Kirjaudu sisään

View Full Version : Kokemuksia Insan ja Fediman Pinnoitushelvetti renkaista :D


Rouveri
05.05.2012, 14:37
Tänne voisi jakaa kokemuksia noista insan ja Fediman uusiohelvetti renkaista. Itsellä muutama sarja ollut Yksi sarja insan special trackkejä josta yhdestä renkaasta tieajossa alkoi nappulaa lenteleen irti. ja toinen sarja Fedima extreme evolutioneja joista räjähti yksi rengas maantieajossa HJ60 alla. Toki pari hyvääkin sarjaa ollut :D kertokaa kokemuksia käyttöolosuhteissa ja näin. itse hankkimassa taas yhtä sarjaa kun päätän vielä mikä...

mikaelt
05.05.2012, 15:14
Jeepissä käytetyt, n 15tkm/2v vanhat Fediman extreme evot 31x10.5 pyöri alla 7/11- 4/12 eli syksyn ja talven. Enimmäkseen tieajoa, huonoakin tietä, n. 7000km yht.
- yksi renkaista vaati lähes 150g painoja asennuksessa
- Meteli verrattuna AT pintaisiin on moninkertainen ja vierintä vastus tieajossa iso, automaatti tykkäs vaihdella pienempää aina kun tuli jonkilainen mäki vastaan tai hipas kaasua.
- Bensakulutus nousi arviolta yli 3l/100km verrattuna Generalin AT renkaisiin (235/75)
- Etupyörät kuluivat varmaan 3-4mm kun takasista ei nähnyt eroa viime syksyyn, AT renkaissa tosin myös etuset kuluu, mutta ei yhtä voimakkaasti.
- Talvirenkaina toimi paremmin kun AT kiekot tai loppuun kuluneet nastarenkaat, tosin tuoreella nollakelin lumella piti ennakoida jarruttamisia hyvissä ajoin. Enemmässä lumessa kaivoi kivasti uraa maahan asti (ihan omalla pihalla) sitten pitikin himmata kaasusta kun pito löyty.

Myönnetään että vähän väärässä käyttötarkoituksessa, kun tie ajossa noi renkaat oli. Edullisesti kun sain nii piti kokeilla ja on ne paremman näköset kun noi Generalit.

khonkonen
05.05.2012, 20:58
Mulla pajeron alla fedimat (extreme evolution tais olla tarkempi malli) 31x10,5x15. Ovat olleet auton alla 4 vuotta/34000tkm niin kesät kuin talvet, eikä mitään ongelmia. Kaikki kuluneet tasaisesti, eivät ihmeemmin edes äänekkäät (nappularenkaiksi). Nyt vain tänään niitä potkiessa huomasin, että kyljet on alkaneet halkeilemaan jo aika voimakkaasti, varsinkin kyljessä olevat nappulat on kaikki kierretty halkeamin. Eli tuskin noissa enää kauaksi aikaa on rengasta, vaikka pintaa olisikin, mutta on nuo mielestäni jo hintansa haukkuneet! Seuraavat renkaat tulee kyllä kans olemaan fedimat!

helmapelti
05.05.2012, 21:30
Yhdet insa saharat ajoin isuzulla alusta loppuun ympärivuoden, yllätyin hyvistä maasto-ominaisuuksista ja osasin varautua huonoihin talviominaisuuksiin. Nappulat ei murtunut mutta kului rajusti vinoon reippaassa kaupunkiajossa. Mielestäni oli hintansa arvoiset.

samppas
05.05.2012, 21:44
Omasta mielestä halvemmat ja paremmat kilometrit MAANTIELLÄ tulee BFG KM2:silla. Metsäajoon pinnatut ok.

L-Andy
05.05.2012, 22:32
Insa Traction Track 7.50-16 oli alla 2½ vuotta kesät talvet, yhteensä ~40 000km. Ei moittimista, kuluivat hyvin tasaisesti 3-4mm käytön aikana, suht hiljaiset. Talvella aivan erinomaisia vaikka ilman nastoja, ajoin pelkästään takavedolla. Mursin ne käsin vanteille enkä koskaan jaksanut tasapainottaa niitä, hyvin ne tubeless-kumit kuitenkin istahtivat tube type-vanteille ilman minkään näköistä tärinää/värinää.

Tällä hetkellä Insan Dakarit 265/75R16. Äänekkäämmät kuin Traction Trackit, mut nehän ovat mutiaisia joten ei voi verrata mihinkään SUV-sliksiin. Nämäkin käsin murrettu vanteille eikä tasapainotettuja, ei ongelmia. Laitoin lopputalvesta alle eikä oikein sovellu talviajoon, ainakaan takavedolla, nelivedolla kyllä pääsee. Talveksi BFG'n nastat alle...

Tällä hetkellä ei ole kuin hyvää sanottavaa Insoista, olen kuitenkin valmis muuttamaan mielipidettäni jos aihe löytyy. Kuluuhan ne nopeammin kuin "merkkirenkaat" mut jossainhan se halpa hinta pitää näkyä.



Andy

-MaTTi-
05.05.2012, 23:34
- Bensakulutus nousi arviolta yli 3l/100km verrattuna Generalin AT renkaisiin (235/75)

Jos ei kolmee, niin 1-2 l/100 km on ihan mahdollista. Eli 20 tkm vuosiajolla kuluu n. 200-300 € enemmän bensaan.

Yhtä karkeakuvioinen laaturengas saattais rullata paljon paremmin, joten kannattaako säästää pari sataa rengassettiä ostaessa kun niiden käyttöiän aikana saa työntää säästyneet fyrkat huoltoaseman tiskille ja toisen mokoman päälle? :rolleyes:

Rouveri
06.05.2012, 05:55
Ihmisillä hyvää sanottavaa näistä renkaista... Kai se pitää mennä kolmassarja ostaan ens viikolla et saa karkeet pajeroon alle. .. varmaan insa saharat hommaan kun se kylkikuvio fediman evolutionissa jollottaa maantieajossa aika pahasti...

p0hamala
06.05.2012, 07:47
Mistäs ajattelit ostella Fedimaa/Insaa? Eli kuka tuommoista ~31" maasto/katu-kuviota tänään myy edukkaasti?

T/P&Disco1

sisua45
06.05.2012, 15:53
Ostin muutama vuosi sitten uudet Insat kilvettömään metsäautoon. Olivat silloin paljon halvempia kuin nykyään. Pitoa on ollut koko rahan edestä. En ole renkailla ajanut metriäkään asvaltilla, ja pellollakin korkeintaan 40.

Noita kummeja (special track) näkee käyttöautojenkin alla, mutta itse en lähtisi kesäkuumalla moottoritielle niillä. :D

Hyvät ja halvat MAASTOauton renkaat.

tunabomber
07.05.2012, 06:48
Ostin muutama vuosi sitten uudet Insat kilvettömään metsäautoon. Olivat silloin paljon halvempia kuin nykyään. Pitoa on ollut koko rahan edestä. En ole renkailla ajanut metriäkään asvaltilla, ja pellollakin korkeintaan 40.

Toi on muuten totta, noissa on noussut hinnat aika hurjiksi ottaen huomioon että ne on kuitenkin UUSIOrenkaat. Hurjaa kun välillä näkee että noista pyytävät enemmän kuin ns. merkkirenkaista :confused:

Itse miettinyt että mitenkähän noissa kestää kyljet ja ylipäätään itse renkaan runko? Nappulat on kyllä isot ja niiden kohdalla tietenkään tunnu kivet tms. missään mutta entäs jos sattuu nappuloiden väliin.. Monet rengasvalmistajt kun mainostaa että on ties mitä moninkertaisia suojia renkaan kyljissä, jne. niin uusiorenkaista niitä tuskin löytyy..

elhapero
07.05.2012, 20:55
Insan special trackit offi kikottimessa ja tieliikenne bertassa,bj menee kuin juna noilla kumeilla (235/85-16) sopii näemmä tuohon autoon nuo renkaat todella hyvin.33/12.5-15 bf all terraineilla vetelee niin että kaista ei meinaa riittää. Ei mitään huonoa sanottavaa ja maastossa pitoa riittää.

Nuhapumppu
07.05.2012, 21:42
Toi on muuten totta, noissa on noussut hinnat aika hurjiksi ottaen huomioon että ne on kuitenkin UUSIOrenkaat. Hurjaa kun välillä näkee että noista pyytävät enemmän kuin ns. merkkirenkaista :confused:

Itse miettinyt että mitenkähän noissa kestää kyljet ja ylipäätään itse renkaan runko? Nappulat on kyllä isot ja niiden kohdalla tietenkään tunnu kivet tms. missään mutta entäs jos sattuu nappuloiden väliin.. Monet rengasvalmistajt kun mainostaa että on ties mitä moninkertaisia suojia renkaan kyljissä, jne. niin uusiorenkaista niitä tuskin löytyy..
No insoissahan kylkien kestävyyden ratkaisee se että milläinen aihio on sattunut hyllystä löytymään,Insojen kanssahan tulee monesti sellainen ongelma, kun ne on pinnattuja, että rengas sarjassa saattaa olla täysin erinlaisia runkoja seassa,esim omista insoista kun 3pudottaa paineet 0,6bar niin yhdessä saa olla 0,8bar ja silti on yhtä lytyssä. Mutta mitään tekemistähän nuilla ei ole tiellä ajomukavuuden kanssa,pompottaa ujeltaa ja täristää sekä rullaa huonosti jopa alamäessä,mutta metsäänhän nuo onkin tehty.

Nerd-O
08.05.2012, 10:08
Mulla oli Nivassa Insan Saharat. Oisko koko ollut 205/80-16? Hyvin ne toimi. Metelissä en huomannut mitään eroa kun se auto piti muutenkin niin paljon meteliä. Huomasin myös niillä renkailla että nämä maantiellä olevat tärinäreunat siellä tien laidassa tai keskellä tietä ei vaikuta noilla renkailla yhtään mitään. Ei sinne autoon huomannut niitä. Melko tasaiseen ne muistaakseni kului. Erittäin hyvä renkaat oli offikäyttöön. Myöhemmin hankitut Kumhon mutiaiset oli paljon huonommat. Saharoissa sen kuvion sai hyvin tyhjennettyä, mut Kumhoissa ei. Kumhoilla oli kuvio aina tukossa. Muinoin sitä tuli hieman verrattua hieman leveemmillä Saharoilla varustettuun Nivaan niin omasta mielestä tuo kapeampi rengas toimi paremmin. Kulutuksesta en osaa sanoa mitään, koska en ajanut Nivalla muilla renkailla. Muistelisin että Niva vei jonkun 10l/100km Saharat alla. Kuulemma tuo oli erittäin pieni kulutus Nivalle, mut olihan siellä hieno Weberin kaasutin :D

Rouveri
08.05.2012, 11:01
Joo se on vähän tuurista kiinni minkälaisilla rungoilla saa sarjan. mut elämässä pitää olla jännitystä :D kohta hakemaaan insa saharan sarjaa ja vanteille...

Infernaalinen
09.05.2012, 12:31
Mille rungoille noita yleensä tehdään, eli onko valmistajalla jotkut tietyn mallin rungot käytössä vai tehdäänkö mihin milloinkin -periaatteella (jopa pakettiauton maantierengas rungolle)?

Rouveri
09.05.2012, 15:02
Kyselin puljusta mistä nuo ostin että mitä runkoja käyttävät. Myyjä sanoi että 6vuojen aikana mitä ovat myynet niin kolme asiakasta on valittanu runkovaurioista. Ja ihan "laatu runkoja" kuulemma käyttävät... itsellä ainakaan ole runkoissa ollut mitään vikaa ollut.

maurimayra
09.05.2012, 22:02
Insan saharat pyöri susukin alla n 20tkm. Jos vähänkään enemmän joutuu ajelemaan asvaltteja pitkin niin jokin vähän kovempi rengas voisi olla parempi. Koneurilla ja lumessa toimi ihan mukavasti hintaansa nähden.

Baas 009
10.05.2012, 08:31
Fediman F/OR:llä olen ajellut jonkun tuhatta autosuunnistusauton alla.

Painoja tartteevat ja pitävät meteliä mutta ei vipota jos vanteissa ei ole tonnia savea. Vaikuttaisivat kuluvan nopeammin kuin normi katurengas, paha sanoa näinkin pienellä ajomäärällä. Pitoa on sitten pehmeällä aivan eri malliin kuin katurenkaalla, mutta eipä näillä mitään sikaoffia ajetakaan. Pitävällä pinnalla ovat aika mottipäät, kankeat käännellä ja pito ei mikään paras ole.
Pirun painavat ovat, mutta kantavuusluokkakin on 92 ja runko on ilmeisesti pakuun alunperin tehty.

Mutta tarkoitukseensa aivan pistämättömät. Eli ajeluun soralla, kuralla ja muulla puolikovalla pinnalla, välillä huomattavan kovaakin.

Talvella täysin kelvottomat. Kaksivetoisella ei todennäköisesti pääsisi noilla edes liikkeelle lumikeleillä.

Käytössä siis tämmöinen leikkiautojen ja lastenvaunujen koko, 185/65/15.

Ja autohan on Corolla Sportswagon 4wd :D

Hammer__
10.05.2012, 11:19
Kysytäänpä samaan hengenvetoon, että onko jollain kokemusta tuosta Insa Ranger-renkaasta joka on all-terrain kuviolla. Ei varmaan ainakaan niin äänekäs ole kuin saharat jotka oli edellisessä autossa alla, miten lie sitten kestävyyden laita? Hiluxiin tuota Rangeria ajattelin koossa 235/70/R16 ja pääsääntöinen käyttö olisi normi-ajelua maanteillä satunnaisella metsäteiden ajolla höystettynä, tyyliin 70% tiellä 30% maastossa. Hinta ainakin olisi paljon edullisempi kuin BFG:n all-terrain. Mutta itsellä ei ole all-terraineista minkäänlaista aikaisempaa kokemusta vaan aina mutarengas kesäisin alla.

PERSKUTTA
10.05.2012, 11:27
Kolmisen vuotta ajanu Fediman Extreme evoilla. Mukavat ollu ajaa tosin äänekkään mutta eikai kukaan oletakkaan tuollaisen renkaan olevan äänetön. Hiekalla painoitettu. Pintaa on mutta vähän on pykiny. Eniten harmittaa toi kulutuspinnan kovettuminen muovimaiseksi eli ei noista kyllä talvirenkaisi ole enään.

Rouveri
10.05.2012, 13:36
Nyt alla uuen karheat 265/70 16" insa saharat pajerossa. yllätyin miten hiljaiset maantiellä ei pidä juuri minkäänlaista ääntä 100km/h vauhdissa. ennen oli fediman vastaavat kylkikuviolla ja huutivat aivan hirveästi. . . myös special trackit oli kova ääniset. en tiedä sitten alkaako jollaamaan kun pinta kuluu ja hakee paikkansa mutta uuekseltaan hiljaiset eikä ravista... SIIS AIVAN OIKEASTI HILJAISET. Pakko oli käyä heittämässä pitempi lenkki ja todeta tilanne.. vielä kerran...

Jorski
10.05.2012, 15:20
Tänne tuli juuri Insa Dakarit koossa 235/75-15 saapa nähdä minkälaiset on tiellä ajaa, painoja ainakin joutu laittaa ihan kiitettävästi. Olikohan 100g luokkaa pahimmillaan. Huomenna voisi jaksaa vääntää ne alle kun alkaa tää lunssa helpottamaan..

Pertsi
10.05.2012, 20:22
Tänne tuli juuri Insa Dakarit koossa 235/75-15 saapa nähdä minkälaiset on tiellä ajaa, painoja ainakin joutu laittaa ihan kiitettävästi. Olikohan 100g luokkaa pahimmillaan. Huomenna voisi jaksaa vääntää ne alle kun alkaa tää lunssa helpottamaan..

Noihan on tosi hyvät jos vaan 100 g, meinaan kun huonoin fedima trial ade on tähän mennessä vaatinut 550g tosin paras alle 50 eli heittoja näissä on tosi paljon.

Rouveri
10.05.2012, 20:40
mitä pienempi halkaisia ja leveys kumilla = helpompi pinnata = pienempiheitto = vähemmän puntteja...

Jorski
12.05.2012, 10:44
Oli kyllä yllättävän hiljaiset, mitään eroa ei metelissä ole noihin Hankookin ATm:iin, ainakaan nivassa ei huomaa :) Maantiellä on vähän kun laivaa ajais mutta kyllähän noilla ajelee. Ja muta lentää komiasti:D

Leca
13.05.2012, 20:09
Fediman siroccot tuumaa 35 hj:n alla. Hakattu noin 180 nastaa eli talvirenkaaksi tuunattu. helv%/¤#" äänekkäät tiellä, mutta puree hankeen kuin koira luuhun. Vierintä vastus aivan hirvee. Kumi lämpenee. yks kummi painaa vähintään kahden vastaavan bfg mudterrainin verran. Imee vakio hj:stä voimat ja polttoaineet. Paloja lähtee nappuloista tiekäytössä, mutta maastossa hakkaa vastaavan kokoiset mud terrainit.

pezq^
13.05.2012, 22:31
Hintaansa nähden hyvä rengas ja 35 sirocco kepittää kyllä yleisesti ottaen creepyn komeassti!

Jeepp
02.10.2012, 15:04
Onko kellään kokemuksia nuista Insa Ranger all terraineista? Onko kukaan nastoittanut ja kuin huono pito talvella?

Edellisessä Kingissä oli Saharat ja vain pari tiukkaa paikkaa oli jäisellä tamppaatuneella lumella, lavalla oli paljon paino ja pelkkä takaveto päällä.

Ja nyt tulossa wj:hin jossa jatkuva neliveto ja enemmän painoa niin luulis pysyvän tiellä kun ottaa risteykset rauhallisesti.

khonkonen
08.07.2013, 22:13
Mulla pajeron alla fedimat (extreme evolution tais olla tarkempi malli) 31x10,5x15. Ovat olleet auton alla 4 vuotta/34000tkm niin kesät kuin talvet, eikä mitään ongelmia. Kaikki kuluneet tasaisesti, eivät ihmeemmin edes äänekkäät (nappularenkaiksi). Nyt vain tänään niitä potkiessa huomasin, että kyljet on alkaneet halkeilemaan jo aika voimakkaasti, varsinkin kyljessä olevat nappulat on kaikki kierretty halkeamin. Eli tuskin noissa enää kauaksi aikaa on rengasta, vaikka pintaa olisikin, mutta on nuo mielestäni jo hintansa haukkuneet! Seuraavat renkaat tulee kyllä kans olemaan fedimat!

Nyt mahtaa alkaa olemaan renkaat tiensä päässä. Vähän väliä joku renkaista päästää ilmat pihalle, vaikka auto vaan seisoo pihassa. Kannattaakohan noihin uhrata vielä purkillinen renkaanpaikka-ainetta vai ostaako uudet?

sos
09.07.2013, 10:11
Jos ei kolmee, niin 1-2 l/100 km on ihan mahdollista. Eli 20 tkm vuosiajolla kuluu n. 200-300 € enemmän bensaan.

Yhtä karkeakuvioinen laaturengas saattais rullata paljon paremmin, joten kannattaako säästää pari sataa rengassettiä ostaessa kun niiden käyttöiän aikana saa työntää säästyneet fyrkat huoltoaseman tiskille ja toisen mokoman päälle? :rolleyes:

Se on sitä osamaksua. Ostaa halvat renkaat ja makselee huoltamolle loput pienissä erissä

ImacInnes
09.07.2013, 10:49
Jeep Libertyyn hankin aikoinaan uudet Insa Sahara Turbot ja olivat alkuun hiljaiset vaan sitten nappulat rupesivat kulumaan eri tahtiin ja kumit rupesivat laulamaan maantiellä ihan mieletöntä ujellusta, ei pitkiä matkoja viitsi ajaa.

Pito on hintaannähden hyvä maastossa.

t. Ismo Ämmä

Tondza
10.07.2013, 15:14
lainataampa vähän topikkia:o

http://sdrv.ms/186C29J

tuosta renkaan vannetta vasten jäävästä syrjästä on revenny palanen. tuleekohan tuo pitämään ilmat sisällä :confused: auttaakohan joku sikaflexi tuohon

Jappi
10.07.2013, 17:21
lainataampa vähän topikkia:o

http://sdrv.ms/186C29J

tuosta renkaan vannetta vasten jäävästä syrjästä on revenny palanen. tuleekohan tuo pitämään ilmat sisällä :confused: auttaakohan joku sikaflexi tuohon

Sisärengas...