Kirjaudu sisään

View Full Version : Kia Sportage 1995


A.I
11.06.2012, 16:17
Nyt tuli ostettua ensimmäinen maasturini.
Tällä on tarkoitus ajaa ihan normaalisti normaalilla asvaltti tiellä, mutta tietty välillä pitää päästä leikkimään maastoon.
-auto tulee lähinnä talvikäyttöön.

Autoa olisi tarkoitus siis korottaa, ja laittaa kunnon renkaat alle.
myös pohjapanssari pitäisi tehdä moottorille & laatikolle.

tämä on tosiaankin ensimmäinen maasturini joten kokemusta näistä ei ole.

Tutkisin autoa ja edessä on tavallinen kynätolppa kierrejousilla.
-tähän saa varmastikkin vaihdettua pitemmät jouset?

takana on erillisjousitus ja pitemmät iskarit & kierrejouset löytyvät esim. biltemasta.

Comax
11.06.2012, 17:07
Pulttijako taitaa olla sama kuin Suzukeissa, Nivassa jne. eli 5x5,5" = 5x 139,7. Renkaan maksimikoko riippuu siitä mitä sulla on otteessa tällä hetkellä vakiokokona: http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm

Korin korottamisen hyöty taitaa lähinnä tulla siitä, että saa sopimaan isommat renkaat alle. Toki samallahan nousee osa pohjassa roikkuvista romuista kauemmas maasta esim. tankki jne.

Joku muu varmaan osaa tarinoida enempi noista jousituksista / iskareista ainakin periaatteen tasolla.

Onko tuo muuten "oikeaksi" maastoautoksi rekisteröity eli M1G?

JJ90
11.06.2012, 17:52
Nyt alkaa jäykkäakselimiehiä sylettään..:D Heivaa noi puskurit pois kyydistä ennenkuin putoavat jonkun kanno nokkaan.

Hailux
12.06.2012, 09:31
löytyykö tästä alennusvaihteita?

Comax
12.06.2012, 10:44
löytyykö tästä alennusvaihteita?

Tämän mukaan ei: http://www.ajovalo.net/maasturien_tekniikka.htm

Itsekkin mietin aikasemmin, että kuinkahan hurjaa vauhtia tuo huristelee maastossa, kun ei ole alennusvaihteita. Lisätään vielä, että nelivetokin on lamellikytkimellä jonka kanssa voi maastossa leikkiessä tulla ongelmia?

Comax
12.06.2012, 11:18
Ainakin 1996 sportagessa taitaa olla ensiasennusrenkaat 205/75R15, jolloin maksimi luvallinen koko olisi 235/75R15, leveämpää rengasta saa muutoskatsastamallakin alle, mutta korkeus ei tuosta pahemmin saa kasvaa.

Ei taida olla myöskään rekisteröity M1G (vaatisi lukon tasauspyörästölle?) vaan pelkästään M1? Joka estää korin korottamisen laillisesti. Ja vaikuttaa myös koko korotuksen maksimikorkeuteen.

A.I
12.06.2012, 18:39
ai. Kyllä ainakin minun autossa on alennusvaihteet.. Ja taka-akselilla lukko

helmapelti
12.06.2012, 19:03
Kuvassa tuo näytti micran kokoiselta mutta kun luin rengaskoon niin eihän se erityisen pieni olekaan. Aluksi ei ehkä kannata tehdä radikaaleja muutoksia jotka voi huonontaa maantieajoa. Vähän mittailee renkaiden tilaa joustoissa ja käännettynä niin selviää korotuksen tarve ja korottaa senverran että saa maastokelpoiset renkaat alle. Mun mielestä maantieautoon sopivat allterrainitkin on maastorenkaat jos pääasiassa ajaa tiellä.
Mudterrainit rupee jo heikentään ajomukavuutta jos sillä on merkitystä, toki niilläkin maantiellä ajaa.

Ensin pieniä muutoksia että pääsee kokeilemaan ja lisää sitten tarpeen ja innostuksen mukaan ettei mene rahat kankkulan kaivoon.

-MaTTi-
12.06.2012, 19:14
Ei taida olla myöskään rekisteröity M1G (vaatisi lukon tasauspyörästölle?) vaan pelkästään M1? Joka estää korin korottamisen laillisesti. Ja vaikuttaa myös koko korotuksen maksimikorkeuteen.
Ei vaadi lukkoa mihinkään. Nää on kaikki yksittäin tuotuja/ei Suomeen tyyppikatsastettuja, joten merkinnät voi olla mitä sattuu yksilöistä riippuen.

Ja korikorotuksen ehtona min. 1500 kg omapaino, taitaa jäädä alle?

Comax
12.06.2012, 20:39
Kun on hieman oma lehmäkin ojassa niin kysytään vielä:
Ei vaadi lukkoa mihinkään.
Siis olenko ymmärtänyt väärin ja riittää että tuosta Finlexin 6§ Maastoautoista (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248) 1. kohdasta täyttää joko kohdan a) tai b) tai c) ja d)? Jolloin auto voidaan rekisteröidä M1G?
Nää on kaikki yksittäin tuotuja/ei Suomeen tyyppikatsastettuja, joten merkinnät voi olla mitä sattuu yksilöistä riippuen.
Ilmeisesti onnistuu kuitenkin muutoskatsastaa, jos tahtoo muuttaa M1 -> M1G? Ja silloin piisaa, että täyttää tuon ehdon a)? Tuosta kun juttelin konttorilla niin silloin katsuri puhui noiden lähestymis/jättö yms. kulmien mittailusta yms.

Muistaakseni myös työvaloja ei saa asentaa M1, mutta M1G saa? Sekä M1 maksimi korotus jousilla 51mm, kun M1G 77mm?
Kyllä ainakin minun autossa on alennusvaihteet.. Ja taka-akselilla lukko
Ok, aikasta mielenkiintoisen kuuloinen kampe. Onko tuo lukko kytkettävä vai automaaginen?

A.I
12.06.2012, 21:31
ilmeisesti automaattinen. menee päälle käsittääkseni vain hitaalla nelivedolla.
en osaa sen enempää sanoa, ainakin tuo ruopii molemmilla takapyörillä. =)

Rytari
12.06.2012, 21:59
ilmeisesti automaattinen. menee päälle käsittääkseni vain hitaalla nelivedolla.
en osaa sen enempää sanoa, ainakin tuo ruopii molemmilla takapyörillä. =)

kaverilla on samanlainen, ruopii molemmilla, jopa kuivalla kestopäällysteellä joten ei ainakaan mikään löysä kitka ole, ei olla vielä päästy selvyyteen että mikä siellä takapäässä on.

Comax
13.06.2012, 06:27
Ok, kerrotko vielä sen alkuperäisen koon, kun ne määrää sen mitä sinne voi enintään laittaa? Kuvaa katsoessa näyttäs että tuo vaihtoehtonen koko menee sinne heittämällä.

A.I
13.06.2012, 10:24
orkkis koko on 205/70-15 vanteen jako 5x139.7 x100 et 45

Tänään löytyi purkaamolta Pirellin Scorpion 255/75-15" renkaat & mangelssit
koppi nousi n. 6.5cm ja ulkonäkökin alkaa näyttää jo offikäyttöön sopivalta ;)

Tossa alustaa hieman tutkiessani löysin takaatakin kierrejouset ja jäykän taka-akselin, joten ei tämä ihan lelu taidakkaan olla? =)

t.haapala
13.06.2012, 18:50
Oliko kovakin ettiminen et löysit ton jäykän taka-akselin sieltä? :D

Comax
13.06.2012, 19:19
orkkis koko on 205/70-15 vanteen jako 5x139.7 x100 et 45

Tänään löytyi purkaamolta Pirellin Scorpion 255/75-15" renkaat & mangelssit
koppi nousi n. 6.5cm ja ulkonäkökin alkaa näyttää jo offikäyttöön sopivalta.
http://www.sizemytires.com/ Tuon mukaan originellit renkaat on tuossa olleet 205/75R15, jolloin maksimi olisi se 235/75R15 mitä sinne saa luvallisesti laittaa.

Noita Pirellejä ei mielestäni sitten saa edes muutoskatsastamalla (liian korkeat) otteeseen ja poliisitkin mielellään lapun kirjoittavat jos hoksivat.

-MaTTi-
13.06.2012, 19:48
Kun on hieman oma lehmäkin ojassa niin kysytään vielä:

Siis olenko ymmärtänyt väärin ja riittää että tuosta Finlexin 6§ Maastoautoista (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248) 1. kohdasta täyttää joko kohdan a) tai b) tai c) ja d)? Jolloin auto voidaan rekisteröidä M1G?

Ilmeisesti onnistuu kuitenkin muutoskatsastaa, jos tahtoo muuttaa M1 -> M1G? Ja silloin piisaa, että täyttää tuon ehdon a)? Tuosta kun juttelin konttorilla niin silloin katsuri puhui noiden lähestymis/jättö yms. kulmien mittailusta yms.

Muistaakseni myös työvaloja ei saa asentaa M1, mutta M1G saa? Sekä M1 maksimi korotus jousilla 51mm, kun M1G 77mm?


Niin, siis kun on osa-aikainen kytkettävä nelikko ilman keskitasauspyörästöä niin sillon se katsotaan olevan lukittava, ei tarvii mitään varsinaista lukkoa, ei edes mitään kitkalukkoa taka-akselille. Kulmavaatimukset ja maavaravaatimus pitää toki täyttyä. En tosin tiedä kuka tuon mäennousukyvyn osaisi laskea, mutta jos on lyhyt alue laatikossa niin varmasti nousee 30 asteen mäen.

Työvaloja ei saa virallisesti olla M1- eikä M1G-luokan autoissa. Korotukset menee noin niinkuin kysyit.

iroc
13.06.2012, 21:17
Noita Pirellejä ei mielestäni sitten saa edes muutoskatsastamalla (liian korkeat) otteeseen ja poliisitkin mielellään lapun kirjoittavat jos hoksivat.
Onkos muutoskatsastus säännöt muuttuneet? Aikaisemmin sai 2 tuumaa korkeammat ja 102 millimetriä leveämmät pelkällä muutoskatsastuksella. Mielestäni kumpikaan raja ei ylity noissa Pirelleissä?

A.I
13.06.2012, 21:25
Onkos muutoskatsastus säännöt muuttuneet? Aikaisemmin sai 2 tuumaa korkeammat ja 102 millimetriä leveämmät pelkällä muutoskatsastuksella. Mielestäni kumpikaan raja ei ylity noissa Pirelleissä?

tuuman saa vannekoko poiketa otteessa mainitusta. muusta ei tietoa?

Btw. on noi hiukan liian isot tassut nimittäin pakki on heeeeeeeeeeeelvetin pitkä ja ykönenkin on suht pitkä. ei hyvä.
onneksi tuli ostettua hieman miedommatkin kummit, laitamma ne alle varmaan ensviikolla.

Comax
13.06.2012, 21:26
Kiitokset -MaTTi-, selvensi paljon! Työvalot tulikin sitten puskista, ettei saa olla M1G. :)

Onkos muutoskatsastus säännöt muuttuneet? Aikaisemmin sai 2 tuumaa korkeammat ja 102 millimetriä leveämmät pelkällä muutoskatsastuksella. Mielestäni kumpikaan raja ei ylity noissa Pirelleissä?
Ei kai niiden sääntöjen tarvi muuttua jos tuo Pirelli on lähes kolme tuumaa isompi kuin alkuperäinen rengas? ;)

205/75R15 halkaisija: 27.10 inch 688.34 mm
255/75R15 halkaisija: 30.05 inch 763.27 mm

A.I
13.06.2012, 21:43
Oliko kovakin ettiminen et löysit ton jäykän taka-akselin sieltä? :D

Kyllähän tuo oman aikansa ottaa.. :D

Stare
15.06.2012, 20:54
Eipä tuo huuma kauaa kestänyt. Nyt jo myynnissä?

-MaTTi-
15.06.2012, 22:07
Niinpähän näkyy olovan: http://www.nettiauto.com/kia/sportage/4871010

Mikä ei Kiiassa sytyttäny vai muuten vaanko heti kasvo nälkä syödessä?

tuomaritulee
17.06.2012, 01:32
Tulevaisuutta ajatellen harkitse seuraavaan autoon jäykkää akselia eteenkin. Ero on huomattava vaikkapa kivikoissa.