View Full Version : Koneen sisäpesu
La tuskaa
28.04.2012, 07:16
Mitäs kikkoi porukka on käyttäny sisäpesua tehdessä?? Uskaltaako konetiskiainetta käyttää vai syövyttääkö se tiivisteet?? Pitäis tosta v6 pajerosta vaihtaa nesteet niin samalla pesis kanavat puhtaaksi.
Mä pesasin konetiskiaineella. vanhat nesteet pois. tiskiaineet sisään, päivä ajoa ja sitten nesteet pihalle ja vesiletkulla veden kierrätystä koneessa niin kauan että tuli puhdasta pihalle. Mulla tosin oli vesipumppu tässä kohtaa jo irti...Ei ainakaan vielä vuoda tiivisteet ja pesusta on aikaa n. puoltoista vuotta.
itse olen käyttänyt tätä taktiikkaa
lainaus valmet yleis traktorin käyttö ja huolto kirjasta
1.13litraan puhdasta lämmintä vettä liuotetaan n.0.5kg soodaa
2.soodaliuos kaadetaan tyhjennettyyn jäähdytys järjestelmään ja täyttö aukko jätetään avoimeksi(itse kylläkin sulkenutsen takia että kierto pelaisi kunnolla)
3.moottori käynnistetään ja annetaan käydä niin että liuos kiehuu
4. jatketaan kiehuttamista 15-20 min
5. tyhjennys hana avataan ja samalla lisätään puhdasta vettä
6. huuhtelua jatketaan niin kauan että ulos valuva vesi on kirkasta eikä tunnu liukkaalta
7. moottori pysäytetään ja annetaan valua tyhjäksi
ja on aika uskomaton määrä paskaa mitä tulee ulos varsinki ki ottaa alavesiletkun irti ku laskee uutta tilalle
La tuskaa
28.04.2012, 07:53
lähteekö soodalla öljy pois?
Superlon
28.04.2012, 08:43
Siis onko sulla öljyä vesikanavissa vai pesetkö karstottuneita öljytiloja?
Ei taida sooda oikein öljyyn purra, mutta kalkkiutumat se kyllä hoitaa ihan niinku kahvinkeittimestäkin.
Sooda ei pese öljyä kunnolla, enkä laittaisi sitä alumiini kantiseen koneeseen. Valurauta pannuissa, niinkuin tuo valmet, se toimii hyvin. Kolme konetta olen sillä pessyt.
BJ-40/76
28.04.2012, 11:48
Minä olen pessyt seuraavasti:
Nimenomaan jäähdytysjärjestelmän puhdistukseen tarkoitettu puhdistusaine nesteen sekaan, päivä pari ajoa, ja sitten huuhtelu seuraavasti:
Lämmityslaitteen paluuvesiletku irti, ja siihen vettä vesiletkusta reilusti.
ja tuo toinen lämppärin letku jatketaan, ja paska neste kerätään sankkoon, että näkee mitä tulee.
ja kun tulee puhdasta, niin alavesiletku pois ja lasketaan lisää vettä
(tukitaan tuo lämppärin letku, jos ei meinaa alkaa tulla alhaalta)
Tuo ostolitku ei hirveän tehokasta, tuo jäähdytysjärjestelmä pesty ainakin 3 kertaa, ja edelleen nesteet ruskeat:confused:
Ruostetta ja muuta paskaa tullut varmaan kahvikupillinen.
Noilla "itsetehtyillä" litkuilla, siis esim. konetiskiaine, sooda
voi tulla ongelmia, lähinnä vesipumpun tai lämppärin hanojen kanssa.
Jos jotain sooda litkua haluaa kokeilla, niin tuskin 10 minuutissa kansi tms. syöpyy mihinkään?
Helppo testata: tee tuota litkua, ja pistä johonkin kurkkupurkkiin tms. alumiininen vesipumppu tms kiehumaan.
La tuskaa
28.04.2012, 11:54
Eli nesteen seassa on vähän öljyä niin se pitäis pestä pois. Tietty on plussaa jos lähtee kaikki muukin paska samalla sit.
Öljy tulee ihan kivasti tavan liuottimella, koita kattoo sellanen kama mikä viihtyy lämpimässä äläkä tee liian vaffaa... Höyrystyy lämmetessään....
Astiskoneiden puhdistusmömmöt kans osuu rasvaan aika hyvin, siis ei tiskiaineet vaan niiden puhdistusaineet, on nesteinä ja tabuina.
BJ-40/76
28.04.2012, 12:10
Eli nesteen seassa on vähän öljyä niin se pitäis pestä pois. Tietty on plussaa jos lähtee kaikki muukin paska samalla sit.
Tuolla ylläolevalla ohjeella lähtee (ainakin sillä minun käyttämällä aineella, en vaan muista mikä?)
Jos öljyä niin vähän, että näkyy haikuika pinnalla, niin taitaa lähteä jopa parilla ruokalusikallisella fairyä?, siis käsi tiskiaineella.
lämpimstä koneesta korkki auki, ja kun jäähtyy, niin sopii tuo liraus sekaan, ja ajoa päivä/pari.
Ja tuo huuhtelu noiden pesuaineiden jälkeen kaiken tärkeintä.
Fortella on ihan tohon öljyongelmaan tarkotettu pesuaine, Bio Degreaser (http://bit.ly/KidPhQ)
Huonoahan tuo tietysti on kun siinä lukee bio, ja joku varmasti tietää kertoa kohta että se on vaan tavallista fairia :-P
Pesin vuosia sitten Bmw:n jäähdytysjärjestelmän etikalla, 1/2 litran pullo väkiviinaetikkaa syyläriin, kone kuumaks, likosi yön yli, seuraavana päivänä kone kuumaks ja armoton huuhtelu. Paskaa tuli paljon ulos, auto oli mulla kolme vuotta eikä mitään pahaa ilmennyt.En kuitenkaan suosittele kenellekkään vaikka toimi hyvin.
temmi_hoo
28.04.2012, 18:03
Mitäkäs raati suosittais Jeepin 4.0 HO koneen jäähypuolen pesuun?
Litku on nyt melkolailla sameeta ja sen pinnalla kelluu lähes olemattoman verran sateenkaarihölmöilyä.
On hitonhyvä pinttyneelle termarikahvinkeitin pannulle kuuman veden kera. Karstat irtoo ihan itsestään......Vois toimia myös jäähdytysjärjestelmässä....
BJ-40/76
29.04.2012, 00:02
On hitonhyvä pinttyneelle termarikahvinkeitin pannulle kuuman veden kera. Karstat irtoo ihan itsestään......Vois toimia myös jäähdytysjärjestelmässä....
Puhdistaako myös vesipumpun tiivisteen kaikista liukuaineista?
Käynyt tuo konetiskiaine mielessä, tuon em. hdj:n kanssa!
Minulta vois löytyä 1,2 mm polkupyörän jarru vaijeria, jos joku solmis sen 3 metriä korkealle puun oksaan, ja toisen pään navan alle....
Siis kyseessä ei ole se, että jäähdytysnesteet olis unohdettu vaihtaa...
Oiskos raadilla ehdottaa millä pestä 70 luvulta asti valurauta koneessa muhineet mömmöt pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=97&pictureid=110635
Tuo ruoste kura kun on kerääntynyt pakkasroppuja vasten niin ne oli hapantunut aika huolella. Vesitilan pohjalla tuota tiivistä mähnää oli pahimillaan useampi sentti. Erilaisilla harjoilla, rasseilla, piikeillä ja koukuilla tuota putsasin ja vettä letkulla perään. Paikat mistä pääsin lietettä ronkkiin, sain sen liikkeelle ja ulos. Kone on tällähetkellä pukissa, mutta en rupea sitä enempiä palasteleen. Totuus kuitenkin on, että joka paikkaan ei yllä. Oisko tuohon jotain myrkkyä millä saada ruostetta liikkeelle? Vai onko jatkettava putsausta kun koneen saa paikalleen ja veden kiertoon ja kuumeneen.
Porvoon Hilma
04.08.2012, 19:08
Kylläpäs uppautui tämä keskustelu sopivaisesti. Juuri syylärinvaihdon yhteydessä :D:D
Yksi kpl pajeron nestekiertoja kuurattu konetiskitablettien voimalla. Tulevaisuus näyttää miten käy, puhdasta tuli kyllä.
Porvoon Hilma
04.08.2012, 20:06
Yksi kpl pajeron nestekiertoja kuurattu konetiskitablettien voimalla. Tulevaisuus näyttää miten käy, puhdasta tuli kyllä.
Oliko sellaisia tabuja, joissa on keskellä sellainen erivärinen herkkupallero ? vai ihan tavallisia ?
Porvoon Hilma
06.08.2012, 20:18
No nyt on saatu uusi skyyläri matkahuollosta, avattu pakeetti ja todettu, että siellä oli just sitä mitä pitikin 1996 Hilux originaali kyyläri.
No sitten avattiin vanhan skyyppärin pohjaproppu, laskettiin kanisteriin sellaista mömmeröä jota on joskus voinut kutsua jäähdytysnesteeksi. Nyt se oli sellaista ihan omanlaista.
Seuraavaksi valmistettiin vaimolta pöllityistä astianpesukoneen tableteista ja kuumasta vedestä pesulientä. Höyryävä liemi inessiiviin ja tulppa kiinni ja sitten zikzakseightising-tyyppiselle maaseutumatkalle. Monta minuuttia myöhemmin takaisin huuhtelualueelle ja proppu auki. Ruskehtavaa lientä tuli lähes kanisterillinen. No taas pohjaproppu kiinni ja nyt ihan tuoretta, raikasta, puhdasta, ihanaa vesijohtovettä (kaivovesikin taitaa toimia yhtä hyvin) skyyleriin ja uudelle hieman toiseen suuntaan suuntauvalle maaseutupainotteiselle palkintomatkalle, jossa palkintona on puhdas suoli, siis Hilmalle, tuolle Hiluxille, tarkennuksena niille jotka aloittavat tämän lukemisen vasta tästä osiosta.
Taas parkkiin ja suolen pää auki. Edelleen kanisterillinen huomattavasti puhtaampaa lientä ulos. Sitten kolmas huuhtelu ihan paikallaan em. vedellä. Pientä koneen käyttöä naapurin iloksi ja sitten jälleen lientä ulos. Tässä vaiheessa loppuivat kanisterit ja tuhkaämpäri sai alkaa toimimaan liemisäiliönä.
Ja sitten alkoi apinanraivosade johon homma keskeytyi.
Huomenna tää jatkuu sitten vielä yhdellä avattujen letkujen ja termostaattikotelon kautta tapahtuvalla huuhtelulla.
Uusi liemi on etyleeniglykolia. Liemen vihreä väri jääköön arvoitukseksi mutta sen verran voin paljastaa, että 10 litraa maksoi 26 e.
ja lämppärin raana selälleen kun huuhdot suolistoa, ihan varuiks... (ei tietoa miten toyon lämppäri toimii)
Porvoon Hilma
06.08.2012, 21:23
ja lämppärin raana selälleen kun huuhdot suolistoa, ihan varuiks... (ei tietoa miten toyon lämppäri toimii)
juu, tnx ohje :)
Pitäisi vissiin itsekkin tehdä hodarille pesu. Kenelläkään hajua crc:n pesuaineesta. Semmoinen tuli vastaan kun mätänettiä selaili. Vai parempi (siis helpompi) tehdä noista konetiski aineista liuos mitä käyttää?
Porvoon Hilma
07.08.2012, 09:28
No niin.
Vaihe 2:
Yön yli olleet vedet ulos ja vanha jäähdytin, huohotusputki sekä termostaattti kansineen pois. Lisäksi vielä lämmityslaitteen kennolle menevä letku irti.
Puutarhaletkusta vettä koneeseen ja myös lämmityslaitteen läpi. Pikkuhiljaa vesi muuttui puhtaaksi.
Tämä jälkeen uusi kenno paikalleen ja letkut kiinni. Nestemäärän olisi pitänyt olla 9,3 litraa, mutta eipä sinne ihan tuon verran mennyt, oisko jotain 8 ja 9 litran välillä. Jäähdytin tuli kuitenkin täyteen.
Sitten maaseutupainotteiselle koeajolenkille tavoitteena lämmittää konetta sopivasti ja kokeilla toimiiko lämmitin vielä.
Muutaman minuutin jälkeen lämpö alkoi hissukseen nousta koneessa. Mistään ei tullut höyryä. Matka jatkui. Lämmitin täysille ja odottelemaan. Ei tarvinnut kauaa odotella kun alkoi olemaan ihan oikeasti hiki komentosillalla. Lämmitin todennäköisesti toimii. :)
Takaisin parkkiin ja hiukka nestettä vajunneen tilalle, korkki kiinni ja homma on valmis.
Positiivinen havainto oli se, että jäähdyttimen alaosa on todella oikeasti ihan kylmä vaikka ylhäällä on ns. poppaa-poppaa-kuumaa.
Tuo viskotuuletin tuntuu pyörivän koko ajan koneen kierrosluvun mukaan, ei kai siitä haittaakaan ole kone kun pitää termostaatin avulla ittensä oikean lämpöisenä ja jäähdytystä saa olla.
Tää hanke päättyy nyt maukkaaseen aamiaiseen ja viimeisen lomapäivän tunnelmiin.
Ai niin, tän hankkeen eko-osio on vielä tekemättä. Vanhat jäähdytysnestet vien kanistereissa kierrätykseen, ties vaikka joku tekis siitä jotain uutta ja hyödyllistä ja luontoa säästyisi. :D
Tuo viskotuuletin tuntuu pyörivän koko ajan koneen kierrosluvun mukaan, ei kai siitä haittaakaan ole kone kun pitää termostaatin avulla ittensä oikean lämpöisenä ja jäähdytystä saa olla.
Jos polttoaine on halpaa niin ei jumissa oleva visko paljon haittaa, no ehkä vesipumpun laakereita aikaa päälle...
Porvoon Hilma
07.08.2012, 15:16
Jos polttoaine on halpaa niin ei jumissa oleva visko paljon haittaa, no ehkä vesipumpun laakereita aikaa päälle...
Juu, tässäpä siis taas uusi huoltokohde :) kiitos.
Olisikohan täällä viskoosituulettimen huolto-ohjeet jossain / jollakulla ? Onko tuossa vispilässä joku sellainen jousiansa, joka pongahtaa vieteriukon lailla kun jonkun ruuvin avaa ? tarviiko jotain erikoisrasvaa? Missä lämpötilassa tuon pitäisi alkaa tuulettamaan. Miten tuon toiminta testataan ?
No uteliaisuus voitti ja piti käydä tarkistamassa tilanne. Koneen ollessa pysähdyksissä tuuletinta saa pyöritettyä melko kevyesti tässä n. 17 C lämpötilassa. Visko on suoraan (nokka-) akselin päässä ja vesipumppua pyörittää jakohihna jossain etuosan uumenissa. Laakerit ei siis ole vaarassa eikä ehkä polttoaineenkulutuskaan kasva kun vaikuttaisi tuo viskoosi toimivan ainakin päällisin puolin oikein. :)
No uteliaisuus voitti ja piti käydä tarkistamassa tilanne. Koneen ollessa pysähdyksissä tuuletinta saa pyöritettyä melko kevyesti tässä n. 17 C lämpötilassa. Visko on suoraan (nokka-) akselin päässä ja vesipumppua pyörittää jakohihna jossain etuosan uumenissa. Laakerit ei siis ole vaarassa eikä ehkä polttoaineenkulutuskaan kasva kun vaikuttaisi tuo viskoosi toimivan ainakin päällisin puolin oikein. :)
Kyllä se silloin vaikuttaa toimivan. Mutta että nokka-akselin päässä ja vesipumppu jakohihnalla? Missä moottorissa?
Porvoon Hilma
07.08.2012, 20:25
Kyllä se silloin vaikuttaa toimivan. Mutta että nokka-akselin päässä ja vesipumppu jakohihnalla? Missä moottorissa?
Hyvä juttu, kiitos uskonvahvistuksesta :)
En mä osaa sanoa millä akseleilla noi pumput ja muut on, tarttis kattoa tarkemmin. Konehan on 2L Toyota Hilux / Hiace 2,4D.
Topickin innoittamana suoritin ko. toimenpiteen pihassa napottaneelle 702 Valmetille, josta oli jo talvella revenny syylärin korkki kauluksineen irti juotoksistaan.
No siitä juotoksesta sen verran että mun pitänee keskittyä juottamaan ihmisiä, ei metalleja... :D Ja ku se jäähytin nyt oli irti ni pitihän se huuhella ennen paikalleenlaittoa niin hyvin ku saattoi. Ekaks pelekkää vettä, kevyttä ravistelua ja huuhtelu. Tämän jäläkeen kävin pöllimässä tiskikoneen pesutabletin jonka liuotin sangolliseen kuumaa vettä joka kaadettiin jäähyttimeen. Jälleen ronskia heiluttelua miehekkäällä latino-homo-tavalla ja vot että alako ruostepaskaa tulemaan pihalle. Kai siinä parikymmentä minuuttia meni kaikkineen ku huuhtelu toistettiin muutamaan otteeseen ja pesuainevettä kolmeen kertaa, mutta vihdoin ulos tulikin jo liki kirkasta vettä.
Sit paikattu jäähy paikoilleen, koneeseen sangollinen kuumaa vettä johon liuotin kaks tablettia, kone käyntiin n.1800 kierrosta koneeseen ja kahville. Sumpit kitusissa kone sammuksiin ja alavesiletku irti ja VOI SAATANA MITÄ PASKAA SIELTÄ TULEE!! Toistakymmentä kertaa sama eli vettä koneeseen, kone lämpimäks ja vejet pois. Väri ei kyllä liikaa puhtaammaks muuttunu siltikään eli ruosteenruskeata vettä tulee ihan homona mutta alako jo vituttamaan ja saunaki alako olemaan lämmin ni sai luvan riittää... :D
Yhteenvetona mainittakoon että pesutabletit puhisti kyllä syylärin oikeenkin hyvännäköseks sisältä.
En mä osaa sanoa millä akseleilla noi pumput ja muut on, tarttis kattoa tarkemmin. Konehan on 2L Toyota Hilux / Hiace 2,4D.
Viimeksi kun sepitin niin kyllä se vesipumpun akselin päässä oli visko, nokka-akseli on kannessa ylimmäisenä joten siivet tulisi aika ylös siihen asennettuna...