View Full Version : Jeep kaatuilee
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201233309?ref=mob-traf-is-matkat-2
Eikös ne Jimnyn aikanaan saaneetkin nöpölleen?
toyota4x4
11.07.2012, 14:54
tuloksena tulee pikkupyöräsiä matala profiilirenkailla varustettuja matalia jeep maastureita eurooppaan.
BJ-40/76
11.07.2012, 20:12
Siis jos kaikkien koneiden,laitteiden ja autojen pitää olla semmoisia, että kukaan ei voi käyttää niitä väärin?
Pitäskö ruottaraisilla kokeilla esim. uusinta volvon tukkiautoa, että kuinka kauniisti selviää tuosta testistä maksimikuormalla, ja nimenomaan tapit täynnä:p
Toki nykyään nuo autoluokat menee voimakkaasti sekaisin, henkilöauto/tila-auto/SUV/maastoauto.... Volvohan mainosti aikanaan jotain farkku-volvoa mainosvideolla, missä puu kautui maasturirivin päälle eräkämpällä, ja volvo matalimpana selviytyi vaurioitta (ja volvoilijat poistuivat keskenään naureskellen pois...) paluumatkalla ajoivat reilulla nopeudella joen/puron yli:confused:
No ruotsin kuningaskunnassa on aina ollut pientä taipumusta suojella kotimarkkinoita.... (olikohan että aikanaan henkilöauton akseliväli piti olla vähintään... ja seuraava taisi olla turvapuskurit jne)
Mutta; lääkkeeksi tosiaankin tulee: Liukkaammat pienemmät renkaat, pudotetaan kantavuutta, ajonvakautusta herkistellään semmoiseksi, että sitä ei pidetä päällä/ei pääse minnekkään jne.
Ja suomihan on eturivissä, kun kyse on holhouksesta: esim. suomessa ei näe tupakka-askia missään, ja näköjään marketin kassaneitillä ei ole apuja neuvoa, infossa kuulemma autetaan, jos tuo 34 numero ei ole sinun merkki!
(marketin kassajonossa oli edellä noin 80+ papparainen, ja sai jotain teinitupakkaa... , kassa oli kyllä ajantasalla, totesi ystävällisesti että eihän sinun kannata tätä ostaa, nostan tänne kassan taakse.. ja ohjasi infoon:o)
Jossain eteläisemmässä maassa, joka taitaa olla harvoja euro kelpoisia...
Marketeissa edelleen tupakka samoin esillä kuin jo vuosikymmenen....
Arska-tehtaalta
11.07.2012, 20:24
Koska jeeppi on yleismaailmallinen nimitys maastoautoille, niin byrokraatit kautta maan saa hyvää polttoainetta maastoautoilun kieltämiseen :D
Siis trafin byrokraatit :rolleyes:
Makiahan tuo olisi koittaa vetästä kasikytluvun pajerolla, 31" laillisilla mutakumeilla, massalla ja millin pellillä tehdyillä rungon "katsastuspaikoilla". Voisi tulla useampi sivukierre tahi jopa taka-akselin irtoaminen tangentin suuntaan.:D
hpotteri
11.07.2012, 20:43
Näissä ei hiveitä rakenteellisia eroja oo silti....
http://www.youtube.com/watch?v=aZF8N9NItHI
Jeeppi on vaan ryssiny uuden alustan. Ei se ruotsalaisten vika oo! :D
Näissä ei hiveitä rakenteellisia eroja oo silti....
http://www.youtube.com/watch?v=aZF8N9NItHI
http://www.teknikensvarld.se/2007/10/31/32943/toyota-hilux-ar-livsfarlig/
Hiluxissa johtui rengaskoosta toi käytös, sen takia ei 16" renkailla myydä, paitsi perusmallia 205R16. On niin pienestä kiinni toi tommonen testi.
Eiköhän nää letkeejousiset offiautot ilman kallistuksenvakaimia sais jokaisen nutulleen noista vauhdeista.
Byrocrat
11.07.2012, 21:06
tuloksena tulee pikkupyöräsiä matala profiilirenkailla varustettuja matalia jeep maastureita eurooppaan.
Eikös ne nykyiset tuolla tienpäällä näkyvät normi maasturit (SUV) jo olekin noilla "vannesuojilla" (45-50 sarjalaisia renkaita) varustettuja :rolleyes: eli eihän tuo mitään muuta.
Totuushan on, että moni tavan harraste/mettäauto ei tuosta Svenssonien hirvikokeesta selviäis pystyssä ja jos selviäis siksi, että pito loppuu niin karkais muuten vain käsistä. :( Ei se silti tarkoita sitä, että maastoautoilu pitäis kieltää sillä tuskinpa mettäolosuhteista nopeudet nousevat sellaisiksi, että auto sen takia kaatuu tai karkaa käsistä, kyllä se kaatuminen johtuu muista tekijöistä :eek::) Maantienopeudet on sitten tietty eri asia ja onhan noita SUVeja jenkeissä ja muuallakin saatu nurin tavan liikenteessäkin siihen malliin, että jotkut valmistajat ovat rengastusta muutelleet :cool:
Eikös enää Jeeppi varottele aurinkolipassa äkillisistä manoovereistä jotka saattavat aiheuttaa auton hallinnasta karkaamisen tai jopa kaatumisen? Mulla ainaki on XJ:ssä semmonen lappu, eli jenkki käsityksen mukaan oma syy jos kaataa auton! "Mehän varoitimme"
toyota4x4
12.07.2012, 00:10
Eikös enää Jeeppi varottele aurinkolipassa äkillisistä manoovereistä jotka saattavat aiheuttaa auton hallinnasta karkaamisen tai jopa kaatumisen? Mulla ainaki on XJ:ssä semmonen lappu, eli jenkki käsityksen mukaan oma syy jos kaataa auton! "Mehän varoitimme"
jenkithän yritää vältää vastuuta joka asiassa ,ohjekirjassa on puolet do not tekstiä.. jne mm.törmäystestejä ei ollut jonkun lain kohdan mukaan pakko suorittaa pikapeille ,esim.dodge ramille ,chevy pick upeille, f150 lle 90 luvulla ja 2000 luvun alussa.
tuloksena oli törmäystesteissä vanhan kuplavolkkarin tasoinen tulos kun . joten export autot olivat turvallisempia kuin maan oman auto tuotannon onneton tulos. vihdoin noin 2004 jälkeen kehitettiin sellaisia pikappeja joissa henkiin jääminen on edes mahdollista.
ja tätä voi katella ilman toyota laseja :)
http://www.youtube.com/watch?v=6Wb66PzljP8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=yLT4eQr3j7o&feature=relmfu
Juu, kyllähän sitä korkeamman auton nurin saa jos yrittää. Ei siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla. Toisaalta, nykykäsityksen mukaan autojen vakautussysteemit pitäisi olla sellaiset että väistön pitäisi onnistua melkein rattiin koskematta ja korkeakaan auto ei saisi kaatua, kun ajonvakautus huolehtii siitä puolesta. Onhan se kait turvallista niin, että luodaan perustallaajalle sellainen mielikuva että autolla kuin autolla voi ajaa kuin kimiräikkönen formulalla konsanaan..
Mutta eikös olisi fiksumpaa vaikka vahvistaa a- pilarit ja tuulilasin yläreunan poikkipalkki niin, että ei hirvi tule syliin niin ei edes tartte väistää? Olis turvallisempaa mahdolliselle vastaantulijallekin, ei tarvi kaikkien väistellä jokaista ristiin- rastiin pitkin tietä ja pientareita.. läpi vaan voimalla ja hirven jämät heitetään peräkonttiin niin on perheelle evästä :D
jenkithän yritää vältää vastuuta joka asiassa ,ohjekirjassa on puolet do not tekstiä.. jne mm.törmäystestejä ei ollut jonkun lain kohdan mukaan pakko suorittaa pikapeille ,esim.dodge ramille ,chevy pick upeille, f150 lle 90 luvulla ja 2000 luvun alussa.
Eikös tuo perustunut samaan asiaan kuin se ettei niissä tarvinnut noudattaa päästörajoituksia - eli olivat riittävän isoja luokiteltaviksi kuorma- autoiksi eikä henkilöautoluokkaan. Sattumalta kuuluivat vielä siellä kaikista myydyimpään autoluokkaan.. Täytyy sanoa että käsittämättömän surkeita tuloksia kun vilkaisin paria törmäystestiä noista 2000- luvun alun jenkki- pickupeista. Kyllä mä noi tiesin kohtuu huonoiksi törmäystesteissä, mutta ei ollut tullut testejä katottua.
Tässä muuten vähän mallia siitä mitä noi alustat ollut joskus.. onhan sitä kehitystä kieltämättä tapahtunut :D
0xwc54G2Ur8
ImacInnes
12.07.2012, 09:52
On se Grand vähän jäykistynyt 7 vuodessa.
1999 Grand
http://www.youtube.com/watch?v=2yjGz3adixk&feature=relmfu
2007 Grand
http://www.youtube.com/watch?v=6cSZrBBHwp0&feature=relmfu
t. Ismo Ämmä
noilla cherokee jeepeillähän on ollut tapana hiukan kaatuilla.. :D:D
vai mitä Mika.U ;)
Pistää vain miettimään tuokin testi. Ok asfaltilla voi väistää noin jos on tiessä leveyttä. Sit kun alla on joku pieni hiekkatie tai kapea asfaltti niin ei se auta kuin rukoilla et kuhan ei kovin syvä oja ole. Juuri näitten testien ja niitten perusteella tehtyjen autojen takia ei voi oikein enää kunnon maastoautoa rakentaa. Haastelin tuossa yhden merkkiliikkeessä töissä olevan kanssa juuri asiasta. Ei saa jäykillä akseleilla, ei saa ilman esp, ei saa ilman asb, pitää olla muovipuskurit, ei saa manuaalista jakolootaa ja erillinen runko alkaa olla historiaa. Kiva homma et kaikilla on turvallista ja ajellaan sit vaan asfaltilla. Tulevaisuudessa maasturin määritelmä on varmaan se että sillä pääsee 20cm lumessa eteenpäin. Ei muuta.
Yhtä hauskoja uutisia kuin nämä:
http://www.leftlanenews.com/california-lawmakers-ask-chrysler-to-address-aftermarket-related-jeep-death-wobble.html
Eli jotkut Kalifornian "byrocraatit" haluaisivat että omistajia varoitettaisiin mahdollisesta "death wobblesta" jotka aiheutuvat tarvikejousituksesta ja isoista renkaista :D
veli-matti
12.07.2012, 13:33
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012071215836710_uu.shtml :D
OHO
solihull
12.07.2012, 16:18
Kysyn vaan, moniko palstalainen selviäisi kaatumatta samasta tilanteesta maasturillaan... en edes koittaisi moista löysäalustaisella vakio-Rangellanikaan.
Siksi kai kannattaa vaan vahvistaa karjapuskuria, että ei tarvi aikanaan hirven takia väistellä ;-)
Harvoin tuollaista väistötilannetta kukaan edes koittaa tehdä tosielämässä, reaktioaika jää jo niin lyhyeksi jos noin rajusti pitää väistää yhtäkkiä että ennemmin vetäisee suosiolla ojaluiskan puolelle ellei metsähallitus kutsu ikihonkaan tai syvään laskuojaan.
TT
Byrocrat
12.07.2012, 17:39
Kysyn vaan, moniko palstalainen selviäisi kaatumatta samasta tilanteesta maasturillaan... en edes koittaisi moista löysäalustaisella vakio-Rangellanikaan.
Siksi kai kannattaa vaan vahvistaa karjapuskuria, että ei tarvi aikanaan hirven takia väistellä ;-)
Harvoin tuollaista väistötilannetta kukaan edes koittaa tehdä tosielämässä, reaktioaika jää jo niin lyhyeksi jos noin rajusti pitää väistää yhtäkkiä että ennemmin vetäisee suosiolla ojaluiskan puolelle ellei metsähallitus kutsu ikihonkaan tai syvään laskuojaan.
TT
Ei sen väistettävän tarvitse aina olla hirvi vaan yhtä hyvin se voi olla pihatieltä eteen tunkeva autoilija :( (tai juokseva lapsi) Ei ole silloin välttämättä sitä ojaluiskaakaan vaan pensasaita näköesteenä ja nopeusrajoituskin vaan 50-60km/h, mutta yhtä nopeasti se tilanne siinäkin tulee ja korotettu isoilla renkailla ja heikoilla jarruilla varustettu maasturi on tuossa väistötilanteessa tietty heikommin toimiva kun tavan perus maasturi :rolleyes:
lavanelikko
12.07.2012, 17:56
Ei sen väistettävän tarvitse aina olla hirvi vaan yhtä hyvin se voi olla pihatieltä eteen tunkeva autoilija :( (tai juokseva lapsi) Ei ole silloin välttämättä sitä ojaluiskaakaan vaan pensasaita näköesteenä ja nopeusrajoituskin vaan 50-60km/h, mutta yhtä nopeasti se tilanne siinäkin tulee ja korotettu isoilla renkailla ja heikoilla jarruilla varustettu maasturi on tuossa väistötilanteessa tietty heikommin toimiva kun tavan perus maasturi :rolleyes:
Eikös tässäkin tulla taas siihen, että pitäis sovittaa tilannenopeus kaluston mukaan... "Ennakoi. Tiedät kyllä miksi."
Byrocrat
12.07.2012, 18:00
Eikös tässäkin tulla taas siihen, että pitäis sovittaa tilannenopeus kaluston mukaan... "Ennakoi. Tiedät kyllä miksi."
Näinhän tuo on, mutta harva sen tuolla liikenteessä muistaa :eek: olipa alla minkälainen ajoneuvo tahansa:)
Tässä muuten vähän mallia siitä mitä noi alustat ollut joskus.. onhan sitä kehitystä kieltämättä tapahtunut :D
Kylläpä luvattoman helposti näyttää kippaavan nuo 70-luvun kotterot. Säälittävän näköistä touhua. :eek:
lavanelikko
12.07.2012, 18:46
Näinhän tuo on, mutta harva sen tuolla liikenteessä muistaa :eek: olipa alla minkälainen ajoneuvo tahansa:)
Täysin totta. Mutta miksi syytää autoa??? Jos yhtään on omallansa ajanut, niin luulis tietävän mihin sillä pystyy ja mihin ei. Jos taas lainapeli alla, niin entistä varovaisemmin luulis liikkuvan muiden seassa...
lavanelikko
12.07.2012, 18:49
Kylläpä luvattoman helposti näyttää kippaavan nuo 70-luvun kotterot. Säälittävän näköistä touhua. :eek:
Jep. Helposti kyllä, mutta hauskan näköistä touhua... Kuka käskee ajamaan katuautolla tommosta vauhtia. Tuli jopa mieleen vanhat Bondit ja niitten auton hallinta...
Byrocrat
12.07.2012, 19:09
Jep. Helposti kyllä, mutta hauskan näköistä touhua... Kuka käskee ajamaan katuautolla tommosta vauhtia. Tuli jopa mieleen vanhat Bondit ja niitten auton hallinta...
Samanlaista ajeluahan noi vapaat rata-ajopäivät osin ovat nykyisinkin myös Suomessa vaikka kalusto on jo vaihtunut uudempaan :rolleyes: Kalustoa tuhoutuu joskaan ei tuohon malliin kun Saksanmaalla. Hiukka piristetyllä ja hyvällä alustalla varustetulla katuautollakin (Ford Cortina) toi Nordsleife oli ihan makee ajettava 70-luvun puolivälissä :):cool:
Kylläpä luvattoman helposti näyttää kippaavan nuo 70-luvun kotterot. Säälittävän näköistä touhua. :eek:
Varmaan 90% noista oli takamoottorisia :D
solihull
12.07.2012, 21:06
Ei sen väistettävän tarvitse aina olla hirvi vaan yhtä hyvin se voi olla pihatieltä eteen tunkeva autoilija :( (tai juokseva lapsi) Ei ole silloin välttämättä sitä ojaluiskaakaan vaan pensasaita näköesteenä ja nopeusrajoituskin vaan 50-60km/h, mutta yhtä nopeasti se tilanne siinäkin tulee ja korotettu isoilla renkailla ja heikoilla jarruilla varustettu maasturi on tuossa väistötilanteessa tietty heikommin toimiva kun tavan perus maasturi :rolleyes:
No ei tarvi olla hirvi ei, ja jos siinä edessä on joku ihmisolento - olkoot dementikkomummu rollaattorilla tai lapsi niin ei kai siinä enää mieti muuta kuin väistää johonkin. Tarviiko aina olla niin pilkun päälle joka asiassa viilaamassa,,,,
Ajatukseni oli lähinnä se, että vähänkään rakennettu maasturi ja 99% vanhemmista vakioistakaan ei tuosta tilanteesta selviä. Ollaanhan samaa mieltä edes siinä että tilannenopeus oikeaksi niin ettei tarvi panikoida ;-)
TT
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012071215839892_uu.shtml
Vähä ot, mutta kolme autoa ruttuun ja majavalta henki pois...
Joskus on kyllä meinannu tulla kolaria kun on seurannut majavaa ;)