View Full Version : Jakopää "ongelma" VIISAMMAT auttakaa! ( Kuvien kera...)
TOPPAHOUSU
24.06.2012, 12:26
Eli auto on Pajero vm.1989 3.0 V6 Bensa. ( SOHC )
Laitan tähän alkuun ensin yleisiä tietoja kuvien muodossa, niin päästään alkuun...
Ensimmäiseksi kuva, josta käy ilmi sytytys järjestys ja virranjakan tiedot
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/Ohje.jpg
Tässä sitten kuva jakopään säätömerkkien kohdista
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/SOHC.jpg
Tässä kuva josta käy ilmi, että sylinterien 2-4-6 nokka-akselin merkki on kohdallaan
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/Syliterit2-4-6.jpg
Tästä kuvasta taas käy ilmi, että sylinterien 1-3-5 nokka-akselin merkki on myöskin kohdallaan
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/Sylinterit1-3-5.jpg
Lisäksi kuva kampiakselista, jonka kohdistusmerkki on myöskin kohdallaan
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/Kampiakseli.jpg
Nyt seuraakin sitten kysymys....
Eli alla olevasta kuvasta käy ilmi, että virranjakajan pyöriä ei olekaan ykköspytyn kohdalla vaikka 1 sylinteri on ylimmässä asennossaan.? Pyörijä onkin 2 ja 6 sylinterien välillä ?? Miten tämä on mahdollista, koska käsittääkseni pyörijän pitäisi olla ykkös sylinterin kohdalla, kun se on TDC- kohdallaan??
( 1- Sylinterin kohta on varmistettu tulpan reijästä ja se täsmää, myös kampiakselin merkkiin )
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/Kansijapyrij.jpg
Samsonite
24.06.2012, 12:39
Poistotahin loppu ?
TOPPAHOUSU
24.06.2012, 12:50
Poistotahin loppu ?
Voihan se ollakin...
Ihmetyttää vain kun mulla on toinen samanlainen kone tallin lattialla ja siinäkin on pyörijä kakkospytyn kohdalla kun konetta pyörittää käsin ja saa kaikka jakopään merkit kohdilleen...
( Kone otettu toimivana pois paikoiltaan... )
Pitää varmaan pyöritellä konetta vielä yksi kerta ympäri, niin näkee sattuuko se sitten kohdilleen...
Eipä satu kohdilleen tuossa toimivassakaan koneessa vaikka kampiakselin päästä pyörittelin useita kertoja ympäri...
Jos ei muuta niin pyöräytä tulpanjohtoja pykälällä vastapäivään niin eikös se satu jo aika lähelle.
Minkälainen ennakonsäätö tuossa jakajassa on?
TOPPAHOUSU
24.06.2012, 13:14
Jos ei muuta niin pyöräytä tulpanjohtoja pykälällä vastapäivään niin eikös se satu jo aika lähelle.
Minkälainen ennakonsäätö tuossa jakajassa on?
Ennakonsäätö tapahtuu löysyttämältä jakajan alta yksi mutteri ja kääntelemällä sitten jakajaa...
Pitää varmaan ottaa ventiilikopat irti, niin näkee varmemmin mikä vaihe koneessa menossa....
( Kehtuuttaa vain tuokin operaatio, kun se on aika työläs homma... )
Mutta eipä sekään tuota pyörijän asentoa oikein muuta...
TOPPAHOUSU
24.06.2012, 13:24
Taisi muuten selvitä...
Tässä Haynesin kirjan kuvassa taitaa olla virhe!
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/Ohje.jpg
Alla tekstissä mainitaan, että kuskin puolella on sylinterit 1-3-5 ja kuvasta käsitin, että ykkös sylinteri olisikin apukuskin puolella...
Koska nyt apukuskin puoleinen ensimmäinen sylinteri on ylhäällä ja pyörijä on lähellä kakkosta, eli sehän on ihan okein, koska kakkos sylinteri on apukuskin puolella ensimmäisenä keulasta päin... Eikös näin olekin?
hiluvitkutin
24.06.2012, 13:27
Pystyykös sen jakajan vetäsemään irti ja laittamaan takasin pyöriä eri asennossa?
Aha selviskin...
Taisi muuten selvitä...
Tässä Haynesin kirjan kuvassa taitaa olla virhe!
Yllättikö toi jotenkin? :rolleyes: :D Omat kokemukset noista Haynesin ja Chiltonin kirjoista on ollut vähintään huonoja, aina on jotain virheitä ja monissa hommissa käsketään tekemään aivan hölmösti koko työ tai liikaa purkua kun paljon vähemmällä pärjää.
Jos löydät netistä niin suosittelen tehtaan korjausopasta, aika hyvin niitä on porukka skannaillut vanhoistakin autoista pdf:ksi :)
TOPPAHOUSU
24.06.2012, 15:40
Eipä ollut tosiaan ihme, jos ei kone yrittänytkään lähteä käyntiin...
Oli meinaan tulpanjohdot juurikin Haynesin kirjan kuvan mukaan, eli juuri vikopäin...
Nyt vaan on epäilys onko yläkerran nokat oikeassa asennossa...
ja se ei taida muuten selvitä, kuin kurkistamalla venttiilikoppien alle...
samisami2
24.06.2012, 15:42
Nyt seuraakin sitten kysymys....
Eli alla olevasta kuvasta käy ilmi, että virranjakajan pyöriä ei olekaan ykköspytyn kohdalla vaikka 1 sylinteri on ylimmässä asennossaan.? Pyörijä onkin 2 ja 6 sylinterien välillä ?? Miten tämä on mahdollista, koska käsittääkseni pyörijän pitäisi olla ykkös sylinterin kohdalla, kun se on TDC- kohdallaan??
Oliskohan tuo virranjakajankansi tämän tapainen. Eli vaikka on kannen päälisen mukaan kakkosen ja kutosen välissä niin oikeasti onkin ykkösen kohdalla...
http://c.fixya.net/fixya20/uploads/Images/2E8C7D9.gif
TOPPAHOUSU
24.06.2012, 15:44
Oliskohan tuo virranjakajankansi tämän tapainen. Eli vaikka on kannen päälisen mukaan kakkosen ja kutosen välissä niin oikeasti onkin ykkösen kohdalla...
http://c.fixya.net/fixya20/uploads/Images/2E8C7D9.gif
Haynesin kirjassa oli "päinvastainen" kuva sylinterien järjestyksestä, eli minulla oli kakkos sylinteri ylä kohdassa.... Jolloin pyörijäkin oli luonnollisesti kakkosen kohdalla...
Kaitsu67
24.06.2012, 16:28
Jos en ihan vääri muista, mulla oli sama ongelma 4-koneen kanssa (2,6 bensa), siinäkin oli muistaakseni joku fiba kirjassa ja jouduin pyörittelemään konetta/virranjakajaa uusiksi ennen kuin hörähti käyntiin.
Kaitsu
samisami2
24.06.2012, 17:06
Mun mielestä tuo kuva on kyllä ihan oikein. Eli ykkös sylinteri on repsikan puolella (ratti vasemmalla).
Eikös tuosta ensimäisistä kuvista (linkissä) näe että ensimmäinen kanki on repsikan puolella. Ykkös sylinteri siis lähimpänä jakopäätä.
http://www.scribd.com/doc/88677527/Mitsubishi-Fsm-Engine-6g72-v6-engine
1Chevy80
24.06.2012, 17:49
Siinä melko selkee ohjeistus http://www.emprepcourse.com/mitsubishi/id14.html
Oon kanssa huomannu et haynesin ja chiltonin "opuksissa" välillä kuvat on peilikuvia
TOPPAHOUSU
24.06.2012, 18:27
Mun mielestä tuo kuva on kyllä ihan oikein. Eli ykkös sylinteri on repsikan puolella (ratti vasemmalla).
Eikös tuosta ensimäisistä kuvista (linkissä) näe että ensimmäinen kanki on repsikan puolella. Ykkös sylinteri siis lähimpänä jakopäätä.
http://www.scribd.com/doc/88677527/Mitsubishi-Fsm-Engine-6g72-v6-engine
Kuva oli oikein....
Tekstissä oleva ohjeistus sekoitti ja myös se, että ykkös sylinterin ollessa yläkohdassaan pyörijä on 2:sen kohdalla... en tiedä miksi näin on, mutta kone käy ja kukkuu hyvin...
Superlon
24.06.2012, 21:05
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/Ohje.jpgJa jos tuo kerran on 1-pytyn yläkuolokohta, niin eikös se ole ihan loogista, että se kipinä tulee vasta aavistuksen sen jälkeen, kun mäntä on jo varmasti matkalla alaspäin? Kuvassahan virranjakajan järjestyksessä näkyy 1 olevan tulossa heti seuraavaksi kakkosen jälkeen. Eikös näissä mitsun koneissa PCM ohjaa lainkaan sytytysennakkoa?
TOPPAHOUSU
25.06.2012, 07:04
Ja jos tuo kerran on 1-pytyn yläkuolokohta, niin eikös se ole ihan loogista, että se kipinä tulee vasta aavistuksen sen jälkeen, kun mäntä on jo varmasti matkalla alaspäin? Kuvassahan virranjakajan järjestyksessä näkyy 1 olevan tulossa heti seuraavaksi kakkosen jälkeen. Eikös näissä mitsun koneissa PCM ohjaa lainkaan sytytysennakkoa?
Jos ymmärsin Haynesin kirjan "Lontoon kielisen" tekstin oikein...
Niin pitäisi 1 sylinterin ollessa yläkuolokohdassa, myös pyörijän olla tismalleen ykkös sylinterin kohdalla...
Jos ymmärsin Haynesin kirjan "Lontoon kielisen" tekstin oikein...
Niin pitäisi 1 sylinterin ollessa yläkuolokohdassa, myös pyörijän olla tismalleen ykkös sylinterin kohdalla...
Jos haluat skannata tuon tekstinpätkän tänne, niin voidaanhan tuota vielä porukalla yrittää tutkia.. Mutta tärkeintähän on, että kone käy :)
TOPPAHOUSU
26.06.2012, 10:47
Jos haluat skannata tuon tekstinpätkän tänne, niin voidaanhan tuota vielä porukalla yrittää tutkia.. Mutta tärkeintähän on, että kone käy :)
Jep kaikki toimii kuten pitääkin ja eilen kävin lisäksi hakemassa uuden leiman konttorilta pirssiin...
( Ei huomautuksia katsastus "sedällä" )
Auto ollut seisonnassa ( levällään tallissa ) 2011 tammikuusta asti joten välillä pääseei hiukan ajelemaankin... :D