View Full Version : Hilux ln110 Minkä kokoiset renkaat?
terve kaikille! olen uusi käyttäjä täällä ja heti löytys kysymyksiä kokeneemmille: ln110 -89 4wd hiluxiin pitäs nyt vain isompaa ratasta laittaa alle.
tarekotuksena oli 33/12,5/15 tai 32/11,5/15 (jälkimäinen löytys otteesta vaihto ehto rengas kokona mutta isompi parempi:D)
jos päädyn nyt noihin 33 :siin, niin mahtuuko pyörimään/kääntymään 10x15 et-44 vanne tuossa kopperossa? kyseessä siis barzetta SUV chrome "halpiskromit" http://www.vannetukku.fi/suv-chrome-p-13307.html
vai pitääkö laittaa tuosta pienempi se 8x15 et -20?
ja jos tuo kapempi vanne, onnistuuko enään 12,5 tuumaa leveitä renkaita laittaa niille?
ja hiluxia korotettu 6 cm
kokemuksia siitä miten passaa tuohon?
ja saa tarjota noita 33 tai 32 renkaita, miksei vanteitakin.
sitten toinen kysymys, kuuluuko taka akselin "lähteä pyörähtään mukana kun lähdetään liikkeelle. eteen tai taakse, molemmin päin se pyörähtää tuossa.
Ville
Itellä oli ln170 hilu aikoinaan nii siinä oli alla 33/12,5-15 renkaat 10x15 et -44 valsseilla. Sama kampe jousituksen puolesta ku 110. Hyvin mahtu oleen ku oli 3"korinkorotus ja pikkasen etu päätä kirrattu. Ja sen akselin pyörähdys ei oo hyvä asia. Tractionbaaria vaikka kehiin:)
Mielestäni 10x15 -44 tulee liian ulos ja parempi ois vaikka 10x15 -6 tai -12
Mielestäni 10x15 -44 tulee liian ulos ja parempi ois vaikka 10x15 -6 tai -12
Tulee joo liian ulos ja on samalla laiton. Tuo -6 olis vielä laillinenkin ja sopii alle + sopii helpommin kääntyilemään.
Miten se sun taka-akseli on korotettu, blokit välissä? Ei sen paljoo tarttis kiertyä, aiheuttaa monenlaista ongelmaa.
Tulee joo liian ulos ja on samalla laiton. Tuo -6 olis vielä laillinenkin ja sopii alle + sopii helpommin kääntyilemään.
Miten se sun taka-akseli on korotettu, blokit välissä? Ei sen paljoo tarttis kiertyä, aiheuttaa monenlaista ongelmaa.
tarkotatko noilla blokeilla lehtipakkojen ja akselin välissä jotku korot? (amatööri kun on, ei tiä vielä blokeja sun muita tractionbareja:confused:)
tässä autossa on lehtijouset + normi kierre jouset, onko normaalia vai joku laittanu jälkeen? korotushan tulisi noinkin. ollut joskus offi käytössä varmaan kun helmat on ratakiskoa ja vinssin paikka keulassa, sekä nuo 32 renkaat ja lokasuojan levikkeet löytyy otteesta.
ja kuskin puolella se alimmainen lehti( paksuin) on kierossa muihin nähen, hinkkaa ja nitisee siihen U rautaan koko ajan, pystyykö suoristaan ja kuuluisko taka akselin etu puolella olla tuota u rautaa tukemassa pakkaa?:rolleyes:
tarkotatko noilla blokeilla lehtipakkojen ja akselin välissä jotku korot? (amatööri kun on, ei tiä vielä blokeja sun muita tractionbareja:confused:) Just niitä. "Traction bar" googleen ja taas opit jotain uutta.
tässä autossa on lehtijouset + normi kierre jouset, onko normaalia vai joku laittanu jälkeen? Ei oo kierrejousia, eli siellä on joku kotikutoinen viritelmä.
ja kuskin puolella se alimmainen lehti( paksuin) on kierossa muihin nähen, hinkkaa ja nitisee siihen U rautaan koko ajan, pystyykö suoristaan ja kuuluisko taka akselin etu puolella olla tuota u rautaa tukemassa pakkaa?:rolleyes:
Ei oo etu puolella siteitä (U-rautaa?). Onko U-pultit varmasti kiinni? Jos tykkäät suoristaa niin käytä löysällä ja hakkaa latit linjaan.
Lähteekö se akseli kääntymään samaan suuntaan kuin rangas? Ettei jarrut laahaisi reilusti päällä (käsijarru jumissa?).
Jos akseliputki kääntyy päinvastaiseen suuntaan kuin rengas, on jousitus liian lerppa pitämään akseliputkea paikallaan. Traction baria vaatii tai enemmän jäykkyyttä lehtipakkoihin. Traction bar olisi parempi. Tukeva trac bar, ei ohuita tikkuja, kuten noissa videoissa ylemmässä on (menee mutkalle testissä):
http://www.youtube.com/watch?v=08UIvr6Sotk
http://www.youtube.com/watch?v=Ef6lTenmPUo
Just niitä. "Traction bar" googleen ja taas opit jotain uutta.Ei oo kierrejousia, eli siellä on joku kotikutoinen viritelmä.
Ei oo etu puolella siteitä (U-rautaa?). Onko U-pultit varmasti kiinni? Jos tykkäät suoristaa niin käytä löysällä ja hakkaa latit linjaan.
juu selvisi nuokin nyt , pitää alkuun suoristaa se lehti niin loppuu nitinä.
on kyllä hyvin tehty nuo kierre jouset sitten, aivan ku ois tehtaalta tulleet. :D
Lähteekö se akseli kääntymään samaan suuntaan kuin rangas? Ettei jarrut laahaisi reilusti päällä (käsijarru jumissa?).
Jos akseliputki kääntyy päinvastaiseen suuntaan kuin rengas, on jousitus liian lerppa pitämään akseliputkea paikallaan. Traction baria vaatii tai enemmän jäykkyyttä lehtipakkoihin. Traction bar olisi parempi. Tukeva trac bar, ei ohuita tikkuja, kuten noissa videoissa ylemmässä on (menee mutkalle testissä):
http://www.youtube.com/watch?v=08UIvr6Sotk
http://www.youtube.com/watch?v=Ef6lTenmPUo
pitää vielä varmistaa tuo kummin päin ne kääntyy. jarru vois olla mahollinen tieten, muistelen että renkaan kans samaan suuntaan.
eli just toisin päin. eli lehdet on väsyneet. no se pitää alkaa rakentaa noita tuki tankoja.
eli just toisin päin. eli lehdet on väsyneet. no se pitää alkaa rakentaa noita tuki tankoja.
Oliskohan nykästy muuan lati vähemmäs kierrejousien laiton yhteydessä? Kun jäykkä se on tyhjiltään alunperinkin, lisäjousilla umpipuuta.
On nykitty, selviteltiin jo privalla että tämä on minun vanha.
Juu ja rengasvanne ongelma ratkaistu (ehkä) renkaat ostin käytetyt 33x12,5, 15 ja tilasin vannetukusta taakse barzetta suv chrome 10x 15 et-44 ja eteen tulee 8x15 et-20. siksi näin kun nuo 8 tuumaa leveät oli poistotuotteet eli 29,90 kpl.... :D pitää nyt välttää vain 4 wedon käyttöä kun rengas korkeus heittää eessähän ratas nyt pullistuu korkeammaksi , onneksi käytetyt renkaat ja 2 enemmän pintaa kuin 2. tasottaa vähän. laitan kuvia jos osaan :o
Ja seuraavaksi odottelemme kysymyksiä voimansiirtomurheista... :(
toivon ainakin ettei...
kävi paska mäihä, termostaatti kotelon runkoon katkesi 1 pultti sisään eli voi tarjota 2lt (vai mikä se nyt on) kuitenki 2,4 turbodiesel koneeseen termostaatti koteloa tai sitä jalkaa. tällä ois KIIRE :D mieluiten merilapin seudulta että sais tänään pelaamaan.
sain auton pelaamaan, en tarvi termostaattikoteloa enää.
Rakenna se reaktiotanko ennen kun se taka-akseli heittää katolleen noilla renkailla...
Ja eikös noi kasituumaset ois mahtunu oleen alla takanakin, niin ei tarvis kikkailla..
Ja eikös noi kasituumaset ois mahtunu oleen alla takanakin, niin ei tarvis kikkailla..
en osaa sanoa ensimmäinen lava auto mulle. mutta luulisin että kyllä, ja varmaan 10 tuumaset edessäkin, mutta 2 kpl oli poisto tarjouksessa 8 tuumasia 30e/ kpl. muuten olisi maksanu melkein yhtä paljon kuin 10 tuumaset. noo, ainahan ne voi palauttaa jos oikein alkaa ahistaan:D. vaihtaa ne kympit 8 tuumasiksi tai toisin päin. ja jos jotain tuon takia särkyy niin ollaan yhtä kokemusta rikkaampia ja ettei noin kannata tehä:p onneksi ei paljon tarvi neli vetoa käyttää.
ja jos jotain tuon takia särkyy niin ollaan yhtä kokemusta rikkaampia ja ettei noin kannata tehä:p onneksi ei paljon tarvi neli vetoa käyttää.
Me voidaan kertoa se jo nyt, että neliveto ottaa kipeetä kun eri kehänpituus eessä ja takana. Oishan noita takapotkujakin ollu tarjolla kerran lavista teki mieli..:rolleyes:
Se on kyllä fiksua säästää oikeassa paikassa!
ainahan on mahdollisuus palauttaa, tai vaihtaa. nyt nään ainakin miten eessä mahtuis oleen 10 tuumanen kun siitäkin ollu 2 eri mielipidettä. pitää ajella ilman nelivetoa niin luulis kestävän:D
ainahan on mahdollisuus palauttaa, tai vaihtaaNo harvemmin ottavat allakäyneitä vanteita (mihin jo painotkin liimattu/lyöty) täyteen hintaan takaisin, rahtikulutkin sitäpaits jo näyttelee isoa osaa hinnasta.
Hommaisit vaan ne 10x15 ET-6 vanteet niin saisit auton katsastettuakin.
Mittaas piruuttaas ne kehät notta paljonko heittää etu ja takapyörien välillä.
Ihan vaan siksi että saa faktaa kehiin.
Jos nelikkoa tarvii niin rengaspaineilla voi hieman tasoitella noita kehäeroja.
ainahan on mahdollisuus palauttaa, tai vaihtaa. nyt nään ainakin miten eessä mahtuis oleen 10 tuumanen kun siitäkin ollu 2 eri mielipidettä. pitää ajella ilman nelivetoa niin luulis kestävän:D
No en itekkää suosittelis erikokosia vanteita mut pari yhdistelmää on tullu 110 koppasessa kokeiltua. 33*12.5R15 8" vanteella +-0 offset ja mahtuu pyörimään kun 5cm korikorotus ja 15mm lati yläpallon ja tukivarren välissä,aavistuksen kihnuttaa mut moskalla tilaa tai toppari säätöön. Senkin takia et aavistuksen hinkkaa myös apusimpukkaan. 5cm lokarin levikkeen sisään mahtuu nippanappa. Takana ei ongelmia. Toinen on 35" rengas edellämainitulla muokkauksella paitsi nyt jo leikelty pyörä koteloa kun ottaa kynnys kotelon päähän kiinni,koko pyöräkotelon kaarta myös avarrettu ja 80mm levike. Vanteena lipposen 15*10 -44 offsetilla. Ja ei kai tarvi mainita et jälkimmäinen on täysin laiton vaihtoehto jota ei pidä leimalle viedä ilman Trafin poikkeuslupaa. Välitysten puolesta 33" ei o enää hyvä ja 35" ei kannata laittaa ilman tiuhempaa perää.
Kertokaapas viisaammat että miten saapi 265/75 16" Renkaat Ln110 Hiluksiin leimattua? Pitääkös hommata joku lappunen konttoorille?
Kertokaapas viisaammat että miten saapi 265/75 16" Renkaat Ln110 Hiluksiin leimattua? Pitääkös hommata joku lappunen konttoorille?
Jenkkimallin Hiluxin 31x10.50R15 vertailurenkaaks, lapun tarvii jos ei konttorilta löydy dataa. Paa privalla sähköpostiosoite niin laitan jotain tulemaan jos tarvis.
pantse81
29.07.2012, 20:21
mulla on jollain ihmeellä edellinen omistaja saanu taroon 285/75 16" renkaat.. eiks ne oo isommat ku 33" 12.5 15
285/75/16 on 834mm korkea ja 33" on 838,2mm. Toisin sanoen mainitsemasi rengas on 32,83".
285/75/16 on 834mm korkea ja 33" on 838,2mm. Toisin sanoen mainitsemasi rengas on 32,83".
33" rengas on 826 mm. Tuumakokoset on aina n. 0,5" vajaakokoisia käytännössä ja myös STRO-normien mukaan. Pinnoitetuissa on poikkeuksia jopa reilusti toiseen suuntaan (esim. Sirocco 35" on n. 37" käytännössä).
Nuo mitat olikin suoraan laskurista, just sen takia kun eipä taida monikaan rengas olla juuri sen kokoinen kun kyljessä lukee.
STRO-normiston mukaan (sama mitä konttorilla käyttävät) 33x12.5R15 on 826mm halkasijaltaan ja 285/75R16 834mm.
Eli ei pitäisi saada Taroon leimattua kumpaakaan noista, siinä käyny joku aivopieru inssillä.
STRO-normiston mukaan (sama mitä konttorilla käyttävät) 33x12.5R15 on 826mm halkasijaltaan ja 285/75R16 834mm.
Eli ei pitäisi saada Taroon leimattua kumpaakaan noista, siinä käyny joku aivopieru inssillä.
Tai sit leimattu ennen 10/98, jolloin ei ollu halkaisijalle ylärajaa.
Jep, tässä tapauksessa taka renkaat jäi muistaakseni 1,5-2,5 cm isommaksi ulkomitoiltaan vaikka 2 tuumaa leveämpi vanne kuin edessä. johtuu renkaiden kulumisesta eli jos olisin saman levyiset vanteet laittanu, ero olisi ollut vieläkin suurempi. noh renkaat pakko laittaa vaihtoon, metelöi niin prkeleesti. talveksi jos 33 nastat, talvi autoksihan tämä oli suunniteltu:D kuviapa tulee sitten kun näyttää taas autolta, "komeahan" se oli noilla renkailla/vanteilla mutta muu auto näytti vähän ruoskalta. tällä hetkellä lava irti ja hiottu/ ruosteet korjattu, seuraavana koppa ja sitten uutta väriä päälle. väri kyllä kummittelis päässä valmiina mutta SAA EHDOTTAA. ja mattaväriä EI tule:p nyt tarkotus vetää BMW diamantschwarts metalli värillä ( saattaa vaikuttaa kun tuon värinen bemari toisena autona:D, samalla maalilla sitte bemuakin värittää kun luxuksella pystyy ajamaan, penkit muuten myös hommattu e34 500 srj. bemusta, nekin tulis hiluxiin) Mutta tätä ei tehä hurjalla kiireellä koska joutu etelään töihin komennukselle.
ps. taka renkaat tulee jo niin plajon yli että pitäs vissiin sitä levikettä suunnitella. onko mitään ehdotuksia??:confused: mistä saa ja millaisia hintoja. tai jos ite tekis...:D
nyt ois taas viikonloppu aikaa hioa laviskaa, jos sais jo maalaus kuntoon.
Onko kukaan tehnyt noita traction bar tankoja tuon mallin hiluxiin, se nyt mietityttää miten sen sais itte taka-akseliin kiinni? taitaa olla valurautaa että miten onnistuu hitsata kannakkeet itte akseliin vai miten ootte tehnyt tuon, nyt olis nätti kun lavakin on irti. tulee varmaan siten että tangot tulee rungon taka osaan kiinni ja mieluiten akselin alapuolelle että liikkeelle lähdössä se "vetää" sitä tankoa? saa kertoa mikä olis paras mahdollisuus.:o siksi vain kun akseli alkaa pyörähtään taaksepäin liikkeelle lähdässä. mahdollisuus tieten olis lisätä puuttuvat lehdet (1 per puoli puuttuu) mutta tässähän oli jo ne kierrejouset lisänä, tuskin joustaa enää mihinkään jos lehdet laittas.. ideoita kuulisin mieluusti, ja vaikka kuvien kanssa:D
nyt ois taas viikonloppu aikaa hioa laviskaa, jos sais jo maalaus kuntoon.
Onko kukaan tehnyt noita traction bar tankoja tuon mallin hiluxiin, se nyt mietityttää miten sen sais itte taka-akseliin kiinni? taitaa olla valurautaa että miten onnistuu hitsata kannakkeet itte akseliin vai miten ootte tehnyt tuon, nyt olis nätti kun lavakin on irti. tulee varmaan siten että tangot tulee rungon taka osaan kiinni ja mieluiten akselin alapuolelle että liikkeelle lähdössä se "vetää" sitä tankoa? saa kertoa mikä olis paras mahdollisuus.:o siksi vain kun akseli alkaa pyörähtään taaksepäin liikkeelle lähdässä. mahdollisuus tieten olis lisätä puuttuvat lehdet (1 per puoli puuttuu) mutta tässähän oli jo ne kierrejouset lisänä, tuskin joustaa enää mihinkään jos lehdet laittas.. ideoita kuulisin mieluusti, ja vaikka kuvien kanssa:D
Peltiä se akselikoppa on, kuulemma about 3mm vahvuus. Ja yläpuolelle ennemmin, ei syö maavaraa.
jatkuu täällä -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=909690#post909690