Killman
10.04.2005, 17:27
Jamant, ja muillekkin.
Eka legi 1h 85 km. Satoi, pyyhkijöitä joutui käyttämään (säästellen) muu kulutus pois ei valoja tuuletinta tms., kun kone kävi jännite laski täydestä yön yli ladatusta akusta kulussa 11.75V:iin. Kone sammuksiin akussa 12.0V siis ihan OK. Latasin 15A laturilla pitäen latausjännitteen 14-15V:ssa n. 2h. lopussa latausvirta laski 14,5V napajännitteellä 2-4A:iin ja totesin että täysi on.
Toinen legi 1,5h 125km sade loppui, vain liikunnan tarvitsema sähkö. Loppumatka kaupungissa, lukuisia liikennevaloja, paljon jarruja ja kiihdytystä. Lopussa auton käydessä 11,65V ja 1/2h levänneenä 12,1V. Tosta jännitteen alenemasta joku fiksu laskee paljon pelkkään koneenkäymiseen menee virtaa (puola, ruisku, p-a pumppu, automaatti, professori, mittarit etc.) Näyttää siltä että täydellä akulla ilman valoja ja muita kuluttajia pääsee 150km/2h ainakin (ei takuuta!) Sitä en tiedä miksi lyhyemmällä legillä jännite laski enemmän (sade?), toisen legin jälkeinen mittaus ei tapahtunut heti ajon jälkeen, n. 1/2 tutia myöhemmin.
havaintoja:
-tuntuu vievän enemmän virtaa moottoritienopeuksilla yli 120kmh ja kiihdyttäesä, p-a pumppu, ruisku?
-referenssiksi: jarrutus (valot, ei ABS) pudotti napajännitettä enemmän kuin kiihdytys.
-jos puolan etc käynnin ohjauksen (excl. ruiskutus, p-a pumppu ja laatikko) kulutus on vakio niin virtataloudellisin nopeus n. 85-95km/h jos haluaa päästä mahdollisimman pitkälle.
Jos tää tulisi jollekkin tarpeeseen joskus.
Niin, ja tästä se alkoi:
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Killman-saa%20sahkoa.JPG
Eka legi 1h 85 km. Satoi, pyyhkijöitä joutui käyttämään (säästellen) muu kulutus pois ei valoja tuuletinta tms., kun kone kävi jännite laski täydestä yön yli ladatusta akusta kulussa 11.75V:iin. Kone sammuksiin akussa 12.0V siis ihan OK. Latasin 15A laturilla pitäen latausjännitteen 14-15V:ssa n. 2h. lopussa latausvirta laski 14,5V napajännitteellä 2-4A:iin ja totesin että täysi on.
Toinen legi 1,5h 125km sade loppui, vain liikunnan tarvitsema sähkö. Loppumatka kaupungissa, lukuisia liikennevaloja, paljon jarruja ja kiihdytystä. Lopussa auton käydessä 11,65V ja 1/2h levänneenä 12,1V. Tosta jännitteen alenemasta joku fiksu laskee paljon pelkkään koneenkäymiseen menee virtaa (puola, ruisku, p-a pumppu, automaatti, professori, mittarit etc.) Näyttää siltä että täydellä akulla ilman valoja ja muita kuluttajia pääsee 150km/2h ainakin (ei takuuta!) Sitä en tiedä miksi lyhyemmällä legillä jännite laski enemmän (sade?), toisen legin jälkeinen mittaus ei tapahtunut heti ajon jälkeen, n. 1/2 tutia myöhemmin.
havaintoja:
-tuntuu vievän enemmän virtaa moottoritienopeuksilla yli 120kmh ja kiihdyttäesä, p-a pumppu, ruisku?
-referenssiksi: jarrutus (valot, ei ABS) pudotti napajännitettä enemmän kuin kiihdytys.
-jos puolan etc käynnin ohjauksen (excl. ruiskutus, p-a pumppu ja laatikko) kulutus on vakio niin virtataloudellisin nopeus n. 85-95km/h jos haluaa päästä mahdollisimman pitkälle.
Jos tää tulisi jollekkin tarpeeseen joskus.
Niin, ja tästä se alkoi:
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Killman-saa%20sahkoa.JPG