PDA

View Full Version : Jeep Wrangler ei käynnisty


Fuji
24.06.2012, 12:36
Wrange TJ jätti motarin varteen. Tankki täyteen ja noin 10km ajon jälkeen auto sammui ja jäi tielle. ennen sammumista mittarit heitti häränpyllyä ja auto nytkytti. Kun tankkasin autoa ja laitoin pistoolin täyttöreikään, kuului pitkä tuhaus tankista eli siellä oli paine, ei vissiin ihan normaalia? onko jotain huohotusongelimia vai mikä avuksi?

Swoop
24.06.2012, 13:19
Jätä tankin korkki auki ja kato mitä tapahtuu.

Fuji
24.06.2012, 13:58
Jätä tankin korkki auki ja kato mitä tapahtuu.

Kokeiltu on, starttaa mutta ei käynnisty.
Mites nuo mittariston varoitusvalot muuten menee, kun käännän virrat päälle niin kaikki valot palaa ja vähän ajan päästä kaikki sammuu, ja sitten taas syttyy keltainen valo josssa avaimen kuva ympyrän sisällä, jossa puolittain viiva päällä, ajonesto?

Timo_L
24.06.2012, 14:14
Tankissa ei pitäisi kauheasti olla alipainetta vaikka olisi imuroinut tankin ihan tyhjilleen, pieni suhaus avatessa on kyllä ihan ok. Minkä ikäinen TJ ja millä tekniikalla (nelonen vai kuutonen, manuaali, 3- vai 4-pykäläinen automaatti?), ne on sieltä oleellisesta päästä vikadiagnooseja miettiessä..

Kaikki valot pitää syttyä kun virrat lyö päälle (valojen tarkistus), ajoneston valolta tuo kovasti vaikuttaa ja jos se on päällä niin ei auto luonnollisesti pelitä.. edit: muistaakseni toi avaimenkuva taitaa itse asiassa viitata siihen "sentry key"- systeemiin, eli ovia avatessa aktivoidaan/deaktivoidaan ajonesto. Valo numero 4 mittaristossa mikä jää palamaan?

http://jeep-manual.ru/images/TJ2004i/2004_TJ_Wrangler93_123_html_m73f2c014.jpg

Fuji
24.06.2012, 14:42
4.0 koneella ja 5-manuaali, eikai niitä muita jeeppejä olekaan..=) ja vuosimalli 2000.

ja juurikin tuo numero 4 kuvaamasi merkkivalo. Tuo kyllä on syttynyt joskus ajonaikanakin palaamaan, mutta ei ole vaikuttanut ajamiseen..

Timo_L
24.06.2012, 15:13
Jos nyt en ihan väärin muista niin vaikka olisi ajonesto päällä, pitäisi tuonikäisenkin silti käynnistyä mutta sammuu jokseenkin välittömästi. Jos se on sentry- valoa vilkutellut aiemminkin niin voisi hyvin olla jotain kontaktivikaa sentry- moduulin johdon/ liittimen ja PCM:n välillä?

Mittarit ei pitäisi heitellä häränpyllyä sentryn takia, se kuulostaa enemmän mittariston kontaktivialta tjsp.. Lukeeko mittaristossa mitään tekstejä? Jonkin verran on XJ:ssä ainakin ollut uudemmissa "No bus"- vikoja missä kontaktit on huonona, vilkaisin TJ:stä ja kyllä niissäkin on satunnaisesti vastaavaa ollut. Toisaalta ei pitäisi vaikuttaa moottoriin eikä käynnistymiseen.

Sammuiko auto tyyliin vapaalla rullatessa, veto päällä vai miten?

Fuji
24.06.2012, 15:58
Mitään tekstejä en ole ainakaan huomannut, tai ei ainakaan enää jää palamaan kun yrittää käynnistää.. ja kun auto sammui, saattoi check engine palaa, mutta en ole aivan varma.
Auto sammui vetopäällä motarilla kiihdytyksessä, ohituskaistalla 4-vaihde silmässä ja kaasu melkeen pohjassa.=) ja sitten nolona tien sivuun..

..joo ja tosiaan se avaimen kuva on palanut siinä varmaan vuoden päivät, silloin tällöin..

offroadjouni
27.06.2012, 21:20
Jos kaikki mittarit hyppelee niin kuulostaa että jännite on liian matala. Minulla on muistaakseni tehnyt saman tapaista kun akun napa ei ole ollut kunnolla kiinni. Voisiko esim. maadotus olla huonossa kunnosa ja käynti pysähtynyt sen vuoksi?

pee
27.06.2012, 21:30
sanooks bensapumppu mitään kun kääntää virtaset päälle ?

Fuji
30.06.2012, 15:28
sanooks bensapumppu mitään kun kääntää virtaset päälle ?

Mistä tuota pumppua pitäis lähteä kuulostelemaan?

lavanelikko
30.06.2012, 15:38
Mistä tuota pumppua pitäis lähteä kuulostelemaan?

Takaosasta tankin läheltä ainakin omassa kuuluu selvä "hurina", kun laittaa virrat päälle.

Sten
01.07.2012, 08:38
Takaosasta tankin läheltä ainakin omassa kuuluu selvä "hurina", kun laittaa virrat päälle.

...ja se kestää vaan muutama sekunti kunnes käyttöpaine on saavutettu.

Jos kaikki mittarit hyppelee niin kuulostaa että jännite on liian matala. Minulla on muistaakseni tehnyt saman tapaista kun akun napa ei ole ollut kunnolla kiinni. Voisiko esim. maadotus olla huonossa kunnosa ja käynti pysähtynyt sen vuoksi?

Onko akussa tarpeeksi virtaa ettei vaan laturi on antanut periksi ja sen takia virta ei riitä ylläpitämään jännitetason. (On käynyt mulla kerran kun vaan pysähtyi ajossa) Hiilet lyhyet tai didodisilta on mennyt mutta antaa tarpeeksi virtaa että latausvalon sammuu. Jos nyt varoitus valo on vikkunut ennenkin niin se on yksi mahdollisuus.

Fuji
02.07.2012, 17:26
...ja se kestää vaan muutama sekunti kunnes käyttöpaine on saavutettu.

juu eipä kuulu surinoita eli oiskos se pumppu tullu tiensä päähän! eli missä se nytsitten fyysisesti sijaitsee? vai oiskos sitten johdoissa jotain häikkää..


Onko akussa tarpeeksi virtaa ettei vaan laturi on antanut periksi ja sen takia virta ei riitä ylläpitämään jännitetason. (On käynyt mulla kerran kun vaan pysähtyi ajossa) Hiilet lyhyet tai didodisilta on mennyt mutta antaa tarpeeksi virtaa että latausvalon sammuu. Jos nyt varoitus valo on vikkunut ennenkin niin se on yksi mahdollisuus.

Niin ei ole vilkkunut latauksen valo vaan se avaimen kuva..

lavanelikko
02.07.2012, 17:42
Pumppu on tankissa tai välttömässä läheisyydessä...

Jeeper
02.07.2012, 17:47
Tutki bensapumpun rele myös......

http://www.scribd.com/doc/79237446/218/FUEL-PUMP-RELAY-PCM-OUTPUT

offroadjouni
02.07.2012, 20:47
Tsekkaa tekeekö se pumppu painetta jos et ääntä kuule. Koneen päällä on sellainen venttiili bensaputkissa, ja kun siitä painat niin näät tuleeko painetta vai ei.

Fuji
03.07.2012, 14:11
Tsekkaa tekeekö se pumppu painetta jos et ääntä kuule. Koneen päällä on sellainen venttiili bensaputkissa, ja kun siitä painat niin näät tuleeko painetta vai ei.

Kiersin korkin auki siitä venttiilist ja painoin sitä venttiiliä jolloin bensa lensi. sen jälkeen käänsin virtaset päälle ja yritin käynnistää. sitten kiersin taas korkin auki ja kokeilin samaa uudelleen venttiiliä painamalla jolloin ei enää bensa lentäny.. eli ei ilmeisesti sitä painetta tuu?

Rele ilmeisesti kunnossa, koska töötille samanmoinen ja sitä kokeilemalla ei tahtunu muutosta..

ZAU
03.07.2012, 17:12
Ajonesto päällä,oli jossain autossa samanlainen vika joskus,koodattiin ajonesto ja toimi.

JAMANT
03.07.2012, 17:43
Ajonesto päällä,oli jossain autossa samanlainen vika joskus,koodattiin ajonesto ja toimi.

Ajonesto ei estä autoa käynnistymästä!! Jeepit käynnistyy kyllä, mutta sammuu kahden sekunnin käynnin jälkeen!!! Ei pysty ajamaan, on siis ajonesto!!

Kyllä tuo nyt kuulostaa pumppuvialta ja pumppu sijaitsee tankissa, ensin kannattaa mitata pumpun liittimeltä, tuleeko sinne edes sähköä, sitten jos tulee, tankki irti...

lavanelikko
03.07.2012, 18:37
Ajonesto ei estä autoa käynnistymästä!! Jeepit käynnistyy kyllä, mutta sammuu kahden sekunnin käynnin jälkeen!!! Ei pysty ajamaan, on siis ajonesto!!

Kyllä tuo nyt kuulostaa pumppuvialta ja pumppu sijaitsee tankissa, ensin kannattaa mitata pumpun liittimeltä, tuleeko sinne edes sähköä, sitten jos tulee, tankki irti...

Mielestäni omituisinta tässä on se, että sammumisen jälkeen polttoainelnjassa on painetta, mutta uusi startti ei saa siä aikaseksi... Eikös wranglerissa ollut etuvastus pumpulle? Onko se kaput?1

JAMANT
03.07.2012, 19:31
Mielestäni omituisinta tässä on se, että sammumisen jälkeen polttoainelnjassa on painetta, mutta uusi startti ei saa siä aikaseksi... Eikös wranglerissa ollut etuvastus pumpulle? Onko se kaput?1Ei oo enää etuvastusta vuosimallin 1993 jälkeen!!

Ataka
23.07.2012, 12:05
Moro!
Uutena foorumilla ja painin samanlaisen "ei käynnisty" ongelman parissa. Oma peli myös 4.0 manuaali ja vuosikertaa 1999.
Selvisikö se Fujille mikä oli Wranglerissa vikana?

Sen verran olen omaani tutkinut että bensapumppu ei hurise-> syystä ettei bensapumpun johdoille tule tankille jännitettä, konehuoneeseen kylläkin (uusi alkuperäinen bensapumppu vaihdettu pari vuotta sitten). Ja bensapumpun rele ei myöskään pidä sitä ääntä mitä pitäisi ( releen toiminta testattu töötillä).

Ja itsellä samoin jää palamaan se keltainen "No key" merkkivalo.

Sen PCM boxin käytin myös irti ja kuivasin, koska siellä oli vettä! Itse boxin sisältö ei kuitenkaan silmämääräisesti näytä hapettuneelta.. Meneekö "käynnistys" tämän boxin kautta??

Olisko antaa vinkkejä kuinka edetä, ennenkuin vie auton valohoitoon? Kiitoksia jo etukäteen! :)

JAMANT
23.07.2012, 13:05
Moro!
Uutena foorumilla ja painin samanlaisen "ei käynnisty" ongelman parissa. Oma peli myös 4.0 manuaali ja vuosikertaa 1999.
Selvisikö se Fujille mikä oli Wranglerissa vikana?

Sen verran olen omaani tutkinut että bensapumppu ei hurise-> syystä ettei bensapumpun johdoille tule tankille jännitettä, konehuoneeseen kylläkin (uusi alkuperäinen bensapumppu vaihdettu pari vuotta sitten). Ja bensapumpun rele ei myöskään pidä sitä ääntä mitä pitäisi ( releen toiminta testattu töötillä).

Ja itsellä samoin jää palamaan se keltainen "No key" merkkivalo.

Sen PCM boxin käytin myös irti ja kuivasin, koska siellä oli vettä! Itse boxin sisältö ei kuitenkaan silmämääräisesti näytä hapettuneelta.. Meneekö "käynnistys" tämän boxin kautta??

Olisko antaa vinkkejä kuinka edetä, ennenkuin vie auton valohoitoon? Kiitoksia jo etukäteen! :)

Sulla on todennäköisesti se PCM pimeenä, jos siellä on vettä, ei siellä välttämättä edes näy yhtään mitään vikaa, kun ei niistä pintaliitoskomponenteista pysty silmällä näkemään, onko ne kunnossa vai ei... Mutta jos ei PCM ohjaa relettä, on todennäköisesti PCM pimeänä (on noita ennenkin tullut vastaan)!!! Ja starttaus ei mee PCM:n kautta, mutta sytytys ja polttoaineensyöttö menee... PCM:lle tulee kyllä tieto virtalukolta, että nyt startataan, mutta sama tieto menee sitten myös solenoidille...

Ataka
23.07.2012, 13:41
Sulla on todennäköisesti se PCM pimeenä, jos siellä on vettä, ei siellä välttämättä edes näy yhtään mitään vikaa, kun ei niistä pintaliitoskomponenteista pysty silmällä näkemään, onko ne kunnossa vai ei... Mutta jos ei PCM ohjaa relettä, on todennäköisesti PCM pimeänä (on noita ennenkin tullut vastaan)!!! Ja starttaus ei mee PCM:n kautta, mutta sytytys ja polttoaineensyöttö menee... PCM:lle tulee kyllä tieto virtalukolta, että nyt startataan, mutta sama tieto menee sitten myös solenoidille...

Siinä boxissahan on sellainen lokerorakenne ja sitä vettä oli siellä takaosassa ei siis varsinaisesti komponenttiosastolla.. Boxissa näkyi selviä jälkiä, että sitä on jostain syystä käytetty aikaisemminkin auki.
Mutta voiko olla niin huono säkä, että ainoastaan se komponentti joka ohjaa sytytystä jne. on ainoastaan boxissa sökönä? Voiko tuolle boxille nyt sitten enää tehdä mitään vai onko uuden osto edessä? Entä jos joltain löytyisi käytetty boxi, niin onko vain lyödä paikalleen ja lähteä ajelemaan vai vaatiiko jotain koodauksia? Mitähän lie uusi boxi kustantaa..:D

JAMANT
23.07.2012, 13:59
Siinä boxissahan on sellainen lokerorakenne ja sitä vettä oli siellä takaosassa ei siis varsinaisesti komponenttiosastolla.. Boxissa näkyi selviä jälkiä, että sitä on jostain syystä käytetty aikaisemminkin auki.
Mutta voiko olla niin huono säkä, että ainoastaan se komponentti joka ohjaa sytytystä jne. on ainoastaan boxissa sökönä? Voiko tuolle boxille nyt sitten enää tehdä mitään vai onko uuden osto edessä? Entä jos joltain löytyisi käytetty boxi, niin onko vain lyödä paikalleen ja lähteä ajelemaan vai vaatiiko jotain koodauksia? Mitähän lie uusi boxi kustantaa..:D
-96 lähtien vaatii aina koodauksen!! Mutta ainakin vois kokeilla ehjäksi tiedetyllä, että lähteekö käyntiin!! Meiltä lähtee noin kerran vuoteen jenkkeihin korjattavaksi erä boxeja, osan pystyy korjaamaan, kaikkia ei, mutta silloin tulee korvaava tuote tilalle...

Fuji
05.10.2013, 12:33
Otetaas juttu taas esille.
oma Wrangler edelleen tallissa mykkänä.. kaikkea mahdollista kokeiltu, ei vaan käynnisty.
selvisikö nimimerkki Atakalle, mikä oli autossa vikana, näytit painineen vastaavan ongelman parissa??

offroadjouni
06.10.2013, 09:03
Otetaas juttu taas esille.
oma Wrangler edelleen tallissa mykkänä.. kaikkea mahdollista kokeiltu, ei vaan käynnisty.
selvisikö nimimerkki Atakalle, mikä oli autossa vikana, näytit painineen vastaavan ongelman parissa??Kerros nyt tarkemmin: Tuleeko sekä kipinä että bensa koneelle asti? Onko sinulla jo suorasytkällä varustettu malli vai perinteisellä virranjakajalla? Minulla on vara-PCM itsellä 2004-mallista jos tarviit testilainaan, mutta oletan että se toimii pelkästään suorasytkän kanssa. Sijaintina Helsinki-Tuusula.

toyota4x4
06.10.2013, 09:56
Otetaas juttu taas esille.
oma Wrangler edelleen tallissa mykkänä.. kaikkea mahdollista kokeiltu, ei vaan käynnisty.
selvisikö nimimerkki Atakalle, mikä oli autossa vikana, näytit painineen vastaavan ongelman parissa??

olisikko myymässä tota?? voisin ostaa niin pääset eroon tosta jos ei kerran käyttöö ole autolle.

Fuji
09.03.2014, 09:34
Otetaas juttu taas esille.
oma Wrangler edelleen tallissa mykkänä.. kaikkea mahdollista kokeiltu, ei vaan käynnisty.
selvisikö nimimerkki Atakalle, mikä oli autossa vikana, näytit painineen vastaavan ongelman parissa??

Kiitos nimim. Atakalle, nyt on saatu Jeep jälleen tulille!!!!

Semmonmen vielä askarruttaa että tätä uutta boxia kun ei ole koodattu tähän mun Jeepiin, niin pitäisikö se tehdä? tais siis ite boxi on koodaatu VIN:lle mutta SKIMille ei.

Vm.on siis 2000 ja auto lähti käytiin pcm-boxin vaihdolla ilman ajonestonn koodauksia. Ongelmana nyt välillä että kun lopettaa ajamisen niin jos yrität vartin sisällä lähteä uudelleen liikenteeseen, niin jää vilkuttamaan ajoneston valoa. Auto kyllä käynnistyy mutta sammuu eli ajonesto päällä. siinä kun sitten vartin taas odottelee niin ajoneston valo sammuu ja matka jatkuu...

Pitäisikö tuo ajonesto siis resetoida tälle uudelle boxille vai mistä johtuu?
vai olisiko tämän ylipäätään pitänyt käynnistyä boxin vaihdon jälkeen jos ajonestoa ei ole resetoitu uudelle boxille?

offroadjouni
09.03.2014, 16:38
Itse testailin tässä juuri omaa 2001-vuoden wrankkua toisella PCM:llä. Samalla kertaa pitää vaihtaa myös avain ja rattipylväässä oleva avaimen vastaanotin SKIM, tai muuten auto sammuu heti käynnistumisen jälkeen. Tuo kolmikko pitää siis olla samasta autosta lähtöisin. En tiedä miten tuo VINille ohjelmoiminen toimii, että pitäisikö PCM:n automaattisesti tulla yhteensopivaksi ajoneston kanssa.

Fuji
11.03.2014, 14:42
...Samalla kertaa pitää vaihtaa myös avain ja rattipylväässä oleva avaimen vastaanotin SKIM, tai muuten auto sammuu heti käynnistumisen jälkeen. Tuo kolmikko pitää siis olla samasta autosta lähtöisin. En tiedä miten tuo VINille ohjelmoiminen toimii, että pitäisikö PCM:n automaattisesti tulla yhteensopivaksi ajoneston kanssa.

sitä juuri mietin että poistaisko ongelman tuo mahdollinen SKIMI resetointi tuolle uudelle pcmlle, ettei tekis tuota ajoneston vilkutusta, jos starttaa uudelleen heti ajon päätyttyä?