View Full Version : Hj61 aurauskulmat
helmapelti
15.05.2012, 12:54
Moro, millaisilla aurauskulmilla olette saaneet hj:n kulkeen vakaimmin?
Vaihdoin raidetangonpään ja aurausta tuli vähän lisää mutta maantiellä 33x12,5 at vaatii kokoajan paimentamista. Teissä on tosin uriakin ja soratiellä menee paremmin, onko tuo vaeltelu ominaisuus vai vika.
Ohjauksessa ei ole väljää joten kyllä tuolla pärjää, olis mukava kuitenkin säätää jos siitä olisi apua.
No aloita vaikka säätämällä ne auraukset pois sieltä... Eli nollaan.
BJ-40/76
15.05.2012, 15:00
Jos kuitenkin jättäs aurausta pikkusen, esim 4mm, niin kulkee vakaammin, ja erityisesti jarrutuksessa vakaampi.
Ja minä olen mitannut aurauksen seuraavasti: auton rullatessa eteenpäin tasaisella pinnalla, pysäytetään käsijarrulla, ja renkaiden pintaan, akselin takapuolelle merkitään mittauskohta, josta otetaan mitta.
Sitten autolla ajetaan eteenpäin 1/2 renkaan kierrosta, ja pysäytetään käsijarrulla, ja mitataan auraus. (siis pitää olla 4mm vähemmän kuin takana)
Onko olkatapin takakallistus oikea?
(Jos haluat hj:sta OIKEIN HUONON ajaa, niin korota pitkillä, lenuavilla riipuilla, huonoilla puslilla ja aurausta reilusti harituksen puolelle....:eek:)
t.haapala
15.05.2012, 15:51
Itel on ihan piirunverran aurauksel.
Mut vaikuttaa se tien pinta ihan pirusti. Jos on oikeen uranen asfalttitie ni
vetelee vaan niin pal v*tusti (koitan yleensä ajella kaistan keskiviivan tai reunaviivan
vieres ni on paljon mukavampi mennä ku ei koko aika tarvi vatkata rattii)
Sit taas jos on hyväpintanen tie ni ei tartte pitää ees ratist kii, menee niinku kiskoilla
helmapelti
15.05.2012, 20:12
Tuo olkatapin kallistus taisi tosiaan muuttua kun taoin jouset reilusti käyremmiks ja vielä käänsin ne toisinpäin.
silloin mallailin ihan silmämääräisesti sen asennon, paljonkos sitä kallistusta olis hyvä olla?
Olkalaakereissa on ainoat välykset ja nekin pitäis uusia, samalla vois turata kallistukset kohdilleen.
Mielestäni pienen aurauksen ei pitäisi haitata kun se ottaa välyksiä pois ohjauksesta.
Ei tuo vielä mahdoton ole ajaa mutta hereillä on oltava kokoajan
No jos tuo ongelma tuli sen raidetangonpään vaihon yhteydessä eikä siulla ole hajuakaan paljon siellä on mitäkin niin säädä auraus aluksi joko siihen nollaan tai ihan hitusen aurausta.
Ihte tein soan talvella ja kasasin auton hysteeri osilla. Caster kulman säädin 5 astetta ja aurauksen laitoin aluksi nollaan ja testi ajon jälkeen se siihen jäi ja on siinä edelleen. Ei vetele mihinkään suuntaan ja ihan V%"#¤n hyvä ajaa muutoinkin entiseen verrattuna.
helmapelti
16.05.2012, 20:08
No jos tuo ongelma tuli sen raidetangonpään vaihon yhteydessä eikä siulla ole hajuakaan paljon siellä on mitäkin niin säädä auraus aluksi joko siihen nollaan tai ihan hitusen aurausta.
No kilometrejä alkoi tuleen vasta tuon leimauksen jälkeen jossa tangonpää tuli vaihdettua.
Siksi kyselenkin millä "säädöillä" parhaiten pelaa. Tarvii koittaa mitata tuota casterkulmaa mutta ei sen mitenkään radikaalisti olisi pitänyt muuttua, toisaalta se selittäisi levottomuuden.
Vielä kilometrejä on niin vähän takana ettei osaa sanoa onko ohjaus nyt oikeasti erityisen huono, primerakin veteli mutta oli paljon vaivattomampi paimentaa tiellä.
Muistaakseni hj vakio pikkurenkailla vakiokorkeudella kulki ihan suoraan vetelemättä.
helmapelti
16.05.2012, 20:11
Ihte tein soan talvella ja kasasin auton hysteeri osilla. Caster kulman säädin 5 astetta ja aurauksen laitoin aluksi nollaan ja testi ajon jälkeen se siihen jäi ja on siinä edelleen. Ei vetele mihinkään suuntaan ja ihan V%"#¤n hyvä ajaa muutoinkin entiseen verrattuna.
Hurjan korkea hj, jos tuo menee suoraan niin sitten täytyy säätää omaani. Kiitos mittatiedoista.
Hurjan korkea hj, jos tuo menee suoraan niin sitten täytyy säätää omaani. Kiitos mittatiedoista.
Kyllä tuohon hirvitorniin sivutuuli ottaa :) ,mut muutoin ei kyllä vetele mihinkään. Vaihdoin toki kaikki riiput ja puslatkin, mutta ajettavuudesta tuli loistava. Alusta on nuilla vanhoilla jousilla mukavan pehmee. Purin kaikki jouset talvella ja lämmitin kevyesti ja hakkasin ruosteet pois ja vaseliinin kanssa kasaan. Ennemmin lähen pihasta hj:llä kun tolla v70 kartano volvolla :cool: kun hj:ssä on hifi laiteistokin kohillaan Peltor sporttac+nokia mp3:D
helmapelti
18.05.2012, 21:04
Nyt kun tohon hj:hin on tottunut niin saa emännän v70 olla pihassa, hj on mukavampi kaupungissa ja maantiellä.
Ohjaukseen perehdyttyäni ei siinä ehkä mitään vikaa olekaan, pitää vain hyväksyä että se urissa vetelee ja menosuunta pysyy suunnilleen oikeana. Turha sitä on yrittää millintarkasti ohjata, henkilöauto leveillä matalilla renkailla vaan oli niin pirun tarkka ohjata. Kyllä tolla pärjää mutta kannattaa ne kulmat vielä tarkistaa.
Ja renkaat vaikuttaa myös paljon. Eli aiemmilla A/T generaaleilla bertta oisi käyny joka pysäkillä missä tiekarhukin on käynnää mutta nykyiset M/T nokialaiset menee mielummin tietä myöten...
Ja renkaat vaikuttaa myös paljon. Eli aiemmilla A/T generaaleilla bertta oisi käyny joka pysäkillä missä tiekarhukin on käynnää mutta nykyiset M/T nokialaiset menee mielummin tietä myöten...
on muuten mukavimmat tie renkaat noi nokian mt verrattuna moniin muihin renkaisiin. ei paljoo vete urista. ainoo haittapuoli melu. ainakin hdjssä kuuluu häiritsevästi :D toki melusammassa autossa ei kuule ulinaa...
on muuten mukavimmat tie renkaat noi nokian mt verrattuna moniin muihin renkaisiin. ei paljoo vete urista. ainoo haittapuoli melu. ainakin hdjssä kuuluu häiritsevästi :D toki melusammassa autossa ei kuule ulinaa...
Bertassa ei kuule mitään muuta kuin renkaiden jollotuksen...
Sori ot.
helmapelti
20.05.2012, 16:24
Ei noi bfg at:t huonoimmat ole, rengaspaineet kans varmaan vaikuttaa. Nyt painetta edessä 2,2 ja takana 2bar.
Ei noi bfg at:t huonoimmat ole, rengaspaineet kans varmaan vaikuttaa. Nyt painetta edessä 2,2 ja takana 2bar.
Samat renkaat itsellä alla kokoa 33x12,5R15. Painetta tosin 1,6-1,8 bar HJ:n alla. Lisää painetta en ole kaivannut.
Yllättävän hyvä on ajaa SOAn tekemisen jälkeen, vaikka kaikki jousitukseen liittyvä on ollut irti ja kasattu mittanauhan avulla. Oikealle kampeaa koko ajan hieman, muttei häiritsevästi. Aurausta laitettiin pari milliä muistaakseni.
Nyt ajelen tuolla Mersulla ja ei kyllä mene yhtä vakaasti uraisilla teillä.
helmapelti
22.08.2012, 15:04
Nyt selvisi syy miksi ohjauksesta tuli levoton aurauskulman muuttuessa. Aurausta tuli n 3mm renkaiden ulkopinnoista mitattuna.
Olkalaakerit oli karmeilla urilla eikä rullat sopinut uriin molemmilla puolilla kun auraus muuttui, siksi ne vuorotellen loksahteli koloihinsa vetäen ohjausta puolellensa.
Uudet laakerit ja menee suoraan.
Auraus saa jäädä ja katson uudestaan kun vaihdan toisen raidetangonpään.