View Full Version : Pientä tulevaisuuspohdintaa
Porvoon Hilma
09.06.2012, 20:47
Mä ajattelin tässä että kun noita sähköllä toimivia ajoneuvoja alkaa tulla enemmän, niin koskahan joku rakentaa ensimmäisen sähköllä toimivan offiauton ?
Moottorikelkkakin menee 50km akuilla ja helikopterikin on jo saatu lentämään akkuvoimalla..., sit on hybridejäkin.
Mietin vaan, että olisi kaikissa navoissa sähkömoottorit, ei menis koskaan akselit ja kardaanit mutkalle. Sähköjohtoja vaan vetelis navoille ja koneena olis joku pikkudieseli tekemässä sähköä generaattorina akkuihin, joita ei oikeasti tarttis olla edes paljon.
Sit olisi latauspisteitä varikolla :)
Ei tulisi savua eikä paljon melua,tää muuttuisi melkein WWF:N ja Luontoliiton suosikkilajiksi :confused:
Tästä oli jossain aiemmin pohdintaa... Mutta varmaan kiva upottaa 600v sähköjärjestelmä samaan vesilammikkoon missä itsekin puljaa :D
Porvoon Hilma
09.06.2012, 21:17
Tästä oli jossain aiemmin pohdintaa... Mutta varmaan kiva upottaa 600v sähköjärjestelmä samaan vesilammikkoon missä itsekin puljaa :D
Juu tarttee olla sellainen vähemmän sähköankeriastyyppinen systeemi, kyllä kait noi saadaan ihan vesitiiviiksi jos vain halutaan :)
BJ-40/76
09.06.2012, 22:41
Jos olet haluamassa sähköoffiauton, niin olisko mahdollista keskustella alan ammattilaisten kanssa asiasta?
Minusta sähkö ja auton luotettava liikuttelu ei kuulu maastossa yhteen, toki mielipiteen vapaus on.
Ja kaikki muuttuu, mutta seuraavat vuosikymmenet mennään olemassa olevalla kalustolla, ja jos tulee suuria muutoksia, niin ne on BIO dsl, BIO bensa, re85.
Jos topiikki olis ollut shit chät osiolla, niin k.o ammattilaisena en pitäisi teknillistä apua, vaan.....
Eihän se veden erottaminen ole ongelmista suurin.
Vesitiiviit rakenteet saadaan saadaan varmasti jos halutaan niinku edella todettiin.
Onkai niitä sukellusveneitäkin sähköllä :D
Akkupuolella ne ongelmat on. Hinta vs kestäyys vs paino....
kyllä se vaan sähkössä on tulevaisuus, onhan se teknillisesti miljoona kertaa yksinkertaisempi kuin polttovehkeet.
nelivetosenakin tuo olis aika ihanteellinen esim maavarassa kun moottori/jarrut mahtuu kaikki vanteen sisälle helposti suojaan.
Ihmiset vain turhaan pelkää uutta, oon itekkin miettiny että josko hommais hybridi auton vaikken mikään viherpiipertäjä olekkaan.
Tosiaan onhan sukellusveneiden, laivojen, ja kaikista suurimpien maansiirtovehkeiden, junien, tms. voimaansiirto jo sähköinen. Sähkö voidaan sitten tuottaa, joko polttomoottorilla, taikka ottaa akuista, polttokennoista tms.
Isoimpia ongelmia tulee siitä, että tämänpäivän akut ovat varsin huonoja, eivätkä massaansa nähden tahdo sisältää riittävää energiamäärää, jotta toimintasäde olisi siedettävä.
Akseleiden poisjäämisestä olisi kyllä suuri hyöty. Mahdollista saada aivan tolkuttomat joustovarat, ja yksinkertaisempi tekniikka on paljon vähempi vikaherkkää.
Porvoon Hilma
10.06.2012, 07:25
Tosiaan onhan sukellusveneiden, laivojen, ja kaikista suurimpien maansiirtovehkeiden, junien, tms. voimaansiirto jo sähköinen. Sähkö voidaan sitten tuottaa, joko polttomoottorilla, taikka ottaa akuista, polttokennoista tms.
Isoimpia ongelmia tulee siitä, että tämänpäivän akut ovat varsin huonoja, eivätkä massaansa nähden tahdo sisältää riittävää energiamäärää, jotta toimintasäde olisi siedettävä.
Akseleiden poisjäämisestä olisi kyllä suuri hyöty. Mahdollista saada aivan tolkuttomat joustovarat, ja yksinkertaisempi tekniikka on paljon vähempi vikaherkkää.
Nii, noita tekniikan mukanaan tuomia etuja mä tässä eniten pohdin. Sähköä voidaan tuottaa offiautoon polttokennolla ja akusto olisi aika pieni. Kaikki pyörät voisi olla kääntyviä ja mennä vaikka ihan eri tahtiin, vaikka pyöriä eri suuntiinkin tarvittaessa. Lukot olisi täysin sähköisesti säätyviä/kytkettävä portaattomia, alkumomentti nollanopeudessa ihan hirmu, jaksais pyörittää isoa mutapyörää ilman että hammaspeikko iskisi väliin :D
Sit vielä kun miettis, että jokaisessa pyörässä olisi tehoa vaikka 50kW, niin kokonaistehoa olisi 200kW ja tää vaikuttaisi pyörissä eikä vauhtipyörällä. Olisi 270hp konetehoa pyörissä.
Voisi olla vaikka millaisessa ristiriipussa ja aina olisi puhtia pyörissä.
Mun mielestä näistä jutuista voisi olla iloa tuolla maastossa :D
Punanenä
10.06.2012, 09:07
En löydä nyt mutta juutuubissa olen nähnyt sähkö-offiauton. Oli itse rakenneltu suzukista, Oli kaiketi jopa ehkä toimivakin..-
En löydä nyt mutta juutuubissa olen nähnyt sähkö-offiauton. Oli itse rakenneltu suzukista, Oli kaiketi jopa ehkä toimivakin..-
Tarkotitko tätä: http://www.youtube.com/user/n2confusion/videos
Tuossa kaupallinen malli: http://www.youtube.com/watch?v=6rkwNgBEIUI
Ja mönkkäriluokkaan: http://www.evepic.com/off-road/
Tarkoittaakos tää nyt sitä, että tulevaisuus on täällä? :)
Porvoon Hilma
10.06.2012, 09:50
Tarkotitko tätä: http://www.youtube.com/user/n2confusion/videos
Tuossa kaupallinen malli: http://www.youtube.com/watch?v=6rkwNgBEIUI
Ja mönkkäriluokkaan: http://www.evepic.com/off-road/
Tarkoittaakos tää nyt sitä, että tulevaisuus on täällä? :)
Tänks, toi mönkijä on melkoinen tehopaketti. 14,4 kWh akustolla mentänee kirkkaasti koko päivän offi. :D
Ehkä tää vaan kertoo siitä, että jotkut on jo alkaneet soveltaa sähköjuttuja maastokulkineisiin. Jossain kansallispuistossa lienee etua siitä ettei juurikaan ole öölivahingon vaaraa.
Akseleiden poisjäämisestä olisi kyllä suuri hyöty. Mahdollista saada aivan tolkuttomat joustovarat, ja yksinkertaisempi tekniikka on paljon vähempi vikaherkkää.
Kai ne pyörät johonkin pitää kiinni laittaa.
Ei muuta ku tuolta tutkimaan, löytyy monia maastureitakin http://www.evalbum.com/
ImacInnes
10.06.2012, 22:45
Minulle on ihan sama millä se maasturi liikkuu, mitä vähemmän saastuttaa niin sitä parempi. Eiköhän sitten mankasta voi soittaa millaista moottorin änntä kukin haluaa kuunnella.
Kolmella tonnilla ovat vanhasta autosta sähköisen tehneet.
Oman XJ:n motti on vaihtokunnossa, josko siihen sähkö vermeet laittais?
http://www.kp24.fi/uutiset/Default.aspx?newsid=287325
tuolla lisää asiasta
http://www.sahkoautot.fi/faq#toc1
t. Ismo Ämmä
DarkestMessiah
10.06.2012, 23:34
SJ suizan koppaan rakennettua sähköautoa on tullu hahmoteltua sivutolkulla vihkoon. toteutus vaan kysyy senverta massiivista rahamäärää, että unelman tasolla tuo on vielä pitkään
Jos miettii että millaisissa oloissa teollisuudessa käytetään sähkömoottoreita, niin nehän voi oikeasti upottaa suohon ja toimii, ilman pelkoa että imevät vettä sisäänsä. Ainoa iso ongelma on sähköautossa on akkukapasiteetti, ja siis sen puute. Täyssähköauto on poissuljettu ratkaisu muualla kuin kaupunkien keskustoissa, ja sit nää hybridit kuten Prius, ei niillä pelkällä sähköllä pitkälle pääse. Nekin on suunniteltu enemmän tai vähemään kaupunkiajoon.
Jos olis pätäkkää millä rakentaa, niin mä tekisin plug-in sarjahybridin. Eli sopivalla akkukapasiteetilla mitä voi ladata verkosta, ja moottorina olisi kaasuturbiini johon on integroitu generaattori. Kahdella sähkömoottorilla jotka olis tasauspyörästössä kiinni.
Ainoa sarjavalmisteinen sähköauto mikä kelpais mulle, Fisker Karma (http://fi.wikipedia.org/wiki/Fisker_Karma).
Nii, noita tekniikan mukanaan tuomia etuja mä tässä eniten pohdin. Sähköä voidaan tuottaa offiautoon polttokennolla ja akusto olisi aika pieni. Kaikki pyörät voisi olla kääntyviä ja mennä vaikka ihan eri tahtiin, vaikka pyöriä eri suuntiinkin tarvittaessa. Lukot olisi täysin sähköisesti säätyviä/kytkettävä portaattomia, alkumomentti nollanopeudessa ihan hirmu, jaksais pyörittää isoa mutapyörää ilman että hammaspeikko iskisi väliin :D
Sit vielä kun miettis, että jokaisessa pyörässä olisi tehoa vaikka 50kW, niin kokonaistehoa olisi 200kW ja tää vaikuttaisi pyörissä eikä vauhtipyörällä. Olisi 270hp konetehoa pyörissä.
Voisi olla vaikka millaisessa ristiriipussa ja aina olisi puhtia pyörissä.
Mun mielestä näistä jutuista voisi olla iloa tuolla maastossa :D
Tuo on se kompastuskivi uusissa hydro ja sähkö vetoisissa vehkeissä. Eli se että yhdessä pyörässä on se x määrä tehoa/tai vetovoimaa. Eli jos yksi pyörä sutii niin se 25 prossaa tehoa pois käytöstä.
Elikkästen siinä vaiheessa kun vaikka kolme pyörää on liukkaalla tai ilmassa ja se yksi ainoa on pitävällä pohjalla niin sen voimalla ei enää kampe liiku. Ja tässä tulee perinteisten vetotapojen edut ja haitatkin esiin. Eli jos on nelukot akseleilla niin tiukassa paikassa kaikki voima minkä kone kehittää ja lootat kertoo menee sen yhden pyörän kautta maastoon ja sitten joko homma etenee tai vetari katkeaa...:D
Mitoitus pitäisi olla näissä sitä luokkaa että jokanen ajomoottori pystyy käsittelemään maksimitehon mitä systeemistä irtoaa.
Muuten sähköveto on kyllä ihan kelvollista ja jos voimanlähteet saisi vielä kuntoon niin hyötysuhdekkin olisi jotain muuta kuin se 33 prossaa mihin polttomootttorilla päästään.
Ja mitä tuohon polttokenno/vety hommaan tulee kun sen yleistymisen hitautta perustellaan vedyn tekemisen kalleudella niin suomessa kun on vesivoimaa paljon ja suuri osa niistä huilaa pitkät pätkät vuotta koska ydinvoimalat tarvii peruskuormansa ettei lähe atomit hanskasta, eli vetyä syntyy yksinkertaisimmin vedestä tasavirralla, ja koska sitä vettä virtaa voimalaitoksessa josta ei oteta sähköä ulos niin sillä virtaamalla voisi siis tehdä vetyä ilman että mitään tarvii ostaa ulkoa.
Tässä olisi jopa jonkunlainen hajatuotannon mahdollisuus koska noita pikkuvoimaloita on suomessa ympärimaata joiden sähkötehot on jääny jo niin pieniksi ettei niillä paperikone pyöri, tai jos ei ole sitä konetta pyöritettäväksi niin sitäkin joutavampia olisivat vedyn valmistamiseen.
Ja tää olis täysin co2 vapaata, uusiutuvaa,kotimaista,hiljaista ym. energiaa ja sivutuotteena tulisi happea jonka hinta on kohonnut jo yli oman sietokynnyksen, ja sitä taas tarvii kun kierrätetään rautaa, eli maailma pelastuisi moneen kertaan ja rättipäätkin joutaisi lopettaa sotimiset kun se ölppä ei enää olisi niin kullan arvoista...
mikkocap
11.06.2012, 20:12
Onkai niitä sukellusveneitäkin sähköllä :D
ja on ollut jo I maailmansodassa.. veden alla sähköllä ja pinnassa dieseleillä ja samalla ladataan akkuja uutta sukellusta varten. vähän ehkä OT
Jos miettii että millaisissa oloissa teollisuudessa käytetään sähkömoottoreita, niin nehän voi oikeasti upottaa suohon ja toimii, ilman pelkoa että imevät vettä sisäänsä.
Niin, mutta niitä ei rassata kuten offiautoja mitä epämääräisemmillä purkkavirityksillä...
Porvoon Hilma
22.06.2012, 19:24
Tollaisen sähkömustekalan on joku tekaissut joutoaikanaan.
http://m.youtube.com/watch?v=CupdaTVDhUc
Ja sit jos jollain on konttilukki joutilaana, niin siitä voisi "helposti" rakentaa tuollaisen.
:D
Byrocrat
24.06.2012, 20:59
Motukkapuolella ollaan jo siirtymässä sähköaikaan kun noi ympäristömääräykset(melurajat) alkaa liiaksi rajoittamaan kisatouhuja.
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/muut/zero-one-mx-sahkomoottoripyora
Offitrialiin ja ofiin yleensäkin napamoottori olis hyvä kun maavaraa ei turhaan rajoittas akselit ja johan noita napamoottoreita, tosin hytikkasellaisia, on mettäkoneissa, muttei ole kukaan offikäyttöön sellaistakaan tekniikkaa tainnu vielä toteuttaa. Sähköisenä saattais noi lämpöongelmatkin ratketa:cool: Trialiin ei säännöt toistaiseksi salli napamoottorien käyttöä:( mutta ei varmaan ole kaukana noi sähkömoottorit kisakäytössäkään, siis oikeissa offiautoissa :) RC-offissahan niitä jo on eivätkä taida enää pahemmin vedestä ottavan itseensäkään:eek:
Ja hiukka Googlettamalla löytyy isompiakin kisavehkeitä:)
http://www.engadget.com/2011/11/17/oscar-eo-build-finally-finished-electric-offroader-prepares-for/
http://blogs.automotive.com/jeep-renegade-goes-electric-off-roading-4163.html
Porvoon Hilma
25.06.2012, 02:56
Motukkapuolella ollaan jo siirtymässä sähköaikaan kun noi ympäristömääräykset(melurajat) alkaa liiaksi rajoittamaan kisatouhuja.
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/muut/zero-one-mx-sahkomoottoripyora
Offitrialiin ja ofiin yleensäkin napamoottori olis hyvä kun maavaraa ei turhaan rajoittas akselit ja johan noita napamoottoreita, tosin hytikkasellaisia, on mettäkoneissa, muttei ole kukaan offikäyttöön sellaistakaan tekniikkaa tainnu vielä toteuttaa. Sähköisenä saattais noi lämpöongelmatkin ratketa:cool: Trialiin ei säännöt toistaiseksi salli napamoottorien käyttöä:( mutta ei varmaan ole kaukana noi sähkömoottorit kisakäytössäkään, siis oikeissa offiautoissa :) RC-offissahan niitä jo on eivätkä taida enää pahemmin vedestä ottavan itseensäkään:eek:
Ja hiukka Googlettamalla löytyy isompiakin kisavehkeitä:)
http://www.engadget.com/2011/11/17/oscar-eo-build-finally-finished-electric-offroader-prepares-for/
http://blogs.automotive.com/jeep-renegade-goes-electric-off-roading-4163.html
Tossa jeepissä näyttäisi olevan taustavaikuttajana U.S.Armyn ajatukset luotettavasta off road laitteesta.
Juu, sähkökoneet yleistyy. Kattelin tuossa tuollaista Komatsun 320 tonnin kaivosdumpperia ja sehän on dieselsähköinen. 2700 hp dieseli pyörittää generaattoria, jolla taka-akselin sähköiset napamoottorit toimivat. Puhuivat polttoainetaloudesta ja kestävyydestä, tää tekniikka on ollut jo 1996 alkaen käytössä. Samanlaista tekniikkaa lienee vetureissa.
Noista sähköajoneuvoista löytyy aika hyvin tuolta:
http://green.autoblog.com/
Juu, sähkökoneet yleistyy. Kattelin tuossa tuollaista Komatsun 320 tonnin kaivosdumpperia ja sehän on dieselsähköinen. 2700 hp dieseli pyörittää generaattoria, jolla taka-akselin sähköiset napamoottorit toimivat. Puhuivat polttoainetaloudesta ja kestävyydestä, tää tekniikka on ollut jo 1996 alkaen käytössä. Samanlaista tekniikkaa lienee vetureissa.
Samanlainen tekniikka on ollut jo vuosikymmeniä isojen laivojen voimansiirrossa ja sähkökäyttöisiä maansiirtokoneitakin on ollut kokolailla yhtä kauan, joten kyllä tekniikka sinänsä on koeteltua ja testattua.
Ei tuo sähkömoottori joka pyörällä välttämättä ihan niin auvoinen asia ole, kuin saattaisi tuntua... Tämä pohdista sai alkunsa tällä viikolla, kun sattui Fisker Karman suoritusarvot silmiin...
Jos nyt aatellaan offiautoa, jossa olisi vaikka se 25 kW joka pyörän moottorissa ja sitten samalla saataisiin akselit häiritsemästä. Voisi toimia ihan hyvin vaikka trialissa, mutta entä monipuolisemmassa käytössä? Sähkömoottorissa kun on vakiovääntömomentti ja siten "tehokäyrä" on suora. Kuinkas moni on tarvinnut täyttä tehoa moottorista ja valittuna on ollut lyhyt puoli jakiksesta ja vaikka kakkonen tai kolmonen päävaihteistosta? Tuossa tulee se ongelma. Jos tuo sähkömoottorivehje kuviteltaisiin vaikka kulkevan nopeuksia 0-40 km/h, niin tavanomaisen ykkösen nopeusalueella saataisiin tehoa käyttöön vaikkapa huimat 25 kW yhteensä! kun taas moottori + vaihteisto-yhdistelmä voi sillä vaikkapa 10 km/h vauhdilla tarjoilla sen 100 kW tehoa käyttöön. Tietty jos se sähkömoottorivehje rakennellaan kulkemaan vaan se 10 km/h, niin silloin silläkin teho saadaan samassa suhteessa käyttöön. Sitten vaan voi olla aika turhaa unelmoida mistään renkaan kuvion puhdistumisesta...
Siis se vaihteiston puute aiheuttaa väkisin huonon suorituskyvyn, kun moottorin kierrosluvun ja saatavan tehon suhde on se mikä on.
ja triali puolella ei napamoottoreita ole ku säännöt ainaki ennen kieltäny, ja mites noitten sähkö/hyd moottoreiden kiihtyvyys, eli jos pitäs saada renkaat pyörimään nyt eikä kohta?
Juu, siis ei nykysääntöjä huomioituna, vaan noita visioita. :)
Sähkömoottoreiden kiihtyvyys on ainakin hyvä itsessään, kun se maksimivääntömomentti on käytössä koko ajan, mutta sitten tullaan taas siihen kierroslukuun... Jos hidas vauhti ja hidas moottorin kierrosnopeus, niin tehoa, eli tehtyä työtä aikayksikössä, niistä ei vaan saada ulos. Ja silloin mikään ei kiihdy nopeasti. Ellei sitten ole välitetty tosi lyhyeksi ja sitten taas tingitään siitä käytettävästä nopeusalueesta.
En ole noihin napamoottoreihin perehtynyt, että onko se suoralla välityksellä vai planeetalla. Jos siellä ois planeetta minkä sais lukittua niin se saattais toimia ihan hyvin sekä hitaassa, että nopeassa ajossa.
OT:
Sähköautojen korjaajilta tultanee jatkossa vaatimaan (rajatut) sähköasennusoikeudet. Eilen tuli ilmi kun työkseen sähköasentajia kouluttavan henkilön kanssa olin jutuissa, Tukes on kuulemma huomannut että niissähän on vahvavirtajärjestelmä...
Juu, siis ei nykysääntöjä huomioituna, vaan noita visioita. :)
Sähkömoottoreiden kiihtyvyys on ainakin hyvä itsessään, kun se maksimivääntömomentti on käytössä koko ajan, mutta sitten tullaan taas siihen kierroslukuun... Jos hidas vauhti ja hidas moottorin kierrosnopeus, niin tehoa, eli tehtyä työtä aikayksikössä, niistä ei vaan saada ulos. Ja silloin mikään ei kiihdy nopeasti. Ellei sitten ole välitetty tosi lyhyeksi ja sitten taas tingitään siitä käytettävästä nopeusalueesta.
Tässä tullaan siihen hauskaan juttuun eli tehoa tarvitaan vasta kun vauhti alkaa nousemaan. Jos siinä moottorissa vain on tarpeeksi vääntöä ja jonkinlainen ohjaus systeemi niin paikaltaan lähdettäessä maksimi voimalla tehontarve on aika pieni ja kasvaa vasta vauhdin myötä. Ja tuohon kiihtyvyyteen vaikuttaa sitten se ohjaus systeemi ja se miten paljon sitä reserviä on käytössä eli akussa potkua tai moottorissa papua.
Jonkinlainen välitys kai pitäisi olla ettei veto olisi liian "kulmikasta" tosin nykyään osataan tehdä jo moottorit ja ohjaukset aikasta hyvin.
Porvoon Hilma
01.07.2012, 18:49
OT:
Sähköautojen korjaajilta tultanee jatkossa vaatimaan (rajatut) sähköasennusoikeudet. Eilen tuli ilmi kun työkseen sähköasentajia kouluttavan henkilön kanssa olin jutuissa, Tukes on kuulemma huomannut että niissähän on vahvavirtajärjestelmä...pitää paikkansa. Noita korjaajia koulutetaan parhaillaan.
Porvoon Hilma
02.07.2012, 09:20
Tässä tullaan siihen hauskaan juttuun eli tehoa tarvitaan vasta kun vauhti alkaa nousemaan. Jos siinä moottorissa vain on tarpeeksi vääntöä ja jonkinlainen ohjaus systeemi niin paikaltaan lähdettäessä maksimi voimalla tehontarve on aika pieni ja kasvaa vasta vauhdin myötä. Ja tuohon kiihtyvyyteen vaikuttaa sitten se ohjaus systeemi ja se miten paljon sitä reserviä on käytössä eli akussa potkua tai moottorissa papua.
Jonkinlainen välitys kai pitäisi olla ettei veto olisi liian "kulmikasta" tosin nykyään osataan tehdä jo moottorit ja ohjaukset aikasta hyvin.
tollaistakin on tehty Suomessa.
http:://www.raceabout.fi/era 4 napamoottoria, 1000-3200Nm vääntöä, tolla tehdään yli 0-100 6sekunnissa, huiput 200 km/h. Jos olis offiauto niin lähtisi kyllä ehkä jopa nopeamminkin kuin lahna lepikosta :D voimasavua ei tulisi mutta muta lentäisi. :D