PDA

View Full Version : Maasturin hankintaa


Nerd-O
09.07.2012, 19:48
Alkoi vituttamaan vajaavetoisella ajo. Aattelin taas pitkästä aikaa hankkia maasturin. Unohdetaan suoraan ne mädät 80-luvun paskat. Mitä tuoreempaa sen parempaa.. Aattelin n.8000e sijoittaa tähän kikottimeen. Näköjään siinä on vaihtoehtoina Terrano II, Pajeroa, Cherokeeta, Vitaraa, Mussoa ja Fronteraa. Vitara putoaa pelistä hieman ahtaana pois.Mussoon ei saa varmaan mistään varaosia niin ei sellaista uskalla edes ostaa. Yksi cherokee ollut ja se oli kyllä täys paska. Koko ajan vikaa ja mätää.Vielä pahempi mätäneen kuin toitsu. Joten eihän tuohon jää kuin Pajero, Terrano ja Frontera.Pajeroilla on ajettu melkoisesti. Vähän samaa vikaa Terranoissa.Jostain syystä fronteralla ei ole niin ajettu? Liekö opelimainen ominaisuus että jäädään tielle koko ajan niin ei tule kilometrejä

Mutta mihinkään hc offiin en meinannut tuota hankkia. Sillä pitäs töihinkin päästä.Jotain takaveto reittejä voi toki ajella. Tämän takia Pajerot sun muut kelpaa ihan mainiosti. Fronteraan sais ilmeisesti 33" renkaat alle vai onkohan tuo joku 2-ovisen mallin ominaisuus mitä ei voi käyttää tuossa pitkässä mallissa? Terranossa ilmeisesti 31" on ihan maksimi. Pajeroon on vähän epäselvää saako siihen nyt 33" vai ei? Ja nythän on siis kyse gen 2 mallista.Mitä edukkaammalla hinnalla tuon pelin saisi ostettua sitä enemmän jäis hilloa vähän varustaa sitä.Joten joku korotussarja olisi todella jeez. Renkaat siihen tulee kuitenkin ostettua.Vinssikin ois tooosi hieno, vaikka tuskin paljon tulee käyttöä.Ehkäpä sillä voisi joskus johonkin safariin osallistua niin siellä vinssistä olisi hyötyä.

Mut onkohan tuossa muita vaihtoehtoja? Kaikki toitsut jätetään heti ulkopuolelle. Sinällään iällä ei kyllä ole merkitystä. Onkohan noissa vaihtoehdoissa jotain suuria huolia? Terranot käsittääkseni mätänee perästä. Pajeroissa on kait edelleen kansi ongelmia kun tulee 450tkm mittariin? Fronteroista en mitään suurempaa vikaa ole bongannut. Helmat kait niissä mätänee?

Calmari
09.07.2012, 20:03
Kuis lantikan Disco, ei ehkä ihan budjetissa mutta liki kuiteskin ?

Kekkeruusi
09.07.2012, 20:07
Mitäs mercedes gee? Meneekö budjetti yli...

Dectane
09.07.2012, 20:41
GEN2 pajeroon saa 33":set alle. Tuolla kaheksalla tonnilla alkaa saamaan jo melko hyviä pajeroita... Ja pajerothan on tunnetusti hyviä ajaa tiellä! Niin ja vanteiden et:n kans kannattaa pitää mopon keula maassa, omassa katos maantie ominaisuudet noilla 10" leveillä -44et vanteilla. Hakee niin pirusti. Siinnä 2.8:ssa taitaa olla vakionaki jo vetojaki ihan eri malliin ku näissä lussuissa mikä mullaki on..

Noista kolmesta jos pitää valita niin ehdottomasti pajero. Ainakaan mulla ei oo ollu mitään huonoa sanottavaa omasta kamppeesta!

Edit. Lisätään vielä kun tuota nettiautoa selasin että melko hyviä tuntuu nykyään jo tuohon rahaan saavan, eikä tarvi edes nuin paljoa maksaa! Ruosteen kans kannattaa olla tarkkana, mitä ite aikonaan noita kattelin niin osasta puuttu runko melkeen kokonaan :D Eli siis löytyy oikeesti hyviäki, ja sitten niitä tosi huonoja!

axu87
09.07.2012, 21:21
Mites tämmönen http://www.nettiauto.com/nissan/patrol/4904056

Nerd-O
09.07.2012, 21:33
Saako Discoja muka tuohon hintaan? Vähän kyllä pelottaa tuo brittilaatu.. Niistä ei itsellä ole oikein mitään tietoa. On vaan mielikuva että teknisesti ne on venäläistä laatua..

G mersu ois relee, mut ne on ihan yli hinnoiteltuja.

Onkohan pajerolla väliä mitä koria se on? Niitä näyttäisi olevan noilla levikkeillä 92-> ja ilman. Ne mitkä on ilman on ollut 95-99 malleja. Mut samaan aikaan on myyty niitä levike malleja ilmeisesti. Helvetisti niillä pajeroilla on veivattu. Sen myötä mietityttää juuri että kuin se tekniikka mahtaa kestää. Sen edellisen korimallin ongelmahan oli huono vaihdelaatikko ja kansi ongelmat 450tkm kohdilla

GR Patrol ois kanssa hieno, mut niillä on kanssa veivattu helvetisti. Se GR kori on vaan pirun hienon näköinen.

Muutama Sorento oli myös tuohon hintaluokkaan. Niissähän on kait vakiona kytkettävä lukko taka akselilla ja jakolaatikko. Hyuindailta sais myös Galloperia ja Terracania. Galloper ois sama peli kuin Pajero. Terracan ois kanssa relee, mut halvemmilla on ajettu reilusti. Osien saanti on myös vähän nihkeää.

Etunahan olisi myös pieni kulutus. Ja tosiaan mitä halvemman yksilön saa niin sitä enemmän jää hilloa muuhun. Sen takia tuo Frontera kiinnostais. Kohtuu tuoreita, ei ole 400tkm ajettuja, osassa jopa ilmastointia. Niissä ei ilmeisesti ole mitään suurempia vikoja tai ainakaan en sellaista bongannut.

-MaTTi-
09.07.2012, 22:32
Galloper ois sama peli kuin Pajero.

Tässois sulle Kallooperi: http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4866792
Pienet kilsat ja kylmästöintikone.

Jos ei kerran voi Toyotaa ostaa, niin ite kääntyisin 2-koppasen 2.8TD-pätkäpajeron suuntaan. Ei oo vaan paljoo tarjolla, eikä välttämättä mitään helmiä.
http://www.4x4offroads.com/image-files/1993-mitsubishi-pajero-mvc-004s.jpg Saksasta sais parilla tonnilla: http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mitsubishi-pajero-2800-td-gls-4x4-allrad-ahk-2-hand-m%C3%BCnchen/158753827.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=21&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=17700&makeModelVariant1.modelId=19&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=1993-01-01&maxFirstRegistrationDate=2000-12-31&negativeFeatures=EXPORT

Tuppu
09.07.2012, 22:47
virossa kans patkä patukoita tarjolla... eri asia miten luottaa metreihin ym. :D

http://img10.auto24.ee/auto24/560/119/28458119.jpg

http://fin.auto24.ee/kasutatud/nimekiri.php?bn=2&b=3&bw=842&bi=EUR&m=3&ab=0&ae=2&af=50&ag=1&otsi=etsi

Lerssinen
10.07.2012, 06:53
Mie kyllä liputtaisin Terrano II:sen puolesta.. Viimeistään siksi että neliveto laitetaan kepillä päälle eikä millään kepulikonsteilla :)

Nerd-O
10.07.2012, 08:37
Lyhyt malli ei kelpaa kun se on vain 4 paikkanen. Pitää olla vähintään 5 paikkaa. Plussaa jos on 7 paikkanen. Kumma juttu kun suomessa pajeroilla on veivattu melkein jokaisella reilut 400tkm niin virossa kaikki on melkein alle 200tkm.. Vähän epäilen tuollaisia lukemia. Toisaalta kaikki pajerot on varmaan saksasta haettu.Tietääkö jostain onko pajerossa kitkalukko vai kytkettävä lukko taka akselilla? Kahdella koneella sitä ilmeisesti on saanut. 2.5 ja 2.8 mistä isompi on kait parempi? Mitähän noissa on niitä tyyppivikoja, muita kuin mätää runkoa.

Dethlock
10.07.2012, 08:54
Tuolla budjetilla pitäisi kyllä löytyä järkikuntoista Cherokeetakin. Puolet halvemmallakin löytynyt useampi ehjäpeltinen. Kunhan pysyy kaukana VMn diiseleistä.:rolleyes:

ailu-petteri
10.07.2012, 08:59
Gls mallissa on takana kytkettävä lukko ja 2.8:n jakopää on ketjulla.
Multa löytyisi vähän ajettu pajero, suoralla ostolla hintaa voi tarkentaa..

http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4826087

Nerd-O
10.07.2012, 12:14
Diesel laite sen pitää olla. Hinta sais olla alle tuon 8000e niin jää hilloa ostella palikkaa. Mitä edukkaampi sen parempi.

-MaTTi-
10.07.2012, 13:30
Lyhyt malli ei kelpaa kun se on vain 4 paikkanen.2-koppaset on 5-paikkaisia.

Nerd-O
10.07.2012, 13:42
Osa on 4 paikkaisia. En tie miksi? Mistähän tuollaiseen arpoo verot jos hakee vaikka virosta? Saksasta viitsi mitään hakee kun samaa tavaraa saa virosta ja nouto kustannukset paljon pienemmät. Kuulin vaan että nykyään kun mennään päästöjen mukaan niin noiden verotus voi olla melkein mitä vaan. Halvin pajero virosta oli tuo 1700e niin ei siinä viitsi mitään 3000e veroja maksella.

Nerd-O
10.07.2012, 13:53
Mitenhän tuollaisessa lyhkäisessä mallissa mahtaa olla tavaratilaa? Hurtta pitäisi mahtua kyytiin ja se ei ole mikään pieni puudeli. Rotwailerin kokoinen koira. Ei sinne niin tavaraa tarvi mahtua, mutta kunhan hurtta mahtuu hyvin.

Dectane
10.07.2012, 14:38
Mitenhän tuollaisessa lyhkäisessä mallissa mahtaa olla tavaratilaa? Hurtta pitäisi mahtua kyytiin ja se ei ole mikään pieni puudeli. Rotwailerin kokoinen koira. Ei sinne niin tavaraa tarvi mahtua, mutta kunhan hurtta mahtuu hyvin.

Suosiolla pitkä, sopii hauveli paremmin kyytiin.. Ja pitkiä saa paljon halvemmalla, ainaki jos kuntoa/hintaa vertaa!

-MaTTi-
10.07.2012, 15:02
Mistähän tuollaiseen arpoo verot jos hakee vaikka virosta?

Ennen 1.1.2002 käyttöönotetut tän painoluokan (>2500 kg kok.massaiset) menee kokonaismassan kilojen mukaan, eli tuloopi n. 40 % autovero = karkeesti 40 % samanlaisen vastaavan Suomi-auton hinnasta.

Täältä voit laskeskella auton verotusarvoa: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/hintatietojenhaku.do
Laita enemmän kilsoja jos ei ala muuten onnistumaan.
Ja täältä prosentit minkä mukaan menee: http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/tht/tiedotteet/04401012/liitteet/04401012.pdf

Eli esim. 300 tkm ajetusta -97 Pajero 2.8TD:stä menis veroja n. 2000 €. Eli tuo Tupun linkkaama peli pitäis olla Suomeen kilvitettynä n. 7000 €.

Heikki L
10.07.2012, 15:10
Mikäs tuo veroprosentista tehtävä vähennys on? jos auto painaa yli 2501kg niinn 9.8%

Eskimo
10.07.2012, 16:17
Mulla on ollu puoli vuotta nyt terrano 2:nen ja en kyllä voi haukkua.

Fordin maveric on sitte kans terrano jos niitä kattelet.

Jos jotain kaipaa niin keskitasauspyörästö olis pop. Siinä on siis jäykkä nelikko eli kovalla ei ajella 4x4 päällä. Pahiten sen huomaa keväällä kun on sulaa ja liukasta niin saa yhtenään nyhtää nelikkoa päälle ja pois.

2000 eteenpäin vaihtuu pois se ainaki mun mielestä ruma keula.
3.0 Di kone on sitte vissiin aika löysä. Toki niitä ei tuolla budjetilla taida saadakaan.

Rölli
10.07.2012, 17:34
Täältä kanssa ääni terranolle. Pari vuotta tuollainen oli käyttökulkimena. Pirun mukava ajaa maantiellä ja passelin kokoinen taipuakseen hyvin vielä kaupungissakin.
Tavaratilaa riittää hyvin jos ei tarvitse pitää 3 penkkiä paikoillaan.

Eihän tolla mitään hc-offia ajeta mut menee se vakiona yllättävän hyvin...ja maailmalta saa bolt-on palikkaa ihan kivasti.

-MaTTi-
10.07.2012, 17:40
Mikäs tuo veroprosentista tehtävä vähennys on? jos auto painaa yli 2501kg niinn 9.8%

Koskee pakuja jos täyttää autoverolain 8§:n mukaiset ehdot:
- auton kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa;
- autossa ei ole muita istuimia tai istuinten kiinnitykseen tarkoitettuja laitteita (pl. pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetut laitteet) kuin kuljettajan istuin ja tämän vieressä olevat istuimet; ja
-kokonaismassan ja omamassan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680 mutta alle 1000 kilogrammaa ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on enintään 0,05 taikka kantavuus on vähintään 1 000 kilogrammaa ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.

Nerd-O
10.07.2012, 18:06
Mites tuo vero toimii kun veroa ei saisi periä yhtään enempää mitä niissä suomessa olevissa on vielä jäljellä? Tuo painoon perustuva verotus tuntuu hieman syrjivältä sen suhteen. Onko noita aikaisemmin saanut kilpiin pienemmillä veroilla?

Calmari
10.07.2012, 18:50
Täähä o vissii jollai palstalaisel myynnis ? http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/4676599
Itekii kattelin mut eihän tommosta meikä ilkeä mettään viiä ja tiellä ite tykkään ajella jollai muulla.

Nerd-O
10.07.2012, 20:55
Onko noissa terranoissa mitään lukkoja jossain mallissa? Kuis niiden tekniikka mahtaa toimia? Hieman kaposen kokoisia ne on, mikä on kyllä pk-seudulla hyvä homma.

Kuin korkee pajero tai terrano on vakiona? Pk-seudulla parkkihallien korkeusraja on 2.1m. Jos on vakiona jo tuo niin eihän siihen saa renkaita alle tai korotussarjaa.

Pajero saattaisi olla parempi vaihtoehto. Hieman tilavampi, tuntuu että siihen saa enemmän palikkaa. En tie onko vetokyvyssä eroa? Pajerolla saa kait vetää 2800-3300kg? Terranolla ilmeisesti 2800?

Dectane
10.07.2012, 21:14
omalla saa kiskoa 3150kg, uudemmilla isommalla koneella olevilla varmaan enämpi? korkeutta en muista mutta 33" + korotettu kori + korotettu alusta menee ainaki pikkusesta nosto-ovesta sisälle... mikä lie sellaisen "stantardi" koko

edit. voin mitatakki oven korkeuden jos siittä on apua, auton korkeuden mittaus ei vähään aikaan onnistu :D

edit2. ruetaan tarkentaan ihan tosissaan... pitäisköhän nuo mitat paikkaansa http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Pajero#Second_generation_.281991.E2.80. 931999.29

-MaTTi-
10.07.2012, 21:21
Mites tuo vero toimii kun veroa ei saisi periä yhtään enempää mitä niissä suomessa olevissa on vielä jäljellä? Tuo painoon perustuva verotus tuntuu hieman syrjivältä sen suhteen. Onko noita aikaisemmin saanut kilpiin pienemmillä veroilla?

Ei saa ja ei saa, mut ei se vaan niin mee. Verotus muuttunu moneen kertaan, vielä 5 vuotta sitten sai täysveroisena pakuna n. 25 %:n veroilla, nyt menee sen +40 %. Eli ihan reilua nousua on ollut.

Eskimo
10.07.2012, 21:35
Mulla terranossa "sport" - varustelu ja takana kitka. Ei muita lukkoja.

En tiiä onko niihin laitettu vakiona mitään jäykempää lukkoa ees taakse.

Kai sinne jonku arb:n saa jos tahtoo mutta ei ole sen auton metsään varustelulistalla varmasti ykkösenä.
Vääntösauvoilla toteutettu retkukeulakaan ei taida olla rajuun maastoajuun kovinkaan soveltuva rajallisen jouston takia.

Offivehkeeksi siitä ei siis ole ihan helpolla mutta kyllä sillä ilkiää huonolla tiellä päästää.

Byrocrat
10.07.2012, 21:41
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97788

http://www.huutokaupat.com/fi/v/24773

Ja tässä oikein kaksin kappalein yhden hinnalla Mitsuja halvalla:rolleyes:

http://www.blocket.se/vasterbotten/2_Mitsubishi_Pajero_Wagon_till_priset_av_en_409472 28.htm?ca=11&w=3

On_Off
11.07.2012, 08:24
'Fronteraan sais ilmeisesti 33" renkaat alle vai onkohan tuo joku 2-ovisen mallin ominaisuus mitä ei voi käyttää tuossa pitkässä mallissa?'

Fronteraan saa 33-tuumaiset alle. Olen lukenut, että B-koriseen (1998 ->) se on kuitenkin melkoisen vaikea operaatio. Mallisarjojen välinen ero on käsittääkseni suurempi kuin pitkän ja pätkän ero renkaiden mahtumista ajatellen. A-mallissa (-> 1998) on 33" renkaille paremmin tilaa, mutta siinäkin se vaatii 50 mm alustakorotuksen ja 50 mm korin korotuksen sekä hieman lokasuojien ym. muotoilua ja roiskeläppien poiston. 12.5" leveillä renkailla 8-tuumaiset vanteet aiheuttavat vähiten ongelmia ja oikean offsetin kanssa kannattaa olla tarkkana.

Eniten renkaille on tilaa A-sarjan pätkämallissa, jossa on leveämmät lokasuojat. Pätkämallin on kuitenkin syytä olla varustettu isommalla koneella kuin 2.0 bensakone, siinä ei puhti oikein riitä 31-tuumaisia isommille rinkuloille ja 2-litraisessa mallissa ovat etuvetaritkin liian hentoiset 33-tuumaisille, isompien koneiden kanssa tulevat vetarit ovat hieman järeämpää tekoa.

Pätkämalli on kuitenkin nelipaikkainen eli tarpeisiisi liian pieni. Parhaimmillaan se onkin kahden hengen autona, takapenkki poistettuna, jolloin tavaratilaa on jo melko ruhtinaallisesti.

Nerd-O
11.07.2012, 21:15
Standardi ovi on kait 2.1 korkee? Mut saahan niitäkin missä mitoissa vaan.

Tuota lahdessa olevaa fronteraa olen hieman katsonut. Siinä ois hinta ainakin kohdillaan. Jäis hilloa ostaa korotettu alusta, kunnon gummia, vinssiä ja ehkäpä jopa kytkettävä lukko taakse. Eli tosiaankin mitä enemmän jää hilloa käyttöön niin voi sitten ostaa muutakin.

Huomenna meinasin käydä kokeileen tuollaista pajeroa. Se on tosin 2.5 koneella. Kunhan kokeilee miten kulkee ja millainen ajaa. Sen takii pitää käydä liikkeessä kokeileen. Ei ihan viitsi yksityisellä tuollaisia testaa. Tosin kun alle tulee 33" ja korotettu alusta niin ajo ominaisuudet hieman muuttuu.

Viime talvena ajelin trailerin kanssa 07 vuoden pajero sporttia. Se oli kyllä nuhapumppu. Hyvä jos 90 sai mittariin. Ei toivookaan ohittaa ketään jos joku ajaa maantiellä 60 vauhtia. Sama reissu tuli heitettyä myös uudella navaralla. Sillä oli kyllä juhlaa ajella kun potkua riitti. Samanlainen kuorma ei tuntunut missään.

Uskaltaakohan noihin laittaa jotain lastua? Tuota Terracania kun kävin talvella kokeilemassa niin kyllä se ihan kivasti liikkuu sen 150hv myötä. Isojen renkaiden myötä vois kaipaa vähän lisäpotkua. Cruiseri tuli niiden myötä ainakin sen verran mopoksi ettei sillä voinut ketään maantiellä ohitella.

Nerd-O
11.07.2012, 21:17
Niin ja tuon maasturin voi ostaa heti kun pääsee Golfista eroon. Joku vois ostaa pihin SDI golfin. Viimeksi ajoin 50 litralla reilu 1100km. Mihinkään se ei kulje, mut mitään se ei kuluta. Tai joku palstalainen vaihtaa sen edukkaampaan maasturiin ;-)

Dectane
11.07.2012, 21:24
Standardi ovi on kait 2.1 korkee? Mut saahan niitäkin missä mitoissa vaan.

Tuota lahdessa olevaa fronteraa olen hieman katsonut. Siinä ois hinta ainakin kohdillaan. Jäis hilloa ostaa korotettu alusta, kunnon gummia, vinssiä ja ehkäpä jopa kytkettävä lukko taakse. Eli tosiaankin mitä enemmän jää hilloa käyttöön niin voi sitten ostaa muutakin.

Huomenna meinasin käydä kokeileen tuollaista pajeroa. Se on tosin 2.5 koneella. Kunhan kokeilee miten kulkee ja millainen ajaa. Sen takii pitää käydä liikkeessä kokeileen. Ei ihan viitsi yksityisellä tuollaisia testaa. Tosin kun alle tulee 33" ja korotettu alusta niin ajo ominaisuudet hieman muuttuu.

Viime talvena ajelin trailerin kanssa 07 vuoden pajero sporttia. Se oli kyllä nuhapumppu. Hyvä jos 90 sai mittariin. Ei toivookaan ohittaa ketään jos joku ajaa maantiellä 60 vauhtia. Sama reissu tuli heitettyä myös uudella navaralla. Sillä oli kyllä juhlaa ajella kun potkua riitti. Samanlainen kuorma ei tuntunut missään.

Uskaltaakohan noihin laittaa jotain lastua? Tuota Terracania kun kävin talvella kokeilemassa niin kyllä se ihan kivasti liikkuu sen 150hv myötä. Isojen renkaiden myötä vois kaipaa vähän lisäpotkua. Cruiseri tuli niiden myötä ainakin sen verran mopoksi ettei sillä voinut ketään maantiellä ohitella.

terracaneissa moottorin kans ongelmia, ainaki työautossa oli

-MaTTi-
11.07.2012, 21:24
Niin ja tuon maasturin voi ostaa heti kun pääsee Golfista eroon.
Eiköhän Joppa ottais vaihdossa Ooppeliin, etkös sä tällasta aluks harkinnu: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97788

ava
11.07.2012, 21:58
Alkoi vituttamaan vajaavetoisella ajo. Aattelin taas pitkästä aikaa hankkia maasturin. Unohdetaan suoraan ne mädät 80-luvun paskat. Mitä tuoreempaa sen parempaa.. Aattelin n.8000e sijoittaa tähän kikottimeen. Näköjään siinä on vaihtoehtoina Terrano II, Pajeroa, Cherokeeta, Vitaraa, Mussoa ja Fronteraa. Vitara putoaa pelistä hieman ahtaana pois.Mussoon ei saa varmaan mistään varaosia niin ei sellaista uskalla edes ostaa. Yksi cherokee ollut ja se oli kyllä täys paska. Koko ajan vikaa ja mätää.Vielä pahempi mätäneen kuin toitsu. Joten eihän tuohon jää kuin Pajero, Terrano ja Frontera.Pajeroilla on ajettu melkoisesti. Vähän samaa vikaa Terranoissa.Jostain syystä fronteralla ei ole niin ajettu? Liekö opelimainen ominaisuus että jäädään tielle koko ajan niin ei tule kilometrejä

Mutta mihinkään hc offiin en meinannut tuota hankkia. Sillä pitäs töihinkin päästä.Jotain takaveto reittejä voi toki ajella. Tämän takia Pajerot sun muut kelpaa ihan mainiosti. Fronteraan sais ilmeisesti 33" renkaat alle vai onkohan tuo joku 2-ovisen mallin ominaisuus mitä ei voi käyttää tuossa pitkässä mallissa? Terranossa ilmeisesti 31" on ihan maksimi. Pajeroon on vähän epäselvää saako siihen nyt 33" vai ei? Ja nythän on siis kyse gen 2 mallista.Mitä edukkaammalla hinnalla tuon pelin saisi ostettua sitä enemmän jäis hilloa vähän varustaa sitä.Joten joku korotussarja olisi todella jeez. Renkaat siihen tulee kuitenkin ostettua.Vinssikin ois tooosi hieno, vaikka tuskin paljon tulee käyttöä.Ehkäpä sillä voisi joskus johonkin safariin osallistua niin siellä vinssistä olisi hyötyä.

Mut onkohan tuossa muita vaihtoehtoja? Kaikki toitsut jätetään heti ulkopuolelle. Sinällään iällä ei kyllä ole merkitystä. Onkohan noissa vaihtoehdoissa jotain suuria huolia? Terranot käsittääkseni mätänee perästä. Pajeroissa on kait edelleen kansi ongelmia kun tulee 450tkm mittariin? Fronteroista en mitään suurempaa vikaa ole bongannut. Helmat kait niissä mätänee?

Mitä täältä kyselet mitä ostat?? Sinullahan on aina niin "varmat" kommentit asiaan kuin asiaan. Pienessä mielessäsi varmaan tiedät itsekin mikä on se oikea ja kestävä maasturi. Edellä mainitut merkit EI ole maastureita ja sen sinä tiedät itsekin. Nyt on vain kyse siitä mitä mitä PA voi hankkia "maasturi nimikkeellä" ON tosi säälittävää touhua kaikkitietävältä "harrastajalta". Kun mielestäsi kaikki mätänee sieltä ja täältä, niin älä poika osta osta mitään, kun ei rahat kuitenkaan riitä auton ostoon. Laatu maksaa. Itse olet sulkenut kestävimmän ja luotettavimman merkin ostojesi ulkopuolelle suurella suullasi.

pee
11.07.2012, 22:02
sasseääsmjungo vai mikä se ny oli - tjsp. ?

On_Off
12.07.2012, 07:45
Jäi vielä ketjun aloitusviestiin kommentoimatta pari Fronteraan liittyvää asiaa. Muista nelivedoista en mitään tiedäkään ja 'maasturi'-sanaa en ilmeisesti saa edes käyttää :D

'Jostain syystä fronteralla ei ole niin ajettu? Liekö opelimainen ominaisuus että jäädään tielle koko ajan niin ei tule kilometrejä'

Tuohon en osaa sanoa muuta kuin että kaksi vuotta olen Fronteralla ajanut ja kaksi kertaa se on jättänyt tielle. Ensimmäisellä kerralla hirtti kaasu päälle, oli ilmeisesti kaasuvaijeri päässyt jäätymään, koska mitään muuta varsinaista vikaa ei löytynyt. Toisella kerralla oli laturin vaihdon aika. 50 000 km olen sillä ajanut ja muuten on kyllä pelannut. Kaikkea pientä laittoa on kyllä ollut, lähinnä kuluvien osien uusimista.

'Fronteroista en mitään suurempaa vikaa ole bongannut. Helmat kait niissä mätänee?'

Olen kuullut, että joillakin happanee helmat/lokasuojan alaosa takapyörien takaa. Sinne jää aika herkästi savet muhimaan, jos ei huomaa putsailla välillä. Toisaalta, omani on vm. 1996, 270 000 km ajettu ja lähes ruosteeton. Yksilöissä on eroja ja esim. Saksasta tuodut ovat olleet vähemmän tekemisissä tiesuolan kanssa.

Nerd-O
12.07.2012, 15:03
Mitä täältä kyselet mitä ostat?? Sinullahan on aina niin "varmat" kommentit asiaan kuin asiaan. Pienessä mielessäsi varmaan tiedät itsekin mikä on se oikea ja kestävä maasturi. Edellä mainitut merkit EI ole maastureita ja sen sinä tiedät itsekin. Nyt on vain kyse siitä mitä mitä PA voi hankkia "maasturi nimikkeellä" ON tosi säälittävää touhua kaikkitietävältä "harrastajalta". Kun mielestäsi kaikki mätänee sieltä ja täältä, niin älä poika osta osta mitään, kun ei rahat kuitenkaan riitä auton ostoon. Laatu maksaa. Itse olet sulkenut kestävimmän ja luotettavimman merkin ostojesi ulkopuolelle suurella suullasi.
Ohhoh. Toitsu friikki ilmeisesti asialla taas.

Meinaatko että ostaisin jonkun 30ke maksavan hienon cruiserin, laittaisin koroke satsin kiinni siihen, isot renkaat alle ja metsään? Ei noin taida tehdä kukaan. Liian arvokas laite metsä möyryymiseen. Sen sijaan tuollainen alle 8000e maksava laite menee jo hyvin metsä käyttöön. Vielä parempi on jos laite maksaa vaikka 2000e. Siinä jää 6000e hilloa laittaa palikkaan. Sillä voi jo duunaa melkoisen remontin autoon. Kerros kuinka moni ajelee vakio toitsulla maastossa? Ei taida kukaan ajaa. Mistähän tuo taas johtuu? Kertooko se siitä että toitsu ei vaan toimi vakiona metsässä? Itse taas pidän vakiopelillä ajamisesta. Toki karheet renkaat pitää olla alla. Siinä kun ajelee vakiopelillä niin joutuu vähän miettimään mistä ajaa ja mistä ei. Onhan tuollainen rakennettu maasturi toosi hieno. Olen monen sellaisen kyydissäkin ollut. Siitä vaan vähän puuttuu se jonkin kun ei paljon tarvi miettiä missä ajelee. Joutuu etsimään entistä haastavampia paikkoja, minkä myötä ollaan entistä syvemmällä jumissa. Noitakin on nimittäin nähnyt.

http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4811044

Kerros miten tuo eroaa esim. 1992 vuoden Pajerosta? D4D moottori, missä on ollut aika paljon ongelmia. Ainakin mitä eri palstoilta on lukenut. En tie koskeeko juuri tuota moottoria. Jäykkä akseli takana. En tie onko lukkoa. Pajerossa on se lukko siellä taka-akselilla tai ainakin oli siinä yksilössä mitä tänään koe ajoin. Edessä retkuperä kummassakin. Pajerossa taitaa olla vielä järkevämpi jakolaatikko kuin tuossa? Joten jos Pajero, Terrano tai Frontera ei ole maasturi niin mikä tuo toitsun paska sitten? 90-luvun hiluksi on tehty yhtä paskalla tekniikalla. Ei siitä löydy mitään jäykkää akselia etuakselin kohdalta. Silti se on tosimiesten maasturi? Joten mikä ihme tuon maasturin määritelmä oikein on???

Yksi toitsun paska on ollut jo aikaisemmin ja toista en osta. Hitto mitä mätä hommaa sai joka helvetin vuosi tehdä. Yhden paikan korjaat niin toisesta kohtaa se on taas mätä. Metsässä se oli täysi paska. Oli oikeen 33" rengasta ja omen korottavaa alustaa. Olihan se korkee, mut ei sillä metsässä tee yhtään mitään. Se on vaan sinne aivan liian iso ja painava. En edelleenkään ymmärrä mitä se porukka näkee HJ sarjassa? On se aika monta kertaa tullut todettua että pienellä ja kevyellä autolla mennään pisimälle. Nivaa vähän kaikki haukkuu paskaksi autoksi. Kuinkahan monella sellainen on ollut? Mulla on ollut ja se oli kyllä yksi parhaimmista maastureista. Siinä jää toitsujen joustot kauas taakse kun vertaa Nivan taka-akselin joustoon. Ainakaan mulla ei ollut siinä mitään suurempia vikoja. Enemmän mulla oli cruiserin kanssa ongelmia. Ehkä se vajaa puoli miljoonaa mittarissa hieman kuluttaa autoa eri tavalla kuin vajaa 100tkm mittarissa.. Tämä on vähän sama kuin mönkijä maailmassa kaikki haukkuu kiinan ihmeitä. No mullahan on ollut sellainenkin. Ihan uutena ostin. Eipä siinä pahemmin vikoja ollut. Toimi siinä hommassa hyvin mihin sen hankinkin. Hieman puhditon metsään, mutta kyllä sillä sieläkin pärjäsi kun vähän mietti missä ajelee. Ja kun kaikki niin kehuu "merkki" laitteita niin olen muuten sellaisenkin omistanut. Hieno uusi Arctic Cat. Paskempaa laitetta saa oikeesti hakea. Siinä ei mitään muuta ollut kuin vikaa. Etuperä menee palasiksi suoralla tiellä takaveto päällä. Noh. Paljastui että se on tyyppivika ja niitä vaihdetaan takuuseen sitä mukaan kun ne hajoaa. Jos takuu loppuu ennen sitä niin sinähän maksat itse sen uuden perän. Vakiona mittaristo vuotaa vedet sisäänsä ja takuuna saatu uusi mittaristo vuotaa vielä enemmän vettä. Tästä tuli sitten ominaisuus, mikä ei kuulu takuun piiriin. Stefat kestää sen max.100km, minkä jälkeen ne alkaa vuotamaan. Täys paska koko laitos. Kiinan ihmekin kesti huomattavasti paremmin, mitä kaikki haukkuu ettei ne kestä. Mutta kun ei ne merkkilaitteetkaan kestä.. Siitä ei vaan kukaan puhu mitään kun ei niillä ole kokemuksia muista laitteista. Se on vähän sama kuin täällä palstalla. Melkein aina ajellaan samalla merkillä. Veikkaan että mulla on tähän mennessä ollut reilu 60 autoa ainakin. Ellei enemmän. Yleensä pyrin siihen että ois eri merkkiä tai mallia kuin mikään aikaisempi. Maastureitakin on ollut aika monta ja eri merkkisiä. Jopa yhden Pajeron olen aikaisemmin omistanut ja kaikkihan sitä haukkuu ettei sillä mitään tee. Noh. Kyllä sillä ihan hyvin niiden toitsujen perässä ajeltiin. Toitsut ajeli myös sen perässä. Sillä jopa hinailtiin toitsuja kun ne ei aina päässyt Pajeron perässä. Pajerossa kun auttoi taka-akselin toimiva kitkalukko, joka muuten toimi yllättävän hyvin kun sitä oppi käyttämään. Ei se kunnon lukkoa vastaa, mutta on se parempi kuin ei mitään.

Joten mulle riittää ihan hyvin tuollainen wannabee maasturi. En mä sillä joka päivä maastoon kerkiä ajamaan. Melko harvoin todennäköisesti. Mutta kun ei ole nyt mönkijää, eikä maasturia niin pakko saada joku millä möngitään metsässä. Eikä tuollainen korotussarja nyt niin kauheen kallis ole jos sellaisen ostaa. Jouset on todennäköisesti noista peleistä muutenkin melko loppu, joten tekee vaan hyvää hankkia sellainen. Harrastakoot muut edelleen sitä HC offia. Mä en ole sitä koskaan jaksanut. Mua ei kiinnosta vinssaa laitetta suon läpi. Siitä puuttuu se ajaminen. Mähän voin tuon wannabee maasturin myötä vaikka ilmoittautua kisoihin vapaaehtoiseksi vinssaileen autoja tms. Kyllä se siihen hommaan kelpaa.
-----------------------

Ja palatakseni aiheeseen. Kävin tänään testaamassa Pajeroa. Oli tämä yksilö http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4899347

Kuskin puolelta takarenkaan takaa runko oli poikki tai oli juuri menossa poikki. Myyjän mukaan ei ole mahdollista ja ne oli kuulemma rungon tuuletusreikiä :D Kumma juttu kun toisella puolella ei ollut mitään samanlaista. Pohjaa en muuten päässyt katsomaan kun ei innostanut märässä maassa makoilla. Pellit yllättävän hyvässä kunnossa. Kuskin puolelta etupuskurin sisällä oleva palkki oli poikki. Se reuna puskurista heilui. Cruisekin löytyi tuosta yksilöstä, mutta syystä tai toisesta se ei toiminut. Keskuslukko ei myöskään vaikuttanut takaoveen, eikä takaovea saanut lukkoon kun avain ei uponnut lukkopesään. Kone näytti suhteellisen siistiltä. Ei ainakaan näkyviä vuotoja. Öljyn suodatinkin oli kohtuu tuoreen näköinen. Hyvin hörähti käyntiin. Melkoinen tärinä tyhjäkäynnillä. Rundimittari näytti mitä sattui. Tiedä sitten paljon tuollaisen pitäisi savuttaa, mutta kyllä sieltä jonkin verran savua tuli kun kepitteli. Ei ihan suuntavakaa peli ollut. Ehkä puslissa hieman väljää? Rengas paineetkin saattoi olla mitä vaan. Tuossa oli se super select jakolaatikko. Hieman alkuun ihmettelen miten sen pitää toimia. Myyjä ei tiennyt siitä yhtään mitään. Matti onneksi neuvoi puhelimitse. Mut siinä siis voi ajella takavedolla, nelivedolla, nelivedolla lukon kera ja hitaalla alueella lukon kera. Hyvin se näytti toimivan. Kytki normaalisto nelivetoa ja otti sen poiskin. Talvellahan tuo on hyvä kun voi vaikka koko talven ajella neliveto päällä. Sitten löytyi oma namiskuukkeli taka-akselin lukolle. Sekin toimi. Kytkeytyi napista ja lähti pois päältä napista. Ei voinut kytkeä päälle, ellei jakolaatikon lukko ole päällä. Sitä en tiedä kuinka raketti tuon laitteen pitäisi olla? Vertailu kohtana pidän tuota omaa SDI Golfia, mikä ei todellakaan ole mikään raketti kun turbo uupuu. Mut ei se Pajero yhtään sen rivakampi ollut. Selkeä turbo potku sieltä kyllä tuli, eli turbo oletettavasti toimii. Putki mahdollisesti vuoti.. Sisältä tuo oli kohtuu siisti ikäisekseen. Takaosan lisälämppäri toimi myös.

Mut ei tuo kyllä hassumpi vaihtoehto olisi. Jos tuohon korotuksen tekisi niin ne puslat tulee todennäköisesti siinä uusiksi. Joten varmaan ajo paranisi. Tärinän saa varmaan sillä loppumaan kun uusii moottorin kannakekumit, mitkä todennäköisesti on ihan loppu. Vakio renkulat oli ihan loppu. Juuri ennen kuin menin tuota katsomaan niin tuli niin perkeleesti vettä. Mikäli Pajeron renkailla oltais siinä sateessa ajettu niin veikkaan että oltais oltu lepikossa. Tuohon 33" alle.. En tie kuinka mahtaa kulkea niiden jälkeen. Myyjän mukaan tuossa on pari ostajaa tulossa. Toinen kuulemma odottaa rahoituspäätöstä ja toinen odottaa rahaa vanhemmiltaan. Noh. Saavat kumpikin varautua pieniin korjauskustannuksiin. Lupasi 2200€ myydä jos ostan käteisellä. Veikkaan tuosta vielä 200e saavan alennusta kun näyttää sille rahoja.

Pajero on varmaan siitäkin ihan hyvä vaihtoehto että siihen saa hyvin osia. Sitä en sitten tiedä onko tuo se yksilö.. Jossain pitäs päästä kokeileen sitä 2.8 koneella varustettua ja vertailuksi ois hyvä kokeilla toista 2.5 koneella varustettua. Tietää onko se niin nuhapumppu kuin tuo yksilö oli. Tuossa 2.5 koneessa kait pitää se jakohihna vaihtaa? Onko kellään tietoa kuinka usein/millä kilometreillä se pitää vaihtaa?

http://www.nettiauto.com/nissan/terrano-ii/4929792 Tuota aattelin käydä myös kokeilemassa. Ois nähnyt millainen Terrano on ajella. Runko oli paremmassa kunnossa kuin Pajerossa, mutta koppa oli sieltä täältä naarmuissa. Ei siinä pahemmin ruostetta ollut, mutta naarmuja oli. Varsinkin tuossa kuskin oven kahvan kohdalla. Varmaan kynnet ottanut aina siihen maalipintaan kiinni? Sisältä haisi aivan karseelle. Varmaan tupakoitu oikein urkalla tuossa pelissä. Tuon hajun takia jäi kyllä koeajot suorittamatta. Ei vaan pystynyt istumaan siellä käryssä, eikä auttanut vaikka siinä oli ikkunat auki. 7 paikkasena tuossa on kyllä typerä penkki systeemi. Ne taaimmaiset penkit nousee takaovea vasten. No sitten kun haluat heittää roipetta takakonttiin niin sullahan on penkki siinä edessä. Vähän syö ideaa takakontilta vai onko tuossa idea heittää takaovien kautta roippeet takakonttiin? Vai saako sen penkin jotenkin takapenkkejä vasten? Tuossa oli myös yritetty saada luksusta ohjaamoon jalopuumuovi jäljitelmillä. Aivan karseen näköistä kyllä. Kait se jonkun mieltä on lämmittänyt kun tuon uutena niillä on ostanut.

Seuraavaksi voisi varmaan hurauttaa tuonne lahteen katsomaan Fronteraa. Golfilla on onneksi halpaa ajella vielä kun se on.

Nerd-O
12.07.2012, 15:13
Tuollainen mitsun Delica vois olla kanssa hieno peli. Ei ainakaan pahemmin tule vastaan sellaisia. Tiedä sitten saako siihen osia mistään ja kuinka paljon se on yhtenevä pajeron tekniikan kanssa.

Dectane
12.07.2012, 15:34
Osta pajero, ei tartte katua jos oletukset on inhimillisyyden mitoissa niinku sulla tuntuu olevan. Mutta elä osta valmiiksi lahoa paskaa

PS. Enemmän mulla on pajerossa maavaraa 33" renkailla ku HJ toitsussa 35" renkailla ;)

Herenä
12.07.2012, 15:56
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4638087

Tässä saattas olla yksvaihtoehto kanssa.
Ei taida enää saada tehtyä,näitä kovilla takapenkeillä olevia paketti-autoja?
Missä kunnossa auto sitten lieneekään.

Nerd-O
12.07.2012, 16:29
Onko tuossa pakuversiossa nyt pakun dieselvero vai onko tuo kaksikäyttöauto (vai mikä olikaan nimi) eli joutuu maksaan täyden diesel veron? 5 paikkaa on pakko löytyä. Etuhan ois jos dieselverossa säästäis.

Byrocrat
12.07.2012, 17:02
Tuollainen mitsun Delica vois olla kanssa hieno peli. Ei ainakaan pahemmin tule vastaan sellaisia. Tiedä sitten saako siihen osia mistään ja kuinka paljon se on yhtenevä pajeron tekniikan kanssa.


http://www.nettiauto.com/mitsubishi/delica/4860572

Nerd-O
12.07.2012, 17:07
Delican tuoreemmat pelit on maailmalla samoja koppeja kuin Hyuindai H1. Välillä taloyhtiön pihaan pysäköi nelivetoinen bussi H1:n. Ei vielä ole päässyt kurkkaan onko siellä jotain jakolaatikon keppejä. Epäilen. Taitaa jakolaatikko olla vähän katoavaa maasturiperinnettä.

Byrocrat
12.07.2012, 17:08
Tuollainen mitsun Delica vois olla kanssa hieno peli. Ei ainakaan pahemmin tule vastaan sellaisia. Tiedä sitten saako siihen osia mistään ja kuinka paljon se on yhtenevä pajeron tekniikan kanssa.


http://www.nettiauto.com/mitsubishi/delica/4860572

Ja tilaakin peräti 8 hengelle.

Eikös tuo tekniikka perustu suoraan Pajeroon eli saman verran löytynee varaosia kuin noihin tavan maastureihinkin. :rolleyes: Jos hieman erilaista haeskelee niin toihan olis sulle juurikin sopiva :eek:

Mutta käy ihmeessä kattomassa se lahden Obeliksi, voit sitten myyjää huonosta ostoksesta arvostella täällä palstalla jos ei sattuiskaan hankinta mielyttämään:D

Jeepp
12.07.2012, 17:11
Mikset ostai Jeep WJ:tä ei ruostu paikat ja on lukot valmiina jos QD malli.
Mulla on on nyt toinen diisseli wj -01 pihalla parhaat maasto ominaisuudet varmasti vakion kun missää muussa autossa..
Ja on luxusta ajaa tiellä yms.

-MaTTi-
12.07.2012, 17:55
Onko tuossa pakuversiossa nyt pakun dieselvero vai onko tuo kaksikäyttöauto (vai mikä olikaan nimi) eli joutuu maksaan täyden diesel veron? 5 paikkaa on pakko löytyä. Etuhan ois jos dieselverossa säästäis.
Tossa on pakun vero n. 90 €/vuosi (ei kaksikäyttöauto jos kovat takapenkit), eli 470 € vuodessa halvempi. Tuohan vaikuttais muutenkin järkevältä, kansi laitettu ja ruostesuojattu.

Byrocrat
12.07.2012, 18:02
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4899322

Mites tollanen huoltoauto :confused: mitähän ton penkkien palautus maksais :eek:
Säästyisit Nerdo siltä vinssin ostoltakin

http://www.youtube.com/watch?v=QhqGSXep0dU&feature=related

vähän Frontera & Pajero kuvia

Nerd-O
12.07.2012, 18:37
Jeep wj ei sano yhtään mitään. Wrangleri? Qd ei myöskään sano mitään. Käsittääkseni jeepin dieselit on vm tekeleitä ja ei niitä täällä ole paljon kehuttu? Vähän muutoinkin tuo made in amerika laatu arveluttaa. Ja tosiaan kun itsellä oli se cherokee muinoin niin voi hemmetti mitä sähkövirityksiä sinne tehdään jo tehtaalla. Jos omissa sähkövirityksissä ei ole kehumista niin parempaa se on kuin jenkkien tekeleet siinä cherokeessa.

Yhdellä tutulla oli tuollainen delica muinoin. Kovasti kehui. Joutui luopumaan kun talvella lähti lapasesta ja meni katon kautta ympäri pellolle. Mut sen mukaan ei perudtu pajeroon. Kovin kauaa se ei sitä kerinnyt omistaa, joten en tie kuin paljon lopulta ois ollut pajero osaa.

Byrocrat
12.07.2012, 19:19
Jeep wj ei sano yhtään mitään. Wrangleri? Qd ei myöskään sano mitään. Käsittääkseni jeepin dieselit on vm tekeleitä ja ei niitä täällä ole paljon kehuttu? Vähän muutoinkin tuo made in amerika laatu arveluttaa. Ja tosiaan kun itsellä oli se cherokee muinoin niin voi hemmetti mitä sähkövirityksiä sinne tehdään jo tehtaalla. Jos omissa sähkövirityksissä ei ole kehumista niin parempaa se on kuin jenkkien tekeleet siinä cherokeessa.

Yhdellä tutulla oli tuollainen delica muinoin. Kovasti kehui. Joutui luopumaan kun talvella lähti lapasesta ja meni katon kautta ympäri pellolle. Mut sen mukaan ei perustu pajeroon. Kovin kauaa se ei sitä kerinnyt omistaa, joten en tie kuin paljon lopulta ois ollut pajero osaa.

Vikipediasta lainattua:
A large range of engines were available, from a 1.4-liter up to a 2.4-liter petrol, and also a 2.5-liter diesel and turbodiesel. Rear- or four-wheel drive, several bodystyles and two different wheelbases made for a particularly extensive lineup. The four-wheel drive chassis was based on that of the contemporary Mitsubishi Pajero (http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Pajero), although parts are seldom interchangeable.

Bj Andy
12.07.2012, 20:34
Jeep wj ei sano yhtään mitään. Wrangleri? Qd ei myöskään sano mitään. Käsittääkseni jeepin dieselit on vm tekeleitä ja ei niitä täällä ole paljon kehuttu? Vähän muutoinkin tuo made in amerika laatu arveluttaa. Ja tosiaan kun itsellä oli se cherokee muinoin niin voi hemmetti mitä sähkövirityksiä sinne tehdään jo tehtaalla. Jos omissa sähkövirityksissä ei ole kehumista niin parempaa se on kuin jenkkien tekeleet siinä cherokeessa.

Yhdellä tutulla oli tuollainen delica muinoin. Kovasti kehui. Joutui luopumaan kun talvella lähti lapasesta ja meni katon kautta ympäri pellolle. Mut sen mukaan ei perudtu pajeroon. Kovin kauaa se ei sitä kerinnyt omistaa, joten en tie kuin paljon lopulta ois ollut pajero osaa.

Kolme jenkkiä itse omistaneena en käsitä mitä niissä on pelättävää. No ehkä se että 30 vuoden käytön jälkeen joutuu korjaamaan jonkun sähkölaitteen jota ei 10 vuotta vanhassa japsissa tai jossain euro kinnerissä ole olemassakaan. Ainoastaan jenkit osaa tehdä automaatit sekä mukaviksi että kestäviksi, ja edullisiksi korjata. Muut rämpivät jossain kaukana perässä.

Kaikissa laitteissa on vikoja, kaikki alumiini kannet menee halki jossain kohtaa, kaikki 400000 ajetut vaatii hitsausta joskus.

Oma ehdotus on se että ostat sen mikä tuntuu käteen sopivalta. Jos se on huono niin kyllä se tulee ilmi joskus.

Jeepp
12.07.2012, 20:43
Jeep wj ei sano yhtään mitään. Wrangleri? Qd ei myöskään sano mitään. Käsittääkseni jeepin dieselit on vm tekeleitä ja ei niitä täällä ole paljon kehuttu? Vähän muutoinkin tuo made in amerika laatu arveluttaa. Ja tosiaan kun itsellä oli se cherokee muinoin niin voi hemmetti mitä sähkövirityksiä sinne tehdään jo tehtaalla. Jos omissa sähkövirityksissä ei ole kehumista niin parempaa se on kuin jenkkien tekeleet siinä cherokeessa.


Seon Grand Cherokee ja QD= qudra drive, parhaimman selityksen löydät QD:sta googlesta mutta pää periaatein 100% hydrauliset lukot. Takaapaa alkaa sutia niin kytkee eteen vedon, ei voi jättää esim ristiriipuntaan.
http://www.youtube.com/watch?v=oJoODoMIeoI

Mulla on tuo 3.1 TD eikä ole koneessa muuta vikaa ollut kuun edellisessä 3.1td piti venakopan tiiviste vaihtaa.. eikä ole ollut kummassakaan sitä perus vikaa että sisäilman ohjuri läppien akselit menee poikki. ja tulee toiselle puolelle kylmää ja toiselle lämmintä.
syö matkassa 8.7/100km ja 20% offia ja loput kylä pyöritystä niin 9.8l/100km

Nyt rekkasin pakuksi oman niin vielä halvempi ajaa...

Nerd-O
12.07.2012, 22:03
Onko niissä kaikissa tuo qd vai jossain tietyssä mallissa? Perus autoilija kun ei osaa sanoa onko autossa sellainen vai ei. Siitä nuo Jeepit on hyviä että jos on jotain ongelmaa niin soitto jamantille niin vika yleensä löytyy ja neuvot miten se korjataan. Osatkin sillä oli aina hyllyssä.

Se jeep oli kyllä ihan mukava peli ajella, mut se laatu.. Tomaatti peliä en ole katsellut. En oikein osannut jeepillä ajella metsässä. Se tomaatti vaatii vähän erilaista ajoa. Se aina ryntäsi kaikkien kivien yli mikä ei ollut hyvä homma. En tie pitääkö niitä ajaa jotenkin jarrutellen tai jotain.

offroadjouni
12.07.2012, 22:34
Seon Grand Cherokee ja QD= qudra drive, parhaimman selityksen löydät QD:sta googlesta mutta pää periaatein 100% hydrauliset lukot. Takaapaa alkaa sutia niin kytkee eteen vedon, ei voi jättää esim ristiriipuntaan.Quadra-Drive on kyllä jotain ihan muuta kuin "100% hydrauliset lukot". Tuossa linkki -> http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four-wheel-drive_systems#Quadra-Drive_.28WJ.29) jossa kerrotaan että autossa on Vari-Lok -lukot jotka on selitetty kertaalleen esim. offipalstalla -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40063 .

Jeepp
12.07.2012, 22:45
Hyvä kun selvensit, akseleissa on sit jonku sortin kitkat.
Mulla ainakin lukee vaihekepin vieres et quadra-drive,, varmaan yleisin WJ:ssä, sit on näitä quadra trac yms.
Suosittelen käydä koeajolla tuomosella!

Timo_L
12.07.2012, 23:17
Quadra-Drive on kyllä jotain ihan muuta kuin "100% hydrauliset lukot"

Niin siis kyllähän se pyörintänopeuserot tasaa, eli käsittääkseni pahimmassa tilanteessa on ihan täyslukko. Perustuu tosin kitkapakkoihin ja tuohon gerotorin tuottamaan paineeseen -> kuluva systeemi verrattuna "oikeaan" lukkoon jossa jollain mekaanisella palikalla lukitaan koko systeemi umpijumiin.


Onko niissä kaikissa tuo qd vai jossain tietyssä mallissa? Perus autoilija kun ei osaa sanoa onko autossa sellainen vai ei.

Limited- malleissa on käsittääkseni kaikissa Quadra-Drive, muihin se on ollut optiona. Mutta se on helppo varmistaa kun katsoo vaihdekepin/ nelivedon valintakepin juureen missä lukee mikä nelivetosysteemi autossa on. Tosin joku nerohan senkin voi vaihtaa :D

Se jeep oli kyllä ihan mukava peli ajella, mut se laatu.. Tomaatti peliä en ole katsellut. En oikein osannut jeepillä ajella metsässä. Se tomaatti vaatii vähän erilaista ajoa. Se aina ryntäsi kaikkien kivien yli mikä ei ollut hyvä homma. En tie pitääkö niitä ajaa jotenkin jarrutellen tai jotain.

Yhden auton perusteella ei kannata vielä laatua haukkua, vaikka ei noi XJ- Jeepit mitään maailman laadukkaimpia autoja tosiaankaan ole.. Perustekniikka on kyllä erittäinkin hyvä (dieseliä lukuunottamatta), mutta muuten sitten erinäköisiä pikkuvikoja löytyy riippuen miten autoa on pidetty. Muovia riittää ohjaamossa ja muutenkin tietyistä jutuista näkee että halvalla ne tehdään, mutta mukavia pelejä ajaa ja automaatti on metsässä ihan ylivoimainen kepin hämmentämiseen verrattuna. Jos kivien yli on ryntäillyt niin sitten oli kuskissa vika eikä autossa ;) :D

Dieseliä jos haluat niin kyllä minä noista VM:n tekeleistä pysyisin erossa. Uudemmat WJ:t on mersun koneella (2,7 CRD) ja automaatilla, on luotettavampia kuin italiaanot. Hinnat vain menee yli budjettisi jos haluaa kohtuukilsoilla ja parempikuntoista täältä ostaa. Saksasta, Virosta tai Ruotsista voisi saada jonkun kelpo vehkeen, veroista vain en tiedä mitään..

Zeipii
13.07.2012, 07:42
Joo en lähtis yhden auton perusteella haukkumaan. Itellä on XJ italiaano, eikä ole mitään sähköongelmia/ruostetta mitä tuolla ylempänä porisit. Jotain muuta on saattanut olla :D, niinkuin kaikissa muissakin autoissa. Voi olla ja on varmasti CRD kone parempi, mutta ei ole myöskään ollut kansiongelmia niinkuin täällä vehkutetaan. Koputetaan puuta.

Nerd-O
13.07.2012, 09:07
Onko tuo qd nyt sit etu ja taka akselilla? Jos se on kerran kuluva niin käykö siinä lopulta vaan niin ettei se toimi vai estääkö se ajon sitten?

Jeepp
13.07.2012, 09:23
Onko tuo qd nyt sit etu ja taka akselilla? Jos se on kerran kuluva niin käykö siinä lopulta vaan niin ettei se toimi vai estääkö se ajon sitten?

Siis
Perissä on kitkalukot! Jakolaatikossa tämä "kuluva" georotor" jos se kuluu niin luulis että etuveto katooaa mutten oo koskaan kuullut et 400 000 ajetussakaan ois mitään heikkoa. Kunhan muistaa oikeat öljyt vaihtaa ite vaihan joka kolmannnen moottoriöljyn vaihon yhteyessä eli 30 000km välein. Huoltokirja käskee vaihtaa muistaakseni 40k välein

Mulla on vetänyt aina kaikilla kun on ryösiny pahoissa paikoissa. Näissähän on jatkuva neliveto, sit hidas erikseen.
Käyppä koe ajaan niin et voi enää muuta ostaakkaan ;), ainaku joku käy tätä mun autoo koittaan ni tahtoo syttyä se jeeppi kuume.

Timo_L
13.07.2012, 10:05
Onko tuo qd nyt sit etu ja taka akselilla? Jos se on kerran kuluva niin käykö siinä lopulta vaan niin ettei se toimi vai estääkö se ajon sitten?

Siis
Perissä on kitkalukot! Jakolaatikossa tämä "kuluva" georotor"


WJ:n Quadra-drive- systeemissä on sama levypakka + gerotor- paketti molemmilla akseleilla ja jakolaatikossa. Teoriassa on joo kitkalukko, mutta pystyy lukitsemaan vedon tarvittaessa kokonaan. Ainakin Jeepin tehdaskirjojen mukaan järjestelmä pystyy tarvittaessa ohjaamaan 100% vedosta yhdelle pyörälle. Kyllähän manuaalivaihteisen kytkinkin on luistamaton, miksei olisi tällainenkin? No, uskoo ken tahtoo :D

Normiajossa auto on käytännössä takaveto ja kun luistoa tapahtuu niin vekotin ohjaa mekaanisesti/ automaattisesti (ei siis mitään sähköisiä härpättimiä tai jarrujen kanssa pelleilyä) vetoa eteen tarpeellisen määrän, tarvittaessa aina siihen asti kun etu- ja takakardaani pyörii samaa vauhtia. Toimii nopeammin kuin viskokytkin, visko muistaakseni kerkeää mukaan ~1/8 kierroksen aikana. Aivan täsmälleen samat löytyy akseleilta (Vari-lok), ja samalla tavalla tasoittaa akseleiden väliset pyörintänopeuserot puolelta toiselle.

Hidas puoli jakolaatikossa on "yhtä puuta" eli mekaanisesti lukittu 50/50 voimanjoko, akseleilla vari-lok:it toimii samalla tavalla hitaalla ja nopealla puolella.

JakeHammer
15.07.2012, 11:06
Jeeppiä kehiin vaan! Mä kävin yhtä WJ:tä talvella koeajamassa, ja hiano oli! Se oli tosin 4,7V8, mutta silti!
Suosittelen!

NewJuhani
15.07.2012, 14:28
http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/4880412
:confused:
http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/4833478
:confused:
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/4891316
:confused:
http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/4825950
:confused:
Onko noissa Quadra-Drive?

http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero-sport/4813913
:p
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4918067
:D
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4882606
7:eek:
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4898851
Katsastettu!:p
http://www.nettiauto.com/nissan/patrol/4909855
Isänmaallinen:D
http://www.nettiauto.com/nissan/terrano-ii/4901719
:rolleyes:
http://www.nettiauto.com/range-rover/vogue/2946197
:D:D:D
http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/4916329
9:eek:
http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/4650631
:):):)
http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/4920344
Vähän yli hinta haitarin mut...mieluummin tää kuin bensa Jeeppi
:):):)
"yks omistaja, tällaista ei kaikilla" EIKÄ TUU
:confused::(
http://www.nettiauto.com/uaz/315126/4077769
Nahkasisusta
:D
http://www.nettiauto.com/volkswagen/country/4592204
:cool:
http://www.nettiauto.com/volvo/xc70/4907533
:):):)
http://www.nettiauto.com/volvo/c303/4914469
6:p
http://www.nettiauto.com/willys/-/4875761
Ehkä paras Jeeppi nettiautossa. Vähän laittoa:D
:):):)

-MaTTi-
15.07.2012, 16:40
Jeeppiä kehiin vaan!En uskaltais. :eek:
http://img692.imageshack.us/img692/259/toyota1hn.jpg

Nerd-O
13.08.2012, 13:14
Juup. Nyt kävi sitten niin että hilloille tuli vähän muuta käyttöä ja maasturit jäi vaihteeksi ostamatta. Golfistakin pääsin hienosti eroon ja sen jälkeen tulikin nuo muut kustannukset.. Joten aloin katsomaan Golfin korviketta. Idea oli löytää vielä pihimpi dieseli peli mikä kuluttaisi siis vähemmän ja tilaa olisi suurin piirtein saman verran.

Hieman vitutti kun nelivetoiset Golfit ja Octaviat meni melkein samantien. Audia olisi saanut kanssa, mutta niiden isolohkokoneiden kanssa on kuulemma paljon ongelmia. Joten taas joutui etsiin vajaa vetoista vaikka juuri sellaisesta pääsi eroon. Sitten löytyikin jokaisen masokistin unelma. Yaris Verso 1.4 D4D. Otin sit tuollaisen vaikka toitsut onkin täysin paskoja. Mutta PSA tuotteet olisi vielä paskempia. Ei oikein ollut hyviä vaihtoehtoja :( Joten huonoista vaihtoehdoista toi oli kait paras. Hieman kumma juttu kun tuohon peliin on vaihdettu kahteen kertaan kannen tiiviste ja kerran on vaihdettu täysi moottorin tiivistesarja. Ei kait toitsuihin tuollaisia pidä tehdä? Nehän pitäisi kestää isältä pojalle, ainoa että koppa katoaa siinä välissä. Tuo on onneksi ruostesuojattu pariin otteeseen.

Helvetin ruma laitehan se on. Mutta tilat on erittäin hyvät. Pieni suunnitteluvirhe käynyt keskimmäisen penkin kanssa. Sivupenkit katoaa hienosti lattian alle, mut keskipenkille ei ole paikkaa. Moottorikin on melkoinen tehopakkaus verrattuna Golfin SDI koneeseen. Yllättävän hyvän koneen toitsu on osannut tehdä. Tuntuu myös että tuo olisi Golfia hiljaisempi. Ajo-ominaisuudet ihan perseestä. Onneksi ei tule paljon ajeltua maantiellä vaan kehä 3 sisällä. Kaupungissa tuo on Golfia parempi, koska se on kaposempi ja lyhyempi. Mahtuu jopa Tapiolaan pysäköimään. Varustetaso on myös spartalaista tasoa. Ei kauko-ohjattua keskuslukkoa, ei sähköikkunoita, ei sähköpeilejä ja ajotietokoneesta löytyy täysin turha ominaisuus, eli näyttää keskinopeuden, minkä se myös laskee ihan perseelleen. Mitään muuta se ajotietokone ei osaakkaan näyttää. Orginaalin rokkikoneen viskasin meneen kun se ei löydä edes radiokanavia kunnolla. On myös hieman outoa että mittari ei pidä paikkaansa ollenkaan. 80 vauhtia kun ajelee niin oikeasti mennään 70. Rengaskoko vastaa alkuperäistä. Hieman outoa. Noh. Kesänakit tuohon joutuu kohta ostaa. Alla on Nokian onnettomat renkaat mitkä kuluu silmissä. Volvossa oli samanlaiset renkaat ja siinäkin ne kului silmissä. Ei voi suositella Nokian renkaita ellei halua joka vuosi uusia ostaa.

Talvea varten pitää saada jostain lämpöä tuohon autoon. Tässä muutamana aamuna kokeillut kuin se lämpiää niin 15km työmatkaa niin firman pihalla se alkaa lämmittämään. Sitä ennen puskee ihan kylmää. Joku lisälämmitin tuossa pitäisi olla, mutta nappulasta kun sen aktivoi niin moottorin tyhjäkäynti vaan nousee ja lisälämmitin pysyy hiljaa. Tietääkö kukaan voiko noita lisälämmittimiä itse putsata jollain? Olettaisin että se on karstoittunut ja toimii varmaan kun sen putsaa. Tietääkö kukaan mistä saisi edukkaasti webaston kellon? 680€ asennettuna on melko suolainen hinta vanhaan peliin.

BJ-40/76
13.08.2012, 16:35
Talvea varten pitää saada jostain lämpöä tuohon autoon. Tässä muutamana aamuna kokeillut kuin se lämpiää niin 15km työmatkaa niin firman pihalla se alkaa lämmittämään. Sitä ennen puskee ihan kylmää. Joku lisälämmitin tuossa pitäisi olla, mutta nappulasta kun sen aktivoi niin moottorin tyhjäkäynti vaan nousee ja lisälämmitin pysyy hiljaa. Tietääkö kukaan voiko noita lisälämmittimiä itse putsata jollain? Olettaisin että se on karstoittunut ja toimii varmaan kun sen putsaa. Tietääkö kukaan mistä saisi edukkaasti webaston kellon? 680€ asennettuna on melko suolainen hinta vanhaan peliin.

Eipä taida lämmetä pelkällä kellolla? siinä on siis webasto? mutta kiertovesipumppu taitaa puuttua?
-> tuossa kellossa tulee mukana varmaan uusi johtosarja ja kiertovesipumppu?
ja taitaa toimia väyläohjattuna; siis uutta softaa myös....
ja johonkin muutossarjaan tuli mukana myös liitäntä tankkiin (en muista oliko mikä lämmitin)

p.s ota webaston sulakkeet irti pariksi päiväksi, ja kokeile alkaako toimimaan

Jos on termotop niin todennäköisesti palopesän höyrystin on karstainen, siis se metalli villa? on karstoittunut, ja sitä ei kestä rapata, itse pesin ultraäänipesurilla vuorokauden (yli 10v vanha termotop c, ja kesät veneessä, talvet autossa -> asennettu yli 20 kertaa, ja aina vähintään 2. käyntiin asennuksen jälkeen, ja 2 kertaa jäänyt lähtemättä päälle-> silloin yllämainittu uä-pesu)

Osta uusi "tarvike" webasto, niin saat päälle vaikka puhelimella:) (sopivalla lisälaitteilla)
Noita dsl-lämmittimiä kannattaa käyttää mahdollisimman pitkiä pätkiä yhtäjaksoisesti; jos toimii auton oman ohjelman mukaan, niin saattaa syttyä ja sammua useamman kerran peräkkäin esim. talvipakkasella ruuhkassa seisoissa/ajettaessa -> karstaa pahasti!

Bj Andy
13.08.2012, 18:37
Eli taas osui omaan nilkkaan ja kipeesti..:D:D

No josko siellä toitsulla on ollu epäkelpo momenttiavain... Tai sitten siulla on vaan semmonen tuuri että kohdalle osuvat toyotatkin on jo ooppeleita...

Nerd-O
14.08.2012, 09:02
Tuo 680e hinta sisältää kellon, vesipumpun ja johtosarjan. Pelkät osat ois vajaa 490e. Loppu ois kuulemma 3 tunnin työstä korvausta. Tuo ei käynnisty automaattisesti vaan siellä on oma nappula mistä se käynnistyy ja sammuu. Uudenmaan autohuollon mukaan toitsuissa käytetään eperspräheriä (vai miten se nyt kirjoitetaankin). Kelloa tarvis siihen kun ei ole himassa tolppapaikkaa. Töissä voi käyttää taas tolppaa ja lataa samalla vaikka akkua.

Sit pitää vielä ratkoa miksei se pistä lämpöä. Tuossa pitäisi olla sähkövastukset lämpökanavissa tuomassa lämpöä. Ehkä nekään ei toimi? Hitto kun tuossa ei ole edes lämpömittaria niin ei tiedä kuinka lämpimänä kone käy. Sininen valo kyllä sammuu melko nopeasti, mikä kertoo sen että kone kyllä lämpiää. Tilasin tuohon dealerextremestä bluetooth obd lukijan. Androidille saa obd luku softaa niin voi luurilla seuraa tietoja. Sieltä pitäisi saada keskikulutukset sun muut ulos ja tuon moottorin lämpötilan.

-MaTTi-
14.08.2012, 17:20
ajotietokoneesta löytyy täysin turha ominaisuus, eli näyttää keskinopeuden, minkä se myös laskee ihan perseelleen. Mitään muuta se ajotietokone ei osaakkaan näyttää.

Tietääkö kukaan mistä saisi edukkaasti webaston kellon? 680€ asennettuna on melko suolainen hinta vanhaan peliin.

Onnea oikean automerkin valinnan johdosta! http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif :D

Kyllä sieltä löytyy muutakin, painele trippi-nappulaa vai miten ne nyt menikään, kyllä sieltä löytyy kulutukset ja muutakin.

Osathan ei sisällä ku 50 €:n kellon, pari relettä ja 50 €:n vesipumpun + tietysti nipun johtoja. Puitiin jonku verran aihetta viime talvena, äiteen Jarikseen pitäis tehä sama homma: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14844&page=4

Nerd-O
15.08.2012, 06:43
Ei tuolla trip nappulalla tapahdu mitään. Näyttää vaan keskinopeuden. Kaverin verson kanssa vertailtiin niin sillä tosiaan näyttää muutakin tietoa. Eikä manuaali tunne tuollaista mikä näyttää vain keskinopeuden. Ehkä se namiskuukkeli on rikki? Alkaa kyllä epäilyttään tuo toitsun laatu minkä pitäs kestää isältä pojalle..

Eskimo
15.08.2012, 07:00
Kyllä nyt putosi pohja Nörtin tojotan haukkumiselta.

Nimittäin pitää olla Toyota-fetissi jo pitkällä kun Yaris Verson laittaa :D :D :D

Tästä on hyvä jatkaa Cruiseriin...

farmforest
15.08.2012, 07:27
Mee autokauppaan ja vaihda Isuzuun. Trooper 2.8 turbo on HYVÄ ja HALPA, pieniruokainen ja ennenkaikkea kestävä peli. No joo hitsaamaan sitä saattaa joskus joutua mutta eipä juuri pahempaa. Ja ovat tosiaan suurin osa noita 80-luvun "paskoja" :D
Saisit unelmiesi maasturin mistä ei herkkuja puutu. Keskuslukko, ohjaustehostin ja takalasinlämmitin eivät esittelyjä kaipaa. Ja tämä kaikki tosiaan halvalla. Fronterakin on isuzu. Tehty saman rungon päälle kuin trooper tai campo. Puppekin mahtuu kyllä takaloosteriin ja huoltoautoksi kun vielä rekisteröi niin avot!

Kunnon myyntipuhe ja oma isuzu on vieläkin paskana:D.

T3Syncro
15.08.2012, 10:10
Yarikseen vaan pidempää jousta ja korkeampaa rengasta, niin kyllä nuo toyota miehet huolivat jengiinsä :)
Takakontiin case kaljaa jakolaatikoksi, jaat siitä janoisille.

Nerd-O
20.08.2012, 07:27
Osathan ei sisällä ku 50 €:n kellon, pari relettä ja 50 €:n vesipumpun + tietysti nipun johtoja. Puitiin jonku verran aihetta viime talvena, äiteen Jarikseen pitäis tehä sama homma: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14844&page=4 Sit kun tuon virität äitees yarikseen niin mä voin tuoda sulle tuon yariksen niin kokemuksella osaat siihenkin väkertää saman homman ;-) Voin maksaa extraa.

Yarikseen vaan pidempää jousta ja korkeampaa rengasta, niin kyllä nuo toyota miehet huolivat jengiinsä :)
Takakontiin case kaljaa jakolaatikoksi, jaat siitä janoisille. No itseasiassa tuo tarvis vähän pidempää jousta. Pihasta kun lähtee niin siinä on se reunakivetys. Jos apparin paikalla joku istuu ja ajaa suoraan siitä kivetyksestä alas niin helmat ottaa kiinni. Ja jos takana istuu lapset niin samassa kohtaa vetokoukku ottaa kiinni. Ratkaisu asiaan on ajaa vinosti siitä niin ei ole tuota ongelmaa. Tainnut vähän jouset kyllä kuoleentua ajan myötä. Alkaa vaan entistä enemmän epäilyttään ettei tuo todellakaan kestä isältä pojalle. Ehkä se koskee vaan noita 80-luvun mätiä jojotia?

NewJuhani
20.08.2012, 09:03
Kai tohon jonkun 0.5" korotussarjan saa EMUlta:D

Porvoon Hilma
20.08.2012, 13:00
Kai tohon jonkun 0.5" korotussarjan saa EMUlta:D

Toyota-kerhoon pääsee ilman korostusjousiakin :D

NewJuhani
20.08.2012, 13:49
Joo, mut ei ilman läpikukkivaa norjanruskeaa:eek::rolleyes: