View Full Version : IKH jarruputkityökalu
pitäis yksi uus tehdä ja pari jarruputkee lyhentää tuli otettua liian pitkät
eli onko tosta kellään käyttökokemuksia
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=jarruputkityökalu
toinen kyssäri HJ60 jarruputken paksuus 4,75mm vai 5,00mm vai ihan jotan muuta ?
ite kun mittasin ni sain 5mm
Juuso4x4
03.07.2012, 19:32
Samannäkönen kun muutkin kiinalaiset jollaisen itekkin omistan. Ajaa asiansa satunnaisessa käytössä.
toi toimii vallan hyvin! kun vaan oppii käyttämään.
puristimen ja kartion väliin täytyy jättää n.5mm putkea näkyviin.
ainut miinus on että tuosta puristemesta jää sellaset rihlat putkeen. ja ne joutuu viilaa alas jotta liitin pyörii/ edes menee paikalleen.
Joskus oon tollasta käyttänyt metsaremontissa, tarvittiin muutama kerta, paljon perkeleitä ja pari ukkoa että sai edes välttävän pään. Mut noitakin on varmaan monelta valmistajalta, ja tämä mun käyttämä oli kyllä jo soppelisti "sisäänajettu", putki tahtoi painua puristaessa sisään, eli olisko ne rihlan josta Oltzi puhuu kuluneet pois?
Aivan samannäköisellä sarjalla, jonka ostin Fixuksesta olen tehnyt MutantRhino Suzuki SJ410 -projektini kaikki jarruputket uusiksi.
Kun ensin olin tehnyt muutaman harjoituspään tein varsinaiset putket. Kymmenen päätä tuli tehtyä eikä yksikään epäonnistunut. Eli kaiketi hintaansa nähden toimiva.
Ostin samalla kertaa myös putken taivutuspihdit, jossa kaksi taivutuskiekkoa, molemmissa kahdelle eri halkasijalle. Nekin toimivat ihan asiallisesti.
mikkocap
03.07.2012, 20:46
ad:lta ostettu samankaltainen sarja itellä käytössä ollut. samaa mieltä kun kaikki muutkin, esim. harjoittelua ehkä vaatii niin että tulee hyviä päitä. välttäviä tuleekin sitten useammin, mutta toimivia juu. ainut vika on se että puristin ei mene kohtuu voimalla tarpeeksi tiukalle, vaan putki luistaa läpi, ja sitten kun päättää käyttää kunnolla jerkkua niin käy lopulta siten että kierteen menee toisesta puristimen siipimutterista tai sitten siitä pultista. kävi just näin. toimi vielä niin kauan että sain veljen fj:hin putket tehtyä siten että lukitsi lukkopihdeillä sen puristimen jäykäksi ja pyöritti vaan sitä toista mutteria.
vika saattoi olla myös käyttäjässä, mutta sanon vaan että ne kierteet siinä puristimessa näyttivät uutenakin juuri siltä että moinen hajoaminen ei tullut täytenä yllätyksenä...
Turbo Isuzu
03.07.2012, 20:58
Olen mie Ladaan teheny mokomalla käikäleellä muutamat pätkät eikä ollu mitään hämminkiä. :cool:
Nostokurki
03.07.2012, 21:01
Eikös tuosta puristusongelmasta pääsisi, kun hioisi esim. rälläkällä niitä yhteenpainuvia pintoja vähän matalammaksi, joku kymppi-pari per pinta pois (eli puristusreiät tulisi aavistuksen soikeaksi)?
Meinasin nimittäin itsekin ostaa juuri tuollaisen mätänetin sarjan satunnaisia hommia varten, ja muistelen että kylmäkonehommissa käytettiin samanmoisia sarjoja ja tuolla pienellä modauksella niistä tuli enemmän kuin toimivat... :)
joku kymppi lisää, ja se ruuvipenkkimalli - on 100 kertaa parempi
ja molempiin, hyvää pehmeetä putkea niin jo onnistuu
ad:lta ostettu samankaltainen sarja itellä käytössä ollut. samaa mieltä kun kaikki muutkin, esim. harjoittelua ehkä vaatii niin että tulee hyviä päitä. välttäviä tuleekin sitten useammin, mutta toimivia juu. ainut vika on se että puristin ei mene kohtuu voimalla tarpeeksi tiukalle, vaan putki luistaa läpi, ja sitten kun päättää käyttää kunnolla jerkkua niin käy lopulta siten että kierteen menee toisesta puristimen siipimutterista tai sitten siitä pultista. kävi just näin. toimi vielä niin kauan että sain veljen fj:hin putket tehtyä siten että lukitsi lukkopihdeillä sen puristimen jäykäksi ja pyöritti vaan sitä toista mutteria.
vika saattoi olla myös käyttäjässä, mutta sanon vaan että ne kierteet siinä puristimessa näyttivät uutenakin juuri siltä että moinen hajoaminen ei tullut täytenä yllätyksenä...
Minulla on piltema vastaava kone mistä kanssa meni jengat huonoksi. Ne tapit on rosteria eli eipä ole ihme kun leikkaa jenka herkästi kiinni. Kaikki koneen jengat kun voitaa esim. kuparirasvalla niin toimii paljon herkemmin. Myös se puristimen jenka.
tuolla aiemmin mainittu ruuvipenkkimalli:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-191260/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-191260/)
ja siitä päivitetty, hydraulinen versio:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kartiotyokalu-191261/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kartiotyokalu-191261/)
Joskus oon tollasta käyttänyt metsaremontissa, tarvittiin muutama kerta, paljon perkeleitä ja pari ukkoa että sai edes välttävän pään. Mut noitakin on varmaan monelta valmistajalta, ja tämä mun käyttämä oli kyllä jo soppelisti "sisäänajettu", putki tahtoi painua puristaessa sisään, eli olisko ne rihlan josta Oltzi puhuu kuluneet pois?
joo helposti se luistaa. mutta kun laittaa väärään eli pienempään koloon ni jo pysyy. ei mulla tahtonu uutenakaan pysyy oikeassa reiässä putki paikoillaan.
Itella on tuo bibleman hydraulinen jarrukalu. Pariin autoon putket sillä tehny ja hienosti pelaa. Kaksoiskartiot syntyy helposti ja siististi. Joskus sitä halpismallia käyttäny ja sanotaan, että siihen halpamalliin en enää koske.
Itsellä käytössä vanhempi (10v) bilteman ruuvipenkkimalli, erilainen kuin siis noissa peen linkeissä, mut sillä saa hyvän joka kerta eikä tartte perkeleitä eikä apukäsiä. Mut tarttee sen ruuvipenkin, eli onnistuu metsässä jos on hyvin varusteltu huoltoauto mukana. Ja sellanen perhon sidontaan tarkoitettu ruuvipenkki ei sit riitä, mitä monesti huoltoautoissa näkee. Lievästi iso ja painava autossa mukana kuljetettavaksi, eli tää on mun mielestä enemmän tallilaite.
Mullaoleva työkalu tällanen (Iironsika postannut topikkiin http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=20739)
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-jarruputkenkartiotyokalu.jpg
-Paavo
tuolla aiemmin mainittu ruuvipenkkimalli:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-191260/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-191260/)
ja siitä päivitetty, hydraulinen versio:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kartiotyokalu-191261/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kartiotyokalu-191261/)
Nuhapumppu
04.07.2012, 09:48
Eikä tuolla ruuvipenkki mallilla tehdä auton alla sitä putkea,toisin kuin tuolla ensinmäisellä. Eli kyllä tuollainen käsikäyttöinen ryssämalli on ihan ok hankinta satunnaisiin päiden tekoon esim. metsässä yms,mutta jos enempi tekee putkia tallissa niin tuollainen kunnollinen kannattaa hankkia,säästää hermoja ja putkia. Ja tuo hinta ero nyt on kuitenkin vähän enemmän kuin sen muutaman kympin,niin sillä itsekkin ajatellut ostaa tuollaisen 20€ sarjan autoon.
Tuo kiristysongelma selvisi itsellä niin että ensin lähinnä putkea oleva ruuvi tiukalle ja sitten se kauempana oleva, tulee enemmän vipua puristukseen. Ja vanhaan lasinkovaan tojotan putkeen ei kannata edes yrittää päätä, enemmän kuin puolet kerroista päättyy repeämään kartiossa. Ennemmin vaikka 5m kieppi uutta pilliä metsään mukaan.
Toimiva keksintö toi IKH motonet malli on, etenkin metsäreissuilla on osoittautunut hyväksi.
Hinta-laatusuhde kuitenkin kohillaan.
Toi "Paavon" kuvan mallin tais olla n. 90€:a ku vielä sitä sai Biltemasta. Ilmeisesti ei kannattanut pitää tota ennään, kun ei mennyt tota kalliimpaa kaupaksi.
Ja kyllähän hyvästä kannattaa aina vähän maksaa, kun se säästää paljon. Ittellä omassa huoltoautossa on kunnollinen ruuvipenkki ihan, eikä mikään sen näkönen sit.
Maasto/auton alla tekoa ajatellen IKH jne, eli noi alta 40€:n työkalut on hyvä olla mukana et saa ensi apua edes ja vaik vähän putkee ja nippooja lokerikossakin. Talliin sit kunnollinen.
p0hamala
04.07.2012, 17:57
IKH/Motonet malli toimii. Sen kerran kun olen tehnyt koko auton putket uusiksi niin on toi asiansa ajanut. Hienommilla vehkeillä varmaan hyvä tehdä ammatikseen mutta harrastepelinä IKH riittää.
T/P & Disco1
helmapelti
04.07.2012, 18:19
Halpistyökalut toimii monesti kun niitä hieman säätää, sama kai kinkki tunkissa jossa ei ole koneistettuja pintoja. kun hieman hioi niin toimii paremmin. Itse käytän halpis vehkeitä ja jotkut jopa toimii.
:D hyvinhän toi ikhn jarruputkityökalu tuntuu toimivan hintaasa nähden , hetki meni et miten se toimii . mut onpahan nyt sit työkalu ni saa sahvarilla tehtyy uuden putke jos katkee/ repee irti .
Hessu888
05.07.2012, 12:09
vanhaan lasinkovaan tojotan putkeen ei kannata edes yrittää päätä, enemmän kuin puolet kerroista päättyy repeämään kartiossa.
Tojotan jarruputket taitaa olla terästä tai ei ainakaan kuparia ole.
Ja tästä tuli tietty sekin mieleen että pitäis nikkaroida joku sopivanmittainen jarruputki autoon valmiiksi, aika paljon helpompi vaihtaa koko putkin kuin alkaa metsässä nikkaroimaan halppistyökaluilla vähän lyhyenläntään putkeen uutta päätä. Laitetaanpa tehtävälistalle... (ja kas kummaa, siellähän oli jo aika monta muutakin vastaavaa asiaa...) :-)
Tuosta jarru putki kojeesta itelläki on sama härveli, toimii ihan ok jos vaan on pelkkää kupari putkea. Eli ei esim sitä mitä motonet myy nikkeli/kupari seosta, käy sekin jos lämmittää putken sitten onnistuu nätisti.:)
Pitänee kokeilla itekkin tuota lämmittämistä.
Mulla siis myös tuo samainen kartiotyökalu mutta en ole saanut tuollaiseen kupari/nikkeliputkeen yhtään päätä onnistumaan.
Nuhapumppu
06.07.2012, 09:25
Ja tästä tuli tietty sekin mieleen että pitäis nikkaroida joku sopivanmittainen jarruputki autoon valmiiksi, aika paljon helpompi vaihtaa koko putkin kuin alkaa metsässä nikkaroimaan halppistyökaluilla vähän lyhyenläntään putkeen uutta päätä. Laitetaanpa tehtävälistalle... (ja kas kummaa, siellähän oli jo aika monta muutakin vastaavaa asiaa...) :-)
Tässä taas tulee se ongelma että koskaan ei tiedä mikä putki sieltä katkeaa,on varautuminen yhtä tuurissa kuin lottoaminen. Melkeimpä parin metrin kieppi putkea,irtopäitä ja tuo työkalu autoon niin sillä korjaa kyllä tarvittaessa vaikka 2putkea. Ja eihän metsässä ole koskaan kiire mihinkään:D
Gary Grand
02.01.2013, 07:52
Mulla on parissa autossa ollut tuo kielletty "ylimääräinen jatkos" takajarruputkessa n. puolivälissä ja yksi valmis parimetrinen putki varuiksi.
Parimetrisenkin putken kun saa sullottua tarvittaessa vaikka konehuoneeseen, mutta alimittaista ei yleensä saa venytettyä sopivaksi...
Eli tuo yksi pitkä putki käy mihin vaan kohtaan autossa.:cool: Eikä asiallinen liitos auton alla ole vielä yhdenkään katsurin silmään pistänyt häiritsevästi. Tietysti se on saattanut olla sen verran massan ja kuran peitossakin ettei ole huomannut..:confused::rolleyes:
Nyt tuli kylläkin mitta täyteen noiden putkien kanssa, kun onnistuin eilisiltana katkaisemaan jarruletkujen vaihdossa kummankin etuputken Chevystä.. Pitää käydä hakemassa ihan kunnollinen päättelykone, niin ei jatkossa enää homma tyssää siihen, että joutuu lähtemään kaupunkireissulle emännän autolla:mad:
itse on tullut aina tehtyä tollasella ruuvipenkkimallilla, siinä ei ainakaan tunnu että tarvitsisi lämmitellä tuota kupari/nikkeliputkea, sillon tällön tulee vähän pitkiä putkia kun tekee mielummin pitkän kun lyhkäsen, ylimääräisen pituuden saa hukattua helposti kun tekee sellaisen ylimääräisen tärinän vaimentimen :) esim pyörittämällä tiukasti putken ruuvarin kahvan ympärille tiukasti, käytän yleensä umpirautaista prässiholkkia niin on ainakin tukeva.
tollanen ruuvipenkki malli on kyllä kömpelö jos pitää auton alla tehdä jatko tai jostain syystä päitä puristella siellä, se onnistuu jotenkuten kun käyttää apuna isoa mutterisorvia ja survoo sen jonnekkin palkin tai tukivarren väliin, jos ei ole apukäsiä.
Ei tunnu onnistuvan sit ollenkaan. Ekalla sarjalla sain ehkä kolme yritystä kun se puristinkärjen pää meni tohjoksi. Vaihdoin uuteen ja siitä meni ekalla kerralla. Palautin toisenkin sarjan Motonettiin ja hain IKH:ltä kolmannen, en keksi mitään muuta ku et joku maanantaierä Motonetillä? Ihan 4,75mm kuparinikkeliputkea tuo on. Jos tuolla kolmannellakaan ei onnistu nii mikä perkele tässä on :D Kaikenmaailman ohjeet luettu (joita ei tuu sarjan mukana ollenkaan, voipi mennä vähän aikaa opetellessa ilman ulkopuolista apua) vaan eikai tossa voi muuta olla ku valmistusvika ku toi kärki menee heti?
Miulla on biltemasta haettu ihan saman näkönen ittu erkele aatana laitos, sillä varmaan ~30 päätä tehty ja näkyyhän siinäkin pienet jäljet tossa kärjessä mut ei oo haitannu käyttöä.. Käytätkö niitä käikäleitä :D ollenkaan vai koitatko tehä vaan levitettyjä päitä?
Mulla on ollut bilteman halpissetti ainakin viimeset 12v ja sillä on safarilla väännetty joskus putki per päivä tahdilla jarruja kasaan. Samoin kaikkiin käyttiksiin väännetty putket. Loistava vehje kun vaan taitaa homman. Tossa vaikein on saada putkenpään lytistyksen jälkeen kartio suoraan kun jostain syystä tahtoo pyrkiä sivuun. Toimii kuitenkin ongelmitta kun vaan kiristää tarpeeks paikalleen laittaessa, silloin kartion pieni virhe korjautunee kun se litistyy paikalleen. Tarkka paikka on jättää putkea vain holkin mitan verran ulos kiristystyökalusta muuten menee kartion teko helposti vinoon, ainakin omassa setissä. Pitää myös varoo ettei kiristä liikaa ettei jää liian vähän paksuutta jolloin voi korkata läpi kun kiristää paikalleen. Kerran oli mettässä jollain mukana sellanen pro malli mut se oli ihan hiton vaikee käyttää ja lopulta putket taidettiin tehdä bilteman värkillä.
Samaa tyyliä näyttää tuo Biltema vehje olevan, vähemmän vaan putkikokoja http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarruvaijeri--johto--putki/Jarruputket/Kaksoiskartiotyokalu-2000016992/
Onkohan toi kärki kromattu tai jotenkin muuten käsitelty? Hopea väriltään kun IKH:n vehkeessä on musta. Pitääpä hakea tuollanen Bilteman vehje kans, jos tuo kolmaskin IKH paskoo ittensä niin voipahan kokeilla välillä muutakin :D
Mulla oli eniten hankaluuksia saada se eka lytistys sisäänpäin suoraan. Helpotti kun teki paljon reilumman ulkoviisteen
Samaa tyyliä näyttää tuo Biltema vehje olevan, vähemmän vaan putkikokoja http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarruvaijeri--johto--putki/Jarruputket/Kaksoiskartiotyokalu-2000016992/
Onkohan toi kärki kromattu tai jotenkin muuten käsitelty? Hopea väriltään kun IKH:n vehkeessä on musta. Pitääpä hakea tuollanen Bilteman vehje kans, jos tuo kolmaskin IKH paskoo ittensä niin voipahan kokeilla välillä muutakin :D
Mulla oli eniten hankaluuksia saada se eka lytistys sisäänpäin suoraan. Helpotti kun teki paljon reilumman ulkoviisteen
tuo on todella tarkkaa siinä että putki pitää olla ihan suorana tuossa jos jo väännelty putkea johonkin suuntuun niin silloin yleensä pieni heitto tulee. Toinen minkä olen huomannut että kun putkileikkurilla leikkaa niin itse viilalla viilaan sen pään ihan tasaiseksi kun leikkuri jättää pyörömaiseksi hieman sitä. Kolmas ihan rauhaksee asettaa keskeisesti myös niinkin että kiristys tuon tsydeemin on ihan suorassa eikä vinottain vaikka itse kartio työkalu olisi ihan suorassa itse putken päällä ja ihan hitaasti lähtee kiristämään koko ajan seuraamalla jos lähtee kallistumaan. Ps niinkuin täällä jo moni sanonut tuolla päällä ei ole mitään merkitystä vaikka menee tuollaiseksi se bilteman työkalu vastaava menee ihan yhtälailla ja vaikka tuo pää on tuollainen sillä saa ihan hyvät päät tehtyä jos osaa itse kapistusta käyttää.
Tuossa on tehty tuplana eli ekana sillä missä on se tappi joka menee jarruputken sisään ja sit toisen kerran pelkästää tuolla vääntimellä
Vanhemmassa bilteman vehkeessä ei ollut tota kallistumis ongelmaa ja kyllähän se v*ttu pe*keleitä saa aikaan auton alla jossain rungon välissä väännellä ja sit huomata, että muutenkin lyhyestä putkestä meni vielä pää lusuun
Tutulla oli joskus jokkismiesten tekemänä sellainen kahvamallinen pikapuristin. Ulkonäöstään muistutti silikoni prässiä ja teki kuulemma sellaista hybridi pallo-kartio päätä, joka toimi miten ny jokkisautossa tartti
Ja tais olla niin, et puristaminen kiristi sen putkenpidikkeen, ois varmasti näppärä, putki reikään pohjaan asti ja kahvasta pumppaamaan
En koskaan päässyt näkemään sitä läheltä, mutta onko kellään käsitystä millainen se vois olla, puristamaan varmasti tarttee kyllä raavaan miehen
Tai voishan sitä keventää pienellä ilmasylinterillä :D
Miten se muka voisi tehdä hyvän kartion jos se pää on tohjona? Mulla se kartio pyörii putkea vasten (eikä kartion ja kierreosan välistä vaikka öljysin) ja heti kun se tohjona oleva kartio pyörii putkea vasten niin putkikin on tohjona.
E:niin sulla on menny suoraan lyttyyn. Mulla se pääsi käymään vinossa joten se raapii sen putken pään aina
Miten se muka voisi tehdä hyvän kartion jos se pää on tohjona? Mulla se kartio pyörii putkea vasten (eikä kartion ja kierreosan välistä vaikka öljysin) ja heti kun se tohjona oleva kartio pyörii putkea vasten niin putkikin on tohjona.
E:niin sulla on menny suoraan lyttyyn. Mulla se pääsi käymään vinossa joten se raapii sen putken pään aina
kai sulla sentään silmät on josta näet kuvista mun kartion kunnon ja millaisia sillä saa silti aikaan? :D
Mulla tulee tommosia. Huomasin että se puristimen kärki ei edes ole samassa keskiössä kierteen kanssa niin siksi ne vastakappaleetkaan ei pysy suorassa vaikka miten asettelee ja viimeistelee putken pään. 1/4 kierrosta pystyy kiristään ja sit pitää löysätä ja asettaa uudestaan. Ekan puristuksen saa isolla vaivalla jotenkuten onnistumaan mutta sitten kun alkaa kärjellä painamaan niin se raapii putken pään paskaksi koska se kärki on paskana. Vois ehkä toimia jos kärki ei pyörisi putkea vasten vaan sieltä toisesta välistä. Muttakun ei niin ei.
Edes se putken katkaisija ei toimi oikein, rullat pyörii kyllä sormella mutta ku laittaa putken väliin niin eipä pyöri enää ja jää rullista jäljet putkeen. Ei vaikutusta kuinka tiukkaan terän painaa.
Kaitsu67
06.05.2016, 13:15
Olis kanssa liipasimella hankkia tollanen työkalu, pitää varmaan kerätä tästä topicista ranking näiden välille
IKH
Motonet
Biltema
(Puuilo?)
Olis kanssa liipasimella hankkia tollanen työkalu, pitää varmaan kerätä tästä topicista ranking näiden välille
IKH
Motonet
Biltema
(Puuilo?)
Mulla on Vata merkkinen, en muista mistä ostin mutta uskallan suositella.
Kyllä noissa halpiksissa jotain eroja on. Lainasin joskus serkulta biltemalaisen. Sillä tehtiin Kaikki Bj:n putket uusiksi, ja muutama pikkujuttu lisäksi. Ostin samanlaisen, mutta sillä onnistuu vain yksi kolmesta. Jotain pikkuputkea sai tehdä viisi, ennen kuin piti.
Nyt on bilteman penkkimalli. Hyvä ja helppo.
Kyllä noissa halpiksissa jotain eroja on. Lainasin joskus serkulta biltemalaisen. Sillä tehtiin Kaikki Bj:n putket uusiksi, ja muutama pikkujuttu lisäksi. Ostin samanlaisen, mutta sillä onnistuu vain yksi kolmesta. Jotain pikkuputkea sai tehdä viisi, ennen kuin piti.
Nyt on bilteman penkkimalli. Hyvä ja helppo.
Kaverilla oli silloin se vanha biltis, laatikkohan oli samanvärinen?
Mulla tulee tommosia. Huomasin että se puristimen kärki ei edes ole samassa keskiössä kierteen kanssa niin siksi ne vastakappaleetkaan ei pysy suorassa vaikka miten asettelee ja viimeistelee putken pään. 1/4 kierrosta pystyy kiristään ja sit pitää löysätä ja asettaa uudestaan. Ekan puristuksen saa isolla vaivalla jotenkuten onnistumaan mutta sitten kun alkaa kärjellä painamaan niin se raapii putken pään paskaksi koska se kärki on paskana. Vois ehkä toimia jos kärki ei pyörisi putkea vasten vaan sieltä toisesta välistä. Muttakun ei niin ei.
Edes se putken katkaisija ei toimi oikein, rullat pyörii kyllä sormella mutta ku laittaa putken väliin niin eipä pyöri enää ja jää rullista jäljet putkeen. Ei vaikutusta kuinka tiukkaan terän painaa.
teetköhän sä oikeessa järjestyksessä tai sit sulla on saatanasti liikaan ollut putkea yli aloituksessa tuohan on tullut ylitte reilusti tuosta muotista mihin se pitäis istua :D
Teen oikeassa järjestyksessä. Putkea oon laittanu sen vastakappaleen korkeuden verran yli eli n. 5mm. Paljonko itselläsi on ollut?
jomppe86
08.05.2016, 22:09
Joo hyvä vehe kun ostat sitä kiepillä olevaa putkea niin onnistuu... se on pehmeämpää ja jos joutuu auton omiin putkiin tekemään pään niin käytä lämpimänä vaikka toholla niin et säre niitä rihloja
Näin. Putkea vain vastakappaaleen alaosan verran yli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=171&pictureid=192293
Voisko joku Bilteman sarjan omistaja mitata paljonko 3/16" ja 1/4" vastakappaleissa on tuo korkeus? Tai 4.75mm ja 6.35mm, kummin ne nyt on merkitty. Noista kun googlettaa ohjeita niin nähdäkseni kaikissa on pykälä niissä kappaleissa http://knowhow.napaonline.com/wp-content/uploads/2015/04/IMG_3097_01.jpg IKH:n sarjassa ei oo pykälää. Eikä käyttöohjeita. Ja kaikki vastakappaleet on saman korkuisia joka kummastuttaa kun kuvittelis että isommassa putkessa on isompi kartio
Kannattaa ostaa kerralla hyvä. Tuo IKH:n tekele on vähän lelun oloinen. Toki ei alle 30 eurolla ihmeitä voi odottaa :)
Kannattaako maksaa 250e hyvästä jos tarvii vehjettä kerran ja ehkä joskus toiste? :D Mä vääntelin putken valmiiksi ja teetän ne päät jossain pajalla niin saapahan ton homman valmiiksi. Piti vielä testailla tuota IKH:n vehjettä mutta unohdin tietenkin lopun jarruputken hallille
Ehdottomasti kannattaa ostaa se kunnollinen kerralla jos vanhojen autojen kanssa pulaa. Ei niin kallis investointi ostaa kunnon pään tekokone päitä ja putkea. Maksaa se omakin aika ku kiireellä lähet ehtimään ja onko mikään paja auki ja hyvällä tuurilla otat vielä ylsä sakot siihen niin tulee sekin hintoihisa.
lavanelikko
09.05.2016, 17:10
Hyvin noilla halpiksilla pärjää, kun pari kertaa reenaa... XJ:n putket tehty kaikki uusiks tuommosella... Tais olla Biltema. Ei muista ja sarja töissä...
Jos tarttee kerran 5 vuodessa pari päätä tehdä, niin tulee se kpl;lta hintoihin tolla 250e laitteella joka todennäköisesti katoaa tai varastuu jossain vaiheessa 10vuotista taipaletta
Tai sit jos metässä pitää matkassa niin kerran pitkälleen suohon niin ne kartiot on sit siellä :(
Sit on mun mielestä eri asia jos vaikka johonkin autoon tekee kaikki putket uusiksi et taka-akselissakin on niitä päitä jo sen 6
Mites onko kukaan kokeillut lyömällä tehdä kartioita?
Oon tehny putket silleen että tuo puristava osa on "väärinpäin" eli en oo painanu tuohon reiän kartioon vaan tasaista päin :)
http://knowhow.napaonline.com/wp-content/uploads/2015/04/IMG_3097_01.jpg
Itse työkalu on aikanaan motonetista ostettu, useaan autoon putket tehty.
Teen oikeassa järjestyksessä. Putkea oon laittanu sen vastakappaleen korkeuden verran yli eli n. 5mm. Paljonko itselläsi on ollut?
joo kyllä tuo 5mm kuulostaa aika suurelta olisko mulla joku 3mm maks mitä tulee se siitä yli. ja se tappi putken sisään minkä kokoinen putki on sit sen puristaa sen verran että se pohjaa siihen telineeseen missä putki on kiinni. tämän jälkeen kun sen poistaa pitäisi olla kaunis pyöreähkö muoto ales kaartuva siinä jarruputken päässä. Ja jos tahtoo sen kaksois hommelin tehdä nyt pelkästää sillä kartiolla ei mitään väliin ja se kannattaa vaikka tehdä niin et aluksi puristaa vain vähän ja aukaisee jos näkee tarpeelliseks puristaa lisää. kuitenkin jos puristaa liikaa se halkeaa se putki. kyllä siihen tulee sitten oma statsi kun muutaman putken on vääntänyt.
juu muutaman kerran ku harjottelee ni alkaa sujuu sillä halvimmalla työkalulla.
kerran ku ei meinannu onnistua ni lämmitin sitä putken päätä jotta hiukan pehmisi. saaks sillai tehä vai kärsiikö kestävyys?
Tässä koitin äsken kuvata millaisen sain äsken mutta tosiaan jos putki on valmiiksi hieman kiero tulee päästäkin epäsymmetrinen.
Tuossa tarkemmin katsottuna millainen lopputulos. Koitin tehdä mahdollisimman hyvät ohje kuvat :D
juu muutaman kerran ku harjottelee ni alkaa sujuu sillä halvimmalla työkalulla.
kerran ku ei meinannu onnistua ni lämmitin sitä putken päätä jotta hiukan pehmisi. saaks sillai tehä vai kärsiikö kestävyys?
en uskalla sanoa tuohon mitään joku ammattimies vois tuohon vastata :D
Bilteman epäkeskon hinta näemmä noussut parikymppii siitä, kun sen ostin, mutta on edelleen sama laite kamasalaisen kanssa, mutta vaan parisataa halvempi.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-2000020712/
Huonompia ei kai kannata ostaa?
Ostin biltemasta pääsiäisen paikkeilla, 150€ makso ja joka putki onnistu ekalla, enkä ole ennen tehnyt eikä ollu mitää hajua miten tehdään.
Etuakselille tein putket ja motonetistä kieppikamaa
Nyt on putket. Bilteman 149e kampe, ekalla kerralla tuli hyvä. Erikseen ostettu putkileikkurikin on 100x parempi kuin IKH:n 25e vehkeessä vaikka näyttää lähes samalta. Terä on terävä ja rullat pyöriviä!
Omalla kokemuksella sanoisin siis että jos ei kiire oo niin osta IKH:n 25e (tai Bilteman 35e, sama toimintaperiaate, entä laatu?) sarja. Jos toimii niin hyvä homma, jos ei niin vie takas ja teetä ne päät tai osta parempi vehje jos perse kestää.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-2000020712/
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Putkileikkuri-2000016948/