View Full Version : warn 8274 kelan vapautus
Killer-Wo
18.06.2012, 21:37
Onko jollain palstalaisella räikkäwarnissa paineilmalla tai sähöllä tomiva rummun vapautus. Tai onko edes tarpeellinen? Sovittelin Comanchen keulelle räikän ja vapautusvipu jää maskin taakse. Ja jos jotain jeepin osaa säilyttäis niin jäisi edes osa maskia :)
Ja onko jollain tuo Bowmotor 2 käytössä. Eli oliko se nyt 6,4hp. Onko siinä korkeammat kierrokset kuin orkkiksessa?? Ja mikä on sopiva määrä narua tuohon orkkis rumpuun, 50m??
tapsa4x4
18.06.2012, 21:44
Mulla on porattu kumpaankin käytössä olevaan räikkää sokka tohon vapautukseen kun on vinssin nopeus toistaiseksi riittänyt.
Mul oli kerran 40 mm 10 mm ja se oli liian paljon.
Yks mikä kannattaa tehä on lukitus pää akselin sokkaan että ei jarru rojut häviä pusikkoon.
offroadjouni
18.06.2012, 22:00
Juu, ei tarvii vapautusvipua käyttää. Jos haluais hifistellä niin esim. paineilmalla toimiva free spool olis ihan kiva mutta se vaatii isoja muutoksia.
Bow motor2 on kyllä nopea, vaikkakin sellainen paloi minulla reilun vuoden käytöllä. Saattoi olla kyllä olla omaa hölmöily syypäänä. Nopeudesta johtuen naru kelautuu sitten vielä pitkään sisään napin vapauttamisen jälkeen. Pyörimistä ei silti kannata pysäyttää vinssillä koska solenoidit hitsaa itseään kiinni.
Rummun vapautus vaaatii jonkin verran osien koneistamista. Olen nähnyt joskus sovelluksen, jossa napalukko oli istutettu rummun päähän.
Niin harvoin kuitenkin tuolle vapaukselle olisi oikeasti tarvetta, että itse olen suunnitellut räikän rummun päähän levyjarrua joillain trial- tai crossipyörän jarruhilppeillä, saisi just tuon Jounin mainitseman vapaakelauksen aisoihin + roikottaminen helpottuisi 100%.
Mulla oli paineilmalla jonkin aikaa mutta sitten tuon koki niin turhaksi koska on niin nopea purkaa moottorilla. Pitäisi olla oikea freespool sovellus joka irroittaa rummun kokonaan vaihteistosta että olisi hyötyä. Nykyään vapautusvipu on sokalla lukittu kiinni enkä muista kertaakaan että sitä olisi pitänyt avata. Kokemuksia on bow 1 & 2 moottorista. Kumpikin ollut 24v räikässä ja toimivat hyvin ja luotettavasti. En tosin ole ikinä yhtään 24v vinssin moottoria saanut rikki. No abt vähän yritti mutta senkin sai fiksattua kuntoon. Kyllä noi vinssin hajoo vaan virran vähyyttä mutta bertassa ihme kyllä hj-61 laturi ja 2 x keltanen optima riittää vaikka vinssatessa jännite tippuukin joskus 18v ja allekkin mutta bowit tuntuu vaan kestävän. Kuten Jouni jo kertoikin niin bowilla kannattaa muistaa että kun kelaus napin vapauttaa niin naru pyörii vielä muutaman metrin, siinä on nimittäin vinssimiehen sormet vaarassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=36&pictureid=107644
oojiikoo
19.06.2012, 18:07
eipä tuota itsekään tule käytettyä sitä vapautinta räikässä kun pyörittää vaan moottorilla ulos. Ainoastaan silloin kun yksin käyttelee vinssiä niin vapautinta tulee käytettyä.
Killer-Wo
03.07.2012, 22:10
Nyt on kelattu 40m 10mm narua. Mahtui ihan hyvin. Eli etuvinssi on nyt kunnossa. Takavinssi joka on nyt 8000 warn alkoi vastustaan. Moottori kaput. Nyt oli tarkoitus päivittää moottoriksi bowmotor 2, jos se vain sopii tuohon 8000warniin. Toinen vaihtoehto on että laitan 15000 comeupin, ja siihen vaihtaisin bowmotorin. Tämä siksi koska comeup on 24v, eikä sovi jeeppiin. Eli tietääkö joku sopiiko tuo bowmotor muihin kuin räikkäwarneihin???
tapsa4x4
03.07.2012, 22:14
Ainakin mun räikissä on sama moottori kun m8000/m6000 warnissa, myös abt/new/kew/tlm sopii suoraan myös runvan moottorin ja come-upkin kävi suoraan.
Killer-Wo
03.07.2012, 22:20
Jep, kiitti nopeasta vastauksesta. Aamulla soitteleen ja tilaileen moottoria.
Nyt on kelattu 40m 10mm narua. Mahtui ihan hyvin. Eli etuvinssi on nyt kunnossa. Takavinssi joka on nyt 8000 warn alkoi vastustaan. Moottori kaput. Nyt oli tarkoitus päivittää moottoriksi bowmotor 2, jos se vain sopii tuohon 8000warniin. Toinen vaihtoehto on että laitan 15000 comeupin, ja siihen vaihtaisin bowmotorin. Tämä siksi koska comeup on 24v, eikä sovi jeeppiin. Eli tietääkö joku sopiiko tuo bowmotor muihin kuin räikkäwarneihin???
Pitäs käydä Bowmoottori Warniin. Ite tilasin kokeeksi ds9,5 Comeuppiin tuon Bowmotor 2:n. Onko muilla kokemuksia Bowmoottoreista muihinki ku "räikkään"? Speksejen mukaan pitäs tulla voimaa lisää ja nopeuskin äkkiä laskettuna lähentelis räikän nopeutta kun kierroksia pitäs tulla 500rpm lisää. Eli kuormaton kelaus olis 21m/min eli vain metrin vähemmän ku vakioräikässä. Kuorman kasvaessa näyttäs ainaki laskennallisesti menevän nopeus räikästäki ohi, mutta kestääkö comeupin vaihteisto?