View Full Version : paineilmakäsijarruista tietoa tarvitaan
mikkocap
13.06.2012, 19:32
osaako joku sanoa että miksi kuorma-auton paineilmakäsijarrun kompuran sulake aina joskus silloin tällöin alkaa kirjainmellisesti savuamaan ja miltei palamaan ja sulaa kiinni johtoihin? sulake itsessään ei ''pala''. sulake on muiden joukossa kuten kuuluu mutta ei ns. rasiassa vaan kahden apikoliittimen välissä. johdot on tehty varsin ammattimaisesti. eristykset sun muut ihan ok.
Auto on MB 612 vario kuorma-auto ja vain käsijarru on paineilmalla. Autoon vaihdettiin taakse juuri palat ja siinä ihmetellessä ei saatu toista sylinteriä sisään millään ja taidettiin pyöritellä sitä käsijarrun tangon säätötappia. säätötappi on siis alemman jarrumännän sisällä. se pyöri siinä melko helposti mutta ei liikkunut mielestäni ylös eikä alas. lopulta hoksattiin että miten se alempi sylinteri saadaan sisään ja laitettiin satula takaisin. ajattelin vain että voiko tuo tangon säätö aiheuttaa moista vikaa. että se kompura joutuu työskentelemään enemmän jne. jotenkin se tuntuisi vähän oudolta.
jos jollain on käsitystä paineilmajarruista niin voisi avata sanaisen arkkunsa. Mainittakoon vielä että auto toimii täysin moitteetta muuten. kerran viikossa suunnilleen tulee vaan tämä sulakeepisodi
Jospa jarrusylinteri vuotaa ilmaa läpi ja kompura joutuu käymään lähestulkoon yhtämittaa.
epäilen heikkoa kosketusta.
kerta sulake ei pala niin siellä ei ole tarpeeksi virtaa sen polttamiseen mutta lämpöä syntyy huonolla kosketuksella. pari sulanutta sulakerasiaa nähny jotka menny just heikon kosketuksen takia
Porvoon Hilma
13.06.2012, 21:09
epäilen heikkoa kosketusta.
kerta sulake ei pala niin siellä ei ole tarpeeksi virtaa sen polttamiseen mutta lämpöä syntyy huonolla kosketuksella. pari sulanutta sulakerasiaa nähny jotka menny just heikon kosketuksen takia
Tietämättä mitään jarruista ja kompurasta, niin juuri tuota samaa epäilisin itsekin. Koetapa noita sulakkeen liitoksia, ovatko ihan horoja ? pitäisi olla hyvin napakat, muuten käry käy.
mikkocap
13.06.2012, 21:13
Jospa jarrusylinteri vuotaa ilmaa läpi ja kompura joutuu käymään lähestulkoon yhtämittaa.
tarkoitatko noita jarrukelloja josta lähtee sitten ne tangot satuloille? kun mietin tota kans että joutuuko se kompura pyörimään koko ajan ja lämpee ne johdot sitten mutta tuntus että jos ilmaa karkaa niin pitäs varmaan jarrujärjestelmänkin merkkivalo palaa. vähän kuin nestevajeessa palaa..
mikkocap
13.06.2012, 21:16
Tietämättä mitään jarruista ja kompurasta, niin juuri tuota samaa epäilisin itsekin. Koetapa noita sulakkeen liitoksia, ovatko ihan horoja ? pitäisi olla hyvin napakat, muuten käry käy.
aika napakka on varsinkin kun johtoihin kerkesi sulaa mällit :D piti tänään repiä väkisin sulake pois pihdeillä. eli eivät ole mielestäni erityisen horoja mutta joo pitää vaikka uusata johdot/liittimet tai laittaa oikea rasia sille sulakkeelle.
mikkocap
13.06.2012, 21:20
tollanen on toi järjestelmä. mutta pelkkä käsijarru. eli noi oikeanpuoleiset jarrukellot ja sitten niistä tangoista jotka lähtee kyljestä kytkeytyy tangot noille takasatuloille...http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Paineilmajarrut.svg/400px-Paineilmajarrut.svg.png ysi ja kymppi on käyttöjarruihin joten ei kannata niillä vaivata päätä tällä kertaa.
Minkäs kokoinen sulake siinä on ?? Eli onko se oikea??
Eli oma epäily menee sinne suuntaan että jos siinä on kerran sähkökompura niin sen painekytkimen kevennys ventiili eli se mikä päästää ilmat pihalle kompuran ja takaisku venttiilin välistä on joko tukossa tai sitä on sätöstelty muuten.
Eli kompura yrittää käynnistyä kuormaa vasten mutta voima ei riiitä...
mikkocap
13.06.2012, 21:33
30 A sulake. ihan oikee.. ja se venttiiili toimii. tai ainakin se aina välillä siellä suhahtaa..
Siis siinä on sähkökompura???
Pysähtyykö se koskaan vai käykö se koko ajan koneen käydessä?
Ja jos suhahtelee silointällöin niin silloinhan se voisi olla varoventtiili mikä laskee painetta pihalle ettei koko systeemi mossahda. Ja jos se taas on näin niin silloin se raja kytkin on sökö ja se sulake vaan kuumenee niin hemmetisti koska se kompura käy jatkuvasti täydellä teholla.
mikkocap
13.06.2012, 21:48
itse tässä opiskelen vasta tätä paineilmajarruasiaa, mutta joo olen näin asian ymmärtänyt että siellä ON sähkökompura. ja se kerää painetta pitääkseen jousikuormitteiset jarrut pois päältä ja sitten kun nykäsee hantaakista niin paineet pääsee pois ja jouset painee satuloille tulevia tankoja. ---->jarrut menee päälle... en todellakaan tiedä mikä edes on rajakytkin saati että missä sellainen on. kannattaako siis tässä tapauksessa ottaa sulake pois ettei se kompura oo koko ajan tominnassa? tosin sitten pitää ottaa myös tapit pois sieltä vivustoista ettei jarrut mee paineiden häviämisen myötä jumiin.... tarkoitan siis siksi aikaa että vika löytyy...?
ja en tiedä pyöriikö se koko ajan tai miten usein sen kuuluisi pyöriä
Pahavävy
13.06.2012, 21:50
Katoppas sieltä banjon päältä,onko siellä käsijarrun sähkö kytkintä/anturia?
isommissa mersuissa on joskus ollu siellä oikonen,ei huoli ulosottoa päälle,
kun ei pala käsijarrun merkkivalo.
mikkocap
13.06.2012, 21:57
jep pitääpäs tutkia asiaa.
Porvoon Hilma
13.06.2012, 21:59
aika napakka on varsinkin kun johtoihin kerkesi sulaa mällit :D piti tänään repiä väkisin sulake pois pihdeillä. eli eivät ole mielestäni erityisen horoja mutta joo pitää vaikka uusata johdot/liittimet tai laittaa oikea rasia sille sulakkeelle.
Sama lopputulos tulee jos sulakkeen pitimeen menevät johdot on huonosti noissa abikoissa kiinni. Aikansa käy kompura niin kuumenee tuo huono liitos.
Jos tosiaan toistuu säännöllisesti tuo episoodi, niin joku toistuva tapahtumaketju sen aiheuttaa. Tää menee kohta ihan Neiti Marplen puolelle, mutta missä tilanteessa tuo episoodi käynnistyy eli saa alkunsa ?
Duunissa 2kpl 616 alustaista bussia ja niissä tuo järjestelmä tekee meillä ongelmaa, jotta ½vuoden välein ilmankuivaimen pohja jää vuotamaan ja se tarvii avata ja voidella. Kun vuotaa, niin kompura jyskyttää koko ajan (näissä PIKKUISEN ISOMPI sähkökompura), ja releet paukahtaa silloin. Sulakkeet kun on laattaversiot (80A) niin ne kestää...
Mutta kuuntele miten se kompura pärisee siellä, lämpöhän syntyy vastuksesta ja piiiitkästä kuormituksesta...
(vastus = huono liitos)
(pitkä kuormitus = kompura käy koko ajan)
mikkocap
13.06.2012, 22:04
no siis pari kertaa nyt sattunu kun ollaan hallilta lähetty kilometrin jälkeen ja just samassa kohti alkanu palaneelle haisemaan ja sitten alkaa muovi sun muu käryämään/palamaan sulakeraisassa.. sitten se suurin piirtein sulaa se sulake niihin johtoihin kiinni mutta on ehjä. sitten kun oon sammuttanu auton ja ottanu sulakkeen pois ja laittanu uuden paikalleen niin kaikki toimii hyvin ja saattaa mennä viikko ja sitten taas uudelleen.. voisko se olla joku relehomma, kun luulis että sinne on joku oma rele kun sillon kun tämä suhahdus kuuluu ja paineita pääsee pois niin samalla kuuluu myös releen naksahdus.
itse tässä opiskelen vasta tätä paineilmajarruasiaa, mutta joo olen näin asian ymmärtänyt että siellä ON sähkökompura. ja se kerää painetta pitääkseen jousikuormitteiset jarrut pois päältä ja sitten kun nykäsee hantaakista niin paineet pääsee pois ja jouset painee satuloille tulevia tankoja. ---->jarrut menee päälle... en todellakaan tiedä mikä edes on rajakytkin saati että missä sellainen on. kannattaako siis tässä tapauksessa ottaa sulake pois ettei se kompura oo koko ajan tominnassa? tosin sitten pitää ottaa myös tapit pois sieltä vivustoista ettei jarrut mee paineiden häviämisen myötä jumiin.... tarkoitan siis siksi aikaa että vika löytyy...?
ja en tiedä pyöriikö se koko ajan tai miten usein sen kuuluisi pyöriä
En oo varma mutta kai siinä on joku paine mittari. Olettaisin että sen kompuran on tarkoitus pitää paineet jossain esim.6-8 baarin välillä ja huilata aina silloin kun ei tarvi.
Jos siinä on jossain ilmasäiliö niin onko sieltä laskettu milloinkaan vesiä pois?? Meinaan ettei olisi niin simmpeli vika että pytty on piripintaan vettä täysi.
Elä poista sieltä jarruista mitään koska se käppäri on sen laitteen varajarru eikä se kestä vaihteella mäessä... Laita siihen mielummin sulakkeeksi vaikka automaatti "stötsi" mutta mielummin etsi ja korjaa se vika.
Eli selvitä käyko se kompura koko ajan ja jos se käy niin sitten se raja katkaisija on joko tukossa tai viallinen.
Pelaako kaikki merkkivalot niinkuin kuuluu??
No jos suhahtaa ja naksahtaa niin sillä kertaa se kaiketi pelaa niinkuin pitääkin. Mutta ootko pistäny merkille notta silloin kun se rupeaa kärtsäämään niin suhataako se silloin/naksahtaa.
Tuo Mikkin vinkki on varmaan melko lähellä osumaa.
mikkocap
13.06.2012, 22:14
En oo varma mutta kai siinä on joku paine mittari. Olettaisin että sen kompuran on tarkoitus pitää paineet jossain esim.6-8 baarin välillä ja huilata aina silloin kun ei tarvi.
Jos siinä on jossain ilmasäiliö niin onko sieltä laskettu milloinkaan vesiä pois?? Meinaan ettei olisi niin simmpeli vika että pytty on piripintaan vettä täysi.
Elä poista sieltä jarruista mitään koska se käppäri on sen laitteen varajarru eikä se kestä vaihteella mäessä... Laita siihen mielummin sulakkeeksi vaikka automaatti "stötsi" mutta mielummin etsi ja korjaa se vika.
Eli selvitä käyko se kompura koko ajan ja jos se käy niin sitten se raja katkaisija on joko tukossa tai viallinen.
Pelaako kaikki merkkivalot niinkuin kuuluu??
kyllä merkkivalot pelaa. paitsi että joskus tämä toinen, eli se huutomerkkivalo, (ei siis käsijarruvalo) palaa ja lopettaa jossain vaiheessa. silloin ei ole jarrut päällä ja se sammuu itsestään välähtäen miten sattuu esim. jos painaa kytkintä ja tai ottaa ratista kiinni ja pyöräyttää. en ole siihen kiinnittänyt kovin paljoa huomiota koska yleensä sitä on esiintynyt vain talvella.
viime syksynä auto oli remontissa kun meni jarrut jumiin ja epäiltiin kompuran olevan sökö. uus semmosen pari tonnia. :D mutta uusikaan kompura ei antanut painetta vaan se ilmankuivaimen jalka oli jotenkin haljennut ja anto paineet sieltä läpi. asentaja oli tuttu mies ennenstään ja tuumaili että nämä mersujen paineilmakäkkärit on ihan hyviä vehkeitä mutta kuuulemma kannattaa vaihtaa se ilmankuivain kerran vuoteen niin se kuulemma pysyy silloin kunnossa. silloin kun se meni paskaksi niin tosiaan irrotettiin ne tapit että pystyy ajamaan ja aina ei ole irroittaa kovin montaa tonnia näihin vehkeisiin.. nii ja voisin kuvitella että vedet on otettu pois kun on tehty remppaa..
mikkocap
13.06.2012, 22:15
voishan se ollakin nyt se hetki kun sen kuivaimen vaihtaa. maksaa vissiin 100-200 ekua...
mikkocap
13.06.2012, 22:16
No jos suhahtaa ja naksahtaa niin sillä kertaa se kaiketi pelaa niinkuin pitääkin. Mutta ootko pistäny merkille notta silloin kun se rupeaa kärtsäämään niin suhataako se silloin/naksahtaa.
Tuo Mikkin vinkki on varmaan melko lähellä osumaa.
siinä kaikki käy niin nopeesti että ei oo tullu kuunneltua niin tarkkaan...
no siis pari kertaa nyt sattunu kun ollaan hallilta lähetty kilometrin jälkeen ja just samassa kohti alkanu palaneelle haisemaan ja sitten alkaa muovi sun muu käryämään/palamaan sulakeraisassa.. sitten se suurin piirtein sulaa se sulake niihin johtoihin kiinni mutta on ehjä. sitten kun oon sammuttanu auton ja ottanu sulakkeen pois ja laittanu uuden paikalleen niin kaikki toimii hyvin ja saattaa mennä viikko ja sitten taas uudelleen.. voisko se olla joku relehomma, kun luulis että sinne on joku oma rele kun sillon kun tämä suhahdus kuuluu ja paineita pääsee pois niin samalla kuuluu myös releen naksahdus.
Oireet vaikuttaa kuitenkin siltä että liittimissä on huono kosketus noille virroille. Uudella sulakkeella taas pelaa jonkun aikaa kun hapettumat rikotaan vaihtamalla sulake.
Vois olla kova sana vaihtaa joku kiinniruuvattava sulake sinne, se peltimalli tai ANL.
Milläs ne jarrut ja kytkin on tehosteltu vai hydroassistilla???
mikkocap
13.06.2012, 22:27
siis no eiköhän ne oo ihan perus alipainetehostetut? kytkin on kyllä jäykempi kun -70 fergussa että liekkö tuolla tehostinta lainkaan. talvella varsinkin kun ei oo varmaan nesteitä vaihdettu koskaan...
???
Melkein väittäisin notta ne on kyllä ilmatehosteiset...
Mutta se rajakytkin lienee siinä kuivaimen jalassa ja sitten jossain on ehkä myös rele tai solenoidi sille kompuralle.
no siis pari kertaa nyt sattunu kun ollaan hallilta lähetty kilometrin jälkeen ja just samassa kohti alkanu palaneelle haisemaan ja sitten alkaa muovi sun muu käryämään/palamaan sulakeraisassa.. sitten se suurin piirtein sulaa se sulake niihin johtoihin kiinni mutta on ehjä. sitten kun oon sammuttanu auton ja ottanu sulakkeen pois ja laittanu uuden paikalleen niin kaikki toimii hyvin ja saattaa mennä viikko ja sitten taas uudelleen.. voisko se olla joku relehomma, kun luulis että sinne on joku oma rele kun sillon kun tämä suhahdus kuuluu ja paineita pääsee pois niin samalla kuuluu myös releen naksahdus.
Eli käry alkaa kun auto on seissyt???
Laitteessahan on jarru PÄÄLLÄ jos paineilmaa ei ole, joten mitään ei todellakaan kannata poistaa.
Viittaisi aika paljon nyt siihen, jotta kompura alkaa olemaan kalkkiviivoilla ja joutuu käymään todella pitkään, jotta paineet pysyy korkeena. Mitään mittaria tässä hässäkässä ei ole, ainoastaan merkkivalo (P) joka mollottaa kun painetta ei ole riittävästi.
Releellä ohjataan tuota kompuraa ja toisella kuivaajaa. Sitten paineenvalvonnalle on oma kytkentänsä ettei olisi liian helppoa...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Alempana on kirjotus, jotta kuivurin pohja olisi halki, eli kompura on käynyt jossakin vaiheessa pitkään ja kuumentunut --> mennyt hieman väljäksi (kun on ilmajäähdytteinen). Joten kannattaa tarkastaa/tarkastuttaa kunto (paineet pois ja mittaa aika kuinka kauan käy kunnes sammuu. Kysy Aminoffin pajalta, eli Veholta ko. ohje).
Mutta helpointa marssia autotarvikeliikkeeseen ja ostaa MAXI-sulake johon sitten se iso laatta sulake kiinni.
Kuivaimen pati on aika mielenkiintoisen hintainen, 180€ ja ilmajousitteisessa niitä on muuten 2kpl...:cool::cool::cool: Eli 360€ pari kertaa vuodessa... Toisaalta bussin kompura maksaa vaatimattomasti 5000€:D:D:D
mikkocap
13.06.2012, 22:57
Eli käry alkaa kun auto on seissyt???
Laitteessahan on jarru PÄÄLLÄ jos paineilmaa ei ole, joten mitään ei todellakaan kannata poistaa.
Viittaisi aika paljon nyt siihen, jotta kompura alkaa olemaan kalkkiviivoilla ja joutuu käymään todella pitkään, jotta paineet pysyy korkeena. Mitään mittaria tässä hässäkässä ei ole, ainoastaan merkkivalo (P) joka mollottaa kun painetta ei ole riittävästi.
Releellä ohjataan tuota kompuraa ja toisella kuivaajaa. Sitten paineenvalvonnalle on oma kytkentänsä ettei olisi liian helppoa...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Alempana on kirjotus, jotta kuivurin pohja olisi halki, eli kompura on käynyt jossakin vaiheessa pitkään ja kuumentunut --> mennyt hieman väljäksi (kun on ilmajäähdytteinen). Joten kannattaa tarkastaa/tarkastuttaa kunto (paineet pois ja mittaa aika kuinka kauan käy kunnes sammuu. Kysy Aminoffin pajalta, eli Veholta ko. ohje).
Mutta helpointa marssia autotarvikeliikkeeseen ja ostaa MAXI-sulake johon sitten se iso laatta sulake kiinni.
Kuivaimen pati on aika mielenkiintoisen hintainen, 180€ ja ilmajousitteisessa niitä on muuten 2kpl...:cool::cool::cool: Eli 360€ pari kertaa vuodessa... Toisaalta bussin kompura maksaa vaatimattomasti 5000€:D:D:D
auto ei ole seissyt kauaa silloin. mutta seissyt joo. merkkivalo P sammuu heti kun auton starttaa. tai melkein jo ennen sitä. tiedän että jarrut menee päälle kun painetta ei ole tarpeeksi. silloin juuri ne tapit otetaan kellolta että autolla pystyy vielä ajamaan jos näin käy keskellä kaupunkia. on käynyt..... tiedätkö missä nuo releet sijaitsee?
Eihän se ole mersu jos se ei maksa...
Kolme vuotta kerkesin itekkin variolla ajamaan mutta siihen ei vielä tuohon aikaan kerenny tulemaan muuta vikaa kun se että jarrupaloja sai välillä lisäillä. Eli olivattten takana puoliautomaatiset huollon suhteen.
Ja siinä oli taka ilmat ja oli perhanan hyvä soratie auto, sillä pääsi ihan hemmetin kovaa talvellakin.
Ja tarkista ne säiliöt ja laske vedet pois jos sitä on.
auto ei ole seissyt kauaa silloin. mutta seissyt joo. merkkivalo P sammuu heti kun auton starttaa. tai melkein jo ennen sitä. tiedän että jarrut menee päälle kun painetta ei ole tarpeeksi. silloin juuri ne tapit otetaan kellolta että autolla pystyy vielä ajamaan jos näin käy keskellä kaupunkia. on käynyt..... tiedätkö missä nuo releet sijaitsee?
Jakkaran alla, tai sitten pannuhuoneessa... Jos on pikkukompura, niin sitte on kiinnitettynä kompuran jalkaan.
Eihän kellojen kalvot vuoda???
sulake itsessään ei ''pala''. sulake on muiden joukossa kuten kuuluu mutta ei ns. rasiassa vaan kahden apikoliittimen välissä. johdot on tehty varsin ammattimaisesti. eristykset sun muut ihan ok.
Sieltähän se käryää missä heikoiten sähkökulkee. Kokeilepa vaihtaa koko sulakkeen pohja tai rasia tai mikä lie tai laita sille ihan oma sulake boxi joka on kunnollinen. Voi olla, että siellä on joku kontakti pinta tai johdin alimitoitettu ja siitä lämpiää ei välttämättä kuumene liittimistä. Tai vaihda ensin vaikka liittimet. Saattaa nekin olla hyvät mutta jos johdin liittimen sisällä vaikka olis hapettunut. Vaikka päälle päin näyttää hyvälle niin siellä voi olla seassa liittimiä jotka hapettuu eritavalla ja tekee häiriötä. Virta nyt ensin kunnolla kulkemaan. Kyllä se sulake se pitäis olla joka kuumenee ja katkeaa jos virtaa menee liikaa eikä ympäriltä.
mikkocap
14.06.2012, 20:02
Eihän se ole mersu jos se ei maksa...
Kolme vuotta kerkesin itekkin variolla ajamaan mutta siihen ei vielä tuohon aikaan kerenny tulemaan muuta vikaa kun se että jarrupaloja sai välillä lisäillä. Eli olivattten takana puoliautomaatiset huollon suhteen.
Ja siinä oli taka ilmat ja oli perhanan hyvä soratie auto, sillä pääsi ihan hemmetin kovaa talvellakin.
Ja tarkista ne säiliöt ja laske vedet pois jos sitä on.
isäukolla ollut 6 vai 7 meseä yhteensä. ensimmäinen tais olla joku -81 508 ja sitten sen jälkee 6 sarjaa vario ja kastenia mutta ei voi muuta sanoa kun että järkyttävän lujia vehkeitä ja loistavia työautoja. ensimmäinen jossa oli paineilmakäsijarru oli kyllä hirvee paskaläjä, ei jarrujen puolesta ollut yhtään tervettä päivää ja veholla seiso melko monta työtuntia. tämä nykyinen on ollu pari vuotta ja ainoot viat ollu yhden kerran jarrupalojen vaihto, ilmankuivain ja pakoputken haitari. ainut vika mikä tossa aina välillä kiristää hermoja on toi naurettava moottori, väyrysen 2,9 vitosmylly. vähän eri kone kun noi 4,0 neloskoneet vaparina tai sitten 4,2 turbo neloskone. ei tolla vaan pääse mihinkään ja välitykset on niin tiheät että vitosella voi ajaa huoleta 45 ja 80 jälkeen auto huutaa hoosiannaa ! :D tehty alunperin varmaan johonkin jakeluhommaan ja muistaakseni vanhemmissakin varioisssa on noita tiheäperäisiä teollisuusmalleja joissa huippunopeus on 60 luokkaa :D
alkuperäiseen aiheeseen palatakseni; oli tarkoitus kokeilla noita säiliöitä samalla kun herkistelen satuloiden liukutappeja ja vaihtelen peräöljyt... huomasin palanvaihdon yhteydessä että on tapit melkosen jumissa..
mikkocap
14.06.2012, 20:07
Jakkaran alla, tai sitten pannuhuoneessa... Jos on pikkukompura, niin sitte on kiinnitettynä kompuran jalkaan.
Eihän kellojen kalvot vuoda???
en kyllä usko, vois kuvitella aamulla ois nihkeempää liikkeellelähtö, esim velimiehellä oli viime syksynä lainassa 815 mese ja sano että vartin sai ainakin oottaa että pääsi liikkeelle.. luulis että pitää paineet hyvin kun kerran ei mitään ongelmia oo aamulla, talvella toki hieman ja vain helvetin kovilla pakkasilla. eikös se oo melko tavallista?
mikkocap
14.06.2012, 20:09
Kiitos vaan kaikille vastauksista/vinkeistä, pitää ottaa auto työn alle lauantaina ja katella kaikki läpi mistä on tässä topikissa ollut puhetta. vois ostaa vaikka jokunlaisen vähän paremman rasian ja sitten siihen laitella toi kompuran sulake.
mikkocap
25.06.2012, 06:26
tuli tuossa rassailtua hieman... lähinnä otin nesteet pois painesäiliöistä. sitä oli kyllä jonkun verran ja ihan kun ois ollu jotain mömmöä mukana kans. semmosta vaseliinityyppistä. ja huomasin että o-rengas oli ropusta paskana kans. (pala oli lähteny.) liukutappeja yritin satuloista avata mutta todella erikoinen paketti sinällään kun ei ollu pultin kantoja tappien päässä vaan ne oli vaan siellä välissä. tympee alkaa purkamaan... pitää se sulake rassailla kuntoon joku päivä ja tänään oli tarkotus käydä veholta kysyy niitä o renkaita, mahtaa rasittaa kompuraa turhaan jos vuotaa. ei toki paha oo kun noin 30-60 sekunttia seisotti aamulla vaikka oli seisonu kuitenkin koko juhannuksen.
peräöljyt tuli kans vaihdettua, mersu on kuulemma melko ranttu öljyistä ja siinä paria laatua oli hallilla valmiina. EP 80w-90 GL-4 ja Hypoid 80w-90 GL-5. tuntu sanovan castrol ja valvoline että pitää olla GL-5 ja mersun sivulla sanovat luokituksen joka sitten oli sama kuin tossa hypoidissa niin kai se on vaan uskottava että passaa..
Suosittelen minäkin vaihtamaan sinne kunnollisen sulakerasian. Emännän autossa alkoi käryämään (ilmeisesti merkkihuollossa laitettu) vastaava sulakeviritys, jossa lattasulake oli kiinni abico-liittimissä. Kontaktit päässeet ilmeisesti hapettumaan. Onneksi sattui juuri olemaan konepelti auki, kun sieltä alkoi ihan kunnon savukiehkura nousemaan, niin vika löytyi nopeasti. Korjasin sen samanlaisella virityksellä ensi hätään, mutta nyt on asiallinen johtosulakerasia jo ostettuna. Vielä kun muistaisi joskus laittaa sen paikalleen :)
tuli tuossa rassailtua hieman... lähinnä otin nesteet pois painesäiliöistä. sitä oli kyllä jonkun verran ja ihan kun ois ollu jotain mömmöä mukana kans. semmosta vaseliinityyppistä. ja huomasin että o-rengas oli ropusta paskana kans. (pala oli lähteny.) liukutappeja yritin satuloista avata mutta todella erikoinen paketti sinällään kun ei ollu pultin kantoja tappien päässä vaan ne oli vaan siellä välissä. tympee alkaa purkamaan... pitää se sulake rassailla kuntoon joku päivä ja tänään oli tarkotus käydä veholta kysyy niitä o renkaita, mahtaa rasittaa kompuraa turhaan jos vuotaa. ei toki paha oo kun noin 30-60 sekunttia seisotti aamulla vaikka oli seisonu kuitenkin koko juhannuksen.
peräöljyt tuli kans vaihdettua, mersu on kuulemma melko ranttu öljyistä ja siinä paria laatua oli hallilla valmiina. EP 80w-90 GL-4 ja Hypoid 80w-90 GL-5. tuntu sanovan castrol ja valvoline että pitää olla GL-5 ja mersun sivulla sanovat luokituksen joka sitten oli sama kuin tossa hypoidissa niin kai se on vaan uskottava että passaa..
Jos siellä on sitä vesi/kura litkua pytyssä niin ilmankuivain on silloin jo sökö. Eli jos et raati vaihtaa uutta niin pidä tyhjennä ne säiliöt kerran viikossa ja talveksi sitten se kuivain kuntoon.
Niissä pytyissähän pitäisi olla semmoiset nännit mistä ne niiistetään...
Edittinä että jos se systeemi on kerran vuotanu niin siinähän on sitten suoraan yksi oireen aiheuttaja.Eli se kompura käy liian pitkään ja jos se vuoto on sopiva niin että se ei ihan nosta paineita sinne pysäytys rajalle niin silloin a. ilman kuivain ei tussahda kuivaksi ikinä vaan "kyllästyy" ja alkaa päästämään sitä vettä lävitse. ja b. kompura käy taatusti kuumana ja sulakerasian käryäminen voisi kieliä siitä...
Eli pienimmillään sinulla on sen vian aiheuttaja näpeissäsi.Koska sähkö kompura ei liene tuotoltaan mitenkään mittava.
Ja hypoidiperään kuuluu Gl-5 ölpät.
mikkocap
25.06.2012, 17:40
Ja hypoidiperään kuuluu Gl-5 ölpät.
joo ne sinne myös singahti
mikkocap
25.06.2012, 17:45
joo vaihdoin tänään ne o-renkaat ja siinä samalla luonnollisesti tyhjensin ne säiliöt. nosti ilosesti paineet. ei vaan ollu semmosia hienoja sulakerasioita hyllyssä niin tilasin tutun myyjän aloitteesta semmosen diesel auton sulakkeen. onkohan se joku hehku sulake. miten vaan... huomenna sitten paikalleen..
kokeilin kopukynällä mittailla niin huonosti meni siitä sulakkeen ohi sinne toiseen johtoon virtaa että piti ottaa sulake pois ja hankailla melko voimakkaasti ja saada parempaa kosketusta aikaan. toivottavasti huomenna korjaantuu...
mikkocap
25.06.2012, 17:46
Suosittelen minäkin vaihtamaan sinne kunnollisen sulakerasian. Emännän autossa alkoi käryämään (ilmeisesti merkkihuollossa laitettu) vastaava sulakeviritys, jossa lattasulake oli kiinni abico-liittimissä. Kontaktit päässeet ilmeisesti hapettumaan. Onneksi sattui juuri olemaan konepelti auki, kun sieltä alkoi ihan kunnon savukiehkura nousemaan, niin vika löytyi nopeasti. Korjasin sen samanlaisella virityksellä ensi hätään, mutta nyt on asiallinen johtosulakerasia jo ostettuna. Vielä kun muistaisi joskus laittaa sen paikalleen :)
joo täsmälleen samanlainen viritys tossakin paikallaan.. veikkaan itekkin ton kohdalla että joku liike on sen sinne laittanu..
jotain ton tyyppistä tilasin niinku tossa kuvassa mutta kahdelle johdolle paikka ja umpinainen. (kannellinen) pitää vaan juottaa varmaan sitten noi johdot noihin liittimiin ennen kun alkaa laittelee rasiaan paikalleen..
joo täsmälleen samanlainen viritys tossakin paikallaan.. veikkaan itekkin ton kohdalla että joku liike on sen sinne laittanu..
jotain ton tyyppistä tilasin niinku tossa kuvassa mutta kahdelle johdolle paikka ja umpinainen. (kannellinen) pitää vaan juottaa varmaan sitten noi johdot noihin liittimiin ennen kun alkaa laittelee rasiaan paikalleen..
Kuvassa näkyvä rasia on ihan hyvän näköinen, tuollainen ruuvin alle tuleva liitos on jo paljon parempi kuin abico-liitin. Kontaktipintaa on riittävästi eikä tuo löystykään kovin herkästi. Voihan ne johdot juottaakin kiinni kaiken varalta, mutta sen jälkeen sulakkeen vaihdossakin tarvitaan kolvia. CRC tai pikku nokare akkuvaseliinia voisi olla riittävä suoja hapettumista vastaan.
mikkocap
26.06.2012, 19:45
Kuvassa näkyvä rasia on ihan hyvän näköinen, tuollainen ruuvin alle tuleva liitos on jo paljon parempi kuin abico-liitin. Kontaktipintaa on riittävästi eikä tuo löystykään kovin herkästi. Voihan ne johdot juottaakin kiinni kaiken varalta, mutta sen jälkeen sulakkeen vaihdossakin tarvitaan kolvia. CRC tai pikku nokare akkuvaseliinia voisi olla riittävä suoja hapettumista vastaan.
siis tarkoitin että juottaisi liittimet johtoihin puristamisen lisäksi/sijasta. sitten vasta ruuvailee johdot kiinni sulakkeelle.
mikkocap
26.06.2012, 19:58
Kuvassa näkyvä rasia on ihan hyvän näköinen, tuollainen ruuvin alle tuleva liitos on jo paljon parempi kuin abico-liitin. Kontaktipintaa on riittävästi eikä tuo löystykään kovin herkästi. Voihan ne johdot juottaakin kiinni kaiken varalta, mutta sen jälkeen sulakkeen vaihdossakin tarvitaan kolvia. CRC tai pikku nokare akkuvaseliinia voisi olla riittävä suoja hapettumista vastaan.
siis tarkoitin että juottaisi liittimet johtoihin puristamisen lisäksi/sijasta. sitten vasta ruuvailee johdot kiinni sulakkeelle.
No niinpä tietysti, hahmotin asian toisin.
walhallahereico
21.01.2014, 15:10
Omaan Varioon iski sama vika.Keskelle pihamaata jarrut päälle.Kompura pyörii mutta piti vähän aikaa sellaista pauketta sieltä suunnalta.Nyt ei tule painetta järjestelmään enää ollenkaan.Kondenssi vesiä laskettu pihalle venttileistä suht useasti eikä ole tullut kuin ilmaa.Missähän vika mahtaisi olla.Kuivainta ei ole vaihdettu ihan äsken.Onko joku paikka pettänyt ja paineet häviää pihalle?Yritin tunnustella mistä vuotaa kun kompura pyörii mutta taitaa olla niin pieni tehoiltaan että sitä ei huomaa.