View Full Version : Siirtolupien enimmäismäärä?
Punanenä
14.06.2012, 16:20
Puhuivat katsastuskonttorilla että uatsin siirtolupien enimmäismäärä alkaa kohta olla täynnä, Mitä helvettiä tämä nyt taas on? Max 10 kpl kilpiä per auto??
Onko kukaan kuullutkaan moisesta?
Puhuivat katsastuskonttorilla että uatsin siirtolupien enimmäismäärä alkaa kohta olla täynnä, Mitä helvettiä tämä nyt taas on? Max 10 kpl kilpiä per auto??
Onko kukaan kuullutkaan moisesta?
Mä taas MuTuilen, mutta näin olen minäkin kuullut... Kuulemma vähän tapauskohtaista, mutta 5-10 siirtolupaa alkaisi olemaan maksimimäärä... En sitten tiedä onko tämä "vuositasolla" vai per "auto"
Matti voisi tietää enempi :)
höpö höpö eiköhän tuokin pitäis perustua ihan lakiin ja jos ei pykäliä löydy niin valitusta trafiin ja tarvittaesa hallinto-oikeuteen tai jos kerta pykäliä voidaan tulkita tarvittaessa niin meikähän käy sitten leimaamassa ton oman -95 Uazin :-)
Kyse on siitä, kuinka usein ja mihin tarkoituksiin lupia on haettu. Esim trafi saattaa olla sitä mieltä viikon välein korjattavaksi vietävä auto olisi syytä jossain vaiheessa tulla kuntoon.
Ratkaisu on kuitenkin konttorin vaihto, kuten näissä palstakyselyissä aina ennenkin, joten miksi turhaan kysellä..
Kyse on siitä, kuinka usein ja mihin tarkoituksiin lupia on haettu. Esim trafi saattaa olla sitä mieltä viikon välein korjattavaksi vietävä auto olisi syytä jossain vaiheessa tulla kuntoon.
Ratkaisu on kuitenkin konttorin vaihto, kuten näissä palstakyselyissä aina ennenkin, joten miksi turhaan kysellä..
No voihan se trafi olla vaikka sitä mieltä g luokan maastoauton pitää olla vihreä ja muut värit ei kelpaa mutta äkkiseltään luulisi että trafinkin toiminnan pitäisi perustua lakeihin.
Ewerglade
14.06.2012, 20:09
Valtioneuvoston asetus
ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta. Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä, kumotaan ajoneuvojen rekisteröinnistä 11 päivänä lokakuuta 2007 annetun valtioneuvoston asetuksen (893/2007) 35 § ja 59 §:n 5 ja 6 momentti sekä
muutetaan 5, 12, 13 ja 34 § sekä 59 §:n 4 momentti, sellaisena kuin niistä on 34 § osaksi asetuksessa 320/2008, seuraavasti:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090169
Tuossa asiaa koskeva asetus. Asetuksessa ei puhuta enimmäismäärästä, joten Trafinkaan on turha asiasta mussuttaa. Jos mussuttavat, niin tuosta vaan lappua eteen niin luulisi loppuvan.
HiluMiks
14.06.2012, 20:58
Niin rupes mullekin paikallisella konttorin vinkumaan joskus vuosi sitten että taasko samaan autoon minä kysyin olisiko se parempi sitten ajaa vaan omalla luvalla niin ei olisi liikaa vaivaa niille eipä ole sen jälkeen kyselly.
Mutta olenpahan käynyt välillä hakemassa naapuri kaupungistakin.
Koskien oikeestaan kaikkea katsastuskonttoreiden ja Trafinkin mielivaltaa,ottakaa selvää onko edm. tahoilla voimassa olevaa lakia tukenaan vai arvaamallako vaativat milloin mitäkin, Eli parasta olis kun itse ottaa selvää ja jos eivät ole ajan/lain tasalla ni sit ilmottaa heille et jos ei lailliset oikeudet toteudu ni valitusta sisään ja edelleen oikeusteitse oikeuksiaan penäämään. Ovat nimittäin konttorilla lievästi kusessa jos menevät raastupaan häviämään jotain siirtokilpi juttua.
Punanenä
15.06.2012, 03:58
OK.Kiitos, tulostelen tuon lappusen varmuuden vuoksi seuraavia kertoja varten.
Syyksi muuten enää ei kelpaa kilpailu, Taitaa uaz olla "näyttely" auto jatkossa tai sitten sitä myydään ilman rahaa talliporukan kesken jatkuvasti :)
Ewerglade
15.06.2012, 05:55
4) Suomessa rekisteröidyn ajoneuvourheilun valtakunnallisen keskusjärjestön kilpailukalenteriin kuuluva kilpailu;
Tuon nojalla ainakin kelpaa kilpailu. En tosin sitten ole tietoinen, onko Offroad rekisteröity Suomessa ajoneuvourheiluksi tai, että toimiiko se AKK.n alla.
Ovat nimittäin konttorilla lievästi kusessa jos menevät raastupaan häviämään jotain siirtokilpi juttua.
Eipä oo konttori kusessa kun valituksen voi tehdä vasta trafin päätöksestä. tosin konttorin päätökseen voi hakea trafilta oikaisua.
HiluMiks
16.06.2012, 20:36
Mikäs tuo kilpailu homma nyt on.
Lasketaanko Offroad suunnistus kisa kelpaavaksi syyksi puuha kilpiin
Vai tarviiko tehdä paljon korjaamo reittejä Juukan suuntaan ensikuussa.
Noihin ralliautoihin on kyllä noita lappuja saanut ylitte tuon 10 kpl ...tosin tuossa oli maininta ; ajoneuvourheilun valtakunnallisen keskusjärjestön kilpailukalenteriin kuuluva kilpailu
Toi vissiinkin kumoaa kaikki lait ja asetukset :):):)
ImacInnes
17.06.2012, 13:26
Mikäs tuo kilpailu homma nyt on.
Lasketaanko Offroad suunnistus kisa kelpaavaksi syyksi puuha kilpiin
Vai tarviiko tehdä paljon korjaamo reittejä Juukan suuntaan ensikuussa.
Eiköhän sielä aina jotain korjaamista esiinny noilla reissuille, joten sekin pykälä varmasti täyttyy. Vakuutus taitaa kattaa vain nuo siirtomatkat.
t. Ismo Ämmä
Ihan selkeä maastossa tapahtuva maastoauto näyttely :D
wr-range
22.06.2012, 15:09
Mikäs tuo kilpailu homma nyt on.
Lasketaanko Offroad suunnistus kisa kelpaavaksi syyksi puuha kilpiin
Vai tarviiko tehdä paljon korjaamo reittejä Juukan suuntaan ensikuussa.
laitoin lupalappuun "auto suunnistus kilpailu juuka " ja hyvin sai tarralaput ,niinkun oon
saanut muihinkin kisoihin tähän asti eivätkä ole napisseet yhtään.
Byrocrat
22.06.2012, 23:52
Noihin ralliautoihin on kyllä noita lappuja saanut ylitte tuon 10 kpl ...tosin tuossa oli maininta ; ajoneuvourheilun valtakunnallisen keskusjärjestön kilpailukalenteriin kuuluva kilpailu
Toi vissiinkin kumoaa kaikki lait ja asetukset :):):)
Näihin ralliautoihin pätee aivan omat pykälänsä jotka koskee verottomia kilvanajoon tarkoitettuja autoja. Ei ihan voi verrata offikikottimia joita ei ole vuosiin käytetty konttorilla vaikka kilvet kiinni ovatkin ja mikä ikävintä suurin osa offipeleistä ei täytä minkäänlaisia tieliikennevaatimuksia :mad: juurikin tuon katasastamattomuuden takia:mad: Ralliautot katsastetaan vuosittain ja lisäksi vielä joka kisassa erikseen eikä niillä sitten muuten voikaan ajella, ei kuten ennen edes kisapaikkakunnalle vaan nykyisin pelkästään kisaan välittömästi liittyvällä alueella pakolliset ajot. (siirtymät ja EK:t)
Ja Offisuunnistushan ei kuulu AKK:n palettiin eikä niitä silloin tietenkään ole AKK:n kisakalenterissakan, mutta osaa katsastuskonttoritkin halutessaan käyttää harkintavaltaa kun kyse on kisakäytöstä, safarithan ovat sitten jo täysin toinen juttu:rolleyes:
Offroadrunner
23.06.2012, 19:09
Ite ainakin sain "kisakilvet" officrossikisaan konttorilta. Piti vaan esittää virallinen kisakutsu. Kerroin että offipalstalta löytyy. Eikä ollu AKK.n kanssa mitään tekemistä. Ja nää kisakilvet maksoi tasan samanverran ku siirtokivet.
Byrocrat
23.06.2012, 19:25
Ite ainakin sain "kisakilvet" officrossikisaan konttorilta. Piti vaan esittää virallinen kisakutsu. Kerroin että offipalstalta löytyy. Eikä ollu AKK.n kanssa mitään tekemistä. Ja nää kisakilvet maksoi tasan samanverran ku siirtokivet.
Mihinkäs niitä kilpiä offikrossissa tarvitaan kun suljetulla alueella ajetaan. :eek: Mielenkiintoista nähdä milloin tuo siirtokilpikikkailu päättyy siksi, että niitä käytetään jatkuvasti väärin perustein :(
Ja mitä AKK:n tulee niin kyse oli verottomista kilpa-autoista eikä katsastamattomista offipeleistä:eek:
young n dum
23.06.2012, 22:16
Mihinkäs niitä kilpiä offikrossissa tarvitaan kun suljetulla alueella ajetaan. :eek: Mielenkiintoista nähdä milloin tuo siirtokilpikikkailu päättyy siksi, että niitä käytetään jatkuvasti väärin perustein :(
Ja mitä AKK:n tulee niin kyse oli verottomista kilpa-autoista eikä katsastamattomista offipeleistä:eek:
jokuha voi vaikka ajaa kisapaikalle kisa autolla.
ja kuka niitä vääriä perusteita valvoo?
Heikki L
24.06.2012, 12:13
Niillä kisakilvillä ei sais ajaa kisapaikalle, niin ainakin minulle sanottiin.
Mutta vakuutusten takia ne puuhakilvet yleensä sinne crossiin otetaan.
Jos kilvettömän auton vakuutus on luokkaa 250e/v
puuhiksilla pari kisaa tulee halvemmaksi.
ImacInnes
24.06.2012, 12:26
jokuha voi vaikka ajaa kisapaikalle kisa autolla.
ja kuka niitä vääriä perusteita valvoo?
POLIISI valvoo ja poliisi on meidän kaikkien veronmaksajien hommissa.
Joka konttorillahan pitäisi siirtokilpi käytäntö olla samanlaista, vaan ihmisethän siellä on töissä ja käytäntö vaihtelee kovasti.
Yhdellä konttorilla soittelevat Trafiin ja kyselevät saako ko. autolle myöntää kilvet, kyselin asiasta ja kottori neiti sanoi että kaikille autoille ei saa myötää kilven kilpeä ja syynä jatkuvat väärinkäytökset ja niistä kiinni jääminen.
Hain JEgoNEERiin siitokilvet American Car Showhun ja soitti Trafiin ja sieltä sanoivat että kilvet myönnetään jos autolla ei tapahtumassa ajeta. Tyhmää mielestäni oli se että vakuutus piti ostaa koko ajalle, sitä ei saa vain siirtopäiville. Sanoinkin että sehän nyt voi houkuttaa jotakuta ajamaan kun on vakuutuskin voimassa.
Useimmilla konttoreilla eivä kysele mitään vaan täyttävät laput ja antavat kilvet.
t. Ismo Ämmä
young n dum
24.06.2012, 23:46
toivottavast ei mee samanlaiseks pelleilyks tääl meillä ku teil siel suures maailmassa:) poliisi valvoo juu varmaan jos auto ei ees näytä autolta. mitäs ne muute pysäyttelemään ja jos vaikka sattuu olee se siirto lupa mukana eikä vuoden vanhat laput laseissa:D.
mites vaihoitko sie 37" irokit kotona vai näyttely pihal autoon?
siin taitaa olla se laittomuuden ero?:)
Samsonite
25.06.2012, 10:38
Niillä kisakilvillä ei sais ajaa kisapaikalle, niin ainakin minulle sanottiin.
Mutta vakuutusten takia ne puuhakilvet yleensä sinne crossiin otetaan.
Jos kilvettömän auton vakuutus on luokkaa 250e/v
puuhiksilla pari kisaa tulee halvemmaksi.
On tuo 250 niin iso raha tässä lajissa että ehottomasti kannattaa.
Heikki L
25.06.2012, 10:40
No jos kerran vuoteen käy ajamassa niin eikö kannata?
Jokainenhan tekee rahoillaan mitä tahtoo:)
http://www.ralli.net/foorumit/harrasteralli-foorumi/14425
tämmöstä juttua ralli.netissä....
Tämä Akk yrittää ilmeisesti kitkeä kaiken moottori urheilun suomesta :confused:
Onhatuo nähty jo jokkisenkin puolella on ruvennut rivit rakoileen AKK järjettömän rahastuksen myötä :eek:
Tuo noinaa miks sitä autoa ei voi ajella ihan myyntinäyttely nimikkeellä, ihan laillista, ainakin tarkoituksen suhteen, tuo AKK systeemi on lähinnä tarkoitettu uitetuille ralliautoille mistä ei oo maksettu autoveroja.
Tuossa eräs nimeltä mainitsematon kehuskeli että ralliautot katsastetaan mutta turha kuvitella että nuo edellä mainitut laitteet menisi ihan normaalista katsastuksesta läpi esim. itse tehdyt tukivarret ym...
katsastetaanhan nuo maasturitkin joka kilpailussa toki sitä voitaisiin hiukan tiukentaa.
Näihin ralliautoihin pätee aivan omat pykälänsä jotka koskee verottomia kilvanajoon tarkoitettuja autoja. Ei ihan voi verrata offikikottimia joita ei ole vuosiin käytetty konttorilla vaikka kilvet kiinni ovatkin ja mikä ikävintä suurin osa offipeleistä ei täytä minkäänlaisia tieliikennevaatimuksia :mad: juurikin tuon katasastamattomuuden takia:mad: Ralliautot katsastetaan vuosittain ja lisäksi vielä joka kisassa erikseen eikä niillä sitten muuten voikaan ajella, ei kuten ennen edes kisapaikkakunnalle vaan nykyisin pelkästään kisaan välittömästi liittyvällä alueella pakolliset ajot. (siirtymät ja EK:t)
Ja Offisuunnistushan ei kuulu AKK:n palettiin eikä niitä silloin tietenkään ole AKK:n kisakalenterissakan, mutta osaa katsastuskonttoritkin halutessaan käyttää harkintavaltaa kun kyse on kisakäytöstä, safarithan ovat sitten jo täysin toinen juttu:rolleyes:
Turhaa jeesustelua että ne ralliautot ois niinku paremmassa kunnossa koko
kisan ajan. Muistellaampa aikaa taaksepäin kun erään kisan siirtymällä nilkutti 3 pyöränen wrc auto ihan siellä muun liikenteen seassa. Eipä siellä välitetty näistä kovasti hehkutetuista säännöistä, leikki jäi vasta poliisien toimesta kesken... Olisi yllätys että tämä tv-kameroilla tallennettu juttu oisi ainukainen laatuaan rallikisoissa.
Vai onko juttu niin että lepikkoon rullatulla romulla voi ajella siellä siirtymillä ihan vaan siksi kun ollaan AKK siunaamana liikkeellä?
Kylläne tämmöset "byrocraatit" lopettaa harrastelun Suomesta..
Byrocrat
29.06.2012, 23:14
Tuossa eräs nimeltä mainitsematon kehuskeli että ralliautot katsastetaan mutta turha kuvitella että nuo edellä mainitut laitteet menisi ihan normaalista katsastuksesta läpi esim. itse tehdyt tukivarret ym...
katsastetaanhan nuo maasturitkin joka kilpailussa toki sitä voitaisiin hiukan tiukentaa.
Offin kisakatsastusta ja rallikatsastusta ei voi millään tavoin verrata toisiinsa ja ralliautot katsastetaan vuosittain valtuutetuilla katsastuskonttoreilla nimettyjen, kilpa-autoihin erikoistuneiden katsastajien toimesta ja kisakunnossa eli juurikin mm. noilla tukivarsilla varustettuna:eek:
ja kun tuolla joku mainitsi kolmepyöräiset ralliautot niin sekin oli lähtiessään kisaan tieliikenneasetuksen mukainen, mutta monikaan offisuunnistukseen osallistuvista rakennelmista ei ole edes lähtiessään siinä kunnossa että menis konttorilla läpi. :(
Eikä ne kilpailurajoitukset tule AKK:n toimistolta vaan valtion- ja EU,n hallinnolta direktiiveinä ja asetuksina. AKK pyrkii sitten saamaan niihin lievennöksiä jotta autourheilutoimintaa ylipäätään olis meillä Suomessa mahdollista harrastaa :cool:
Kannattais Offarienkin vähitellen ottaa järki käteen eikä jatkuvasti pyrkiä etsimään itselleen ikävyyksiä. Laittakaa kisapirssit siihen kuntoon että ne on katsastettavissa niin ei viranomaisetkaan pääse harrastukseen niin helposti puuttumaan:eek: Suljetuilla alueillahan laitteet voivat sitten olla mitä tahansa, mutta kun ajetaan muun liikenteen joukossa kisalaitteidenkin tulisi olla tieliikenteeseen hyväksyttyjä:)
Ja perustakaa se kilpailuihin keskittyvä Offroadin keskusjärjestö (esim. OffRoad Suunnistus ry jossa jäseninä ovat kaikki suunnistuskisoja järjestävät yhdistykset tai muut tahot) silloin se vastaisi autourheilun valtakunnallista keskusjärjestöä (AKK) jonka kisoissa voisi vaikka (jos Trafin kanssa osataan neuvotella) käyttää verottomia maastureita (katsastuskuntoisia):cool:
Autourheilun puolesta yli 45 vuotta
Autourheilun puolesta yli 45 vuotta
Lisää tuohon vielä jatkoksi: "Suunnistuskisoja vastaan yli X vuotta."
KunnanMies
29.06.2012, 23:39
Tuskin aiheuttaisi suurtakaan pään vaivaa jos olsi samaan tyyliin offroad katsastus jossa saadaan eri vapauksia renkaiden koon, korin leveyden, moottori tehon, valojen tehon, muutos prosenttijen määrän ja monen muun pikku jutun kanssa esim käsittääkseni fian hyväksyntä ei ole tie liikenne hyväksyntä(penkit ja vyöt):confused:
Mutta kaikenkaikkiaan turha väittää että nämä ralli autot menisivät läpi normaali vuosikatsastuksista ilman erikoislupia joihin harrastus ei käy perusteeksi.
AKK=autourheilijan kuppaus&kusetus:D
Pakko tökätä tätäkin soppaa,aikoinaan vauhdikkaammissa lajeissa mukana olleena.
Se että esim.offroad auto ei täyttäisi katsastus sääntöjä ei nyt mun mielestä ole juurikaan homman pointti jos verrataan ralliautoon.
Offissa katiska kun ei juurikaan hölkkävauhtia kovenpaa kulje niin sen aiheuttamat riskit kuljettajille saati yleisölle on lähes olemattomat,ainakin minimaaliset jos vain pysytään nauhojen takana.
Rallissa taaseen pudotellaan esim. 150 km/h ilmannuottia tai vaikka nuotillakin ja kun siellä se tukivarsi,pyöränpultti,ratin-napa,yms. porsii niin pahimmillaan tulee kymmeniä raatoja.
Se että jokin moottoriharrastelaji alkaa sorsimaan toista porukkaa ei nyt kuulosta kovin älykkäältä.Kommentit siitä jonkun porukan katsastuskunnoista ja jonkun ei pitäisi nyt kyllä lopettaa,ne kun aiheutta ennemmin tai myöhemmin kaikkien lajien ankeuden byrokraattien toimesta.
Turpa rullalle jos ei riitä avarakatseisuutta muita lajeja kohtaan.
Punakilvet kilpailuissa kyllä pitää jatkossa sallia lajiin riippumatta,aina.Offissa,Rallissa,yms.
Tämä pitäisi olla kaikkien lajien yhteinen päämäärä.
Edittiä: ennenkuin joku koiranleuka ehtii takertua itse kisoissa olevvista vakuutusturvista tarkoituksenani on sanoa että kun liikutaan lajiin katsomatta yleisen liikenteen seassa niin varsinkin silloin täytyy kiinnittää ehdotonta huolellisuutta nopeuksiin ja huolelliseen/huomaavaiseen ajoon,koska juurikin silloin ko.autokunta on sen kilpailun ja lajin mainomiehiä ja silloin saatava huomio on koko lajia leimaava.Onhan autoilla kilpailevat ns.ammattilaisia auton käsittelyssä ja ajamisessa.
KunnanMies
30.06.2012, 00:30
Pakko tökätä tätäkin soppaa,aikoinaan vauhdikkaammissa lajeissa mukana olleena.
Se että esim.offroad auto ei täyttäisi katsastus sääntöjä ei nyt mun mielestä ole juurikaan homman pointti jos verrataan ralliautoon.
Offissa katiska kun ei juurikaan hölkkävauhtia kovenpaa kulje niin sen aiheuttamat riskit kuljettajille saati yleisölle on lähes olemattomat,ainakin minimaaliset jos vain pysytään nauhojen takana.
Rallissa taaseen pudotellaan esim. 150 km/h ilmannuottia tai vaikka nuotillakin ja kun siellä se tukivarsi,pyöränpultti,ratin-napa,yms. porsii niin pahimmillaan tulee kymmeniä raatoja.
Se että jokin moottoriharrastelaji alkaa sorsimaan toista porukkaa ei nyt kuulosta kovin älykkäältä.Kommentit siitä jonkun porukan katsastuskunnoista ja jonkun ei pitäisi nyt kyllä lopettaa,ne kun aiheutta ennemmin tai myöhemmin kaikkien lajien ankeuden byrokraattien toimesta.
Turpa rullalle jos ei riitä avarakatseisuutta muita lajeja kohtaan.
Punakilvet kilpailuissa kyllä pitää jatkossa sallia lajiin riippumatta,aina.Offissa,Rallissa,yms.
Tämä pitäisi olla kaikkien lajien yhteinen päämäärä.
tässä nyt tarkoitin sitä että olisi HYVÄ jos saataisiin samantyylinen katsastus offi autoille kuin rallissa on missä ei puututa muutosten niin justiinsa pykälän mukaisuuteen vaan yleiseen turvallisuuteen jarrujen akselistojen kiinnityksiin ja ohjaukseen ja että autolla voidaan oikeasti ajaa yleistä tietä TURVALLISETI muun liikenteen seassa mihin nimen omaan ralli katsastus tänäpäivänä perustuu sillä myös tarrakilvillä ajavat ralli autot täytyy vuosittain ralli katsastaa jos haluaa niillä kilpaa ajaa.
Byrocrat
30.06.2012, 00:48
Lisää tuohon vielä jatkoksi: "Suunnistuskisoja vastaan yli X vuotta."
Eipäs nyt liiotella:D En ole Offisuunnistuskisoja vastaan ollut enkä ole vieläkään vaan arvostelen niissä käytettävn kaluston liikennekelpoisuutta sekä monen laitteen turvattomuutta = kaarettomuutta :( Offistakin on toki järjestäjäkokemusta 90-luvun alkupuolelta offisuunnistuksesta tosin vain harjoituskisoista:rolleyes:
Offisuunnistushan on hieno laji vaikkei siinä suunnistuksella kovin suurta osaa nykyisellään enää olekaan, nimi on siinä mielessä hieman harhaanjohtava ;) ExtremeOffi-safari olis lähempänä totuutta, mutta sillä mennään joka on käytössä:)
jeeppi-eki
30.06.2012, 06:33
Kannattaa muistaa että auton täytyy olla tieliikennelain edellyttämässä kunnossa!
Turha luulla että "puuhakilvillä" saa ajaa minkälaisella paskakasalla hyvänsä.
Ainoa poikkeus on jos olet viemässä autoa muutoskatsastukseen.
Lisää tuohon vielä jatkoksi: "Suunnistuskisoja vastaan yli X vuotta."
4x4 maailma on näköjään valjastettu tähän rojektiin mukaan. Ja nämä nettiroikellukset myös.
Maailmassa on monta muutakin asiaa pahemmin vinksallaan, tuolla tarmolla voisi tehdä jo jotain oikeesti tarpeellista kuin vahtia harvojen offareitten punakilpiä. Tai niitä kaaria.
Kyllä siellä suunnistuskisojen katsastuksessa ukot kattelee muutakin kuin taivaalle ja tarvittaessa en hetkeäkään epäile että ei tieto/taitoo löydy siihen hommaan.
Kilpailun järjestäjät on 90 luvun jälkeen laittaneet tien reunaan sellaisia numerolappuja joita kutsutaan nopeusrajoituksiksi. hiekkatiellä kun ajetaan 20-30kmh niin ei tartte rallikuskin reaktioita jos jotain yllättävää ilmaantuu tielle. Omien havaintojen perusteella rajoituksia noudatetaan ja muutenkin liikenteen seassa ajellaan taiten. Kun ei ole kiire aikatarkistuspisteelle.
Tämä offiautolla ajelu kun on niin vaarallista etenkin tietä myöten niin niitä onnettomuuksia on varmaan esimerkiksi asti. Eli milloin on sattunut ja mitä...?
Punanenä
30.06.2012, 09:58
Kannattaa muistaa että auton täytyy olla tieliikennelain edellyttämässä kunnossa!
Turha luulla että "puuhakilvillä" saa ajaa minkälaisella paskakasalla hyvänsä.
Ainoa poikkeus on jos olet viemässä autoa muutoskatsastukseen.
Tuohan nyt on selvä että auton oltava kunnossa jos sillä liikenteessä ajetaan,
Oma tapaus sellainen että kyseistä uaz vuosimallia ei ole mahdollista kilvittää vaikka se olisi miten hyvässä kunnossa,vuoden vanhempi malli taas on liikennelaillinen vaikka se on
täysin samanlainen:eek:
Siksi täytyy jatkuvasti hakea siirtolupia. ...tanan suomen säädökset:mad:
4x4 maailma on näköjään valjastettu tähän rojektiin mukaan. Ja nämä nettiroikellukset myös.
kyllä noi Byrocratin 4x4 lehden palstalla olevat jutut on lajille suureksi haitaksi,
jatkuvaa muitten arvostelua ja aliarvioimista.
myös akk toistuu joka jutussa lähes jumalan arvoisena instanssina.
Topi1982
30.06.2012, 16:03
Ei hyvältä näytä tämä mollaaminen!
Onko Byrocraatti ajo- vai puhemiehia?
Jos puhe, niin lopeta koko "offailusi"!
Jos ajo, niin tee jotain oikeaa, hyvaa asiaa itsellesi ja meille muille!
4x4 lehden linjailu oudoksuttaa lajin tulevaisuuden kannalta.
Avustajien nimet julki myos nimimerkkien kohdalta!
Kannattaa muistaa että auton täytyy olla tieliikennelain edellyttämässä kunnossa!
Turha luulla että "puuhakilvillä" saa ajaa minkälaisella paskakasalla hyvänsä.
Ainoa poikkeus on jos olet viemässä autoa muutoskatsastukseen.
Kannattaa joskus käydä kattomassa joku suunnistuskisan lähtö niin näkee tuon käsityksen tieliikennelain mukaisesta kunnosta, alkuperäistä autossa ehkä 10 %, renkaat ehkä 150 mm suuremmat yms. Tosin esim venäjällä täysin kilpipelejä :-)
Ja saahan Suomessakin ajella kilvitetyllä KrAz:lla, ainakin jos on polakki.
Tuohan nyt on selvä että auton oltava kunnossa jos sillä liikenteessä ajetaan,
Oma tapaus sellainen että kyseistä uaz vuosimallia ei ole mahdollista kilvittää vaikka se olisi miten hyvässä kunnossa,vuoden vanhempi malli taas on liikennelaillinen vaikka se on
täysin samanlainen:eek:
Siksi täytyy jatkuvasti hakea siirtolupia. ...tanan suomen säädökset:mad:
Mikä vuosimalli ?? 88 menee kilpiin siinä kuin 86:kin, vai onko ongelma 81/82, tosin keveitä muutoksia tarttee tehdä :-)
Lalli bj40
30.06.2012, 21:14
näyttää pahasti siltä että laki on off-roadia vastaan ja että tämä halutaan aika röyhkeillä keinoilla kitkeä pois suomesta tämä siirtokilpi jupakka on varmasti akk ja sml käsialaa ja vasta alku soittoa ""uskon että ennen kun joulupukki oveen koputtaa mietitään miten ensivuoden kilpailut pystytään järjästämään ilman siirtokilpiä ""
koekilvillä ajaminen on myös kiristynyt huomattavan paljon jota poliisi on alkanut innolla ratsaamaan sekä trafin toimesta ylihinnoiteltu koekilpi vakuutuksella 1000euroa vuosi eli sen ottaminen pelkästään off-road käyttöön on hiukan liian kallista
tässä ajetaan off-road suunnistus akk alaisuuteen tai tulee loppu ja voipi olla että akk ei halua tätä alaisuuteensa koska tässä lajissa ei raha liiku ja ilman sitä akk ei tee yhtikäs mitään.
En ole nyt tarkemmin tota Jokkispuolta seurannu, mutta tapahtuiko siellä jotain myönnytyksiä, sen jälkeen kun jokkis ry perustettiin ja alkoi järkkäämään kisoja. Mulle jäi keskusteluista sellainen käsitys että AKK vastaisissa piireissä koettiin ettei AKK:ta kiinnosta kuin Neste Rally, jonne pomot pääsee pönöttämään vippitelttoihin...No kuiteski asiaan...
Jos perustetaan kansallisen Offroad suunnistuksen keskusjärjestö ja tarkennetaan katsastuksia varmaan osallistumismaksut nousee, seurojen jäsenmaksut nousee tai tulee käyttöön vuosilisenssi. Vielä jos siihen pistetään ralli tyyppinen konttorikatsastus nii johan pomppas hinnat osallistumisissa. Harrastajan kannalta lähes sama lopputulos (€uroissa) kuin se että kannetaan rahaa AKK:lle.
Mites sitten jos modi ja proto luokissa kilvettömät autot voisi siirtää rastialueiden välillä trailerilla. Vaatii tietenkin sen että aluella olis riittävät traileriparkit eikä teitä tarvi käyttää, esim montulta tai pellonreunalta maastoon siirtyessä.
- Orkkis ja stanu luokat kävis eri ajoaluella kuin modprot, ei olis niin kauheeta ruuhkaa.
- Jos modpro auto on kilvissä ja katsastettu niin sillä saa ajaa ajoalueelta toiselle.Eli kun pitää auton kunnossa (vakiompana) pääsee nopeemmin kisaamaan, mitä trailerijumppaa harrastavilla monstereilla.
Ittäni joskus mietityttäny tuo tarrakilpi asia jos jotain sattuu...Eli siirtymätaipaleella sattuu onnettomuus, jossa kuolee tai loukkaantuu joku kisan ulkopuolinen kanssa autoilija, yleisellä tiellä. Vaikka ajaiskin kännissä ja pysähtymättä Stopin takaa jonkun porttaali tojotan alle. Huonolla tuurilla tulee samanlainen juttu kun Enon rekkakolarista. Sitten kun joku punavihersokee liikenne ministeri vielä keksii että siirtokilpien antamista on tiukennettava...Sieltä kun tuntuu noita kuningas ideoita tulevan nykysin.
Edit: Hienointahan tietenkin olisi jos lait ja asetukset antaisivat vapaamat kädet auton rakenteluun. Olis vaikka joku II tason muutoskatsastus, joka varmaan tulis maksamaan enemmän mutta suuremmat muutokset olisi mahdollista saada autoon laillisesti ja samalla pitää auto kilvissä ja käyttää vuosittaisessa katsastuksessa. Se taitaa vaan valitettavasti olla utopiaa nykyisellä menolla kun kohta ajetaan hybridiautoilla ja hönkäillään alkolukkoon joka parkkipaikalla....
Byrocrat
30.06.2012, 22:01
näyttää pahasti siltä että laki on off-roadia vastaan ja että tämä halutaan aika röyhkeillä keinoilla kitkeä pois suomesta tämä siirtokilpi jupakka on varmasti akk ja sml käsialaa ja vasta alku soittoa ""uskon että ennen kun joulupukki oveen koputtaa mietitään miten ensivuoden kilpailut pystytään järjästämään ilman siirtokilpiä ""
koekilvillä ajaminen on myös kiristynyt huomattavan paljon jota poliisi on alkanut innolla ratsaamaan sekä trafin toimesta ylihinnoiteltu koekilpi vakuutuksella 1000euroa vuosi eli sen ottaminen pelkästään off-road käyttöön on hiukan liian kallista
tässä ajetaan off-road suunnistus akk alaisuuteen tai tulee loppu ja voipi olla että akk ei halua tätä alaisuuteensa koska tässä lajissa ei raha liiku ja ilman sitä akk ei tee yhtikäs mitään.
Ensinnäkin AKK tai SML eivät säädä lakeja ja toiseksi nuo siirtokilpimääräykset ovat olleet voimassa jo muutaman vuoden, mutta niitä on valvottu varsin sattumanvaraisesti. Mainitut keskusjärjestöt ovat päinvastoin kuin väität saaneet aikaiseksi sen että verottomilla kisapeleillä on mahdollisuus ajaa kisoissa (siis niissä kisoissa jossa ajetaan yleisillä teillä) Aiempi punakilpikäytäntö (ennen näitä tarrrakilpiä) kaatui siihen, että porukka ei noudattanut kilpiin liittyviä käyttörajoituksia vaan ajeli milloin sattui sellaisiakin ajoja jotka ei liittyneet kilpailemiseen. Nykyisestä verottomien autojen käytöstä rallikilpailuissa (ja tietyin rajoituksin myös AS:ssä) ja kilpikäytännöstä käytiin varsin tiukka vääntö jossa lopulta päästiin varsin tyydyttävään lopputulokseen vaikka kotipaikan kisapaikkakunnan välinen ajomahdollisuus menetettiinkin. Ei tarvii porukan enää ostaa kotimaasta kallista verollista aihiota vaan voi vapaasti ostaa verottoman mistä parhaaksi katsoo.
Ei se AKK kaikkia lajeja itselleen haali vaikka rahaakin niistä mahdollisesti tulis kassaan.(kilpailulupamaksut järjestäjiltä ja kilapilija/toimistijalisenssimaksut kilpailijoilta/seuroilta) Offissahan vain Trial ja Foffi ovat AKK:n lajeihin kuuluvia, muut kuten Offi-suunnistus ja uutena lajina (Suomessa) Officrossi eivät ole edes entistä lajiryhmää kiinnostaneet niin paljoa että olisivat niitä sinne yrittäneet haalia:rolleyes: Osaksi varmaan siksi että eivät ole katsoneet Offi-suunnistusta varsinaiseksi autourheiluksi:cool: vaikka se sitä minusta onkin. Officrossia ilmeisesti miettivät koska se on nopeuslajina FIAN alainen ainakin Virossa???
Eikä siihen kilpiasiaan välttämättä AKK:ta tarvita kun se niin suurta mörköä monelle edustaa :eek::rolleyes:
Kuten aiemmin kirjoitin niin mikäänhän ei estä Perustamasta kilpailuihin keskittyvä Offroadin keskusjärjestö (esim. OffRoad Suunnistus ry jossa jäseninä ovat kaikki suunnistuskisoja järjestävät yhdistykset tai muut tahot) silloin se vastaisi autourheilun valtakunnallista keskusjärjestöä (AKK) jonka kisoissa voisi vaikka (jos Trafin kanssa osataan neuvotella) käyttää verottomia maastureita (katsastuskuntoisia):cool:
Taitaa vaan olla niin, että Offiporukka on niin hajallaan ja niin eripuraista ettei sellaisen perustamisesta tule mitään kun jokaisella on se oma hiekkalaatikko :(:rolleyes:
Taitaa vaan olla niin, että Offiporukka on niin hajallaan ja niin eripuraista ettei sellaisen perustamisesta tule mitään kun jokaisella on se oma hiekkalaatikko :(:rolleyes:
sää et si pysty kirjoittaan yhtään juttua missä et aliarvioisi ja arvostelisi toisia
Lalli bj40
30.06.2012, 23:14
kyllä se varmaan niin on että poliisit kentältä lähettelee toiveet sitten trafi suunnittelee ja on yhteydessä akk ja sml:ään jotka haluaa sinne sen heidän haluaman raon mahdollisuuden punakilpiin kilpailuissa ja siinä sivussa unohtavat että on muitakin lajeja jotka on riippuvaisia punakilvistä eikä ole akk&sml alaisia mutta uusista ohjeistakin sen akk ja sml löytää eli niiden kanssa se suunnitelma on toteutettu mutta jos ne olis muistanu sanoa lukis siinä että asia ei koske off-road suunnistusta koska se ei ole ns nopeus laji mutta se on unohdettu sanoa.
Uskon että tamän kuun aikana vielä paperit lähtee jostain päin suomea ja sellanen offi kansan kattoliitto ry(OKK) perustetaan johon automaattisesti kuuluu kaikki offi seurat suomesta ja se antaa säännöt kilpailuihin samaten kun tähän asti on vanhat konkarit kokouksissa päättänyt mutta se on eri asia siunaako tämä trafi sellaisen kattoliiton että sen alaiset kilpailut sais kilpiä
tämä kattoliitto oisi pitäny perustaa jo vuosi sitten ja jos akk ja sml oisivat olleet positiivisesti kehittämässä auto urheilua oikeasti! oisivat antaneet tästä tietoa off-road yhdistyksille tätä asiaa on varmasti vuosi suunniteltu trafissa! siellä 1vuosi on normaali aika pieniinkin muutoksiin paperilla ja jos sinne akk ja sml lisäksi listaan lisätään OKK niin siitä pyrocratiassa se kestää vuoden
young n dum
01.07.2012, 00:18
mites näihi enimmäismääriin vaikuttaa nää amerikan hotrodi harrastajat???
joku saatanan kusinen lasikuitu kuuppa ja ajellaa ku pekon annit pitki kyliä tuppimuna pystyssä ja hujautetaa ojaa ja kaveri teholle.
muistaakseni tästäki löytyy esimerkkiä iha tost naapuri kylästä..:rolleyes:
kyllä se varmaan niin on että poliisit kentältä lähettelee toiveet sitten trafi suunnittelee ja on yhteydessä akk ja sml:ään jotka haluaa sinne sen heidän haluaman raon mahdollisuuden punakilpiin kilpailuissa ja siinä sivussa unohtavat että on muitakin lajeja jotka on riippuvaisia punakilvistä eikä ole akk&sml alaisia mutta uusista ohjeistakin sen akk ja sml löytää eli niiden kanssa se suunnitelma on toteutettu mutta jos ne olis muistanu sanoa lukis siinä että asia ei koske off-road suunnistusta koska se ei ole ns nopeus laji mutta se on unohdettu sanoa.
Uskon että tamän kuun aikana vielä paperit lähtee jostain päin suomea ja sellanen offi kansan kattoliitto ry(OKK) perustetaan johon automaattisesti kuuluu kaikki offi seurat suomesta ja se antaa säännöt kilpailuihin samaten kun tähän asti on vanhat konkarit kokouksissa päättänyt mutta se on eri asia siunaako tämä trafi sellaisen kattoliiton että sen alaiset kilpailut sais kilpiä
tämä kattoliitto oisi pitäny perustaa jo vuosi sitten ja jos akk ja sml oisivat olleet positiivisesti kehittämässä auto urheilua oikeasti! oisivat antaneet tästä tietoa off-road yhdistyksille tätä asiaa on varmasti vuosi suunniteltu trafissa! siellä 1vuosi on normaali aika pieniinkin muutoksiin paperilla ja jos sinne akk ja sml lisäksi listaan lisätään OKK niin siitä pyrocratiassa se kestää vuoden
onks tää provoa vai oleksä päissäs ?
Lalli bj40
01.07.2012, 08:23
oiskohan tää nyt sitten sitä omaa mielipidettä johon vaikuttaa 15vuoden kokemus suomen moottoriliitosta ``nekatiivinen kokemus`` sinne kelpaa vain raha ja kun sitä tarpeeksi antaa voi jotain saada tai ei saa mitään
markomartini
02.07.2012, 22:30
kyllä se varmaan niin on että poliisit kentältä lähettelee toiveet sitten trafi suunnittelee ja on yhteydessä akk ja sml:ään jotka haluaa sinne sen heidän haluaman raon mahdollisuuden punakilpiin kilpailuissa ja siinä sivussa unohtavat että on muitakin lajeja jotka on riippuvaisia punakilvistä eikä ole akk&sml alaisia mutta uusista ohjeistakin sen akk ja sml löytää eli niiden kanssa se suunnitelma on toteutettu mutta jos ne olis muistanu sanoa lukis siinä että asia ei koske off-road suunnistusta koska se ei ole ns nopeus laji mutta se on unohdettu sanoa.
Uskon että tamän kuun aikana vielä paperit lähtee jostain päin suomea ja sellanen offi kansan kattoliitto ry(OKK) perustetaan johon automaattisesti kuuluu kaikki offi seurat suomesta ja se antaa säännöt kilpailuihin samaten kun tähän asti on vanhat konkarit kokouksissa päättänyt mutta se on eri asia siunaako tämä trafi sellaisen kattoliiton että sen alaiset kilpailut sais kilpiä
tämä kattoliitto oisi pitäny perustaa jo vuosi sitten ja jos akk ja sml oisivat olleet positiivisesti kehittämässä auto urheilua oikeasti! oisivat antaneet tästä tietoa off-road yhdistyksille tätä asiaa on varmasti vuosi suunniteltu trafissa! siellä 1vuosi on normaali aika pieniinkin muutoksiin paperilla ja jos sinne akk ja sml lisäksi listaan lisätään OKK niin siitä pyrocratiassa se kestää vuoden
Ajoneuvourheilun keskusjärjestö on jo perustettu, siihen alalajina voisi mukana olla myös off.
Toiminnan perustaminen ei ihan helppoa ja vaatii myös paljon aikaa ja säädöksien selvitystä. Mutta perustyö tehty.
Lisätietoja www.harrateralli.net (http://www.harrateralli.net)
Byrocrat
02.07.2012, 23:00
Ajoneuvourheilun keskusjärjestö on jo perustettu, siihen alalajina voisi mukana olla myös off.
Toiminnan perustaminen ei ihan helppoa ja vaatii myös paljon aikaa ja säädöksien selvitystä. Mutta perustyö tehty.
Lisätietoja www.harrasteralli.net (http://www.harrateralli.net)
Tuossa yllä korjattuna tuo linkki, joka toiminee paremmin, mutta jos offarit ajattelee että nykyisille rakennelmille ilman sen kummempia saa poikkeusluvat punakilpiin Harrasteralli ry:n siipien suojassa niin kannattaa vilkaista näitä rakentelusääntöjä tuolla harrasteralli ry:n puolella :rolleyes:
http://harrasteralli.net/wp-content/uploads/2012/02/Autojen_rakentelu_s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t.pdf
markomartini
03.07.2012, 09:24
Tuossa yllä korjattuna tuo linkki, joka toiminee paremmin, mutta jos offarit ajattelee että nykyisille rakennelmille ilman sen kummempia saa poikkeusluvat punakilpiin Harrasteralli ry:n siipien suojassa niin kannattaa vilkaista näitä rakentelusääntöjä tuolla harrasteralli ry:n puolella :rolleyes:
http://harrasteralli.net/wp-content/uploads/2012/02/Autojen_rakentelu_s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t.pdf
Et tainnut ymmärtää että omana lajiryhmänä voi tekniikka säännöt muodostaa itse, ja mitä tieliikennekelpoisuuteen tulee rakentelu säädökset löytyy tieliikennelaista.
markomartini
03.07.2012, 10:19
92 § (11.12.2002/1091) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a11.12.2002-1091)
Ajoneuvon käyttöä koskevien säännösten soveltaminen
Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan kaikkeen ajoneuvoliikenteeseen tiellä ja muualla sekä kaikkiin ajoneuvoihin ja niiden tarvikkeisiin. Säännöksiä ei kuitenkaan sovelleta sellaiseen ajoneuvoon, jota käytetään yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetyllä työmaalla taikka tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella. Tällaisen ajoneuvon tulee olla rakenteeltaan turvallinen ja tarkoituksenmukainen.
Tämän luvun säännöksiä moottorikäyttöisestä ajoneuvosta sovelletaan myös moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kytkettävään hinattavaan ajoneuvoon
porttaali pate
03.07.2012, 13:29
Kiinnitin huomiota 4x4 lehden AKK aukeamalla kirjoittajan mielipiteeseen 4x4cup ei ole virallinen maasto suunnistus kilpailu sarja suomessa haluaisin tietää mikä on virallinen jos kilpailevaa sm cup sarjaa ei suomessa ole?
ja mielestäni virallinen kilpailu on sellanen johon kaikki halukkaat voi osallistua tulokset ovat julkisia kilpalussa on selvä järjästäjä sekä tuomaristo
mielestäni kirjoittaja aliarvostaa ja vähättelee julkisesti olemassa olevaa ja laadukkaasti toteutettua sarjaa jota päinvastoin tulisi tukea ja kannattaa näin lajin kehitys olisi terveellä pohjalla ja samalla lajin suosio kasvaisi.
Kiinnitin huomiota 4x4 lehden AKK aukeamalla kirjoittajan mielipiteeseen 4x4cup ei ole virallinen maasto suunnistus kilpailu sarja suomessa haluaisin tietää mikä on virallinen jos kilpailevaa sm cup sarjaa ei suomessa ole?
ja mielestäni virallinen kilpailu on sellanen johon kaikki halukkaat voi osallistua tulokset ovat julkisia kilpalussa on selvä järjästäjä sekä tuomaristo
mielestäni kirjoittaja aliarvostaa ja vähättelee julkisesti olemassa olevaa ja laadukkaasti toteutettua sarjaa jota päinvastoin tulisi tukea ja kannattaa näin lajin kehitys olisi terveellä pohjalla ja samalla lajin suosio kasvaisi.
Se ei ole AKK:n alainen, siksi ei "virallinen" , officrossi näköjään on menossa Akk:n alle, mikä on joko hyvä tai huono, riippuu katsojasta...
Byrocrat
03.07.2012, 22:18
Et tainnut ymmärtää että omana lajiryhmänä voi tekniikka säännöt muodostaa itse, ja mitä tieliikennekelpoisuuteen tulee rakentelu säädökset löytyy tieliikennelaista.
Eihän offipuolella mikään muu olekaan ongelma kuin juurikin tuo mainitsemasi tieliikennekelpoisuus johon offisuunnistajat (proto ja Pro-modi erityisesti mutta myös muut) haluaisivat poikkeuksia :eek::rolleyes: koska kisoissa joutuu ajelemaan siirtymillä yleisen liikenteen käyttämillä teillä :(. Jos kisat ajettas suljetuilla alueilla niin ongelmaa ei olisikaan kun ei itse kisassa tarvittas niitä tarrakilpiäkään. :)
tieliikennekelpoisuus johon offisuunnistajat (proto ja Pro-modi erityisesti mutta myös muut)
Onko suunnistuskisoissakin luokkana pro-modi? Joko olet käynyt seuraamassa paikan päällä jotain suunnistuskisaa?
Ajoneuvon käyttöä koskevien säännösten soveltaminen
Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan kaikkeen ajoneuvoliikenteeseen tiellä ja muualla sekä kaikkiin ajoneuvoihin ja niiden tarvikkeisiin. Säännöksiä ei kuitenkaan sovelleta sellaiseen ajoneuvoon, jota käytetään yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetyllä työmaalla taikka tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella. Tällaisen ajoneuvon tulee olla rakenteeltaan turvallinen ja tarkoituksenmukainen.
Tämän luvun säännöksiä moottorikäyttöisestä ajoneuvosta sovelletaan myös moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kytkettävään hinattavaan ajoneuvoon
Eli säännökset ihan oikeasti koskevat kaikkia ajoneuvoja, esim karting-autoja. Paitsi siellä suljetulla alueella. Ei liity siirtolupiin oikeastaan mitenkään.
Mahtaa olla lainsäätäjien ja lakeja tulkitsevien silmissä vakuuttavaa tekstiä nuo harrasteralli-tarinat, kun teksti vilisee kirjoitusvirheitä..