Kirjaudu sisään

View Full Version : Takakonttiin syyläri


tapsa4x4
24.05.2012, 12:20
Muutama mietintä tehty tätä varten ja osiaki hommailtu.
Oma kohtaisesti todettu että tosi iso traktorin syyläri ja iso flekti ei riitä c303 lavalla maantie ajoon jos ei oo mitää tuuli tunnelia katolta syylärille.


Nyt olis tarkoitus laittaa pätkä patrolliin kuskin puolen taka ikkunan tilalle syyläri.
Uus iso alumiini syyläri on hommattu sekä sähköinen iso vesipumppu ja iso spallin flekti.

Katolle meinasin tehä aukon josta kuuma ilma imettäisiin taivaalle kahden flektin voimin ja syylärin läpi puhaltaisi yksi iso flekti. Tarviaakohan kylkeen tehä skuuppia ilmalle?
Tarviaako ylä ja alavesi letkussa olla paljonkin korkeus eroa ja paljonkohan tulee haittaa jos syyläri on huomattavasti konetta korkeammalla?

kivinen
24.05.2012, 13:13
Oisko ihan huono idea, jos ilma tuliskii katolta sisään ja poistuis syylarin läpi sivulle? Hurraajat sais talvella lämmitellä auton vieressä.

Jotenki luulis, että kaikki maailman skuupit repeytyy kyljistä irti, mutta katolla sellanen saattais pysyä. Ja sitten ei tarviis kun sen yhden flektin puhaltamaan syylarin läpi, termostaattiohjattuna.

Nouseehan se kuuma ilma itekseen ylöspäin, tällä mennään tavallaan vastavirtaan, mutta noinkohan sillä on mitään merkitystä?

Jollainhan se lisäpumppu vaan haittas jäähdytystä kun vesi kierti liian nopeasti, oma vesipumppu oli täysin riitävä.

offroadjouni
24.05.2012, 13:47
Jollainhan se lisäpumppu vaan haittas jäähdytystä kun vesi kierti liian nopeasti, oma vesipumppu oli täysin riitävä.Ei vesi voi kiertää liian nopeasti, ongelma tulee siitä että sähköpumppu pyörii vakionopeudella ja mekaaninen pumpun tuotto muuttuu kierrosten mukaan. Korkeuserolla ei ole vaikutusta suljetussa järjestelmässä.

tapsa4x4
24.05.2012, 13:50
Tätä ilman kulku suuntaa on mietitty aika paljon.
Flekteille tulee termostaatti ja pakko ohjaus.
Niin tosiaan huonosti pysyi kilpeläiselläkin vOlvossa kyljessä Oleva skuuppi.
Jos vaikka toi compotites.fi innostuis tekemään katolle jonkun kuitu huuvan;).

Muistelin kanssa että lisä vesi pumppu oli monella huonontanut aika paljOn veden jäähtyvyyttä.Täytyy tehä vaan valmius pumpulle ja laittaa jos tarviaa.

kivinen
24.05.2012, 14:03
Ei vesi voi kiertää liian nopeasti, ongelma tulee siitä että sähköpumppu pyörii vakionopeudella ja mekaaninen pumpun tuotto muuttuu kierrosten mukaan.

Kyllä vesi voi kiertää liian nopeasti. Se kai siinä on tärkeää, että vedellä on riittävästi aikaa hymyillä syylarissa ja luovuttaa lämpöään. ;)

Sähköpumput voi olla paljon moottorin omaa vesipumppua suuremmalla maksimi virtauksella. Eihän kukaan käske laittamaan liian isoa pumppua, mutta kai niitä laitetaan sen mukaan mitä tallin lattialta löytyy.

JanneBlomgren
24.05.2012, 15:12
Kyllä vesi voi kiertää liian nopeasti. Se kai siinä on tärkeää, että vedellä on riittävästi aikaa hymyillä syylarissa ja luovuttaa lämpöään. ;).

Pysyykö se vesi syylärissä kauemmin kuin koneessa:p

offroadjouni
24.05.2012, 15:30
Kyllä vesi voi kiertää liian nopeasti. Se kai siinä on tärkeää, että vedellä on riittävästi aikaa hymyillä syylarissa ja luovuttaa lämpöään. ;)

Sähköpumput voi olla paljon moottorin omaa vesipumppua suuremmalla maksimi virtauksella. Eihän kukaan käske laittamaan liian isoa pumppua, mutta kai niitä laitetaan sen mukaan mitä tallin lattialta löytyy.Joo, kyllä vesi voi kiertää liian nopeasti, silloin jos se aiheuttaa lämpenemistä hydrauliöljyn tapaan. Tämä ei kuitenkaan ole mikään käytännön ongelma kun harvemmat käyttää hydraulipumppua vesipumppuna että tälläisiin virtauksiin/paineisiin päästäisiin.

Sähköpumppu voi olla suuremmalla virtauksella, mutta mekaaninen pumppu on edelleen siellä hidastamassa matkaa koneen pyörimisnopeudella. Kokonaan sähköiseen pumppuu vaihtaminen on vaihtoehto sekin, mutta sitten kannattaa poistaa alkuperäisen pumpun siivet kuten Repro juuri teki.

jakenbj
24.05.2012, 16:21
Itellä suikassa ei ainakaan ole mitään lämpöongelmia oman vesipumpun kans.Flektit toimii anturilla ja tarpeen tullen pakko-ohjauksella.Anturi tais olla 85/80 astetta.Jäähdytysputket tehty 42 millisestä rosterista ja ne kulkee auton alla.Putket jo itessään luovuttaa lämpöä aika paljon.Flektit pyörii aika harvakseltaan ja koneenahan oli volkkarin 1.9tdi.Kannattaa kokeilla ensin ilman lisävesipumppuja.

AsA
24.05.2012, 19:46
Meilläkin on tuossa suikerossa vänkärin takaikkunassa griffinin alumiini syyläri, putket 38mm mustaa ohut seinämäistä, putket kulkee sisällä, eristettynä tottakai ja pumppuna vakio toyotan 4k:n pumppu.
Syyläri on eristetty alumiini kotelolla muusta kapiinista, katolla kaks pientä 8" ja syyläriä vasten isompi 10" flekti, flektit puhaltaa katolle päin, pelkällä ala flektillä lämpiää kapiini mukavasti ja tie ajossa pitää olla kaikki päällä muuten alkaa nostamaan lämpöjä.:rolleyes:
Mutavingutuksessa ei mitään lämpö ongelmia eli siellä 80 ehkä pikkasen yli pysyy lämmöt:)
Projekteista löytyy kuvia tuosta rakennelmasta;)

kivinen
24.05.2012, 20:11
Joo, kyllä vesi voi kiertää liian nopeasti, silloin jos se aiheuttaa lämpenemistä hydrauliöljyn tapaan. Tämä ei kuitenkaan ole mikään käytännön ongelma kun harvemmat käyttää hydraulipumppua vesipumppuna että tälläisiin virtauksiin/paineisiin päästäisiin.

Sähköpumppu voi olla suuremmalla virtauksella, mutta mekaaninen pumppu on edelleen siellä hidastamassa matkaa koneen pyörimisnopeudella. Kokonaan sähköiseen pumppuu vaihtaminen on vaihtoehto sekin, mutta sitten kannattaa poistaa alkuperäisen pumpun siivet kuten Repro juuri teki.

Ei kukaan ole puhunut veden lämpiämisestä pumppaamisen takia, ihan turha höpöttää mistään hydraulipumpuista. Eikö ole muutenkin vähän turhaa puhua yhtenä terminä virtauksesta/paineesta? Olisko se kuitenkin niin, että pumpuissa on suurin virtaus juuri silloin kun paine on pieni?

Kaksi pumppua peräkkäin antaa suuremman virtauksen kun yksi, pitää olla jo tosi nopea virtaus, että pyörivä pumppu jarruttaa virtausta.

Jos vesi virtaa liian nopeasti syylärin läpi, se ei ehdi luovuttamaan lämpöään siellä.

Vielä toisin päin, syylari on jäähdytysjärjestelmän kylmin kohta. Eikö olekin hyvä, jos neste ei kulje sen läpi liian nopeasti?

Mikä on sitten liian nopea virtaus, jotkut väittää 1,8-2,4 m/s olevan optimi. Ja tosiaan samaa vauhtiahan se neste kulkee myös moottorin läpi.

offroadjouni
24.05.2012, 23:49
Tuolla kinattiin asiasta edellisen kerran -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=58301 .

hpotteri
25.05.2012, 16:08
Suljettu järjestelmä ei lisäpumppuja tarvii korkeueron takia jos sen saa vaan ilmattua oikeesti.

Mikäli längvitsi taipuu niin Billavistalla oli tapansa mukaan oikeen asialliset selvittelyt por.lla jäähdytysjärjestelmän tekemisestä oikein.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Cooling/

RIPAX
25.05.2012, 23:23
Semmosta tuli mieleen ku oli aikanaan joku jenkki auto,jotenki samannäkönen ku Aku Ankalla(tiedättehän sen lehden) mut siin autos ei ollu kumminkaan vesipumppua ollenkaan ku syyläri oli reilusti koneen yläpuolella,oli ajateltu näin et tulee luonnollinen kierto vedellle ku lämmin vesi nousee ylös ja kylmä alas. Yleensähän syylari on suht samalla korkeudella ku kone jos ei jopa alempana ja six tarvitaan vesi pumppu. Eli syylari ylempänä ei tarvittais lisävesipumppua,toisaalta ei luulis suuresta veden kierrosta olevan haittaakaan kun sithän se vesi ei kerkee jäähtyy niin paljon mut toisaalta käy jäähtymässä useammin eli liekkö +-0 kunhan nyt kiertää edes jotenkin.

RIPAX
25.05.2012, 23:30
Kyllä vesi voi kiertää liian nopeasti. Se kai siinä on tärkeää, että vedellä on riittävästi aikaa hymyillä syylarissa ja luovuttaa lämpöään. ;)

Sähköpumput voi olla paljon moottorin omaa vesipumppua suuremmalla maksimi virtauksella. Eihän kukaan käske laittamaan liian isoa pumppua, mutta kai niitä laitetaan sen mukaan mitä tallin lattialta löytyy.

Oisko sil pumpul nyt merkitystä täs mieles mut jos lohkon vesitilavuus on vaik 2L ja syylarin 1L ni sithän se vesi on tuplat kauemmin lohkossa ku syylarissa vaik se virtaus nopeus olis mitä. Ja se painehan on koko järjestelmässä suht sama ku syylarin korkki sen paineen määrää.

helmapelti
26.05.2012, 08:27
Multa ääni suurelle virtausnopeudelle, samalla turbulenssi lisääntyy ja lämmönsiirto tehostuu. Sillä tosin taitaa olla suurempi merkitys välijäähdyttimessä mutta teoriassa kuitenkin, varsinkin moottorissa lämpöerot tasoittuu paremmin.
Tietääkö joku tapahtuuko moottorissa samanlaista paikallista kiehumista kuten lohkolämmittimessä kun se porisee?

OT:Flektin anturi ala vai ylävesiletkuun? Jostain luin hyvän perustelun että alavesiletkuun koska silloin seurataan että jäähdyttääkö syyläri tarpeeksi vai ei.
Katselin hj61:n vesipumppua ja siinä näyttäisi alavesiletku menevän siipipumpun ulkokehälle ja eikös se toimi niin että pumppu ottaa veden sisäkehälle lohkolta ja puhalla ulkokehältä syylärille eli silloin ylävesiletkussa seurataan jäähdytetyn veden lämpötilaa?

Mulla olis anturi kytkettävänä ja haluaisin sen jäähdyttimen paluupuolelle eli ylävesiletkuun.

Quote:"Tuolla aiheesta enemmän -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95033 ."
Siirrympä siis aiheeseen sinne.

offroadjouni
26.05.2012, 08:33
OT:Flektin anturi ala vai ylävesiletkuun? Jostain luin hyvän perustelun että alavesiletkuun koska silloin seurataan että jäähdyttääkö syyläri tarpeeksi vai ei.
Katselin hj61:n vesipumppua ja siinä näyttäisi alavesiletku menevän siipipumpun ulkokehälle ja eikös se toimi niin että pumppu ottaa veden sisäkehälle lohkolta ja puhalla ulkokehältä syylärille eli silloin ylävesiletkussa seurataan jäähdytetyn veden lämpötilaa?

Mulla olis anturi kytkettävänä ja haluaisin sen jäähdyttimen paluupuolelle eli ylävesiletkuun.Tuolla aiheesta enemmän -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95033 .

BJ-40/76
26.05.2012, 20:59
Ensin teoriaa.... (kokemukset ensisijaisesti toyotaa)

Moottorissa vesipumppu ensisijaisesti kierrättää vettä moottorissa, siis tasaa lämpötilaeroja moottorin osien välillä ja kierrättää lämmityslaitteelle kumaa vettä.
Ja jos/kun moottorin lämpötila nousee niin korkealle, että lämpöä on liikaa, niin silloin vasta kierrätetään jäähdyttimeen.

Ja tuo termostaatti on itse asiassa lämpöohjattu venttiili, joka jakaa vesivirran moottorin sisäisestä kierrosta myös jäähdyttimelle, ja riittävän kuuma vesivirta ohjataan suoraan jäähdyttimen kautta, tukkimalla moottorin sisäinen kierto.

Tarvike termostaateissa puuttuu useimmiten tuo sisäisen kierron sulkeva laippa, joten sisäinen kierto toimii aina, ja jäähdyttimen kautta kulkee vain osa vesipumpun kierrättämästä vedestä.

Veden (puhtaan) ominaislämpökapasiteetti on paljon suurempi kuin glygolin, joten paljon yksinkertaistettuna 25% glykoliseos kuljettaa lämpöä paljon paremmin kuin 50% seos.

Mitä korkeammalla syyläri on, sitä paremmin toimii luonnon kierrolla, mutta autokäytössä korkeusero yleensä max metrin, ja putket käy alhaalla, niin kesäpäivänä tuo luonnonkierto ei taida riittää edes tyhjäkäynnillä?


Veden kiertonopeus kertaa syylärissä tapahtunut lämpötilan pudotus tulo on jäähdyttimen teho (yksiköitä ja kertoimia pudotettu pois)
Siis jos veden kiertonopeutta kasvatetaan 2 kertaiseksi, ja lämpötilaero puloaa puoleen niin saman tehoinen jäähdytys. (en ole huomioinut virtausvastuksen tuomaa lisä energiaa)

Ja tuosta syyläristä pitää pistää lämpöä kesäkuumalla ulos enemmän kuin korttelista omakotitaloja vuotaa lämpöä talvipakkasella.


Ja sitten mielipiteisiin:

Liian suuri virtausnopeus? Jos syyläri on pitkien putkien päässä, niin ainakaan alkuperäisellä pumpulla liian nopeasta kierrosta ei tarvi huolestua.
Miten mitataan, onko kierto kuinka tehokas? Pistetään lämpömittarit sekä syyläriin menevän, että sieltä tulevaan putkeen eristeiden alle.
(yleensä halpismittareiden asteikko yläpäässä tökkää 70c, mutta esim lihalämpömittarissa asteikko yltää riittävän pitkälle. Tarkista mittareiden näyttämät sijoittamalla molemmat anturit samaan paikkaan)

esimerkiksi:
Ja jäähdyttäjän teho on nimenomaan virtausmäärä x lämpötilaero x vakio,
niin jos veden kiertonopeus on hidas, 50litraa/min että 20 asteen ulkolämpötilassa syyläriin menee 100 asteista vettä ja sieltä tulee ulos 40 asteista vettä, niin keskimääräinen lämpötilan pudotus on (100-40)/2 ->30 astetta. (keskimääräinen lämpötilan pudotus kuvaa jäähdyttäjän keskimääräistä lämpötilaa, sillä 100c asteinen vesi luovuttaa energiaa paljon enemmän kuin 40 asteinen)
siis teho on 50x30 = 150 yksikköä.(laskemalla kaavasta kertoimet, saadaan esim kilowatteja)

Jos virtaus tuplataan 100L/min, ja menolämpötila sama 100c ja ulostulolämpö esim. 55 astetta: keskimääräinen lämpötilan pudotus (100-55)/2 -> 22,5 c
teho on 100x22,5 = 225 yksikköä!

Tämä parannus johtuu siitä, että suuremmalla virtauksella saadaan jäähdyttäjän lämpötila korkeammaksi, ja sitä kautta lämmön siirto ilmaan on suurempi.

Jos alkuperäinen vesipumppu alkuperäisellä termostaatilla! ei jaksa kierrättää vettä tarpeeksi, niin välittäkää vesipumppu noin 20-30% nopeammin pyöriväksi. vesipumppu on periaatteessa keskipakopumppu, ja sen teho nousee suuruusluokkaa toisessa potenssissa.

Jos syystä tai toisesta poistatte termostaatin, niin tarkistakaa onko siinä termostaatin alla koneen sisäisen kierron yhde, ja jos on niin tukkikaa/kuristakaa se hyvin pieneksi, 2mm reikä????

Ja sitten ikuisuus kysymys flektin anturin paikasta, molempi parempi, pakkoohjaus välttämättömyys, ja pakkoohjaus kaasupolkimen asennosta riippuen automaattinen tuo pelivaraa... (siis flektit pyörii aina kun kaasua enemmän kuin säädetty raja, esim yli puolen välin)

Ja tuo järjestelmän automaatti ilmaus: suunnitelkaa huolella, varsinkin jos vesiputket menee lattian alla....

Palde
27.05.2012, 10:05
Pikkasen tutkittua ja aika paljon kokeiltua ...moottorikelkka kyseessä

Kaikki tietää Ski-Doon RS:ien surkeat nipussa pysymis ominaisuudet , lämpöleikkaa ja männät sulaa .
Tallentavalla loccerilla ja 8 kpl antureita kiinniteltiin hyväksi katsottuihin paikkoihin , kanteen , tulevaan vesikanavaan , lähtevään vesikanavaan , pyttyihin imu ja pakopuolelle ...Vakiona kelkassa on pakolämpömittari.
Asiaa selvitettäessä käytettiin hyväksi myös muiden harrastajien havaintoja , ja lähdettiin heti alusta mittaamaan sylinterien ja kansien lämpötilaeroja ; kone siis kaksi pyttyinen , yhtenäisellä kannella .
Ekalla vedolla selvisi että pyttyjen ja kannen välinen lämpötilaero on merkittävä , kymmeniä asteita . Samoin kannessa on pyttyjen kesken pahimmillaan yli 20 asteen ero.
Verrokiksi otettiin 440 cc lähes vastaava moottori , koska sellainen sattui olemaan saatavilla :)
Selviteltiin koneiden eroja , 440cc kannessa lähtö keskellä ja lisäksi järjestelmässä on termostaatti ...nämä puuttuvat 600 cc RS:n koneesta.
Koneistajan kiireistä johtuen , uutta kantta ei heti saatu ajoon ... joten alettiin tutkia tuota termostaatin asennusta , tai vedenkierron kuristamista
Kuristamisen jälkeen lämmöt mittausten mukaan tasaantuivat pyttyjen välillä , mutta huovattavin ero löytyi sylinterikannessa .
Kannen lämpötilaero pieneni jäähdytysveden kuristamisella noin 5-8 asteeseen , maksimi lämpöjen pudotessa alle 90 asteeseen ( pahimmillaan 95-97 astetta )

Tultiin siihen tulokseen että jäähdytysvesi kiersi liian nopeasti koneen sisällä , veden "pakautuminen" kanteen kuristamisella tasasi kannen lämpötilaan merkittävasti.
Uudella kannella ( jossa jäähdytyksen lähtö keskella kantta) ja kierron kuristuksella ajettiin huolettomia kilometrejä noin 2300 km ... eli noin kymmenkertaisesti vakioon verrattuna :)

Eli komppaan tuota teoriaa , että vesi voi kiertää liian nopeasti koneessa .

RIPAX
27.05.2012, 20:45
Pikkasen tutkittua ja aika paljon kokeiltua ...moottorikelkka kyseessä

Kaikki tietää Ski-Doon RS:ien surkeat nipussa pysymis ominaisuudet , lämpöleikkaa ja männät sulaa .
Tallentavalla loccerilla ja 8 kpl antureita kiinniteltiin hyväksi katsottuihin paikkoihin , kanteen , tulevaan vesikanavaan , lähtevään vesikanavaan , pyttyihin imu ja pakopuolelle ...Vakiona kelkassa on pakolämpömittari.
Asiaa selvitettäessä käytettiin hyväksi myös muiden harrastajien havaintoja , ja lähdettiin heti alusta mittaamaan sylinterien ja kansien lämpötilaeroja ; kone siis kaksi pyttyinen , yhtenäisellä kannella .
Ekalla vedolla selvisi että pyttyjen ja kannen välinen lämpötilaero on merkittävä , kymmeniä asteita . Samoin kannessa on pyttyjen kesken pahimmillaan yli 20 asteen ero.
Verrokiksi otettiin 440 cc lähes vastaava moottori , koska sellainen sattui olemaan saatavilla :)
Selviteltiin koneiden eroja , 440cc kannessa lähtö keskellä ja lisäksi järjestelmässä on termostaatti ...nämä puuttuvat 600 cc RS:n koneesta.
Koneistajan kiireistä johtuen , uutta kantta ei heti saatu ajoon ... joten alettiin tutkia tuota termostaatin asennusta , tai vedenkierron kuristamista
Kuristamisen jälkeen lämmöt mittausten mukaan tasaantuivat pyttyjen välillä , mutta huovattavin ero löytyi sylinterikannessa .
Kannen lämpötilaero pieneni jäähdytysveden kuristamisella noin 5-8 asteeseen , maksimi lämpöjen pudotessa alle 90 asteeseen ( pahimmillaan 95-97 astetta )

Tultiin siihen tulokseen että jäähdytysvesi kiersi liian nopeasti koneen sisällä , veden "pakautuminen" kanteen kuristamisella tasasi kannen lämpötilaan merkittävasti.
Uudella kannella ( jossa jäähdytyksen lähtö keskella kantta) ja kierron kuristuksella ajettiin huolettomia kilometrejä noin 2300 km ... eli noin kymmenkertaisesti vakioon verrattuna :)

Eli komppaan tuota teoriaa , että vesi voi kiertää liian nopeasti koneessa .

Hieman eri peli toi kelkka,ihmettelisin myös sitä miksi pyttyjen lämmöt on eri? Parempi tasata lämpöjä vaikka lämpö nousisikin,mutta suurin ongelma on kai se miks pytyt pyrkii lämpenemään eri tahtiin? oiskohan seoksissa jotain hämminkiä? Entäs pakoputkissa?

Samsonite
28.05.2012, 05:59
Ennenvanhaan ei vesijäähytystä ollut kuin pelkässä kannessa 2-t kilipamopoissa. Ja lämmöt 60-65 astetta.

kivinen
28.05.2012, 17:57
En ihmettelis tuossa kelkassa vaikka olisi kyse ihan puhtaasta hydrauliikasta. Neste kun tuppaa kulkemaan sieltä mistä se helpoiten pääsee. Hyvä virtaus suoraan läpi tietystä osaa konetta, jolloin kierto ei toimi kunnolla muualla.

Ei riitä mielenkiintoa inttää täällä jäähdytyksen teoriasta, oikeastaan riittää kun mun laitteissa ei ole lämpöongelmia.

Palde
28.05.2012, 19:52
Hieman eri peli toi kelkka,ihmettelisin myös sitä miksi pyttyjen lämmöt on eri? Parempi tasata lämpöjä vaikka lämpö nousisikin,mutta suurin ongelma on kai se miks pytyt pyrkii lämpenemään eri tahtiin? oiskohan seoksissa jotain hämminkiä? Entäs pakoputkissa?

Osa syy tähän eritahtiin lämpiämiseen on/oli tuo kannenlähtö , joka jostakin aivoituksesta ei ollut keskellä kantta .
Kelkanmoottoria kun päälisin puolin kattelee , niin kuumin pytty oli tuolla "sähköpuolella" ja kylmin variaattorin puolella ( johon siis johdetaan jäähdytysilmaa variaattorille / hihnalle )

Veikkaan että jos joku innostuisi mittaamaan vaikka 3b-malmimoottorin lämpöjä , niin lähinnä tulipeltiä olisi korkeimmat lämpötilat ...tää on vaan veikkaus.
Näistähän on esimerkkejä vaikka VAG-autoista ...

Seoksia ajettu monilla eri suuttimilla , myös niin että kuumalla puolella reilusti isompi suutin ... Ei ollut havaittavaa vaikutusta.

Pakoputki on taas pyttyjen kesken sama rööri , 160 mm:stä y-haaraa lukuunottamatta.

Ainoa millä lämpöjä sai alas .,oli tuo kierron kuristaminen = nesteen kierto hidastui kannessa , lämpö ehti siirtyä kannesta nesteeseen ...ja siitä jäähdyttimeen

Toki on aivan erilaite ...600 cc josta repästy rapiat 130 hv , jäähdytys osittain polttoaineella etc... jos vertaa vaikka 4,0 litraseen josta "kiskastu" samat 130 hv :):):)

Anteeksi ja näkemiin :)

tapsa4x4
28.05.2012, 20:39
No mutta tietääkö kukaan mitää kotimaista netti kauppaa joka myy spAln puhaltimia?

Meinasin että tää vois olla hyvä jos on imevä malli.

http://www.spalautomotive.co.uk/SPAL%2024v%20FAN%20PDFs/FAN24v-d305mm_NEW_VA71-BP78_LL-BP79_LL_F-66A.pdf

offroadjouni
28.05.2012, 21:40
No mutta tietääkö kukaan mitää kotimaista netti kauppaa joka myy spAln puhaltimia?

Meinasin että tää vois olla hyvä jos on imevä malli.

http://www.spalautomotive.co.uk/SPAL%2024v%20FAN%20PDFs/FAN24v-d305mm_NEW_VA71-BP78_LL-BP79_LL_F-66A.pdfAdita myy ja Kaha tuo maahan. Aditalla on luettelokin netissä mutta valikoima on pieni. Itse ostin yhden IP 68 -suojatun Spalin puhaltimen jenkeistä kun ainakaan Aditan kautta ei silloin saanut. Melkein vuoden kesti tuo über-puhallin vettä ja suovelliä eli olihan sekin jo aika hyvin.

LaaLaa
28.05.2012, 21:44
No mutta tietääkö kukaan mitää kotimaista netti kauppaa joka myy spAln puhaltimia?



Kysyppä ihan live tarjous thermo-tek:lta nastolasta

tapsa4x4
28.05.2012, 21:45
Adita myy ja Kaha tuo maahan. Aditalla on luettelokin netissä mutta valikoima on pieni. Itse ostin yhden IP 68 -suojatun Spalin puhaltimen jenkeistä kun ainakaan Aditan kautta ei silloin saanut. Melkein vuoden kesti tuo über-puhallin vettä ja suovelliä eli olihan sekin jo aika hyvin.

Juu siks mun valita on spal kestää hyvin työ koneissakin ja on oikeasti laadukkaita.
Tosin on kyllä italialainen:)

Täytyy käydä kysymässä paikalliselta kuormaauto tarvike liikkeessä kysymässä noita ainakin ennen myi noita.

Muumi
29.05.2012, 07:59
Täytyy käydä kysymässä paikalliselta kuormaauto tarvike liikkeessä kysymässä noita ainakin ennen myi noita.

Sieltä (originator) mä ostin viime kesänä. 400mm 12V makso n. 100€. 24V ois ollu melkein tuplaten kalliimpi.

tapsa4x4
29.05.2012, 10:23
Juu mulla on hyllyssä 24v spalin imevä malli joka on toi isoin eli 375mm
Mutta tuplana olis paremman näköiset ainakin =D

Ei oo mitään tarjous potkureita mutta on kyllä ihan helvetin hyviä.

veijon-esso
29.05.2012, 19:08
Juu mulla on hyllyssä 24v spalin imevä malli joka on toi isoin eli 375mm
Mutta tuplana olis paremman näköiset ainakin =D

Ei oo mitään tarjous potkureita mutta on kyllä ihan helvetin hyviä.

Varo ettei ilma liiku liian nopeasti, lakkaa laittehet jäähtymästä!

tdi
02.06.2012, 00:09
Täältä löytyy yleensä ottaen kaikki mitä tarvii jos ei nettisivuilla ni saavat kyllä hommattuu ;)
http://www.tarvikemotti.com/

tapsa4x4
05.06.2012, 21:39
Mistähän tekis noi putkilinjat. Töiden kautta sais alumiini jappia putkea elisitä sähkö asennus hommissa käytettävää ja vielä halvalla jos tekis siitä. Onkohan vaan sellaista paskaa toi putki että pystyyko hitsaamaan olenkaan.

Vai tekiskös ihan normi vesijohto putkesta.

BJ-40/76
05.06.2012, 23:21
Mistähän tekis noi putkilinjat. Töiden kautta sais alumiini jappia putkea elisitä sähkö asennus hommissa käytettävää ja vielä halvalla jos tekis siitä. Onkohan vaan sellaista paskaa toi putki että pystyyko hitsaamaan olenkaan.

Vai tekiskös ihan normi vesijohto putkesta.

Tuo Jappi on varmaan vaikeaa hitsattavaa myös tig:llä, lämmönjohtavuus suuri (kaikki mikä alumiiniä niin kuumaa)
Ja tuota jappia ei muistaakseni saanut käyttää edes -80 luvulla muualla kuin kiinteissä asennuksissa (lue liikkumattomissa, siis ei esim syöttöä kumityynyillä olevalle asennukselle)

Normi vesijohtoputki taasen on raskasta?

Miten olisi bilteman tms. pakoputki värkit?

Ja halkaisijoita- kulmia- ja supistuskappaleita löyttyy paljon!

Ja nuo pakoputket on helppoja hitsattavia, ja kun tukee kunnolla niin kestää myös jäähdytysneste sisällä.

Punanenä
06.06.2012, 04:31
Mistähän tekis noi putkilinjat. Töiden kautta sais alumiini jappia putkea elisitä sähkö asennus hommissa käytettävää ja vielä halvalla jos tekis siitä. Onkohan vaan sellaista paskaa toi putki että pystyyko hitsaamaan olenkaan.

Vai tekiskös ihan normi vesijohto putkesta.

Kysy putkiliikkeestä tätä...

http://www.uponor.fi/ratkaisut/talotekniikka/komposiitti/putki.aspx

Pystyy taivuttamaan ilman työkaluja menemättä kluttuun ja kestää kaiken mitä pitääkin:)

tapsa4x4
25.06.2012, 20:52
Pikkusen kerkes tänään syyläriä sovittelemaan takakonttiin ja huuvaan rakennella, sit iski visainen kysymys että mitenhän ison reijän tekis kattoon? mienasin että 400x600 reijän tekis.

tulee huuvan runko tollasesta pienestä huonekalu putkesta.alumiini pellillä umpeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=88&pictureid=107988

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=88&pictureid=107989

tapsa4x4
26.06.2012, 21:52
No eipä ehdotuksia koosta tullut niin 600x300mm aukko nyt tuli ja suurennettua onnistuu kohtuu työllä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=88&pictureid=108037

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=88&pictureid=108035

Kehikkokin heppailtu aika lailla valmiiksi vielä täytyy pellittää umpeen ja sit ihmettelemään vesiletkuja ja flektiä-

Kankku
28.06.2012, 08:39
No eipä ehdotuksia koosta tullut niin 600x300mm aukko nyt tuli ja suurennettua onnistuu kohtuu työllä.

Kehikkokin heppailtu aika lailla valmiiksi vielä täytyy pellittää umpeen ja sit ihmettelemään vesiletkuja ja flektiä-

muista duunata pääsy myös syylärin korkille, eikä varmaan haittais yhtään vaikka sinne näkisikin ;)

tapsa4x4
07.04.2013, 22:00
Takakontti syyläri pelaa ja toimii hyvin mutta.
MUTTA flektin ohjaus tuottaa pään vaivaa.jos anturi ylävesi letkussa koneen päässä=flekti lähtee liian aikaisin päälle ja ei meinaa koskaan sammua.

sitten laitoin paluu letkuun syylärin päähän lähtee kyllä järkevästi pyörimään mutta ei meinaa sammua sitten millään.

onkohan jostais saatavissa jotain säädettäviä termostaatti antureita?

Vai mitähän tolle tekis?nyt tappo kytkimellä toimii ja pelaa mutta joutuu mittareita kyttäämään.

TimJus
07.04.2013, 22:26
kai sul on konessa termari paikoilllaan.

jos ei se sammu eikös se ilmaise sitä että lämpö ei putoa tarpeeksi. flekti tarvii huuvakotelon että vetää ilmaa syylärin koko pinta alalta eikä vaan siitä ropelin kohdalta.

Nikuzai
07.04.2013, 22:44
Liikaa kierroksia flektissä?
Syylari ei ehdi siirtää lämpöä ilmaan ja jos haluaa inttää asiasta kokeilkaa kynttilällä käsi nopeasti liekin läpi ei ole kuuma, mutta rauhallisemmin niin johan poppaa :D


Mutta miksi se ilman poisto kattoon miksei taakse?

offroadjouni
08.04.2013, 06:30
Takakontti syyläri pelaa ja toimii hyvin mutta.
MUTTA flektin ohjaus tuottaa pään vaivaa.jos anturi ylävesi letkussa koneen päässä=flekti lähtee liian aikaisin päälle ja ei meinaa koskaan sammua.

sitten laitoin paluu letkuun syylärin päähän lähtee kyllä järkevästi pyörimään mutta ei meinaa sammua sitten millään..Millaiset kytkentä- ja sammutuslämmöt sulla on nyt on? Jos flekti ei meinaa sammua niin joko poiskytkentälämpö on turhan alhalla tai sitten jäähdytysteho ei ole riittävä.

veijon-esso
08.04.2013, 06:36
Liikaa kierroksia flektissä?
Syylari ei ehdi siirtää lämpöä ilmaan ja jos haluaa inttää asiasta kokeilkaa kynttilällä käsi nopeasti liekin läpi ei ole kuuma, mutta rauhallisemmin niin johan poppaa :D


Mutta miksi se ilman poisto kattoon miksei taakse?

Joo just noin ja toinen paha syyllinen voi olla liian tehokas vesipumppu jolloin vesi ei ehdi myöskään jäähtyä syylärissä. Kantsii ottaa vesipumpun hihna pois ja miksei flektikin heittää helvettiin.

Ilman poistohan olisi parasta laittaa lattiaan koska kuuma ilma pyrkii alaspäin.

tapsa4x4
08.04.2013, 08:11
Kyllä se vesi jäähtyy ihan riittävästi tolla susteemillä mutta flekti ei pysähdy kun anturi laskee virtaa läpi vaikka olis jo alta50 lämmintä. Lämpotila anturi pitää jännitteen turhan pitkään kytkettynä se on se ongelma

Kytkentä on nyt niin että anturi ohjaa relettä joka syöttää sähköä flektiä.

Samsonite
08.04.2013, 08:50
Joo just noin ja toinen paha syyllinen voi olla liian tehokas vesipumppu jolloin vesi ei ehdi myöskään jäähtyä syylärissä. Kantsii ottaa vesipumpun hihna pois ja miksei flektikin heittää helvettiin.

Ilman poistohan olisi parasta laittaa lattiaan koska kuuma ilma pyrkii alaspäin.
No näin mie tekisin.

astalo
08.04.2013, 09:19
Eikös se monesti ole flektin anturi syylärin alalaidassa eli lähellä sitä mistä neste lähtee koneeseen päin. Silloinhan se haistelee sitä että minkä lämpöistä vettä on lähdössä takaisin kiertoon.

Jp
08.04.2013, 09:40
Kyllä se vesi jäähtyy ihan riittävästi tolla susteemillä mutta flekti ei pysähdy kun anturi laskee virtaa läpi vaikka olis jo alta50 lämmintä. Lämpotila anturi pitää jännitteen turhan pitkään kytkettynä se on se ongelma

Kytkentä on nyt niin että anturi ohjaa relettä joka syöttää sähköä flektiä.

Kyllä kai sen anturin pitäisi sammuttaa se jos kunnossa on, tietenkin riippuu millä raja-arvoilla anturi on? motonetin anturit ainakaan ei ole vakuuttanut toiminnallaan..

tapsa4x4
08.04.2013, 10:25
Kyllä kai sen anturin pitäisi sammuttaa se jos kunnossa on, tietenkin riippuu millä raja-arvoilla anturi on? motonetin anturit ainakaan ei ole vakuuttanut toiminnallaan..

No niin pitäis mutta kun ei meinaa sammua. Toinen anturi jo menossa nyt autocauge tai joku paska. Mistähän sais 24v kunnollisen anturin?

Topi1982
08.04.2013, 10:32
[QUOTE=Nikuzai;992667]Liikaa kierroksia flektissä?
Syylari ei ehdi siirtää lämpöä ilmaan ja jos haluaa inttää asiasta kokeilkaa kynttilällä käsi nopeasti liekin läpi ei ole kuuma, mutta rauhallisemmin niin johan poppaa :D


Ja jos poppaa, kannattaa sormeen puhaltaa hiljaa ja kaukaa ihan vaan
jaahtymisen takia!:rolleyes:

Asiaan! Onko mahdollista, etta yla- ja alaraja termostaatin kytkennassa
sekaisin?

Jeeper
08.04.2013, 10:54
onkohan jostais saatavissa jotain säädettäviä termostaatti antureita?


http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81892


http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=815239

Samsonite
08.04.2013, 11:06
Miks pitää olla 24v anturi ?

TimJus
08.04.2013, 12:45
No niin pitäis mutta kun ei meinaa sammua. Toinen anturi jo menossa nyt autocauge tai joku paska. Mistähän sais 24v kunnollisen anturin?

etkai sä yritä ohjata flektiä läpömittarin anturilla.

tapsa4x4
08.04.2013, 15:19
etkai sä yritä ohjata flektiä läpömittarin anturilla.

Ainakin ostin sellaisen mikä oli tarkoitettu flektin ohjaukseen.

Rak
08.04.2013, 16:33
Luulis noita flektin antureita löytyvän, joskus tarvikekaupassa selasin kataloogia jossa oli oma osasto pelkästään noille, löytyi jopa kaksilla kärjillä olevia eli pystys rakentamaan kaksitehoisenkin järjestelmän.

Spallilta sitten saa(tai sai) flektien ohjaukseen ohjainlaitetta jossa taisi olla jopa puhdistustoiminto eli saa pyöritettyä flektejä väärään suuntaan nappia painamalla tjsp.

Edit: http://www.spal-usa.com/fans/automated/accessories/fanpwm.html

smgt
08.04.2013, 18:19
Ilman poistohan olisi parasta laittaa lattiaan koska kuuma ilma pyrkii alaspäin.


alaspäin?
miks saunassa on kuumempi katonrajassa kuin lattialla?
miksi kuumailmapallo nousee ylös päin eikä painaudu maata vasten? :D

IironSika
08.04.2013, 18:37
alaspäin?
miks saunassa on kuumempi katonrajassa kuin lattialla?
miksi kuumailmapallo nousee ylös päin eikä painaudu maata vasten? :D

Sarkasmi on taitolaji... ;)

veijon-esso
08.04.2013, 19:16
alaspäin?
miks saunassa on kuumempi katonrajassa kuin lattialla?
miksi kuumailmapallo nousee ylös päin eikä painaudu maata vasten? :D

En oo käyny saunassa katonrajassa enkä oo lattiallekkaan joutunu ni ei voi tietää. Youtubessa on video jossa kuumailmpallo syttyy tuleen = melko kuumaa siis ja kyseinen pallo painautuu maata vasten aika vitun lujaa..! :D

smgt
09.04.2013, 06:43
:D

offroadjouni
09.04.2013, 08:43
Luulis noita flektin antureita löytyvän, joskus tarvikekaupassa selasin kataloogia jossa oli oma osasto pelkästään noille, löytyi jopa kaksilla kärjillä olevia eli pystys rakentamaan kaksitehoisenkin järjestelmän.

Spallilta sitten saa(tai sai) flektien ohjaukseen ohjainlaitetta jossa taisi olla jopa puhdistustoiminto eli saa pyöritettyä flektejä väärään suuntaan nappia painamalla tjsp.

Edit: http://www.spal-usa.com/fans/automated/accessories/fanpwm.htmlMinulla on tuollainen SPALin PWM ja siihen sopiva lämpöanturi ylimääräisenä. Tällä saa siis säädettyä puhaltimen nopeuden portaattomasti riippuen veden lämpötilasta. Luulen että tämä toimii vain 12-voltilla. Hintaa vois olla 80 euroa ja privalla saa kiinni.

MOGGI
30.11.2016, 23:05
Tämmöinen ajankohtainen aihe, onko kokemusta mikä pitäis olla vesiputken läpimitta
Kun vie syylärin taakse ? Riittäisikö joku 35mm?

Repro
04.12.2016, 20:27
Kun sähköisen vesipumpun omaan autoon ostin niin myyjä suositteli 25 mm linjaa.
25 mm alumiiniset irtokurvit oli kuitenkin sen verran harvinaisia että tein linjat 35 mm letkusta.
25 mm linjassa on kai ideana että virtausnopeus säilyy pidemmälläkin matkalla.

Pörö
04.12.2016, 21:41
Kun sähköisen vesipumpun omaan autoon ostin niin myyjä suositteli 25 mm linjaa.
25 mm alumiiniset irtokurvit oli kuitenkin sen verran harvinaisia että tein linjat 35 mm letkusta.
25 mm linjassa on kai ideana että virtausnopeus säilyy pidemmälläkin matkalla.

28x1,5mm sinkittyä mapress putkea on käytetty noissa takajäähdytinvirityksissä juurikin tuosta syystä..
Ja sitten noita mapress-koneita ja osia on kaikilla "ammattilais"pakettiautoputkimiehillä:D:D

BJ-40/76
04.12.2016, 22:03
Tämmöinen ajankohtainen aihe, onko kokemusta mikä pitäis olla vesiputken läpimitta
Kun vie syylärin taakse ? Riittäisikö joku 35mm?

Minkälainen kone tuossa on?

Ja kierrättääkö pelkästään koneen oma vesipumppu tuota jäähdytysnestettä tuonne takana olevalle jäähdyttimelle?

Jos on joku 50 hv vapaasti hengittävä dieseli, niin sen hukkalämpö kulkee varmaankin 35mm putkessa huomattavan pienillä häviöillä. (kun tuota hukkalämpöä tulee maksimissaan aikalailla suorassa suhteen kierroksia, ja auton vesipumput on yleensä keskipakopumppuja, ja niiden "teho/paine" nousee paljon nopeammin, kuin kierroksista voisi päätellä.

Jos on joku mahtavilla alaväännöillä oleva kone, ja jota voi kierrättää korkealle, niin tuo vesipumppu on aika tehoton pienillä kierroksilla, siis virtaus kärsii vastapaineen vuoksi yllättävän äkkiä...

p.s muista rakentaa semmoinen järjestelmä, että ilmat tms. pääsee hallitusti poistumaan

Minä jouduin vaihtamaan veneessä lämmönvaihtimen (vastaa auton jäähdytintä, ulkoilman tilalla merivesi) koneen toiseen päähän, ja ilmaamisen yms. takia jouduin jatkamaan noita putkituksia vajaa 2 metriä, siis nyt noin 2,5 metriä, ja tein nuo jatkoputkitukset 45mm putkella, kun isompi ei oikein sopinut, ja letkulähdöt olivat n.45mm
Lämmöt tuppaa nousemaan, kun merivesipumpun kuminen "pumppupyörä" on vanha, ja ajaa kaasu selällään pitempään (esim. 10 minuuttia) vaikka kierroksia on suuruusluokkaa 5500.
Ja jos puskettaa keula-aaltoa vastaan pitkään, niin sama tilanne, vaikka tuolloin koneesta otetaan reilusti vajaa 100 hv ulos (120hv koneella nousee liukuun) mutta kierroksia on vain noin? 2000
Kone on OMC, siis 307 chevyn pikkulohko, alunperin ilmoitettu 225 hv, nyt varmaan pikkasen enemmän sen aikaisia hevosia
Jos tuo ylilämpeneminen ei asetu impellerin vaihdolla, niin sitten välitetään vesipumppua nopeammaksi, taikka laitetaan toinen vesipumppu kierrättämään nestettä lämmönvaihtimella.

nuti-90
13.12.2016, 21:18
Laittakaa lisää kuvia peräkontti asennuksista.. alkaa itteeki kiinnostaa peräkontit:D

H&K
13.12.2016, 23:11
Minkälainen kone tuossa on?

Ilmeisesti MOGGI ei ole huomannut tätä tarkennusta. Vastataan Hänen puolestaan että n.300hv v6 tuplaturbo bensakone.