View Full Version : Lukot
Tänään taas riipaisi kun taksvärkkitöihin piti sateen sattuessa lähteä kun omat työt katolla.
Kaivinkonella oli mäkeä myllätty ja tokihan auto (hilux) sitten pikkuisen luistelin savessa ja kusessa oltiin.
Renkaat ei ole kovinkaan karkeat ja 235x15 kokoiset niin ketjutkaan ei (31x10,5 renkaisiin) sopineet...
Luistelua oli ja kura lensi ja 2h tuli tapeltua, viimein niin ylös nousi että liinan ja taljan avulla sitten pääsi pois.
Pienestä oli kiinni meno ja josko ihan aikuisten oikeasti olisi 4-pyörää tai edes takana 2 ja edessä 1 vetänyt niin luulen että ylös olisi noussut ilamn tuskaa.
Nyt sitten linkkejä / tietoa lukkohommista, lähinnä paineilmalukot kiinnostaa, lienevät ne varmat ja toimivat?
Liekkö noita muita vaihtoehtoja paineilmalla toimivia kuin ARBit. Tuolta löytyy ja soittamalla varmaan kertovat mitä kaikkia hiluja tarvitset: http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?cid=565&path=0,24,565&lang=
Sitten kun ne lukot laitat ja et renkaita niin sama tilanne.
Laita ensin kumit, alusta,vinssi, opettele ajamaan sillä setillä ja sitte lukot.
Sitten kun ne lukot laitat ja et renkaita niin sama tilanne.
Laita ensin kumit, alusta,vinssi, opettele ajamaan sillä setillä ja sitte lukot.
X 2.
BJ-40/76
18.05.2012, 23:37
Noista maastoominaisuuksista viimmeksi jauhettu tuossa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97359
Ja minun mielipide:
Esim tuossa sinun tilanteessa panssareista ei ollenkaan apua....
siis -> ensin opetellaan oman auton käyttäytyminen, sitten aletaan varustamaan:
A ja O. Lapio
1. renkaat (jos mahdollisuus käyttää kettinkejä tarvittaessa, niin ns. AT renkailla pärjää) ja pitää sopia pyörimään ristiriipunnassa, pitää korottaa että sopii.
2. lukot (siis kytkettävät, ja jos takana toimiva, ei tuhottu, LSD, niin ensin eteen, jos ei molempiin päihin) Jos ei ole vakiona:D
3. vinssi (vaijerilla, kestää pitkään huonoa huoltoa, vrt naru, jonka aurinko tuhoaa muutamassa vuodessa, jos pääsee paistamaan)
4. panssarit, alustan korotukset yms, mikäli ajellaan sellaisissa paikoissa että tarvii.
p.s Onko sinun hiluksi rikki vai takapotku? siis jos kaikki renkaat ei vedä? Semmonenkin rengas vetää, mikä ei pyöri sutia. siis 4wd autossa, joka kunnossa.
Porvoon Hilma
19.05.2012, 06:26
Noista maastoominaisuuksista viimmeksi jauhettu tuossa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97359
Ja minun mielipide:
Esim tuossa sinun tilanteessa panssareista ei ollenkaan apua....
siis -> ensin opetellaan oman auton käyttäytyminen, sitten aletaan varustamaan:
A ja O. Lapio
1. renkaat (jos mahdollisuus käyttää kettinkejä tarvittaessa, niin ns. AT renkailla pärjää) ja pitää sopia pyörimään ristiriipunnassa, pitää korottaa että sopii.
2. lukot (siis kytkettävät, ja jos takana toimiva, ei tuhottu, LSD, niin ensin eteen, jos ei molempiin päihin) Jos ei ole vakiona:D
3. vinssi (vaijerilla, kestää pitkään huonoa huoltoa, vrt naru, jonka aurinko tuhoaa muutamassa vuodessa, jos pääsee paistamaan)
4. panssarit, alustan korotukset yms, mikäli ajellaan sellaisissa paikoissa että tarvii.
p.s Onko sinun hiluksi rikki vai takapotku? siis jos kaikki renkaat ei vedä? Semmonenkin rengas vetää, mikä ei pyöri sutia. siis 4wd autossa, joka kunnossa.
Tähän väliin jos sopii kysymys LSD:stä, mistä tietää, että se toimii oikein ?
Offia ei ole tarkoitus ajaa ja nuo renkaat on karkeat AT kuviolla mitä tulee käytettyä.
Karkeilla renkailla (Fedima) olen ollut piukassa paikassa mihin ei kiinni pitäisi jäädä kun autoa kääntänyt lumisilla tieurilla.
Noissa jokusissa kerroissa uskoisin että oikeasti 4 vetävää pyörää olisi auttanut tilannetta tai se 2 takana ja 1 edessä.
Ajamaan opettelu ei nyt auta kun lumisella uralla näkymättömissä oleva kohta pettää ja auto on kiinni tms tilanteessa tai sitten pitää päästä eskimon oppiin:)
5cm taitaa olla normia korkeampi tuo mutta ne akselit kuitenkin on alhaalla ja renkaina ne 31x10,5 talvella ja nyt 235x15.
Pääosin pikitietä ajan ja parhaana vuonna 60 tkm tuli mittariin niin traktorikuvioisilla renkailla ei innosta ajamaan.
Jousitus ja iskarit on laitettu eli se osa alustaa on kunnossa, aika paljon on mettäreissuilla helpannut kaverin pallerossa sähkölukot kun oikeasti ne pyörät vetää, miksi se ei auttaisi hiluxissa?
Sähkölukkoja ei taida olla tarjolla mutta onko linkkejä infoa noista kytekettävistä lukoista Arb taitaa olla paras mutta myös kallein.
veijon-esso
19.05.2012, 09:57
Totta hitossa ne lukot auttaa ja paljon. Vai miksköhän porukka ostelee nittä tonnin kappale lukkoja noihin offikiuluihinsa? jossei hyötyä ois niin nekin rahat käytettäis vaikka kaljaan. Lisäksi aina kun pitää kuskin ajotaitoja ylistää niin kerrotaan kuinka ajettiin tosi pahasta paikasta JA ilman lukkoja!!!:D
Lock right löytyy eteen esim, tai tämä http://www.filthymotorsports.com/Detroit_Truetrac_p/fm-dettruetrac.htm .
Itsellä on mielessä tuo torsen tyyppinen eteen, ei tarvitse piuhoja ja ei kytkeydy yhtä äkäiseen kuin lokka. Hintakaan ei ole paha.
Itse olen huomannut että kapea nastarengas on talvella aika ehdoton. Takana voi kitkalukkoa säätää shimmilevyillä ja vaihtamalla uudet kitkalevyt, monesti pilattu tavallisilla peräöljyillä.
Totta hitossa ne lukot auttaa ja paljon. Vai miksköhän porukka ostelee nittä tonnin kappale lukkoja noihin offikiuluihinsa? jossei hyötyä ois niin nekin rahat käytettäis vaikka kaljaan. Lisäksi aina kun pitää kuskin ajotaitoja ylistää niin kerrotaan kuinka ajettiin tosi pahasta paikasta JA ilman lukkoja!!!:D
Jep! ja yleisin peruste auton kulkemattomuuteen on "menis tääki tosta jos täs olis lukot"
Porvoon Hilma
19.05.2012, 13:49
Lock right löytyy eteen esim, tai tämä http://www.filthymotorsports.com/Detroit_Truetrac_p/fm-dettruetrac.htm .
Itsellä on mielessä tuo torsen tyyppinen eteen, ei tarvitse piuhoja ja ei kytkeydy yhtä äkäiseen kuin lokka. Hintakaan ei ole paha.
Itse olen huomannut että kapea nastarengas on talvella aika ehdoton. Takana voi kitkalukkoa säätää shimmilevyillä ja vaihtamalla uudet kitkalevyt, monesti pilattu tavallisilla peräöljyillä.
Hilimassa on takana LSD ja sille lienee jotain momenttiarvoja, josta tietää missä kunnossa se on. Uudet öljyt vaihdatin sinne äsken ja sanoi öölimies, että oli hiukka vanhaa tuo öljy jota sieltä tuli ulos. Voiko tuon LSD:n testata nostamalla taka-akselin ilmaan ja koettaa pyörittää pyörää jotain momenttia vasten kuten toisen pyörän ?
Säätö / huolto vaatisi taas mun kannalta aivokirurgitason koneosaamista, joten jos on p*shana niin, sitten mennään noiden hyvin toimivien etulukkojen voimalla ja 3-vedolla. 4wd jumi onkin sitten jo melko huolellinen jumitus:D:D
:)(hyvin toimivien etulukkojen voimalla ja 3-vedolla.) Ei herneitä, mutta lukot vieläkin vähän sekaisin.
Porvoon Hilma
19.05.2012, 14:53
:)(hyvin toimivien etulukkojen voimalla ja 3-vedolla.) Ei herneitä, mutta lukot vieläkin vähän sekaisin.
Kommentoin tohon nyt vaikka näin :D:D, ootellaan, että Antsa kertoo miten asiat oikeasti ovat :D:D
Niin tuskinpa tuo kovin hyvin vetää jos eestä ei lukkoa löydy?
Joo napalukoilla kytketään vain ne etupyörät vetoakseleihin. Tasauspyörästö siellä on edelleen niinkuin takanakin.
Eli jos vaikka jompi kumpi napalukko on auki niin kumpikaan pyörä ei vedä ja auto on takavetoinen oli kepit missä asennossa tahansa.Ja näiden funktio on säästää pieni määrä polttoainetta kun etupään vetolaitteet ei pyöri turhaan mukana silloin kun niitä ei tarvita.
Tasauspyörästön lukot on sitten se juttu millä saa kaikki pyörät vetämään oli sitten joku pyörä ilmassa,liukkaalla, tms.
www.totuusnelivedosta.com Mitsun tietopaketti aiheesta...
Tuohon BJ40/76 juttuun pitää laittaa lisäkysymys, muutaman kerran kun piukassa on oltu ja koitettu pois päästä niin 1 pyörä takana ja 1 edessä on lyönyt sutia, miten nuo pyörät on vetäneet jotka liikkumatta ovat olleet edessä ja takana?
Vai onko nelivetoni rikki, tuo on saattanut muuttua auton liikkuessa vaikka sen 1m eteenpäin ja se sutiva pyörä on jäänyt liikkumattomaksi jne.
Aika pitkälti jäänyt sellainen mutu että noissa 4WD autoissa missä ei ole erillistä kytkettävää lukkoa ei noita akseleita saa niin että ne molemmat etu tai takapyörät vetävät vaan se helpompi pyörii eli vetää.
Tuota vinssiä ajattelin ja meinasin jo hommata mutta omassa käytössä monasti ei ole mistä vetää tai sitten taakse pitäisi päästä liikkumaan ja ne harvat kerrat sitten vaikka taljalla saa autettua.
Eli olisiko hyvä taakse vaikka se paineilmalukko ja eteen tuollainen automaatti mikä oli jo esiintuodussa linkissä?
Vai onko hyvempi parempi molempiin p-ilmalukot, Tml tai Tlm lukkoa saa hieman edukkaammin kun Arb.n mutta onko siitä kokemuksia?
:D Taas päästään asian ytimeen eli saivartelemaan. Akselin molemmat pyörät vetää samalla voimalla eli se paikallaankin oleva pyörä vetää samalla voimalla kuin se mikä sutii ja jos se sutiva pyörä on ilmassa niin vetovoima on nolla samoin kuin sen paikoillaan olevan pyörän vetovoima. Siis jos on tasauspyörästö.:eek:
Mutta joo niinkuin jo tuolla toisessa topicissa taisin kehua niin kyllä noista lukoista on ollu jo koko rahalla apua vaikka mitään offia en ajakkaan. Ja kytkettävää puoltaa semmonen juttu että se on aina omassa hanskassa milloin se on päällä ja milloin ei. Automaatti/palalukoilla/tms. saattaa saada parhaimmillaan talvella itsensä vaan pahempaan pinteeseen sivusiirtymien muodossa. Toisaalta sladit on näyttäviä.
Ja napalukoista vielä..
Ymmärtääkseni niiden tarkoitus on kaiken yllämainitun lisäksi suojella auton muuta voimansiirtoa. Tämä siis siten, että kun ajetaan pitävällä pinnalla (asfalttiparkkis, esim.) niin etu ja taka-akseli kulkevat eri matkan (mikäli ajetaan esim. tiukkaa ympyrää).
Jatkuvanelivetoisissa autoissa on keskellä tasauspyörästö, joka siis tasaa tämän eron.
Useimmiten napalukollisissa autoissa ei keskitasauspyörästöä ole, vaan napalukot napsautetaan auki siirryttäessä pitävälle pinnalle.
Korjatkaa ihmeessä, mikäli asia ei näin ole, sillä isot nahkatakkiset pojat väänsivät tämän tuuman rautanauloista minulle joskus..
Ja napalukoista vielä..
Ymmärtääkseni niiden tarkoitus on kaiken yllämainitun lisäksi suojella auton muuta voimansiirtoa. Tämä siis siten, että kun ajetaan pitävällä pinnalla (asfalttiparkkis, esim.) niin etu ja taka-akseli kulkevat eri matkan (mikäli ajetaan esim. tiukkaa ympyrää).
Jatkuvanelivetoisissa autoissa on keskellä tasauspyörästö, joka siis tasaa tämän eron.
Useimmiten napalukollisissa autoissa ei keskitasauspyörästöä ole, vaan napalukot napsautetaan auki siirryttäessä pitävälle pinnalle.
Korjatkaa ihmeessä, mikäli asia ei näin ole, sillä isot nahkatakkiset pojat väänsivät tämän tuuman rautanauloista minulle joskus..
Siitä 4 wd napista/kepistä joka on kabiinissa saa sen etuvedon pois ja tämä huoli poistuu sillä.
mun mielestä takaperässä automaattilukko on paljon parempi kuin kytkettävä. se on päällä aina tarvittaessa ilman mitää nappien kääntöö/ kompuran huudatusta.
esim jos talvella haluaa yht äkkiä kääntää kaasulla parkkipaikalla :D
ja kyllä, on ollut lockeri hjssa, ja kytkettävä tossa hdjssä, jonka toiminta ei ole niin tyydyttävää kuin lockerin. se ei ole päällä heti jos kaasua survasee :D
edessä kytkettävä on kyllä ehdoton...
Siitä 4 wd napista/kepistä joka on kabiinissa saa sen etuvedon pois ja tämä huoli poistuu sillä.
Totta, tämä unohtui mainita.. :D
mun mielestä takaperässä automaattilukko on paljon parempi kuin kytkettävä. se on päällä aina tarvittaessa ilman mitää nappien kääntöö
Automattilukolla on kyllä puolensa! Aikanaan kun askartelin läjään kitkalukkoperän tilalle arbin ja käytii ajelemassa tuttu reitti läpi. Huomas välittömästi että paikoissa josta ennen pääsi silmät kiinni,vasemmalla kädellä ja kännykkä korvalla ajamalla läpi killuttiinkin nyt ristiriipunnassa ja toinen takapyörä veuhtoi tyhjää. Eli nappien napsuttelua ja napsuttelun ennakointia nuo kytkettävät lukot vaatii.
Porvoon Hilma
19.05.2012, 19:51
Joo napalukoilla kytketään vain ne etupyörät vetoakseleihin. Tasauspyörästö siellä on edelleen niinkuin takanakin.
Eli jos vaikka jompi kumpi napalukko on auki niin kumpikaan pyörä ei vedä ja auto on takavetoinen oli kepit missä asennossa tahansa.Ja näiden funktio on säästää pieni määrä polttoainetta kun etupään vetolaitteet ei pyöri turhaan mukana silloin kun niitä ei tarvita.
Tasauspyörästön lukot on sitten se juttu millä saa kaikki pyörät vetämään oli sitten joku pyörä ilmassa,liukkaalla, tms.
www.totuusnelivedosta.com Mitsun tietopaketti aiheesta...
Tnx Antsa.
Mä löysin tällaisen Hiluxiin liittyvän jutun tuolta yhdelta toiselta palstalta ja koska se vaikutti pätevältä, niin kopioin sen tänne, kiitokset Sgt Hulka -nimimerkille:
"""Voimansiirron (pikkukepin) asennot ja vastaavat toiminnat ovat:
2H: nopea takaveto, etuvoimansiirron sakarakytkin auki, voima ei välity eteen
4H: nopea neliveto, etuvoimansiirto kytketty ja voima välittyy myös eteen JOS napalukot on kytketty
N: jakovaihteiston vapaa-asento, auto ei liiku vaikka päävaihteistossa olisi tilanne päällä
4L: hidas neliveto, jakovaihteisto hitaalla alueella (Hiluxissa 1:2,566 alennus). Hidasta aluetta käytettäessä etuveto on aina mukana. Hidas takaveto on mahdollinen vain jättämällä napalukot auki=KIELLETTY. Ylikuormittaa takavoimansiirtoa rankasti jos pyörät pitävät.
Taka-akselin tasauspyörästö:
Takana voi olla kitkalukko, riippuu vuosimallista ja 1.alkup.om lompakosta:
-banjon kopassa takapuolella tarra "LSD" (jos tallella) = kitkalukko.
-perä napsuu käännyttäessä = kitkalukko
-tyyppikilvessä A-koodissa on "xxx3" tai "xxx5" = kitkalukko
-Suomiautossa vuosimalli 1998 tai uudempi = kitkalukko
Muut lukot (paitsi napalukot):
-jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä eikä siten lukkoakaan, neliveto on 100% ON/OFF sakarakytkimellä.
-etutasauspyörästössä ei ole vakiona lukkoa
-jälkiasenteisena Hiluun saa monenlaisia kitka- ja könttälukkoja sekä eteen että taakse. Jos autossa on sellaisia, voidaan aavistella että autolla on jonkin sortin offitaustaa.
Napalukot:
Napalukko katkaisee etupyörän ja vetoakselin välisen kytkennän, kumpikin puolellaan. Jos napalukko on auki, vetoakseli ei välitä voimaa pyörälle tai toisinpäin.
AUTO SIIS YRITTÄÄ VETÄÄ NELJÄLLÄ PYÖRÄLLÄ VAIN, JOS MOLEMMAT ETUPYÖRIEN NAPALUKOT OVAT KIINNI. Elleivät ole, auto on takavetoinen auto jossa on hupia pyörivä etuvoimansiirto.
NELIVETOA KÄYTETTÄESSÄ MOLEMMAT NAPALUKOT PITÄÄ KYTKEÄ. Ellei, auto on edelleen vain takavetoinen, sillä etuperä pääsee tasaamaan vapaasti.
Napalukot kytkettynä voidaan autolla ajaa myös pelkällä takavedolla. Suositeltavaa kuitenkin on, että navat ovat auki, jos nelivetotarvetta ei ole näkyvissä. Kuluminen, melu ja polttoaineenkulutus ovat etuvoimansiirron levätessä pienemmät. Ja jos napalukon aukaiset, avaa sitten molemmat. Tai remontoit ja avaat.
Yleinen väärä uskomus: napalukoilla on jotakin tekemistä tasauspyörästön lukituksen kanssa. Ei ole. Kysymällä tätä asiaa myyjältä voit testata mitä hän autosta aivan tosiasiassa tietää. Jollei hän tätä asiaa tiedä, ei hän tästä autosta tiedä paljoa muutakaan.
Hilux: käsikäyttöiset napalukot olivat vakiona (Suomessa) LN170-mallin loppuun saakka eli ns. 6:n sukupolven loppuun, vuoteen 2005. Sitä uudemmat ovat jatkuvalla etuvetoakselien kytkennällä. Tuontiautoissa asia voi vaihdella. """
Tässä yllä oli mun mielestä oli ihan hyvää selitystä Hiluxin vetotapoihin ja lukkoihin sekä tuohon tasauspyörästöön. Muut vekottimet lienee osittain erilaisia.:D
Menee herroilla liikaa nyt offailun puolelle:D
Nyt oli kyse autosta jolla EI ajeta offia vaan muuten juututaan aina joskus, vinssi auttaa jos eteenpäin pääsee mutta yleensä taake omia jälkiä pitäisi päästä ja aina ei ole sitä paikkaa minne vinssin saisi kiinni, elikkä vaijerin.
Kytkettävä lukko normikäytössä varmaan parempi niin ei talvella nypi mm ohitustilanteissa lukkoa kun ksk vallin yli ajaa toiselle kaistalle.
Etupäässä tuo voisi sitten joku automaattilukko toimia kun nelikko päällä suht harvoin maantieajoa on edes talvella?
Tai sitten oisit madaltanu rengaspaineita ja ajanu sen maen ylos.;)
ja kytkettävä siinämieles että sulla on vielä jotain oljen korsia käytössä senjälkee ku olet jääny jumii automaatti lukoilla kun saa ittesä jumiin ni tarvii sitä vinssii herkemmin.
sen verran kommenttia että pääsee sitä ilman lukkojakin jos osaa ajaa..joskus nähty sekin että lukollisella autolla jääty suttaileen ja lukottomalla menty ohi..
Totta mutta osaava kuski osaa ajaa lukkojenkin kanssa :D
veijon-esso
19.05.2012, 21:13
sen verran kommenttia että pääsee sitä ilman lukkojakin jos osaa ajaa..joskus nähty sekin että lukollisella autolla jääty suttaileen ja lukottomalla menty ohi..
Mutta jos on muuten identtiset autot ja renkaat, rengaspaineet yms. niin lukoton ei etene paremmin vaikka puikoissa olisi nykyinen liikenneministeri. :D
BJ-40/76
19.05.2012, 23:05
Ja napalukoista vielä..
Ymmärtääkseni niiden tarkoitus on kaiken yllämainitun lisäksi suojella auton muuta voimansiirtoa. Tämä siis siten, että kun ajetaan pitävällä pinnalla (asfalttiparkkis, esim.) niin etu ja taka-akseli kulkevat eri matkan (mikäli ajetaan esim. tiukkaa ympyrää).
Jatkuvanelivetoisissa autoissa on keskellä tasauspyörästö, joka siis tasaa tämän eron.
Useimmiten napalukollisissa autoissa ei keskitasauspyörästöä ole, vaan napalukot napsautetaan auki siirryttäessä pitävälle pinnalle.
Korjatkaa ihmeessä, mikäli asia ei näin ole, sillä isot nahkatakkiset pojat väänsivät tämän tuuman rautanauloista minulle joskus..
Napalukko on viimmeinen, joka antaa periksi.... (siis jos tämä oli vitsi, niin osu ja uppos...)
Mutta jos on muuten identtiset autot ja renkaat, rengaspaineet yms. niin lukoton ei etene paremmin vaikka puikoissa olisi nykyinen liikenneministeri. :D
tällä kertaa autot oli samaa merkkiä ja mallia ja rengastus saman veroinen..lukottomassa paineet alhaalla ja lukollisessa tiepaineet.... :) ja nykyinen liikenneministeri ei taida osata edes ajaa autoa..hah
Tuo rengaspaineiden laskeminen olisi varmaan auttanut mutta matkaa tuolta sitten kotiin / lähimmälle huoltoasemalle mistä ilmaa taas olisi saanut matkaa 15km väh.
Aika paljon näyttää olevan esillä kuinka pitää osata ajaa, varmaan tärkein kriteeri tuossa offihommassa sen reitinvalinnan suhteen ja korkeutta sekä panssarointia tarvitaan.
Mettäreissuilla nähnyt noi volsun tötteröitä missä on lukot niin aika petoja menemään umpihangessa.
Auton irti saamiseen nuo lähinnä omassa käytössä tulee tai sitten noita peltoaukean tietä kun talvella ajaa ja lunta on tuiskannut, niissä ne suurimmat kivut etenemisen suhteen yleensä esiintyy tai pikiteiltä sivuteille mennessä mikä on auraamatta.
Tuo rengaspaineiden laskeminen olisi varmaan auttanut mutta matkaa tuolta sitten kotiin / lähimmälle huoltoasemalle mistä ilmaa taas olisi saanut matkaa 15km väh.
Takakonttiin sellainen 12 V pieni kompura, niin saa renkaat täyteen missä vaan. Vaikka jostain Moponetistä, ei edes maksa paljon. Hitaita ne on mutta kyllä tässä elämässä aikaa on.
Kompura ei todellakaan ole huono investointi.
Minkä mallin hilux on kyseessä?
TML-lukoista sen verran kokemusta jotta suzukin takavetari antautu ennen kun lukko, mutta vetarin pää sorvasi onneksi vain sen päätylaipan...(Nyt ensviikolla selviää varaosien saanti)
Jos maantietä paljon ajat niin unohda automaattiset lukot kuten lockright.
hiluxin takana olevaa kitkalukkoa en hirveästi kirisi maantieajoon tulee talvella ja soratiellä veikeä ajettava.
Tuo on 170 mallin kiulu ja maantieajoa pääosin on tuo oma kulkeminen.
Metälle tai mettähommiin sitten noita huonoja ja tukkoisia teitä ajellaan.
Tuo kitkalukkokin tuntuu silloin nykivän kun esim sen ohituksen tekee vallin yli mutta vaikka pihasta lähtiessä lievään ylämäkeen ei lyö kiinni vaan tuskaa on se liikkeelle lähtö.
Pahassa paikassa taas pikkupuoli päällä tuntuu että nuo kitkalukot eivät toimi koskaan, nopealla puolella joskus mutta aika väkisin kurmuuttamista on silloin kun väkisin koittaa liikkeelle saada.
Aikaa olisi se napista lukot / lukko kytkeä itsellä tarvittaessa...
Mä löysin tällaisen Hiluxiin liittyvän jutun tuolta yhdelta toiselta palstalta ja koska se vaikutti pätevältä, niin kopioin sen tänne, kiitokset Sgt Hulka -nimimerkille:
""" Hilux: käsikäyttöiset napalukot olivat vakiona (Suomessa) LN170-mallin loppuun saakka eli ns. 6:n sukupolven loppuun, vuoteen 2005. Sitä uudemmat ovat jatkuvalla etuvetoakselien kytkennällä. Tuontiautoissa asia voi vaihdella. """
Tässä yllä oli mun mielestä oli ihan hyvää selitystä Hiluxin vetotapoihin ja lukkoihin sekä tuohon tasauspyörästöön. Muut vekottimet lienee osittain erilaisia.:D
Jokseenkin noin kuten Sgt Hulka tyhjentävästi asian esitti, paitsi nuo 2005 uudemmat hiluxit joista löytyy ns.sähkoinen napalukko joka katkaisee 2wd asennossa toisen etuvetarin yhteyden etuperään.
Eli etukardaani ja etuperä lakkaa pyörimästä joutavaa takavedolla ajelessa.
BJ-40/76
20.05.2012, 21:57
Tuohon BJ40/76 juttuun pitää laittaa lisäkysymys, muutaman kerran kun piukassa on oltu ja koitettu pois päästä niin 1 pyörä takana ja 1 edessä on lyönyt sutia, miten nuo pyörät on vetäneet jotka liikkumatta ovat olleet edessä ja takana?
Vai onko nelivetoni rikki, tuo on saattanut muuttua auton liikkuessa vaikka sen 1m eteenpäin ja se sutiva pyörä on jäänyt liikkumattomaksi jne.
Aika pitkälti jäänyt sellainen mutu että noissa 4WD autoissa missä ei ole erillistä kytkettävää lukkoa ei noita akseleita saa niin että ne molemmat etu tai takapyörät vetävät vaan se helpompi pyörii eli vetää.
Tuota vinssiä ajattelin ja meinasin jo hommata mutta omassa käytössä monasti ei ole mistä vetää tai sitten taakse pitäisi päästä liikkumaan ja ne harvat kerrat sitten vaikka taljalla saa autettua.
Eli olisiko hyvä taakse vaikka se paineilmalukko ja eteen tuollainen automaatti mikä oli jo esiintuodussa linkissä?
Vai onko hyvempi parempi molempiin p-ilmalukot, Tml tai Tlm lukkoa saa hieman edukkaammin kun Arb.n mutta onko siitä kokemuksia?
Siis tasauspyörästö jakaa vääntömomentin pyörille tasan, siis jos toinen pyörä alkaa vetämään sutia esimerkiksi vääntömomentilla 200 kg/metri, niin tuo sutimaton pyörä vetää myös 200kg/metri vääntömomentilla.
Ja kun tuo sutiva pyörä a) kaivautuu alaspäin b) lämpenee (lumessa erittäin haitallinen ominaisuus) niin se alkaa pyörimään helpommin, siis vääntömomentti laskee, ja samoin laskee sutimattoman pyörän vääntömomentti.
-> jos sutivaan pyörään menee vääntömomentti 200kg/metri, ja renkaan halkaisija on yksi metri, niin sutiva pyörä vetää autoa 400 kg voimalla eteenpäin, ja myös toinen, sutimaton pyörä vetää samalla voimalla.
Ja kitkalukot: Yksinkertaistan mahdollisimman paljon, jopa totuutta sivuten, että "normaali" maastoautoilija ymmärtää toimintaa, ja osaa ajaa kitkalukolla.
Kitkalukoissa puhutaan prosenteista, esim. 30% lukko pystyy välittämään voimaa renkaille 30% momentti erosta huolimatta. > siis edellisessä esimerkissä n. 230 kg/m toiselle ja 170 kg/m toiselle renkaalle.
Ja koska kitkalukossa voima välittyy aina suhteessa toiseen pyörään, niin kitkalukko ei pidä, mikäli toiseen renkaaseen ei saada pitoa -> siis esim. ristiriipunnassa.
Kitkalukoissa on niin sanottu alkukiristys, missä jousella puristetaan kitkapakkoja kiinni jo valmiiksi, jotta saataisiin erittäin liukkaissa olosuhteissa lukko kiinni. tätä ominaisuutta voidaan muokata, esim lisäämällä aluslevyjä jousen alle, mutta lukon prosenttiluku ei muutu minnekkään. (toki toimii paremmin, mutta tuo prosenttiluku tulee makaanisasta mitoituksesta, esim toyotissa tasauspyörästön hampaan kulmista ja litkalevyjen halkaisijasta, materiaalista ja lukumäärästä)
Ja kitkalukon voi tuhota helposti, joko väärillä öljyillä, tai "polttamalla" kitkalevyt.
Kitkalevyt+välilevyt painaa noin kilon ja jos suditetaan esim kiinni juuttuneena siten, että toinen pyörä ei pyöri, niin kitkalukkoon jää suuruusluokkaa prosenttimäärän mukainen lämpöteho, joten jos perään ajetaan 20 kw tehoa, niin 7 kw lämmittää pakkoja, ja 13 kw syytää kuraa tms. -> lukko palaa suhteellisen herkästi, jos tilanne jatkuu.
(Kodin sähkölieden iso levy painaa suurin piirtein saman, ja tehoa on vain edellisestä esimerkistä 1/3 osa täysillä, kokeileppa pitkäänkö viitsit pitää kättä levyllä/ siihen että levy alkaa näkyä pimeässä).
Ja kitkalukolla ajettaessa on syytä muistaa, että tartuntakitka on paljon suurempi kuin liukukitka. Siis silloin kun kitkalukko ei enää jaksa pitää, niin pito ei enää palaa. Täytyy siis heittää sudittamasta, ja yrittää uudestaan...
Jos kitkalukollisessa akselissa on käsijarrut rummussa, niin kokeile vetää käsijarrua pikkuisen päälle ja sitten nytkäyttelet autoa kytkimellä pikkuisen kerralla, niin voit päästä irti, vaikka ilman jarrua vain toinen rengas sutii tyhjää.
Ja kun on 100% kytkettävät lukot (mitkä esim hj-61 vakiona), niin ajamista opetellaan lukot auki, ja sitten kun eteneminen loppuu, niin lukot kiinni.
Ja joku kysyi, mistä tietää toimiiko Lsd lukko? hyvä kysymys, sillä lasketaanko toimivaksi jos toimii huonosti? ja lukkojen prosentit vaihtelee 25-90%
Kevyt peräisissä autoissa, esim hilux, joissa myös takaveto mahdollisuus, niin kokeile liukkaalla esim soralla ottaa sutia, ja jos lukko ei toimi ollenkaan, niin suoraan ajaessa tai huomattavan pienellä kaartamisella pelkästään toinen takanen vetää sutia. (kokeile kaartamista molempiin suuntiin)
Jos kitkalukollinen vetää aina, ja kaikissa oloissa molemmilla renkailla sutia (esim kiinnijuuttuneena lievässä ristiriipunnassa), niin lukko on rikki :o
Hj-60 omistajat, verratkaa tuota sudittamistapahtumaa hj-61:llä tehtyyn, niin huomaatte eron (siis lukot auki)
p.s nuo Palalukot eivät ole paras vaihtoehto paljon ajavalle.
Torsen tyyppiset vastaavat kitkalukkoja, toki lienevät tehokkaampia 70%??
Arb lienee paras vaihtoehto, mutta jos kilometrejä tulee kymmeniä tuhansia vuodessa, niin pitkäänköhän nuo paineilman tiivisterenkaat kestävät?
oletettavasti pitempään kuin noiden kiinanlukkojen, asiasta ei minulla tietoa.
Ja kun on 100% kytkettävät lukot (mitkä esim hj-61 vakiona), niin ajamista opetellaan lukot auki, ja sitten kun eteneminen loppuu, niin lukot kiinni.
Ja sit ku ei enää opetella ajamista niin tajuaa kytkeä lukot ennenkuin jäädään jumiin, vähenee turha suttaaminen ja hierominen ja matka etenee ja sit taas lukot auki ettei turhan kankeeksi mene mutkittelu. Mutta ne renkaat on kuitenkin pidon A ja O, miks muuten talven tulle vaihdetaan talvirenkaat eikä vain laiteta lukkoja päälle ?
...Torsen tyyppiset vastaavat kitkalukkoja, toki lienevät tehokkaampia 70%??
...
Noissahan voimansiirto on toteutettu täysin rattailla, eikä sielä ole mitään luistavia pintoja. Siispä se Torsen tyyppinen "lukko" ei pala, kun ei kuumenekaan sen suuremmin. Niissä se momentinvälityskyky on aina joku kerroin. Esim. 2,5, joka tarkoittaa, että se tasauspyörästö voi välittää pitävämmälle pyörälle sutivan pyörän momentin 2,5 kertaisena. Ongelmiahan tulee sitten, kun sutiva pyörä on ilmassa ja momentti on (noin) 0. Siihenkin tietty auttaa kevyt jarrutus...
Omaan Jeeppiin olen tuon tyyppistä "lukkoa" suunnitellut etuakseliin, kun se olisi jatkuvasti toiminnassa eikä haittaisi kääntymistä kuitenkaan.
Ja sit ku ei enää opetella ajamista niin tajuaa kytkeä lukot ennenkuin jäädään jumiin, vähenee turha suttaaminen ja hierominen ja matka etenee ja sit taas lukot auki ettei turhan kankeeksi mene mutkittelu. Mutta ne renkaat on kuitenkin pidon A ja O, miks muuten talven tulle vaihdetaan talvirenkaat eikä vain laiteta lukkoja päälle ?
Ei ku just niin että samoilla nahkoilla vedetään läpi vuoden ja talvella nimenomaan sitten lukoilla...:D
Vaan asiaan. Semmonenkin juttu ilmeni tuossa männä talvena että jos joutuu pelaamaan ketjujen kanssa kuten allekirjoittanut niin kytkettävä lukko helpottaa sitäkin hommaa jonkiun verran. Eli kun pistää ketjut päälle ja ajaa sen siirtymän lukkopäällä niin maalissa on ne sakkelit ja kiristimet edelleen samassa kohtaa molemmissa pyörissä eli riittää kun kattoo kuskinpuolen mistä ne on helppo irroittaa niin apumiehen puoli on myös kohillaan...
Pikku juttu mutta vähentää vi..sta.
veijon-esso
21.05.2012, 11:42
Joo ja lisäks voi pyöritellä kaikki venttiilit samaan kohtaan ja sit lukot+neliveto pysyvästi päälle ja aina on helppo lisätä ilmaa kun on venttiilit samaan suuntaan kesät talvet. :D Ei kulu aikaa venttiiliä etsiessä ja jää enempi aikaa kaikkeen oleellisempaan.
laitatin kans paikallises muskelipajassa omaan jenkkiin tuon eaton detroit truetracin joka on torsen tyyppinen lukko, käytössä toimii kyllä paremmin kuin ajatus, talvella ihan ylivertainen mihinkään muuhun lukkoon verrattuna tiekäytössä.
laitatin kans paikallises muskelipajassa omaan jenkkiin tuon eaton detroit truetracin joka on torsen tyyppinen lukko, käytössä toimii kyllä paremmin kuin ajatus, talvella ihan ylivertainen mihinkään muuhun lukkoon verrattuna tiekäytössä.
Mitenkäs tuollaisella lukkolla varustettu auto vikuroi talviliukkaalla kun nyppii lukkoa päälle?
Entä saako esim tuohon 170 hiluxiin molempiin akseleihin tuollaisen detroitin lukon?
temmi_hoo
21.05.2012, 19:59
Mitenkäs tuollaisella lukkolla varustettu auto vikuroi talviliukkaalla kun nyppii lukkoa päälle?
Entä saako esim tuohon 170 hiluxiin molempiin akseleihin tuollaisen detroitin lukon?
Kysy keltä hyvänsä kaverilta kellä on lippis väärinpäin ja Subaru. Niissä on torsenit ja on ne vissiin ihan liukkaalla eteviä pelejä. :)
Tommosia harkitsin itekkin berttaan mutta laiskuuttani en saanu hommattua ja sitten pienen äksidentin kautta tuli kiire hankkia uudet akselit niin sitten tuli ihan mekaaniset.
Ja hummeristahan nuo löytyy ja varmaan monesta muustakin vehkeestä.
http://www.youtube.com/watch?v=2fTYlGayCbk
Tässä video joka selventää kaiken tai jotain...
Mitenkäs tuollaisella lukkolla varustettu auto vikuroi talviliukkaalla kun nyppii lukkoa päälle?
Entä saako esim tuohon 170 hiluxiin molempiin akseleihin tuollaisen detroitin lukon?
ei nypi eikä vikuroi, käytössä et edes huomaa muutenkuin parempana etenemisenä ;)
torseni jakaa voimaa pitävämmälle pyörälle.
näitä ei taija saada datsuneihin :D
minkälaisissa hinnoissa nämä pyörii jos vertaa vaikka arbbiin?
Lukko maksaa vain vähän enemmän kuin hyvä arb:n kompura (paitsi quaife)
http://quaife.co.uk/shop/search/results/taxonomy%3A824%2C621%2C307
http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServices/ProductsbyCategory/Automotive/AutomotiveAftermarket/Differentials/PCT_221471
Kysy keltä hyvänsä kaverilta kellä on lippis väärinpäin ja Subaru. Niissä on torsenit ja on ne vissiin ihan liukkaalla eteviä pelejä. :)
Ai onko subarussa torsenit perissä, en ole asiaan edes viittinyt perehtyä vaikka legacyllä päivittäin rullaan, mutta joo kyllä se talvella aivan helvetin hyvin menee hölöautoksi...joskus jollain lumipätkällä joku muutes kysyi että onko subaruissa lukkoperät kun koko ajan oli kuulemma näyttänyt neljällä pyörällä suttaavan, silloin sanoin että keskitasurissa on lukko, muualla ei, mutta en mä tuosta tiedä...mutta mä käytänkin pipoa ja talvella nastarenkaita ;)
RalliJari
22.05.2012, 00:22
Ai onko subarussa torsenit perissä, en ole asiaan edes viittinyt perehtyä vaikka legacyllä päivittäin rullaan, mutta joo kyllä se talvella aivan helvetin hyvin menee hölöautoksi...joskus jollain lumipätkällä joku muutes kysyi että onko subaruissa lukkoperät kun koko ajan oli kuulemma näyttänyt neljällä pyörällä suttaavan, silloin sanoin että keskitasurissa on lukko, muualla ei, mutta en mä tuosta tiedä...mutta mä käytänkin pipoa ja talvella nastarenkaita ;)
Ei ou Subaruissa torseneita missään kohin tehtaalta lähtiessään. Perinteisiä kitkalukkoja voi olla etu- ja takaperissä malleista riippuen. Joissain forestereissa takana, turbo impuissa sit joko pelkästään takana tai myös eessä ja turbo legacy:issä ainaki takana.
Edittiä heti perään 'kele, ohan siinä uuvessa takapotku Brz mallissa tosiaan torseni taka-akselilla:D
Ja joo kovia pelejä ovat menemään:) Joskus itellä vapari lega oli..
Nii Audi quattroissa (joissa motti pitkittäin) on torseni keskellä ainaki, poikittaismoottorisissa sit taitaa olla haahaa haldexi..
Topikkiin viitaten, ihtee houkuttas kovasti kokeilla seuraavassa maasturissa torseneita eteen ja taakse.
BJ-40/76
22.05.2012, 01:09
Noissahan voimansiirto on toteutettu täysin rattailla, eikä sielä ole mitään luistavia pintoja. Siispä se Torsen tyyppinen "lukko" ei pala, kun ei kuumenekaan sen suuremmin. Niissä se momentinvälityskyky on aina joku kerroin. Esim. 2,5, joka tarkoittaa, että se tasauspyörästö voi välittää pitävämmälle pyörälle sutivan pyörän momentin 2,5 kertaisena. Ongelmiahan tulee sitten, kun sutiva pyörä on ilmassa ja momentti on (noin) 0. Siihenkin tietty auttaa kevyt jarrutus...
Omaan Jeeppiin olen tuon tyyppistä "lukkoa" suunnitellut etuakseliin, kun se olisi jatkuvasti toiminnassa eikä haittaisi kääntymistä kuitenkaan.
Tuossa torseenissa nimenomaan käytetään hyväksi liukukitkaa; pistetään voima kulkemaan välityksen kautta, missä hyötysuhde on huono.
normaalin hammaspyöräparin hyötysuhde on parhaillaan noin 98%
ja huonoimmillaan jotain muuta....
ja kaikki lukkoon jäävä muuttuu lämmöksi....
ei nypi eikä vikuroi, käytössä et edes huomaa muutenkuin parempana etenemisenä ;)
torseni jakaa voimaa pitävämmälle pyörälle.
Mistä noita saa ostaa ja mistä tietää millainen kikkare sopii oman auton etu / takapäähän?
veijon-esso
22.05.2012, 08:11
Mistä noita saa ostaa ja mistä tietää millainen kikkare sopii oman auton etu / takapäähän?
Googleen "detroit truetrac hilux ln170" ja osumaksi tuli esim:
http://www.euro4x4parts.com/parts/pgl1029-2124_differential_limited_slip_assembly.html
Jos ymmärsin oikein tuon kysyjän automallin, niin tuo vois sopiakkin.
Vähän kalliilta toki vaikuttaa, ameikan summitista saa alle 500 taalaa, tossa muutama malli tojotiin:
http://www.summitracing.com/search/Brand/Detroit-Locker/Product-Line/Eaton-Detroit-Truetrac-Differentials/Make/TOYOTA/?Ns=Rank%7cAsc
Kantsii kattoa tarkkaan mitkä perät omassa autossa on että lukko kans sopii ja torseneissa on jostain syystä eri lukko eteen ja taakke, vaikka olis muuten sama perä. Vissiin vähän erilaisilla hammaskulmilla ja momentivälityskyvyllä etu ja takalukot. Eli lautaspyörän koko, vetoakselin rihlojen määrä ja tuo etu/taka vaikuttaa asiaan nyt ainakin. Lisäksi joissain perissä on eroa lukossa lautaspyörän kiinnityksessä, jos välitys on tiuha tai harva. Joku tojo expertti voi vahvistaa koskeeko toitsua tämä?
LN170:ssä on edessä 7.5" perä ja takana 8" niin eipä niihin käy samanlaiset lukot.
veijon-esso
22.05.2012, 09:08
LN170:ssä on edessä 7.5" perä ja takana 8" niin eipä niihin käy samanlaiset lukot.
Eikä varmaan tarviikkaan käydä samanlaiset lukot. Ideana vaan oli kun kysyjä halus torseenit, niin vaikka kaikki muut mitat täsmäis niin etu ja takalukot in sisuskaluiltaan erilaiset. Ettei esim hanki innoissaan 8" etuperän lukkoa siihen ln170 8" takaperään.
Summitilta näyttäis löytyvän just tollaseen 7,5" erillisjousitettuun keulaan torseni, mut takaperästä en oo varma koska tuolta löyty 2 eri 8" takaperää (ja yks 8" etu) ja vuosimallirajat näyttäis menevän ohi tosta ln170 aluksesta.
Mahtaisikohan Satakunnasta löytyä innokkaita asentajia noille lukoille josko sellaiset sattuu saamaan aikaiseksi?
Korvausta vastaan toki, itsellä ei tuossa sorapihalla innosta alkaa paloittelemaan tuota ja ihmettelemään, lienee nopeampi homma sille joka noita jo laitellut, samalla tietää mitä pitää jo hakea ennakkoon valmiiksi ja kannattaa samassa hommassa vaihtaa...
Eli jos oon ihan oikein käsittänyt niin esim. hilux (LN110) missä on palalukot edessä ja kitka
takana, eli edestä lukot päällä niin molemmat renkaat vetää vaan jos on pitoa molemmille
renkaille? Mutta periaatteessahan toi hiluxi (LN110) on neliveto päälläkin vain kaksivetoinen (toinen etu pyörä ja toinen takapyörä?
Eli jos oon ihan oikein käsittänyt niin esim. hilux (LN110) missä on palalukot edessä ja kitka
takana, eli edestä lukot päällä niin molemmat renkaat vetää vaan jos on pitoa molemmille
renkaille? Mutta periaatteessahan toi hiluxi (LN110) on neliveto päälläkin vain kaksivetoinen (toinen etu pyörä ja toinen takapyörä?
Vai napalukot??
Palalukko on semmonen notta se vetää suoralla ja sutiessa molemmilla pyörillä ja kurvissa sisemmällä eli päästää ulommaisen rullaamaan.Ja tämän takia se palalukko sopii huonohkosti eteen kun se saattaa hieman vedellä.
Ja vielä eli kun laitteeseen laitetaan palalukko niin sieltä heitellään se tasauspyörästö aholle eli sitä ei eneää siellä sitten ole.
Siis juurikin napalukot eikä palalukot..
Tuli joku ajatuskatkos tota edellistä kirjoittaessa
Mielenkiintoinen kytkettävä lukko, EGerodisc (http://www.youtube.com/watch?v=FpiFq63N0Ac&feature=relmfu)
Mielenkiintoinen kytkettävä lukko, EGerodisc (http://www.youtube.com/watch?v=FpiFq63N0Ac&feature=relmfu)
Joo.Ei näköjään ole muihin kuin grand cherokeehen tarjolla ko.settiä, jos oikein tulkitisn. Tolla ei varmaan mene akseleita ihan niin helposti kuin "kovilla" lukoilla.
Mielenkiintoinen kytkettävä lukko, EGerodisc (http://www.youtube.com/watch?v=FpiFq63N0Ac&feature=relmfu)
Kitkalukon ja kytkettävän palalukon huonot ominaisuudet samassa paketissa....?
Topi1982
08.06.2012, 21:26
Ei lukkoja tarvita ( jos ei oo pelkoa varkaista)!
On vain oltava havannointia maastoon (ja paljon tyontajia, jos ei vinssiakaan).
On tunnettava autonsa ominaisuudet ( ne kun tuntee, niin hommaa lukot).
Samasta paikasta voi ajaa lukottomalla ja umpilukollisella (unikuva).
Joskus lukoton menee paremmin kuin lukollinen ( yleensa harhaluulo ).
Ihan ite opetellut ja katellu muidenkin koetuksia.
PS. Esim. Suzukien oon nahny pomppivan ilman lukkoja aivan ihmeellisista paikoista, mutta ne on ajellu yleensa ihan omia ajolinjojaan (kapeus).
Mutta perse ojassa ja vain toinen etupyora pyorimassa nayttavat tosi avuttomilta ilman lukkoja.
Kitkalukon ja kytkettävän palalukon huonot ominaisuudet samassa paketissa....?
No ei ole.
Tuohan ei ole kytkettävä lukko, vaan auto itse sitä ohjailee tarpeen mukaan 0-100% lukitukseen. Tavallisen kitkalukon huonot ominaisuudet puuttuu silleen, että tuo ei luista (tai ainakaan mä en ole saanut luistamaan) silloin kun ei pidä luistaa. Huono puoli on se, että tuo kun toimii hydraulipaineella ja hydraulipumppu on samassa paketissa, niin tarvitsee hiukan pyörimistä ennenkuin voi lukittua. Paikallaan lähtiessä sitä ei voi siis lukita valmiiksi. Noita ei varmaan voi jälkiasennuksena oikein helposti mihinkään laittaa, mutta 2005-2010 Grand Cherokeessa ja Commanderissa, Quadra-drive II nelivedolla varustetuissa, se on vakiona kaikissa kolmessa tasauspyörästössä. Ihan uusissa ei ainakaan etuakselilla ole enää ja vanhemmissa taas taisi olla viskot. Omat kokemukset noista lukoista pelkästään hyvät! Tuo Commanderini ei kyllä ole missään offikäytössä ollut, mutta lumessa, sorakasoissa ja pehmeissä paikoissa on lukot toimineet erinomaisesti ja ei tartte luistoneston pyöriä jarrutella...
Huono puoli on se, että tuo kun toimii hydraulipaineella ja hydraulipumppu on samassa paketissa, niin tarvitsee hiukan pyörimistä ennenkuin voi lukittua.
Siinähän se tulikin koko setti mitä edellä ajoin takaa.
BJ-40/76
09.06.2012, 01:13
Kitkalukon ja kytkettävän palalukon huonot ominaisuudet samassa paketissa....?
No, ehkä hc offiin puuttu ominaisuuksia, mutta normi safarille voi olla tosi hyvä?
Kun toyotan alkuperäisiä 100% lukkoja hajoaa eräillä jopa pihalla talvella liikeelle lähdössä, niin tuo olisi se hyvä vaihtoehto, ei saa kytkettyä osittain, mistä tulee hammasmurskaa.
Nytkin pihassa 3 kpl hydraulisesti pakalla lukittavia tasauspyörästöjä, toki hydrauli paine valmiina odottamassa lukitusta, kun kone käy.
Ja kokemukseni mukaan lukko kestää vetää päälle, kun tarve suurin!
Ja tuo topiikin lukko lukittuu kun a) lukko sähköisesti kytketty päälle b) vetoakseleissa pyörimisnopeusero, se että paljonko se on esim 10 kN voima erolla kierroksina, en tiedä.
Mutta tuo lukko kirii sitä lujenpaan kiinni, mitä enemmän pyörimisnopeusero on.
Ja normi kitkalukko heittää hanskat tiskiin, kun lipsuu liikaa, siis kaivaa renkaan kenttään.
Mutta tuo viive on tosi offissa ongelma, kun mennään muutama metri minuutissa, niin tuo lukko ei pidä!
Mutta normi hapetuksessa toimii varmaan tosi hyvin, pitää vaan sisäistää että toinen pyörä pyörii sutia esim. 10-30 kierrosta minuutissa?
Tuosta vähän näkee, kuinka paljon pitää tyhjää pyöriä, että onnistuu lukitus tuolla EGerodiscillä. Taaksepäin näköjään pikkuisen enemmän... Lukitus näyttäisi pysyvän sitten kuitenkin ainakin osittain päällä, kun on tapahtunut ja jatketaan suoraan menemistä. Tuota kyllä tukee omat kokemukset lumihankeen jumittumisesta.
http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY
BJ-40/76
09.06.2012, 20:26
Tuosta vähän näkee, kuinka paljon pitää tyhjää pyöriä, että onnistuu lukitus tuolla EGerodiscillä. Taaksepäin näköjään pikkuisen enemmän... Lukitus näyttäisi pysyvän sitten kuitenkin ainakin osittain päällä, kun on tapahtunut ja jatketaan suoraan menemistä. Tuota kyllä tukee omat kokemukset lumihankeen jumittumisesta.
http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY
Näytti liian hyvältä ollakseen totta? siis tuossa on nimenomaan tuommoinen
vetoakselin/Tasauspyörästön välinen Öljypumppu, joka tekee hydraulipaineen pakan lukittamiseen?
Siihen riittää kun toinen pyörä pyörähtää sutia 1/2? kierrosta, siis pumppu pyörähtää 1/4 osaa kierroksesta (tuolla 1/2 kierroksella).
Tuossa kun katsoi, niin auto ristiriipunnassa, käytännössä paino tasaisella olevan takarenkaan ja 45 asteen nousussa olevan etusen varassa, ja auto pysyy paikallaan noiden lukkojen ansiosta.-> siis lukko pysyy kiinni sekuntti kaupalla ilman öljypumpun pyörimistä.
Sitä en tiedä miten tuo päälläpysyminen on saatu aikaan, mutta siitä olen jokseenkin varma, että ilman paineakkua tms. ei onnistu. (toki paineakku voidaan korvata lautasjouselle tms.)
Ja tuo lukon hydrauliikka pumppu toimii aivan samalla tavalla riippumatta etenemissuunnasta, sähköohjauksessa toki voi olla eroja.
Olisikohan mainosmiesten video? esim. tuossa 1:18 kohdalla ilkeämielinen väittäis että ilmassa oleva etupyörä olisi heittäytynyt pyörimättömäksi....
ja jos toimii myös vanhempana (20v/500 000km) edes suuruusluokkaa 2-4 sekunttia/parin sutimiskierroksen jälkeen, niin tosi hyvä keksintö, hakkaa kitkalukot mennen tullen normaalissa huonon tien ajossa, ja samaten kevyessä offroadissa, edellyttäen että kuski voi valita täysin lukottoman ja lukollisen toiminnon kytkimestä.
(minun -80 luvun valkovenäläisessä tasauspyörästön lukko samanlaisella periaatteella, mutta hydraulipaine ohjaustehostajan pumpulta, ja ohjaus mekaanisesti, saksan seisojassa tietokone hoitaa tuon lukkopaineen ohjauksesta suuruusluokkaa sekunnin viiveellä, ja sekin on joskus liikaa aikaa-> haluttaisi manuaalikytkimet, ainakin avuksi:o)
Näytti liian hyvältä ollakseen totta? siis tuossa on nimenomaan tuommoinen
vetoakselin/Tasauspyörästön välinen Öljypumppu, joka tekee hydraulipaineen pakan lukittamiseen?
Siihen riittää kun toinen pyörä pyörähtää sutia 1/2? kierrosta, siis pumppu pyörähtää 1/4 osaa kierroksesta (tuolla 1/2 kierroksella).
Tuossa kun katsoi, niin auto ristiriipunnassa, käytännössä paino tasaisella olevan takarenkaan ja 45 asteen nousussa olevan etusen varassa, ja auto pysyy paikallaan noiden lukkojen ansiosta.-> siis lukko pysyy kiinni sekuntti kaupalla ilman öljypumpun pyörimistä.
Sitä en tiedä miten tuo päälläpysyminen on saatu aikaan, mutta siitä olen jokseenkin varma, että ilman paineakkua tms. ei onnistu. (toki paineakku voidaan korvata lautasjouselle tms.)
Ja tuo lukon hydrauliikka pumppu toimii aivan samalla tavalla riippumatta etenemissuunnasta, sähköohjauksessa toki voi olla eroja.
Olisikohan mainosmiesten video? esim. tuossa 1:18 kohdalla ilkeämielinen väittäis että ilmassa oleva etupyörä olisi heittäytynyt pyörimättömäksi....
ja jos toimii myös vanhempana (20v/500 000km) edes suuruusluokkaa 2-4 sekunttia/parin sutimiskierroksen jälkeen, niin tosi hyvä keksintö, hakkaa kitkalukot mennen tullen normaalissa huonon tien ajossa, ja samaten kevyessä offroadissa, edellyttäen että kuski voi valita täysin lukottoman ja lukollisen toiminnon kytkimestä.
(minun -80 luvun valkovenäläisessä tasauspyörästön lukko samanlaisella periaatteella, mutta hydraulipaine ohjaustehostajan pumpulta, ja ohjaus mekaanisesti, saksan seisojassa tietokone hoitaa tuon lukkopaineen ohjauksesta suuruusluokkaa sekunnin viiveellä, ja sekin on joskus liikaa aikaa-> haluttaisi manuaalikytkimet, ainakin avuksi:o)
Katsoitko tuon aiemmin tällä sivulla olleen videon ko. lukon toiminnasta ja rakenteesta? Siinähän näkyy se sähköohjattu venttiili. Eikö silloin venttiilin sulkemalla voi jättää paineen kitkalevyille, ilman paineakkuakin? Nimittäin sellaista siinä ei ole.
Eikös tuo pumppu ala tuottaa painetta ihan heti, kun se kuitenkin on koko systeemi öljyn pinnan alapuolella ts. ei ilmaa mukana ja kun neste on kokoonpuristamotonta, niin eihän siinä paljon kierroksia tarvita.
Sitä en tiedä, miten sitten toimii enää puoli miljoonaa ajettuna, mutta ainakin vielä ihan hyvin ja nyt 114000 mittarissa. Toki arvaukseni mukaan tuo auto on aika kevyessä ajossa ollut ennen minuakin ja itselläkin toinen auto maastoon, joten eipä tuo niin kovilla ole. Toisaalta mikäpä tuon niin kuluttaisi, jos vaan oikeat öljyt sisällä aina? Ja tietty kunhan sähkövikoja ei tule. Ainakin hydraulipumpun käyntiaika on aika minimaalinen verrattuna vaikka moottorin öljypumppuun ja kun levyjen luistokin on hallittua ja sekin aika melkoisen pieni, niin eipä nekään mahda kulua, kuten tavallisessa kitkalukossa.
Mielenkiintoinen kytkettävä lukko, EGerodisc (http://www.youtube.com/watch?v=FpiFq63N0Ac&feature=relmfu)
Tuo kaipaa ainoastaan ulkoa tulevaan hydrauliikan paineella toimivan pakko-ohjauksen,eli kabiiniin napit mistä ohjataan vaikka ohjaustehostimelta otettu paine pakkaan.
Eli käytössä olis automaattilukot/tarvittaessa 100% pakkalukko tuon ulkopuolisen ohjauksen kautta.
BJ-40/76
09.06.2012, 22:28
Katsoitko tuon aiemmin tällä sivulla olleen videon ko. lukon toiminnasta ja rakenteesta? Siinähän näkyy se sähköohjattu venttiili. Eikö silloin venttiilin sulkemalla voi jättää paineen kitkalevyille, ilman paineakkuakin? Nimittäin sellaista siinä ei ole.
Eikös tuo pumppu ala tuottaa painetta ihan heti, kun se kuitenkin on koko systeemi öljyn pinnan alapuolella ts. ei ilmaa mukana ja kun neste on kokoonpuristamotonta, niin eihän siinä paljon kierroksia tarvita.
Sitä en tiedä, miten sitten toimii enää puoli miljoonaa ajettuna, mutta ainakin vielä ihan hyvin ja nyt 114000 mittarissa. Toki arvaukseni mukaan tuo auto on aika kevyessä ajossa ollut ennen minuakin ja itselläkin toinen auto maastoon, joten eipä tuo niin kovilla ole. Toisaalta mikäpä tuon niin kuluttaisi, jos vaan oikeat öljyt sisällä aina? Ja tietty kunhan sähkövikoja ei tule. Ainakin hydraulipumpun käyntiaika on aika minimaalinen verrattuna vaikka moottorin öljypumppuun ja kun levyjen luistokin on hallittua ja sekin aika melkoisen pieni, niin eipä nekään mahda kulua, kuten tavallisessa kitkalukossa.
Katselin tuon räjäytyskuva videon muutaman kerran, ja mielestäni siinä kävi ilmi, että tuo hydrauliikka paine siirtyy pyörivästä pumpun rungosta paikallaan olevaan venttiiliin. -> potentiaalinen vuotokohta.
Juuri tuo, mitä itsekkin totesit, että peräöljy ei puristu kokokoon, aiheutta sen että huomattavan pieni vuoto jossain saa paineen romahtamaan-> lukko lähtee aukeamaan-> öljypumppu alkaa pyörimään-> tekee painetta->lukitsee pakan.
MUTTA, kuten tuossa aiemmin epäilin, niin onko todella noin hyvä, että kun kerran rengas pyörähtää 1/2 kierrosta tyhjää (siis pumppu 1/4 kierrosta), niin nappaa lukon kiinni "kymmeniksi?" sekunneiksi? ja varsinkin kun tuo ristiriipunta tilanne edellyttää voimaa lukon kiinnipitämiseksi. (etupyörä noin 45 asteen nousukulmalla)
Ja Kuten sanoit, niin toimii lumihangessa etenemisessä tosi hyvin, on varmaan tosi, en epäile yhtään.
Kun kaikilla pyörillä suurin piirtein sama momentinvälityskyky -> sama pyörimisnopeus -> ja kun pyörimisnopeus ero kasvaa vaikka puoli kierrosta sekunnissa, niin tuo lukitus toimii maksimi voimallaan.
SIIS minä epäilen sitä, että tuo lukko ei jaksa pitää lukkoa kiinni, jos tulee videossa aikana 1:18 oleva ristiriipuntalilanne, mutta jos roikkuva rengas pyörii kierroksen parissa sekunnissa, niin riittää yli 95% 4wd autoilijoille.
Ja vaikka pyörisi nopeampaa, niin parempi kuin kitkalukko. (kitkalukon välittämä momentti pienenee, kun toinen ratas ei pyöri ollenkaan, ja toinen kaivaa poteroa itselleen...)
Vai olenko vain minä aina joutunut niiden huonojen, vuotavien järjestelmien pariin?
Mielenkiintoiset joustot tuossa videossa, en yhtään ihmettele alustasarjojen asennusintoa.
Tuo kaipaa ainoastaan ulkoa tulevaan hydrauliikan paineella toimivan pakko-ohjauksen,eli kabiiniin napit mistä ohjataan vaikka ohjaustehostimelta otettu paine pakkaan.
Eli käytössä olis automaattilukot/tarvittaessa 100% pakkalukko tuon ulkopuolisen ohjauksen kautta.
Nyt aletaan olla optimaalisen lukon juurilla...
Siihen kun saadaan oikeesti lähelle 100% lukitus niin aamen!
Kuka tekee? :D :D
Nyt aletaan olla optimaalisen lukon juurilla...
Siihen kun saadaan oikeesti lähelle 100% lukitus niin aamen!
Kuka tekee? :D :D
Eikös Saab ole jo tuonkin tehnyt. 9-3 turbo äksässä on hydraulinen levylukko takaperässä, joten ei tämä kovin uusi keksintö ole ;)
Eikös Saab ole jo tuonkin tehnyt. 9-3 turbo äksässä on hydraulinen levylukko takaperässä, joten ei tämä kovin uusi keksintö ole ;)
Onhan niitä monessakin paikkaa mutta miten ne saahaan maastureihin soppelihintaan ja semmoset jotka oikeasti pitää...?
Tuosta vähän näkee, kuinka paljon pitää tyhjää pyöriä, että onnistuu lukitus tuolla EGerodiscillä. Taaksepäin näköjään pikkuisen enemmän... Lukitus näyttäisi pysyvän sitten kuitenkin ainakin osittain päällä, kun on tapahtunut ja jatketaan suoraan menemistä. Tuota kyllä tukee omat kokemukset lumihankeen jumittumisesta.
http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY
Ei ollenkaan huono esitys!! Taatusti satakertaa parempi kuin mikään jarruihin perustuva luistonesto.
Ite tuossa yksi yö funtsin tuota pakkoohjausta ja tulin siihen tulokseen että koska tuo vuotaa aina vähäsen niin ulkoa tuleva paine johtaa loppujen lopuksi siihen että perä on jossain vaiheessa täysi öljyä.
Eli pieni sähköpumppu sinne akselille joka käyttää sitä omaa perä ölppää ja tarvittaessa paineakku.
Onhan niitä monessakin paikkaa mutta miten ne saahaan maastureihin soppelihintaan ja semmoset jotka oikeasti pitää...?
Mihis ne kokeilut perustui missä oli johonkin kitkalukkoon pistetty joku ulkoinen ohjaus???
Muistelisin palstalla nähneeni jossakin juttua aiheesta joskus satavuotta sitten.
wj jeepeissähän ainaski on juuri tota "gerotor" tyylistä lukkoa, aika 99% se on ainakin vakiopyörillä mitä porukoitten autolla on tullut koitettua.
http://www.jeepforum.com/forum/f310/someone-school-me-wjs-1128322/#post10453375
BJ-40/76
10.06.2012, 14:53
Mihis ne kokeilut perustui missä oli johonkin kitkalukkoon pistetty joku ulkoinen ohjaus???
Muistelisin palstalla nähneeni jossakin juttua aiheesta joskus satavuotta sitten.
henkilö/farkku Mersussa on jo 80 luvulla kitkalukko, minkä tiukkuutta lisätään hydrauliikkapaineella, olikohan tuon nimi adsl?
Yleensä hydraulisesti säädetyn peränkorkeuden säädön yhteydessä.
Ja Lukkoa ohjataan sähköisesti, äly saa abs:n antureilta singaalin.
-> rutasee ensin tyhjää ja sitten ottaa kiinni, toki suora sähköohjaus on helppo tehdä, jos haluaa manuaalisena käyttää.
Ja en tiedä kuinka lujasti pitää, ei ole vielä havaintoa, että molemmat eivät olisi vetäneet sutia tarvittaessa, vaikka toinen puoli on ollut jäällä, ja toinen puoli kuivalla asfaltilla.
Ja traktoreista: -80 luvun Belarus 820 on myös hydraulilukko, toimii ohjaustehostimen paineella, ja
pitää tyhjäkäynnillä niin lujasti, että asfalttiin jää mustat jäljet.
ja 3 portainen toiminta; auki, lukkopäällä kun eturenkaat suorassa, ja aina lukko kiinni.
Onko kukaan ajanut H1 Hummerilla talvella, tai yleensäkään? Miten käyttäytyy? Siinähän on sekä edessä, että takana Zexel-Torsenit. Mua on alkanut kiehtoa torsenien asentaminen Dodgeen, mutta toistaiseksi ei tunnu onnistuvan, taakse ei saa D70:een ollenkaan, ja eteen saa jos vaihtaa sisemmät vetarit 35 rihlaisiin.
Thank you for the interest in Eaton differentials. We do offer locking differentials for several Toyota axles. Since you are abroad, I will need you to identify your axles so I can provide part numbers. As far as purchasing goes, we have distributors in the U.S. that can export to you.
Let me know what you find,
Mitähän tietoa noista akseleista pitää laittaa että osaavat lähettää oikeanlaiset lukot?
Vai uskaltaako tilata ollenkaan jos saa sopimattomat?
Aika pitkässä liemessä taitaa olla noi truetrakkerit.
Mistä porukat on palalukkoja hommailleet?
Kaiseria saa taakse tuon mallin hiluksiin, hinta vaan 850 euroa.
Hyviä vinkkejä ja halpoja paikkoja jos joku viitsii paljastaa:D
http://korjaushuolto.com/kauppa/4x4tarvikkeet-tasauspyoraston-lukot-automaattilukko-toyota-land-cruiserhilux-p-657.html
Tommonen ois aika edullinen.. :) Palvelukin pelaa hyvin kyseisessä liikkeessä.
Tuossa omassa vaan kitkalukollinen perä ja siihen tuo ei sovi josko mainostekstiin on luottaminen.
Myöskin ARB.n lukot josko edukkaasti saa olen ottanut harkintaan, ne ainakin pelittää ja talviajossa ei tule noita sivuvinkauksia niin herkästi:D
Soita tonne linkin paikaan ja kysy päivän tarjous arbista.. saattaa olla positiivinen yllätys. :)
Infernaalinen
15.08.2012, 15:01
Korjaushuoltoa Ähtärissä suositellaan täältäkin. Loistavaa palvelua ja hinnatkin kohillaan!