View Full Version : Vetokoukun korjaaminen hitsaamalla.
tapsa4x4
25.05.2012, 13:24
Pitäis korjata tollasesta henkilö volvosta vetokuokku kun leimalla tuli huomautus
Siitä että poikki putkessa On mätä reikä.uutta ei viitsis ostaa kun koukkua tarviaa ehkä 1-2kertaa vuodessa.
Saako ton korjata hitsaamalla jos ottais irti ja putsais ja löis 4mm lapun päälle?
Kelpaakohan tämä leimalle?
Pitäis korjata tollasesta henkilö volvosta vetokuokku kun leimalla tuli huomautus
Siitä että poikki putkessa On mätä reikä.uutta ei viitsis ostaa kun koukkua tarviaa ehkä 1-2kertaa vuodessa.
Saako ton korjata hitsaamalla jos ottais irti ja putsais ja löis 4mm lapun päälle?
Kelpaakohan tämä leimalle?
onks hankala jos vaihtais koko putken? eikös laissa lue että asiallinen hitsaus sallitaan.. et kait sen paikanki saa siihe räkiä.
vaikee kai sitä muutenkaan on korjata ?
koukunhan saanee nykylain mukaan tehdä itsekin, ja tekijä vastaa ratkaisun kestävyydestä, ei insinööri joka leiman lyö...
eli kuumaliimaa vaan
mulle ei ainakaan sanoneet mitään kun tehin rhs palkista koko rungon rockyyn uusiksi, siis sen mikä pultataan siihen perään kiinni nupin leikkasin vanhasta ja räin kiinni.
periaattessahan tuossa ei muuteta koukun rakennetta ,niin kaiken järjen mukaan sen saa hitsata.
Mulle sanoi katsuri viime vuonna voortista, kun uusintatarkastukseen tempastiin rälläkällä koukku pois, että ei sitä olisi saanutkaan hitsaamalla korjata. Oli kiinnikkeet sulanu molemmilta puolin..
Jos raskaan kaluston puolella saa hitsata vetoaisaan silmukan vaikka kotiverstaalla niin miksei saisi tuota palkkia hitsata. Jos ei muka kelpaa niin miksi näitä autojen runkojakaan sitten saa edes hitsata.
sen saa hitsata vain asiallisesti! asiattomasti ei saa :D
sen saa hitsata vain asiallisesti! asiattomasti ei saa :D
Liekkö se katto, että ne voortin helmatki oli asiattomasti hitsattu niin ei olis saanu hitsata sitä koukkuakaan.. En kyllä alkanu tinkaamaan, kun leiman sain autoon jolle oli paalituomio annettu jo edelliskesänä. :)
Samsonite
25.05.2012, 18:27
En oo keksiny muutakaan tapaa tehä vetokoukkuja kuin hitsaaminen. :D
BJ-40/76
25.05.2012, 21:23
Jos raskaan kaluston puolella saa hitsata vetoaisaan silmukan vaikka kotiverstaalla niin miksei saisi tuota palkkia hitsata. Jos ei muka kelpaa niin miksi näitä autojen runkojakaan sitten saa edes hitsata.
Onko mennyt säännöt noin löysäksi? Taannoin kun tehtiin yhtä projektia, niin
silloin perävaunun aisa oli niin pyhä, että ainoastaan johonkin letkujen kannakkeen pultin alle sai laittaa boksin kiinni....
Ja se ei ollut varmaankaan perävaunun valmistajasta kiinni, sillä oli tilaustyö...
(yritettiin että olisi saatu pistää pannoilla putkeen, mutta ei käynyt eikä aisojen pääty kolmioon saanut hitsata eikä porata.
Kerran oli yks citikka C5 katsastusprojekti, ja tarkastuskupongissa oli maininta takaa alhaalta poikittaistukipalkista, joka menee tankin alla. perässä luki "ei voi korjata hitsaamalla"... Mietin vähä, jotta mitennii ei vois korjata hitsaamalla, mutta sepä selvisi kun rupesin meisselillä tökkimään ko. palkkia.
Käytiin rautavarastolta suunnilleen samanlaista huonekaluputkea, joka pistettiin kahdella 8mm putilla kiinni sinne alle. Ja oli helvetin hyvä :P
Eli voi hitsata, jos on mitä hitsata. Jos ei voi hitsata, niin tee isompi korjauspala.
En oo keksiny muutakaan tapaa tehä vetokoukkuja kuin hitsaaminen. :D
Koneistamalla yhdestä limpusta? :rolleyes:
Samsonite
26.05.2012, 08:33
No nii tietennii...:D
Lainataanpa Porvoon Hilman viesti tuolta toisesta ketjusta tähänkin:
Mä surffasin Trafin sivuilla ja tulikin tällainen katsastajien käsikirja vastaan ja siinähän oli tuollaista:
Vetolaitteen rakenteen muuttaminen, rei'ittäminen ja hitsaaminen on kielletty. Vaurioitunut vetolaitteen osa on korvattava uudella tai milloin se ei ole mahdollista, vetolaite kokonaisuudessaan vaihdettava. Tarvittaessa saa vetolaitetta korjata valmistajan toimesta noudattaen laitteen piirustuksissa esitettyjä työtapoja ja käyttäen piirustusten mukaisia osia sekä raaka-aineita.
Tän mukaan olisi melko pyhää maata:(
Kaipa tää on ihan ajantasaista tekstiä ?
Lainataanpa Porvoon Hilman viesti tuolta toisesta ketjusta tähänkin:
Ja tämän jälkeen todettiin vetolaitteen tarkoittavan kärryn aisaa. Edelleen vetokoukun saa tehdä itse.
Ja tämän jälkeen todettiin vetolaitteen tarkoittavan kärryn aisaa. Edelleen vetokoukun saa tehdä itse.
Juurikin näin. Pistätään vielä linkki kyseiseen ketjuun niin voi vielä vuodenkin päästä tätä asiaa ihmetellä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97996
Lisäksi vielä linkki tuohon käsikirjaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf sivulta 155 etiäpäin voi lukia vetolaitteista. Samassa kappaleessa tosin puhutaan koukuista ja aisoista niin eihän noista tavallinen pulliainen ota selvää. :confused:
Lerssinen
06.06.2012, 21:40
mitenkähän perävaunun akselin hitsaus.. ?
Muulissa ei ole edes vetoaisa siinä kiinni.. Ostin näet halvalla jarrullisen muulin jossa on kuskattu joskus vähä överiä niin oli akseli silleen pehmeesti mutkalla, mie painelin sen etukuormaajalla "pehmeesti" takaisin ja heppasin tänään tueksi kulmarautaa :D
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Myynt/karri4.jpg
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Myynt/karri5.jpg
Tuohon saa kyllä akselin varmaan uudenkin mutta hyväksyyköhän katsuri kun pitää vuojen sisällä leimata... :confused:
Jos se ei huomaa :rolleyes:
mitenkähän perävaunun akselin hitsaus.. ?
Muulissa ei ole edes vetoaisa siinä kiinni.. Ostin näet halvalla jarrullisen muulin jossa on kuskattu joskus vähä överiä niin oli akseli silleen pehmeesti mutkalla, mie painelin sen etukuormaajalla "pehmeesti" takaisin ja heppasin tänään tueksi kulmarautaa :D
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Myynt/karri4.jpg
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Myynt/karri5.jpg
Tuohon saa kyllä akselin varmaan uudenkin mutta hyväksyyköhän katsuri kun pitää vuojen sisällä leimata... :confused:
Jos se ei huomaa :rolleyes:
Vaihrat ton akseliputken ennen leimaa neliskanttiseks, niin avot!
Sen jälkeen ei kukaan kysy mitään, kunhan teet sen siististi!
khonkonen
07.06.2012, 08:17
Mun tietojen mukaan akselia saa hitsata nykyään. Aisa on ainut josta ollaan mustasukkasia, eli sitä ei saa hitsailla.
Gary Grand
07.06.2012, 08:35
Jos akselissa on alkujaan hitsaussaumoja, niin korjaaminen hitsaamalla on hyväksyttyä toimintaa.
Eiköhän tuossa Muulin akselissa laipat/akselintumpit ole saumalla kiinni?