View Full Version : Automaattivaihteiston lisäjäähdytin?
Tuli teetettyä Geehen laatikko uusiksi eikä huvita sitä heti poltaa joten lisäjäähdytin tekis mieli laittaa. Kertokaas viisaat että miten toi kannattaa toteuttaa? Mahollisimman tehokas jäähdytyskö? Onko haittaa jos loota "käy liika kylmänä"? Kokonaanko pois alkuperäisestä kierrosta jottei atf kuumenna syyläriä liikaa? Alkaa vasta hahmottuun automaattien sielunelämä, etenkin toi lämpöarkuus, jollain lailla nyt parin poltetun lootan jälkeen joten tieto olis tervetullutta. Onko porukka viritellyt antureita ton ylikuumenemisen havainnoimiseksi? Toteutus?
veijon-esso
13.06.2012, 22:17
Mä jättäisin alkuperäisen kierron syyläriin ja siitä syyläriltä palaavaan linjaan lisäjäähy. Ei automaattia oikein saa käymään liian kylmänä, kyllä sitä lämpöä aina senverran muodostuu.
Eli paluulinjaan mahdollisimman iso jäähy, syylärin eteen hyvään ilmavirtaan, niin että moottorin flekti imee myös sen läpi. Lämpömittari on myös hyvä olla niin näkee että homma kunnossa. Eli huomaa vaikka jos muta tukkinut jäähyä ja loota meinaa sittenkin lämmetä. Anturi vaikka suoraan öljypohjaan.
Lord of flies
13.06.2012, 22:25
Eikös se anturi kannattas laittaa jäähylle lähtevään linjaan? Näkis minkä lämpöstä ölppää sieltä tulee.
Eikös yleensä paluulinja tule öljypohjaan ja näin ollen mittari näyttäs todellista pienempiä lämpöjä.
Mä jättäisin alkuperäisen kierron syyläriin ja siitä syyläriltä palaavaan linjaan lisäjäähy. Ei automaattia oikein saa käymään liian kylmänä, kyllä sitä lämpöä aina senverran muodostuu.
Eli paluulinjaan mahdollisimman iso jäähy, syylärin eteen hyvään ilmavirtaan, niin että moottorin flekti imee myös sen läpi. Lämpömittari on myös hyvä olla niin näkee että homma kunnossa. Eli huomaa vaikka jos muta tukkinut jäähyä ja loota meinaa sittenkin lämmetä. Anturi vaikka suoraan öljypohjaan.
Noin olin just aatellu tehä.
Eikös se anturi kannattas laittaa jäähylle lähtevään linjaan? Näkis minkä lämpöstä ölppää sieltä tulee.
Eikös yleensä paluulinja tule öljypohjaan ja näin ollen mittari näyttäs todellista pienempiä lämpöjä.
Paljonkohan siinä on eroa tulevan ja menevän välillä? Luulis ettei kauheesti... Mutta toki kannattanee laittaa menevään linjaan jos vaan toteutus onnistuu (kun on vähän ottanu hittiä toi banjoliitos...).
Juu, tuolla systeemillä olen itellekin aina laatikon jäähyt tehnyt. Tosin edellisessä autossa jätin syylarikierron kokonaan pois, ja silloin ainakin maantieajossa talvella oli laatikko toisinaan ehkä turhankin viileä.. ei aina näyttänyt lämpömittari kuin jotain 30-40 astetta (anturi oli siinä vehkeessä jäähdytykselle menevässä tuubissa).
Anturin paikoista tuntuu olevan paljonkin mielipiteitä (ylläri :D ), mulla on ollut joko jäähylle lähtevässä linjassa tai sitten öljypohjassa. Jäähylle lähtevän linjan anturi on sinänsä hyvä että siitä näkee kuinka kuumana laatikko käy sillä hetkellä. Jos lämmöt pysyy koko ajan korkealla niin tietää että on syytä himmata hetkeksi. Tuntunut kohtuu luotettavalta omasta mielestä. Tosin riippuu tietysti myös laatikon rakenteestakin että mihin nuo linjat on kytketty.
ImacInnes
13.06.2012, 23:04
Minä meinna laittaa mittarin anturin öljypohjaan.
Siitähän näkee toimiiiko jähdytys ja niin kauan kuin automaattiin tulee "viileää" öljyä niin ei pitäisi olla ongelmia, jos taas mittari näyttää jotta tulo öljyn lämpö on nousussa niin tietää että jäähdytys ei riitä ja tarvii jotain tehdä. Pysähtyä, hankkia isompi jäähdytin tai tutkia onko automaatissa jotain vikaa jotta öljyjen läpö nousee?
Vaan kukin teekee tietysti sillä tavalla minkä itse tuntee hyväksi. Voihan sitä laittaa vaikka useammankin jos tuntee tarpelliseksi.
t.Ismo Ämmä
BJ-40/76
14.06.2012, 01:47
Onko tuossa G:ssä oljyn jäähdytys toteutettu mistä/millä tavalla?
Siis minulla ei tietoa asiasta.
Mikä laatikko? -kone? ja mihin autoa käytetään, hc offi vai metsästys tms?
Onko tuo jäähdyttimen kierto päävirtauspiirissä, siis onko termostaatti? joka ohjaa öjlyn pumpulta joko jäähdyttimen kautta/suoraan laatikkoon.
-> jos noin, niin jossain olen nähnyt vastaavan termostaattipaketin, kuin moottoriöljyn jäähdytykseen.
Jossain automaatissa oli jäähdytyskierto toteutettu paineensäätimen "hukkavirtauksesta", ja tämähän on sikäli huono tapa, että kun laatikko kovilla, niin öljyt kuumat, paineet korkealla, tuottoa tarvitaan enemmän ja ylijäävä hukkavirtaus pieni tai olematon, joten jäähdytydtä ei ole silloin kun sitä tarvitaan....
Ja tuo lämpömittari on tosi hyvä varuste, ja tärkeintähän olisi tietää kitkalevyjen ja -pakkojen lämpötila? ja sehän olisi helpointa mitata suoraan öljypohjasta? se että miten öljynjäähdytys on toteutettu, niin öljyn keskimääräinen loppulämpötila on öljypöhjassa olevan öljyn lämpötila?
Siis, jos öljypohjassa ei ole jäähdytystä jäähdytysnesteellä (kuten esim. joissakin audeissa), ja jäähdytyskierto ei ole säätimen "hukkavirtauksessa"
--> Pitäisi tietää, mistä ja minne jäähdyttimen öljy tulee/menee
Mutta jos askin öljyt on nolla asteiset, niin se tarkoittaa lisää kulutusta jokaisella sadalle kilometrille esim litran? verrattuna 100c öljyihin
ja 200c tarkoittaa huomattavaa lyhennystä käyttöikään?
------> mitä kylmempänä laatikko käy (plus asteilla), niin sitä paremmin kestää? -> isompaa kennoa eteen.
Mutta jos jollain parempaa tietoa, noiden minun päätelmien/arvausten suhteen niin kertokoon/oikaiskoon:cool:
Noi on hyviä pointteja yllä mitkä puolustaa anturin sijoittamista öljypohjaan; juuri tuon takia itsekin miettinyt että kumpi lopulta on paras paikka. Jos vaihtelun vuoksi koittaisi taas öljypohjaa, kun pitäisi ZJ:hin laittaa isompi öljyjäähy & mittari.
Tässä suuntaa-antava taulukko että miten öljyt/ laatikko kestää riippuen lämpötilasta:
Huom! Lämmöt fahrenheiteina! (175* F = ~80*C, 250 = ~125, 325 = ~160)
http://www.txchange.com/heatchrt.jpg
Onko tuossa G:ssä oljyn jäähdytys toteutettu mistä/millä tavalla?
Siis minulla ei tietoa asiasta.
Mikä laatikko? -kone? ja mihin autoa käytetään, hc offi vai metsästys tms?
Onko tuo jäähdyttimen kierto päävirtauspiirissä, siis onko termostaatti? joka ohjaa öjlyn pumpulta joko jäähdyttimen kautta/suoraan laatikkoon.
-> jos noin, niin jossain olen nähnyt vastaavan termostaattipaketin, kuin moottoriöljyn jäähdytykseen.
Jossain automaatissa oli jäähdytyskierto toteutettu paineensäätimen "hukkavirtauksesta", ja tämähän on sikäli huono tapa, että kun laatikko kovilla, niin öljyt kuumat, paineet korkealla, tuottoa tarvitaan enemmän ja ylijäävä hukkavirtaus pieni tai olematon, joten jäähdytydtä ei ole silloin kun sitä tarvitaan....
Ja tuo lämpömittari on tosi hyvä varuste, ja tärkeintähän olisi tietää kitkalevyjen ja -pakkojen lämpötila? ja sehän olisi helpointa mitata suoraan öljypohjasta? se että miten öljynjäähdytys on toteutettu, niin öljyn keskimääräinen loppulämpötila on öljypöhjassa olevan öljyn lämpötila?
Siis, jos öljypohjassa ei ole jäähdytystä jäähdytysnesteellä (kuten esim. joissakin audeissa), ja jäähdytyskierto ei ole säätimen "hukkavirtauksessa"
--> Pitäisi tietää, mistä ja minne jäähdyttimen öljy tulee/menee
Mutta jos askin öljyt on nolla asteiset, niin se tarkoittaa lisää kulutusta jokaisella sadalle kilometrille esim litran? verrattuna 100c öljyihin
ja 200c tarkoittaa huomattavaa lyhennystä käyttöikään?
------> mitä kylmempänä laatikko käy (plus asteilla), niin sitä paremmin kestää? -> isompaa kennoa eteen.
Mutta jos jollain parempaa tietoa, noiden minun päätelmien/arvausten suhteen niin kertokoon/oikaiskoon:cool:
Jatkuvalla kierrolla syylärille menee öljy. w460 GD300 eli OM617 motti ja 720.1 loota. Ajo on maajussin "nurkka-ajoa" kunnes kiinni jäädessä saattaa mennä "hooseeoffin" puolelle... :D Tarkoitus olis saada lootasta semmonen että kestää myös rankempaa ajoa. Alkaa toteutus hahmottumaan kyllä jo. Kiitos vinkeistä!