Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeep Grand Cherokee -94, "Big BroZJer"


WinChester
18.06.2012, 22:30
Tässä on uusi tallin nimeen hyvin istuva maasturiprojekti. Lähtökohtana aihiossa on pieni peltikolari, joka on nyt korjattu ja auto takaisin kilvissä. Renkaiksi tähän sovitellaan ensialkuun 31" Saharoita, kun sellaiset on joutilaina 33" Kaimaneiden vaihduttua XJ:n alle. Ehkä tuonnempana tulee myös pieni alustakorotus tuomaan rouheutta muutoin mietoon ulkonäköön. Toistaiseksi tämä on turhan siisti peli offailua silmälläpitäen - vaikka niinpä oli toissakesänä tuo "pikkuvelikin" - mutta katsotaan nyt miten homma pysyy lapasessa. Tämä menisi nimittäin kovin korkeaa ”Kid Bro”:ta paremmin myös käyttiksenä ja erityisesti veturina, koska massaa ja jarrullisia vetokiloja on XJ:tä reippaammin. Vakioalustalla ja pienillä renkailla on kiinteä vetokoukku otollisemmalla normikorkeudella.

Auton hankinnan lähtökohtana oli XJ:ssä aiempien 31” Saharoiden tilalle viime talvena hommattujen isompien ja karkeampien 33” Kaimanien mukanaan tuoma tehonpuute, eikä vähiten kärrin kanssa isoilla vaihteilla maantienopeuksissa. Ironista kyllä, mutta "Big BroZJerin” vetäminen XJ:n perässä Tampereelta Hämeenlinnaan oli sen verran kova urakka, että XJ:n koneeseen ilmestyi keikan jälkeen rutkasti lisäpotkua; nähtävästi auenneiden suuttimien ja/tai palaneen karstan takia. XJ:n tehonpuute kuitenkin siis ratkesi! :p

Koska XJ:n budjettirakentelu tuli tiensä päähän ja jotain muuta uutta piti samalla pikkurahametodilla keksiä, niin isompikoneisen takavieteri-Jeepin hankkiminen oli väistämätön paikka. Tallin ja varaston pullistellessa yhteensopivia Jeepin osia plus muutoinkin tutuksi tullut tekniikka mahdollistavat budjettirakentamisen toteutumisen myös jatkossa. :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4935&pictureid=107565

Viirupää
19.06.2012, 18:52
Moro !

Sehän näyttää hyvältä ja on jo kilvissä, olikos se oikeanpuolen etu loksu joka siitä oli rikki, oliko mitään muuta menny. Ei huono hankintä siihen rahaan, ja viimemetreillä kahellakympillä keulille :) . "En ole katkera mutta kuitenkin" .:D No sainhan sentään wj:n.

Timo_L
19.06.2012, 19:11
Otit sitten samantien kaks Jeeppiä lisää :D Nyt vaan toisesta kone irti ja stroukkaamaan.. tosta saa tehtyä vaikka 408 cid koneen ;)

tQ74gnpxoJM

WinChester
20.06.2012, 19:50
Moro !

Sehän näyttää hyvältä ja on jo kilvissä, olikos se oikeanpuolen etu loksu joka siitä oli rikki, oliko mitään muuta menny. Ei huono hankintä siihen rahaan, ja viimemetreillä kahellakympillä keulille :) . "En ole katkera mutta kuitenkin" .:D No sainhan sentään wj:n.
Olet näköjään huomannut jo sen WJ:si kanssa, että yhtä sun toista ylläriä ilmenee kotiinrahtauksen jälkeen. ;)

Otit sitten samantien kaks Jeeppiä lisää :D Nyt vaan toisesta kone irti ja stroukkaamaan.. tosta saa tehtyä vaikka 408 cid koneen ;)
Mihis tosta pätkästä oli jäänyt se "pakollinen" kaasunpolkaisu? Olis varmaan ollu korviahivelevä ääninautinto! :D

Nyt kieltämättä kutittelis rakentaa kunnon monsterikone... Mutta budjettipohjalta kun on tarkoitus mennä, niin pelkkä ajatus tehokkaamman moottorin aikaansaamasta (tuho)kustannuslisästä pitää moiset aatteet toistaiseksi vain aatteina. :)

Timo_L
20.06.2012, 21:53
Nyt kieltämättä kutittelis rakentaa kunnon monsterikone... Mutta budjettipohjalta kun on tarkoitus mennä, niin pelkkä ajatus tehokkaamman moottorin aikaansaamasta (tuho)kustannuslisästä pitää moiset aatteet toistaiseksi vain aatteina. :)

Melkeen vastaava kone... kyllä toi kieltämättä ihan hyvältä kuulostaa :D

3J7QUiycjMM

tiivonen
21.06.2012, 15:34
Melkeen vastaava kone... kyllä toi kieltämättä ihan hyvältä kuulostaa :D

..Youtube..

Eiköhän sovita ettei tuota videoo linkitetä enään vuosiin tänne palstalle. Pitää ensin varastaa rahat xj:n laittoon ennenku tyhmyyksissään pitää vielä kasipatanenki hommata :D Kaljapäissään tuo kuulostaa vielä NNIIIIIINNN paljon paremmalta ja toisella näytöllä voi samalla selata nettiautoa... :rolleyes:

WinChester
21.06.2012, 19:37
Katsoin kerran tuubista videon, jossa heppu oli rakentanut ZJ:n koneen kaiken maailman hipo-osilla kansista lähtien. Olihan se hieno, tehoja muistaakseni jotain +500hp ja niin edespäin. Hintalappu oli +25k$, joten sepä se vain siitä. Kallista on lisäteho, kun on luokkaa 100$/hp. Onhan se kiva katsella muiden tekeleitä, varsinkin livenä. Mielenkiinnolla odotan VooDoon V8-XJ:tä toiminnassa, saati "lupauksen" mukaisesti tehoissa +300hp :D. Lopun aikaa toteutan omaa mottoa :).

WinChester
22.06.2012, 15:02
Tästä varsinainen maastoautoprojekti sitten alkaa. Tyrkkäsin 31" Saharat alle. Joku käsittämätön mielenhäiriö näkyy Saksalaisilla olleen, kun KAIKISTA kyseisen maan tuonnista peräisin olleista etuakseleista mitä mulle on talliin tullut, on käännönrajoittajan pulttien kiristysmutterit hitsattu pultteihin kiinni!!! :eek: Jessus mitä talidomeja! :mad: Olisivatten edes laittaneet lukkoliimaa, mutta lienee paikallisten katsureiden villitys tms.

Sinnehän nuo renkaat hyvin sopii, vaikka kääntöjä tosiaan piti rajoittaa melkoisesti, ettei ota rengas kiinni alatukivarteen ja kallistuksenvakaajaan. Samalla sitten huomasin ettei näistä ole katurenkaiksi, kun ei oikein voi ajaa 80km/h kovempaa. :( Pinnoitettu mikä pinnoitettu. Mittarikin näyttää pieleen, todellista on 87-88km/h, eli voipi olla että joutuu modailemaan nopeusnäyttöä 31":n kilpiin saamiseksi....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4935&pictureid=107821

arho
23.06.2012, 19:07
Niin siis se rajotinpultti on hitsattu mun käsittääkseni ihan kaikissa kiinni siihen mutteriin ( itsellä suomiauto) mutta eihän se estä kiertämästä sitä pulttia auki ja laittamasta vaikka prikkoja mutterin alle tai vaihtamasta koko pulttia.

WinChester
23.06.2012, 21:20
Niin siis se rajotinpultti on hitsattu mun käsittääkseni ihan kaikissa kiinni siihen mutteriin ( itsellä suomiauto) mutta eihän se estä kiertämästä sitä pulttia auki ja laittamasta vaikka prikkoja mutterin alle tai vaihtamasta koko pulttia.
No eipä estä niin, mutta irrotusseremonia on ihan toisenlainen kuin hitsaamatomalla mutterilla, joka olisi auennu nätisti sopivalla avaimella ja CRC:llä. Nyt piti tohottaa mutteri kuumaksi kuumailmapuhaltimella, kun vartavasten hankittu 9/16 (=14.3mm) ja myös 14mm avain ei kyennyt sitä jumista avaamaan vaan nypläytti pyöreäksi. Jos sen sijaan pultin kannasta olisi vääntänyt yhtään lujempaa, niin olisi karmasti katkennut. No, onpahan nyt auki niin pääsee pulttikauppaan. :cool:

Late_
23.06.2012, 21:40
Tästä varsinainen maastoautoprojekti sitten alkaa. Tyrkkäsin 31" Saharat alle. Joku käsittämätön mielenhäiriö näkyy Saksalaisilla olleen, kun KAIKISTA kyseisen maan tuonnista peräisin olleista etuakseleista mitä mulle on talliin tullut, on käännönrajoittajan pulttien kiristysmutterit hitsattu pultteihin kiinni!!! :eek: Jessus mitä talidomeja! :mad: Olisivatten edes laittaneet lukkoliimaa, mutta lienee paikallisten katsureiden villitys tms.

Sinnehän nuo renkaat hyvin sopii, vaikka kääntöjä tosiaan piti rajoittaa melkoisesti, ettei ota rengas kiinni alatukivarteen ja kallistuksenvakaajaan. Samalla sitten huomasin ettei näistä ole katurenkaiksi, kun ei oikein voi ajaa 80km/h kovempaa. :( Pinnoitettu mikä pinnoitettu. Mittarikin näyttää pieleen, todellista on 87-88km/h, eli voipi olla että joutuu modailemaan nopeusnäyttöä 31":n kilpiin saamiseksi....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4935&pictureid=107821

Kyllähän tuollaisilla moni ajelee kadulla ihan vailla huolia. Mikä sulla niissä sitten mättää?

WinChester
24.06.2012, 06:26
Kyllähän tuollaisilla moni ajelee kadulla ihan vailla huolia. Mikä sulla niissä sitten mättää?
Tasapainotus. Lyijyä näihin ei edes yritetty - olisi tietysti voinut - mutta laitettiin kuitenkin hiekkaa. XJ:llä näillä tuli kyllä ajettua talvikelissä ilman suurempia ongelmia päälle satasta, mutta oletusarvo XJ:n silloisella alustalla oli myös toinen. ;)

Nyt kun Saharoiden verrokkina on tavalliset katurenkaat (vs. A/T:t), vakioalusta (vs. 4,5" korotus) ja takavieterit (vs. XJ:n lehtijouset ilman takariipukkeen muutossarjaa), niin jumputuksen huomaa heti 80km/h vauhdissa. Alle 60km/h on OK, mutta voisi tietysti vielä kokeilla miten nämä toimii 90-130km/h alueella.

Late_
24.06.2012, 07:31
Nonniin, hiekat pois ja perinteinen tasapainotus huolellisesti ja taas mennään täysiä :)

-MaTTi-
24.06.2012, 11:35
Nonniin, hiekat pois ja perinteinen tasapainotus huolellisesti ja taas mennään täysiä :)

Samaa mieltä, lyijyä vaan vanteisiin. Kyllä ton kokoluokan renkaat pitäis saada puntitettua kohtuudella.

Late_
24.06.2012, 12:33
Alkaa mennä vähän offtopiciksi mutta tän kokoisissa pyörissä alkaa jo säästämään painoissakin aika paljon jos jaksaa hetken pyöritellä vanteilla renkaita. Helposti saa 200gr painon tarpeen puolitettua.

Tarrapainot on ainakin omien kokemuksien mukaan ihan ehdottomia, lyöntipainot lähtee maastopaineilla ajellessa irti suht helposti.

WinChester
24.06.2012, 13:29
Nämä kumit oli reilut puoli vuotta varastossa, joten lienee mahdollista, ettei kaikki hiekat ole vielä irtonaisia viiden kilsan ajolenkin jälkeen. Laitellaan paineet tarkemmin kohdilleen ja ajellaan reippaasti motarilla, niin ollaan viisaampia. Painotukseen en viitsi lähteä, kun ne kuitenkin irtoaa maastossa. Maastoon mennessä kun on vielä kärri matkassa, niin 80km/h max. vauhti ei silloin haittaa.

-MaTTi-
25.06.2012, 11:53
Painotukseen en viitsi lähteä, kun ne kuitenkin irtoaa maastossa. Pienempiä painoja useita niin on enempi kiinni kuin isot limput pelkästään keskeltä, lopuks sikaa päälle niin eiköhän nuo tuon auton offailut siedä. Tarrapainotkin pysyy varmasti kunhan putsaa vanteen huolella eikä pyyhkäse vaan rukkasella.

WinChester
25.06.2012, 20:37
On ne vanteet, varsinkin XJ:n alla olevat, sen verran offailusta ruvella, että niistä olis painot lähteneet jo monen monta kertaa; oli ne sitten perinteisiä tai tarroja. :)

No, ajettuani tänään reilut kymmenen kilsaa reippaalla kaasulla ja parhaimmillaan satasta, niin eipä juuri jumputtanut. Rengasmelua oli kylläkin katukumeja reiluummin, mutta sen nyt arvasikin. Kunhan vielä pääsen motarille kokeileen, mutta taitaa näistä sittenkin pienen herkistelyn ja totuttelun jälkeen olla vielä kumeiksi muuallekin kuin maastoon. :)

Lisäksi aiemmin karsastettu tehonpuute ei vaivaa tätä autoa, ei edes reippaasti vakiota isommilla 31" renkailla ja pitkällä 4WD-välityksellä, vaikkei tässä reippainta 360cid konetta olekaan. :D

Laitan huomenna diesel-käyttiksen seisontaan ja ajelen lopun kesäloman tällä, kun ei ole pitkiä päivittäisiä työkilsoja rasitteena. Eiköhän rupee tapansa näyttämään.

Nuo kylkiputket ja valoraudan voisi hävittää pois, kun ovat vain tiellä, mutta katsotaan nyt mitä tästä viitsisi seuraavaksi ruveta rakenteleen. Pitänee katsoa ensiksi josko "Black ZJeepin" ABS:t heräisi eloon ja XJ:ssäkin olisi pientä laittoa...

Humu
26.06.2012, 06:31
kannattaa siinä blackjeepissä alottaa se absien vikahaku siittä kolaripuolen takapyörän anturista niin mulle ainakin kerrottiin hankkiessani sen että se vika olisi siinä eikä sen ihmeellisempi,tiedä noista sitten....

WinChester
26.06.2012, 17:50
kannattaa siinä blackjeepissä alottaa se absien vikahaku siittä kolaripuolen takapyörän anturista niin mulle ainakin kerrottiin hankkiessani sen että se vika olisi siinä eikä sen ihmeellisempi,tiedä noista sitten....
Jatketaas tätä keskustelua oikeassa paikassa.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=892847#6

WinChester
28.06.2012, 20:53
Tuli ajettua motarilla ja ei niissä Saharoissa ole pahempia jumputuksia. Normaaleihin katurenkaisin verrattuna tietysti on, mutta välttää.

Samalla hain paikallisesta poppi-shopista budjetti-jenkkakoneen, kun oli oikein tarjouksessa. Pääsinpä eroon kojetaulun piuhahässäkästä ja moottoriantennikin toimii. Ei muuten ole yhtään hullummat audiovehkeet Jeepeissä, missä on vahvari takapenkin alla. :)

Timo_L
29.06.2012, 14:04
Juu ei ne vakiokamppeiksi mitkään huonot ole tosiaan, jos vain on kaiuttimet ehjät. Joku pöljä on mulla vissiin popitellu bassonupit täysillä ja rikkonut kuudesta bassokeskiäänestä ainakin kolme tai neljä :(

WinChester
29.06.2012, 20:53
Viime kesänä, kun mulla oli se 300M Chrysleri, niin siinä oli kaiutinelementti revennyt irti kehikosta ja oli aika hapero liitoskohta. Onnistuin liimaamaan sen takaisin semmoisella jollain ihmeen halkeamantäyttölirulla, jota valutin puolen tusinaa eri kertaa elementin rakoon ja annoin kuivua välillä. Lopulta se halkeama täyttyi umpeen ja bassot soi nätisti.

Jos elementti ei ole pahasti halki, niin luulis jollain ohuella liimalla onnistuvan sama kikka. Jos esim. ohentaisi Eri-Keepperiä reilusti ja valuttaisi sitä...? Eihän se tietysti uutta vastaa, mutta ehjä elementti on kuitenkin aina ehjä. Toisaalta jos omaa käyttistä laittaa, niin sitten turhat kikkailut pois ja kunnon vehkeet paikalleen.

Täytyy juotella poppikoneen piuhat uusiksi, kun joku älypää on laittanut 15cm pituisen kytkentäriman auton oman johtosarjan ja vakioliittimen väliin! :eek: Samalla pitää katsoa myös nuo kaiuttimet, kun tuntuu jossain päin sama särö kuin 300:ssa. Ja onhan mulla se rikkoutunut oikea etuovi vielä varastossa, jossa toivottavasti myös ehjä Infinityn kaiutin. Varaosa-autossa kun on "vain" Jensenin kaiuttimet.

WinChester
04.07.2012, 23:13
Vaihdettu Infinityn kaiutin oveen ja johan loppui säröt. Vielä piuhat juotokseen, niin saa poppikoneen mahdutettua koloonsa. Vähän off topiikkina näin maasturiprojektiosiossa toistaiseksi, kun aika on vierähtänyt viime aikoina enempi näissä ei-niin-offroad-osissa ja muitakin autoja on talossa laitettavaksi. Tässä autossa tosin riittää kaikenmaailman pikkutingeliä korjattavaksi / vaihdettavaksi rakenteluhimon yltymistä odotellessa. Näin eilen yhdessä -93 ZJ:ssä 4,5" korotussarjan 31":llä kopioboggereilla ja heti alkoi NIIN kuumotella samaisen satsin osto. :D

Timo_L
05.07.2012, 09:22
Kato sitten jos korotat tuota yhtään enempää kuin 3", niin investoi kerralla kunnolla ja laita long arm:it sekä eteen että taakse. Noilla lyhkäsillä tukivarsilla ei tuu kun vihaiseksi..

Jos laki sallisi ja itse voisi tehdä, niin tähän omaan käyttikseen olisin ainakin eteen jo tehnyt pitkät varret tässä uudistusprojektin yhteydessä :D

WinChester
05.07.2012, 09:42
Noilla lyhkäsillä tukivarsilla ei tuu kun vihaiseksi..
Näiden korotusosien hintapolitiikka on ihan mielenkiintoinen. Kolmen tuuman korotusosien hinta on n. 600€, 4,5":lla hinta tuplaantuu ja long-arm-kitillä tuplaantuu vielä siitä. Sikäli voisin olla taipuvainen tekemään kahden tuuman budjettikorotuksen, kun se puolestaan on neljäsosa kolmen tuuman korotuksesta. Voishan sitä valtavirran vastaisesti rakentaa hot-off-rodinkin (vai mikä se termi nyt lieneekään), mutta katsotaan nyt.

Timo_L
05.07.2012, 11:57
Rough Countryn Long arm- upgrade kitti (jokseenkin kaikki tarvittava lukuunottamatta vietereitä ja etu- sekä takapanhardia) on 999$, Jerkulta 4x4parts:ista voinee kysyä paljonko on hintaa täällä. Sen verran painava paketti että lentorahdit voi olla aika kiitettävät jos itse tilaa..

WinChester
05.07.2012, 15:44
No eikös se pidä olla koko satsi, jossa on kaikki tarvittavat hilppeet 4,5" nostoon, eikä vain jotain upgradea? Minusta näkemäni 4,5"-sarja näytti ihan OK:lta, vaikkei siinä ollut pitkiä varsia ja hinta Jerkulla jotain 1200€. Etualatukivarret oli "käyrät" - toisin kun XJ:ssä ne on suorat - jos sillä nyt on merkitystä. Mutta tästä varsien "oikeasta" pituudestahan me jo taidettiin vääntää juttua XJ:nkin osalta... ;)

Timo_L
05.07.2012, 16:12
On siitä väännetty, ja monetkin ajaa lyhkäsillä varsilla 4-6 tuuman korotuksilla. Se vaan tahtoo olla niin että varsien kulma menee niin jyrkäksi että se ihan oikeasti haittaa sekä katu-että maantieominaisuuksia. Ne mutkat varsissa ei auta geometriaan mitenkään, varsi ymmärtää vain kiinnityspisteiden välisen kulman vaikka olisi mitä kurveja välissä ;)

Sitä eroa ajomukavuudessa ja toisaalta toimintaa metsässä ei vain käsitä ennenkuin pääsee itse kokeilemaan. Sen jälkeen kun on xj:ssä pitkät varret ollu, niin en korottaisi xj:tä, zj:tä tai tj:tä yli kolmea tuumaa ilman long armeja.. on rahansa arvoinen upgrade ihan oikeasti :)

Tuossa RC:n upgrade kitissä ja muissa vastaavissa on se loistava puoli, että et ole sidottu juuri tiettyihin jousiin, islareihin tai panhardeihin. Niissä kun on aika paljon eroja, niin voi valita mieleisensä :)

WinChester
05.07.2012, 19:44
Niin pitkältihän on kyse siitä, mitä haluaa ja paljonko on valmis uhraamaan aikaa ja rahaa. Toisin kuin XJ:tä edeltävänä aikana nyt on tietoa, osaamista ja vehkeitä ihan eri tavalla ja siten lopputuloskin syntyy varmasti vähemmällä sähläämisellä ja miettimisellä. Tai sitten ei. :D:p

WinChester
07.07.2012, 17:17
Juotettu poppikoneen kaikki piuhat kiinni ja samalla lähti järkyttävän kokoinen riviliitin pois. Nyt mahtui DIN-liitin (kylläkin hirveän puristuksen jälkeen) mankan ja takaseinän väliin. Vaati pientä salapoliisityötä selvittää ZJ:n piirikaaviosta oikeat kytkennät ja verrata niitä DIN-liitinten vastaavaan, jotta varmasti sai liitettyä kaikki mankan piuhat oikeaan auton piuhaan. Nyt kärsii jopa laittaa low-loudnessin päälle, kun aiemmin basarit vain särki. Vaikken mikään tuning-hifi-puristi olekaan, niin on tässä jo aika mukavat soundit! :)

Seuraavaksi takavaimennin lähti vaihtoon, kun paikkamössöllä ei näköjään päässyt paljoa katsastusta pidemmälle. :D Kunhan tuo helkkarin huomiselle luvattu sade lakkaisi, niin pääsisi ruuvaamaan uuden paikalleen. Nyt tulee pöntön jälkeen vain pieni (XJ:n vanhasta rosteri(!)putkesta katkaistu) 45° mutka alaspäin. Ulostulo on sopivasti taka-akselin etupuolella, joten siinäpä joku tökkii pakokaasujen mitta-anturia paikalleen sopivan epäergonomisessa työasennossa. :cool: Samalla joutaa pari vanhaa ja ehjää loppuputkenpätkää varaosiksi.

WinChester
08.07.2012, 20:53
Sateen lakattua vaihdoin takapöntön ja muuta sitten ei vaihdettukaan. Vanha takaputki asettui vielä kohdilleen vaimentimeen, vaikkei ihan yhtä pitkälle kuin entiseen sen lyhennyttyä irroituksessa. Eipä rämise enää. :)

Seuraavaksi vaihtoon lähtee varmaankin takapuskuri, kun entinen on aika hapan. Samalla tarkastukseen menee ristikytkentä.

Ensi viikolla on aika varattu A/C-huoltoon, josko kohta saisi kämppään kylmää. Näillä keleillä on aika tuskaista jopa varjon puolella. Täytyy vain toivoa, että vuotokohta on helpossa paikassa, jolloin korjauksesta selvitään ykkössatasilla.

Tekemättömien hommien lista alkaa mahtua jo yhdelle lapulle ja pian voisi siirtyä toisten aihioiden kimppuun. :)

WinChester
13.07.2012, 14:25
A/C on sitten laitettu toimimaan. :) Alkuperäinen kompura vuoti kuin seula, mutta tuosta varaosa-autosta sai ehjän tilalle. Laitettiin Vuorisen korjaamolla typpipullot ZJ:n konttiin ja ajettiin huoltomiehen kanssa tallille testaamaan toinenkin auto. Näillä jätkillä palvelu pelaa! Kompuraa ei kuulemma kannata korjailla, kun tiivisteitä ei saa korjaamossakaan pitämään luotettavasti. Lieneekö uuden/korjatun kompuran pakkomyyntiä...?

No, vaihdoin ehjän kompuran illalla ja tänään sitten kuivattiin järjestelmää alipaineella varmuudeksi kokonainen tunti ennen uusien O-renkaiden ja aineiden laittoa, niin jos tämä sitten menisi ilman uutta kuivuria. Katotaan nyt miten tiivis systeemi on, ainakin kylmää tulee ja automatiikka toimii. :) Helteitä odotellessa.

Sitä vaan voi ihmetellä, miksi konehuoneessa on NIIN järkyttävän pitkä pätkä paljasta freoniputkea ottamassa lämpöä koneesta? :confused::confused::confused: Luulisi löytyvän sopivaa lämpöeristettä. Tässähän syntyy hyvä paleltumavamma, kun putki on sitten niin vietävän kylmä! Moottorin lämpöjen kanssa taitaa puntit mennä tasan...

Timo_L
13.07.2012, 18:49
No, vaihdoin ehjän kompuran illalla ja tänään sitten kuivattiin järjestelmää alipaineella varmuudeksi kokonainen tunti ennen uusien O-renkaiden ja aineiden laittoa, niin jos tämä sitten menisi ilman uutta kuivuria. Katotaan nyt miten tiivis systeemi on, ainakin kylmää tulee ja automatiikka toimii. :) Helteitä odotellessa.

Vaihdoitko samalla uuden kuivaimen - siis sen kylmäainejärjestelmän sisäisen kuivaimen? Usein unohtuu se homma, ja jostain käsittämättömästä syystä tässä maassa ei myöskään ilmastointihuollot sitä tunnu haluavan vaihtaa vaikka veisi uuden mukana.. Aika oleellinen osa järjestelmän pidempiaikaisen toimivuuden kannalta ja pitäisi vaihtaa tietyin väliajoin käytön määrästä riippuen.

Täältä ostettuna maksaa hunajaa, Rockautossa taisi olla viitisen kymppiä tjsp..

WinChester
14.07.2012, 07:39
No sitä yritin tuossa edellä kuvata, eli ei vaihdettu. Tekohengitystä järjestelmän mahdolliselle kosteudelle tehtiin kaksinkertaisella alipainekäsittelyajalla. Vesihän alkaa kiehua alipaineessa, joten mahdollisesti likomärästä silicasta pitäisi lähteä osa vedestä pois. Lisäksi järjestelmässä lähiaikoina ilmenevä mahdollinen muu kuin kompuran liittimen vuoto tai muu vakava vika voisi tehdä kuivaimen vaihdon kannattamattomaksi investoinniksi.

Jos A/C toimii vielä syksyllä, niin mietitään sitten kuivaimen hankintaa. Eihän tuo 50€ kuulosta yhtään pahalta, kun täällä ne maksaa 200€ tjsp.

WinChester
16.07.2012, 21:38
Jos A/C toimii vielä syksyllä...
No niin prkl! Eihän se sitten toiminutkaan kuin kaksi päivää! :mad: Etusyyläri vuotaa, mutta nyt on sekin vaihdettu. Toivottavasti on ehjä. Huomenna sitten uutta täyttöä putkeen; tänään kerettiin vielä pelastaa osa kylmäaineista.

Alkaa olla jo nämä hommat hallussa, kun koko roska (molemmat syylärit irti ja takaisin) nesteineen ja ilmauksineen meni kahteen tuntiin. Vielä ehti välissä huuhdella lastin ruostetta pois vesipuolelta, joten puhdasta pitäisi alkaa olla. Kummasti muuten putsausaineet (sitruunahappo?) irrottaa ruostetta, kunhan malttaa pitää niitä koneessa muutaman sata kilsaa. Pelkällä vedellä ei paljoa irtoa. Kunhan tuo kylmäainepuoli saadaan kuntoon, niin sitten voisi jo alkaa laittaa glykolia ilman pelkoa ruskeasta nesteestä.

Semmonenkin kutina alkaisi olla, että jousiin tulisi 1,75-2" palakorotukset rajumpien sijaan. Silloin 31":t mahtuisi pyörimään paremmin ja kylkiputkien irtioton jälkeen voisi jo harrastaa pientä offailua esim. Jatilan kevyissä maastoissa. Katotaan josko tulevana viikonloppuna pääsisi ZJ:llä oman kerhon ajoihin... :)

Timo_L
17.07.2012, 08:43
Kyllä sillä 2" korotuksella ja 31" renkailla pärjää kulmassakin, kun ei pahimpiin paikkoihin mene ;) hyvin tuo oma auto vielä säilynyt nipussa, tosin talvella meinasi puu tökkiä takaikkunasta sisään kun ei malttanu vinssata jyrkkää mäkeä.

Mulla liikenisi jossain vaiheessa 1.75" korotuspalat + iskarit, mut menee kyllä pitkälle syksyyn.. eipä ne paljoa onneksi maksa uutenakaan.

WinChester
17.07.2012, 11:39
No nyt sitten A/C toimii taas! Syyläri ei ainakaan vuoda, joten jos vielä tulee nesteet pihalle, niin sitten sisäkennosta. Tuli muuten vieläkin kylmempää (+5°C) kuin viime perjantaina (+9°). Pitäisi siten saada nämä hirmuhelteet hallintaan...

Kyllä sillä 2" korotuksella ja 31" renkailla pärjää kulmassakin, kun ei pahimpiin paikkoihin mene hyvin tuo oma auto vielä säilynyt nipussa, tosin talvella meinasi puu tökkiä takaikkunasta sisään kun ei malttanu vinssata jyrkkää mäkeä.

Mulla liikenisi jossain vaiheessa 1.75" korotuspalat + iskarit, mut menee kyllä pitkälle syksyyn.. eipä ne paljoa onneksi maksa uutenakaan.
Tartteekos sitä iskareita välttämättä edes vaihtaa? Jarruletkuja ei ainakaan. Katotaan näitä muita projekteja välillä, voisi sitä satsia sitten katsoa, jos menee pidemmälle, eikä iske hinku saada korkoja pian.

Timo_L
17.07.2012, 13:36
No tarvii ja tarvii, mut ei ne orkkikset tahdo ulosjoustoissa riittää korotetussa. Jarruletkut riittää kohtuuhyvin sentään.

vepele
17.07.2012, 13:39
Sorry,hiukka ot,mut jäiks tost risasta ac:n kompurasta ehjää magneettikytkintä?
Omasta onnääs ihan jaskana niin voisin ostaa poisjaloista,siis jos myynnissä.

WinChester
17.07.2012, 15:06
Joutaahan se sitten, jos tuota mustaa ZJ:tä ei tule laitettua liikenteeseen. Pitää vielä katsastella, ilmoittelen kuten puhelimessa sovittiin.

WinChester
21.07.2012, 15:24
No nyt sitten A/C toimii taas! :) Syyläri ei ainakaan vuoda...
Ja vuotaahan se sittenkin! :mad::mad::mad: Otettiin kylmäaineet varmuudeksi heti talteen, niin ei vuoda kaikki pihalle. Jo kolmeen kertaan tarkastettu kenno vuotaa alareunasta; saapas nähdä mitä tarkastaja itse (perjantaina lomalla) tuumaa maanantaina toimistansa... Tartteis siis uusi kenno, jos mielii saada kylmää kyytiä.

No, tulipa ainakin todettua Punkan hiekkakuopalla V8-ZJ:n tehoreservien ylivertaisuus XJ:hin verrattuna. Video: http://youtu.be/xTLAfLJhV8k

WinChester
23.07.2012, 13:03
Uutta kennoa tilaukseen. Lupasivat sentään seuraavan täytön ilmaseks, kun kolmeen kertaan todettiin olevan ehjä kenno, eikä sitten ollutkaan.

rane58
25.07.2012, 03:12
Uutta kennoa tilaukseen. Lupasivat sentään seuraavan täytön ilmaseks, kun kolmeen kertaan todettiin olevan ehjä kenno, eikä sitten ollutkaan.

Mistä tilaat? Mullakin taitaa olla sama juttu.... :o

WinChester
25.07.2012, 07:25
Mistä tilaat? Mullakin taitaa olla sama juttu.... :o
Täältä Hämeenlinnasta Jäähdytinpalvelu M. Vuoriselta. Ei löydy hyllystä, toisin kuin South West Tradesta, mutta hinta on huomattavasti edullisempi (180€ vs. 280€). Toimitusaika muutama päivä (perjantai).

-MaTTi-
25.07.2012, 12:40
Uutta kennoa tilaukseen.Ja taaskaan ei päästä "varaosa-autoa" hyödyntämään... :rolleyes:

WinChester
25.07.2012, 14:03
Ja taaskaan ei päästä "varaosa-autoa" hyödyntämään... :rolleyes:
No aika ihmehän tuo olisi, jos KAIKKI varaosat saisi SAMASTA varaosa-autosta. :D

WinChester
12.08.2012, 21:13
Sopivaa aikaa ja intoa Vuoriselta jo pari viikkoa sitten haetun A/C-syylärin vaihtoon odotellessa korjasin rikkoutuneen takapuskurin kiinnikkeen uudella peltilipareella ja parilla isolla mutterilla + kylmäsinkillä. Nähtävästi vetokoukun asentajalla oli sattunut pieni voimien väärinarviointi ja sitten iskenyt joko laiskuus tai hitsivehkeet oli pois pelistä. Isoista 12mm pulteista ensimmäinen katkesi vääntämällä, toinen läpipyörivä vasta rälläkällä. Nyt ei pyöri läpi. :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4935&pictureid=111389
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4935&pictureid=111388


Tänään poistin jonkun käsittämättömän ihmeen "Germany flasher control" -releen vetokoukun ja takavalojen johtojen välistä. Liitin vilkkujen johdot suoraan vetokoukun johtoihin ja johan alkoi valot kärrissä heti pelittään! Nyt olis sitten toimiva 3360kg vetoauto kasassa... :)

Niin mukava kuin tämä onkin ajaa XJ:hin verrattuna (= paljon tehoa ja reilusti enemmän tilaa ratin ja penkin välissä :D:D:D:D) taitaa rakentelu toistaiseksi keskittyä "Kid Bron" ajokuntoon saattamiseen. Siinä kun on kaikki olennaiset maastovermeet jo paikallaan ja pikkuvaivalla taas liikenteessä.

WinChester
22.08.2012, 17:59
Jo aiemman omistajan aikana toimimattomana olleet kattovalot heräsivät viikonloppuna henkiin, kun otin kattopaneelin irti ja laitoin irti olleeen :eek: liittimen kiinni. Mitä lie oli edellinen sähköasentaja miettinyt, kun sen oli unohtanut? Varmaan tuulilasin vaihdon yhteydessä jäänyt lasiin liimatun taustapeilin sähköjen kanssa jotenkin kampeuksiin ja irronnut... :confused: No, nyt riittää valoa kämpässä, kun kaikkiaan yhdeksän valoa palaa. :D

Uusi ilmastoinnin lauhdutin on vihdoin asennettu paikalleen ja uudet kylmäaineet sisässä. :D Automatiikkakin näyttäisi toimivan kostean sään vaatimalla tavalla, vaikkei ulkona ole niin kovin kuumakaan (+16°C). Samalla asennuskerralla poistui varsinaisen syylärin puolelta siellä putsiaineiden kanssa muhineet moskat ja tilalle meni tuoreet vihreät nesteet. :) Pitäisi siis loppua ruskean nesteen tulo. Järjestelmän ilmauksessa on muuten varsin kelpo apu käyttää syylärissä korkkia, jossa on ilmaus-/paineenalennusvipu. Tavallista korkkia aukomalla vain saa nesteet päällensä, nyt ne menee ilmojen kanssa paisariin.

Seuraavaksi pitäs varmaan laitella kirppikseltä ostettuja lisävaloja tms. talven varalle ja pian saanee myös vanteet maalaamosta.

WinChester
26.08.2012, 14:31
Aiemmalta omistajalta palasina saatu keskuslukituksen kaukosäädin heräsi henkiin kolvattuani sen painonapit takaisin piirikortille. :) Vinoon mennyt toinen nappi pitää vielä korjata, kun se tuppaa jäämään pohjaan. Ensin vain täytyy ostaa uusi kolvi, kun melkein 40v palvellut kolvi hajosi. :mad:

Timo_L
26.08.2012, 21:26
Ensin vain täytyy ostaa uusi kolvi, kun melkein 40v palvellut kolvi hajosi. :mad:

Heikkoa tekoa nuo vanhat vehkeet :D Tosin veikkaanpa että vaikka ostaisit Wellerin niin ei se tule kestämään 40:ää vuotta :o

WinChester
03.09.2012, 10:53
Heikkoa tekoa nuo vanhat vehkeet :D Tosin veikkaanpa että vaikka ostaisit Wellerin niin ei se tule kestämään 40:ää vuotta :o
Ostin sitten Motonetistä 25W kolvin hintaan 5.90€, kun ei ollu Welleriä. :p

Gary Grand
03.09.2012, 11:09
Tänään poistin jonkun käsittämättömän ihmeen "Germany flasher control" -releen vetokoukun ja takavalojen johtojen välistä. Liitin vilkkujen johdot suoraan vetokoukun johtoihin ja johan alkoi valot kärrissä heti pelittään! Nyt olis sitten toimiva 3360kg vetoauto kasassa... :)

Tuo saksanihmerelehäksätys on mielenkiintoinen lisä autossa, johon sitä ei edes tarvitse...:D Mullakin oli se omassa, mutta kun kerran toimi, niin annoin olla. Olihan se hienoa, kun peruuttaessa ja vilkuttaessa se piipitti ja raksutti ihmeellisesti.:cool: Tiesi ainakin, että kärry on perässä.:D

En tiedä millä periaatteella ne on niitä asennelleet, kun Saksantuonti HDJ:ssa sitä ei ollut, eikä kyllä tarvinnutkaan.. HDJ ja Grandi oli olleet samassa kaupungissa uudesta asti, eli paikallisia eroja ei pitäisi niissä olla.

WinChester
03.09.2012, 11:56
En tiedä millä periaatteella ne on niitä asennelleet, kun Saksantuonti HDJ:ssa sitä ei ollut, eikä kyllä tarvinnutkaan.. HDJ ja Grandi oli olleet samassa kaupungissa uudesta asti, eli paikallisia eroja ei pitäisi niissä olla.
Liittyisikö se rele jotenkin automaattilaatikkoon? Oman releen toimintaa en ehtinyt seurata, kun kärrin valot toimi jokatapauksessa päin seiniä releen ollessa vielä kiinni. Siihen oli kytketty joku kojetaulussa oleva valokin, muttei se sentään piippittänyt. Olis vissiin pitänyt laittaa pakki JA vilkku päälle. No, kaikennäköistä härpäkettä eri maiden lakipykälät vaatii...

WinChester
08.09.2012, 21:01
Nyt kun taloon ilmestyi vielä yksi Jeeppi, josta saa viimeiset puuttuvat hyvät osat Big BroZJeriin, niin päätin olla rakentamatta tästä offaria. Aluputket tulee takaisin; kiinnikkeiden kärsittyä irroituksessa kylläkin hieman entistä ylemmäs ollen samalla myös paremman näköiset. :D

Aluvanteet otin Grand ZJapasta, mutta hopea/aluväri ei minusta oikein sovellu kultaisen lisävärin seuraksi. Kokeilin myös hopeista grilliä, mutta ei istu ihan sitten mitenkään. Ei kun vihreä takas. Siksi hiekkapuhalluksessa kovin pitkään viipyvät (ja hyvä niin!) alkuperäiset alut tuleekin mustalla erikoisvärillä ja ehkä jollain kultaraidalla tms. Ja Grand ZJapasta lisäjarruvalo sekä lämmitettävät penkit, Suomiauto kun on. Ennen syksyn pimeyttä taidan vielä ruuvata jo viime syksynä käyttikseen alunperin hommatut Suomen viimeiset uudet Bi-Oscarit tähän. Menkööt lisäpitkät käyttikseen.

Kuvia tulee kunhan on jotain kunnollista kuvattavaa ja ehdin vesisateelta ottamaan.

WinChester
05.01.2013, 11:15
Syksyn mittaan eri autoja ja niiden osia värkätessä päädyin laittamaan tähän alle ihan normaalit hopea-kullanväriset orkkisvanteet kitkarenkailla ja rouheat 30mm spacerit myös. Jauhemaalatut mustat vanteet meni myyntiin. Matot kävivät myös läpi perusteellisen pesun kuten "Grand ZJapassakin". Lohkolämppärin johto tuli otollisempaan paikkaan keulamaskiin, niin ei tartte kyykkiä tai miettiä mille puolen tolppaa auton milloinkin laittaa.

Offikulkineen puolesta tämä topiikki on varmaankin jo melkolailla päätöksessään, koska normikäyttis tästä nyt toistaiseksi tuli. Otan ehkä vielä tuoreen kuvan ja laitan näytille.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4935&pictureid=121980

WinChester
15.01.2013, 22:31
Ei voi mitään, tämä(kin) auto pitää laittaa eteenpäin, kun autoja on pihasta vähennettävä. (buhuu http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-sad032.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php)) Tätä on laitettu antaumuksella kaikkien sinänsä mitättömien pikkutingelien kunnostamiseksi - mm. bensatankin luukun aukaisu toimii vaihdettuani ehjän vaijerin - ja nyt se on kaikkineen siinä kunnossa, että kehtaa myydä. Myynti-ilmo on täällä:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106100