View Full Version : Katkenneet jousen kiinnikepultit.
Dethlock
08.06.2012, 14:34
Nyt kaivattaisiin kipeästi apuja. XJn jousien vaihtaminen on muuttumassa aika turhauttavaksi projektiksi. Kummankin puolen takakiinnikkeen yläpultti ja apparin puoleinen etupultti napsahtivat poikki.
Mikään pulteista ei suostu poistumaan poterostaan vaan pyörivät tyhjää. Yhtä pulttia pääsi vähän avittamaan raudan pätkällä mutta sitten eteneminen loppui.
Ideoita ja apua kaivattaisiin.
Dethlock
08.06.2012, 15:15
Meinasin ensin että pääsisin takariipukkeisiin kiinni tekemällä reiät takapuolelle ja nyppäsin takapuskurin pois tieltä. Yllättäen ei onnistu sitä kautta, vetokoukku on kiinni just sen kohdan päällä mistä pitäisi mennä läpi ja niin tanakasti kiinni ettei irtoa meikäläisen työkaluilla. Kontin lattiaan voisi tehdä reiät yläkautta mutta ei tuo kalusto oikein taivu siihenkään. Etukiinnikkeeseen en keksinyt mitään reittiä. :confused:
etumaiset pultit lähtee kun tekee siihen palkkiin huoltoluukun. Siellä on mutteri joka heikolla hitsauksella palkissa kiinni ja lähtee pyörimään...Ite irrottelin melkein 10h ennenkun ton tajusin.
Ootkos vaihtamassa riippujakin kun niitä irrottelet?
Edit: Youtubesta löytyy muistaakseni videokin kyseisetä reiän teosta ja tossa kuva napattuna jenkkifoorumilta:
http://i116.photobucket.com/albums/o33/sohcvtec91hatch/99xj/IMG_0068.jpg
Dethlock
08.06.2012, 17:07
Joo, riippuineen olen vaihtamassa. Eipä tullut mieleen että se voi tosiaan olla se mutteri joka repesi irti eikä pultti joka katkesi mutta selittäisi kyllä miksei niitä saa keploteltua irti.
Nyt tarttis saada ehjä rälläkkä ja joku joka osaa käyttää sitä hurmattua tänne. Ei tässä muuten hätää olisi mutta kun on perheen ainokainen auto jos ei loppuun ajettua Omegaa ja konevikaista diesel Jeeppiä lasketa.
sitä pulttia ei taida saada vääntämällä rikki...On sen verran vahvaa tavaraa. Samanlaiset pultit on edessä ja takana. Ite aikoinaan taistelin ensin n. 6h niiden etupulttien kans. Seuraavana aamuna malli mukaan ja pari uutta pulttia...En vieläkään tajunnu sitä mutteria ja nytkyttelin paineilmasahalla pultit poikki. No sitten läks jouset ja huomasin että tuollahan on perskule mutterit kotelon sisällä!
Etukäteen voi valmistautua jousen irrotus operaatioon niin että poraa reiän siihen mutterin koteloon ja käsittelee crc:llä tms. aineella hyvissä ajoin.
Googlen haku: jeep cherokee leaf spring replacement -löytää kuvallisia ohjeita, englanniksi toki.
Dethlock
08.06.2012, 18:05
Joo, proseduuri on tuttu sinäänsä kun olen kahteen kertaan tehnyt. Tiukassa ovat välillä olleet ja on tosiaan epätodennäköistä että noita saisi väännettyä poikki. Ei vaan tullut mieleenkään että se mutteri voisi olla syypää.
Kävi mielessä että homma voisi onnistua rasiaporallakin? Siis sisäpuolelta. Lattia vähän kevyempää kamaa kuin tuo palkki.
Ite vaihdoin takajouset viime kesänä, auto -91. Pultit aukes aika helposti kun oli pari viikkoo aikasemmin alottanu niiden voitelun irrotusöljyllä. Parin päivän välein kokeilu lähteekö kohtuullisella voimalla aukeamaan ja jos ei niin lisää irrotusöljyä kehiin ja parin päivän päästä uus yritys.
Dethlock
08.06.2012, 20:18
Noinhan se pitäisi tehdä. Tossa vaan oli jouset täysin mennyttä ja liotus jäi muutamaan päivään.
Dethlock
08.06.2012, 22:16
Se etummainen pultti muuten ON poikki. Siellä on tarpeeksi pitkä pätkä pitämässä jousta paikallaan. Voihan venäjä.
Superlon
08.06.2012, 22:51
Ei kai siinä oikein muu auta, ku pistää pultit lopullisesti paloiks (http://www.ikt.fi/images/shi4700b_2_0703_4e6.jpg) ja iskeä maholliset kiinnijuuttuneet kappaleet sitte työpöydällä pois. Onnea vaan ja kärsivällisyyttä!
Se etummainen pultti muuten ON poikki. Siellä on tarpeeksi pitkä pätkä pitämässä jousta paikallaan. Voihan venäjä.
Rälläkällä kaksin puolin pultti poikki tarvittaessa niin tippuu jousi pois, sitten vain luukkua tekemään mistä saa vanhan pultin/ mutterin veks ja uuden mutterin tilalle.
Hyvin todennäköistä on että pultti on umpijumissa puslan sisäholkissa, ja se ei sieltä kuitenkaan lähde pois vaikka mitä teet - paitsi ehkä 30 tonnin prässillä puslineen päivineen :D jos olet jousia vaihtamassa kokonaan, niin ei muutakun rälläkällä silpuksi ja uutta tilalle. Jos samat jouset menee takaisin niin on vähän vittumaisempi proggis - sit tarttee melkeen ensin polttaa pusla irti ja sen jälkeen dremelillä tai vastaavalla puslan ulkoholkki halki ja pois. Tai prässillä jos löytyy.. tossakin hommassa kunnon lämpö jeesaa.
Dethlock
09.06.2012, 08:59
Eiköhän nuo jouset ole tulleet tiensä päähän muutenkin. Olivat kaarella väärään suuntaan ja kuskin puolen pakka purkautui kokonaan kun otin u-pultit auki. Etupään varmaan saa silputtua mutta sinne takariipukkeen pultille pääsy on sitten jo eri asia. Saas nähdä kuin käy.
BJ-40/76
09.06.2012, 11:28
Paineilmarautasaha, maksaaa muutaman kympin bitemalla/motonetissä, on uskomattoman hyvä työkalu tuommoiseen ahtaassa paikassa työskentelyyn.
Toki ne alkuperäiset terät ovat lyhyitä/paskoja, mutta normaali rautasahan terä sopii paikoilleen, ja toimii aivan hyvin 15cm pitkäksi katkaistuna.
Ja jos haluaa säästää hermoja, niin osta jo lähtökiihdytyksessä laadukkaita teriä, halvoilla ei tee yhtään mitään (tai, no naapurille voi lainata:o)
Ja terän leikkaussuunta siten että leikkaa sisäänpäin tullessa.
5 kpl teriä heti aloitukseen.
Ja paine niin pieneksi että tuo nytkytysnopeus ei ole aivan sika suuri, sillä laatuterätkin palaa! ja pidä taukoja, jos et saa leikkuunestettä tai paineilmaa jäähdyttämään.
Tuohon kumipuslan poistoon esim. lehtijousen silmästä, normaali rautaporenterä on käypänen, siis porataan niin monta kertaa vieri viereen että keskipusla irtoaa, terän sivusuuntaista leikkuuvoimaa voi tehostaa tekemäkkä rälläkällä parimilliä syviä koloja parin kolmen millin välein terän sivuille.
Ja tuo ulkoholkki sitten poikkivikaan tuolla paineilmarautasahalla, ja leikkuutampilla pois.
Dethlock
09.06.2012, 12:11
Kuulostaa ihan hyvältä mutta
a. Ei ole kompuraa
b. Ei ole sahaa
c. Ei ole autoa jolla hakea kumpaakaan
Sain leikattua reiät tuonne runkopalkin päälle mutta täytyy pitää kahvitunti ennen kuin jaksaa alkaa tutkia onko siitä mitään apua.
Paineilmarautasaha, maksaaa muutaman kympin bitemalla/motonetissä, on uskomattoman hyvä työkalu tuommoiseen ahtaassa paikassa työskentelyyn.
Toki ne alkuperäiset terät ovat lyhyitä/paskoja, mutta normaali rautasahan terä sopii paikoilleen, ja toimii aivan hyvin 15cm pitkäksi katkaistuna.
Ja jos haluaa säästää hermoja, niin osta jo lähtökiihdytyksessä laadukkaita teriä, halvoilla ei tee yhtään mitään (tai, no naapurille voi lainata:o)
Ja terän leikkaussuunta siten että leikkaa sisäänpäin tullessa.
5 kpl teriä heti aloitukseen.
Ja paine niin pieneksi että tuo nytkytysnopeus ei ole aivan sika suuri, sillä laatuterätkin palaa! ja pidä taukoja, jos et saa leikkuunestettä tai paineilmaa jäähdyttämään.
125mm tai 200mm rälläkällä lehtijousen tai tukivarren pultin molemminpuoliseen katkaisuun menee 5-10s per puoli ;) Ei puukkosahalla samassa ajassa tee vaikka miten yrittäisi :D Toki jos paikka on liian ahdas rälläkälle niin sitten puukkosaha on ihan ehdoton kapine. Pari kertaa ollut iso sähkökone vuokralla, kun ei lainaksi löytynyt ja omaa ei ole tullut ostettua. Näppäriä vekottimia :)
Tuohon kumipuslan poistoon esim. lehtijousen silmästä, normaali rautaporenterä on käypänen, siis porataan niin monta kertaa vieri viereen että keskipusla irtoaa, terän sivusuuntaista leikkuuvoimaa voi tehostaa tekemäkkä rälläkällä parimilliä syviä koloja parin kolmen millin välein terän sivuille.
Kaasutoho kouraan, kumi palaa hyvin - käry on vaan pirullinen :o :D Toisen etuylätukivarren puslan otin just ko. tyylillä veks, kun ei tahtonut lähteä ruuviprässillä vaikka lämmitti.
Ja tuo ulkoholkki sitten poikkivikaan tuolla paineilmarautasahalla, ja leikkuutampilla pois.
..ja muistaa vielä ettei sahaa ihan kokonaan läpi, menee muuten helposti isommaksi remontiksi vielä tai osia pilalle.
Dethlock
09.06.2012, 14:19
Jep jep jee. Reikä tuli tehtyä oikeaan paikkaan mutta pultti tulee niin paljon mutterin läpi että siihen ei saa pujoteltua hylsyä vääntimen kanssa. Ei kai auta kuin nitkuttaa pultti poikki rautasahan terällä.
Dethlock
09.06.2012, 15:27
:mad: Argh. Mutteri tai mikä lie on omassa poterossaan eikä siitä saa hylsyllä otetta. Eikös sen mutterinkin pitäisi olla 21mm? Taitaa olla ainut vaihtoehto pilkkoa noi pultit ja nyppiä pätkinä pois. Rälläkkä ei meinaa mahtua mihinkään väliin.
Eikös siihen "muhkuraan" minkä sisällä mutteri on, saa tehtyä ihan kunnon reikää? Jousi siis ilmeisesti vielä paikallaan? Jos on niin vääntämällä väliä sinne mutterin puolelle, se pultinpuoli muistaakseni antaa vähän periksi ja saa oikenee kyllä kun asentaa uutta pulttia.
- Sitten kun on väliä riittävästi nii rälläkällä pultin jämät poikki.
Dethlock
09.06.2012, 16:00
En ihan tajunnut. Taidat puhua etupäästä? Tässä tapellaan vielä niiden takariippujen kanssa. Tein huoltoreiät takakontin lattiaan ja pultin pää näkyy.
http://sund.fi/Jeep/mutteripotero.jpg
Sormella kokeillen pultissa on jokin palikka kiinni ja pultti plus tämä mysteeripalikka pyörivät yhtenä palana. Mutta hylsyä siihen ei saa vaikka lyhensin jo tuon pultinkin eli ei jää kantamaan. Yli 22mm hylsy ei edes mahdu tuonne. En tajua.
Sori joo..etupäästä höpisin. Sen siitä saa kun on työaikana netissä! ei voi keskittyä!
no tossa on kuvallista selitystä. Siinä näköjää annetaan rälläkkää riipuillekkin ja jossain näkys olevan sellanen 12-kulma pultti.
http://www.cherokeetalk.com/forum/f64/shackle-install-76/
Dethlock
09.06.2012, 16:26
Huoh. Pitänee keksiä tapa paloitella tuo riipuke.
Porvoon Hilma
09.06.2012, 19:47
Huoh. Pitänee keksiä tapa paloitella tuo riipuke.
Hiukka samanlainen taisto käynnistyy jos Hiluxissa koettaa ottaa lavan pois. On sellaiset pultit joissa on runkoon tukeutuva korvake estämässä pyörimistä kun alta päin aukoo muttereita. Mulla yksi pultin korvake oli mädäntynyt jo pyöri tuo pultti ihan horona, mutta pois sitä ei saa. Pultin kantaan ei saa lenkkiä eikä hylsyä. Kulmahiomakoneella on hoidettava loppuun :mad:
Ei taida auttaa, mutta helpottanee harmitusta :)
Eli siis muutkin kuin amerikan- insinöörit osaa olla pönttöjä? ;)
...tosin XJ:n korihan on oikeastaan paljolti ranskalaista suunnitteluperää, Renaultin piirustuspöydältähän se tuli kun ei AMC:n insinöörit vissiin osanneet tarpeeksi hyvin. Tollaisia kukkasia sinne sitten saatiin :D
ImacInnes
09.06.2012, 20:18
Itse kun vaihdoin JEgoNEERiin 3" korotusjouset aikoinaan niin vanhat kiinni ruostuneet pultit tarvi polttaa kaasupillillä pois ja siinähän lähti hieman rungosta myös, vaan sen sai hitsaamalla takaisin.
t. Ismo Ämmä
Dethlock
09.06.2012, 20:32
Toi on kyllä oikeasti kuolleena syntynyt idea kiinnittää jouset (tai mitä tahansa muuta) tuollaisilla vastakappaleilla. :mad: Vielä kun keuhkoputken tulehdus painaa päälle niin meinaa puhti loppua oikeesti. Kävi jo mielessä tiputtaa moottori ja voimansiirto tosta masiinasta ja siirtää tohon exään mutta aika hankala rojekti sekin.
Dethlock
10.06.2012, 09:29
Ei hitto. Pakko nostaa käpälät pystyyn. Kunto on sellainen ettei pysy ees kahvikuppi kädessä. Hyvä kun kaveritkin on kiireisiä heti kun tarttis apuja.
Porvoon Hilma
10.06.2012, 09:34
Ei hitto. Pakko nostaa käpälät pystyyn. Kunto on sellainen ettei pysy ees kahvikuppi kädessä. Hyvä kun kaveritkin on kiireisiä heti kun tarttis apuja.
Ota rauhallisesti, elimistö vaan kertoo sulle, että nyt olisi aika levätä. Oireet vaikuttaa siltä, että voisi olla ihan lääkäriapukin hyvästä. :( tsemppiä.
Dethlock
10.06.2012, 09:41
Joo, lekuriin pitäisi mennä, kuumetta ja röörit tukossa. Winchester soitti illalla ja oli vaikeuksia saada ääntä ulos. Helevetti sentään.
Dethlock
10.06.2012, 23:53
Pääsin kotiin polilta. Vaimo oli nirhinyt yhden jousenkiinnikkeen irti rautasahan terällä sillä aikaa. Ihan tuntuu kuin hänkin haluaisi auton käyttöön...
Dethlock
11.06.2012, 08:35
Tuomio muuttui hovissa keuhkokuumeeksi. Son lepo nyt tai saattaa tulla pysyvä hengityskatko.
En edes tiennyt että lääkäri saa kirota potilaalle saati sitten haukkua hulluksi ilman pidempiaikaista hoitosuhdetta.
BJ-40/76
11.06.2012, 09:04
Tuomio muuttui hovissa keuhkokuumeeksi. Son lepo nyt tai saattaa tulla pysyvä hengityskatko.
En edes tiennyt että lääkäri saa kirota potilaalle saati sitten haukkua hulluksi ilman pidempiaikaista hoitosuhdetta.
Olisko tuo kiroaminen/"pikadiaknoosi mielenterveydestä" tarkoitettu tehostamaan tuota lepokomentoa? :)
Siis lääkäri oli nähnyt että tuo sinun keho saa liikaa monoa sisästäpäin:cool:
Mutta tosiasiassa kannattaa levätä tuo keuhkokuume pois, voi olla että tulee vielä suurempia ongelmia, vaikka et saisikaan tuota pysyvää hengityskatkoa.
Siis haalarit ja hanskat naulaan!, ja aamutossut riittää kengiksi viikoksi?
Dethlock
11.06.2012, 09:08
Pitäisi kuulemma ottaa iisisti kuukauden päivät... Ei oikein sovi meikäläiselle mutta tosiasia on että nyt ei kyllä enää irtoa, pakko kömpiä vaakatasoon ja ootella että lääkkeet alkaa purra.
Porvoon Hilma
11.06.2012, 15:02
Pitäisi kuulemma ottaa iisisti kuukauden päivät... Ei oikein sovi meikäläiselle mutta tosiasia on että nyt ei kyllä enää irtoa, pakko kömpiä vaakatasoon ja ootella että lääkkeet alkaa purra.
Hyvä kun tauti on paikallistettu ja siihen on olemassa korjaussarja. Sit vaan käytät aikasi ajatteluun ja suunnitteluun ja lepooooooooon zzzzzz:D
Eikö tonne löydy lähistöltä ketään kanssaoffaria takomaan tota masiinaa ajoon, illan aikana tekis jo paljon..
Dethlock
11.06.2012, 16:39
:D Sain puukkosahan lainaan.
:mad: Ja emäntä piilotti jatkojohdon. Joku saakelin salaliitto ton lekurin kanssa.
BJ-40/76
11.06.2012, 16:51
:D Sain puukkosahan lainaan.
:mad: Ja emäntä piilotti jatkojohdon. Joku saakelin salaliitto ton lekurin kanssa.
Siis sun Vaimo oli nirhinyt yhden jousenkiinnikkeen irti rautasahan terällä sillä aikaa kun sinä olit polilla, ja nyt pakotti sut lepäämään?
Kuulostaa toiminnan ihmiseltä, jolla järkikin pelaa!
Voisit ottaa oppia tuosta järjen käytöstä, ja pysyä levossa:D
Dethlock
11.06.2012, 18:04
Älä nyt perkele sinäkin ala... Pää hajoo kun ei pääse tekemään mitään.:(
Ja juu, vaimoke on aika kone kun saa päähänsä tehdä jotain. Niin hyvässä kuin pahassakin.
Dethlock
12.06.2012, 12:23
Jeps. Puukkosaha ompi liian raskas emännän käpäliin joten pitää purra hammasta ja kammeta itse auton alle. Takariippujen pultit pitäisi olla aika helppo rasti mutta toi jousen etupään silpominen voi olla taas vaihteeksi mielenkiintoinen projekti...
Edit: Tulee vettä niin paljon että 'parkkihalli' tulvii. Enpä lähde sähkökoneella kokeilemaankaan.
JEdit: Tulee vettä niin paljon että 'parkkihalli' tulvii. Enpä lähde sähkökoneella kokeilemaankaan.
Se on ukkosenjumalakin sua vastaan :D
Dethlock
12.06.2012, 13:35
Ungh. Toivottavasti nyt ei sentään ukkosta tule...
Eikun oikeesti, jos on keuhkokuume, menet sänkyyn/sohvalle ja katsot telkkaria ja ET TEE MITÄÄN!!! Siihen oikeasti KUOLEE, jos ei sitä hoida kunnolla, mikään ei oo niin tärkeää, kuin oma terveys ja nyt puhun ihan ton kuumeen kokeneena!!!
Dethlock
12.06.2012, 15:15
Joo, tiedossa on. Mutta mutta... kaupassa tai muilla asioilla käyminen taksilla alkaa käydä kukkarolle.
ImacInnes
12.06.2012, 15:26
Ostat niillä taksirahoilla jonkun muutaman sadan euron käyttökikkareen niin pysyt hengissä ja siitäkin jonkun roposen saat kun myyt peltoautoksi sitten kun Jeeppi taas kulkee.
t. Ismo Ämmä
Eikö tuonne oikeasti nyt kukaan kerkiäis hätiin ? Missä on lähimmät OFFIPALSTA pelastuspartiot ? vai onks Joensuu tosiaan paikka, jossa ei ole yhteishenkeä ?
Jos kukaan ei kerkeä, niin tässä on Joensuun katsastettujen autojen tarjonta. 430e näyttäs olevan halvin katsastettu kulkine ja 500e joka myös ajossa. Itsellä kävi kans mielessä ehdottaa tuota vara-auton ostoa ettei tuu kuolema.
Pitkä linkki nettiautoon (http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=79585755&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?brand=audi@brand_model=v8@qs=Y?id=7 9585755@tb=tmp_find_agent)
Dethlock
12.06.2012, 16:08
Jeh. Kuulostaa hyvältä mutta ei just nyt irtoo ylimääräisiä euroja.
Dethlock
13.06.2012, 11:49
Nooh. Etukiinnike rupeaa pikkuhiljaa luovuttamaan. Saakelin kumipusla pistää hanttiin viimeiseen asti. :mad:
Dethlock
13.06.2012, 14:01
:cool: Toinen puoli purettu. Nyt taas taukoa että pulssi laskee.
Dethlock
13.06.2012, 16:01
Tutkailin tuota takariipun mutteria. Lähtenyt siististi pellistä irti mutta siinä on sitten uusi ongelma.
Mutterissa on 19mm läpimittainen, 1.5mm korkea huullos jonka tarkoitus lienee pitää mutteri pultteineen oikeassa paikassa. Eli tuohon pitäisi keksiä jostain holkki tms tuon mutterin paikalle. Onko ideoita tai innokkaita sorvareita?
http://sund.fi/Jeep/holkki.jpg
Toi huuli on vain tehtaan kasauksen avuksi, ei ole seksuaalista merkitystä vaikka vedät normimutterilla momenttiin.
Dethlock
13.06.2012, 18:10
Meinaatko ettei pääse elämään? Haluaisi nyt tehdä kerralla kunnolla kun on alkuun päässyt.
Jos muistat sen kiristää, se ei elä mihinkään!!
Juu, komppaan edellisiä että ei varmasti elä. Enemmän olisin huolissani kestääkö se ohut pelti missä mutteri ollu alunperin kiinni :D
Dethlock
13.06.2012, 19:02
Ok, uskon mieluusti. Onpaha yksi ongelma vähemmän.
Dethlock
14.06.2012, 12:36
Jösses. Jousen etupää purettu, nyt pitäisi saada vielä toi pultin loppupala ja toi #¤tun takariippu antautumaan. Loppuu vaan teho kaasutohosta ja ukosta, ukko on ainoa joka alkaa punottaa kun koitin lämmittää pulttia. prkl
Eipä sitä pulttia punottamaan saa ainakaan millään rautakaupan perus-toholla. Asetyyleni-happi (tai MAPP- kaasu, joka periaatteessa on suht samaa kamaa), tai vastaava niin alkaa riittämään lämpö.. En ole tahtonut mistään vaan tuota MAPP- kaasua (http://en.wikipedia.org/wiki/Mapp_gas) löytää kotikokoisessa pullossa polttimen kanssa, kunnes sattumalta huomasin että Bauhausissa on. Täytyy käydä hakemassa joku päivä, sillä pitäisi saada ihan eri lämpölukemia (lähemmäs 3000*C) :)
Riipun alapultithan saa rälläkällä/ puukkosahalla poikki jos tarvis, yläpultit on tosiaan vähän haastavammat.
Dethlock
14.06.2012, 14:06
Jepjep
BJ-40/76
14.06.2012, 14:09
Jösses. Jousen etupää purettu, nyt pitäisi saada vielä toi pultin loppupala ja toi #¤tun takariippu antautumaan. Loppuu vaan teho kaasutohosta ja ukosta, ukko on ainoa joka alkaa punottaa kun koitin lämmittää pulttia. prkl
Jos olet niin sinulla on 3 kertaa suurempi todennäköisyys selvitä hengissä keukkokuumeesta, kuin yli 60v kuolee joka viideskynnenes sairastuneista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keuhkokuume
Ja sitten kun revit itsesi siihen kuntoon että joudut tehohoitoon, ennuste huononee dramaattisesti.
(yhdellä puolitutulla metsurilla keuhkokuume, sai aikaan sydänlihaksen tulehdutksen, ja jotain muuta pientä, oli sairaalassa pitkään, aluksi teholla, ja sitten vielä osastolla tiputuksessa...)
Dethlock
14.06.2012, 14:17
Eiköhän nuo repimiset ollut tuossa. Toi pultti vihelsi pelin poikki, ei lähde mun vehkeillä mihinkään.
(yhdellä puolitutulla metsurilla keuhkokuume, sai aikaan sydänlihaksen tulehdutksen, ja jotain muuta pientä, oli sairaalassa pitkään, aluksi teholla, ja sitten vielä osastolla tiputuksessa...)
Itsekin aikoinaan melkein tapoin itseni heti armeijan jälkeen, kun en menny VEKSiin kun oli kotiutus parin päivän päästä. Seurauksena muutama päivä kotona kovassa kuumeessa ja lopulta ambulanssilla teholle tiputukseen palttiarallaa viikon taisin olla osastolla tiputuksessa. Keuhkokuume + sydänlihaksen tulehdus ja muutaman kuukauden rehkimiskielto aika tehokkaasti tiputti armeijassa reenatun kuntotason lähelle nollaa.
Tuo opetti sen verran, että tulee rauhassa sairastettua ne harvat kuumeet pois mitä sattuu tulemaan.
Dethlock
14.06.2012, 16:18
Joo, ei tässä väkisin yritetä itteään tappaa. Auto nyt vaan aikas tärkee täällä korvessa ihan jo perustarpeiden kuten tenavien safkojen hakemisen takia. Ihmeen hyvin noi ymmärsi että miksei käydä uimassa tai tivolissa. Kai toi diiselinpaskan jatkuva rassaaminen on opettanut niille jotain.
Vaimo just pisti pillit pussiin tältä päivältä, oli saanut takariipun irti. Siistii.
Dethlock
15.06.2012, 10:25
Löytyi puikkokone, 150A. Kannattaako edes yrittää tuollaisella?
Edit: Itse itselleni vastaten: Toimii. Pultti pois, hetken lepo ja hissukseen purkamaan toista autoa.
Dethlock
15.06.2012, 15:39
:cool: Nyt alkoi homma etenemään. Vaimo purkaa ja kasaa, itse olen päällysmiehenä. Huomenissa Jeeppi liikkuu ja itse vedän viikon pötkötykset.
Dethlock
19.06.2012, 16:38
Jonkinlainen työvoitto tänään. Aamulla piti käydä polilla vetämässä henkeä mutta nyt autossa on takajouset ja renkaat alla. Pikkasen hassunnäköinenhän toi on kun perä on taivaalla ja keula laahaa maata mutta nyt huilitaan hetki ennen keulan kanssa turaamista. Vanhat letkut riittää juuri ja juuri kun jätin takariipun yläasentoon. Pitää ajella varovasti kunnes on taas enempi työkunnossa.
http://sund.fi/Jeep/IMG_9624s.jpg
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5087&pictureid=107700
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5087&pictureid=107700
Porvoon Hilma
19.06.2012, 18:00
Tästä suorituksesta voisimme antaa koko perheelle yhteisesti Offipalstan virallisen Taistelija-mitalin tammenlehvien kera. Ja sitten vielä Offipalstan viralliset Avustaja-mitalit kaikille hommassa auttaneille!
Vielä kun hoidat terveytesi kuntoon :)
Mä en tiedä onko tuollaisia mitaleita moderaattoreilla, mutta nyt olisi kyllä hyvä syy laatia sellaiset :D
Joo, paitsi jos joudutaan pitämään offipalsta hautajaiset, kun ET lepää....
Dethlock
19.06.2012, 18:21
Älkäähän nyt. Ihan virallisesti lupasin ottaa levon kun auto liikkuu. Aamulla oli vähän hankalaa mutta nyt nostan jalat pöydälle ja koitan keksiä jotain kevyttä aivojumppaa.
Älkäähän nyt. Ihan virallisesti lupasin ottaa levon kun auto liikkuu. Aamulla oli vähän hankalaa mutta nyt nostan jalat pöydälle ja koitan keksiä jotain kevyttä aivojumppaa.
Hyvä!! Katso telkkaria, yllätyt kuinka paljon tulee saippuaoopperoita joihin jää koukkuun... Niin minäkin yllätyin, vaikkei ollut silloin yhtään maksullista kanavaa näkyvillä meillä...