PDA

View Full Version : Jeep 4.0 käyntiongelma ja naputtava ääni


offroadjouni
30.05.2012, 22:25
Venäjän reissulla kävi niin että maassa ollut tukki tunkeutui konehuoneeseen sisään ja ryttäsi automaatin täyttöputken. Samalla käynti muuttui merkittävästi huonommaksi, ja oletin että syynä on vioittunut puola joka on tuossa täyttöputken vieressä. Tietokone herjaa misfireä sylinterissä #6 ja samaisen pytyn tulppa muuttuu mustaksi jo lyhyellä ajolla. Sama puola antaa kipinän #5 ja #6 sylintereille joten luulisi molemmat niistä toimis huonosti jos puola on rikki.

Tätä tutkimusta on aloitettu seuraavasti:
1. vaihdettu tulpat
2. tarkastettu että kaikki tulpat antavat kipinän ainakin koneen ulkopuolella
3. vaihdettu 1 & 6 sylintereiden bensasuuttimien paikkaa
4. tarkastettu että bensasuuttimien ohjaus toimii normaalisti (led-valo kiinni suuttimen ohjausjohtoihin)
5. mitattu puristukset (mittari oli vähän huono joten mittasin vain että #6 ja #3 näyttää samaa lukemaa)
6. vaihdettu öljyt ja suodatin

Toinen ongelma tai vähintäänkin kummallisuus on koneen naputtaminen sammuttamisen jälkeen. Naputus ilmenee siitä huolimatta onko konetta käytetty vaiko vain pyöräytetty kampiakselin päästä. Naputus tapahtuu nopeammin kun kone on lämmin. Äänen suunta vaihtelee, eli tuntuisi että jokainen pako- ja imuventtiili pitää äänen, kunhan venttiili sattuu vain jäämään "oikeaan" asentoon koneen pysähtyessä. Mikä tälläisen äänen aiheuttaa? Onko venttiilit jotenkin jumituksessa ja palautuvat lopulliseen asentoonsa nykäyksittäin jousen voimalla?

eFFLCDWpauk


Nämä kaksi ongelmaa saattavat olla ihan toisistaan riippumattomia, mutta olisi kiva selvittää kumpikin. Onko ajatuksia mikä aiheuttaa nämä ja miten ne voi korjata?

Edit: Laturin laakeri vähän vinkuu, tiedetään tiedetään. ;)

jkv
30.05.2012, 22:44
Flekti

offroadjouni
30.05.2012, 22:46
FlektiJuu, ei kyllä ole mitään tekemistä flektin kanssa. Tässä on sähköflekti joka on paikallaan videoiden ottamisen aikaan.

baxxter
30.05.2012, 22:57
Eikös jossain moottorissa mene viimeinen sylinteriputki soikeaksi, jos kytkinkopan/vaihdelootan pultteja kiristetään liikaa? Jokin tämänsuuntainen vika? :)
Venttiilit naputtaa, kun hydraulinostajista (onko edes?) paineet laskee? Joo ihan arvauksia on..

Timo_L
30.05.2012, 22:59
Eikös jossain moottorissa mene viimeinen sylinteriputki soikeaksi, jos kytkinkopan/vaihdelootan pultteja kiristetään liikaa? Jokin tämänsuuntainen vika? :)
Venttiilit naputtaa, kun hydraulinostajista (onko edes?) paineet laskee? Joo ihan arvauksia on..

Ko. moottorissa ei ole erillisiä putkia, vai meinaatko että koko lohko menee lyttyyn?

Hydrauliset lifterit on Jeeppin suorassa kuutosessa, ja toi naputus käytön jälkeen on ihan normaalia. Vähemmän ajetussa sitä ei välttämättä ilmene (öljyistä riippuen), mutta vähänkin enemmän ajettu niin ihme jos ei tuota naputusta pidä :D
edit: Minkäs ikäinen Jouni toi sun Jeeppi on? Eli siis onko vielä perinteinen sytkä, vai suorasytytyksellä?

Rytari
30.05.2012, 23:30
Ko. moottorissa ei ole erillisiä putkia, vai meinaatko että koko lohko menee lyttyyn?

Hydrauliset lifterit on Jeeppin suorassa kuutosessa, ja toi naputus käytön jälkeen on ihan normaalia. Vähemmän ajetussa sitä ei välttämättä ilmene (öljyistä riippuen), mutta vähänkin enemmän ajettu niin ihme jos ei tuota naputusta pidä :D
edit: Minkäs ikäinen Jouni toi sun Jeeppi on? Eli siis onko vielä perinteinen sytkä, vai suorasytytyksellä?

suorasytkä kun missfireä herjaa ja 5/6 puolasta puhuu...

offroadjouni
31.05.2012, 07:09
Eikös jossain moottorissa mene viimeinen sylinteriputki soikeaksi, jos kytkinkopan/vaihdelootan pultteja kiristetään liikaa? Jokin tämänsuuntainen vika? :)Tämähän pitäisi näkyä sitten puristuspaineissa? Jos paineet on ok niin tämä voitanenn sulkea pois vaihtoehdoista.

Vuosimalli on 2001 ja kilometrejä taitaa olla jotain 120 tkm luokkaa - koneessa on suorasytkä kuten Rytari jo päätteli.

Naputuksesta: Eli tuleeko naputus siitä kun ölljy pääsee hydraulinostajista ulos venttiilijousen voimalla? Netistä löytyy useampikin topic tästä naputuksesta, mutta niissä vastaukset oli aika sekalaisia ja ainakin minun tapaukseen vääriä. Ostin Motonetistä LiquiMoly hydraulinostinlisäainetta ja ajattelin sitä kokeilla öljyn sekaan.

Käyntiongelmasta:Onko mitään ajatuksia mitä tuon käyntiongelman kanssa pitäisi lähteä seuraavaksi tutkimaan? Ajattelin käydä tänään vähän koeajolla ja koittaa videoida jotain todistusaineistoa. Venäjän matkalla näkyi kyllä videokameroita joten sieltä voisi löytyä jotain kun vaan saataisiin ne jakoon.

Timo_L
31.05.2012, 07:55
Kuluuko sulla jäähdytysnestettä yhtään, tai muuta tuollaiseen liittyvää vikaa? Nuo '00-'01 vuosimallien 331- valussarjan kannet on tunnettuja halkeamisongelmastaan, tosin yleensä menee 3-4 pyttyjen välistä ja oireilee enemmän tai vähemmän samalla tavalla kuin jos kansipahvi rikki. Mietityttää vain tuo 6- pytyn tulpan mustuminen ja käyntihäikät, voisi viitata tuohon sikäli kun muita kansivian perusoireita löytyy. Mutta ei maalata vielä piruja seinille, muilla voi olla parempiakin ideoita..

offroadjouni
31.05.2012, 08:22
Kuluuko sulla jäähdytysnestettä yhtään, tai muuta tuollaiseen liittyvää vikaa? Nuo '00-'01 vuosimallien 331- valussarjan kannet on tunnettuja halkeamisongelmastaan, tosin yleensä menee 3-4 pyttyjen välistä ja oireilee enemmän tai vähemmän samalla tavalla kuin jos kansipahvi rikki. Mietityttää vain tuo 6- pytyn tulpan mustuminen ja käyntihäikät, voisi viitata tuohon sikäli kun muita kansivian perusoireita löytyy. Mutta ei maalata vielä piruja seinille, muilla voi olla parempiakin ideoita..Ainakaan tähän asti ei ole jäähdytysnestettä kulunut yhtään. Täytyypä tarkastaa tilanne vielä tänään.

Bj Andy
31.05.2012, 09:00
Menee foliohattu osastolle mutta tuossa videossa näyttäisi siltä että 6 pytyn imu puolen keinu ei säksätä samalla tavalla kuin muut.:confused::confused::confused:

Voi johtua myös tallennusnopeudesta tai juutuupista tms. hallusinaatioista.

petpi
31.05.2012, 09:35
Voisi olla tarpeen tehdä "cylinder leak down test".
Jeep foorumeilla ovat kirjoitelleet joutuneen vaihtamaan venttiilinjousia ko vuosimallin koneeseen.

WinChester
31.05.2012, 10:47
Naputuksesta: Ääni kuulostaa samanlaiselta kuin peltisarja jäähtyessään; sellainenhan sullakin taitaa olla. Aluksi naputtaa nopeasti, sitten hidastuen ja lopulta loppuu. Sun koneen ääni on vain pehmeämpi kuin "tavallinen" peltipakosarjan naputus.

Vikakuvauksesta ei ihan käynyt ilmi onko tämä edes mahdollista (...siitä huolimatta onko konetta käytetty vaiko vain pyöräytetty kampiakselin päästä...) mutta voisiko ääni viitata esim. huonoon pakosarjan, sen lämpöpellin tms. kiinnitykseen?

Oletko kokeillut niin, että heti sammutuksen jälkeen otat akkukaapelin irti? Jos naputus silti jatkuu, ei ainakaan ole kyse mistään sähköllä toimivasta vimpaimesta. Mistään venttiilimekaniikasta johtuvasta en usko homman olevan kiinni, tai ylipäätään mistään pyörivästä osasta, kun ääni jatkuu koneen sammuttua.

toyota4x4
31.05.2012, 11:30
jossei noi muut kuvan jeepit ropise ja vingu samalla tavalla sammuttaessa..kuulostais toi nesteen putoomiselta ..myös ehkä..öljy valuu johonkin kannesta? veden valuminen.. tipoittain(paisarinkorkki auki tuleeko painetta).. peltisarjaan en usko jos äänitulee pyörittäessä käsin... puristukset katottu saattanu olla että venttiilit palanu/kansipahvi ja puristusten vuotaessa tulis tollanen ääni.. en oo kyllä moiseen ääneen törmänny kuin metallin jäähtyessä kuulosta myös saunan kiukaalta kuumana.. voi olla henkimailman juttuja kirous.. :)

offroadjouni
31.05.2012, 12:09
Voisi olla tarpeen tehdä "cylinder leak down test".
Jeep foorumeilla ovat kirjoitelleet joutuneen vaihtamaan venttiilinjousia ko vuosimallin koneeseen.Tämä kuulostaa ihan hyvältä idealta. Täytyy tutkia asiaa.

Vikakuvauksesta ei ihan käynyt ilmi onko tämä edes mahdollista (...siitä huolimatta onko konetta käytetty vaiko vain pyöräytetty kampiakselin päästä...) mutta voisiko ääni viitata esim. huonoon pakosarjan, sen lämpöpellin tms. kiinnitykseen?

Oletko kokeillut niin, että heti sammutuksen jälkeen otat akkukaapelin irti? Jos naputus silti jatkuu, ei ainakaan ole kyse mistään sähköllä toimivasta vimpaimesta. Mistään venttiilimekaniikasta johtuvasta en usko homman olevan kiinni, tai ylipäätään mistään pyörivästä osasta, kun ääni jatkuu koneen sammuttua.Ääni ei liity sähköihin, bensapaineeseen, ohjaustehostimen paineeseen, lämpölaajenemiseen eikä jäähdytysveden tai öljyn liikkeisiin. Ongelma ilmenee kun konetta pyöräyttää kampuran päästä. Ääneen ei vaikuta onko moniurahihna kiinni vai ei. Eikä asiaan vaikuta onko akkukaapelit irti tai bensapaineet päästetty ulos. Naputus tuntuu ihan selvästi venttiilinjousissa.

jossei noi muut kuvan jeepit ropise ja vingu samalla tavalla sammuttaessa..kuulostais toi nesteen putoomiselta ..myös ehkä..öljy valuu johonkin kannesta? veden valuminen.. tipoittain(paisarinkorkki auki tuleeko painetta).. peltisarjaan en usko jos äänitulee pyörittäessä käsin... puristukset katottu saattanu olla että venttiilit palanu/kansipahvi ja puristusten vuotaessa tulis tollanen ääni.. en oo kyllä moiseen ääneen törmänny kuin metallin jäähtyessä kuulosta myös saunan kiukaalta kuumana.. voi olla henkimailman juttuja kirous.. :)Öljyn tai veden tippuminen ei saa kyllä tuollaista ääntä aikaan. Tuntuu niin kuin joku koputtelisi pienellä vasaralla venttiileitä. Puristuksia ja ohivuotoa täytyy tutkailla vielä vähän lisää.

Edit: Ainoat keksimäni varastoituneet energiat koneen käsin pyörittämisen (esim. puoli kierrosta) jälkeen ovat: 1) Sylintereissä oleva puristuspaine sekä 2) venttiilijousien aiheuttama paine. Lisäksi öljypumppu liikuttaa öljyä, mutta koska öljy ei painu kasaan ilman tavoin, ainoa varastoitunut energia on sitä että osa öljystä on ylempänä kuin ennen pyörittämistä.

pee
31.05.2012, 12:35
Eiköhän tuo rapistelu johdu noista jousista. Pääseks painamaan niitä millään ? Mäntä alas ensin tietty... Ja käyntihäiriö ihan samasta...

Jeeper
31.05.2012, 13:10
Ihan tutunkuuloinen narina tuo on, No worries :)

WinChester
31.05.2012, 13:11
No jo on omituinen vika! :confused::confused::confused: Pitää seurata keskustelua, kun mulla on sama kone, kylläkin vm. -99.

Timo_L
31.05.2012, 13:12
Mistään venttiilimekaniikasta johtuvasta en usko homman olevan kiinni, tai ylipäätään mistään pyörivästä osasta, kun ääni jatkuu koneen sammuttua.

Kyllä tuo hyvin todennäköisesti on nimenomaan venttiilikoneiston (hydraulisten liftereiden) aiheuttama. On erittäin tyypillinen ääni näissä koneissa, eikä ole vielä tuollaisenaan minkäänsorttinen merkki viasta. Toki kannattaa selvittää ettei ole mikään muu venttiilikoneiston vika, mutta uskoisin noilla kilsoilla olevan tuo ominaisuus.. jos googlaa Jeepin nelitraista ja "valve tick":iä niin tulee aika paljon vastauksia ;)

Limite
31.05.2012, 14:25
Omassa autossa kans kuulunut koko omistusaikani samanmoinen naputus sammuttaessa.En edes ole ajatellut vikana vaan ominaisuutena.

VooDoo Jeep
04.06.2012, 20:05
Mulla löytyy sulle apu ja se ei pidä naputuksia eikä mitään muutakaan epämäärästä ääntä:D

offroadjouni
04.06.2012, 20:49
Juu, olen tullut nyt lopputulemaan että naputus on ominaisuus. Ne venttiilit naputtavat jotka sattuvat jäämään auki koneen pysähdyttyä. Venttiilin jousi painaa työntötangon alas nytkähdellen samalla kun öljy pääsee ulos hydraulinostajista.

Käyntiongelma puolestaan ei ole vielä selvinnyt. Ohivuodot oli ihan normaalit ja bensasuuttimien ohjauspulssitus näyttää toimivan ihan loogisesti. Siltikin käynti on jotenkin huonoa.

toyota4x4
04.06.2012, 21:55
Juu, olen tullut nyt lopputulemaan että naputus on ominaisuus. Ne venttiilit naputtavat jotka sattuvat jäämään auki koneen pysähdyttyä. Venttiilin jousi painaa työntötangon alas nytkähdellen samalla kun öljy pääsee ulos hydraulinostajista.

Käyntiongelma puolestaan ei ole vielä selvinnyt. Ohivuodot oli ihan normaalit ja bensasuuttimien ohjauspulssitus näyttää toimivan ihan loogisesti. Siltikin käynti on jotenkin huonoa.

ootko käyny vika koodit lukemassa ,välillä on obd2:n kautta 0. vikaa muistissa mutta auto kohtasesti luettuna moottori vikoja on löytyny.

offroadjouni
04.06.2012, 22:10
ootko käyny vika koodit lukemassa ,välillä on obd2:n kautta 0. vikaa muistissa mutta auto kohtasesti luettuna moottori vikoja on löytyny.Jeepistä saa vikakoodit esiin mittariston ruudulle. ODB2:n kautta luettuna myös samat tiedot. Olettaisin ainakin että sama "misfire cylinder #6" tulee jos sen veis merkkiliikkeeseenkin - mutta en ole sitä tehnyt.

JAMANT
05.06.2012, 08:45
Jeepistä saa vikakoodit esiin mittariston ruudulle. ODB2:n kautta luettuna myös samat tiedot. Olettaisin ainakin että sama "misfire cylinder #6" tulee jos sen veis merkkiliikkeeseenkin - mutta en ole sitä tehnyt.Välillä löytyy vikakodeja testerillä, jotka ei näy mittariston näytössä!! Kannattaa investoida siihen testeriin tai käyttää jossain testerissä...

offroadjouni
05.06.2012, 08:58
Välillä löytyy vikakodeja testerillä, jotka ei näy mittariston näytössä!! Kannattaa investoida siihen testeriin tai käyttää jossain testerissä...Japella on OBD2-lukija ja sillä löytyi samat koodit kuin mitä mittarin näytöstä.

JAMANT
05.06.2012, 09:37
Japella on OBD2-lukija ja sillä löytyi samat koodit kuin mitä mittarin näytöstä.Okey!!

offroadjouni
05.06.2012, 20:54
Saattaa olla että vika löytyi tänään. Meinasin ottaa videokuvaa kipinöivistä tulpista niin että voi sitten hidastuksella katsoa jääkö osa kipinöistä välillä välistä. Kutospytyn tulppa ei kipinöinyt nyt ollenkaan, eikä tilannetta muuttanut tulppien paikkojen vaihtaminen. Sama puola antaa kipinän sekä 5 että 6 sylinterille, joten vika taitaisi olla tulpan "johdoissa". Tässä mallissa tulpanjohtoja ei voi siis vaihtaa erikseen vaan täytyy ostaa koko coil pack.

Tätä epäilin ongelmaksi ihan ensimmäisenä, mutta kun kipinä tuli edellissä testeissä ihan normaalisti niin tulkitsin coil packin toimivaksi. Konehuoneeseen tunkeutunut tukki on ilmeisesti kuitenkin aiheuttanut jonkun halkeman johtimiin ja kipinä toimii ajoittain.

Rytari
05.06.2012, 21:48
Saattaa olla että vika löytyi tänään. Meinasin ottaa videokuvaa kipinöivistä tulpista niin että voi sitten hidastuksella katsoa jääkö osa kipinöistä välillä välistä. Kutospytyn tulppa ei kipinöinyt nyt ollenkaan, eikä tilannetta muuttanut tulppien paikkojen vaihtaminen. Sama puola antaa kipinän sekä 5 että 6 sylinterille, joten vika taitaisi olla tulpan "johdoissa". Tässä mallissa tulpanjohtoja ei voi siis vaihtaa erikseen vaan täytyy ostaa koko coil pack.

Tätä epäilin ongelmaksi ihan ensimmäisenä, mutta kun kipinä tuli edellissä testeissä ihan normaalisti niin tulkitsin coil packin toimivaksi. Konehuoneeseen tunkeutunut tukki on ilmeisesti kuitenkin aiheuttanut jonkun halkeman johtimiin ja kipinä toimii ajoittain.

mitäs noi coil boot, kun rokkiautossa myyvät, eli jotain osia saa kuiteskin erikseenkin...