View Full Version : Coolerin leimaus hj61
Mitenkä se nyt on kun kävin konttorilla kysäseen josko yrittäis leimata tuon hirviön. No siihen cooleriin sitten täytyis tehdä joku varaosa vertailu? Ei oikeen auennu mulle että mitä se tarkoittaa. Kaavakkeen löi kouraan ja kun kotona rupesin näpräämään, niin eihän sitä cooleri kohtaa ole koko lapussa. Luulin että pelkkä dyno lappu riittäis. Vaihdoin turbonkin, mutta siittä en uskaltannu enää edes puhua. Jos sitä tehon lisäystä verrataan vastaavaan, niin mihin sitä sitten verrataan?
Tuli paska asennttua nuin irvolleenkin keulasta ettei saa oikeen naamioitua. :o
hunter hdj
09.06.2012, 16:29
Jos on myötämielinen katsastusmies rakenneltuja autoja kohtaan.?
Niin vuosikatsastus leima tuli lappuun , jälki käteen asennetun coolerin kanssa autolleni..mut ei ole cooleri merkintää rekisteriotteen teknisessä osassa. on näkyvillä cooleri mut tiedä näitä...Mut eroja katsastus asemissa, monenlaista tulkintaa ja mutterinpuristelijaa..
Mitenkä se nyt on kun kävin konttorilla kysäseen josko yrittäis leimata tuon hirviön. No siihen cooleriin sitten täytyis tehdä joku varaosa vertailu? Ei oikeen auennu mulle että mitä se tarkoittaa. Kaavakkeen löi kouraan ja kun kotona rupesin näpräämään, niin eihän sitä cooleri kohtaa ole koko lapussa. Luulin että pelkkä dyno lappu riittäis. Vaihdoin turbonkin, mutta siittä en uskaltannu enää edes puhua. Jos sitä tehon lisäystä verrataan vastaavaan, niin mihin sitä sitten verrataan?
Tuli paska asennttua nuin irvolleenkin keulasta ettei saa oikeen naamioitua. :o
käy ihmees toisella konttorilla muutoskatsastaa. ei siihen muuta tarvii ku penkki lapun.
mä katsastin läjään coolerin niin sano vaan et katohan ku täältä puuttuu tiedoista cooleri,pitääpä laittaa.... :)
nii kyllähän se onki täysin naurettavaa että jos autoon ei oo oikeesti muuta tehty ku lisätty cooleri ni se täytyis penkittää jottei ole liikaa voimaa.
helmapelti
09.06.2012, 18:31
nii kyllähän se onki täysin naurettavaa että jos autoon ei oo oikeesti muuta tehty ku lisätty cooleri ni se täytyis penkittää jottei ole liikaa voimaa.
Uudempien autojen vaatimuksista puhumattakaan..
BJ-40/76
09.06.2012, 20:47
Pistä samassa muutoskatsastuksessa se turbokin vaihdetuksi, menee siinä samalla.
Ja nuo vertailupaperit sitten vois tarkoittaa esim. seuraavaa:
Autossa alunperin samat jarrulevyt/satulat/jarrurummut ja pääsylinteri tehostimineen jarrupainesäätimineen; jouset ja kallistuksenvakaajat kuin mallisarjan tehokkaimmassa. (taitaa olla fj-60)
joskus riittää varaosanumerot itse selvitettynä, joskus taasen ei (siis niillä konttoreilla ei kannata käydä, kysy viidakkorummulta
Joskus riittää että teho ei kasva yli 20% (oliko20%?) alkuperäisestä, ja tämä todetaan dynolapusta.
Ja jos jollain riittää pioneerihenkeä, niin tehkääpä toinen veto puoli kiloa pienemmillä rengaspaineilla, niin koneen teho muuttuu kivasti! ainakin joillain dynoilla.
(Maailma on täynnä dynolappuja, jotka on fysiikanlakien vastaisia, pahin esimerkki tällä palstalla oli muistaakseni se, että vääntömomentti pysyi samana kun kierrokset kasvoivat, mutta teho laski!)
p.s yksi tuttu turbotti vapari MB w-124 300d (om603?) ja muistaakseni cooleri myös, ja dynolapuissa teho oli laskenut alkuperäisestä vapaahengittävästä;), joten ei tarvinut päivittää alustaa.....
Oli ollut melkoinen keskustelu asiasta, eikä ihme.
Ja onneksi sulla noin vanha auto, muutama vuosi uudempi, niin tulisi PALJON ongelmia lisää.
Taidan kokeilla toista konttoria. Tuo konttori olis ollu myötämielinen tuon soan kanssa. Eikös jotku ollu hakeneet toyotalta joitain vastinelappuja jarruihin ja alustaan?
Niissä korotuksissakin on kuulemma hjssä joku rekisteröinti merkintä, niin että toista saa korottaa 75mm ja naapurin autoa 150mm. Mut onneksi se laski että tuota mun tornia olis korotettu noin 70mm alusta ja 40mm kori :D
t.haapala
10.06.2012, 15:48
Eiks se mahtanu niin olla et maastopakettiautona saa nostaa 150mm.
Jos taasen rekisteröity henkilöautoks ni ei saa korottaa ku 75mm.
60lantikka
10.06.2012, 16:12
ite ku muutoskatastin hj turbolle ja coolerille ni konttorilla sanoivat et vähintään puoli kiloo pitää olla paineita ja dynolappu.just tuon takia kuulema ku porukka penkittäny autoja 0,1 paineilla että saavat pysymään tehot sallituissa rajoissa:D
t.haapala
10.06.2012, 17:56
ite ku muutoskatastin hj turbolle ja coolerille ni konttorilla sanoivat et vähintään puoli kiloo pitää olla paineita ja dynolappu.just tuon takia kuulema ku porukka penkittäny autoja 0,1 paineilla että saavat pysymään tehot sallituissa rajoissa:D
On toiki sit taas vähän tyhmää.
Aikamoinen ero onks siel joku garretin t03@0,5bar vai holsetin hx55@0,5bar :D
vissiin pitää ahtoja olla vähintään se hj61:n vakio määrä penkityksessä eli juurikin tuo 0.5bar...
ei 0.5bar ahdoilla vielä kuuhun mennä ilman kunnon syöttöjä.kiertää syöttöä niin pienelle et pysyy heposet sallituissa rajoissa ja ei kun leimalle :)
vissiin pitää ahtoja olla vähintään se hj61:n vakio määrä penkityksessä eli juurikin tuo 0.5bar...
Ei tarvii. Tehonmittaustodistuksen pitää olla luotettava, siinä pitää olla ilmoitettuna moottoriteho ja vääntömomentti, ahdetussa autossa myös ahtopaine. Että todistusta voidaan turbollisessa pitää luotettavana, pitää ahtopainetta olla "järkevästi". Eihän esim. kovalla puristussuhteella olevaa bensakonetta kannata jälkikäteen ahtaa 0.5 baria enempää, tulee jo monenlaista ongelmaa vastaan, näissä joku 0.3 bar ahto ymmärrettävä. Mutta jos esim. orkkis-ahdot on ollu esmes 0.7 bar ja autoon laitettu kuuleri ja penkitetty, ei sitä pitäisi hyväksyä 0.5 bar ahtopaineella mitatulla tehonmittaustodistuksella.
Alkuperäiselle kysyjälle: auton pitää vastata mallisarjan tehokkainta alustaltaan ja jarruiltaan jos siihen asennetaan cuuleri, koska se rinnastetaan lain mukaan moottorin vaihtoon. Eli ota www.toyodiy.com ja vertaile HJ61 ja FJ62 jarrujen ja akselistojen eroja (ei oleellista) ja niistä printit konttorille.
Ei tarvii. Tehonmittaustodistuksen pitää olla luotettava, siinä pitää olla ilmoitettuna moottoriteho ja vääntömomentti, ahdetussa autossa myös ahtopaine. Että todistusta voidaan turbollisessa pitää luotettavana, pitää ahtopainetta olla "järkevästi". Eihän esim. kovalla puristussuhteella olevaa bensakonetta kannata jälkikäteen ahtaa 0.5 baria enempää, tulee jo monenlaista ongelmaa vastaan, näissä joku 0.3 bar ahto ymmärrettävä. Mutta jos esim. orkkis-ahdot on ollu esmes 0.7 bar ja autoon laitettu kuuleri ja penkitetty, ei sitä pitäisi hyväksyä 0.5 bar ahtopaineella mitatulla tehonmittaustodistuksella.
Alkuperäiselle kysyjälle: auton pitää vastata mallisarjan tehokkainta alustaltaan ja jarruiltaan jos siihen asennetaan cuuleri, koska se rinnastetaan lain mukaan moottorin vaihtoon. Eli ota www.toyodiy.com (http://www.toyodiy.com) ja vertaile HJ61 ja FJ62 jarrujen ja akselistojen eroja (ei oleellista) ja niistä printit konttorille.
Kiitoksia vastauksista.. Näkyy olevan kovasti heittoa katsastuskonttoreissa vaikka samojen rajojen sisällä pörrätään (tässähän ei ollut mitään uutta). Käyn hakemassa dyno laput tällä viikolla ja koitan pelkästään niillä ensin. Jos vaaditaan lisä dokumenttia, niin sitten sitä hommataan. Loppupelissä se on hyvä että joku valvoo miten sitä rakennellaan :). Ei mene itä mallille.
Voi olla että onnistuu ilmankin vertailua jos tehot ei pomppaa yli 20 %, Suomeen kun ei ole tyyppihyväksytty J6-mallisarjaan HJ61:stä tehokkaampaa mallia, kaikki eivät tiedä FJ62:n olemassaoloa.
Eipä loppunutkaan ölpän tupruuttelu turbon vaihdon jälkeen ei... Nyt kun tarkemmin tutkailin niin, olikin näin että se paskiainen huohottaa sitä ölppää sinne imupuolelle. Männät+renkaat noin 2000egee ja eihän se siihen jää :mad: Pitäisko ampua ihtiä vasempaan polveen. Eikös ne jotuku ole sorvannu niihin vanhoihin uriin mersun renkaita.
Oli kyllä ihan hauska käydä kylän raitilla heittään vähän tesi rundia tuon näkösellä vehkeellä. Mummut katto kuhussaan ja yks ukko ajo melkeen ruohonleikkurin ojaan.