PDA

View Full Version : Miksi BJ42 takajarrut laahaavat?


Samppi
01.07.2012, 13:39
Eli ongelma on otsikon mukainen, säädän kengät sopivan lähelle rumpuja, ajelen muutaman päivän ja taas alkaa laahaus jommalta kummalta puolen. Ongelma alkoi kenkien vaihdon yhteydessä. Käsijarrun avulla toimiva automaattisäätö säätää hihnat liian lähelle rumpua, mutta minkä takia? Olen kokeillut löysätä käsijarruvaijeria ja säätää käsijrruvipujen toppari ruuveja mutta aina sama vika. Mikä tässä voi olla pielessä? Ei huvittaisi hitsata säädintä jumiinkaan.

Bj Andy
01.07.2012, 17:32
Tuo vika saattaa poistua ajan kanssa. Eli sitten kun kengät on mukautuneet siihen rumpuun ja liikematka on oikea.

Ei niitä toimivia säätöjä ainakaan kannata hitsailla...

Saisikohan sen nokan mikä kääntää sitä säätöä jotenkin menemään siitä ohi??

BJ-40/76
01.07.2012, 20:16
jos rummut kuluneet, ja kengät "nimellismitassa" niin rumpu/kengät joustaa niin paljon että tuo maksimi liike saa säädön loksahtamaan seuraavaan kireämpään asentoon.

siis kengät pois, ja ruuvipenkkiin:

hio varovasti jarruhihnasta, kengän puolivälistä, tuota materiaa pois.
(siis jarruhihnan puolesta välistä, esim puoli milliä, mikäli hihnat eivät ole kuluneet koko matkalta, ja kun välillä sovitat kenkää rumpuun, niin hiomatarve selviää siitä.)

Samppi
02.07.2012, 11:46
No nyt tuli järkeen käypää teoriaa.:cool:
Rummuthan ovat suuret, ties kuinka monesti sorvatut ja hihnat uudet, uuden rummun mittojen mukaiset.
Ajattelin että sinneppähän sopeutuvat mutta eihän nuo ole puolessa vuodessakaan sitä vielä tehneet. Otan jarrut taas kerran auki ja tällä kertaa en pelkästään säädä vaan sovitan lamellilaikalla hihnat rumpuihin. Eipä tullut mieleenkään että hihnat voisivat joustaa.

estate
02.07.2012, 14:20
Kaverilla halkes Volvosta ylikokoon sorvattu rumpu kun joutui tekemään vähän äkäisemmän jarrutuksen (pyärät lukkoon 40:n vauhdista asfaltilla). Sitä ennen oli pari viikkoa säätänyt jarruja kun ei ollut millään meinannut saada toimimaan ja säätöjä pysymään paikallaan. Avattiin kaikki jarrut ja tarkistettiin rumpujen sisähalkaisijat niin oli sorvattu reilusti sallittua isommiksi, meni vaihtoon jokainen. Yhdes amerikan ooppelis oli periksi antavaa rumpua vahvistettu rummun ympärille sovitetulla pannalla, ei sekään mitenkään kovaa luottamusta herättänyt. Eli kannattaa tarkistaa se rummun sisähalkaisija ettei ole sorvattu liian isoksi (ja että on pyöreä).

Villeri
02.07.2012, 14:45
en kyllä alkaisi jarrukenkiä hiomaan. on helpompikin konsti. eli alasimen päällä kuulapäävasaralla koputella sitä kengän sisäpuolella olevaa rautaa (pystyssä kenkään nähden) jolloin se rauta venyy ja kenkä suoristuu.. näin on joskus jopa katsastusmies neuvonut :)

Bj Andy
02.07.2012, 15:03
en kyllä alkaisi jarrukenkiä hiomaan. on helpompikin konsti. eli alasimen päällä kuulapäävasaralla koputella sitä kengän sisäpuolella olevaa rautaa (pystyssä kenkään nähden) jolloin se rauta venyy ja kenkä suoristuu.. näin on joskus jopa katsastusmies neuvonut :)

Empä ole ennen moista kuullu. Onko ihan kokeiltu juttu että toimii???

Vaan tuo hiominen on kyllä se ylesemmin käytetty tapa.

autotohtori
02.07.2012, 15:15
Veikkaisin että sinulla on ilmaa jarruissa, joka on tullut sinne kun jarru on jumittanut. Sen johdosta lämmennyt niin paljon että jarruneste on kiehunut sylinterissä.

Villeri
02.07.2012, 15:23
Itse ei ole tarvinnu testata mutta työkaveri kerto tehneensö niin useemmanki auton kanssa ja väitti toimivan. Eli sitä kengän jäykistettä kun vasaroi niin se venyy ja kenkä suoristuu.

AlluK
02.07.2012, 15:59
Itse ei ole tarvinnu testata mutta työkaveri kerto tehneensö niin useemmanki auton kanssa ja väitti toimivan. Eli sitä kengän jäykistettä kun vasaroi niin se venyy ja kenkä suoristuu.

Tälleenhän ennen sovitettiin kengät rumpuun, olis vaan paree jos se tehdään irtokenkään jossa ei ole kitkapintaa vielä niitattu kiinni, en tiedä kuinka toimii liimatuilla kitkapinnoilla, lähteekö pinnat irti.

BJ-40/76
02.07.2012, 19:24
en kyllä alkaisi jarrukenkiä hiomaan. on helpompikin konsti. eli alasimen päällä kuulapäävasaralla koputella sitä kengän sisäpuolella olevaa rautaa (pystyssä kenkään nähden) jolloin se rauta venyy ja kenkä suoristuu.. näin on joskus jopa katsastusmies neuvonut :)

Noin juuri tehtiin aikanaan, siis silloin kun laivat oli puuta ja miehet rautaa:D

MUTTA:

Kun kuulapää vasaralla koputtelet kengän Runkoa; siis sitä metalliosaa mihin sekä säätö, sylinteri että kitkpinnan alla oleva teräs koskee/kiinnittyy,

NIIN:

a) kuulapää vasaralla saat metallin laajenemaan vain osasta kengän runkoa, pistemäisesti ja mahdollisesti vielä toispuoleisesti.(pitäisi olla leikkuutamppimainen työkalu ja kääntää kenkää...)

b) kun nykykengät on pelkästään liimattu, sekin voi aiheuttaa ongelmaa? ennen oli pelkästään niitattu...

SIIS: teoriassa! koputeltu kenkä voi muuttaa muotoaan rasituksen/lämpätilan mukaan?
Vaikka asbesti on kielletty, niin hiomapöly ei ole terveellistä!
-> ota jarrut auki, kengät ja runpu käteen ja hio kenkä kerrallaan pariksi!
(huomaat aika äkkiä, mistä kenkä kantaa, kun pikkuisen hierot sitä rumpuun, toki jos rumpu urilla, niin huomttavasti vaikeampaa.....
Itse en hiosi kenkien päästä noin 2-3 cm mittaa, sillä huomattavan helposti tulee hiottua kenkää liikaa...)

Onhan sulla kengät oikeassa järjestyksessä? muistaakseni kengät on erillaiset rummussa, siis 2+2 kenkää:confused:

Noiden rumpujen särkyminen on tosiaankin mahdollista, mutta jos pysytään valmistajien arvojen sisällä edes rullamitta tarkkuudella, niin takarumpujen porsiminen bj-42;ssa on varmaan hyvin epätodennäköistä?

Mutta jos joku reilusti ylikokoon sorvattu rumpu, ja vakiokengät siitetään pariksi, niin rumpu joustaa millimetri tolkulla jokaisella kierroksella 2 kertaa kovassa jarrutuksessa:( ja kenkä lasittuu keskeltä, joten ei kulu muotoonsa:o, rumpu väsyy ja särkyy

Akipell
02.07.2012, 19:42
jarrumännänpäät väärinpäin 180astetta .Pääsylinterin säädöt pielessä,tai palautusjousi puuttuu. sekä jos kengät ei ole tarpeeksi lähellä... no silloin ei vaan riitä pääsylinterin tuotto työntään kenkiä rumpuun. tämmöisiä ongelmia ainakin itsellä ollut. noi rumpujarrut on kyllä kaikenkaikkiaan todella oksettavat ja työläät huoltaa.sudet jo syntyessän:)

ZAU
02.07.2012, 22:56
Hiomallahan nuo kengät sovitetaan rumpuun,itellä on siihen hommaan oikein tehtaanpaapan tekemä kone ja hyvä tulee.Tohon edelliseen kommenttiin voisin sanoa että rumpujarrut on parasta mitä suomen olosuhteihin voi vaatia,tuppaa noi levyjarrut taka-akselilla olemaan aina paskana ja kalliita korjailla.

Bj Andy
03.07.2012, 09:59
Hiomallahan nuo kengät sovitetaan rumpuun,itellä on siihen hommaan oikein tehtaanpaapan tekemä kone ja hyvä tulee.Tohon edelliseen kommenttiin voisin sanoa että rumpujarrut on parasta mitä suomen olosuhteihin voi vaatia,tuppaa noi levyjarrut taka-akselilla olemaan aina paskana ja kalliita korjailla.

Tätä komppaan täysin. Bertassa riittäisi kyllä ne pienemmätkin rummut takana varsinkin talvella, tai sitten se paineen säädin.

Ja niin vähillä korjauksilla ja huolloilla on tähän asti päästy kuin vain mahdollista.

Tosin talvi ongelmista selviää ajamallla nelikko päällä....