View Full Version : Moottorin öljykierron huuhtelu lisäaineilla
Porvoon Hilma
05.05.2012, 18:10
Onko tuollaisesta öljykierron huuhtelusta jollain kaupallisella lisäaineella öljynvaihdon yhteydessä mitään hyötyä vai onko peräti haittaa ?:confused:
Ei oo kokemusta noista, mutta polttoöljyllä teen itse tarvittavan pesun. Näit pesuja teen mikäli on öljyt ja nesteet sekasin menneet. Tai sit siin tapauksessa, jossa on ajettu pitkään samoilla öljyillä ja paksua ulos ottaessa.
En kuitenkaan ihan puhtaalla pö:llä, vaan lisännyt puhdasta öljyä litran puolitoista ja eikä oo kilahtaneet jälest päin pesun takia.
Kaupalisethan taitaa olla pö:tä enimmäkseen, mihin sekoitetaan muitakin aineita siis.
täälläkin käytetään tiisseliä tuohon. ennen öljyjen poistoa sekaan vaan ja käyttää jonkun aikaa.
En lähtis näitä "ihmeaineita" moottoriin laittamaan, niiden sisällöstä ei ole tarkkaa tietoa. Pääosa on varmaan sinänsä vaarattomia mutta mistä noista tietää. Toisaalta nykyöljyt on hyvin peseviä, eli onko oikeastaan edes tarvetta millekään huuhtelulle.
Liekö tornihuhuja mutta joskus olen kuullut väitettävän että mineraaliöljyjen sekaan kun nakkaa vaikka forten huuhteluaineen niin saattaa irrota yllättävästi paskaa ja mennä öljykanavia tukkoon/ jonkun asteista moottorivauriota ilmetä. Ehkä jos haluaa tuollaisella huuhdella olisi syytä käyttää ainakin synteettisiä hyvin peseviä öljyjä?!
Porvoon Hilma
06.05.2012, 10:41
Liekö tornihuhuja mutta joskus olen kuullut väitettävän että mineraaliöljyjen sekaan kun nakkaa vaikka forten huuhteluaineen niin saattaa irrota yllättävästi paskaa ja mennä öljykanavia tukkoon/ jonkun asteista moottorivauriota ilmetä. Ehkä jos haluaa tuollaisella huuhdella olisi syytä käyttää ainakin synteettisiä hyvin peseviä öljyjä?!
Lueskelin itsekin asiasta lisää ja näytöstäisi olevan sellainen riski, että huuhtelusta irronnut möhnä kertyy öljypohjaan ja tukkii öljynpumpun putken.
Liekö oikeasti muuta hyvää keinoa kuin vaihtaa vaan öljyt oikeita aikoina ja käyttää kunnon suodatinta.
Tuohon öljy+löpö -menetelmään voisin uskoakin, mutta miten siinä estetään öjypumpun tukkeutuminen ?:confused:
Tuohon öljy+löpö -menetelmään voisin uskoakin, mutta miten siinä estetään öjypumpun tukkeutuminen ?:confused:
Löpö liuottaa öljymömmön melko tehokkaasti. Jos moottori on ollut käytössä lähivuosina, niin öljypohjassa, venttiilikopassa yms paikoissa oleva mömmö on kuitenkin melko pehmeätä. Lähinnä puolijuoksevaa vaseliiniä. Ei se kovin helposti tuki paikkoja, varsikin kun sitä laimennetaan pölöllä.
20 vuotta seisseet latolöydöt ovat sitten asia erikseen. Niiden moottoreissa voi vaikka joku asua.:)
BJ-40/76
06.05.2012, 18:20
Ja sitten se suodattimen vaihto:
Kun pesettä konetta, millä tavalla tahansa, niin suodatin jytkahtää
tukkoon yllättävän helposti, ja sitähän ei huomaa mistään, kun ylipaineventtiilistä vuotaa myös kuumana. (kylmäkäynnistyksessä talvella
kiertää samaten suodatin elementin ohi)
Jo huonojen minaariöljyjen vaihto kunnollisiin peseviin synteettisiin saa niin paljon paskaa liikenteeseen, että itse olen vaihtanut suodattimen ensimmäisen kerran noin 500 km ajon jälkeen ja sitten n.2500 km kohdalla.
(Siis silloin kun olen ostanut auton, missä mahdollisesti käytetty huonoja öljyjä)
Halpa henkivakuutus moottorille:rolleyes:
Tuossa minun HDJ-80 on muuten erikoinen toteutus tuolle öljynsuodatukselle:
Suodatin patruunassa on 2 erillään toimivaa suodatinta: Normaali suodatin päävirralle, ja hieno suodatin, jonka suodattama öljy pääsee muistaakseni suoraan öljypohjaa.
Eli päävirta ja sivuvirta suodattimet.
Se on kyllä aivan totta, että sisäpesun yhteydessä tuo suodattimen vaihto on tärkeätä.
Porvoon Hilma
06.05.2012, 19:21
Ja sitten se suodattimen vaihto:
Kun pesettä konetta, millä tavalla tahansa, niin suodatin jytkahtää
tukkoon yllättävän helposti, ja sitähän ei huomaa mistään, kun ylipaineventtiilistä vuotaa myös kuumana. (kylmäkäynnistyksessä talvella
kiertää samaten suodatin elementin ohi)
Jo huonojen minaariöljyjen vaihto kunnollisiin peseviin synteettisiin saa niin paljon paskaa liikenteeseen, että itse olen vaihtanut suodattimen ensimmäisen kerran noin 500 km ajon jälkeen ja sitten n.2500 km kohdalla.
(Siis silloin kun olen ostanut auton, missä mahdollisesti käytetty huonoja öljyjä)
Halpa henkivakuutus moottorille:rolleyes:
Tuossa minun HDJ-80 on muuten erikoinen toteutus tuolle öljynsuodatukselle:
Suodatin patruunassa on 2 erillään toimivaa suodatinta: Normaali suodatin päävirralle, ja hieno suodatin, jonka suodattama öljy pääsee muistaakseni suoraan öljypohjaa.
Mulla on just tollanen tapaus, ollut aiemmalla omistajalla, joka vaihtanut öljyt melko äsken ja tätä ennen auto ollut jonkun aikaa liikkumatta.
Tavoitteena olisi saada moottori hyvään kuntoon, tai ainakin sellaiseen, että se ei huonone huollon puutteeseen.
Vaikka öljynvaihdosta on alle 1500 km, vaihdan sekä filsun että öölit, jotta saan mahdolliset mömmötöhnät pois. En ala pesemään ihan hyvin toimivaa konetta mitenkään muuten. Kiitokset :D:)
Kokeilin syksyllä Jeeppiin Valvolinen Motor Flushia, sitä kuluttaja versiota. Kävin tutulta pajalta hakemassa, tai olla 7e satsi ja korjaajan ohjeiden mukaan homman tein, eli lämmin kone, tökötit sisään sitte se 2 min max 1000rmp, eli vähä isompi kun tyhjäkäynti. Ilmeisesti jotain huuhtoi pois, kun ärsyttävä naputus venttiileistä väheni. Ei toki kokonaan loppunut, sehän taitaa olla jeepin kutoskoneessa tehdasasetus.
Tossa pari vko sitte tein emännän Mazdalle saman homman, loppui siitäkin naputus. Korjaaja kertoi että aikaisemmin merkkiliikkeessä töissä ollessa joutui moneen, nimenomaan Mazdaan tekemään huuhtelun ja se auttoi. Ilmeisesti joissain koneissa on apua ja joissain ei sitten mitää hyötyä. Ainakaan tuo 7e ei kovinkaan iso hinta ollut.
- Voisin kyllä kuvitella että pidempään seisonut motti ei tosta käsittelystä hyödy.
Porvoon Hilma
08.05.2012, 19:34
Mikähän siinä on, että tuollaisen suolihuuhtelun jäljiltä juuri nakutus pienenee ? Onko moottoriguruja paikalla ?:confused:
mikkocap
08.05.2012, 20:26
guruista en tiedä mutta esim. hieman vanhemmissa (90-luvun) japseissa eli esim. accord, galant joissa on hydraaliset venttiilinnostimet tapahtuu vissiin sellaista että ne karstottuu ja alkaa vuotamaan jossain elämänvaiheessa. ne saavat uutta potkua kun laittaa jotain noita mömmöjä koneseen ja se vissiin pesee niistä nostajista karstat pois. siis olen kuullut näin, en ole itse kokeillut ja todennut. se oli yksi teoria josta isot poijjat puhhuu...
toinen mikä hiljentäs nakutusta noissa samaisissa autoissa on että laittaa pikkusen paksummat öljyt ja jonkun öljyn lisäaineen niin ne samat nostajat sitten pelittäs mukavammin ja nakutus hiljenis. kaveri suositteli mulle tota accordiin kun meinas nakuttaa (mitä noi tekee aina) koska se oli itse mitsuun tehny ton ja kuulemma parantunu. päätin siis itekkin öljynvaihdon ollessa ajankohtainen kokeilla moista. toimii, kovasti oli mukavampi ääni koneella. mutta toki se toimii vaan hetken, ei se ota moottorista 200000 kilometriä veks. varmaan jos tää operaatio ois säännöllinen niin ois eri juttu.
En oo moottoriguru, mutta entiseen käyttikseen (Volvo s90) tein huuhtelun forten motor flushilla kun siinä alkoi venttiilit nakuttamaan aamun ensimmäisessä startissa. Ainakin siinä volvon tinalohkossa on vissiin venttiilinnostimissa pienet öljykanavat jotka tukkeutuvat ajan myötä. Siinä vehkeessä oli aina käytetty täyssynteettisiä öljyjä ja itse vaihdoin kymppitonnin välein öljyt vaikka huoltoväli oli 15 tkm. Oli kyllä yllätys miten mustat öljyt tuli moottorista tuon käsittelyn jälkeen verrattuna normi öljyn vaihtoon. Moottori ei oireillut enää tuon jälkeen. Pääsi halvalla nostimien vaihtoon verrattuna.