View Full Version : Red Riding Hood, eiku Jeep
Tuli hankittua tommonen pikkujeeppi ilman tekniikkaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=106655
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=106656
Tekniikaks olis tarkotus heivata jeepin 258 ja laatikoks 4pykäläinen+dana 300
Muutes autosta löytyy jo korottavat jouset ranchon iskareilla, tuoreet 33" fillarit, yksiosaiset takavetarit, lockright takana ja tehostettu ohjaus
Ensin olis tarkoitus käydä jarrut läpi ja sähköjä sun muuta
Komia! Joko sulta tekniikkapaketti löytyy?
Yks rempattu tekniikka löytyy tutulta ja varamoottori toiselta, laatikot löytyy iteltä.
Tietty kaik aiheeseen liittyvä kiinnostaa, eli osia voi tarjota
Otteen mukaan -81. Mutta alkujaan tehtaalta lähtiessä vauhtia on antanu diiseli joita kuuleman mukaan on tehty vain vuonna 1980, vaan eipä tuolla minulle merkitystä ole
KoniJeep
01.06.2012, 22:12
Otteen mukaan -81. Mutta alkujaan tehtaalta lähtiessä vauhtia on antanu diiseli joita kuuleman mukaan on tehty vain vuonna 1980, vaan eipä tuolla minulle merkitystä ole
..ja -82 vuonna..
Hyvä ryhtinen peli!
Yksi mosa haettu. Vissiin -88 wranglerista purettu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=106807
Jos joltain löytyy kytkinkoppaa t-176 lootan ja suorankuutosen välille, niin saa tarjota.
Ja laatikon ja dana 300 välinen palikka uupuu myös. Tästä jos löytyis paksuus mitta ja onko jakolaatikkoa käännetty pulttijakoon nähden, vois tehdä helposti itte
Tämmönen kökötys tuli vaihdettua uuteen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=106865
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=106866
Uus jokoblokikin odottelee paikoilleen pääsyä ja jarruputkia tarttis hieman uusia.
Tuli hiekkapuhalletettua jarrurummut, samalla sorvissa kitkapinta puhtaaks.
Melko mielenkiintosia sorvata noita peltikeskiöllä olevia rumpuja, piti ensteks
sorvata taustalaippa ohjainolakkeella ja toisella laipalla kärjella painaen niin pirusti, että istu
nätisti suorassa.
Tässä uusilla osilla kasattuna
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=107212
Ja "uus"rumpu paikallaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=107213
Etujarrut tuli myös purettua, vähä tarvii sorvinterää näytää.
Samalla tuli huomattua, että napalukot oli löysällä. Tarvii leikellä lukitusprikat pulttien alle, tai sitten hakea nordlockit.
Tuli päivänpäätteks sorvattua jarrulaikat puhtaiks ja purettua jarrusatulat. Nyt ootellaan uusia stefoja napoihin ja kumeja satuloihin, että sais jarrut nippuun.
Sitte mitottelin laatikoitten välistä adabteria, jos viikon loppuna ehtis leikellä aihiot.
Samalla kattelin ja ihmettelin, että pitäiskö tuplakepittää jakis. Olis helppo homma nyt kun on vielä irrallaan.
Onko tosta muuta käytännön hyötyä kun saa pikkualueella pelkän takavedon, jos vaikka sattuis etuperään täystuho ja sisukset juntturaan?
lavanelikko
12.06.2012, 21:33
Tuli päivänpäätteks sorvattua jarrulaikat puhtaiks ja purettua jarrusatulat. Nyt ootellaan uusia stefoja napoihin ja kumeja satuloihin, että sais jarrut nippuun.
Sitte mitottelin laatikoitten välistä adabteria, jos viikon loppuna ehtis leikellä aihiot.
Samalla kattelin ja ihmettelin, että pitäiskö tuplakepittää jakis. Olis helppo homma nyt kun on vielä irrallaan.
Onko tosta muuta käytännön hyötyä kun saa pikkualueella pelkän takavedon, jos vaikka sattuis etuperään täystuho ja sisukset juntturaan?
Jos etuperän sisukset saa juntturaan niin varmaankin ahdistaa niin paljon ettei jaksa liikkua omin voimin. Sen sijaan, jos etukardaani sattuu poikimaan niin voisi olla pikkupuolella takavedolla ihan ajettavissakin pois helposta paikasta tai ainakin saa vetoautoa jeesattua hiukan... Ja voishan sillä olla kiva muuten vaan leikkiä...
Näyttää muuten vahvasti mun vanhalta Jeepiltä! Oliskohan Riksun suunnalta?
Kyllä, Riihimäeltä tämän hain.
Lähinnä mietin etuperän kannalta välityksen hajoomista, sillon vois vielä vois kääntää napalukot auki ja takavedolla ajella polttamatta niin herkästi kytkintä.
Pitää vissiin enempi paneutua tohon tuplakepitykseen, sielä kun taitaa sit löytyä enempikin noita vetovaihtoehtoja, pahimmas tapaukses pystyy kai laittamaan toiseen perään nopean alueen ja toiseen hitaan alueeen samaan aikaan?
Remppaa taas jatkettu. Etujarruputket taivuttelin paikalleen ja putkisiteillä runkoon kiinni. On jokseenkin typerästi suunniteltu noi etupään putkilinjat, molemmille satuloille menee rungosta omat letkut. Täytyy joskus muuttaa yhdellä letkulla akselille ja siitä jakaa puolilleen.
Uudet polttoaine linjat tuli myös vedettyä, nylonletku on huomattu aikojen saatossa hyväksi ja helpoksi kyseiseen virkaan. Nämäkin tuli vetästyä putkisiteillä runkoon.
Pitäis jarruille sorvata pari nippaa, kun ei sopivan kokoisia löytyny.
Viirupää
15.06.2012, 20:30
No, on siinä jarruissa jousi poikineen, mulla on wj:ssä kaks ja siinäkin tuntuu olevan liikaa. Rumpu on hieno, maalaathan jarrunestesäiliön/pääsylinterin ! :D
Jarrupääsylinterin saa maalia niskaan, kunhan joutaa. Ens viikolla pitäs saada etusatuloihin uudet kumet ja männät+etunapojen stefat, sais nekin nippuun.
Tänää tuli ihmeteltyä bensatankkia. Edellinen omistaja oli hankkinu uuden tankin ja anturin. Eipähän tarvii hetkeen paikkailla :) . Huohotin linjat taidan vetästä tankilta kopankoteloon ylös ja mutkan kautta alas. Alkujaan välissä on ollu ilmeisesti kaikenmaailman venttiileitä, mutta niitä kun ei ole niin jääköön alkuun ainakin pois.
Tänään hain alias jeep360:seltä tekniikka paketin. Moottori jumittunu pitkän varastoinnin takia, täytyy liotella polttoöljyllä josko se siitä hellittäis, männänrenkaat todennäkösesti jossain sylinterissä tarrannu kiinni.
Samalla tuli napattua 3-lovisesta kytkinkoppa irti ja sovitettua neliloviseen. Eihän ne tietty keskenään yhteen sopinu, keskireikä kopassa pieni ja eri pulttijako. Tarvii sovitella hieman, jos sopivaa koppaa ei jostain löydy
fordisti
20.06.2012, 18:53
Tänään hain alias jeep360:seltä tekniikka paketin. Moottori jumittunu pitkän varastoinnin takia, täytyy liotella polttoöljyllä josko se siitä hellittäis, männänrenkaat todennäkösesti jossain sylinterissä tarrannu kiinni.
Samalla tuli napattua 3-lovisesta kytkinkoppa irti ja sovitettua neliloviseen. Eihän ne tietty keskenään yhteen sopinu, keskireikä kopassa pieni ja eri pulttijako. Tarvii sovitella hieman, jos sopivaa koppaa ei jostain löydy
pitäis löytyä koppa alkuperäisellä sovitelevyllä 6kone-4lovinen h:50e löytyy lahdesta ilmoittele jos kiinnostaa.
Je(e)p
Vaihteeks taas kerenny ruuvailemaan. Totesin eilen työmaalla, et pidänpä tämän viikon kesälomaa :D , kun ei ole suurempaa työruuhkaa. Sorvailin sitte parit jarrunipat valmiiksi ja niputin jarrusatulat.
Tänään tuli oltua jo aikasin liikenteess, ku piti emäntä viedä töihin ennen kuutta. Kurvailin sitte käymään kustannuspaikalla. Vaihtelin siinä sitten etupyörän napoihin uudet laakerit ja stefat. 10mm nordlokkeja ei sattunu työmaalla olemaan, joten porailin 8millisistä isompia, että sopii 3/8" pultin alle, nämä siis napalukkoihin.
Nyt sit olis etunavat jarruineen nipussa. Pitää viel käydä hakemassa eturenkaat tasapainotuksesta, sais pudotettua koslan takas pyörilleen.
Seuraavaks tarttis vetää viimiset jarruputket pääsylinteriltä jakoblokille ja ilmata jarrut. Uus polttoainetankkikin odottelee paikalleen pääsyä, olis sitten bensalinjat valmiina.
No joo. Eipä ole paljon kuukauteen kerennyt rassaamaan, mitä nyt sähköjä kattellu ja bensistakki+linjat paikallaan.
Tulipa tuossa viimeviikolla haettua tulevan viriviri motin luovuttajaks cherokee reniksillä. Stroukkerin meinasin siittä sitte joskus tehä, kun kampura ja veivit löytyy jo. Vähä kutkuttelis saada se polttamaan re85:sta kun kattoo tuon nyky 98:sin hintaa.
Tänään sit nytkähti hommat sen verran etiäpäin, ku kävin romiksella irrottelemas sopivan voimansiirtopaketin. Koht vois nykästä Jeepin työmaalle tekniikan paikalleen laittamista varten.
Kuvat olis kivoja, mutta emäntä ilmeisesti on siivonu mun kameran jonnekkin hyvään paikkaan, kun en sitä löydä. Ehkä se viel vastaan tulee
temmi_hoo
08.08.2012, 05:03
Sen pirtubensan polttaminen ei varmaan kaameen monimutkasta ole muuhun stroukkaamiseen verrattuna. Vakio musta laatikko osaa työntää seossuhteet kohilleen niin kauan kun lambda toimii, mutta kipinä on tietty persiillään. Tän saattaa voida korjata jollain kikkakuutosvirittelyllä tai sitten varmaan houkuttavampaa on vaihtaa musta laatikko johonkin läpinäkyvämpään, minkä ohjelmoituja arvoja ja käytöstä voi muokata jotenkin. Mitään kaameen hyviä ajatuksia mulla ei ole, mikä ois tää korvaava boksi. Houkuttais siis itekin.
Viime vuoden jossain numerossa V8 lehdykkää oli lyhyt artikkelinpuolikas RE85:stä ja siinä todettiin pääosin että siinähän se palaa kun bensakin, mitä nyt seossuhde ja ennakko on eri. Käsiteltiin perinnekaasarin muokkausta hipinjätetisleelle ja mainittin ruiskuboksien olemassaolosta. Muistutettiin kumiosien vaihtamisen tärkeydestä, litku kun haurastuttaa letkuja ja tiivisteitä vähän eri malliin. Jos joku osa kestää metanolia, kestää se etanoliakin. Kiihtyvillä pojilla on ollu homma jo aika pitkään hallussa.
Moottorinohjausboksin vaihtaminen tyystin toiseen ois tietty houkuttavaa, onhan tossa kuitenkin imusarjassa joka sylkälle oma ruuttana ja moottori ja laatikko täynnä eri sortin antureita eli edellytykset on mainiot.
FreeEMS on vähän vielä beta-asteella, mutta sen piirustukset ja kytkennät ja koodit ja kaikki on avattu ja sitä kautta virheetkin korjattavissa. Jos siis osaa sähköä ja koodia saattais tää olla houkuttavin vaihtoehto pitemmän päälle, vaikka käyttöönotossa onkin luultavasti eniten vaivaa. Kaikki esiintulevat viat ja laiterikot voi korjata.
Megaruuttia on tälläkin palstalla osattu laittaa ja se toimii, mutta on osittain kaupallisena osittain suljettu systeemi ja ihan kaikesta ei tietoa anneta. Tää ois varmaan ihan pätevä valinta jos ei osittain ristiriitainen puoliavoimuus aiheuta ideologista närää. Sähkön puolesta korjattavissa, koodivioista pitää nillittää jonnekin ja toivoa.
Tampereella lippatukkapoitsuilla on kilvanajoon tehty moottorinlaatikko, joka on myös ilmeisen joustava ja suorituskykynen. Täysin kaupallinen joten minkään sortin piirustuksia tai lähdekoodeja ei ole jaossa. Vaikuttaa tosi monipuoliselta ja muokattavalta. Arvokarttoja voi muokata itekin, minkään sorttiset korjaukset mistään syystä on verrattavissa kaupan auton mustaan laatikkoon eli noukkarit pyöri hyppysissä.
Melkein päädyin ite kotimaiseen, mutta en sittenkään. Homma kaatu oikeestaan siihen, että näitten boksi ei ajonaikasesti mittaa käytettyä polttoainetta millään tavalla vaan polttoaineen vaihtoa varten asennetaan vaikkapa kojelautaan kytkin. Omissa haaveissa moottori polttais annettua ruokaa automaattisesti käsin koskematta ja päättelis ruoan laadun vaikkapa polttoaineletkuun asennetusta anturista tai nakutussensorista tai molemmista. Tätä ei myöskään megaruutta ihan suorilta tee, eikä FreeEMS ennenkun joku koodaa sen tekemään.
Nykysellään 4.0HOOOO syö RE85 polttoainetta omalla tehtaan boksilla. Startatessa pitää sahata tosi pitkään ja talvella täytyy varmaan vaihtaa bensaan. Vähän ponnettomalta tuntuu osalla kierrosaluetta mut enimmäkseen kaikki on ihan niinkun ennenkin. Mitä nyt vähän vuoti pirtua maahan ennenkun vaihdoin rapeeta letkua parempaan. Kylmää keliä varten vois pohtia jonkin sortin esilämmitystä.
EDIT: Vitusti lätinää jostain turhista ruuttabokseista, ei liity perinnekutoseen. Laita isommat suuttimet ja lisää ennakkoa. Tietty jos askarteluhalua riittää saa 258:siinkin sähköruuttakipinälaitteet. Kaasaripelissä suurin nihkeys varmaan on ettei ruoan vaihto käy ihan noin vaan tankkaamalla eri pistoolista.
Päivitetään tätäkin
Jep, eilen suoritettu ensimmäinen muutaman sadan metrin mittainen koeajo. Ei puuttunut kuin vaihekepit jalkojen välistä, niin olisi voinut kuvitella traktoria ajavan. No, ei vaineskaan.
Kamera on edelleen hukassa, joten kuvia ei ole.
Viime päivityksen jälkeen kävi koppa irti rungolta ja runkoon hitsattu pariin kohtaan uutta materiaalia ja korista tuli korjattua irti retkahtaneen etummaiset korinkiinnitys kotelot.
Myös moottori kävi sen verran auki, että reiät pääsi hoonaamaan ja samalla uusittiin männänrenkaat.
Vielä olis kaikennäköistä pientä räpeltämistä
Sitte vielä kysymys boschin laturin kytkennöistä, eli tarviiko laturi niinsanotusti herätettä latausvalon kautta D+ napaan vai pitäiskö toimia ilman?
eiköhän se tartte sen herätteen
Pitänee tuo johto vedellä paikoilleen, sais konehuoneen sähköt valmiiks tältä erää
Päivitetäämpäs tätäkin:
Voimanpesä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=132265
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=132266
Vähä joutu letkukäärmettä laittamaan jäähdyttimelle, ylempi toistaseksi ryppyletkua ja
alempi tuli hitsailtua haponkestävästä ku semmosta sattu olemaan. Olis tietty ollu mahollisuus vaihtaa jäähdytin eripäin lähdöillä olevaan, mutta olis alavesiletkun joutunu
vetämään tehostajanhihnan läpi, joka olis todennäköistä myöhempää huoltoa vaikeuttanu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=132271
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=132270
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=132269
Jakolaatikkoon tuli laitettua tuplakepit, vois ajella vaikka pelkällä etuvedolla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=132268
Kuppijakkaratkin tuli hommattua, tollaset aikakaudelta kivi ja kuokka, mut sopii tyyliin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=132267
Vielä olis A4 paperillinen kaiken näköistä pikkunäpräämistä
Eipä ole tätä laitosta paljoa kerenny tekemään. Kesällä tuli muutamaan otteeseen puuhakilvilla kurvailtua. Kampuran takastefa alko vaan sen verran vuotamaan ettei viittiny edes konttorille viedä. Osia tullu haalittua moottorin ruiskuttamista varten ja vähä muuallekkin.
Tällä viikolla on taas kerenny harrastelemaan, rojektina laikka mallin jarrut taakse:
LJ/RJ levyt, muutama uus reikä ett jako täsmää ja keskireikä 5mm isommaks
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=142725
Vetarin laipasta parikymppiä pois
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=142726
Siinä istuu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=142727
Alumiinista vetarille mannekiinilaakeri sovitteluja varten
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=142728
3mm levystä paloja, vasemmalla jarrukilven korvike ja toinen testi kiinnikerauta satulalle, lopullinen kiinnike rauta tulee todennäkösesti tehtyä 15mm levystä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=142729
Tuollei osat menee vanteen sisään, jää vielä riittävästi välystä satulan ja vanteen väliin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=142730
Vetari ja testirauta paikoillaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=142731
Jarru hilppeet paikallaan, satulat t4 transportterista
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=142732
Ja vielä kuva takapuolelta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5054&pictureid=142733