View Full Version : häglundiin kilivet
fj40 mörö
15.07.2012, 12:43
eli kilivet olis tulossa mutta vielä muutama puristus ennen niitä, moottorhin pitäs saaha jonkilainen viritys/savu arvo taulukko ja jarruista ce- hyväksyntä plakaati sekä sallittu melutaso ja pako järjestelmä. Nuot viimisimmät mie varmhan iteki saan jostaki mutta tuosta moottorista ei tunnu olevan netissä mithän ja moottorihan oli MB om603A / 603,950 / 100kw 4600rpm jos jollaki olis joku päästö taulukko kierroksinhen niin olis tosi hieno homma, sitte ku sais tuohon kilivet ni vaikka tanssis pikku moon volokit katsastuksen pihalla
No enpä osaa auttaa, mutta hieno on kampe ja kyllä siinä moonwalkille on jo aihetta:D , saattaa siinä essonbaarin miehillä leuka loksahtaa kun tolla ajelee kylille.
eli kilivet olis tulossa mutta vielä muutama puristus ennen niitä, moottorhin pitäs saaha jonkilainen viritys/savu arvo taulukko ja jarruista ce- hyväksyntä plakaati sekä sallittu melutaso ja pako järjestelmä. Nuot viimisimmät mie varmhan iteki saan jostaki mutta tuosta moottorista ei tunnu olevan netissä mithän ja moottorihan oli MB om603A / 603,950 / 100kw 4600rpm jos jollaki olis joku päästö taulukko kierroksinhen niin olis tosi hieno homma, sitte ku sais tuohon kilivet ni vaikka tanssis pikku moon volokit katsastuksen pihalla
Eikös tuo mene ihan normi savumittaukseen?? Ja minkähän vuotiseen kuorma-autoon vaaditaan ce hyväksytyt jarrut??
On ainakin täällä päin ollu tommonen kilvissä eli ei pitäisi olla mahdotonta.
Vaan asiaa.Näyttää hyvältä.
fj40 mörö
15.07.2012, 20:59
Eikös tuo mene ihan normi savumittaukseen?? Ja minkähän vuotiseen kuorma-autoon vaaditaan ce hyväksytyt jarrut??
On ainakin täällä päin ollu tommonen kilvissä eli ei pitäisi olla mahdotonta.
Vaan asiaa.Näyttää hyvältä.
joo niin mieki kuvittelin mutta ku se meinas katsuri että pitäsi saaha päästöistä jotaki dokumenttia ja jarruista joku tyyppi/ce merkintä, tuossa ilimeisesti on 99 saapin jarru hilikkeet pittää ettiä niistä jotaki valamiste numeroita. Kiitos kommenteista
Kyselin omaani kans. Jarruista neuvoi että vastaavuus todistus samanlaiseen mikä jo kilvissä. Varmaan helpoin tie.
Ehkä myös asiantuntian lausunto nykyään voi auttaa!?
Näissä ongelman tekee vain yksipiiri jarru! Ja se pitää selittää insinööreille että kaikki samanlaisia.
Tietysti, tyyppihyväksyntä todistuksen kun joku kaivaa...... Mistä ja kuinka, siinä hommaa.
Kun armeijalle on kilvitetty, on tyyppitodistus oltava sielläkin.
Seurannut ainakin muutamissa SA-tuotteissa rek.otteessa tyyppitodistus numero.
Trafin poikkeusluvallahan nämä pitäis kilvittää.
Seuraavat kohdat yleensä ollu puutelistalla:
1. Käyttöjarru vaikuttaa voimansiirron jakovaihteistoon.
2. Moottorin äänevoimakkuus ylittää sallitun raja-arvon.
3. Taaksesuunnattujen valojen sijoitus.
4. Ajovalojen edessä on suojalasit.
5. Ohjauspyörä on varustettu ohjaamisen nopeuttamiseen tarkoitetulla nupilla.
Tuolla kuvia yhestä vastaavasta kilvellisestä: http://www.porssilehdet.fi/search/view/object/1022083/
fj40 mörö
19.07.2012, 20:37
Trafin poikkeusluvallahan nämä pitäis kilvittää.
Seuraavat kohdat yleensä ollu puutelistalla:
1. Käyttöjarru vaikuttaa voimansiirron jakovaihteistoon.
2. Moottorin äänevoimakkuus ylittää sallitun raja-arvon.
3. Taaksesuunnattujen valojen sijoitus.
4. Ajovalojen edessä on suojalasit.
5. Ohjauspyörä on varustettu ohjaamisen nopeuttamiseen tarkoitetulla nupilla.
Tuolla kuvia yhestä vastaavasta kilvellisestä: http://www.porssilehdet.fi/search/view/object/1022083/
tuo kilivellinen oliki minulla jo tievossa. Tuli lisä ohjeistusta eilen, ko se on kuorma auto niin max matkustaja määrä olis 1+8 ja minullako onpi paikkaluku 1+11 eli pittää takkaa ottaa muutama hieno nahkis pois ainaki katsastuksen ajaksi ja sitte kuorma-autossa pitäs kuormatilassa olla kiinnike pisthet, no net saapi olla sinillä pohjasta max metrin korkeuvella mikä ok, ei viittis pohojaa alakaa reijittämhän ku sitte pitäs alakaa tilikittemhän net reijät että uskaltaapi mennä uimhan, mutta seinässä net metrin korkeuvella olevat reijät jääpi vesirajan yläpuolelle. Josjollaki lissää nuita kilivellisiä tievossa tai ommaa tietoa katsastuksesta ni pistäkee tänne tai privaathin. Tuossa kuvassa minun näkemys maasto bussista, vuorot on vaihtelevat ja nouto bussi pysäkin takkaa:D takavaunu trukin penkeillä, pistin vielä tuommosen talavi kuvan ko joku sano että net kuvat on kivoja.
Varmasta en tiiä mutta saahan niitä jakkaroita siellä olla ja jopa kuormaamiseen tarvittava määrä ihmisiä...
Ja ite en niihin sidonta koukkuihin hirttäytyisi ja lavahan voi olla vaikka siellä katolla...
BJ-40/76
20.07.2012, 00:08
tuo kilivellinen oliki minulla jo tievossa. Tuli lisä ohjeistusta eilen, ko se on kuorma auto niin max matkustaja määrä olis 1+8 ja minullako onpi paikkaluku 1+11 eli pittää takkaa ottaa muutama hieno nahkis pois ainaki katsastuksen ajaksi ja sitte kuorma-autossa pitäs kuormatilassa olla kiinnike pisthet, no net saapi olla sinillä pohjasta max metrin korkeuvella mikä ok, ei viittis pohojaa alakaa reijittämhän ku sitte pitäs alakaa tilikittemhän net reijät että uskaltaapi mennä uimhan, mutta seinässä net metrin korkeuvella olevat reijät jääpi vesirajan yläpuolelle. Josjollaki lissää nuita kilivellisiä tievossa tai ommaa tietoa katsastuksesta ni pistäkee tänne tai privaathin. Tuossa kuvassa minun näkemys maasto bussista, vuorot on vaihtelevat ja nouto bussi pysäkin takkaa:D takavaunu trukin penkeillä, pistin vielä tuommosen talavi kuvan ko joku sano että net kuvat on kivoja.
Ei noita sidontarenksuja tarvitse tiivistää, kuten vaarivainaan venettä.
Siis jos sidontarenksun pultin halkaisija on esim. 12mm, niin poraa 12mm reikä, ja siihen kokokierteisellä 12mm kilopultilla isot korilaatat pohjapellin molemmin puolin korikitillä täytettynä.
Ja tuo renksu sitten vaikkapa parilla O-renkaalla vaimennettuna, ja nylok mutterilla lukittuna.
Mieluummin teen kantapäällä tuttavuutta noihin sidontapisteisiin, kun "hieron" niitä hartiapankkiin, tai päähän.
p.s Nätti kuoppuri!
fj40 mörö
30.01.2014, 18:26
Tuommonen vastaus tuli trafilta, oliskhan nimimerkki MATILLA tähän joktaki viksua ja vilimaattista sanottavvaa, ko minusta nuo erot mitä he mainitsevat ovat aika olemattomia ja tuo minun esittämä käyttö tarkoitus liikenteessä oli aika hyvin selitetty. Minullahan on tuossa bankussa liikenne vakuutus.
TÄSSÄ TRAFIN JA MINUN SÄHKÖPOSTI KETJU:
Terve,
Tilasin meidän arkistosta Suomeen tyyppikatsastetun mallin (Hägglunds Carrier BV 206 SF/2300+1500+2300) tyyppikatsastustodistuksen, jossa on tarkat tiedot kyseisestä mallista. Tyyppikatsastustodistuksen tietojen mukaan teidän hakemuksessa oleva malli eroaa Suomeen vuonna 1981 tyyppikatsastetusta mallista.
Tässä Suomeen tyyppikatsastetun mallin keskeisimmät tiedot:
Merkki: Hägglunds
Malli: Carrier BV 206 SF/2300+1500+2300
Vuosimalli: 1981
Omapaino: 4200 kg
Kokonaispaino: 6300 kg
Leveys: 186 cm
Pituus: 685 cm
Korkeus: 240 cm
Moottori: 6 syl.
Iskutilavuus: 2,79 l
Teho: 100 kW (DIN)
Moottorin valmistaja: Ford Motor Company
Istumapaikkoja kulj. lisäksi: 1 kpl
Teidän Norjasta Suomeen tuoma malli eroaa mm. seuraavien keskeisten teknisten tietojen suhteen:
Malli: BV 206 D6N
Vuosimalli: 1990
Omapaino: 4260 kg
Kokonaispaino: 6540 kg
Leveys: 185 cm
Pituus: 686 cm
Iskutilavuus: 2,99 l
Teho: 125 kW (DIN)
Istumapaikkoja kulj. lisäksi: 16 kpl
Teidän Norjasta Suomeen tuoma ajoneuvo ei siis ole Suomeen tyyppikatsastettua mallia. Kyseessä on huomattavasti uudempi malli, jossa on mm. erilainen korirakenne sekä iskutilavuudeltaan ja teholtaan suurempi moottori.
Kuten kirjoitin edellisessä viestissä, Hägglunds:in valmistamat telakuorma-autot ovat valmistettu ja tarkoitettu pääasiassa maastossa tapahtuvaa liikkumista varten. Niitä siis ei ole suunniteltu yleisessä tieliikenteessä käytettäväksi ja sen takia niissä ei ole mm. vaatimusten mukaisia jarruja, valoja ja heijastimia. Ajoneuvon ohiajomelukin ylittää sallitun tason. Olemme kuitenkin myöntäneet poikkeuksia Suomeen tyyppikatsastetuille malleille, koska ne ovat saaneet hyväksynnän yleiseen tieliikenteeseen vuonna 1981, jolloin on myös ollut lievemmät vaatimukset ajoneuvon rakenteiden ja varusteiden osalta.
Hakemuksen telakuorma-autoa on siis pidettävä maastoajoneuvona, josta on määritelty ajoneuvolaissa (1090/2002 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090)) seuraavasti:
”Maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä.
Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia.”
Asetuksessa (1257/1992 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257)) ajoneuvon käytöstä tiellä on määritelty maastoajoneuvojen (11 §) osalta seuraavaa:
”
1. Moottorireellä ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan. Moottorirekeä ja pyörillä varustettua maastoajoneuvoa saa tämän lisäksi tarpeellista varovaisuutta noudattaen tilapäisesti kuljettaa tiellä, jos:
a) sen kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa kuljetustehtävän tai maaston olosuhteiden vuoksi;
b) sen kuljettamista tiellä on pidettävä tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena;
c) siihen on lisättävä polttoainetta sen käyttömaaston välittömässä läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella;
d) se on siirrettävä tieliikenteeseen tarkoitetusta ajoneuvosta maastoon c kohdassa tarkoitetulla alueella; tai
e) sitä on säilytettävä c kohdassa tarkoitetulla alueella sijaitsevalla pysäköintipaikalla.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa moottorireellä on käytettävä ensisijaisesti tien auraamatonta osaa.
3. Traktoriin kytkettyä rekeä saa käyttää tiellä vain poikkeuksellisesti ja vain, jos muulle liikenteelle ei aiheudu vaaraa tai haittaa. Rekeä saa kuormittaa olosuhteiden ja liikenneturvallisuuden sallimaan määrään.
”
Maastoliikennelaissa (1710/1995 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710)) on säädetty tarkemmin moottorikäyttöisellä ajoneuvolla maastossa liikkumisesta. Maastoajoneuvon rakenne- ja varustevaatimuksista säädetään tarkemmin traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen rakenne ja varuste asetuksen (274/2006 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060274)) 6.luvussa.
Liikenneturvallisuussyistä, emme voi myöntää poikkeusta hakemuksen telakuorma-auton käyttöönottoajankohdan rakenne- ja varustevaatimuksista. Näiden tietojen perusteella voimme antaa asiasta vain kielteisen päätöksen, joka maksaa hakijalle 380 euroa. Kielteisestä päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen. Voitte myös peruuttaa hakemuksenne veloituksetta.
Miten haluatte toimia asian suhteen?
Vastaus tähän lisäselvityspyyntöön on toimitettava kuukauden kuluessa.
Terveisin,
Mika Matilainen
Lähettäjä: Jouni Puljula [mailto:lapland.exp@gmail.com (lapland.exp@gmail.com)]
Lähetetty: 12. marraskuuta 2013 12:13
Vastaanottaja: Matilainen Mika
Aihe: poikkeuslupa hakemus 445/3.5.8/2011 (tel:445%2F3.5.8%2F2011)
Antheksi vastauksen viivästyminen oli nuo teidän viestit vanhassa mailissa. Eli minun käyttö tuolla bandvagenilla on tehdä tuloa ja yritykseni on rakennettu tuon kulkuneuvon ympärille Turismi ja tavaran kuljetus ajoja, tarpeeni kilville ei ole sen kummempi kuin että kun minä pääsääntöisesti ajan saariseljän ja ivalon alueella ja noudan ihmisiä hotelleista / kämpistä ja tankkaan asemilla jotka lähinnä ja palaan takaisin maastoon, minun hallipaikkani sijaitsee poliisitalon välittömässä läheisyydessä keskellä ivalon kylää ja säilytän kärryjä ja muuta mitä ajoneuvoon liittyy siellä ja poliisinn kanssa ollut jo puhetta että periaatteessa en saisi ajella metriäkään kun ei ole rekisterissä mutta he ymmärtävät että yritän vain tienata pyörittää yritystä joka nyt vain sattuu tuottamaan palveluita bandvagenilla ja tälläainen on aika haastavaa toteuttaa näillä evhäillä kun olet kuin rikollinen jota paikallinen poliisi ymmärtää ja liikkuvat on sitte kuulemma eri heitä pitäs kuulemma vältellä kun he eivät välttämättä ymmärrä mutta voivat ottaa kuulemma asian puhheeksi. Naapurimaa ruotsi ja norja sallivat kulkuneuvon käytön, täälläkin on rekisteröity nuita ja vasta yksi myytiin venäjälle joka oli kilvissä. Toivoisin että asialle voitaisiin löytää jokin ratkaisu, täälä katsastus mies (Olavi Suutarijääskö) muisteli että niitä olis lyöty joskus leimalle juurikin tätä korimallia
Ystävällisin terveisin:
Lapland Kaira Express OY
Jouni Puljula
Terve,
Olette hakeneet poikkeuslupaa Hägglunds BV 206D6N telakuorma-auton käyttöönottoajankohdan rakenne- ja varustevaatimuksista. Onkohan kyseinen poikkeuslupahakemus enää ajankohtainen?
Hakemuksen telakuorma-ajoneuvo on valmistettu ja tarkoitettu ensisijaisesti maastossa tapahtuvaa liikkumista varten. Hägglunds Carrier BV 206 SF/2300+1500+2300 mallille on myönnetty tyyppihyväksyntä Suomessa (tyyppikoodi 2221001301) vaikka se ei ole täyttänyt kaikkia sitä koskevia vaatimuksia. Liikenteen turvallisuusviraston nykyisen linjan mukaisesti kyseisille tyyppihyväksytyille huomattavasti vanhemmille ajoneuvoille, joilla on ollut lievemmät vaatimukset, voidaan myöntää poikkeuslupa rekisteröintiin. Asiakkaan on myös annettava kirjallinen selvitys ja perustelut ajoneuvon tarpeellisuudesta elinkeinon harjoittamista varten vaativissa olosuhteissa ja maastossa. Mahdollisessa poikkeusluvassa ajoneuvon käyttöä rajoitetaan taajamissa sen poikkeuksellisen rakenteen takia.
Hakemuksen telakuorma-ajoneuvo Hägglunds BV 206 DN ei meidän tietojen mukaan ole Suomeen tyyppihyväksyttyä vanhempaa 1980-luvun SF-mallia, eikä se täytä sen käyttöönottoajankohdan vaatimuksia mm. jarrujen ja ohiajomelun osalta. Ajoneuvon jarrujärjestelmä on tärkeä turvallisuuteen liittyvä varuste eikä siinä sallita poikkeuksia. Ajoneuvon aiheuttama ohiajomelu on keskeinen ympäristöhaitta pakokaasupäästöjen lisäksi. Tämän takia myöskään melussa ei lähtökohtaisesti sallita poikkeuksia.
Hakemuksen telakuorma-ajoneuvo on siis suunniteltu, valmistettu ja tarkoitettu pääasiassa maastossa tapahtuvaa liikkumista varten. Ajoneuvoa tulee siis ensisijaisesti pitää maastoajoneuvona, jota saa tilapäisesti käyttää tiellä liikenneministeriön asetuksen 1257/1992 11 §:n mukaisissa tilanteissa.
Mie oisin kauheen tyytyväinen toho tulkintaan et se on maastoajoneuvo, ei paljon ajoja oikeesti rajota, tuo lausuntoha periaattes mahollistaa kaiken siu ajon ja mikä parasta, oot saanu sen kirjallisena Trafilta :-)
fj40 mörö
30.01.2014, 20:43
Joo ei minulla kauheita vaikeuksia ole maastossa tuota käyttää mutta olisi nuot ihimisten haut ja tankkaukset palijon helepompia
fj40 mörö
30.01.2014, 21:07
Niin ja nuissa vuosimalleissa ei tosin ole mithän muita isompia eroavaisuuksia ko moottori, istumapaikkojen lukumääräki on ollu tuossa vanhemmassa mallissaki ihan sama ko minulla mutta en tiijä miten helekutissa ne on saanhet niitä vähennettyä tuohon paperille niin somasti että se trafia tyydyttää, minullaki oli takavaunussa alunperin net puiset laverit joissa istuthin mutta nyt nahkaset jakkarat niin niissä puisissa penkeissähän periaathessa istu enempi ukkoja ko minulla nuissa jakkaroissa vaan ei sillä net saapi kyllä aikas äkisti poijes
Hakemuksen telakuorma-autoa on siis pidettävä maastoajoneuvona, josta on määritelty ajoneuvolaissa (1090/2002 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090)) seuraavasti:
”Maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä.
Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia.”
Asetuksessa (1257/1992 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257)) ajoneuvon käytöstä tiellä on määritelty maastoajoneuvojen (11 §) osalta seuraavaa:
”
1. Moottorireellä ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan. Moottorirekeä ja pyörillä varustettua maastoajoneuvoa saa tämän lisäksi tarpeellista varovaisuutta noudattaen tilapäisesti kuljettaa tiellä, jos:
a) sen kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa kuljetustehtävän tai maaston olosuhteiden vuoksi;
b) sen kuljettamista tiellä on pidettävä tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena;
c) siihen on lisättävä polttoainetta sen käyttömaaston välittömässä läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella;
d) se on siirrettävä tieliikenteeseen tarkoitetusta ajoneuvosta maastoon c kohdassa tarkoitetulla alueella; tai
e) sitä on säilytettävä c kohdassa tarkoitetulla alueella sijaitsevalla pysäköintipaikalla.
[QUOTE=fj40 mörö;1098428]Joo ei minulla kauheita vaikeuksia ole maastossa tuota käyttää mutta olisi nuot ihimisten haut ja tankkaukset palijon helepompia
Oisit nyt tyytyväinen tohon tulkintaan, mikä ajo muka ton mukaan mahdotonta, esim sinne hotellille ton kohan a mukaan on melko vaikea ajaa muuta kuin tietä pitkin kun pientareita ei ole :-)
Tuommonen vastaus tuli trafilta, oliskhan nimimerkki MATILLA tähän joktaki viksua ja vilimaattista sanottavvaa, ko minusta nuo erot mitä he mainitsevat ovat aika olemattomia ja tuo minun esittämä käyttö tarkoitus liikenteessä oli aika hyvin selitetty. Minullahan on tuossa bankussa liikenne vakuutus.
Tuossahan tuo hyvin näkyy Trafin nykylinja, kaikki valtavirrasta poikkeavat poikkeusluvat ovat vaikeita tai ihan älyttömän vaikeita. :rolleyes: Vaikka ennen olis tusinoittain myönnetty vastaavia lupia.
Mun mielestä tuota voitas kohdella ihan samalla lailla kuin vanhempiakin, mutta eipä mun mielipiteellä oo mitään väliä vaikka olisin ko. keksintöä katsastamassa.
Aika kaukana voi metsän reunastakin tietä pitkin käydä ihan lain mukaan ilman kilpiäkin, joten lienee jatkettava samaan malliin. Eipähän tarvii katsastellakkaan sitä sitten, säästöä joka vuosi.
fj40 mörö
30.01.2014, 23:57
Kiitos vastauksista, se täytyypi tähän tieten tyytyä ko se ei ilimeisesti tästä enhän tokene, perkkele joo ajethan sitte tällä moottorireellä niin kerta. Tämä suomen pykälistö pitäs pistää remonthin, sitä törmäileepi usiasti kummallishin sana helinöihin niin kö esimerkiksi hajin vakuutus yhtiötä varten jäänkantavuus taulukon elyltä ja tämä taulukko on vakuutus yhtiöitten hyväksymä niin sielä puhuthin vielä hevosreestä että kuinka jää kantaa erinäisiä hevosella vedettäviä kuormia plus hevosta, joo heppoja se tuossaki miun moottorireessäki tietenki on, hohoi ei jaksa enhän mutta kiitos tosin vastauksista:)
Monikohan jäällä kuormien vetäjä edes nykyään tietää minkä näköinen tai edes painoinen hevonen on :confused:
Mut kannattaa pitää kopiota tosta trafin pykälä ilmoituksesta matkassa ja jos poliisi/lentävät pysäyttelee niin voip näyttää et laillisesti mennään :)
Tosin kohtahan ei enään liikkuvia tartte pelätä kun räsänen kieltää ne
fj40 mörö
31.01.2014, 00:01
Se tuli tuossa mielhen vielä että onkhan näitä bankkuja täälä palstalaisilla kuinka jos on niin olispa pikkusen retiä järjestää täälä joku bankku kokoontuminen, täälä olis aikas huluppiat paikat ajella:D
BJ-40/76
31.01.2014, 00:20
Oikeus, kohtuus ja tasa-arvo.
Siis tarjosiko ne sinulle oikeasti tuota Aborttia; siis jos unohdat, niin et maksa?
Ja Tiedän k.o instanssin antaneen punaista valoa paljon pienemmästäkin, kun vajaa 10v ikäerolla ja erikokoisella moottorilla ja -tehoilla.
Esim. noissa moottorin vaihdoissa/virityksissä (esim. tuo minun mersu; w-124, OM 603 + nelimatic; jos aikanaan kovapenkkiseksi pakuksi rekisteröity, niin ero "uniikki-" vastaavaan: pelkkä paku identiteetti mahdollistaa kaiken maailman koneet ahtimilla ja välijäähdyttimillä, jos tilavuus ja paino menee "haarukkaan", tehot katsotaan dynolappuista, ja päästöt POLJETAAN konttorin pihalla...
Täysin yhtenevä, mutta henkilöautoksi jäänyt: pelkkä ahtimen vaihto 25 vuotta uudemmaksi vaatii PERIAATTEESSA esim. VTT: 5 000? euron päästötodistuksen:cool:
P.S tuo minun mersu voi olla muutaman viikon liian vanha tuohon esimerkkiin, mutta siis täysin sama, pahimmillaan useita kuukausia uudempi henkilöauto vaatii esim. vtt:n lapun, kun tuo uudempi PAKU menee dynolappuilla ja päästötodistuksella, jonka saa 15 e konttorilta.
-> ajele kaikessa hiljaisuudessa, jos alkaa kiinnostaa kyttiä, niin tulee kalliiksi..., suomen kilvet aika työntakana, ja palaa rahaa pelkkin papereihin tonni poikineen...
fj40 mörö
31.01.2014, 01:46
Joo on tämä aika haastavaa pyristellä näitten kaikkien ihimeellisten kiemuroitten keskellä, kyllä mie ymmärrän että tarkkana pittää olla mutta eikö sitä tanasaa:confused: pysty näitä asioita maalais järijellä tekemhän niinkö tässäki asiassa on monesti vilahtanu semmonen kaunis sana kuin SOVELTUVINOSIN ja tällä se melekhen jo tehthin leimapaperit pitivain siontalenkit ja moottorista saaha teho/päästö ja muut lukemat???? perhana ko unohtu mikä mikä se tällekki oli oma nimi olikhan se joku tyyppihyväksyntäpaperi noh kuitenki. Semmonenki tuli vain mielhen että meniskhän tuo tuon alulavan kans jonaki rattorina tai työkonhena ?????? asiaa pittääki huntata, onkhan kelhän tievossa tela-ajoneuvoa lavalla / tela rattori / tela kuorma-autoa kilivissä tievossa johon vois verrata
Happiloppuu pierettää aaaapuva-apuva-apuva-aaaaaaaaaapppuva:eek:
fj40 mörö
31.01.2014, 17:29
Joo kyllä vain tuon mukhan antaa mahollisuuen olla maksamatta jos jätän tähän mutta jos taas alakasin pennäämhän tuota jatkoa niin maksu kiitos, aika ihimeellinen ilimotus kun normaalistihan net perivät sen rahan kuitenki :confused:
niin, tuohan ei ole vielä päätös ...
fj40 mörö
31.01.2014, 21:53
Kyllä joo ei toteavat vain moottori reeksi. Mutta kyllä vain vieläki korpiaa ko tuossa kattelin viime vuojelta papereita mitä olin kaivellu niin oli yhessä kone liikhessä myynnissä juuri samanmoinen ja vuosimalliki olisama ja moottori ja muu, tämä vain oli kilivissä ja trafilta tulostin tievot tuosta niin luki huomioissa että saa käyttää vain suomen lapissa että tällä lailla, en tiijä missä tuo nytten on
fj40 mörö
31.01.2014, 22:10
Perhana sehän on vielä suomessa tuo bankku joka oli myynnissä nykynen omistaja kaivikoneliike mikko tontti Imatralta, onkhan jollekki palstalaiselle hyväki väärti. Mitä jäbä duunaa, mä sain kauheen idiksen:D
Perhana sehän on vielä suomessa tuo bankku joka oli myynnissä nykynen omistaja kaivikoneliike mikko tontti Imatralta, onkhan jollekki palstalaiselle hyväki väärti. Mitä jäbä duunaa, mä sain kauheen idiksen:D
Meinasikko päittäin vaihella?
Olen aivan melko varma, ettei onnistu vaikka kummallekkaan ei omastaan nyt ole täyttä hyötyä
Perhana sehän on vielä suomessa tuo bankku joka oli myynnissä nykynen omistaja kaivikoneliike mikko tontti Imatralta, onkhan jollekki palstalaiselle hyväki väärti. Mitä jäbä duunaa, mä sain kauheen idiksen:D
Tiedän/tunnen tuon Tontin Mikon kaverin kautta.Jos tarvii yhteystietoja tai jotain ni ota privalla yhteyttä ni selvitellään...
-Captain-
02.02.2014, 09:59
Perhana sehän on vielä suomessa tuo bankku joka oli myynnissä nykynen omistaja kaivikoneliike mikko tontti Imatralta, onkhan jollekki palstalaiselle hyväki väärti. Mitä jäbä duunaa, mä sain kauheen idiksen:D
Mikko asuu melkein naapurissa, muutama kilometri taitaa olla väliä.. En oo ainakaa nähny et olis käyny ajelee sillä kaupungin suunnal.
fj40 mörö
02.02.2014, 15:12
Mikko asuu melkein naapurissa, muutama kilometri taitaa olla väliä.. En oo ainakaa nähny et olis käyny ajelee sillä kaupungin suunnal.
onkhan liikkunu paikaltansa pitkiin aikhon (särki?)
p.jäppinen
02.02.2014, 15:41
Mikko osti tuon työkäyttöön, rupee ajamaan vanhoja sähköpylväitä pois mettästä:D
fj40 mörö
02.02.2014, 15:57
Ahaa mie olen sammaa hommaa teheny tuolla omalla, onkhan mikko laittanu nosturia tuohon
fj40 mörö
22.02.2014, 12:07
Kiitos mikon tievoista, soiteltu ja raatailtu mikon kans. Trafiltaki tuli minun vastineeshen vastaus, aika ympäri pyörijä oli taas, pykäliä vain jakelee eikä oikhen vastausta saa tuohon syyhyn miksi mikolla on saatu kiliphin, tässä on taas tuo trafin ja minun keskustelu
14. helmikuuta 2014 13.31 Jouni Puljula <lapland.exp@gmail.com> kirjoitti:
Terve Mika
Tämä vm 1981 vs 1991 ovat eroavaisuuksissaan erittäin lähellä toisiaan puhutaan senteissä 1cm leveys / pituus ja kokonais painossa 260kg ja oma 60kg ja ajoneuvon melu on pienempi sisälle että ulos kuin tuo kyseinen pensa malli, on melu arvot minulla, alustaan käyvät samat osat keskenään sekä korin osat keskenään. Ainut kohta mitä en ymmärrä on tuo istumapaikkojen lukumäärä kun takavaunussahan on pelkkä tavaratila jos haluaa ottaa vain penkit / laverit pois niin se on kuin pakettiauto (- : mutta etuvaunusta voisi ottaa vain kolme penkkiä pois kun akkukotelo ja tavara laatikko ovat penkkeinä?????.Soitin Mikko Tontille Imatralle jolla on bankku valjastettu myös yrityksen käyttöön ja hänellä on tämä katsastettu, Mikon ja minun bankut ovat vuosimalleiltaan samat ja ovat tyypiltään identtiset, Mikolla lukee erikois ehtona että saa ajaa vain suomen lapissa ja minulla että Mikolla käyttö likimain samanlaista Mikko ei vain tehe turistikeikkoja. Yksityis henkilönä tämä ei minua mietityttäisi mutta minulla yrittäjänä rahaa kiinni näissä hommissa ja vehkeissä, mistään pillurallin pyörityksestä ei ole kysymys vaan niin kuin aikaisemmin kirijotin niin turistien hakuja vientejä hotelleista / varauskämpiltä metsään ja takaisin ja tankkaukset / pienet siirtymät
Mikon bandvagen VVP-963
Ystävällisin terveisin hämmentynyt Bandvagen yrittäjä ivalosta ja mukavaa kevättä
Terve,
Kuten kirjoitin edellisessä viestissä, Hägglunds:in valmistamat telakuorma-autot ovat valmistettu ja tarkoitettu pääasiassa maastossa tapahtuvaa liikkumista varten. Niitä siis ei ole suunniteltu yleisessä tieliikenteessä käytettäväksi ja sen takia niissä ei ole mm. vaatimusten mukaisia jarruja, valoja ja heijastimia. Ajoneuvon ohiajomelukin ylittää sallitun tason. Nykyisen linjauksemme mukaisesti myönnämme poikkeuksia vain Suomeen tyyppikatsastetulle mallille (BV 206 SF/2300+1500+2300), koska sille on tosiaankin myönnetty hyväksyntä yleiseen tieliikenteeseen vuonna 1981. Teidän hakemuksessa oleva Hägglunds BV 206 D6N ei ole Suomeen tyyppikatsastettua mallia, jolloin emme voi myöntää sille poikkeusta.
Hakemuksen telakuorma-autoa on siis pidettävä maastoajoneuvona, josta on määritelty ajoneuvolaissa (1090/2002 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090)) seuraavasti:
”Maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä.
Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia.”
Asetuksessa (1257/1992 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257)) ajoneuvon käytöstä tiellä on määritelty maastoajoneuvojen (11 §) osalta seuraavaa:
”
1. Moottorireellä ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan. Moottorirekeä ja pyörillä varustettua maastoajoneuvoa saa tämän lisäksi tarpeellista varovaisuutta noudattaen tilapäisesti kuljettaa tiellä, jos:
a) sen kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa kuljetustehtävän tai maaston olosuhteiden vuoksi;
b) sen kuljettamista tiellä on pidettävä tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena;
c) siihen on lisättävä polttoainetta sen käyttömaaston välittömässä läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella;
d) se on siirrettävä tieliikenteeseen tarkoitetusta ajoneuvosta maastoon c kohdassa tarkoitetulla alueella; tai
e) sitä on säilytettävä c kohdassa tarkoitetulla alueella sijaitsevalla pysäköintipaikalla.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa moottorireellä on käytettävä ensisijaisesti tien auraamatonta osaa.
3. Traktoriin kytkettyä rekeä saa käyttää tiellä vain poikkeuksellisesti ja vain, jos muulle liikenteelle ei aiheudu vaaraa tai haittaa. Rekeä saa kuormittaa olosuhteiden ja liikenneturvallisuuden sallimaan määrään.
”
Maastoliikennelaissa (1710/1995 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710)) on säädetty tarkemmin moottorikäyttöisellä ajoneuvolla maastossa liikkumisesta. Maastoajoneuvon rakenne- ja varustevaatimuksista säädetään tarkemmin traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen rakenne ja varuste asetuksen (274/2006 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060274)) 6.luvussa.
Voimme siis antaa asiasta vain kielteisen päätöksen. Jos ette ole tyytyväinen poikkeuslupahakemukseen annettuun päätökseen voitte valittaa siitä päätöksen mukana tulevan valitusosoituksen mukaisesti. Voitte myös vielä peruuttaa hakemuksenne veloituksetta. Miten haluatte toimia asian suhteen?
Vastaus tähän lisäselvityspyyntöön on toimitettava kuukauden kuluessa.
Terveisin,
-------------
Mika Matilainen
ylitarkastaja, DI
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Liikennekelpoisuus
puh. 029 5345 249
mika.matilainen(at)trafi.fi (http://trafi.fi)
Kumpulantie 9
PL 320, 00101 Helsinki
www.trafi.fi (http://www.trafi.fi/)
Lähettäjä: Jouni Puljula [mailto:lapland.exp@gmail.com]
Lähetetty: 14. helmikuuta 2014 14:42
Vastaanottaja: Matilainen Mika (TRAFI)
Aihe: Re: bv206 Ivalo ???? Imatra
Ilman että omaisin sen suurempia ennustajan taitoja niin veikkaan ettei mee kauaa kun trafin iskuryhmä vyöryy Imatralle ja poistaa kilvet yhdestä bankusta... :(
Ei muuta kuin anna mennä ilman kilpiä. Koska niitä ei siihen saa ja se tosiaankin on nimenomaan tuon pykälän tarkoittama maastoajoneuvo niin sillä saa ajaa tarvittavat ajot tietä myöten. Mutta ei sitä klitorismotorista.
Mitäs mallia ne bankut on mitä meitin armeija on ruvennu haalimaan nasujen tilalle?
Ei muuta kuin anna mennä ilman kilpiä. Koska niitä ei siihen saa ja se tosiaankin on nimenomaan tuon pykälän tarkoittama maastoajoneuvo niin sillä saa ajaa tarvittavat ajot tietä myöten.
Niimpä, etuja:
-Ei tarvii katsastaa
-Ei tarvii ajokorttia
-Voi kenties ajaa pö:llä ?
-Jos kortti palaa ni ei haittaa :-)
-Poliisi kun pysäyttää ni voi nähä mite niillä nousee k otsaan ku näyttää paperit
Pitäsköhän kysyä jos tohon -95 uaziin sais vastaavan lausunnon ?
Nykyisen linjauksemme mukaisesti myönnämme poikkeuksia vain Suomeen tyyppikatsastetulle mallille (BV 206 SF/2300+1500+2300), koska sille on tosiaankin myönnetty hyväksyntä yleiseen tieliikenteeseen vuonna 1981. Teidän hakemuksessa oleva Hägglunds BV 206 D6N ei ole Suomeen tyyppikatsastettua mallia, jolloin emme voi myöntää sille poikkeusta.
Miks tolle Suomeen tyyppihyväksytylle mallille ees tarvis hakea poikkeuslupia jos se kerta on hyväksytty tieliikenteeseen jo -81, eiks ton poikkeusluvan ideana just oo et sais kilpiin keksinnön mikä ei ihan kaikkia vaatimuksia täytä jos sille on asialliset perusteet, ei kuitenkaan harrastus- tai kilpailukäyttö. Sama ku perustelis jonkuu HJ:n 35 renkaitten anomusta et ei voida myöntää kun muutoskatsastuksella saa 33:set ?
Saisko tohon sen käyttöä koskevan poikkeusluvan ? http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/poikkeusluvat#Kayttoa
fj40 mörö
22.02.2014, 21:52
Ei muuta kuin anna mennä ilman kilpiä. Koska niitä ei siihen saa ja se tosiaankin on nimenomaan tuon pykälän tarkoittama maastoajoneuvo niin sillä saa ajaa tarvittavat ajot tietä myöten. Mutta ei sitä klitorismotorista.
Mitäs mallia ne bankut on mitä meitin armeija on ruvennu haalimaan nasujen tilalle?
nämä bandvagenit mitä puolustusvoimat ovat nyt hankkineet ovat sammaa vuosimallia kuin tuo minun ja näissähän on nuo uudet kylkivilkut joita ei kaikissa vanhoissa ollut kuin jälki asenteisena ja automaattiset sammutin järjestelmät jotka pakolliset näissä uusissa, vaikka nämä diisselit ei herkästi kärähäkhän kuten pensa mallit joissa piti olla moottori tunnelin tuuletus ennen käynnistämistä päällä ettei oletettu pensa höyry räjähä kuten joissakin kävi. Vihasesti kyrvähtääpi tuo pensa malli ko se pensa höyry sielä tunnelissa kipinän saapi
fj40 mörö
23.02.2014, 11:10
Ilman että omaisin sen suurempia ennustajan taitoja niin veikkaan ettei mee kauaa kun trafin iskuryhmä vyöryy Imatralle ja poistaa kilvet yhdestä bankusta... :(
Tässähän ei ole sitte ollu kysynys siitä että jos ei mulla niin ei muillakhan ja suuri syntihän se olis jos niin kävis
Jos asiaa lähtisi viemään niin että muuttaa tuon määräysten mukaiseksi eli käyttöjarru vaikka johtopyörälle,urakkanuppi veks,ym.jutut kuntoon niin lähtisiköhän tuo ongelma sillä ratkeemaan?
-Captain-
23.02.2014, 12:50
eiköhän tässä nyt päde tuo sama juttu kun noissan rengas yms.muutoksissa eli joskus aiemmin on saanut poikkeusluvan ja nyt ei saa jos säännökset muuttuneet.
verrataan vaikka johoki 90 luvun alun maasturiin, jos joku silloin vanhojen sääntöjen aikaan on saanu vaik 38.5 renkaat toyotan tai jonkun muun alle, niin ei se nykyään kelpaa perusteeksi et on samanlainen auto et pitäs siihenkin saada.. eli jos nyt joku ymmärtää pointin et mitä ajan takaa.
ja millos tuo Mikon ajokki on rekisteröintikatsastettu? ainaki nettii selailles tuli vanhoja mascuksen ilmotuksia vastaan missä ollu myynnis jokunen vuosi sitten....
BJ-40/76
23.02.2014, 19:09
Jos asiaa lähtisi viemään niin että muuttaa tuon määräysten mukaiseksi eli käyttöjarru vaikka johtopyörälle,urakkanuppi veks,ym.jutut kuntoon niin lähtisiköhän tuo ongelma sillä ratkeemaan?
Pitäisi modata täyttämään tämän päivän määräykset; siis äärimmäisen työlästä ja kallista.
-> En usko, että tuohon bankkuun saa suomen kilpiä mitenkään, no ehkä jos muuttas bankun kanssa jonnekkin ulkomaille, ja toisi sitten muuttoautona?
fj40 mörö
25.02.2014, 11:01
Pitäisi modata täyttämään tämän päivän määräykset; siis äärimmäisen työlästä ja kallista.
-> En usko, että tuohon bankkuun saa suomen kilpiä mitenkään, no ehkä jos muuttas bankun kanssa jonnekkin ulkomaille, ja toisi sitten muuttoautona?
On tämä kyllä semmonen sarvikuonojen maa, ruottissa, norjassa, saksassa ja englannissa ainaki kilivitys onnistuupi. Mikolla oli 2009 kilivitetty
Mikolla oli 2009 kilivitetty
Mite jos joku varastaa Mikolta kilvet ja hää sit tilaa uuet, yhteistyössä :-)
niin, jos TraFi tuossa suorastaan yllyttää ajamaan ilman kilpiä, vieläpä kirjallisesti, niin miksei jo sauhu ja pärinä käy ??
liikenne vakuutuksen saa ilmankin kilpiä, ja yritystoimintaan on helppo ostella muutakin turvaa, eli:
mihin niitä kilpiä nyt oikeasti tarvittais ??
... mitä muuten mahtaa tarkoittaa ihmisten kielellä tuo lihavoimani kohta:
LAINAUS:
Hakemuksen telakuorma-autoa on siis pidettävä maastoajoneuvona, josta on määritelty ajoneuvolaissa (1090/2002 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090)) seuraavasti:
”Maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä.
Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia.”
Pitäisi modata täyttämään tämän päivän määräykset; siis äärimmäisen työlästä ja kallista.
-> En usko, että tuohon bankkuun saa suomen kilpiä mitenkään, no ehkä jos muuttas bankun kanssa jonnekkin ulkomaille, ja toisi sitten muuttoautona?
No mitkä on määräykset telakuorma-autolle?
Muutenkin kanattaisi asiassa perehtyä mitä eu sanoo asiasta kun lähes joka ajoneuvoryhmälle on annettu mm.määrät kuinka monta kappaletta mitäkin laitetta voi yksittäishyvåksyttää jne. Eli ei tarvi täyttää kaikkia mahdollisia määräyksiä.
Koska tommonen teka nyt on vaan niin marginaali vehje että ei siihen vi..tu voi soveltaa samoja pykäliä kuin uuteen city jakorakettiin.
Tuo pee:n viittaus liittynee jotenkin moottorikelkkaan ja telamönkkäriin tms. Tuosta tekstistä on kyllä mahoton saada kiinni kun kelkkareitillä ei saa ajaa kuin kelkalla ja kelkalla ei taas saa ajaa tiellä kun kelkka on maastoajoneuvo. Tela mönkkärin voi rekata kelkaksi ja ilman teloja se on taas sama kilvetön maastoajoneuvo jolla ei saa ajaa tiellä kuin noilla em,ehdoin mutta ei kuitenkaan sillä kelkka reitillä....
ot.jatkuu eli 2016 piti tulla direktiivi uudistus millä oisi saanu kaikki maastovehkeet johonkin kilpiin mutta em mie ainakaan löytäny siitä mitään semmosta mikä tähän oisi viitannu.
Takaisin asiaan. Saisko tuon telatraktoriksi? Päksterillähän saa kuljettaa turistia ihan komeesti ...
fj40 mörö
26.02.2014, 11:58
bj andy kirijotti että on vaikia saaha näistä teksteistä kiini, piettää kyllä kutinsa. Sillon ko aloin tätä ensimmäisen kerran selevittämhän niin anto trafissa ohojeeksi selevittää ite tämä asia ja anto vielä trafin pykälä viidakon osothen mistä voisin laavailla totuuksia, no mie aukasin sen sivun ja olihan järkytys ko ei saat ana ymmärtäny vaikka sielä suomia puhuthin:eek:. Että en yhthän ihimettele jos net ei itekhän ota nuista tolokkua ja sitte vielä net kaverit jokka sielä hunttaileepi näitä niin ovat varmhan tosi vähän kuitenkhan ollu tekemisissä muun pärisevän kuin oman kaupunki maasturinsa kans, pitäis järjestää heille mahollisuus perehytykshin tapaus kohtasesti, esim: lähtijä sen jampan työ matkalle joka niitä isoja rathaja oli vailla siihen omhan varta vasten hankitulle hj lle johon voisi net artic truckin 38` laittaa alle joita se tarviipi sille himpunverran huonolle tielle jota joutuupi joka päivä kulukemhan ja tämä tie olisi tietenki trafin ukolle luoksepääsemätön ja ei ikinä autolla ajettava umpi mettä, sitte se ihimetteleepi että miten heleketissä joku voipi tänne töihin kulukia joka päivä. Perillä sille vois ehottaa että seuraavana päivänä tulis perässä vakio rämpylällä ja vakio pyörillä.
Minä en tietenkhän misthän mithän tiijä mutta sanonpahan vain että on meijän lapsilla ainaki turvallinen suomi ko kohta pierräkhän ei saa iliman luppaa ja siihenki on sitte kiintiö per nuppi ja verotethan yli menevä.
Huh olipa mukava purkautua, jos lähtis jatkamhan bankun vetopyörien vaihtoa:p
Finnrescue n bankku (vai mikälie Nasu?) bonGattu tänään pörräämässä HelsinGissä:
kuvalinkki harrastajan sivuille:
http://henrik.1g.fi/kuvat/Hälytysajoneuvot/Muut/Finnrescue/
BJ-40/76
02.03.2014, 22:51
No mitkä on määräykset telakuorma-autolle?
Muutenkin kanattaisi asiassa perehtyä mitä eu sanoo asiasta kun lähes joka ajoneuvoryhmälle on annettu mm.määrät kuinka monta kappaletta mitäkin laitetta voi yksittäishyvåksyttää jne. Eli ei tarvi täyttää kaikkia mahdollisia määräyksiä.
Koska tommonen teka nyt on vaan niin marginaali vehje että ei siihen vi..tu voi soveltaa samoja pykäliä kuin uuteen city jakorakettiin.
Tuo pee:n viittaus liittynee jotenkin moottorikelkkaan ja telamönkkäriin tms. Tuosta tekstistä on kyllä mahoton saada kiinni kun kelkkareitillä ei saa ajaa kuin kelkalla ja kelkalla ei taas saa ajaa tiellä kun kelkka on maastoajoneuvo. Tela mönkkärin voi rekata kelkaksi ja ilman teloja se on taas sama kilvetön maastoajoneuvo jolla ei saa ajaa tiellä kuin noilla em,ehdoin mutta ei kuitenkaan sillä kelkka reitillä....
ot.jatkuu eli 2016 piti tulla direktiivi uudistus millä oisi saanu kaikki maastovehkeet johonkin kilpiin mutta em mie ainakaan löytäny siitä mitään semmosta mikä tähän oisi viitannu.
Takaisin asiaan. Saisko tuon telatraktoriksi? Päksterillähän saa kuljettaa turistia ihan komeesti ...
Siis taannoin tein monta päivää töitä/tutkimusta/soittelua juurikin tuosta traktorikysymyksestä; siis vanha konevikainen, ikkunat säretty ja muutenkin 10v metsässä ollut 6x6 "Rönttä" mersua yritin saada traktoriksi, Ja se tökkäsi siihen, että noiden ajoneuvoluokkien? siis autosta traktoriksi, muuttaminen EI onnistu vanhoilla määräyksillä. -> olisi pitänyt olla todistukset muutoshetken määräyksien täyttämisestä, siis ensimmäisenä moottorista, ja sitten muista vastaavista, Traktorin turvaohjaamo- vaatimuksen olisi saanut silloin täytettyä Autourheilukäyttöön hyväksytyillä kaarilla.
ULKOMUISTISTA:
-> Siis jos trafi ei myönnä poikkeuslupaa (kuten vaikuttaa olevan) niin tuo Bankku täytyy yksittäishyväksyttää, ja siinä on jotain helpotusta "oikeaan" tyyppihyväksyntään, mm. kolaritestejä ei vaadita.
Siis Topiikin aloittajan tapauksessa; Jos haluat kuskata asiakkaita rekisteröidyllä Bankulla, niin osta se vanhempi, jätä uudempi varaosiksi.... siis jos et saa trafilta tuota poikkeuslupaa...
Toivon että olen väärässä, mutta tuosta Trafista on tullut aikamoinen "saareke" vallankäytön suhteen...
Paljon pienemmästä suomen kilvet on jäänyt saamatta; esim. noiden Toyota Celica- autojen kohdalla; kun Japanin Toyota on myynyt auton ns. kolmanteen maahan, missä ei vaadita hyväksyntöjä, niin autoa ei saa suomen rekisteriin, kun puuttuu jokin paperi/hyväksyntä, vaikka auto vastaa jokaiselta osaltaan suomessa myytyä.... Siis auto on täsmälleen sama, samalta hihnalta tullut, mutta ei ole valmistettu k.o määräyksien mukaan. (tämä oli voimassa myös suomen liityttyä EU:n)
Ja samasta syystä suomeen ei saa rekisteröityä kevytkuorma-autoksi noita uudehkoja cruisereita, vaikka niiden kokonaaispainon on EU maassa katsastettu yli 3,5 t + kuski, Siis tavaroiden vapaa liikkuminen eu-alueella (perussopimus) on heikompi kuin trafin tulkinta. (meinasin ostaa yli 3,5 T maasturin, mutta trafi ei "hyväksy" tuota EU-alueen rek. otetta siitä, että on C1-auto, vaan se on "valmistettu henkilöautoksi," joten tuo toisessa eu-maassa tehty kokonaispainon korotus ei kelpaa trafille... Ja suomessa ei suomalainen saa ajaa ulkolaisella C1-kuorma-autolla.... viimmekädessä auto takavarikoidaan!
No rönttämersu on kuorkki eikä päksteri ihan silmälläkin katottuna. Mutta bankku on kumminkin eri laatua oleva laite... mm. Katujunat on traktorilla vedettäviä laiteita eikä ne veturit ole aina dextoja vaan syncro porttereita cruisereita ym. vehkeitä...
BJ-40/76
03.03.2014, 21:11
No rönttämersu on kuorkki eikä päksteri ihan silmälläkin katottuna. Mutta bankku on kumminkin eri laatua oleva laite... mm. Katujunat on traktorilla vedettäviä laiteita eikä ne veturit ole aina dextoja vaan syncro porttereita cruisereita ym. vehkeitä...
Siis tarkoitin sitä, että traktoreita ei tehdä ENÄÄ esim. kuorma-autoista, ilman suurta määrää muutoksia/poikkeuslupaa. (siis ehdottelit telatraktoriksi)
Noista "katujunista", Oulussa Potnapekka, luulisin että kaikki nuo, mitkä tehty viimmeaikoina, on tehty poikkeusluvilla, en keksi minkä protokollan mukaan muutetaan esim. Land cruiser tuommoiseksi maksullisessa henkilöliikenteessä olevaksi, useampivaunuiseksi junaksi. Ja kuten jo monesti todettu, esim. se, että minun bj-40 rekisteriotteessa on 38" renkaat vaihtoehtoisena kokona aikanaan katsastettuna, ei tarkoita sitä että nykyään kaikkiin saisi leimattua tuolla perusteella....
Siis sitä yritän kertoa, että topiikin aloittajan kannalta tilanne näyttää huonolta, sillä MINUSTA tuo poikkeuslupa on käytännössä ainoa tapa kilvittää tuo Bankku, ja pikaisella lukemisella trafi on muodostanut asiasta mielipiteen, joka ei ole suotuisa topiikin aloittajan kannalta... Toki toivon hartaasti, että tuolla Trafille löytyisi jostain "Lääkkeet", että käyttäisi valtaansa "ihmisystävällisesti". Ja minusta se vaatisi poliitikkojen toimia, siis joko lain/asetuksen, missä otettaisi esim. mallia vesiliikenteestä, jossa "jokainen saa tehdä itselleen mieleisin veneen", mutta ei saa myydä/luovuttaa vapaasti.
-> Suomessa on näitä liikeennevälineitä harrastavia niin paljon, että saataisiin tehtyä lakialoite "Harrasteajoneuvolaiksi", mutta kun kateus on niin suuri, että jos samassa paperissa puhutaan itä-ja länsivehkeistä, prätkistä ja autoista, esim. 30 käyttöpäivää/vuosi, niin joku saa niin paljon enemmän, että vesitetään ihan käytännön pilana....
Gyntteri
04.03.2014, 14:03
Jokos pv:llä on nämä bankut kilvissä? Silloin kun näitä norjasta hankittiin niin koeajoja ei saanu tehdä yleisillä teillä koska tyyppihyväksyntä puuttui, siis nelisen vuotta sitten.
fj40 mörö
05.03.2014, 19:19
Finnrescue n bankku (vai mikälie Nasu?) bonGattu tänään pörräämässä HelsinGissä:
kuvalinkki harrastajan sivuille:
http://henrik.1g.fi/kuvat/Hälytysajoneuvot/Muut/Finnrescue/
No tässäki yx hyvä esimerkki, tämä nasuhan on mitoiltansa himppu vielä isompi ko bv206 ja jarru ja valojärjestelmä samanmoinen ja isompi myllykihän sielä on on rooveria ja on GM:ää kuuslitraa ja rapia niin eikhän tuosta tule jo tuota meluaki ulospäin enempi ko bv206:sta ai joo ja lujempaaki sillä nasulla pääseepi ja niinse on vain käyttää katsurilla ja hauskaa matkaa
fj40 mörö
05.03.2014, 19:28
Jokos pv:llä on nämä bankut kilvissä? Silloin kun näitä norjasta hankittiin niin koeajoja ei saanu tehdä yleisillä teillä koska tyyppihyväksyntä puuttui, siis nelisen vuotta sitten.
Jaa a sitä en tiijä mutta sitähän vois joltaki kysästä hoksais vain sen jonku. Mitenkhän se muuten oikiasti menneepi tuo puolustusvoimien ajokkien katsastus, tarviipiko net sen tyypityksen oliskhan tämä nyt se possun mentävä reikä sielä trafissa. Kohta jo menneepi jännäksi, täytyy tutkia
http://www.elisanet.fi/halli/teron/akelle/T_vai_C.html
BJ-40/76
05.03.2014, 21:51
Siis ne ajoneuvot viimmeaikoina normikilvillä, mitkä tyypitettyjä, ja ne jotka keltaisilla kilvillä, ei tyyppikatsastettuja suomeen.
Toki tuo bankku lienee niin vanha, että silloin kaikki puolustusvoimain kalusto on ollut keltaisilla kilvillä. oliskohan muuttunut joskus 20-30 vuotta sitten.
-> siis puolustusvoimain keltasilla kilvillä ei käsittääkseni voi perustella bankun rekisteröintiä.
No tässäki yx hyvä esimerkki, tämä nasuhan on mitoiltansa himppu vielä isompi ko bv206 ja jarru ja valojärjestelmä samanmoinen ja isompi myllykihän sielä on on rooveria ja on GM:ää kuuslitraa ja rapia niin eikhän tuosta tule jo tuota meluaki ulospäin enempi ko bv206:sta ai joo ja lujempaaki sillä nasulla pääseepi ja niinse on vain käyttää katsurilla ja hauskaa matkaa
Mikset sitte ostanu nasua?
Pari kysymystä?
-Pitääkö kaikkiin mahdollisiin liikkuviin laitteisiin saada kilvet?
-Eikö perusteluiksi riitäkään että "ostin tälläisen, joten kilpiin on saatava"?
Mikset sitte ostanu nasua?
Pari kysymystä?
-Pitääkö kaikkiin mahdollisiin liikkuviin laitteisiin saada kilvet?
-Eikö perusteluiksi riitäkään että "ostin tälläisen, joten kilpiin on saatava"?
Tässä tapauksessa on pakko kompata baxxteria. Jossain se raja kilpiin saamisen osalta on oltava ja nyt ollaan sen rajan väärällä puolella. En minä ainakaan halua liikenteesen kaiken maailman ihmehärveleitä, vaikkakin niillä ajettaisiinkin pääosin metsässä ja/tai pikkuteillä. Joku kuitenkin lähtee kilvitetyllä vehkeellä kurvailemaan kylille ja se ei liene aina kovinkaan turvallista.
Tässä tapauksessa on pakko kompata baxxteria. Jossain se raja kilpiin saamisen osalta on oltava ja nyt ollaan sen rajan väärällä puolella. En minä ainakaan halua liikenteesen kaiken maailman ihmehärveleitä, vaikkakin niillä ajettaisiinkin pääosin metsässä ja/tai pikkuteillä. Joku kuitenkin lähtee kilvitetyllä vehkeellä kurvailemaan kylille ja se ei liene aina kovinkaan turvallista.
No nyt tuli kyllä niin espoolainen kommentti ettei mitään...:D:D
Edelleenkin tuolla Bankulla saa ajaa duuniajot ilman kilpiä mutta ne kilvet hieman selventäisi asioita. Ja jos luit koko ketjun niin ero kilvitettävän mallin kanssa taisi olla se maaginen sf merkintä siellä mallimerkinnässä.
Ja vaarallisimmat ajoneuvot siellä ruuhkasuomessa lienee tila-auto ja jakopaku...
No nyt tuli kyllä niin espoolainen kommentti ettei mitään...:D:D
Edelleenkin tuolla Bankulla saa ajaa duuniajot ilman kilpiä mutta ne kilvet hieman selventäisi asioita. Ja jos luit koko ketjun niin ero kilvitettävän mallin kanssa taisi olla se maaginen sf merkintä siellä mallimerkinnässä.
Ja vaarallisimmat ajoneuvot siellä ruuhkasuomessa lienee tila-auto ja jakopaku...
Kyse ei varsinaisesti ollut tästä kyseisestä tapauksesta vaan yleisellä tasolla siitä, että johonkin se lain raja on vedettävä. En tunne lainkaan kyseessä oleviä härveleitä mutta joku ero niillä on ja tässä tapauksessa se riittää. Alkuperäinen baxxterin kysymys kuului: "Pitääkö kaikkiin mahdollisiin liikkuviin laitteisiin saada kilvet ?". Ja minun vastaus tuohon on, että ei tarvitse.
Enpä ole täällä Espoossa tuollaista katiskaa nähnyt enkä usko että koskaan näenkään. Tosin jos sen saisi kilpiin niin 100% varmasti joku ihan piruuttaan hankkisi sellaisen tänne etelään ja alkaisi käydä sillä lähikaupassa :D
Kyse ei varsinaisesti ollut tästä kyseisestä tapauksesta vaan yleisellä tasolla siitä, että johonkin se lain raja on vedettävä. En tunne lainkaan kyseessä oleviä härveleitä mutta joku ero niillä on ja tässä tapauksessa se riittää. Alkuperäinen baxxterin kysymys kuului: "Pitääkö kaikkiin mahdollisiin liikkuviin laitteisiin saada kilvet ?". Ja minun vastaus tuohon on, että ei tarvitse.
Enpä ole täällä Espoossa tuollaista katiskaa nähnyt enkä usko että koskaan näenkään. Tosin jos sen saisi kilpiin niin 100% varmasti joku ihan piruuttaan hankkisi sellaisen tänne etelään ja alkaisi käydä sillä lähikaupassa :D
Joo. Viina kun on niin halpaa että sen juomisella ei enää vaurautta näytetä ja hummerikin on niiiiiin ysäriä ja keskiluokkaa , joten tommonen 4 litraa kilsalle hörppäävä bensa nasu tai bankku oisi kyllä janispetke vailla vertaa...:D:D:D
No nyt tuli kyllä niin espoolainen kommentti ettei mitään...:D:D
Ja vaarallisimmat ajoneuvot siellä ruuhkasuomessa lienee tila-auto ja jakopaku...
... Bj Andy unohti kokonaan Taksit :D
... Bj Andy unohti kokonaan Taksit :D
Ja Audikuskit :D:D
Ja Audikuskit :D:D
Mut nehä on kaikki mulkkuja...:D
Tänään vasta työkaveri ihmetteli, jotta miten ihmeessä työpaikan parkkiksella seisoo A-45 jossa on kilvet, kun joku tuttunsa oli väittäny kiven kovaan, ettei intin vanhoja maastokuorma-autoja saa siviilissä rekisteriin.
Joo, niinhän se kyl menee, et jos johonkin laitteeseen saa laput, niin tuleehan sillä kahvilla käytyä. Ompahan ihmisille jotain muutakin kateltavaa, ku ruosteiset mersut ja munanmuotoiset tila-autot.
Joo. Viina kun on niin halpaa että sen juomisella ei enää vaurautta näytetä ja hummerikin on niiiiiin ysäriä ja keskiluokkaa , joten tommonen 4 litraa kilsalle hörppäävä bensa nasu tai bankku oisi kyllä janispetke vailla vertaa...:D:D:D
Nasu hörppää VAAN litran kilometrille. ;) :D
Nasu hörppää VAAN litran kilometrille. ;) :D
Maantieajossa, pintakaasulla.
Viestikopin kulutusta metrisessä hangessa, kärri perässä ei tullu onneks ikinä laskettua.
Selailin taas hiukka tota katsastajan käsi kirjaa niin 1.1.1981 ja 1.1 1992 ei kyl jarruihin oo tullu mitään oleellisia muutoksia, valojen sijoittelut ja urakka nuppi on helppo hoitaa, eikä kyl nois äänissäkään, ajat konttorille ja otat puutelapun www.trafi.fi/filebank/a/.../4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
Tänään vasta työkaveri ihmetteli, jotta miten ihmeessä työpaikan parkkiksella seisoo A-45 jossa on kilvet, kun joku tuttunsa oli väittäny kiven kovaan, ettei intin vanhoja maastokuorma-autoja saa siviilissä rekisteriin.
Joo, niinhän se kyl menee, et jos johonkin laitteeseen saa laput, niin tuleehan sillä kahvilla käytyä. Ompahan ihmisille jotain muutakin kateltavaa, ku ruosteiset mersut ja munanmuotoiset tila-autot.
mäyris kanssa herätti hesen kaistalla vähän huomiota? frouvva sujuvasti takaovesta tilas eväät, ja matka jatkui. :D
Nasu hörppää VAAN litran kilometrille. ;) :D
Berttakin vetää vaan 0.7 litraa kilsalle auratessa mutta se rooverikoneinen katiska jolla tupakaveri veti latuhöylää veti pakosarjat punaisena sen 4 litraa kilsalle...
BJ-40/76
07.03.2014, 00:43
Selailin taas hiukka tota katsastajan käsi kirjaa niin 1.1.1981 ja 1.1 1992 ei kyl jarruihin oo tullu mitään oleellisia muutoksia, valojen sijoittelut ja urakka nuppi on helppo hoitaa, eikä kyl nois äänissäkään, ajat konttorille ja otat puutelapun www.trafi.fi/filebank/a/.../4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
Se, ettei kokonaiseen vuosikymmeneen ole tullut jarruihin muutoksia... ja tuo uudempi "kirja" jo reipas 20v vanha....
En halua herättää topiikin aloittajalle "yhtään-" ylimääräisiä toiveita...
Siis tunnen monta ihmistä, joilla vuodessa ei ole lähellekkään "365 auringon nousua", esim. kun noita "auringon nuosuja/laskuja" päiviä on vuodessa vain
noin reipas 200...
Mutta tuolla Pohjoisessa ; siellä on vielä suurempi ero mm. päivän pituudessa; kun täällä KESKELLÄ ,Oulussa, siis täällä valoisaa ympäri vuorokauden vaan muutama viikko.
P.S Tuolla Pohjosessa asiat tuppaa seleviämään, tarpeen mukkaan, ja trafi ei varmaankaan sisästä tota "mitätöntä" eroa, kun ei sisäistänyt totakaan Nastarenkaiden käyttöaekaa....
Vuosikymmeniä sitten joku tuumasi, että kehä 3:n tuolla puolen on susia!
Mutta kummalla puolen?
Susi on synonyymi epäonnistumiselle...
p.s anteeksi tuo pohojosen vääntämine/raiskaamine, täällä Oulun korkeudella ei "jatkuvaa täsmätietoa")
vimakuus
16.03.2014, 11:05
Kilvellinen Nasu myynnissä
http://www.tori.fi/lappi/Sisu_NA_140__NASU__telakuorma_auto_9078868.htm?ca= 10&w=3