View Full Version : HJ60 Mörkö projekti (hidas)
sekahj60/61
25.06.2012, 13:18
Aloitetaan ny omakin rojekti kun se näyttäis olevan niin hauskaa ja helppoa:D
Joo kuten otsikosta näkee niin tollasen hojon parantelua olis luvassa, kun noita ei näyttäny olevan vielä tarpeeksi esillä:D:D Tää on sitten eka "iso" projekti, joten älkää ihmetelkö jos juttu tökkii ja kuvat on perseestä. rakentavaa kritiikkiä ja kantapään kautta opittuja neuvoja voi laittaa, otan niitä mieluusti harkintaan.
Mutta asiaa: Tarkoitus olis tehä ensimmäisenä tolle jousitukselle muutos, eli kierre jouset ja rooverin tukivarret. kuvia tulee elinten luovuttajista ja hojosta jahka opin sen:D Että tämmöstä tulossa
Artzi_ip
25.06.2012, 18:35
Aloitetaan ny omakin rojekti kun se näyttäis olevan niin hauskaa ja helppoa:D
Joo kuten otsikosta näkee niin tollasen hojon parantelua olis luvassa, kun noita ei näyttäny olevan vielä tarpeeksi esillä:D:D Tää on sitten eka "iso" projekti, joten älkää ihmetelkö jos juttu tökkii ja kuvat on perseestä. rakentavaa kritiikkiä ja kantapään kautta opittuja neuvoja voi laittaa, otan niitä mieluusti harkintaan.
Mutta asiaa: Tarkoitus olis tehä ensimmäisenä tolle jousitukselle muutos, eli kierre jouset ja rooverin tukivarret. kuvia tulee elinten luovuttajista ja hojosta jahka opin sen:D Että tämmöstä tulossa
ei taida rooverin varsissa riittää kantavuus 60 hoojiille... vai meinasikko leimata ?
Samsonite
25.06.2012, 18:50
Eikös ne 130 defen varret ollu miljuunan tonnin vehkeet ?
sekahj60/61
26.06.2012, 22:51
samaa ne nuoret katastusnatsinalut yritti selittää ja meinasivat että taka-akselin PAINOT:confused: riittäis. mutta mitä niitä painoja kattomaan kun akselit ei vaihu:D. Akselikohtaiset painot ei vaikuta jos akselit ei muutu muunlaiseen tahi muun merkkiseen. otin sitte etu ja taka tukivarret mukaan asemalle ja löin net älykkäimmän sedän eteen. tuumas että: joo noi nuoret kattoo akselipainoja eikä moottorin tehoja tai jarrutus voimaa. tuo hänelle niin menee läpi:D ei vissii oo ne muut nähny minkälainen huonekaluputki pitää sitä taka-akselia paikoillaan alhaalta rankessa:D rooverifanit ei sitte vedä herneitä:D Ja onhan rooverin etutukivarret paljon kovemmalla kuormituksella jarruttaessa kuin jokku hojon loppuun ajetut lehtijouset. Työvoitto katastusasemasta.
Niin siis ne "uudet" tukivarret pitää olla sellaisesta vehkeestä jossa akselipaino on sama tai suurempi kuin HJ:ssa.
Onko rooverin (mikä malli) akselipainot samat tai suuremmat kuin hj:ssa?
Noin niinkuin jos virallisesti mennään.
Ei ole tosiaankaan ihan sama minkälaisilla tukivarsilla ne akselit siellä kiinni on.
HDJ tai ison defenderin varret voi olla leimauskelpoiset sen kummemmin kikkalematta. :D
sekahj60/61
27.06.2012, 12:41
No johan on. kaikki keskittyy akseliPAINOIHIN. akselit ei vaihdu...problem?:D
katsastuaseman päämies hyväksyi jo muutoksen nähtyään etutukivarren kuten jo edellisessä kirjottelussa ilmaisin. Ei näitä muutos juttuja voi sokkona ruveta tekemään, kaikki on jo käyty kysymässä/hyväksyttämässä. Ja hdj:n etutukivarret on heikommat kuin rooverin joten niillä mennään.
Niin ja kuvia yritän jo illalla:o
Gravehill
27.06.2012, 12:53
No johan on. kaikki keskittyy akseliPAINOIHIN. akselit ei vaihdu...problem?:D
Kyllä. Jos niis rooverin varsis ei kantavuus riitä, niin autosi on turaus ja epäpätevän katsastusmiehen hyväksymä. Kyllä noi jousitustyypin vaihdot pitäis tehdä ihan asiallisesti kun niitä vielä saa puuhastella..:rolleyes:
Artzi_ip
27.06.2012, 13:42
No johan on. kaikki keskittyy akseliPAINOIHIN. akselit ei vaihdu...problem?:D
katsastuaseman päämies hyväksyi jo muutoksen nähtyään etutukivarren kuten jo edellisessä kirjottelussa ilmaisin. Ei näitä muutos juttuja voi sokkona ruveta tekemään, kaikki on jo käyty kysymässä/hyväksyttämässä. Ja hdj:n etutukivarret on heikommat kuin rooverin joten niillä mennään.
Niin ja kuvia yritän jo illalla:o
niin no nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat tolla että akselit ei vaihdu.. ?? eihän ne akselit siinä nyt liity mitenkään siihen että paljonko etu-akselille tulee kuormaa niiden "UUSIEN" tukivarsien kautta.. ! siksi tähän asti ainakin kun ollaan näitä vehkeitä rakennettu niin tukivarret on pitänyt aina olla paremmalla kantavuudella olevasta autosta. eli MAX akselimassat RANGE VS HOJO. eli eihän se niin toimi et akselit on samat niin nehän kestää saman minkä ennenkin ja sitten tuenta on suzuki carrystä ja auton omapaino 2300 kg :D
sekahj60/61
27.06.2012, 13:45
No jotta kenellekkään ei tulisi pahaa mieltä niin missä hinnoissa pyörii tuommoiset hdj:n tai defen tukivarret. en löytäny äkkiä ettimällä. Ja niitähän pitää sitten olla 4kpl joten jos kauhia hinta niin jatkan noilla hiluilla.
helmapelti
27.06.2012, 17:30
Ei kukaan pahoita mieltään muutoksistasi ennenkuin myyt hienon autosi eteenpäin, silloin ostaja luottaa että saa turvallisen leimatun auton eikä välttämättä ymmärrä autoista/tekniikasta mitään. Toiset ajaa autolla niinkauan kun se liikkuu ja korjaa jotain kun se pysähtyy, harrastaja seuraa tehtyjen muutoksien kestävyyttä mutta uusi omistaja ehkä ei.
Itse kun ostin hj:n projektiksi leimattuna niin kaikki takarungon kantavat millin rosteripelti korjaukset irtosi 60cm sorkkaraudalla vetokoukkua myöden. Teki mieli lähettää kuvia sähköpostissa leiman antaneelle konttorille mutta jäi lähettämättä. Rungon olisi käytännössä saanut poikki sorkkaraudalla, ei hyvä.
Hyviin tapoihin kuuluu tehdä muutoksia ajoneuvon turvallisuutta heikentämättä ja siihen säädöksetkin pyrkii tähtäämään, aina käyttötarve ja sitä rajoittava laki ei osu kohdalleen.
Itsellänikin on autossa ja renkaissa muutoksia joita en anna muiden käyttöön, silti olen muutokset pyrkinyt tekemään mahdollisimman kestäviksi ja myönnän että nekin voisi tehdä vieläkin paremmin..
sekahj60/61
27.06.2012, 18:57
Juu, noihin pakkeli + pelti korjauksiin törmänny itekkin (4 ovi rangen runko poikki) joten maastureihin laitettava "pelti" on minimissään 3mm. ja mitä lakeihin tulee niin eikös ne katsastusinsinöörit tiedä mitä autolle voi tehdä:D.
Kun tämä jousitusaihe tuntuu olevan niin arka niin jatkan tarinointia kun on vinssin siirron, korin korjauksen ja moottorin piristyksen aika.:D
p.s. Suuret kiitokset sille joka on aikoinaan väsännyt kyseisen auton flippi keulan.
helmapelti
27.06.2012, 20:53
Eiku kaikki tänne vaan ja oma "suodatin" kommentteihin käyttöön. Uskoisin että hyvää useimmat neuvojat tarkoittaa ja nämä keskustelut auttaa kaikkia samoja projekteja suunnittelevia. :)
Odotellaan niitä muitakin muutos päivityksiä:)
autotohtori
30.06.2012, 09:04
Miten etenee ???:)
knucklebone
30.06.2012, 10:06
Niin ja kuvia yritän jo illalla:o
Kuvia kansalle? HJ -pornoa ei tälläkään palstalla ole koskaan liikaa... :)
sekahj60/61
03.07.2012, 10:13
Eli projekti nytkähtäny eteenpäin akseli pudotettu pois, runko paikattu(Vastahan tuo on 29v täyttäny, kuinka se ny noin:D) kun oli jo menossa poikki ja akseliin on ilmestyny uusia kiinnikkeitä. kiinnikkeet on 5mm+vahvistus ja rooverin orkkis olis ollu 3mm+vahvike, joten taitaapi kestää:D pistän ny kuvia ja ihan ennakkoon akselikuvassa on vielä kuona sauman päällä.