taksathan on yleisesti määrätty, eli se on kartelli.

Taksin hinnalla saa komeasti myös täysperäyhdistelmän ajoon, eli olisi huomattavasti halvempi matkustaa huomattavasti suuremmat kulut omaavalla ajoneuvoyhdistelmällä kuin taksilla. Eli kyllä jossain on vikaa ja PALJON!

Jos kilpailu avautuisi samallalailla takseille kuin kuljetuspuolella, niin taksat tippuu, samoin renkien ja yrittäjien saama "palkka".

Aina joku ajaa toista halvemmalla ja kerää ajot, myöhemmin huomaa että käteen ei jää kuin työntekemisen ilo.

Ei, en halveksi taksiyrittäjiä enkä sellaiseksi halua. Rahtipuolelta on vaan kokemuksia kymmenen oman auton verran, ja voin sanoa etten sitäkään suosittele kenellekkään. On paljon helpompaa ja mukavampaa olla toisella töissä, saa palkan ajallaan, lomat pyörii saikkua myöten yms... ;) :D

L-200
29.07.2012, 20:16
Itse asiassa EU-säännösten mukaan taksi-ala kuuluu kansallisen lainsäädännön piiriin joten ihan EU:n siunauksella ollaan tässä "kartellissa".
Voisihan sitä vapauttamista kokeillakkin vaikka Suur-HellSingin alueella.
Otetaan ekana eduskunnasta taksisetilit pois ja sitten hinnat vapaiksi.
Oliskohan lyhytaikainen kokeilu?

k81
29.07.2012, 21:10
- kyytiin tulee baarista heppu jolla ruokalista rinnuksilla, räkä valuu poskella ja etumuskin höyryää märkänä talvipakkasessa. Päissään kuin ankka.
Heppu istuu kyytiin ja vieno kusen ja oksennuksen haju täyttää kabiinin. Matkaa on 65 km,

Ai että taksiin tullaan noin vain,taitais toi poka jäädä ovien ulkopuolelle...

Puuhis
29.07.2012, 21:23
Ei herneitä kenellekään :D

Oli ala sitten mikä tahansa, niin aina tuntuvat muut kuin alalla työskentelevät tietävät parhaiten miten kyseisen alan asoiden tulisi mennä ja työt hoitaa.

Ja kyllä- itsekin ajan taksia. Takana tosin myös reilun 11 vuoden kokemus raskaan kaluston ratista. Molemmissa hommissa, kuten kaikissa muissakin aloissa, on omat hyvät ja huonot puolensa. Ja näiden hyvien ja huonojen puolien arviointi ja arvostelu on monesti kovin helppoa ns ulkopuolisen asemasta käsin.

Ja edelleen tämä vain minun mielipiteeni.

giantti
29.07.2012, 21:34
- kyytiin tulee baarista heppu jolla ruokalista rinnuksilla, räkä valuu poskella ja etumuskin höyryää märkänä talvipakkasessa. Päissään kuin ankka.
Heppu istuu kyytiin ja vieno kusen ja oksennuksen haju täyttää kabiinin. Matkaa on 65 km,

Ai että taksiin tullaan noin vain,taitais toi poka jäädä ovien ulkopuolelle...

Ei kai unelma asiakasta jätetä pakkaseen palelemaan...:p
T: Viikonloppurenki

puikkis
29.07.2012, 21:49
Aika hyvin on tullut esille näkökulmaa eripuolilta. Pari virhettä on syytä korjata.
On olemassa -50 ja -60 luvulla perustettuja yhtiöitä, missä liikennelupa siirtyy mukana, jos yhtiö myydään. Tälläista yhtiötä ei pysty nykyään tekemään, mutta ne mitkä on silloin tehty, niissä lupa siirtyy kaupan mukana.

Ministeriö vahvistaa takseille maksimitaksan, mitä kuluttajilta saa periä. Tämä ei ole kartelli, koska halvemmalla saa kuljetuksia suorittaa. Halvempia hintoja on olemassa esimerkiksi koulukyydeissä ja vanhusten palvelukyydeissä. Jostain syystä aamuyöllä kapakan edessä ei jaksa kovin paljoa alennusta jaella. Mielummin olisin kotona nukkumassa, kuin kympin tuntipalkalla kuuntelemassa vittuilua.

Alan sääntely takaa sen, että niiläkin paikkakunnilla, missä koulut terkkarit ja muut palvelut on jo aikoja sitten lakkautettu, niin taksi vie ja tuo, ja etukäteen tiedossa olevalla hinnalla.

Aamuyön jonot tolpilla ei johdu siitä, että takseja olisi liian vähän, vaikka se siltä näyttääkin.
Alkuillasta ihmiset kuljetetaan kaupunkiin busseilla, junilla ja muilla isoilla välineillä. Puolen yön jälkeen isot välineet ajetaan talliin ja kuskit pääsevät nukkumaan (tes:in ) määräämää lepoa. Taksit jäävät aamuyöksi ajamaan ihmisiä kotiin. Määrä, mikä busseilla tuotiin kolmessa tunissa, viedään pikkuautoilla kuudessa-kahdeksassa tunnissa. Jos bussit osallistuisivat myös kotiin viemiseen, mitään ruuhkaa ei olisi.
Niin kauan kun bussit lopettaa ajamisen kesken illan, tolpille tulee jonoa.
Sama käy kaupoissa. Kun citymarket on kiinni, niin siwassa ja ABC asemalla on jonoa.

Vapauttamista varmasti tarvittaisiin monessa asiassa, mutta taksissa se ei hintaa laskisi yhtään.
Ei ole laskenut missään maassa, missä on vapautettu.
Ruotsissa taksit on keskimäärin kalliimmat kuin Suomessa, ja takseja on vähemmän per asukas kuin Suomessa.
Ruotsissa homma on ollut täysin vapaata yli 20 vuotta.
Suomessa kilometri maksaa maksimissaan noin 1,5€. Virossa 0,75-2,70€. Virossa elintaso on vielä vähän eri kuin meillä. Minimipalkka 279,-€/kk.
Onko taksi paikalliselle halpa?

Minulla on yksi taksi. Jos Meillä sääntely vapautetaan kokonaan, lupaan että hintoja en pudota yhtään.
Ajan koululaiset ja vanhukset kalliimmalla kuin nykyään, ja aamuyön kännikyytejä en aja yhtään.
Toistaiseksi joudun vielä nöyrtymään vaatimuksiin ja sääntelyn määräyksiin.

FROM
29.07.2012, 22:59
Aika hyvin on tullut esille näkökulmaa eripuolilta. Pari virhettä on syytä korjata.

Ministeriö vahvistaa takseille maksimitaksan, mitä kuluttajilta saa periä. Tämä ei ole kartelli, koska halvemmalla saa kuljetuksia suorittaa. Halvempia hintoja on olemassa esimerkiksi koulukyydeissä ja vanhusten palvelukyydeissä. Jostain syystä aamuyöllä kapakan edessä ei jaksa kovin paljoa alennusta jaella. Mielummin olisin kotona nukkumassa, kuin kympin tuntipalkalla kuuntelemassa vittuilua.


Vapauttamista varmasti tarvittaisiin monessa asiassa, mutta taksissa se ei hintaa laskisi yhtään.
Ei ole laskenut missään maassa, missä on vapautettu.
Ruotsissa taksit on keskimäärin kalliimmat kuin Suomessa, ja takseja on vähemmän per asukas kuin Suomessa.
Ruotsissa homma on ollut täysin vapaata yli 20 vuotta.
Suomessa kilometri maksaa maksimissaan noin 1,5€. Virossa 0,75-2,70€. Virossa elintaso on vielä vähän eri kuin meillä. Minimipalkka 279,-€/kk.
Onko taksi paikalliselle halpa?

Minulla on yksi taksi. Jos Meillä sääntely vapautetaan kokonaan, lupaan että hintoja en pudota yhtään.
Ajan koululaiset ja vanhukset kalliimmalla kuin nykyään, ja aamuyön kännikyytejä en aja yhtään.
Toistaiseksi joudun vielä nöyrtymään vaatimuksiin ja sääntelyn määräyksiin.

kyllä se kartelli on kun kaikkien toimijoiden hinnat sovitaan samaksi.
mistä oot saanut noi viron taksihinnat? vai onko noi terminaalien edustalla olevien taxien hinnat?
syrjemmässä olevat taxit ajaa kyllä paljon halvemmalla.

Sitten toi suomen hinta ei voi pitää paikkansa, joskus tulee käytyä isolla kylällä niin 14km matka kertaakaan valoihin jäämättä niin yli 30€ maksaa.

L-200
29.07.2012, 23:21
Voi hyvä ihme.

Pistä googleen taksasäännös ja ihmettele sitä mikä taho sen taksan _** m ä ä r ä ä**_.
Voin helpottaa, sen ylimmän kuluttajahinnan, siis mittaritaksan määrää valtioneuvosto.
JA jos nyt iskee mieleen että muutetaan rengaskokoa jotta mittari rullaa nopeammin niin eipä onnaa koska taksamittarit kalibroidaan, pulssi otetaan vaihdelaatikosta ja heittoa rengaskoossa saa olla max. 2%. Jos yrittäjä jää kiinni vilunkipelistä niin siinä on aika helposti jopa lupa katokolla eli leipä pois suusta, luuletteko että siihen kikkailuun lähdetään ihan noin vain kokeilumielessä?

Vai että maksaa... no ensikerralla ota se kuitti ja tutki sitä niin selviää mistä se hinta tulikaan. Jos et saa kuittia niin elä maksa taksia, kuski uhkaa poliisilla niin pyydä soittamaan poliisi ja kun pilliviekot saapuu niin selitä kohteliaasti ettet saanut kuittia matkasta ja sillä perusteella kieltäydyit maksamasta. On mun mielestä päteväkin peruste olla maksamatta, ja kyllä ajan taksiyrittäjänä itse.

Nopea lasku, iltalähtö eli lähtömaksu on 3€10snt suurempi kuin arkilähtö. 1-taksa eli max. 2 hlö kyydissä.
Lähtö 8,80€ + 14 km x 1,48 = 29,52€.
Tähän kun vielä lisätään se että taksi laittaa mittarin päälle heti kun on kohteessa. On normaali ja oikea tapa toimia kautta maan. Taksa juoksee heti siitä kun ollaan kohteessa asiakkaan käytettävissä.

No siinä odotellaan ja odotellaan, 5 min on lyhyt aika, se jo tekee muutaman euron lisää. Normisti sitten tullaan juomien kanssa ja koitetaan autoon. No ei, taksi kun ei ole syömä-, juoma-, eikä naimapaikka joten killitetään ne juomat siinä alas ja vedetään kessut päälle.
Onhan siinä mittarissa jo 15 euroa ja kauhea huuto päälle että miten vitussa siinä noin paljon on.... mitäs kuppasitte lähdössä ja pitääkö se kalja olla mukana ja kessutella... ihan vapaasti, mittari käy ja hyväksy se.
Taksi tekee siinä työtään ja ottaa siitä palkkansa. Et sinäkään ilmaiseksi töihin mene.

lavanelikko
29.07.2012, 23:31
Voi hyvä ihme.

Pistä googleen taksasäännös ja ihmettele sitä mikä taho sen taksan _** m ä ä r ä ä**_.
Voin helpottaa, sen ylimmän kuluttajahinnan, siis mittaritaksan määrää valtioneuvosto.
JA jos nyt iskee mieleen että muutetaan rengaskokoa jotta mittari rullaa nopeammin niin eipä onnaa koska taksamittarit kalibroidaan, pulssi otetaan vaihdelaatikosta ja heittoa rengaskoossa saa olla max. 2%. Jos yrittäjä jää kiinni vilunkipelistä niin siinä on aika helposti jopa lupa katokolla eli leipä pois suusta, luuletteko että siihen kikkailuun lähdetään ihan noin vain kokeilumielessä?

Vai että maksaa... no ensikerralla ota se kuitti ja tutki sitä niin selviää mistä se hinta tulikaan. Jos et saa kuittia niin elä maksa taksia, kuski uhkaa poliisilla niin pyydä soittamaan poliisi ja kun pilliviekot saapuu niin selitä kohteliaasti ettet saanut kuittia matkasta ja sillä perusteella kieltäydyit maksamasta. On mun mielestä päteväkin peruste olla maksamatta, ja kyllä ajan taksiyrittäjänä itse.

Nopea lasku, iltalähtö eli lähtömaksu on 3€10snt suurempi kuin arkilähtö. 1-taksa eli max. 2 hlö kyydissä.
Lähtö 8,80€ + 14 km x 1,48 = 29,52€.
Tähän kun vielä lisätään se että taksi laittaa mittarin päälle heti kun on kohteessa. On normaali ja oikea tapa toimia kautta maan. Taksa juoksee heti siitä kun ollaan kohteessa asiakkaan käytettävissä.

No siinä odotellaan ja odotellaan, 5 min on lyhyt aika, se jo tekee muutaman euron lisää. Normisti sitten tullaan juomien kanssa ja koitetaan autoon. No ei, taksi kun ei ole syömä-, juoma-, eikä naimapaikka joten killitetään ne juomat siinä alas ja vedetään kessut päälle.
Onhan siinä mittarissa jo 15 euroa ja kauhea huuto päälle että miten vitussa siinä noin paljon on.... mitäs kuppasitte lähdössä ja pitääkö se kalja olla mukana ja kessutella... ihan vapaasti, mittari käy ja hyväksy se.
Taksi tekee siinä työtään ja ottaa siitä palkkansa. Et sinäkään ilmaiseksi töihin mene.

Juuri näin!

rane58
29.07.2012, 23:54
Onhan noita surullisen kuuluisia "pimeitä takseja", joita ajaa mamut! :rolleyes:
-Saattaa olla halpaa kyytiä muttei aina pääse kunnialla perille, milloin on ryöstetty, raiskattu, pahoinpidelty, huumattu tms. !! :mad:
-Kyllä Suomalainen taksi on hintansa väärtti.... :cool:

T3Syncro
30.07.2012, 07:52
Laitappa käsi sydämmelle ja kysy itseltäsi uskotko itsekkään tuohon mitä kirjoitit?

Laitappa taksisuorat jalkaan ja asetu kuskin/yrittäjän asemaan.


Muilla aloilla kilpailu koituu yleensä kuluttajan eduksi ja ehkä yrittäjänkin, siksi halusinkin nähdä miten perustellaan tiukka lupapolitiikka.

Ei kiitos, minun hermoilla ei sitä hommaa tehdä, ainakaan aamuyön tunteina ;)

Minulla on pelkästään positiivisia kokemuksia suomalaisista taksikuskeista, mamun kyytiin en mene.

Issu
30.07.2012, 08:01
heittoa rengaskoossa saa olla max. 2%.

Väärin!!! Heittoa rengaskoossa ei saa olla sinetöinti todistukseen nähden yhtään mutta kalibroinnissa sallitaan 1% heitto.

Heguli
30.07.2012, 08:58
Väärin!!! Heittoa rengaskoossa ei saa olla sinetöinti todistukseen nähden yhtään......

Tämä on käytännössä 100% mahdotonta toteuttaa. Olisko sittenkin tuo 2% marginaali ?

Bj Andy
30.07.2012, 10:01
Nii en tiiä mutta nyky polttoaineen hinnoilla ja siihen verraten mitä oma kalusto sitä syö niin nuo taksi hinnat on ihan kohtuullisia. Toki täältä periferiasta jos joutuu lähtemään johonkin niin se maksaa, mutta se maksaa meni millä tahansa.

Lemiltä Laprantaan se on n. 40€gen laaki ja kaikkine vääntöineen siihen menee n. tunti eestaas eli ei se paha ole jos sillä pitää vielä elääkkin.

Kerran rupesi yksi nykyään entinen taksi ukkeli öysähtelemään miten kallista on matkustaa junalla kun hesaan maksaa lippu sen vajaat 40 egee. Kysyin että miten pitkälle sillä rahalla pääsee taksilla ja hetken mietittyään totesi että nippanappa sinne asemalle.:D

Ja mitä kilpailuun tulee niin varsinkin arki iltoina jos pitää rimpsalle päästä niin tiukka tinkiminen etukäteen niin huomattavaakin alennusta saattaa saada, tai sitten ei mutta elämä on...

Issu
30.07.2012, 10:59
Tämä on käytännössä 100% mahdotonta toteuttaa. Olisko sittenkin tuo 2% marginaali ?
Rengaskoko on sinetöinti todistukseen merkitty alla oleva rengas oli se oikeasti sitten ympärysmitaltaan mikä tahansa, tässä ei siis pilkkuja viilata. Tällä renkaalla ajetaan 1km mittainen mittarata ja tässä ei marginaali saa olla kuin tuo 1%. Näin siis meillä.

Rauta
30.07.2012, 11:11
Sen verta vähän on tullut takseissa istuttua että siihen puoleen en hirveästi ota kantaa, vaan kanssa autoilijan näkökulmasta itken. Ymmärrän että meitä on joka junaan ja jotkut jäävät asemalle, sama pätee taksikuskeihin. Laittaa vaan välillä vituttamaan liikenteessä taksit kun tuntuu olevan varsinkin vilkun käyttö vaikeaa sekä muutenkin mennään euroopan omistajan elkein liikenteessä. On väärin leimata koko ammatti ryhmää toivottavasti vain muutamien perseenreikien takia, mutta kun näitä huonoja takseja tulee lähes päivittäin vastaan. Kyseessä on kuitenkin ammatti jonka itse miellän ammattikuskiksi.

Vilkun käytöstä vielä. Luin jossain vaiheessa joltain yleisöpalsta keskustelua taksien vilkuin käytöstä. Siellä manailtiin myös taksien vähäistä vilkun käyttöä, johon joku oli vastannut että taksiovat ammatti kuskeja ja he tietävät mihin ovat menossa, jonka takia ei tarvitse käyttää vilkkua.

Pari joulua sitten meinasi hermo mennä kun olin perheen kanssa menoss anopille viettämään joulua ja olin ajannut kerrostalon pihaan tavaroiden purkua varten. Taksi ajoi viereiseen rappuun talon toiselta puolelta siten että autojen keulat olivat vastakkain, eikä ohi mahtunut. Kannoin kamoja rappuun kun alkoi tööttääminen ja heiluminen taksikuskilla, en kiinnittänyt enempää huomiota alkuun kyseiseen herraan. Tööttäily jatkui, ja kysyin että onko jokin vialla. Vastauksena tuli kiukkuisesti että auto pitää siirtää, ja enkö näe että se on taksi. Ammatti mies ei vissiin osannut peruuttaa samaa reittiä takaisin mistä oli tullutkin.

Rehellistä ja varmasti välillä vittumaista duunia taksikuskit tekevät, ja tarkoitus ei ole väittää että kaikki kuskit olisivat perseenreikiä. Valitettavasti perseenreiät jäävät vain yleensä parhaiten mieleen.

tekniikkamies
30.07.2012, 11:51
On tullut testattua minkälaista työtä taksityö on.

Hyviäkin kokemuksia mahtuu joukkoon. Viimeinen taksin ovesta sisään tullut asiakas oli päihtynyt, päihtymyksensä tai siihen liittyvän käytöksen takia poistettu baarista.

Kun asiakas istui viereeni etupenkille, ei hän suostunut selkeästi kertomaan mihin ajetaan vaan pyrki pikemminkin soittaa suuta asioista, jotka ei kuulu kuljetustehtävän suorittamiseen. Suurempia ongelmia, riskejä ja asiattomuuksia työpaikallani välttääkseni, kerroin, että tämä homma loppuu ja joutuu hommaamaan toisen kyydin. En siis lähtenyt liikkeelle ollenkaan vaan annoin suosiolla potentiaalisen riskiasiakkaan olla.

Rupattelutuokio ei maksanut asiakkaalle mitään ja riittävästi seuraavaa kyytiä odoteltuaan oli käytös jo asiallisempaa.

Muunkintyyppisistä töistä on kokemusta. Minun mielestä Suomessa tarvitaan jonkinlainen ryhtiliike siinä miten toisten kansalaisten tekemään työhön suhtaudutaan. Omasta mielestäni ei ole minkäänlaisille työpaikoille syytä lähteä käyttäytymään epäasiallisella tavalla. Tiedotusvälineistä olen voinut lukea, että jotkut saattavat soitella häirikköpuheluita vaikka hätäkeskukseen.

Liian paljon suvaitaan asiattomuuksia ja hölmöilyä känniverukkeella.

Kekkeruusi
30.07.2012, 12:15
Rengaskoko on sinetöinti todistukseen merkitty alla oleva rengas oli se oikeasti sitten ympärysmitaltaan mikä tahansa, tässä ei siis pilkkuja viilata. Tällä renkaalla ajetaan 1km mittainen mittarata ja tässä ei marginaali saa olla kuin tuo 1%. Näin siis meillä.

Nimenomaan.

Itse noita takseja tullut varusteltua parin vuoden ajan ..kun siirrytään kesärenkaista talvirenkaisiin ja toisinpäin tulee taksarit kyselemään kalibrointia uudelleen..tosin jos ajattelee että onhan se ihan järkevää sinänsä jos kuluneilla kesänakeilla on ajettu kesä ja sit heitetään uudet nastarenkaat alle niin muuttuuhan se mittarin k-arvo varmasti..sitä en tosin tiedä että paljonko se hintaa muuttaa..(muutamia senttejä?)

Joka kerta kylläkin kun tuon kilometrin pituisen ajon on tehnyt niin aina on muuttunut mittarin arvo.

AtteL
30.07.2012, 17:20
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012073015896718_uu.shtml

Ja taas...:confused:

Bj Andy
30.07.2012, 17:39
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012073015896718_uu.shtml

Ja taas...:confused:

No suututtaahan se jos ei käy flaksi. Mutta parasta tässä uutisessa on itse uutinen ja se miten tärkeästä asiasta on taas saatu juttu aikaan , ja vielä ajankohtainenkin kun oli käyny jo tammikuussa.:D

baxxter
30.07.2012, 18:09
Auton omistaja pyytää lopettamaan, johon vastataan nauramalla, eikä kielto tehoa.
Eikä nainen edes suostu myöntämään mitä siellä taksissa oikeestiin tehtiin ;)

BJ-40/76
30.07.2012, 21:25
Hyviä pointteja BJ-40/76:llä muutamissa kohdin.

Pitäs vissiin opetella kirjoittamaan näitä replyjä (ja tekemään hakuja), kun TAAS meni sekaisin! Siis minun kommentit alleviivattuna sorry

Mutta mutta... mitäpä luulet olisiko isännän auto ajossa jos ei olisi päivystysvelvoitetta tai yrittäminen olisi täysin vapaata. Olistko kylällä notkumassa muutaman kyydin toivossa vaikka vkl-yöt jos olisit tehnyt "tilin" jo viikolla ja autolle ei olisi kuskia viikonlopuksi.
Vastaappa ihan rehellisesti viitsitkö lähteä jos/kun pakko ei olisi.

Riittääkö vastaukseksi tuossa lainaamassasi viestissä ollut kommenttini:
"Mutta selvyyden nimissä täytyy todeta: Vaikka tuo Taksin ajaminen olisi nykyistä helpompaa, niin tuskin minä alkaisin ajamaan On tuossa hommassa sen verran noita yllätysmomentteja, että minua sopivampia varmaan löytyy siihen hommaan...."?

Tuo että taksiyrityksen voisi "ostaa" antaa väärän kuvan. Toki yrityksen kaluston voi ostaa, mutta itse taksilupa on paperi jota ei voi ostaa eikä sitä voi vastikkeellisesti luovuttaa kenellekkään. Kyllä minultakin voi ostaa tuon volkkarin pihasta, mutta lupa ei kuulu hintaan. joten ostajalla on taksi mutta ei oikeutta sen kuljettamiseen taksitoiminnassa.
Lupaa ei voi myydä, sen kieltää laki.

Joo, tuossa minulla oli vanhaa tietoa, mutta justiinsa tuo yrittäjä oli ostanut nimenomaan hesan taksiluvan, ja nähtävästi se lupa on/oli oy nimissä, sillä kukaan "tervejärkinen" ei maksa kymmeniä tuhansia pelkästä puhelinnumerosta tms. (kysäsin yhdeltä tutulta tuota "taksikauppaa" uuden lain aikana, niin nuo kaupat ovat aika työllistäviä juristeille, siis sekä myyjän että ostajan- koska jos tuon luvan siirtäminen ei onnistu suunnitellusti, niin kauppa purkaantuu, ja pahimmassa tapauksessa tuo lupa "lipsahtaa ilmaiseksi" täysin tuntemattomalle! jne)

Hintaveertailuja tehdessä pitää hinnat aina muistaa suhteuttaa sen maan elintasoon ja sitten vasta verrata kotimaan hintoihin.

Yritän etsiä kuitin, kun tuo muisti tunnetusti on hatara/huono/valikoiva, ja yritän palata asiaan vielä tälle iltaa.

Tarjonnan varmistaminen, tätä ei porukka vapaassa kilpailussa tunnu tajuavan.

Ei minuakaan kiinnostanut lähteä viime jouluna yövuoroon klo 22.00 ja olla siellä seur aamuun 08 saakka, mutta kun oli vuorolista niin oli pakko. Jos ei olisi ollut pakko niin kotona olisin ollut ja . Kävin katsomassa vuororapsan ja 24.12.2011 jouluaaton kassa oli 141.60 alv 0%, vuoron kesto 9h 57 min. Laske siitä mitä jäi palkaksi kun 2/3 osaa menee kuluihin ja veroihin. Olisitko lähtenyt joulun viettoon tolpalle?

Juuri tämän takia ehdotin jotain kultaista keskitietä; Siis sinä istuit autossa, ja odotit katulampun? alla poronsa hukannutta pukkia? ja taas tuo minun "kunnian osoitus taksisuhareille"
"Mutta selvyyden nimissä täytyy todeta: Vaikka tuo Taksin ajaminen olisi nykyistä helpompaa, niin tuskin minä alkaisin ajamaan On tuossa hommassa sen verran noita yllätysmomentteja, että minua sopivampia varmaan löytyy siihen hommaan...."

Nyt mittarikäsitteitä
kassa = mittari ei raksuta, matka mitataan.
taksa = mittari raksuttaa ja mittaa matkaa
odotus = mittari mittaa aikaa ja laskuttaa odotustaksan mukaan

En tiedä miten helsingissä/muissa isoissa kaupungeissa menee aluerajat mutta normisti menee siten että tolpalta n. 2,5 km ympyrä on alue jonka sisältä asiakas noudetaan kassana, eli mittari päälle vasta kun ollaan asiakkaan luona ja siitä eteenpäin mittarilla. Jos asiakas noudetaan rajan ulkopuolelta niin rajalla mittari päälle ja asiakkaan luo, mikäli palataan samaa reittä takaisin niin tullaan kassana (matka mitataan mutta taksa ei pyöri), rajalla mittari päälle normaalisti.
Toimialueen sisällä (siis alue tolpalta sen n. 2,5 km ympyrä) ajetaan koko ajan mittari päällä.

Minä asun Oulussa, ja keskustaan on noin 8 km?

BJ-40/76
30.07.2012, 22:13
[QUOTE=puikkis;901958]
Pistän taas alleviivattuna omat kommentit.
.
Suomessa kilometri maksaa maksimissaan noin 1,5€. Virossa 0,75-2,70€. Virossa elintaso on vielä vähän eri kuin meillä. Minimipalkka 279,-€/kk.
Onko taksi paikalliselle halpa?
Tuo sinun maksimissaan noin 1,5 e: Jos olen yksin liikenteessä, niin km hinta on 1.48e! ja jos minulla on mukana 2 yli 12v kaveria, niin hinta on 1.78e! ja kun on isompi porukka niin 2,07e/km -> siis kilometrihinta on minimissään n.1,5e
Ja nuo Viron hinnat on kanssa pikkasen pielessä; Minun kuiteista tänäkesänä:
0,30e/km, aloitus? 2,05e .... siis 30.06.12 klo 00.03-00.12 5,8 km, teki 4,25 euroa (tallinnan vanhankaupungin reunalta piritaa, ja taksin otin/otimme lennosta, kun luin vänkärin takasivuikkunan)
Ja auto oli alle 10v vanha, kuski puhui huonoa suomea... ja auto ei ollut audi eikä mersu:o
Toki lähes saman legin ajoin uudehkon saksalaisen takapenkillä, ja hinta oli moninkertainen; kun kerroin että olisko 20e ilman kuittia, niin sopi hyvin. (ei jaksanut lonia taksia:(, otettiin ensimmäinen)
Viimmekesänä oli muistaakseni vielä halvempaa pitemmälle matkalle, mutta nyt se kuitti on hukassa...)
Tässä tuon aikaisemmin mainitsemani tallink takson hinnat:http://www.tallinktakso.ee/ee/content/pricelist/
Ja tuota 2,7e kalliimpiakin varmaan on!

BJ-40/76
30.07.2012, 22:14
Ja kun noista hinnoista puhutaan; niin paljonkohan halvempi on joku tdi farkku passatti tms virossa taksiin? suomessakin taksiautot saa huomattavan veroalen, ja diesel on virossa lähes suomen hinnoissa.
Minulla on yksi taksi. Jos Meillä sääntely vapautetaan kokonaan, lupaan että hintoja en pudota yhtään.
Ajan koululaiset ja vanhukset kalliimmalla kuin nykyään, ja aamuyön kännikyytejä en aja yhtään.
Jos hommaa vapautetaan riittävästi, niin tilannehan tulee olemaan se (minun ennustus) että nykysäännösten vastaava päivystys jaetaan seuraavasti:
paikallislehden rivi-ilmoitus taksi 044-xxxxxxx päivystää edelleen (nettikin taitas riittää) ja siellä on joku lukiolaistirpunen, joka soittaa ringissä ensimmäisenä olevalle, ja varoittaa seuraavaa, että puuhevosen persereiän hiomisen vois lopettaa... siis ne nuoret yms. jotka haluaa pikkasen lisätienestiä, rappaisivat maastureita, ja kun kutsu kuuluu, niin kovat kaulassa tienaamaan....
Ja nuo ennaltamäärätyt kyytit ajaa ne, joille tuo taksin ajaminen sopii päätyöhön; olkoon se sitten turkistarhaus tai viljanviljely, ennustan minä:o
Ja anteeksi teille kaikille suhareille, mutta kuten joku tuolla taannoin kertoi, niin on jonkin asteinen ihme, että taksin kilometri on 1,5x arvokkaampi puolikkaan veturin km, ja siellä ei tunneta odotusta, puhumattakaan hidasta etenemistä.

Toistaiseksi joudun vielä nöyrtymään vaatimuksiin ja sääntelyn määräyksiin.[/QUOTE]

Jappi
31.07.2012, 01:26
Muilla aloilla kilpailu koituu yleensä kuluttajan eduksi ja ehkä yrittäjänkin, siksi halusinkin nähdä miten perustellaan tiukka lupapolitiikka.

Millä alalla on ns. vapaa kilpailu koitunut yrittäjän eduksi? En muuten tiedä yhtään, toki pyörin itse hommissa jossa suurasiakkaat sanovat hinnat...

IironSika
31.07.2012, 08:52
Millä alalla on ns. vapaa kilpailu koitunut yrittäjän eduksi?

Ajoneuvojen katsastustoiminta.

tekniikkamies
31.07.2012, 09:36
Omasta mielestäni mielekäs suunta olisi, että kuljetukseen liittyviä palveluita voisi tarjota laaja-alaisesti. Lehteen ja nettiin vaikka ilmoituksia, että tästä numerosta/yrityksestä voi kysyä seuraavanlaisia palveluita ja selkeästi lueteltaisiin mitkä osa-alueet on niitä vahvuuksia, jota asiakkaille tarjotaan.

Jos joustavuutta olisi enemmän, itse voisin tehdä esimerkiksi monipuolisia traktoritöitä omalla kalustolla, muuttohommia ja henkilöliikenteen palveluita keskittyen enempi päivätöihin. "Juoppoajoista" jäisin mielellään pois.

Myös hinauspalvelu voisi olla yksi mahdollinen mitä voisi ajatella.

Nykyinen taksilupasysteemi on siitä huono, että se edellyttää kuin koko elämän uhraamista tarkoitukseen. Ei ole helppo räätälöidä itselleen sopivaa työtä.

pee
31.07.2012, 09:38
Niin, kermankuorinta yleensä kiinnostaa kaikkia, "paskat" vois jättää muille (kenelle?) ... ja yleensä se isoin haloo ja valitus jännästi kumpuaa näistä ...

Porvoon Hilma
31.07.2012, 10:22
Omasta mielestäni mielekäs suunta olisi, että kuljetukseen liittyviä palveluita voisi tarjota laaja-alaisesti. Lehteen ja nettiin vaikka ilmoituksia, että tästä numerosta/yrityksestä voi kysyä seuraavanlaisia palveluita ja selkeästi lueteltaisiin mitkä osa-alueet on niitä vahvuuksia, jota asiakkaille tarjotaan.

Jos joustavuutta olisi enemmän, itse voisin tehdä esimerkiksi monipuolisia traktoritöitä omalla kalustolla, muuttohommia ja henkilöliikenteen palveluita keskittyen enempi päivätöihin. "Juoppoajoista" jäisin mielellään pois.

Myös hinauspalvelu voisi olla yksi mahdollinen mitä voisi ajatella.

Nykyinen taksilupasysteemi on siitä huono, että se edellyttää kuin koko elämän uhraamista tarkoitukseen. Ei ole helppo räätälöidä itselleen sopivaa työtä.

Tulee mieleen, että onko tuo taksilupa hieman sellainen entisajan torpparisopimus, jossa saat jotain etuja, mutta sitoudut sitten hieman epämiellyttävimpiinkin velvoitteisiin ?

Kannatan kaikenlaista valinnanvapautta hyvien tapojen ja lakien puitteissa.:D

Bj Andy
31.07.2012, 16:07
Omasta mielestäni mielekäs suunta olisi, että kuljetukseen liittyviä palveluita voisi tarjota laaja-alaisesti. Lehteen ja nettiin vaikka ilmoituksia, että tästä numerosta/yrityksestä voi kysyä seuraavanlaisia palveluita ja selkeästi lueteltaisiin mitkä osa-alueet on niitä vahvuuksia, jota asiakkaille tarjotaan.

Jos joustavuutta olisi enemmän, itse voisin tehdä esimerkiksi monipuolisia traktoritöitä omalla kalustolla, muuttohommia ja henkilöliikenteen palveluita keskittyen enempi päivätöihin. "Juoppoajoista" jäisin mielellään pois.

Myös hinauspalvelu voisi olla yksi mahdollinen mitä voisi ajatella.

Nykyinen taksilupasysteemi on siitä huono, että se edellyttää kuin koko elämän uhraamista tarkoitukseen. Ei ole helppo räätälöidä itselleen sopivaa työtä.

Tästä selviät käymällä sekä tavara että henkilöliikenteen yritäjäkurssin ja/tai taksi yrittäjän kurssin.

Sitten piha täyteen kalustoa kartuttamaan valtion dieselvero kassaa paitsi että onnikat ja päksterit ei niitä paljon kartuta ,mutta vakuutusyhtiötä onnikka sitäkin enemmän.

Varmaan näistä kaikista juuri taksilla on paras kate verrattuna sijoitettuun pääomaan, yms. juokseviin kuluihin.

Jappi
01.08.2012, 00:09
Ajoneuvojen katsastustoiminta.

No okei, Ns. vapaa kilpailu... Mutta sellainen ala missä on oikeasti vapaa kilpailu? Nuo kartellit eivät ole vapaata kilpailua.

tekniikkamies
01.08.2012, 13:08
On muunlaisessa yhteydessä siunaantunut myös yrittäjäkokemusta.

Yksi aiheellinen huomio on, että jos haluaa yrityksen palveluista ja tuotteista kilpailukykyisiä, on keskityttävä siihen missä on oikeasti hyvä. Jos yrityksessä työskentelee vain yksi henkilö, oma persoona sanelee aika paljon minkälaisissa yhteyksissä menee hyvin.

Vaikkei ainakaan tällä hetkellä tule työskenneltyä vaikka kaivinkonehommissa, huomannut, että tämäntapaista asiaa oppii hyvin kun taas "juoppokyydit" stressaavat selvästi enemmän ja oppiminen vaikuttaa hitaammalta kun tavoitellaan kaikin puolin onnistunutta ja asianmukaista palvelua.

Siis muunlaisessa yritystoiminnassa kuin taksissa onnen avaimet on hyvin paljon siinä osaako löytää sellaisen myytävissä olevan työn tai tuotteen, jossa on todella hyvä verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

Taksissa taas ideana on, että pitäisi yhtä hyvin hoitaa kaikentyyppisiä tehtäviä. Tämä vaikuttaa siihen, että kovin moni ei halua alalle yhdistettynä yrittäjäksi ryhtymisen korkeahkoon kynnykseen.

Taisi jäteautohommia tekevä mainita alan hyväksi puoleksi jotain sentapaista, että roskikset eivät vittuile. Taksissa tilanne on toinen.

L-200
03.08.2012, 19:07
Pikkuisen tuosta vapauttamisesta ja hintakilpailun ihanuudesta, otetaan malliksi kaikkien ihannoima halpa ja vapaa Viro
Lainattu toiselta foorumilta.

Tämä virolaisessa lehdessä julkaistu uutinen on juuri niitä asioita, joita olisi hyvä julkaista myös meidän iltapäivälehdissä että suomalaiset oppisivat miten erilailla hintoja voidaan muualla vaatia eikä aina syytettäisi suomalaista taksia kiskurihinnoista. Oiva esimerkki aina niin "halvasta" Virosta!

Tässä tapauksessa lähtötaksa 6,50€ ja km 5,50€. Matkan kokonaispituus oli 10,2 km ja loppusumma 64,10, josta kuski sitten suostui hinnanalennukseen eli 40 euroon, koska 80v miesasiakkaalla ei ollut enempää. Sekä kuski että asiakas ovat vironvenäläisiä eli kyse ei ole turistihuijauksesta vaan vapaasta hinnoittelusta, joita meille Suomeenkin halutaan.
Ipatov, taksiyhtiön johtaja, kiteyttää asian täydellisesti: «Taksoga sõidavad rikkad inimesed, vaesed sõitku ühistranspordiga,» lisas Ipatov. (taksilla matkustavat rikkaat, köyhät matkustakoot yleisillä)



http://www.tarbija24.ee/928094/taksosoi ... hingehinda

Vladimir Zaitsev jõudis rongiga Balti jaama peaaegu südaööl. Kuna kaasas oli raske pagas, otsustas ta koju, Lasnamäel asuvale Läänemere tänavale sõita taksoga. «Peatuses oli mitu autot ja võtsin välimuselt täitsa tavalise takso,» nentis Zaitsev. «Kõrval oli uhke mersu, kartsin, et see on kallis, ja valisin tagasihoidlikuma.»

Soodustus pensionärile

10,2 kilomeetri pikkuse sõidu eest soovis Traffic Oil OÜ taksojuht saada 64,10 eurot. Lõpuks lepiti kokku 40 euro peale – ülejäänu arvestas taksojuht maha, pakkudest pensionärist sõitjale justkui soodustust. Zaitsevi sõnul on ta varem taksoga sõites sama vahemaa läbimise eest olenevalt päevast ja kellajast maksnud 5–15 eurot.

«Taksojuht andis mulle ka tšeki 64,10 euro peale, aga mul oli rahakotis vaid 40 eurot ja ta tegi mulle allahindlust,» nentis Zaitsev. Taksojuhi antud tšekil seisab, et sõidu alustamise tasu on 6,50 eurot, kilomeeter maksab 5,50 eurot. Zaitsev tõdes: autos oli ka hinnakiri, kuid ta oli nii väsinud, et ei hakanud prille ette panema ja seda uurima.

2003. aastal asutatud OÜ Traffic on registreeritud Gennadi Ipatovi nimele. Ta ütles Postimehele, et vaba turg lubab taksoteenuseid osutavatel firmadel ise hinda määrata.

«Ma ei saa karistada taksojuhti, sest klient ise istus sellesse autosse, keegi pole teda sinna tirinud,» ütles Ipatov. «Hinnad erinevad üldisest tasemest? Ärgu siis istugu taksosse. Seda enam, et meie firmas tehakse pensionäridele tihti soodustusi. Mina sõidan ka taksot, vaatan, et eakas klient võtab oma värisevate kätega raha välja, ütlen talle: olgu, pole vaja. Tema ise aga käib peale.»

Selle firma taksot pole võimalik ette tellida. Samas on Ipa*tovi sõnul neil ka püsikunded, kelle jaoks kehtivad teised tariifid. «Minge poodi, seal on hinnad üles krutitud! Bensiin aina kallineb, me oleme sunnitud hindu tõstma,» ütles ta vastuseks küsimusele, miks nemad just sellist summat küsivad.

Hääletamine jalgadega

«Taksoga sõidavad rikkad inimesed, vaesed sõitku ühistranspordiga,» lisas Ipatov. «Meie autosid on kontrollinud ka mupo, transpordiametist on öeldud, et mingeid pretensioone pole.»

Eesti Taksojuhtide Liidu juhatuse liige Lembit Poolak ütles, et klient peaks esmajoones pöörama tähelepanu hinnakirjale. «Kui klient pole vaadanud hinda, siis sõidu lõpus on seda teha hilja ja mõttetu,» nentis ta. «Kui inimene tellib näiteks restoranis lõuna ja ei vaadanud hindu, siis on see ju tema probleem.»

«Meil on vaba turg, hinnapoliitika paneb paika firmaomanik ja on tema õigus määrata, palju ta teenuste eest võtab,» selgitas Poolak. «Kuid inimesena mõistan, et selline hind taksosõidu eest on liiast, südametunnistus peab siiski ka olema.»

Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Siiri Erala ütles, et hinna moodustamine on Eestis küll vaba, kuid tarbijat tuleb neist teavitada.

«Kui kõnealusel taksol oli hinnakiri olemas ning kliendil oli võimalus sellega tutvuda, siis selles suhtes on kõik korrektne,» märkis ta. «Tarbijal on ka õigus n-ö hääletada jalgadega – kui see hind ei sobi, saab valida teise taksofirma.»

Onse ja elämä on.... eikä ruottista saa halvemmalla ja .

BJ-40/76
03.08.2012, 23:42
30.07.2012 23:13 kommenttini osuu myös tähän.

Ja kuten totesin jo aiemmin, niin voi olla kallista ajaa taksilla; tukholma on ykkönen?(kuulopuhetta) ja kun minä olen vertaillut vain suomea ja viroa (toki viitannut kuulopuheisiin tukholma)

Kuten sanottua, kilpailun vapauttaminen tekee hinnoista kirjavia, ja jos/kun joskus vapautuu, niin silloin pitää tosiaankin olla huolellinen tuon taksin valinnassa; toki suurimmat? (esim. tallink) hinnat on "tavallista tasoa", mutta jos ottaa jonkun pienemmän yrittäjän auton, niin nimenomaan pitää tarkistaa hinnat vänkärin takasivulasista, ettei tule ylläolevan viesti mukaisia ylläreitä.
Mitenkähän tuon taksimatkan hinnan kohtuullistaminen onnistuisi suomessa, että saisko 37% alennusta?

Tuossa tuo minun taannoinen taksikuitti, puolen yön jälkeen ajettuna:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5224&pictureid=110696

Pete
04.08.2012, 09:26
Muuta negatiivista sanottavaa ei ole kuin HKi-Vantaan lentokenttatakseista (Airport Taxi). Hinnoittelu on kuin jostain Marokosta. Kuskilla on GPS jonka suosittelemaa reittia valtellaan viimeiseen asti, ei puhuta suomea, eika englantia. Omalle kohdalle sattuneet kuskit reilusti yli elakeikaisia ja sairaita. Autojen sisutat on ilmeisesti rakennettu hitsaamalla kaikki kalusteet paikoilleen koska kolmihenkinen perhe ei mahtunut matkakamoineen sisaan kunnolla.

Nimimerkilla: Ei enaan ikina noihin pirsseihin

k81
07.08.2012, 19:51
Mulla pääsääntöisesti hyviä kokemuksia takseista...mutta tuossa jokunen vuos sitten taksikuski otti ja nekkas nenuun,olin väliin menossa kun retuutti naispuolista kaveriani olettaen ilmeisesti että hän ei maksa
..Kyseisen daamin äijä oli näköyhteyden päässä tulossa 50€ seteli kädessä hoitamaan tätä maksua,tilanne päättyi siis siihen että mulla aukes nenä,kuski huutaa ku hyeena että häntä ryöstetään,ja vajaan 30€ matkasta otti siis tuon 50€ setelin ja luikki taxiinsa ja kasuutti pakoon.

Ei tullu siinä tohinassa taxin numeroa otettua ylös.
Olisin vaan ihan vaihtorahoja tiedustellut ja muuten rauhallisena miehenä kerran lyöny takaisin :)