View Full Version : Jimnystä M1G?
Tulipas tuossa käytettyä jimnyä ekaa kertaa leimalla, ja kinasteltiin siinä samalla vähän katsastusmiehen kanssa tuosta G:n puuttumisesta M1 ajoneuvoluokituksen perästä. Ukko sanoi että onnistuu muuttaa, kunhan vain saa suzukilta tarvittavan dokumentin muutoskelpoisuudesta, mutta aikani kinasteltuamme ainoaksi kynnykseksi muodostui tuo kolmenkymmenen asteen mäennousukyvyn toteaminen, koska kaikki muut pykälät täyttyvät mittanauhan kanssa konttorilla kyllä.
Joten milläs tämä seikka todistetaan niille? Voiko maahantuojalta tai jostain saada todistuksen tuosta nousukyvystä?
Ehdotin kyllä että mennään porukalla 30 asteen nousua mettään kokeilemaan, mutta ei niitä huvittanut lähteä!:D
Eikös se mäenousukyky kerrota ohjekirjasa???
Lonely Rider
11.07.2012, 18:59
En tiedä mitä muutokseen vaaditaan, mutta mun Jimny vm 2006 on M1G. Veikkaisin että se on ollu sitä aina, edellisen eli ensimmäisen käyttäjän jäljiltä se oli niin priima kunnossa että tuskin oli ollu tarvetta M1G:lle erikseen muuttaa.
Eli sitä vaan meinasin sanoa että kyllä sen muutoksen on jollain konstilla onnistuttava.
Eikös se mäenousukyky kerrota ohjekirjasa???
Sitäkin siinä leiman saannin jälkeen tuli vielä pikaisesti konttorin pihassa selailtua, mutta ei ainakaan osunut silmään...
En tiedä mitä muutokseen vaaditaan, mutta mun Jimny vm 2006 on M1G. Veikkaisin että se on ollu sitä aina, edellisen eli ensimmäisen käyttäjän jäljiltä se oli niin priima kunnossa että tuskin oli ollu tarvetta M1G:lle erikseen muuttaa.
Eli sitä vaan meinasin sanoa että kyllä sen muutoksen on jollain konstilla onnistuttava.
Katseli se inssi sieltä koneeltaankin että Jimnyjä ei muka olisi maastohenkilöautona ollenkaan (vaikka tiesin kyllä sellaisia olevan). Tosin oma auto on '00, joten oisko tuo tuoreempi mallisto sitten automaattisesti G-luokitettu.
Mutta joo, kyllä se G sinne papereihin ensi leimalla tulee jollain konstilla, se on varma!:D
Nyt en jaksanut sen kummemmin alkaa asiasta vääntämään, kun ei toistaiseksi vakion auton kanssa ollut vielä tarvetta sillä G:llä...
toyota4x4
11.07.2012, 20:54
lähestymiskulma on vähintään 25°
jättökulma on vähintään 20°
ylityskulma on vähintään 20°
maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm
maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm
maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
"Maasturit on jaoteltu siten, että maasturien joukossa ovat ne, joiden ajoneuvoluokka on M1G eli maastohenkilöauto. Lelut eli maasturien näköiset ovat omiensa eli tavallisten henkilöautojen joukossa.
Kieltämättä tämä homma hieman ontuu siinä mielessä, että kaikille ei valmistaja ole hakenut tuota M1G-luokitusta. Esimerkiksi edellisen Honda CR-V:n bensamallin ajoneuvoluokka oli M1G mutta dieselin M1. Ehkä tuo maasturien oma luokka olisi syytä kokonaan lopettaa juuri tuosta syystä."
Esim. Rav4:t (2-koppanen) 215/70R16 renkailla M1G, mutta 235/60R16 renkailla (sis. astinlaudat) M1. Eli joku kulmahomma voi olla ihan pelkästään varustetasosta kiinni.
En muista Jimnyä, luulisin et kaikkien pitäis olla M1G, saman näköisiähän ne on ja samoilla renkailla kaikki.
toyota4x4
11.07.2012, 21:29
mites muuten toi tasaus pyörästön lukko? milläs kepuli-huijaus konstilla on land roverit jeepit sun muut saatu maastoautoiksi?
6 §
Maastoautot
1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
korbimotors
11.07.2012, 21:30
mulla on itsellä -92 vitara ja näytti olevan otteessa M1G
Mut asiaan mitä lähdin kysymään:
mitä tuosta G merkistä tuossa lopussa on hyötyä?
siis mitä saa tehdä esim. M1 luokkaselle ja mitä taas M1G??
mites muuten toi tasaus pyörästön lukko? milläs kepuli-huijaus konstilla on land roverit jeepit sun muut saatu maastoautoiksi?
Kysyin samaa asiaa täällä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98225
Niin, siis kun on osa-aikainen kytkettävä nelikko ilman keskitasauspyörästöä niin sillon se katsotaan olevan lukittava, ei tarvii mitään varsinaista lukkoa, ei edes mitään kitkalukkoa taka-akselille. Kulmavaatimukset ja maavaravaatimus pitää toki täyttyä.
mulla on itsellä -92 vitara ja näytti olevan otteessa M1G
Mut asiaan mitä lähdin kysymään:
mitä tuosta G merkistä tuossa lopussa on hyötyä?
siis mitä saa tehdä esim. M1 luokkaselle ja mitä taas M1G??
Maastohenkilöautoa(M1G) saa korottaa enemmän kuin henkilöautoa(M1). Se siinä tärkein taitaa olla.
toyota4x4
11.07.2012, 22:00
Kysyin samaa asiaa täällä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98225
just sitä olen ittekin ihmetelly ,no kerrankin lakia ei ole luettu niin kuin on kirjoitettu.
vaikka olis aikoinaan saanu tuoda vain kytkettävillä akseleiden-tasaupyörästöllä olevia malleja enemmän.
korbimotors
11.07.2012, 22:01
Maastohenkilöautoa(M1G) saa korottaa enemmän kuin henkilöautoa(M1). Se siinä tärkein taitaa olla.
korinkorotusta ei kuitenkaan saa tehdä vaikka olis kuinka M1G merkintä jos omamassa on alle 1500kg,eikö se näin menny??
Itsekki olisin vielä korilta nostanu tuota vitaraa tuon 3" lisäksi mut ei kuulemma tuu leimaa jos rungolta menee nostelemaan tuota koppaa.
korinkorotusta ei kuitenkaan saa tehdä vaikka olis kuinka M1G merkintä jos omamassa on alle 1500kg,eikö se näin menny??
Tätä lainlaatija on varmaankin hakenut mutta itse laissa sanotaan, että korin korotus on sallittua kun auton omamassa on yli 1500 kg. Missään ei käsittääkseni kielletä kevyempien autojen korottelua :p
Mutta joo, eiköhän se näiden kevyiden autojen osalta ole kiellettyä korottaa koppaa.
korbimotors
12.07.2012, 10:39
tuossa vitaran otteessa lukee että M1G/henkilöauto ???
eli kumpi lie sitten onkaan...
tuossa vitaran otteessa lukee että M1G/henkilöauto ???
eli kumpi lie sitten onkaan...
Niin meilläkin Jimnyssä.
Niin meilläkin Jimnyssä.
Sehän tarkoittaa sitä että se on maastoHENKILÖauto, eikä esim maastoPAKETTIauto...olikos se nyt niin?!
M1 henkilöautot
M1G maastohenkilöautot
N1 pakettiautot
N1G maastopakettiautot
Näyttää olevan Trafin tyyppitiedoissa kaikki 2002:sta vanhemmat pelkkiä M1:siä. Uudemmat kaikki M1G. Syytä en tiedä.
Näyttää olevan Trafin tyyppitiedoissa kaikki 2002:sta vanhemmat pelkkiä M1:siä. Uudemmat kaikki M1G. Syytä en tiedä.
Syy jääköön hämärän peittoon, mutta voinko mennä seuraavalla kerralla leimalle ilman mitään todistuksia mäennousukyvystä, ja vedota tuohon että uudemmistakin täysin vastaavista autoista tuo G löytyy?
Vai joudunko jonkun tyhjänpäiväisen todistuksen hommaamaan jostain?
JiiTeePee
03.10.2014, 13:54
Nostellaas vähän vanhaa aihetta pöydälle... Eli onko kukaan Jimnyn omistaja onnistunut tuossa M1 --> M1G muutoksessa? Itsellä -98 M1 Jimny, jota ois tarkoitus ruveta korottamaan OME:n +40mm sarjalla ja hyllyssä ois vielä lisäks +25mm spacerit jousien yläpäähän. Taitaa vaan tulla konttorilla sanomista jos nuo spaceritkin sinne lyö ilman tota maagista G:tä otteessa :(
Nostellaas vähän vanhaa aihetta pöydälle... Eli onko kukaan Jimnyn omistaja onnistunut tuossa M1 --> M1G muutoksessa? Itsellä -98 M1 Jimny, jota ois tarkoitus ruveta korottamaan OME:n +40mm sarjalla ja hyllyssä ois vielä lisäks +25mm spacerit jousien yläpäähän. Taitaa vaan tulla konttorilla sanomista jos nuo spaceritkin sinne lyö ilman tota maagista G:tä otteessa :(
Kyllä tuohon hommaan saa vastaavuustodistuksen yhdellä puhelisoitolla tai emaililla tuonne Suzuki Motor Finlandiin, ja kysyy Keskisen Paulia, joka kyllä lapun varmasti järjestää.:)
Velimiehellä on myöskin '98 mallinen Jimny, ja se on M1G ainakin...
trafin mukaan ei riittäny jakolaatikossa oleva lukko ja muutenki ku ihmettelette samaa ku minäkin enne, että miten on m1g autoja ilman lukkoja, ni tuo lukkovaatimus on tullu joskus 2000 luvulla muistaakseni vasta
edit muistin väärin eli lukkopakko tullu voimaan 01.07.1993
Olikos vuonna -90 mitä vaatimuksia, että auton sai tuotua alennetun autoveron maasturina... Ite ostin tossa joku aika sitten lähinnä varaosiksi 4x4 Chevy Astron. Otteen mukaan se on 8 hengen maastohenkilöauto! (Ajoneuvoluokka: MUU : maastohenkilöauto)
Hassu maasturi, kun ei meinaa edes tavallinen hallitunkki mahtua helman alle.
trafin mukaan ei riittäny jakolaatikossa oleva lukko ja muutenki ku ihmettelette samaa ku minäkin enne, että miten on m1g autoja ilman lukkoja, ni tuo lukkovaatimus on tullu joskus 2000 luvulla muistaakseni vasta
edit muistin väärin eli lukkopakko tullu voimaan 01.07.1993
Tainnut Trafin heppu puhua läpiä päähänsä, koska onhan noita Jeeppejä sun muita maastokikottimia M1G- autoina vaikka kuinka ja paljon ilman kytkettäviä lukkoja tai kitkaa takana/ edessä, 80- luvun vehkeistä 2000- luvulle..
Mitä tulee noihin lukkovaatimuksiin, jos pitäisi olla edessä ja/tai takana kytkettävä tehdasasenteinen lukko, niin aika vähissä olisi M1G- luokan autot Suomessa.
Hessu_Hopo
06.10.2014, 20:29
Eihän sitä kai ole sanottu että se lukko pitää olla akselissa. Eikös se ainakin aikaisemmin mennyt niin että keskitasauspyörästössä oleva lukko riittää. Tai sitten muu vastaava järjestelmä eli kytkettävän nelivedon kiinteä kytkentä.
GaryRock
06.10.2014, 20:41
Eihän sitä kai ole sanottu että se lukko pitää olla akselissa. Eikös se ainakin aikaisemmin mennyt niin että keskitasauspyörästössä oleva lukko riittää. Tai sitten muu vastaava järjestelmä eli kytkettävän nelivedon kiinteä kytkentä.
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
Eli jos on tasauspyörästö jossa on lukko ja vastaava voisi olla vaikka kiinteä, eli ei tasauspyörästöä keskellä.
Nelivedon kytkentä menee a-kohtaan, mutta ei b-kohtaan
Jakolaatikon lukko riittää. Ei tarvitse olla akseleilla.
GaryRock
07.10.2014, 19:16
Jakolaatikon lukko riittää. Ei tarvitse olla akseleilla.
Riippuu tulkinnasta. Jos jakiksessa on tasauspyörästö ja sen saa lukkoon, niin silloin riittää. Matti voi kertoa oman tulkintansa tähän. Itse olen kuullu kaksi erilaista eri konttoreilta
Riippuu tulkinnasta. Jos jakiksessa on tasauspyörästö ja sen saa lukkoon, niin silloin riittää. Matti voi kertoa oman tulkintansa tähän. Itse olen kuullu kaksi erilaista eri konttoreilta
Eikö jakolaatikko ole sama kuin keskitasauspyörästö? Taitaa olla terminologiassa vielä opettelemista meikäläisellä.
GaryRock
07.10.2014, 20:01
Eikö jakolaatikko ole sama kuin keskitasauspyörästö? Taitaa olla terminologiassa vielä opettelemista meikäläisellä.
Ei ole sama asia, jakiksessa voi toki olla tasauspyörästö
ei ole läheskään kaikissa ns"maastureissa" on jakolaatikoissa tasauspyörästöä
Näin mäkin oon asian ymmärtänyt, laki ei mainitse mikä tasauspyörästö pitää olla lukittavissa, joten akseleiden välinenkin käy. Ja jos on kiinteä part-time-jakis, niin siihen sopii samalla tyylillä hyvin tuo käsite "vastaava järjestely"
Näin mäkin oon asian ymmärtänyt, laki ei mainitse mikä tasauspyörästö pitää olla lukittavissa, joten akseleiden välinenkin käy. Ja jos on kiinteä part-time-jakis, niin siihen sopii samalla tyylillä hyvin tuo käsite "vastaava järjestely"
Siis jos akseleiden välillä on tasauspyörästö, mutta se ainut lukko onkin esim taka-akselilla, niin autohan on jumissa jos toinen etupyörä on ilmassa. Ja kyseinen systeemi tekisi autosta maastoauton?
Kuulostaa kyllä juuri niin idioottimaiselta että tuon on pakko olla totta :D
mulle trafilta joku ukko sano suikan tapauksessa, ettei siinä voi olla jakolaatikossa tasauspyörästön lukitusmekanismia, eikä vastaavaa järjestelmää, koska siinä ei ole jakiksessa tasauspyörästöä:) sillä pykälällä kuulemma tarkoitetaan/halutaan kuulemma, ettei niistä autoista jotka periaatteessa etuvetoisia ja nelikon kytkee kitkalukko tms päälle voida hyväksyä maastureita, eli autosta pitää vetää oikeasti vähintään 3rengasta, ja akselilukottomassahan ei periaatteessa vedä kuin 2rengasta.
mutta eipä tuo mulle kuulu tulkintoja on monia, mulla vaan katsuri ei ite halunnu tulkita, ni soitettiin trafiin ja kysyttiin niiden tulkinta
Kahteen autoon olen tuon maagisen G kirjaimen pyytänyt jälkeenpäin ja molempiin on kelvannut ilman tasausta oleva jakis. Suburban ja terrano 2 kyseessä.
Eri konttoreilla ja molemmat ihan läpihuuto juttuja ilman mitään mutinoita.
80-luvulla ei tuota lukkovaatimusta edes ollut:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880913
HR-V Hondakin oli M1G, vuosimalli -99, vaikka on "kitkalla kytkeytyvä takaveto" . Tosin onhan siellä tasauspyörästö ja vastaava järjestely, eli kiinteä veto takakardaanille.
Mites noissa isommissa suv malleissa, esim. Matin Toyotassa?
Onhan nuo käytännössä kaikki vanhemmat ja uudemmat Jeepitkin M1G:tä, vaikka on osassa vain hifödas puoli lukollinen, ja akseleilla ei lukkoja välttämättä ollenkaan. Sama pätee kyllä monen muunkin merkin uudempiin maastoautoihin.
Itse tarkoitin lähinnä noita uudempia lelu maastureita, onko niissä usein tuo M1G merkintä? Useissa kun ei ole edes alennusvaihteistoa, joka minun mielestä pitäisi olla maastoauton 1 tunnusmerkki.
HR-V Hondakin oli M1G, vuosimalli -99, vaikka on "kitkalla kytkeytyvä takaveto" . Tosin onhan siellä tasauspyörästö ja vastaava järjestely, eli kiinteä veto takakardaanille.
Mites noissa isommissa suv malleissa, esim. Matin Toyotassa?
Mulla nyt on 100% takalukkokin, ja lisäksi A-TRAC eli elektronisesti sutivia pyöriä jarrutteleva systeemi.
Itse tarkoitin lähinnä noita uudempia lelu maastureita, onko niissä usein tuo M1G merkintä? Useissa kun ei ole edes alennusvaihteistoa, joka minun mielestä pitäisi olla maastoauton 1 tunnusmerkki.
Löytyy monesta sity"maasturista", esim. Honda HR-V ja CR-V, Toyota Rav4, Suzuki Grand Vitara jne. Kaikissa edellämainituissa on avoimet perät.
Dacia Duster
08.10.2014, 13:27
Nyt kun Parkettimaastureihin kääntyi keskustelu, esim. Dacia Duster on rekisteröity M1 luokan ajoneuvoksi, ja farmariautoksi.
Periaattessahan DD täyttää myös nuo M1G luokan vaatimukset, ja ymmärtääkseni myös näiden tulo- ja jättökulmien sekä maavaran osalta.
Mutta, huhu kertoo, että ei siksi ole luokiteltu M1G maastoautoksi, koska siitä voidaan pienillä muutoksilla tehdä pakettiauto.
Onko siis näin, että M1G luokan autoa ei voi muuttaa/katsastaa pakettiautoksi, vaan tuleeko se muuttaa esim. huoltoautoksi?
Kertokaapa viisaammat tietämättömälle, kiitos.
Löytyy monesta sity"maasturista", esim. Honda HR-V ja CR-V, Toyota Rav4, Suzuki Grand Vitara jne. Kaikissa edellämainituissa on avoimet perät.
Vitarassa tiettu 100% lukittava keskitasauspyörästö ja alennusvaihde.
Onko siis näin, että M1G luokan autoa ei voi muuttaa/katsastaa pakettiautoksi, vaan tuleeko se muuttaa esim. huoltoautoksi?
No ei sitten mitään perää. Helposti vois Daciasta tehdä pakun, olipa G tai ei.
Dacia Duster
08.10.2014, 18:57
No ei sitten mitään perää. Helposti vois Daciasta tehdä pakun, olipa G tai ei.
Kyllähän tuohon Daciaan onkin pakun muutossarjoja saatavissa.
No, anyway, minkäslaisella katsastusoperaatiolla tuohon Dusteriin saisi otteeseen tuon G kirjaimen, ei sillä väliä itselle mitä otteessa lukee ajoneuvoluokkana, mutta kunhan piruuttani kyselen, koska tällä palstalla saa asiantuntevimman ja asiallisimman vastauksen.
Mutta, huhu kertoo, että ei siksi ole luokiteltu M1G maastoautoksi, koska siitä voidaan pienillä muutoksilla tehdä pakettiauto.
Kertokaapa viisaammat tietämättömälle, kiitos.
Ennenvanhaanhan se oli näin, koska maasturit sai veroetua autoverosta koska ne oli maastureita. Vanhemmat sai tuoda kokonaan verotta ja tuossa välissä pienellä verolla.
Nyt onkin jo pitemmän aikaa pitänu maksaa täysi vero kaikista henkilö- ja pakettiautoista.
Esim. Tuossa omassa astrossa on ymmärtääkseni saatu suurempi veroetu ja henkilömäärä, kun se on tuotu maastohenkilöautona, eikä alennetun autoveron pakettiautona... Vai mitä ne prosentit olikaan -90?
JiiTeePee
13.10.2014, 20:43
Kyllä tuohon hommaan saa vastaavuustodistuksen yhdellä puhelisoitolla tai emaililla tuonne Suzuki Motor Finlandiin, ja kysyy Keskisen Paulia, joka kyllä lapun varmasti järjestää.:)
Velimiehellä on myöskin '98 mallinen Jimny, ja se on M1G ainakin...
Kiitoksia informaatiosta!
Tänään kävin kahdella paikallisella konttorilla kyselemässä inssien mielipidettä tuohon muutokseen.
Ekassa paikassa inssi väitti kovasti etteivät he voi tuollaista muutosta tehdä kun auto on tyyppihyväksytty tai jotain vastaavaa. Kovasti koitin inttää vastaan että näitä on olemassa sekä M1 että M1G:nä jo tehtaalta ja vastaavia ajoneuvotyypin muutoksia on kyllä tehty. Selvästikään ei ollut aiemmin kukaan tälläistä yrittänyt kun olivat niin puulla päähän lyötyjä asian suhteen.
Toisella konttorilla keskustelu alkoi myös samoilla linjoilla että ei tule onnistumaan, mutta kun sanoin että näitä samanikäisiäkin täysin samanlaisia Jimnyjä on tuolla M1G merkinnällä olemassa niin alkoi löytyä ymmärrystä ja tultiin siihen lopputulokseen että kun hommaan maahantuojalta jonkinlaisen vastaavuustodistuksen, niin asia pitäis olla ihan piece of cake :)
Tämäkin inssi kyllä ihmetteli että mikä kesäpoika niitä merkintöjä aikoinaan on papereihin lyönyt kun täysin samaa autoa voi olla kahdella merkinnällä :D
Huomenna siis yhteyttä tuonne Suzuki motor Finlandiin ja katsotaan sitten miten homma lähtee etenemään.
JiiTeePee
15.10.2014, 14:15
Kiitoksia informaatiosta!
Tänään kävin kahdella paikallisella konttorilla kyselemässä inssien mielipidettä tuohon muutokseen.
Ekassa paikassa inssi väitti kovasti etteivät he voi tuollaista muutosta tehdä kun auto on tyyppihyväksytty tai jotain vastaavaa. Kovasti koitin inttää vastaan että näitä on olemassa sekä M1 että M1G:nä jo tehtaalta ja vastaavia ajoneuvotyypin muutoksia on kyllä tehty. Selvästikään ei ollut aiemmin kukaan tälläistä yrittänyt kun olivat niin puulla päähän lyötyjä asian suhteen.
Toisella konttorilla keskustelu alkoi myös samoilla linjoilla että ei tule onnistumaan, mutta kun sanoin että näitä samanikäisiäkin täysin samanlaisia Jimnyjä on tuolla M1G merkinnällä olemassa niin alkoi löytyä ymmärrystä ja tultiin siihen lopputulokseen että kun hommaan maahantuojalta jonkinlaisen vastaavuustodistuksen, niin asia pitäis olla ihan piece of cake :)
Tämäkin inssi kyllä ihmetteli että mikä kesäpoika niitä merkintöjä aikoinaan on papereihin lyönyt kun täysin samaa autoa voi olla kahdella merkinnällä :D
Huomenna siis yhteyttä tuonne Suzuki motor Finlandiin ja katsotaan sitten miten homma lähtee etenemään.
Eipä sitten mennyt tämäkään kuin elokuvissa.. Keskisen Paulille soittelin ja kävi ilmi että tuolle mun Suzukin tyyppihyväksyntänumerolle ei löydy muuta vaihtoehtoa kuin M1 eli Geetä sinne ei saa tekemälläkään :(:(
Noh kai tähän kohtaloon on tyydyttävä ja jumppailtava kerta vuoteen noi jousien +25mm spacerit alta pois...
Eipä sitten mennyt tämäkään kuin elokuvissa.. Keskisen Paulille soittelin ja kävi ilmi että tuolle mun Suzukin tyyppihyväksyntänumerolle ei löydy muuta vaihtoehtoa kuin M1 eli Geetä sinne ei saa tekemälläkään :(:(
Noh kai tähän kohtaloon on tyydyttävä ja jumppailtava kerta vuoteen noi jousien +25mm spacerit alta pois...
TÄH?:eek:
Joidenkin numeroiden mukaanko näitä hyväksytään, eikä itse automallin mukaan? Autot täysin samanlaisia kaikki, mutta eri numeroita kohdellaan eri tavalla? Ei kyllä nyt oikein pysty ymmärtämään...:confused::(
JiiTeePee
15.10.2014, 16:27
TÄH?:eek:
Joidenkin numeroiden mukaanko näitä hyväksytään, eikä itse automallin mukaan? Autot täysin samanlaisia kaikki, mutta eri numeroita kohdellaan eri tavalla? Ei kyllä nyt oikein pysty ymmärtämään...:confused::(
No niin kai sitten :confused:
Aika käsittämättömiä nää säädökset mutta niin sieltä sanottiin että ei voi sellaista paperia kirjoittaa, kun ei tuota G-varianttia tuolla tyyppihyväksynnällä löydy... Löysi kyllä sieltä 1998 vuosimallin Jimnyn jossa oli tyyppihyväksynnässä vaihtoehtoina M1 tai M1G mutta se oli eri tyyppihyväksyntänumerolla... Ilmeisesti jossain vaiheessa vuotta -98 tuo tyyppihyväksyntä muuttunut..
Tunteekos kukaan ketään ymmärtäväistä katsuria? :D Jos vaikka oheen sais vielä joltain kopion -98 vuoden Jimnyn otteesta josta tuo M1G löytyy :cool:
Tai sitten vaan tosiaan tyytyy kohtaloonsa ja antaa asian olla, kyllä siellä Suzuki Motorsilla ihan ymmärtäväisiä oltiin ja kaikkensa
varmaankin yritti ja jos kerran asialle ei voi mitään niin ei kai sitten vaan voi... Loppuun vielä aito suomalainen Perkele! :D
JiiTeePee
15.10.2014, 16:57
No niin kai sitten :confused:
Aika käsittämättömiä nää säädökset mutta niin sieltä sanottiin että ei voi sellaista paperia kirjoittaa, kun ei tuota G-varianttia tuolla tyyppihyväksynnällä löydy... Löysi kyllä sieltä 1998 vuosimallin Jimnyn jossa oli tyyppihyväksynnässä vaihtoehtoina M1 tai M1G mutta se oli eri tyyppihyväksyntänumerolla... Ilmeisesti jossain vaiheessa vuotta -98 tuo tyyppihyväksyntä muuttunut..
Tunteekos kukaan ketään ymmärtäväistä katsuria? :D Jos vaikka oheen sais vielä joltain kopion -98 vuoden Jimnyn otteesta josta tuo M1G löytyy :cool:
Tai sitten vaan tosiaan tyytyy kohtaloonsa ja antaa asian olla, kyllä siellä Suzuki Motorsilla ihan ymmärtäväisiä oltiin ja kaikkensa
varmaankin yritti ja jos kerran asialle ei voi mitään niin ei kai sitten vaan voi... Loppuun vielä aito suomalainen Perkele! :D
Trafiin tietysti vois vielä aikansa kuluks soitella ja kysellä onko muutoksen vaatimukset tosiaan niin ehdottomia jos jollain todistuksella saisi todistettua että noita samanvuotisia ja täysin samanlaisia Jimnyjä on M1 ja M1G merkinnällä virallisesti olemassa :confused:
Itellä ei onnistunu muinoin muutoskatsastaa Wagoneeria M1G:ksi. Kovasti koitin, mutta ei.
Konttorilta silloin soittelivat trafiin, jotta mites tämmönen, niin trafista tuli vaan vastaus, että ei oo mitään väliä lukeeko otteessa M1 vai M1G. Se on tuotu maahan verovapaana maastohenkilöautona, ja sitä kohdellaan myös maastoautona, vaikka otteessa on pelkkä M1. Joten alustaa sai korotella ihan rauhassa...
lavanelikko
15.10.2014, 19:17
Itellä ei onnistunu muinoin muutoskatsastaa Wagoneeria M1G:ksi. Kovasti koitin, mutta ei.
Konttorilta silloin soittelivat trafiin, jotta mites tämmönen, niin trafista tuli vaan vastaus, että ei oo mitään väliä lukeeko otteessa M1 vai M1G. Se on tuotu maahan verovapaana maastohenkilöautona, ja sitä kohdellaan myös maastoautona, vaikka otteessa on pelkkä M1. Joten alustaa sai korotella ihan rauhassa...
Samoin lukee itellä otteessa... Henkilöauto ja lisätiedoissa maastohenkilöauto...
korbimotors
17.10.2014, 13:33
Täällä kans eilen tiedusteltu katsastuskonttorilla, että olisko Jimnyyn saanut sen puuttuvan G-kirjaimen niin tuttu katsastusmies tuumas siihen että mitäs sinä sillä G-kirjaimella teet??
Sanoin että olis mahdollisuus korottaa vähän enenmpi tuota Jimnyä kun se on M1G. Katsastusmies sanoi että sen saman 150mm sinä saat tätä autoa korottaa oli siinä G-kirjainta tai ei. Ja katsurilla oli juuri sillä hetkellä minun Jimnyn paperit käsissä niin sanoi tuon edellä mainitun lauseen. Sanoi että nykyään ei monestikkaan merkata otteeseen juurikaan mitään vaan rekisteriotteesta syöttmällä sen tyyppihyväksyntäkoodin saa tarvittaessa enempi tietoja. Eli aivan turhaa koko G-kirjaimen hommaaminen!
JiiTeePee
17.10.2014, 14:26
Täällä kans eilen tiedusteltu katsastuskonttorilla, että olisko Jimnyyn saanut sen puuttuvan G-kirjaimen niin tuttu katsastusmies tuumas siihen että mitäs sinä sillä G-kirjaimella teet??
Sanoin että olis mahdollisuus korottaa vähän enenmpi tuota Jimnyä kun se on M1G. Katsastusmies sanoi että sen saman 150mm sinä saat tätä autoa korottaa oli siinä G-kirjainta tai ei. Ja katsurilla oli juuri sillä hetkellä minun Jimnyn paperit käsissä niin sanoi tuon edellä mainitun lauseen. Sanoi että nykyään ei monestikkaan merkata otteeseen juurikaan mitään vaan rekisteriotteesta syöttmällä sen tyyppihyväksyntäkoodin saa tarvittaessa enempi tietoja. Eli aivan turhaa koko G-kirjaimen hommaaminen!
Jimnyähän saa korottaa maksimissaan 77mm jousikorotuksella kun tuo korinkorotuksen vaatima 1500kg omamassa ei täyty? Mahtoikohan katsurilla olla ihan kaikki pykälät muistissa? :confused: Ja eikö sekin aika selvästi laissa sanota että M1 henkilöauton maksimi jousikorotus 51mm ja M1G maastohenkilöauton 77mm?
"M1 ja N1: korkeus saa muuttua suhteessa pyörien keskiöön enintään 51 mm / 2"
M1G ja N1G: korkeus saa muuttua suhteessa pyörien keskiöön enintään 77 mm / 3"
nostamalla koria rungolta
sallittu kaikissa N1G-luokan ajoneuvoissa
sallittu M1G-luokan ajoneuvossa, jos omamassa on yli 1500kg
kielletty M1- ja N1-luokan ajoneuvoissa
maksimikorotus 77mm / 3"
Se 150mm on maksimi kokonaiskorotus, johon lasketaan kaikki korotukset yhteen. Renkaat, jouset ja korin korotus.
Eikö muka tule 1500 kg täyteen, kun asentaa vinssin ja parit panssarit?
Eikö muka tule 1500 kg täyteen, kun asentaa vinssin ja parit panssarit?
No, omamassa on 1100kg otteen mukaan, että aika paljon saa painoa lisätä, ja vieläpä niinkin turhan korotuksen kuin korin korotuksen takia...:rolleyes:
JiiTeePee
17.10.2014, 16:49
No, omamassa on 1100kg otteen mukaan, että aika paljon saa painoa lisätä, ja vieläpä niinkin turhan korotuksen kuin korin korotuksen takia...:rolleyes:
Ja ei kai nekään omamassaa lisää, vaan lasketaan mukaan kokonaismassaan?
Ja ei kai nekään omamassaa lisää, vaan lasketaan mukaan kokonaismassaan?
Joo, noin se menee. Jimnyssä ei taida tuo kokonaismassakaan olla 1500 kiloa, että menis jo ylipainon puolelle muutenkin jos sen ylittäis.:)
Jopas ne on köykäsiä. Itellä kun tuppaa auto kun auto painamaan sen pari tonnia :(
Jopas ne on köykäsiä. Itellä kun tuppaa auto kun auto painamaan sen pari tonnia :(
Ylipaino ei ole ylivoimaa tässä lajissa!;) Mutta Jimnyhän on oikea tonnikeiju Suzukiksi, kun eikös esim 410:ssä ole omamassa jotain vähän alle 900kg jos en väärin muista?:D
Ylipaino ei ole ylivoimaa tässä lajissa!;) Mutta Jimnyhän on oikea tonnikeiju Suzukiksi, kun eikös esim 410:ssä ole omamassa jotain vähän alle 900kg jos en väärin muista?:D
870/1250 näytti omassa olevan. Vitarassakin,vaikka jo paljon leveämpi ja pidempi, kuin 410, jossain 930/1300 nurkilla.
Edittiä. Olikin vitaran omamassa 1025kg
JiiTeePee
29.10.2014, 21:12
M1-->M1G selvittelyä part 2:
Trafin avointa dataa joka siis sisältää kaikkien tieliikenteessä olevien ajoneuvojen (5 000 000) ajoneuvoluokan, ensirekisteröintipäivämäärän, värin, korityypin, merkin, mallimerkinnän, käyttövoiman ja kunnan tullut selailtua pari päivää ja sieltä löysin seuraavat tiedot
-Kaikki vuosina 1998-2002 uutena maahantuodut Jimnyt ovat M1 henkilöautoja. (Tyyppihyväksyntänumerot e6*93/81*0056*00 ja e6*98/14*0056*01)
-Kaikki Jimnyt 2003 - eteenpäin ovat M1G maastohenkilöautoja (Tyyppihyväksynnät: e6*98/14*0056*04, e6*98/14*0056*07 ja e6*98/14*0056*08)
Tuolla e6*98/14*0056*01 tyyppihyväksynnällä löysin yhden ja
tuon oman Jimnyn tyyppihyväksyntänrolla (e6*93/81*0056*00) löysin kaksi ulkomailta tuotua Jimnyä jotka on rekisteröintikatsastuksessa merkattu M1G:ksi (Toinen Vaasassa ja toinen Vantaalla) ja noiden tietojen perusteella menin taas konttorille kyselemään että eikö se muutos muka onnistu kun 2kpl näitä muutoksia on trafin mukaan rek.katsastuksessa tehty..
Noh katsuri meni koneelle noiden mun antamien tietojen kanssa ja vartin selailtuaan totes että nämä 2kpl on virheellisesti rekisteröity ja niinkuin maahantuojakin sanoi niin ei se muutos tule onnistumaan koska noiden tyyppihyväksyntien perusteella ei tuota M1G varianttia löydy mistään tiedoista...
Mutta sanoipahan samaan hengenvetoon kun siinä tuskailin että mitäs mä ton korotuksen kanssa sitten teen kun luultavimmin ylittää sen 51mm että ei se nyt ihan sentilleen tarvitse välttämättä olla eikä niillä kuulemma edes oo muita mittoja mihin verrata kun auton korkeus (papereissa 167cm). Ja huomasin just että noi mun leimarenkaathan on 195/65/15 eli auto madaltuu niilläkin 1,5cm noihin otteessa oleviin 205/70/15 verrattuna :D Eli enhän mä sitä G:tä taida edes tarvita vielä tuolla 65mm korotuksella :)
korbimotors
30.10.2014, 21:39
Mulla on tuossa trailmasterin korosarja 50mm +24mm korospacerit ja niillä ennään huhtikuussa leimalle, etteikö heilahtaa. Ja samalla katsurilla käytän kuin kenen kanssa puhuinkin sillon kun kävin muuttamassa auton omiin nimiin. Se sano että vaikka tässä otteessa lukee M1 henkilöauto niin sinä saat kokonaiskorotusta tehdä sen 150mm. Sanoin että asia selvä, nähdäämpä tuossa muutaman kuukauden päästä niin laittelen tässä ennen leimaa korotuksen tuohon jimnyyn niin saahan se sitten muutoskatsastettua. En minä kuiten nuista korospacereista sille mitään mainitse jos ei ite ala kyselemään. Annan vaan trailmasterin tuv todistuksen sille että tuossa on prosuurit sarjasta. Ja tiiä vaikka ajelen nuilla 235-75-15 rattaillaki sinne leimalle. Pitäiskö se puhua vanha katsuri kaveri ympäri ja sanoa, että merkkaahan nuo renkaatki samalla otteeseen kun laitat sen korotuksen ;)
JiiTeePee
30.10.2014, 22:43
Voi kun ois itelläkin tuttu katsastusmies :D Tänään sain kans Jimnyyn leiman ja korotuksen muutoskatsastettua (+40mm Omen sarja ja +25mm spacerit) Just noin mäki tein että noista spacereista en kans maininnu mitään, eikä katsurikaan niistä kiinnostunut ollut.. Oletti luultavasti että nekin sisältyy tuohon Omen sarjaan ja löytyy noista Tuv papereista ;) Kokonaiskorkeuden mittas että on suunnilleen sen 1670mm + 51mm ja merkkas vielä otteeseen mitat vanteen keskiöstä lokasuojan kaareen ja homma oli tällä selvä..
korbimotors
31.10.2014, 09:04
Voi kun ois itelläkin tuttu katsastusmies :D Tänään sain kans Jimnyyn leiman ja korotuksen muutoskatsastettua (+40mm Omen sarja ja +25mm spacerit) Just noin mäki tein että noista spacereista en kans maininnu mitään, eikä katsurikaan niistä kiinnostunut ollut.. Oletti luultavasti että nekin sisältyy tuohon Omen sarjaan ja löytyy noista Tuv papereista ;) Kokonaiskorkeuden mittas että on suunnilleen sen 1670mm + 51mm ja merkkas vielä otteeseen mitat vanteen keskiöstä lokasuojan kaareen ja homma oli tällä selvä..
Paljonko oli mitta vanteen keskiöstä lokasuojan reunaan? Mulla näytti olevan n. 52cm kun mittailin tuossa yks päivä. Pitääpä varsin mitata itelläki tuo kokonais korkeus omasta. Mitä se sulle sai mitattua kokonais korkeutta vai puhuko se siitä mitään ja laitoitko leimalle
Ne renkaat mitkä olit aikonutkin?
JiiTeePee
31.10.2014, 22:01
Edessä 48cm ja takana 52cm... Ei se muuta kokonaiskorkeudesta sanonut kun että "kyllä tää tarpeeks lähellä on" :D Mutta mitä itse sitä mittailin niin siinä jossain 172-173cm lähettyvillä se oli. Leimalla renkaina oli tosiaan noi 195/65-15 jotka nekin pudotti auton korkeutta 1,5cm noihin otteessa oleviin 205/70-15 renkaisiin verrattuna. Tallissa kyllä odottelee 235/75-15 Buckshot Mudderit Bestgripin ruuvinastoilla :)