Kirjaudu sisään

View Full Version : Volvon olkalaakerikonversio


Paavo
04.07.2012, 22:22
Aloitin etunapojen kasaamisen, mutta flyingspanners:in olkatappilaakerikonversion kanssa meni sormi suuhun. Hetken miettimällä arvelen paikallistaneeni ongelman, mutta kaipa näitä on muutkin asemmelleet (kun se volvon alkup. olka"laakeri" systeemi on aika paska).

Eli aloitetaan alusta ja varmistellaan että olen kasaamassa osia oikeaan järjestykseen:

Ulkokooli menee adapteriin näin?
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070012.jpg?m=1341430937

Ja spacer kuuluu tänne?
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070013.jpg?m=1341431009

Elikkäs osat menee pulttiin tässä järjestyksessä (spacer samassa paikassa kuin ed. kuvassa, on vaan tuon laakerin takana piilossa)?
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070014.jpg?m=1341431332

Ja shimmilevyt menee siihen missä tuo iso rikka on tässä kuvassa (spacer näkyy laakerin sisällä)?
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070015.jpg?m=1341431586

Spacer kuuluu olla jotakuinki tässä?
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070017.jpg?m=1341432083

Ja sittenkun osat vetää mutterilla kiinni, niin kääntöpäästä tuli tosi jäykkä. Kokeilin laittaa ainakin 3mm shimmejä, ei muutosta. Sit piti tehdä päivä.

Mutta tuo spacer on ulkosyrjältään tosi tiukka tuohon, piti vetää se pultilla paikoilleen. Ja tuo spacer tietysti kääntyy kääntöpään mukana kun renkaita käännellään, eli sen pitäis mitä ilmeisimmin olla vähän väljästi tuossa navan reiässä? Vaseliininkin pitää päästä nousemaan sen ohi?

Elikkäs, spacerin pitäisi olla tässä vähän väljästi?
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070018.jpg?m=1341432408

Eli spacerin ulkopinnasta pitäis ottaa ainakin joku kymppi pois? Ehkä milli jopa parikin, että jäis 0.5-1.0 milliä rakoa navassa olevaan reikään? Siis ei lyhentää sitä vaan tehdä siitä kaitaisempi.

Tässä kohtaa olis varman tiedot aika hyödyllisiä, akseli pitäis saada kasattua huomenna tai viimeistään ylihuomenna, ja jos osia pitää työstää niin mielellään tekis heti oikein.

En kyllä keksinyt miten nämä sais kasattua misään muussa järjestyksessä, mut olis kiva kuulla pikapikaa jos oon ihan hakoteillä noiden osien järjestyksen suhteen.

-Paavo

Edit: otsikosta poistettu "apua" lopusta

Paavo
04.07.2012, 22:29
Kitti on siis tyrkyllä täällä: http://forum.flyingspanners.net/index.php?topic=218.0

Osat näyttää tälle:

http://www.flyingspanners.net/gallery/kingpin//kingpin_conv_complete.jpg

Lisäksi tuli mukana jonkinlainen lajitelma shimmilevyjä, eli aikalailla bolt-on juttu, paitsi ettei kaikki vaan osaa...

Mulla oleva on HD-versio, vähän lujemmasta tavarasta kuin se karvalakkimalli.

Paavo
05.07.2012, 13:19
Eipä vissiin ollut kukaan topikkia katsellut törmännyt tähän, joten spacer menee sorviin ja ulkohalkaisijasta otetaan milli pois, mahtuu sitten paikoilleen ja pyörimään pienellä välyksellä, josta rasva pääsee ylös ja täyttää kaiken o-renkaan sisältä.

Toinen vaihtoehto olis ollut ottaa tuota reikää vähän isommaksi, vingulla pieni pyöräytys vaan, mutta tykkään pitää alkuperäiset osat mulkkaamattomina jos mahdollista.

Kolmas vaihtoehto tietty kasaus orkkisosilla, tähänkin piti valmistautua, Offroadtarvikkeella on sen pakeliitti"laakerin" tilalle laakerimetallista tehtyä osaa, jonka Lipponen oli jo itse ehtinyt testaamaan Laatokalla. Tulee nettisivuillekin varmaan kohtapuoliin.

ugly_hj
05.07.2012, 18:53
Juu mulla on ne lipposen osat ja eipä voi valittaa, hyvin on toimineet.

tapsa4x4
05.07.2012, 20:32
Joskus tollasia kasailin ja muistaakseni meni just noin kasaa ja ihan helposti?
vahva mielikuva että hukkasin johonkin osan noista osista ja jouduin hankkimaan uudet jotka paketissa tallilla mutta eipä niitäkään mistään tänään löytynyt.

Soita Nimimerkki Holst se varmaankin osaa sua neuvoa noitten kanssa.

Paavo
06.07.2012, 22:12
Moi,

sain tänään pari postipakettia ja yhdet osat sorvarilta, ja sit pitä alkaa valitsemaan.

Arpajaisissa voitti tarvikkeen pronssilaakeri, eli tällanen:

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070022.jpg?m=1341602769

Tässä vielä kuva toiselta puoleltakin

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070023.jpg?m=1341602773

Ei vaan ollut ihan bolt-on, aloin simmailemaan ja kun mutterin veti tiukalle niin tuo pronssihela pyöri napaa vasten, eli ihan väärästä paikasta.

Hieman tutkailin niitä pronssiosia sekä vanhoja alkuperäispalloja ja Holstin uusia, molemmat kanitti kovaa kun palloa painoi laakeria vasten. Vanhat pallot kanitti vähemmän, joten aloin työstämään niitä.

Eka "sorvailin" hienollahiekkapaperilla pallot puhtaiksi, tässä kuvassa Holstin fiiberilaakeri ja vanha pallo

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070026.jpg?m=1341602785

Eli 16mm pultti läpi ja poraan kiinni

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070043.jpg?m=1341604897

Sitten jyrsin dremelillä käsivaralta rasvaurat pronssiheloihin, tässä suunnitelma

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070040.jpg?m=1341602836

Ja tässä lopputulos, onneksi ei oo niin tarkkaa?

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070039.jpg?m=1341602832

Lopuksi laitoin himppasen hienoa hiomatahnaa ja istutun pallot heloihin:

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070045.jpg?m=1341605078

Tässä vielä kuva hiotusta pallosta (oikealla, vasen vielä tehtaan ja sisäänajon jäljiltä):

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070042.jpg?m=1341602844

Tästä näkee jotenkin miten osin työstetty pallo (oikealla) on paljon syvemmällä kuin työstämätön (vasen).

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Summer-2012/12070041.jpg?m=1341602840

Hiontajäljestä ei tullut otettua kuvia kun tais olla kiire jo simmaileen, mut pallo painui helaan ainakin millin, eli jos noita ei olis työstänyt niin kohta olis ollut hirmy välys olka-akselilla kun pallo olis ajossa sorvannut itsensä oikeaan paikkaan pronssiholkissa. Tai sit se olis vaan juminut, jolloin pronssi olis pyörinyt pyörännapaa vasten, mikä ei sekään ehkä olis ollut kovin terveellistä.

Apparin puolen sain simmailtua, jätin notkeaksi, 0.8+0.8+0.6 simmeillä liikkuu herkästi ja alalaakeri pyörii sieltä mistä pitääkin, kympi vähemmän niin meni jäykäksi.

Ehkä tää tästä, huomenna pitäis vielä simmata kuskin puoli ja sitten kasata kaikki tapaisin auton alle.

-Paavo

Paavo
06.07.2012, 22:15
Vielä tilastoja

- volvon alkup. pallot 21mm korkeita
- Holstin pallot 20mm korkeita, tarttee kait enemmän simmejä mut on sitten enemmän säätövaraakin
- flying spanners systeemi 27mm korkea, mutteri ei mee perille, eli nylokki ei yllä pultin kierteille, tarttis ilmeisesti hyvää kierrelukitetta (ja ehkä matalamman mutterinkin, ettei ota siihen alhaalla olevan kotelon pohjaan)

Paavo
09.07.2012, 07:14
Tässä tapauksessa hyväksi havaittu o-rengas oli 31mm sisähalkaisija ja 4mm paksu. 3.5 millinen meni työntämällä siihen rakoseen, toi 4mm on just soppelin tiukka, eli liian paksu mutta pitää veden ja hiekan poissa alalaakerista. 31mm sisähalkaisija on vähän napakka.