View Full Version : Mikä maastoauto 20-30t€ ??
Porukoilla on ongelma löytää maastoauto,millä pääsisi kelissä kuin kelissä mökille.
Mökkitietä on noin 10kilsaa ja se on paikoin todella huonoa.
Autossa saisi olla tilaa ja sillä pitäisi käydä kaupassakin sukkelaan.
Mihinkään helsingin kaduille auto ei tuu ja parkkihalleja sillä ei kuitenkaan kierrellä.
Neliveto passatti on nyt alla, mutta sillä ajaminen on aika tuskallista mökkitiellä.
Eli
Maavaraa siis pitäisi olla ja mahdollisesti useampi pyörä vetävänä.
Myös paikkaluku +7 hengelle olisi plussaa.
Mitä vaihtoehtoja?
Itsellä ei ole kuin vanhemmista autoista kokemuksia niin en osaa suositella mitään tuohon hintaluokkaan sijoittuvaa.
Nissan pathfinderia on katsottu nyt ensisijaisesti, mutta olisiko muita hyviä vaihtoehtoja?
Vai onko pathfinderi huono vaihtoehto?
Tuossa hintaluokassa katsoisin itse Land Cruiser 100-sarjaa.
Porukoilla on ongelma löytää maastoauto,millä pääsisi kelissä kuin kelissä mökille.
Mökkitietä on noin 10kilsaa ja se on paikoin todella huonoa.
Autossa saisi olla tilaa ja sillä pitäisi käydä kaupassakin sukkelaan.
Mihinkään helsingin kaduille auto ei tuu ja parkkihalleja sillä ei kuitenkaan kierrellä.
Neliveto passatti on nyt alla, mutta sillä ajaminen on aika tuskallista mökkitiellä.
Eli
Maavaraa siis pitäisi olla ja mahdollisesti useampi pyörä vetävänä.
Myös paikkaluku +7 hengelle olisi plussaa.
Mitä vaihtoehtoja?
Itsellä ei ole kuin vanhemmista autoista kokemuksia niin en osaa suositella mitään tuohon hintaluokkaan sijoittuvaa.
Nissan pathfinderia on katsottu nyt ensisijaisesti, mutta olisiko muita hyviä vaihtoehtoja?
Vai onko pathfinderi huono vaihtoehto?
Jeep Commanderia saa tuohon hintahaarukan ylärajaan. Quadra Drive II (yleensä ainakin Limited-malleissa) versioissa on lukot joka tasauspyörästössä. Koneena dieseleissä Mersun OM642 3,0 V6, joka liikuttaa tuota autoa ihan ripeästi niillä kauppareissuillakin. 7-paikkaisia ovat myös. Tietty jos 5-paikkaisuus riittää, niin Grand Cherokee lisää tarjolla olevien käytettyjen autojen valikoimaa paljon, muuten samoilla ominaisuuksilla.
t.haapala
26.04.2012, 15:13
Pathfinderit kannattaa ainaki kiertää kaukaa....
Tuosta esimerkiksi:
http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/4566457
Tosin tätä ei saa 7 paikkaisena. Löytyy alennusvaihteisto, lukittava keskitasauspyörästö ja ESP hoitelee akselien "lukitusta". Tämä ei ole mikään hirmuinen maastopeli mutta aika huonoa tietä tälläkin menee, kuskista tietty kiinni paljon. Verrattuna Passattiin ero on kuitenkin suuri. Ja tilaa on ihan riittävästi viidelle. Jos tavaratila jää pieneksi niin anopinkuljetuslaatikko katolle. Löytyy sekä tiisseli että bensamallit ja automaatillakin löytyy.
Jeeppi olis kyllä kova vaihtoehto,
Toyota 100 sarjalaista ei oikein löydy pienillä kilsoilla.
Suzuki on vähän siina ja siinä jotenkin pienen tuntuinen.
mikäs vika tuossa pathfinderissa on?
yksi 150tkm ajettu olisi kiikarissa johonka on juuri tehty 3500€ kansiremppa.
yksi 150tkm ajettu olisi kiikarissa johonka on juuri tehty 3500€ kansiremppa. Taisit just itse kertoa mikä siin on vikana.
Toyota 100 sarjalaista ei oikein löydy pienillä kilsoilla.
Ei oo niin väliä kun on Toyota. ;)
mikäs vika tuossa pathfinderissa on?
yksi 150tkm ajettu olisi kiikarissa johonka on juuri tehty 3500€ kansiremppa.
No eikö tuokin jo kerro jotakin laadusta? Sit palaa taas pari-kolme tonnia kun uusit takalistoon muutamat tukivarret, ei nimittäin kestä tuon enempää ajaa ja irtoniveliä ei saa.
Oikeesti, ei oo mitenkään kummoinen missään muodossa, pikemminkin päinvastoin. Unohda!
Kui olis tämmönen? http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4730458 Land Cruiserissa pysyis jälleenmyyntiarvokin ihan eri hyvin verrattuna Nissaniin tai Mitsuun.
solihull
26.04.2012, 20:03
Eikö sitä tietä voisi kunnostaa, pääsisi Passatillakin. Ei kai jonkun 10 km mökkitien takia tarvi maasturia ostaa - tekosyitä ne vain on semmoset puheet. Ja pitää olla perkaleen huono mökkitie jos ei henkilöautolla oikeasti pääse. Ja mahtaa siinä olla istumista porukalla jos 10 km oikein pompottaa, ellei ole offariasennetta.
Tai ostaa Discoveryn - ei tarvitse katua... hintataso just sopiva ja 7-penkkisiä lähes jokainen. Eikä ole lastentauteja - on vain vikoja ;-)
TT
Lerssinen
26.04.2012, 20:03
Tarvi noin kauheasti rahaa kun ostaa uudehkon Terrano II:sen ja laittaa loput vaikka johonkin muuhun hyödylliseen..
Eikä tuu yllätysremontteja :)
Edit: KEPPINELIVETO vielä 2000 luvun puolella on jo harvinaisuus mikä noista löytyy ja HYVÄ sellainen..
t.haapala
26.04.2012, 20:13
mikäs vika tuossa pathfinderissa on?
yksi 150tkm ajettu olisi kiikarissa johonka on juuri tehty 3500€ kansiremppa.
Ja siihen lisäks tulevat kytkinrempat(+tietenkin uus vauhtipyörä), sit hajoo laatikko,
pyöränlaakerei menee tuon tuost(joku 700€kpl), johtosarjat menee vituiks,
ja sit ku oot saanu noi kuntoon ni sit menee koneesta alakerta.
Eli rahan menoo ei todellakaan voi estää tommosel :D
Nimim. erään nissanin omistajan elämää sivusta seurannut
Tarvi noin kauheasti rahaa kun ostaa uudehkon Terrano II:sen ja laittaa loput vaikka johonkin muuhun hyödylliseen..
Eikä tuu yllätysremontteja :)
Edit: KEPPINELIVETO vielä 2000 luvun puolella on jo harvinaisuus mikä noista löytyy ja HYVÄ sellainen..
Mä oon tässä jonku aikaa ajellu Terrano 2:lla (vm 2001) ja oon ollu tyytyväinen.
Leppoinen ajella maantiellä.
Mikään tykkihän se ei oo mutta jaksaa mennä sen mitä tarttee.
Puolen hintanen Tojotaan verrattuna.
Byrocrat
26.04.2012, 20:52
Saahan tuohon rahaan jo alle 100000 ajettuja aika montakin tuorettakin peliä! Jos hauksi laittaa tuon hintahaarukan ja alle satatonnia niin ei osu yhtään Toyotaa siihen listaan. Jos oikeaa maasturia havittelee mökkiautoksi niin miksei pitkä Mitsu pajero vähäisillä kilometreillä kävis. Niitä löytyy 7 hengellekin ja mahtuu tuohon hintahaarukkaan. :) Ja on siellä monta muutakin vaihtoehtoa jollei nyt sitten samalla autolla ole tarkoitus myös mettäajoa harrastaa :eek: Niin ja oli useita vähän ajettuja Jeeppejäkin tuossa hintaluokassa :cool:
toyota4x4
26.04.2012, 21:01
olisko kuvaa siitä mökki tiestä?? meinaan pahankin mökkitien päähän pääsee lada samaralla , uusinta mallia pienetkilsat ymm. venäjän malliin..
patroltd
26.04.2012, 21:14
100:sta cruiseria puoltaa vahvasti 6 kone, en ymmärrä miks nykyään pitää jokapaikkaan tukkia nuita nelosia. Ei oo muuten mikään ikiliikkuja tuo toyotankaan 3 litran nelonen.
Nissani on nyt unohdettu.
Nuo vanhemmat nissanit menisi, mutta tälläkertaa pysytään kuitenkin 20-30t€
Kun ei liikkeet halua monesti kalliimpaa ottaa vaihdossa.
Mökkitie on todella pahassa kunnossa varsinkin nyt.
Sellaista mutaliejua ja muutamasta kohtaa on tie poikki kun vesi tullut ojista yli.
Ja saattaisi tulla kalliiksi ruveta korjamaan omin voimin tietä :D
Mutta eihän se tie tietenkään ole mikään järkevä syy ostaa maasturia, mutta se nyt on tykkänään eriasia.
Kun on kuume niin ainahan niitä perusteita pitää olla ja tuo nyt on yksi lisä kuulemma asiaan.
Ja maasturi olisi vaan käytönnöllinen monessa asiassa.
Tässä on nyt muutamia vaihtoehtoja mitä pohdittu.
http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/4735895
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4543272
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4730458
http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/4009904
http://www.nettiauto.com/jeep/commander/4674935
http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/4566457
Mites jeep patriot ja volvon "maasturit"
Volvossa oli ainakin päällepäin maavaraa, mutta ei varmaan mitään muuta hyvää olekaan?
KoniJeep
26.04.2012, 21:50
olisko kuvaa siitä mökki tiestä?? meinaan pahankin mökkitien päähän pääsee lada samaralla , uusinta mallia pienetkilsat ymm. venäjän malliin..
20-30t.euron 7.paikkanen samara?:confused: ja tojotat on perseestä ajettavuudeltaan verrattuna vaikka Mitsuun.;)
Jeep Commander. Ehdottomasti jos noista pitäis valita. Jotain autosta kertoo sekin että sillä saa vetää 3500kg (ja itseasiassa se jopa vetääkin sellasta kärryä suht mukavasti), mikä taitaa olla nykypäivänä aika harvinaista. Ja lisäpotkua luulis saavan tollaseen jollain nindendo-kapulalla jos ei vakio riitä. Sellanen jämäkkyys ja jyhkeys huokuu tosta autosta. Ja tietenkin amerikkalainen mukavuus. Varustetaso just sopiva mun makuun, eli löytyy kaikki mahdollinen ja mahdoton amerikkalaiseen vaatimattomaan tyyliin. Pohjanmaa vahva markkina-alue.
Kaverin äitee on tollasella ajellu about 5 vuotta, uutena ostivat eikä siinä sen ihmeellisimpiä vikoja oo ollu, muutama nivel ja lukkopesä vaihdettu normaali huoltojen lisäks. Itekkin joskus kyseisellä autolla joskus ajaneena ja kyydissä istuneena voin sanoa tykkääväni. Voisin hyvinkin kuvitella että ite ajelisin tollasella jos olisin rahoissani viiskymppisenä.
Enolla on ollut useampi noita LC 120, pääsääntöisesti maantieajossa n. 80tkm/vuosi. Ilmeisen hyvin ovat toimineet, mitä nyt aivan luokattoman paskat valot ja moottorin kumityynyjä saa vaihdella parin vuoden välein. Muovinen sisältä ja rämisee 200tkm ajettuna joka paikasta. Neloskone tollasessa autossa...Huoh. Nythän sillä on ajossa n. vuoden vanha, on tätä uudempaa koppaa jokatapauksessa. Jotain kehitystä on näköjään tapahtunu, kaikenlaista turhaa ja hyödytöntä varustetta löytyy niinkuin kunnon maastoautosta pitääkin:D Selkeesti suunnattu Ameriikan markkinoille.
Tässä on nyt muutamia vaihtoehtoja mitä pohdittu.
http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/4735895 Käyppä takapenkillä istumassa, ei siellä aikuinen kovin hyvin viihdy/sovi istumaan
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4543272 Kallis. Monenlaista vikaherkkyyttä.
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4730458 Tää olis hyvä.
http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/4009904 Tää taas ei, perehdy aiheeseen esim. www.landroverhell.com
http://www.nettiauto.com/jeep/commander/4674935 Ruma.
http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/4566457 Pieni ja ei mikään oikee maasturi.
Mites jeep patriot No ei tod.
ja volvon "maasturit"
Volvossa oli ainakin päällepäin maavaraa, mutta ei varmaan mitään muuta hyvää olekaan? Eiköhän noilla ajelis, eli tarkoittanet XC70 ja XC90 -malleja. Kyllä mä voisin uudemmalla XC70:llä ajella. Eihän nää mitään maastureita tosin ole, mutta mökkitiellä pärjäis.
Vastauksia seassa.
Enolla on ollut useampi noita LC 120, pääsääntöisesti maantieajossa n. 80tkm/vuosi. Ilmeisen hyvin ovat toimineet, mitä nyt aivan luokattoman paskat valot ja moottorin kumityynyjä saa vaihdella parin vuoden välein. Muovinen sisältä ja rämisee 200tkm ajettuna joka paikasta. Neloskone tollasessa autossa...Huoh. Nythän sillä on ajossa n. vuoden vanha, on tätä uudempaa koppaa jokatapauksessa. Jotain kehitystä on näköjään tapahtunu, kaikenlaista turhaa ja hyödytöntä varustetta löytyy niinkuin kunnon maastoautosta pitääkin:D Selkeesti suunnattu Ameriikan markkinoille.
Outoja väitteitä LC120:stä, uusia ja ennenkuulumattomia mulle... Ihan kuin olis Nerd-O "the toyota vihaaja" kirjotellu. :D
P.S. Land Cruiser 150 -sarjaa ei myydä Ameriikassa. Vastaavalla korilla varustettu on Lexus GX460 -nimellä siellä ja bensamoottorisena tietysti.
mielipuoli
26.04.2012, 22:37
Toyota jos haluaa keretä sinne mökillekki joskus!
Sit jos laittaa vaikka johtotähden kuten itse erehdyin niin kannattaa myydä se mökki samantien pois (koska et kerkiä mökillä käymään kun kaikki aika menee remonttiin:D) ja laittaa samantien nekin rahat tuohon autoon!
Tähän taloon ei tule muita merkkejä tästä lähtien kuin Toyotaa ja jos siihen ei rahat riitä niin kävelen PISTE:)
Byrocrat
26.04.2012, 23:04
Vastauksia seassa.
Mikä näissä on kallista, ostohinta, käyttö vai varaosat???
Taitaa ne Toyotan osat maksaa ihan yhtä paljon :rolleyes: vai onko Toyotamiehellä vaan "vaaleanpunaiset lasit" joilla ei näe muita kuin Toyota maastureiden hyviä puolia. :rolleyes::eek:
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4543668
Tuossa samaa hintaluokkaa kuin se Toyota mutta tuoreempi ja vähemmillä kilsoilla.
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4439689
Saman ikäinen mutta halvempi ja vähemmillä kilsoilla kuin Toyota
Ja laitetaan ny tääkin hintahaarukan yläpäästä
http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/4731748
Ja en aja itse kummallakaan :)
mielipuoli
26.04.2012, 23:45
Toyotan osat saattaa maksaa jopa enemmän mutta pointti on siinä että niitä ei tarvitse:D
Tai joo on mullaki tuossa runnerissa ollu huomauttamista katsastuksessa viimoset neljävuotta "taka parkkivalo ei toimi" en oo vaan jaksanu vaihtaa sitä.
Mitsuissa taitaa olla vähän samoja vikoja kuin näissä johtotähdissä:D
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4469979
artsi777
27.04.2012, 06:24
Toijota :)
Sen verran pakko kommentoida, ettei Grand Vitara mikään "pikkuauto" ole. Mahtuu kivasti 4 ihmistä, pari koiraa ja matkatavarat kyytiin talvilomareisulle. Verrattuna Passattiin tavaratila on pienempi mutta ohjaamon tilat on aika samat.
Grand Vitara on siinä city-maastureiden ja "oikeiden" maastureiden välimaastossa mutta kysyjän tarkoitukseen aika sopiva kompromissi.
ps. Tuu -Matti- poikkeamaan niin käydään koeajolla :D:D
Outoja väitteitä LC120:stä, uusia ja ennenkuulumattomia mulle... Ihan kuin olis Nerd-O "the toyota vihaaja" kirjotellu. :D
P.S. Land Cruiser 150 -sarjaa ei myydä Ameriikassa. Vastaavalla korilla varustettu on Lexus GX460 -nimellä siellä ja bensamoottorisena tietysti.
No niin, heti Toijota-miehet hätääntyy kun muutaman tosiasian kertoo..:D
Enhän tota autoa edes haukkunu, ne alkuperäiset valot jokatapauksessa muistuttaa enemään myrskylyhtyjä kuin ajovaloja. Jokaiseen enon LC120 oon laittanu samantien laittomat H4 xenon-sarjat, niillä sentäs lyhkäsistä tulee kelvolliset ja lisäpitkäthän hoitaa sitten kaukovalot. Tässä viimesimmässä on xenonit laitettu jo tehtaalla niinkuin 90k€ autossa sopii olevankin. Noita moottorin kumityynyjä meni muutamat ainakin tossa enon edellisessä autossa, syytä en tiedä, totesin vaan vauriot ja merkkihuolto hoiti loput. Jokatapauksessa melkosesti muutes vatkaa tollanen vajaasylinterinen ilman kunnollista kiinnitystä :D . Autohan ei ollut mikään kolarivehe, joten olisko sitten vaan paskaa tuuria ja huonoja osia.
Toi neloskone vaan jotenkin ainakin mulla tökkii niin pahasti vastaan tollasessa autossa, muuten laadukkaan oloisessa (jos muovisuudesta ei välitetä) tutisee ja vapisee peloissaan tollanen moottori. Kutoskone olis se oikea valinta. Suorituskyky on kait nykytasolle ns. normaali, ison kärryn kanssa sais olla enemmän puhtia mutta ilmeisesti tästä selviää lastuttamalla. Kaikilla noilla on tullut ajettua ja kyydissä istuttua, penkit on jees ainakin mulle, ajoasento on suht hyvä vaikkakin sellanen amerikkalainen maksimoitu mukavuus puuttuukin. Vakaa ja tukeva ajettava ainakin normirengastuksella. Sisätilat on kooltaan just sen kokoset mitä osaakin odottaa kun kattoo kopan ulkomittoja, taitaa olla aika samalla tasolla muiden vastaavien kanssa. Takakontin penkeille sopii lapset tai kääpiömitoissa oleva aikuinen.
Oho, nythän mä vähän niinku kehuin tota autoa..:D.
Mikä näissä on kallista, ostohinta, käyttö vai varaosat???
Taitaa ne Toyotan osat maksaa ihan yhtä paljon :rolleyes: vai onko Toyotamiehellä vaan "vaaleanpunaiset lasit" joilla ei näe muita kuin Toyota maastureiden hyviä puolia. :rolleyes::eek:
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4543668
Tuossa samaa hintaluokkaa kuin se Toyota mutta tuoreempi ja vähemmillä kilsoilla.
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4439689
Saman ikäinen mutta halvempi ja vähemmillä kilsoilla kuin Toyota
No joo, ostohinnassa on jo melkein kompensoitu suurempi korjaustarve ja arvonalennus. Kyllä kai Pajerollakin pärjäilis, mutta ei saa sitten tulla yllärinä jos ja kun välillä tarttee pajalla seisottaa. Uskon edelleen että Pajero käy tuplaten useammin korjauksissa kuin LC.
Sen verran pakko kommentoida, ettei Grand Vitara mikään "pikkuauto" ole. Mahtuu kivasti 4 ihmistä, pari koiraa ja matkatavarat kyytiin talvilomareisulle. Verrattuna Passattiin tavaratila on pienempi mutta ohjaamon tilat on aika samat.
Grand Vitara on siinä city-maastureiden ja "oikeiden" maastureiden välimaastossa mutta kysyjän tarkoitukseen aika sopiva kompromissi.
Niin, no eikös Grand Vitara ja Rav4 ole about saman kokoluokan autoja? Toisaalta ei tuo Passattikaan mitenkään isolta tunnu, ruuma on tosin levee ja pitkä. Lasken tässä samalla lailla Passatinki ja Rav4:n pikkuautoks.
No niin, heti Toijota-miehet hätääntyy kun muutaman tosiasian kertoo..:D
:) En vaan oikein sulata Toyota-filtterin läpi noita väitteitä, sen verran erikoisia. Ajovalot on ihan linjassa muidenkin muovilasisten kanssa, aikaa myöten UV ja suolot hiekkoineen tekee tehtävänsä ja valo ei osaa kellertyneen samean "lasin" läpi ulos. Sama ongelma vaivaa lähes kaikkia nykyautoja. Linssivalotkin samentuu yllättävän joutuin jostain sieltä sisältä, muutaman vuoden ikäisessä 200-300 tkm ajetussa xenon-valollisessakaan ei ole välttämättä puoliakaan valotehosta jäljellä.
Miten niin muovinen? Kaikkien autojen kojelaudat on muovia ja toi Land Cruiserin sisusta on ainakin mun makuun hyvinkin fiksun oloinen ja näköinen. Eikä oo kyllä rämissy mistään nämä parin tutun autot joilla enemmän ajellu.
Moottori on vähän lussu, mutta kyllä sillä pärjää ja viripurkeilla saa tosiaan eloa lisää. Ja Pajerossa on myös neloskone. Tutinat ja vapinat kuulostaa myös oudolta, kutoskoneen miellyttävämpi saundi puuttuu, se on totta.
Pajero pitkänä tai landcruiser 120 lienee hyvä valinta. Luotettavasti minua on kuljettanut tuo 01 vuotinen pajerokin. Ei ole isompia remontteja tarvinnut tehdä ja ei ole hinausautolla reissulta kotiin tulla.
Niin, no eikös Grand Vitara ja Rav4 ole about saman kokoluokan autoja? Toisaalta ei tuo Passattikaan mitenkään isolta tunnu, ruuma on tosin levee ja pitkä. Lasken tässä samalla lailla Passatinki ja Rav4:n pikkuautoks.
Rav4 on karvan verran Grand Vitaraa pienempi mutta kokoluokka on sama. Kaikki on suhteellista, meidän perheessä emännän Hyundai I20 on pikkuauto :)
Niin mähän en nyt mitään väitteitä ja mutua esittäny, ihan itse vierestä oon seurannu ja nähny. Ekaan enon autoon kokeiltiin vaikka mitä taikatemppuja valojen parantamiseksi, vaihdettiin johdot ja liittimet (releet tietty kanssa) jännitehäviöiden minimoimiseksi. Polttimoina oli useampaakin eri mallia, Osramin parhaat Night Breakerit tarjos parhaan valotehon mutta niitä meni 3-4 paria vuodessa. Lopulta laitettiin sitten xenonit, niihin sitten joka syksy uudet polttimot ellei ollut jo siihen mennessä palanu. Autolla oli ajettu 40tkm kun eno sen osti, ja ainakin mun silmään umpiot vaikutti uuden veroisilta. Mä oon ajanu amerikkalaisilla viimeset kymmenen vuotta niin tiedän mitä ne huonot valot on, ja ne LC120 valot on sellaset vakiona. Paranneltuna kohtuulliset.
Turha noista mun mainitsemista värinöistä ja väpinöista on kiistellä, ehkä mulla on vaan ton hintaluokan autolle turhan kovat vaatimukset. Enkä kyllä ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on jos moottorin kumityynyt on hajonnu pari kertaa samassa autossa. Tälleen on käyny ja sillä selvä. Enhän mä väittäny että joka toijotassa olis sama vika..? Ite esitin jo näkemykseni viallisista osista, en täyspaskasta autosta.
Hyvä auto se jokatapauksessa on, ei kuitenkaan täydellinen niinkuin jotkut luulee.
Ei sitä tartte korjaamolla seisottaa jos mittarissa on 200tkm.
Mites Dodge Nitro?
Mitään muuta en autosta tiedä kuin sen, että näyttävät ihan siisteiltä tuolla liikenteessä:D:cool:
Kiitos vinkeistä!
Pitää laittaa ensiviikolla tarjouspyyntöjä
toyotan landcruisereihin
mitsun pajeroihin
ja jeepin maastureihin
Katsoa sitten mikä olisi paras vaihtoehto niistä.
On muuten aika vakuuttava vakiopeliksi tuo jeepin commander vaikkei nyt joustoja hirveästi olekaan
http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY
Dodge nitrossa ei tainnut olla alennusvaihteistoa kun sitä selvitin.
Tai sitten ostaa uuden Dacian ja jää kymppitonni laittamiseen!
Niin , oikeestiko meinaat vanhemmilesi autoja joilla ajetaanaan ehkä maastossa?
Eiköhän ihan tavan neliveto autoja ole tarjolla , joilla tavan ihminen , ymmärrätämättä mitään lukoista tai muusta voi ajella heikossa hapessa olevilla teillä!"!!
Tojotat on yli hinnoteltuja jne.. ei herneitä....
Mutta onhan noita valmistaja joiden autoilla voi ajaa edes huomaatta milloin se on neliveto tai kaksveto, joita ne ne on yleensä aina ja ikuisesti!
Kannattaa harkita ihan oikeesti...
Itse en ainakaan suositteli vanhemmilleni mitään vanhaa tojotan paskaa,
Vaan ihan haldex nelivedolla toteutteua city-maasturia... ( tietysti yleensä perintö odotellessa.)
Mut asiaan......
Jos rahaa on oikeesti laittaa tuo mitä topikin alussa lukee, niin kannattaa oikeesti miettiä. auton käyttäjiä ja mukavuutta...
On se nykyaikainen neliveto citymaasturi sitten 100X parempi ajella kuin joku saakelin vanha Hoo >Jiiii....
Ihan vaan vinkiksi.. tekniikka kehittyy... tojotamiehet ei... :D
Vastailen noihin sun oivalluksien perään ;)
Niin , oikeestiko meinaat vanhemmilesi autoja joilla ajetaanaan ehkä maastossa?
Nimenomaan, MIKSI tälläisen topicin muuten olisi tehnyt??
Eiköhän ihan tavan neliveto autoja ole tarjolla , joilla tavan ihminen , ymmärrätämättä mitään lukoista tai muusta voi ajella heikossa hapessa olevilla teillä!"!!
Niillähän on jo neliveto auto, mutta se ei ole viimeaikoina riittänyt.
Hyvällä tiellä passatilla on ilo ajella, mutta kun on kuoppaa, kantoa, mutaa ja oikeasti haastavaa tietä/maastoa niin ajamisen "nautinto" katoaa.
Tojotat on yli hinnoteltuja jne.. ei herneitä....
Tähän en ota kantaa sen kummemmin...
Mutta onhan noita valmistaja joiden autoilla voi ajaa edes huomaatta milloin se on neliveto tai kaksveto, joita ne ne on yleensä aina ja ikuisesti!
Näinhän niitä on!
Kannattaa harkita ihan oikeesti...
Sitähän tässä kokoajan tehdään :)
Itse en ainakaan suositteli vanhemmilleni mitään vanhaa tojotan paskaa,
Ei kai tässä mitään vanhaa paskaa olla etsimässäkään :D
Vaan ihan haldex nelivedolla toteutteua city-maasturia... ( tietysti yleensä perintö odotellessa.)
Miksi ostaa citymaasturia jos voi ostaa kerralla kunnon maasturin?
Yleisesti ostaen se nälkä kasvaa syödessä ja sitten kun ollaan siellä korvessa jumissa hondan crv:llä, niin varmasti tulee mieleen se asia, että olisiko sittenkin pitänyt vain ostaa kunnon maasturi.
Mut asiaan......
Jos rahaa on oikeesti laittaa tuo mitä topikin alussa lukee, niin kannattaa oikeesti miettiä. auton käyttäjiä ja mukavuutta...
On se nykyaikainen neliveto citymaasturi sitten 100X parempi ajella kuin joku saakelin vanha Hoo >Jiiii....
Ihan vaan vinkiksi.. tekniikka kehittyy... tojotamiehet ei...
Yleisesti ostaen se nälkä kasvaa syödessä ja sitten kun ollaan siellä korvessa jumissa hondan crv:llä, niin varmasti tulee mieleen se asia, että olisiko sittenkin pitänyt vain ostaa kunnon maasturi.
Jaa...
Tuota en usko...!!!
Ja itse en ole ajanut kuin 25v autoilla.....
Kyllä tavan persoona menee CR-V:llä sinne mistä pääsee poiskin..... ei riitä kantti ajaa kahdella pyörällä...
Tosin en minä mitään ymmärrä luen vaan foorumia.. :D
susiraja2
27.04.2012, 21:38
kyllä minä kallistusin noihin jeeppeihin
vaikka ei noi muutkaan ole huonoja
mikä vika on siinä jos auto on ruma jos se toimii :confused:
jokainen han ajaa sillä autolla milllä haluaa
jokaisen han oma auto on paras :rolleyes:
kunhan katot että autossa on...
- kierrejouset
- lukkoakseli(t)
- suora 6 sylinterinen moottori
...niin et kovin paljon pety
Tai sitten ostaa uuden Dacian ja jää kymppitonni laittamiseen!
Daciaahan ei varmaan tarttekkaan laittaa,mutta kymppitonnilla laittaa kyl jonkun verran tuota mökkitietä, ainakin täällä puolella Suomea :D
kunhan katot että autossa on...
- kierrejouset
- lukkoakseli(t)
- suora 6 sylinterinen moottori
...niin et kovin paljon pety
Miksi sen moottorin pitää olla suora?
Byrocrat
27.04.2012, 22:48
kunhan katot että autossa on...
- kierrejouset
- lukkoakseli(t)
- suora 6 sylinterinen moottori
...niin et kovin paljon pety
Tässä hyvä yksilö vähilla kilsoilla ja varmasti tasaista kyytiä :)
Saattaa nippanappa mahtua tuohon hintahaitariin
http://autot.oikotie.fi/vaihtoautot/land-rover/range-rover/510168866
On muuten aika vakuuttava vakiopeliksi tuo jeepin commander vaikkei nyt joustoja hirveästi olekaan
http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY
No onhan melkonen pölkky, tolleenhan ne nykynelivedot toimii merkissä kuin merkissä. Mut ei se paljoo liejussa auta auton lyödä jarrua vaan pyörille.
Mut mikä tuossa rutisee noin paljo? Videon lopussa varsinkin kuuluu melkonen rapina.
ja varmasti tasaista kyytiä :)
Siihen asti kunnes jousitus päättää että tänään ei jaksa nousta. :D
No onhan melkonen pölkky, tolleenhan ne nykynelivedot toimii merkissä kuin merkissä. Mut ei se paljoo liejussa auta auton lyödä jarrua vaan pyörille.
Mut mikä tuossa rutisee noin paljo? Videon lopussa varsinkin kuuluu melkonen rapina.
Sepä tuossa eroaakin useimmista, että pyöriä ei jarruteta siellä liejussakaan. Kaikissa kolmessa tasauspyörästössä kun on tuollaiset lukot: http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServices/ProductsbyCategory/Automotive/DifferentialsLockingDifferentials/PCT_225758. Vetoluistoneston kun kytkee pois, tai vaihtaa jakiksen pienelle puolelle, niin pyöriä ei jarrutella ollenkaan. Tuo, että ilmassa oleva pyörä pyörähtää vähän ylimääräistä, johtuu siitä, että hydraulipumppu on lukon yhteydessä ja se toki tarvitsee vähän liikettä, että saa käyttöpaineen aikaiseksi.
Rutina osui omaankin korvaan tuossa videon lopussa, mutta ei sitä ainakaan omassa yksilössä kuulu...
KoniJeep
27.04.2012, 23:37
Commontoorin kojeaju:http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=_aOxyk_u7-I ja tässä lisäähttp://www.youtube.com/watch?v=5_XYXdWk-30&feature=related
Byrocrat
28.04.2012, 10:03
Siihen asti kunnes jousitus päättää että tänään ei jaksa nousta. :D
Pakkoko sitä on 20 vuotta vanhalla ja 300000 km ajetulla rotiskolla enää ajella :eek: Kyllä niihin epämukaviin Toyotan maastureihin tulee vikoja niihinkin ja käyttöhän tässäkin hankinnassa ratkaisee, onko hankkimassa karua työkalua vai mukavaa matka-autoa :)
Tämmönenkin olis mainio vaihtoehto
Suomessa on vaan aika vähissä :/
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/jeep-wrangler-unlimited-hard-top-2-8-crd-dpf-automati-northeim/158020212.html?lang=en&pageNumber=6&__lp=27&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=12600&makeModelVariant1.modelId=11&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT
Jos sinne mökille menee tie, niin sitten kyllä ihan takuulla sinne pääsee ihan kaksivetoisella autollakin.;) :D Toki jos uudempi ja siistimpi auto niin pääsee suoremmilla pelleilleillä ja ilman leikkimistä ihan 4motion jne tyyppisillä kikottimilla. Ihmisillä oikeesti todella surkea käsitys mihin autonsa oikeesti kykenee. Koomisinta on kun porukat kehuu et ajeltiin ihan törkeen haastavista paikoista ja kun viimein jäätiin jumiin niin laitettiin vaan napalukot päälle! :D
Jos haluaa tohon hinta luokkaan parhaan pelin niin ei tarvii miettiä yhtään. Min. W463 g-wagen niin on matkanteko helppoa ja mukavaa. valot on parhaimmillaan vakiona jo xenonit mutta mersujen ainut huono ominaisuus koskaan on juuri huonot valot.
Ei toi grand viturakaan mikään huono valinta olis. Tuohon rahaan saa jo melkeen uuden. :) Tilaa on ihan kivasti. 2 ihmistä+koira tavaroineen kulkee väljästi. Mutta kyllä siinä 5 ukkoakin mahtuu kisatavaroineen kotiutumaan. ;) Kokeiltu juttu.
g-wagenit on oikeesti sairaan mukavia ajella tiellä ja etenevät maastossa vakiona paikkoihin johon ei moni muu merkki tule edes vähän rakennettunakaan. Lukot vakiona muuallakin kuin ovissa, toimiva alusta, kestävät aleksit, saa laillisesti riittävän isot renkaat (33x12,5r15), lähestymis/jättökulmat hyvät tai no mitä tässä listaamaan oikeastaan kaikki ominaisuudet on aivan omaa luokkaansa. :)
just my five cent
-sami-
Miksi sen moottorin pitää olla suora?
helpottaa valintaa kun on vähemmän vaihtoehtoja ;)
helpottaa valintaa kun on vähemmän vaihtoehtoja ;)
Jaa, tarkoitus olikin suunnata ja rajata valintoja...
Sillä kyselin, kun en tuosta OM642 moottorista mitään suurempia ongelmia ole lueskellut ja onhan se jo tuotannossa ollut useita vuosia. Siis jos olisi vaikka ollut jotain piilevää tietoa. :)
henk koht välttelen CDI koneita, tuo OM 642 lienee niitä...
lisäks nuo V mallin dieselmotit on vähän kalliita ja työläitäkin huollella / rempata ... (tiukkaa huhuluuloa)
On se. Mersuissa niissä erinäisissä 280 - 350 CDI malleissa.
Huollossa ei vielä ainakaan muuta kallista ole tullut vastaan, kuin iso öljytilavuus. Remppailu voikin sitten olla, jos tarvitsee.
Sillä vaan, kun nuo ehdottamani Jeepit täytti muut paitsi sen suoran kutosen vaatimukset. :)
BJ-40/76
28.04.2012, 21:40
Itse olen omistanut muutaman (väh.10v vanhan) toyotan land cruiserin,
ja siksi nyt kysynkin miksi:
Käytetyt Land cruiserit on
a) yliarvostettuja? (siis arvo on paremmin säilynyt)
b) paljon enemmän ajettuja kuin muut samanikäiset?
c) myynnissä juuri huollettuna, ei mainintoja useiden tonnien rempoista.
Ja onhan se toyota huono ja kallis ylläpitää, kun esim jarrunesteet pitää vaihtaa silloin tällöin.
Ja toyotan varaosapolitiikka:
Varaosia saa, ainakin minä olen saanut kaikki osat, mitä olen halunnut ostaa. esim. tuohon bj-40 vm. 76 on löytynyt kaikki tarvittava.
(valehtelin, olisin ostanut etulokasuojat 2010?, mutta enää ei saanut:()
jotkut osat on sika kalliita, mutta esim. hdj-80 alkuperäinen iskarisarja maksoi vähemmän, mitä tarvike:p
Ja minulla meinasi huvittaa laturin kiinnityspultin hinta, 0likohan 2e, sai 3 päivässä ja tuli vielä textiviesti, että nyt olisi täällä.
Kertokaapa toinen valtuutettu maahantuoja, jolta osat saa 3 päivässä ilman muita kuluja 25 vuotiaisiin maastureihin?
p.s ei se Land Cruiser täydellinen ole, mutta se että minä päätän milloin mennään ja minne, ja tieto siitä että se onnistuu, merkitsee minulle paljon.
En malta olla lainaamatta yhtä 18v tyttöä, joka ajoi takamoottorisella skodalla taannoin:
Ei skoda mikään huono ole, koskaan ei ole jättänyt minua tienpäälle, vaikka minä olen jättänyt sen monesti....
toyota4x4
29.04.2012, 11:12
http://www.youtube.com/watch?v=MmzWG4W4yso&feature=related noitten uusien jeeppien kuuluukin pitää lopunalun ääntä. yhtä reklamaatio jeeppiä ihan kokeilin kuivalla asfaltilla ympyrää..kilis ja kolis niin että sivupeilitkin heilu ,minkään merkki korjaamon mukaa jeepissä ei ollu mitää vikaa.. se vain on epämukava kuulonen ja lopun alun ääninen ja tärinät+ rapinainat kuuluu asiaan. mielestäni auton renkaat pienet muuhun autoon nähden ja koko auto on matalan näkönen.
toyota4x4
29.04.2012, 11:35
No niin, heti Toijota-miehet hätääntyy kun muutaman tosiasian kertoo..:D
Enhän tota autoa edes haukkunu, ne alkuperäiset valot jokatapauksessa muistuttaa enemään myrskylyhtyjä kuin ajovaloja. Jokaiseen enon LC120 oon laittanu samantien laittomat H4 xenon-sarjat, niillä sentäs lyhkäsistä tulee kelvolliset ja lisäpitkäthän hoitaa sitten kaukovalot. Tässä viimesimmässä on xenonit laitettu jo tehtaalla niinkuin 90k€ autossa sopii olevankin. Noita moottorin kumityynyjä meni muutamat ainakin tossa enon edellisessä autossa, syytä en tiedä, totesin vaan vauriot ja merkkihuolto hoiti loput. Jokatapauksessa melkosesti muutes vatkaa tollanen vajaasylinterinen ilman kunnollista kiinnitystä :D . Autohan ei ollut mikään kolarivehe, joten olisko sitten vaan paskaa tuuria ja huonoja osia.
Toi neloskone vaan jotenkin ainakin mulla tökkii niin pahasti vastaan tollasessa autossa, muuten laadukkaan oloisessa (jos muovisuudesta ei välitetä) tutisee ja vapisee peloissaan tollanen moottori. Kutoskone olis se oikea valinta. Suorituskyky on kait nykytasolle ns. normaali, ison kärryn kanssa sais olla enemmän puhtia mutta ilmeisesti tästä selviää lastuttamalla. Kaikilla noilla on tullut ajettua ja kyydissä istuttua, penkit on jees ainakin mulle, ajoasento on suht hyvä vaikkakin sellanen amerikkalainen maksimoitu mukavuus puuttuukin. Vakaa ja tukeva ajettava ainakin normirengastuksella. Sisätilat on kooltaan just sen kokoset mitä osaakin odottaa kun kattoo kopan ulkomittoja, taitaa olla aika samalla tasolla muiden vastaavien kanssa. Takakontin penkeille sopii lapset tai kääpiömitoissa oleva aikuinen.
Oho, nythän mä vähän niinku kehuin tota autoa..:D.
ihmisillä voi olla myös pimeä näössä eroa.. se että sinä et näe pimeässä ajaa autolla ei tarkota että autossa olis huonot valot :D ihan normi valot on 120:ssä ei huonot vakionakaan ite ajelin kuukauden päivät sellasella joulukkuussa vuosi sitten en kyllä kiinnittäny huomiota valojen huonouteen.
ihmisillä voi olla myös pimeä näössä eroa.. se että sinä et näe pimeässä ajaa autolla ei tarkota että autossa olis huonot valot :D ihan normi valot on 120:ssä ei huonot vakionakaan ite ajelin kuukauden päivät sellasella joulukkuussa vuosi sitten en kyllä kiinnittäny huomiota valojen huonouteen.
Niimpä niin, kaikki näyttää niin hienolta ja valoisalta, kun katsoo vaaleanpunaisten linssien läpi!
TEMÄHIK
Kertokaapa toinen valtuutettu maahantuoja, jolta osat saa 3 päivässä ilman muita kuluja 25 vuotiaisiin maastureihin?
Suzuki. Tosin tuosta kolmesta päivästä pitää ajoittain tinkiä, jos osaa ei löydy euroopasta vaan menee toimitus Japaniin. Saahan sieltäkin osat lentokoneella nopeasti kotisuomeen mutta se vähän maksaa :p
Kävin eilen avensiksellä mökkitiellä.
2.5 kilometriä pääsi vaivatta, kunnes tie muuttui henkilöautolle mahdottomaksi mennä.
Semmosta mutavelliä, mihinkä uppoaa heti.
Upm omistaa tiestä 80% mutta heitä ei oikein kiinnosta pitää tietä kunnossa.
Tänään soiteltu upm:lle ja tien korjaus asiaan suhtauduttu hyvin nihkeästi.
Mökille pitäisi päästä sähköurakoitsijoiden tekemään sähköjä ja kolmenviikon päästä pitäisi uusi keittiö tulla mökille..
Mökki on siis hiljattain ostettu ja tämä tie ongelma on tullut vasta nyt esille.
Raivostuttavaa, mutta minkäs teet.
Mietin vain, että jos porukat tai minä itse olen perheenikanssa mökillä ja siellä sattuu paha vahinko missä tarvitaan ambulanssia, niin miten käy jos ambulanssi ei pääsekään paikalle tienkunnosta johtuen?
Auto vaihtoehtojakin on pohdittu nyt urakalla
Tällähetkellä vaihtoehtoina:
1.toyota landcruiser lc 120
75mm korinkorotuksella
33" renkailla
Vinssillä
2.Jeep commander
ja tähän tietenkin karkeammat renkaat ja jotain pientä.
vielä ei olla perehdytty mitä commanderiin saa kivasti laitettua.
3.Jeep wrangler 5 ovisena
4?
Siinä taas jotain päivitystä tälläkertaa.
Auto vaihtoehtojakin on pohdittu nyt urakalla
Tällähetkellä vaihtoehtoina:
1.toyota landcruiser lc 120
75mm korinkorotuksella
33" renkailla
Vinssillä
Siinä taas jotain päivitystä tälläkertaa.
Pirun hyvä vaihtoehto varsin nuo korotukset ja renkaat... :D
Ja äitisi vetää aina camo housut jalkaan kun isäsi huutaa sieltä , "vinssi-apinaa" tarvitaan.. :D:D
Käyppäs kokeilemassa vaikka audia. otat liikkeestä semmoisen Alround quattron vaikka nyt 2.7l bi-turbolla. ja kokeilet , että meneekö perille ,tee sopimus liikkeen kanssa , että jos jää kiinni niin et osta,jos taas menee ostat sen mukisematta...
Ihan vaan vinkiksi.. :p tai sitten vaan menet case kauppaan tai tilaat suolahdesta Valtran mieleisillä varusteilla , ajo nautinto vastaa täysin toyotaa 75mm koroeuksilla ja 33" pokkereilla..
:D Kuvittelin jo mielessä tuon porukoiden vinssaustilanteen :D
Tuo idea,että pyytää testille liikkeestä autoa on jo käynyt mielessä ja on ihan järkeeotettava idea :)
Vai tulisi toyotasta hutera tuollasella varustuksella..
Olisiko sitten parempi se 50mm nostava jousitussarja?
Traktori, nimittäin löytyy jo taloudesta :)
Kateltiin vaan tuota offivarusteen tekemää landcruiseria missä oli kyseinen setti alla, niin näytti ainakin kuvissa mainiolta.
Mutta ajoominaisuuksiahan kuvista ei näe..
Onhan nyt jokapaikassa tiet huononoa ja ajallaanhan ne siitä paranee, mutta mutta.
Maasturilla ei olisi tuota mökille pääsy ongelmaa.
Ei liity meidän tapaukseen, mutta aiheeseen silti
http://www.seinajoensanomat.fi/artikkeli/105999-karhun-auto-juuttui-liejuun-seinajoella
Kävin eilen avensiksellä mökkitiellä.
2.5 kilometriä pääsi vaivatta, kunnes tie muuttui henkilöautolle mahdottomaksi mennä.
Semmosta mutavelliä, mihinkä uppoaa heti.
Upm omistaa tiestä 80% mutta heitä ei oikein kiinnosta pitää tietä kunnossa.
Tänään soiteltu upm:lle ja tien korjaus asiaan suhtauduttu hyvin nihkeästi.
Laitas kuvia tiestä!
Tostahan vois vaatia UPM:ltä kirjallisen vastauksen, jotta kantavatko vastuun tilanteessa kun paikalle pitäisi saada ambulanssi tai paloauto. Minulla ei ole hajuakaan mitä pykälät sanoo, mutta luulis tuollaisen asian olevan tienomistajan vastuulla?
Byrocrat
02.05.2012, 21:13
Kävin eilen avensiksellä mökkitiellä.
2.5 kilometriä pääsi vaivatta, kunnes tie muuttui henkilöautolle mahdottomaksi mennä.
Semmosta mutavelliä, mihinkä uppoaa heti.
Upm omistaa tiestä 80% mutta heitä ei oikein kiinnosta pitää tietä kunnossa.
Tänään soiteltu upm:lle ja tien korjaus asiaan suhtauduttu hyvin nihkeästi.
Mökille pitäisi päästä sähköurakoitsijoiden tekemään sähköjä ja kolmenviikon päästä pitäisi uusi keittiö tulla mökille..
Mökki on siis hiljattain ostettu ja tämä tie ongelma on tullut vasta nyt esille.
Raivostuttavaa, mutta minkäs teet.
Mietin vain, että jos porukat tai minä itse olen perheenikanssa mökillä ja siellä sattuu paha vahinko missä tarvitaan ambulanssia, niin miten käy jos ambulanssi ei pääsekään paikalle tienkunnosta johtuen?
Auto vaihtoehtojakin on pohdittu nyt urakalla
Tällähetkellä vaihtoehtoina:
1.toyota landcruiser lc 120
75mm korinkorotuksella
33" renkailla
Vinssillä
2.Jeep commander
ja tähän tietenkin karkeammat renkaat ja jotain pientä.
vielä ei olla perehdytty mitä commanderiin saa kivasti laitettua.
3.Jeep wrangler 5 ovisena
4?
Siinä taas jotain päivitystä tälläkertaa.
Jos tuosta alkutekstistä ymmärrän oikein niin kyse on jonkinlaisesta tiekunnasta koska kerta yhteiskäytössä :rolleyes: UPM:llä on suurin osuus, joka tarkoittaa että se maksaa tien käytöstä eniten. Kun tie on huonossa kunnossa niin jokuhan sen on ilmeisesti siihen kuntoon saattanut, ettei sieltä läpi pääse ??? Joko siellä on ajettu liian raskailla kuormilla tai routa vaan muuten jyllää näin keväällä. Jos rikottu ajamalla niin rikkojanhan sen myös kuuluu korjata eli mahdollisesti UPM ???? Jos taas pelkästään routa tehnyt tien ajokelvottomaksi niin siihen auttaa vaan odottelu tai riittävä määrä soraa :eek: ja se taas on tiehoitokunnan (siis jos on) tai omistajien vastuulla. Ja jos siellä nyt routa pahimmoilleen sulaa ja tei on sen takia pehmeässä kunnossa niin kyllä se jo parissa viikossa on ajokelpoinen jollei nyt ihan priimassa kunnossa kuitenkaan.
Kun sitten miettii tuota teidän autoprojektia niin mihin tarkoitukseen sitä olet hankkimassa. Ainnakin jutuista päätellen olet hankkimassa metsäautoa :rolleyes: eikä vanhemmalle väelle sopivaa kesämökille ajeluautoa. Ei siihen mökkiautoon mitään korotuksia tai isoja renkaita tarvita,(toki Offivaruste tai joku muu tarvikemyyjä ilahtuu jos hiukka rakentelet) :) mutta kyllä siinä Land Cruiserissa tai Land Rover Discossakin maavara riittää ilman niitä rakennemuutoksiakin ja ajo-ominaisuudet pysyy huomattavasti parempina ja nautinnollisempina. Tietty jos on liikaa rahaa joka välttämättä pitää kuluttaa niin ei muuta kun korotuksia, isoa rengasta ja vinssiä niin eteen kuin taaksekin niin hyvä siitä tulee. Voipa vaan olla ettei pappa ja mamma hirveen ilahtuneita ole tollasesta ajopelistä :rolleyes: mutta poika sitäkin innostuneemp kun jää sulle kokonaan ja vanhemmat ajelee tavan henkilöautolla edelleen sinne mökille:D
Nii jos ei sinne vakio maastoautolla pääse niin ei sinne ole sitten tietäkään. Ja painohan on tuossa kohtaa viholllinen joten mites joku grand vitara tms.??? Jeeppejä unohtamatta. Painaavat kai n.tonnin vähemmän kuin 120 land cruiseri.
Tää meitinkin mökkitie routii keväisin ja on aika raju mäkikin mutta kyä siitä nyt on vaan ajeltu. Emäntä saabilla, naapuri crv hondalla, ja meitsi bertalla. Tosin viime vappuna korjattiin tietä kun se kuulema upottaa vaikka ei se berttaa upottanu yhtään...:D
Mutta jos ja kun siinä ei ole mitään tiekuntaa niin sehän sitä korjaa ketä tien kunto haittaa jos yhteistä säveltä ei löydy. Ja satasilla tekee jo ihmeitä ihan mökkitielle minkä ei tarvi rekkaa kantaa. Eli mudat pois 20-30 sentin paksuudelta niistä paikoista missä upottaa ja suodatinkangas väliin ja 0-16 murske pintaan niin johan pärjää. Ja jonkinlaiset ojat tietysti.
eikö sielläpäin lentele noita pelastuskoptereita - nehän operoi yleensä sinne mihin ei amppari pääse / ehdi ?
ja korinkorotuksesta harvoin on muuta riemua kuin ulkonäkö, eikä monesti sitäkään...
Jeeppejä unohtamatta. Painaavat kai n.tonnin vähemmän kuin 120 land cruiseri.
Ei nuo Toyotat niin tuttuja, niin paljonkos tuollainen Land Cruiseri painaa? Tuo vaihtoehtona oleva Commander omapainoltaan vajaa 2,4 tonnia ja kokonaispaino vähän alle kolme tonnia... Joten saattaa sitäkin upottaa.
Näköjään samaa painoluokkaa...
http://www.toyota120.com/GenDocs/2005AusPradoBro.pdf
Byrocrat
02.05.2012, 22:15
Nii jos ei sinne vakio maastoautolla pääse niin ei sinne ole sitten tietäkään. Ja painohan on tuossa kohtaa viholllinen joten mites joku grand vitara tms.??? Jeeppejä unohtamatta. Painaavat kai n.tonnin vähemmän kuin 120 land cruiseri.
Tää meitinkin mökkitie routii keväisin ja on aika raju mäkikin mutta kyä siitä nyt on vaan ajeltu. Emäntä saabilla, naapuri crv hondalla, ja meitsi bertalla. Tosin viime vappuna korjattiin tietä kun se kuulema upottaa vaikka ei se berttaa upottanu yhtään...:D
Mutta jos ja kun siinä ei ole mitään tiekuntaa niin sehän sitä korjaa ketä tien kunto haittaa jos yhteistä säveltä ei löydy. Ja satasilla tekee jo ihmeitä ihan mökkitielle minkä ei tarvi rekkaa kantaa. Eli mudat pois 20-30 sentin paksuudelta niistä paikoista missä upottaa ja suodatinkangas väliin ja 0-16 murske pintaan niin johan pärjää. Ja jonkinlaiset ojat tietysti.
Juurikin noin kun on tavan mökkitie, mutta jos UPM "omistaa" 80% niin varmasti siellä ajetaan hiukka "Berttaa" isommilla laitteilla :rolleyes:
Byrocrat
02.05.2012, 22:18
Näköjään samaa painoluokkaa...
http://www.toyota120.com/GenDocs/2005AusPradoBro.pdf
En tunne Toyotaa minäkään, mutta vetopainoista voinee jotakin päätellä :cool:
http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm
Ja kun nyt kuitenkin maasturi on hankinnassa niin varmaan sillä jotakin sitten tulee vedettyäkin :rolleyes:
toyota4x4
02.05.2012, 22:41
tollasilla teillä naapurimaassa mennää henkilö autoilla
tällänen "auto" olis kanssa hauska ratkaisu vaikka mökki tien päässä. http://www.youtube.com/watch?v=-pjWLy_LbEU ..
Juurikin noin kun on tavan mökkitie, mutta jos UPM "omistaa" 80% niin varmasti siellä ajetaan hiukka "Berttaa" isommilla laitteilla :rolleyes:
Jep. Ja jos sieltä saa pöllijulli haettua rekkakuorman puuta niin...
Menee ot:ksi tai ei välttämättä edes mene.
Jos sen upm:män kanssa aloittaa semmoisen perisuomaisen tienhoito keskustelun ja tekee selväksi että koska TE omistatte 80 prossaa MINUN mökille menevästä tiestä niin TEIDÄN kuuluu korvata siitä tierempasta se kaheskyt prossaa...
Vaikka sieltä on haettu puuta viimeksi vuonna 98 ja seuraava hakkuu on jokus kymmenen vuoden päästä.
No noheva kiinteistöpäällikköhän voi vedättää siihen vaikka 1000000 eurolla asvalttia ja ei tunnu missään. Mutta se oma kakskytä prossaa saattaa tuntua tai sitten ei. Riippuu onko lompakossa muutakin kuin eskortti.
Ja sittenkin että omistaa sen tien vai on aikanaa maksanut sen teosta 80 prossaa??? Rasite takaa että sinne mökille pääsee mutta ei välttämättä mitään muuta. Tuo meitin tien remppa pistettiin neljään osaan ja siitä taisi jäädä jotain 250 egee per lärvätsalo maksettavaa, sisälti murseet ja perskaivurin, ja jokainen kynnellekykenevä osallistui miten pystyi ,oli sora-autoa puuhakilvillä yms.
Mutta takaisin autoihin. Tuo 120 toitsuhan taitaa perustua hiluksiin eli on LD kamaa joten oma mielenkiinto lopahti siihen sentien...Kyllä sillä varmaan mökille pääsee.
toyota4x4
02.05.2012, 23:06
En tunne Toyotaa minäkään, mutta vetopainoista voinee jotakin päätellä :cool:
http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm
Ja kun nyt kuitenkin maasturi on hankinnassa niin varmaan sillä jotakin sitten tulee vedettyäkin :rolleyes:
kyllä toi vetopaino 3500kg on sellanen ominaisuus jota en ole ikinä tarvinnu vaikka yli 10 vuotta useissa autoissa sellainen koukku ollut ,
luulen että 90% ihmisistä ei moista ominaisuutta edes tarvitse.
kaikki jarrulliset ns. teli trailleri kärryt mitä olen lainannu/vuokrannu on ollut kokonaispainoltaan alle 3000kg. (1600kg-2800kg) ja muutaman 3500kg kärrin tiedän ja niillä kuskataan sit oikeesti 3000kg bob cattii tai mini-kaivuria. vetureina niissäkin on ollu toyotan maasturi.
noin 3tonnin koukku riittää sillä kuskaat mökille 8 metrisen veneen,12m pitkän asuntovaunun. vaikka jonkun pikku traktorin tai toisen maasto-auton.
Tuosta esimerkiksi:
http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/4566457
Tosin tätä ei saa 7 paikkaisena. Löytyy alennusvaihteisto, lukittava keskitasauspyörästö ja ESP hoitelee akselien "lukitusta". Tämä ei ole mikään hirmuinen maastopeli mutta aika huonoa tietä tälläkin menee, kuskista tietty kiinni paljon. Verrattuna Passattiin ero on kuitenkin suuri. Ja tilaa on ihan riittävästi viidelle. Jos tavaratila jää pieneksi niin anopinkuljetuslaatikko katolle. Löytyy sekä tiisseli että bensamallit ja automaatillakin löytyy.
Onhan Suzukilla tuo XL-7 Vitara. Se on melko iso peli jo ja ihan mukava peli ajella maantiellä. Haittana on ettei sitä taida löytyä diesel koneella? Suurinosa taitaa olla varustettu tuolla 2.7-litraisella koneella ja automaatilla. Mut siitä löytyy nuo 7 paikkaa ja yllättävän edukkaita pelejä. En tiedä onko noissa sitten jotain vikaa? Mut tuossa jäis se 20ke muuhun hommaan. Toki jos tuo on se hintahaitari niin saahan sillä tuoreempiakin pelejä.
Jos ennen on pärjätty passatilla niin ehkä kannattaisi katsoa vielä tuo Dacia Duster. Ei kyllä täytä sitä 7 paikkaisuuden vaatimusta. Vaikka se sisältä näyttääkin tehdyn jätemuovista niin tuolla hintaluokalla saat kuitenkin tuon uudena kaupasta ja rahaa jää vielä yli. On tuollaisellakin tullut ajeltua ja ihan kiva peli se oli. Yllättävän vähän kuluttaa polttoainetta sillä diesel koneella. Varmasti parempi ostos kuin l300tkm loppuun ajettu toitsu, mikä maksaa saman verran. Tuossa on kuitenkin takuut. Ne vanhat HJ:t ehkä toimi, mutta nämä uudemmat ei ole kovin kehuttavia. Esim. hilux minkä pitäisi kestää melkein mitä vaan niin ei todellakaan kestä mitään. Tutulla on menossa jo kolmatta perää, toista vaihdelaatikkoa ja toista turboa. Sen ex. mitsulla ei kuitenkaan ollut tuollaisia ongelmia ja onhan se vanhalla 80-luvun hiluxilla tehnyt samoja hommia ja siinäkään ei ollut tuollaisia vikoja. Uudet autot kun tungetaan täyteen kaikenmoisia sähköhärpättimiä niin ei ne vaan toimi. Daciasta ne kaikki puuttuu vakiona.
EDIT: Löytyi noita XL7 versioita dieselinäkin. http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/4716961 Eikä ole edes kovin paljon ajettu.
Jos ennen on pärjätty passatilla niin ehkä kannattaisi katsoa vielä tuo Dacia Duster. Ei kyllä täytä sitä 7 paikkaisuuden vaatimusta. Vaikka se sisältä näyttääkin tehdyn jätemuovista niin tuolla hintaluokalla saat kuitenkin tuon uudena kaupasta ja rahaa jää vielä yli. On tuollaisellakin tullut ajeltua ja ihan kiva peli se oli. Yllättävän vähän kuluttaa polttoainetta sillä diesel koneella. Varmasti parempi ostos kuin l300tkm loppuun ajettu toitsu, mikä maksaa saman verran
:D:D:D
Milläs noisa dustereissa kytkeytyy ne apupyörät "vetämään"...
Noissa suikkeleissa nimenomaan kiehtoo tuo hinta ja se että nillä ei ole kierretty maapalloa + 10 kertaa.
Ja jos maastoautoa kysellään niin citymaasturit ym.apupyörä vetoiset kannattaa varmaan unohtaa tai tulee varmasti pettymys kun 100 metrin jälkeen siellä mökkitiellä takapää halvaantuu kun se automaattikytkin ei jaksa välittää voimaa...
KoniJeep
03.05.2012, 12:12
:D:D:D
Milläs noisa dustereissa kytkeytyy ne apupyörät "vetämään"...
Noissa suikkeleissa nimenomaan kiehtoo tuo hinta ja se että nillä ei ole kierretty maapalloa + 10 kertaa.
Ja jos maastoautoa kysellään niin citymaasturit ym.apupyörä vetoiset kannattaa varmaan unohtaa tai tulee varmasti pettymys kun 100 metrin jälkeen siellä mökkitiellä takapää halvaantuu kun se automaattikytkin ei jaksa välittää voimaa...
juu ja noista citimuastureista on hajonnut periä, kun ovat jääneet kiinni ja yrittäneet päästä revittämällä irti:D ei kestä nyky henkilöauton osat "maasturissa";)
Onpas mielenkiintoinen ja asiallinen keskustelu. Tässä on ratas pyörinyt ensin Passatista citymaastureihin edeten kohti tuunattua tojo-bussia ( :p ) ja nyt ollaan palaamassa hieman takaisin. Edelleen ehdottaisin Grand Vitaraa, ajaa asiansa mökkitiellä ja normiajot hoituu tyylikkäästi.
Tässä joku jo sanoikin, että jos ei Vitaralla tietä pitkin pääse niin kyllä pitää alkaa sen tien kuntoa ihan vakavissaan miettiä.
Niin ja saahan edellisen mallin Vitaraa tosiaan myös 7 paikkaisena, jos se on kynnyskysymys autoa hankittaessa. Silloin tosin auto on jo vähän vanhempi ja enempi rullattu.
Joo ei tuo grand vitarakaan varmasti huono vaihtoehto ole :)
Daciaa ei huolita ei saa automaattina ja uusi dacia hyvilä varusteilla maksaa noin 25t€ sillähintaa saa jo sen vähän ajetun suzukin grand vitaran.
Ja varmasti sillä suzukilla ja miksei daciallakin mökille pääsisi, niinkuin muillakin maastureilla.
Miksei sinne mennä myös etuvetosilla ja normaali nelivetoautoilla, mutta se on silloin sellasta touhua että huh huh.
Tie ei ole nimittäin leviä,niin vauhdilla ajaessa ojaan tippuminen saattaa olla aika lähellä.
Ja hiljaa ajaessa auto painuu jumiin :D
Mutta
Katsotaan mihin päädytään :)
Killer-Wo
03.05.2012, 20:08
En kyllä edes harkitsisi Daciaa. Olen muutaman kerran työkaverin uutukaisessa istunut niin onhan se hieman koominen auto jos joutuu köyhtymään 25k€. Muovi pinnat todella halvan oloisia, joka antaa autosta melko köppänän vaikutelman. En ole tutkinut kuka tehnyt tekniikan mutta epäilys on suuri että ilman suurempia remontteja ei pääse paljoa yli 200tkm, etenkin jos joutuu ajamaan huonokuntoisia teitä. Tälläisen auton arvo todennäköisesti putoaa todella nopeaa, eli muutaman vuoden päästä näitä saa jo muutamalla tonnilla. Tuo Suzuki vois olla pop tai sitten tietenkin tuo LC100-120 jos käyttö maksut ei ole este.
Byrocrat
03.05.2012, 20:25
Joo ei tuo grand vitarakaan varmasti huono vaihtoehto ole :)
Miksei sinne mennä myös etuvetosilla ja normaali nelivetoautoilla, mutta se on silloin sellasta touhua että huh huh.
Tie ei ole nimittäin leviä,niin vauhdilla ajaessa ojaan tippuminen saattaa olla aika lähellä.
Ja hiljaa ajaessa auto painuu jumiin :D
Mutta
Katsotaan mihin päädytään :)
Jos vaarana on, että putoo pienemmällä autolla tieltä niin isommalla se on vieläkin todennäköisempää :( Ja yhtä varmasti se raskas (yli 2000 kg) maasturi sinne ojaan putoo ja hiljaa ajaen vielä varmemmin uppoaa kuin se kevyempi laite :rolleyes: Ja kannattanee ensin opetella ajamaan jollei "tukkijullin" mentävällä tiellä pysy ojien välissä ennenkuin vanhemmillaan hankituttaa "monsteri":Dmaasturin jolla toivoo itse pääsevänsä sompailemaan :D Jutusta kun selkeesti paistaa läpi että perillisellä on iskenyt (offiauto) maasturikuume vaikka "vanhukset" selviäisivät mökkimatkasta normi sitymaasturillakin ilman ongelmia :rolleyes:
En kyllä edes harkitsisi Daciaa. Olen muutaman kerran työkaverin uutukaisessa istunut niin onhan se hieman koominen auto jos joutuu köyhtymään 25k€. Muovi pinnat todella halvan oloisia, joka antaa autosta melko köppänän vaikutelman. En ole tutkinut kuka tehnyt tekniikan mutta epäilys on suuri että ilman suurempia remontteja ei pääse paljoa yli 200tkm, etenkin jos joutuu ajamaan huonokuntoisia teitä. Tälläisen auton arvo todennäköisesti putoaa todella nopeaa, eli muutaman vuoden päästä näitä saa jo muutamalla tonnilla. Tuo Suzuki vois olla pop tai sitten tietenkin tuo LC100-120 jos käyttö maksut ei ole este.
No eihän tosta Daciasta kannata ostaakaan kun karvalakkiversio. Tekniikka on kaiketi samaa kuin Nissaneissa, onko se sit Rellua vai mitälie...?
4. vaihtoehto= 0-56 mursketta vaikka 5000€:lla paikalliselta sorakeisarilta, saa aika monta kasettiautollista, pärjää taas vaikka sillä passatilla ja pääsee virkavaltakin paikalle.
Saako kysästä missäpäin tämä mielenkiintoinen tieosuus sijaitsee, noin vaikka kunta tasolla?
4. vaihtoehto= 0-56 mursketta vaikka 5000€:lla paikalliselta sorakeisarilta, saa aika monta kasettiautollista, pärjää taas vaikka sillä passatilla ja pääsee virkavaltakin paikalle.
:D :D :D
Eipäs olla tosikoita. Kyllä talossa pitää maasturi olla ja mökille pitää päästä...
Kattelin noita nettiauton Cruisereita ja 2008-2003 hinta erot oli jotain 10 K€ luokkaa eli jos tilillä on katetta että 2008 Cruiserin saa ostettua niin pari tonnia vuoteen siinä hinta tippuu. Varmaan saman kuin siinä daciassakin.
Senkään arvo ei ihan nolliin mene, koska aina halvalle nelikolle on kysyntää vrt.vaikka 850 volvot jotka jo satasien autoja 2 vetosina mutta nelikkona useiden tonnien.
Melko varmaan kansiremppa on edessä missä tahansa yli 200000 ajetussa amuliiinikansi dieseliissä joten sitäkään ei kannata jännittää , se joko osuu kohdalle tai ei.
Ja jos niitä pyttyjä ja litroja pitää olla niin mobilesta ettii jonkum J7x sarjalaisen niin alkaa olla sitten sitä valinnan varaa siinäkin.Ja on hd akselia lukkoa 3.5 t:n koukkua ym. mitä tuossa käytössä ei tarvi tai jos tarvii niin sitten sitä sepeliä ensin.
Eipäs olla tosikoita. Kyllä talossa pitää maasturi olla ja mökille pitää päästä...
Kattelin noita nettiauton Cruisereita ja 2008-2003 hinta erot oli jotain 10 K€ luokkaa eli jos tilillä on katetta että 2008 Cruiserin saa ostettua niin pari tonnia vuoteen siinä hinta tippuu. Varmaan saman kuin siinä daciassakin.
Senkään arvo ei ihan nolliin men e varmaankoskaan koska aina halvalle nelikolle on kysyntää vrt.vaikka 850 volvot jotka jo satasien autoja 2 vetosina mutta nelikkona useiden tonnien.
Melko varmaan kansiremppa on edessä missä tahansa yli 200000 ajetussa amuliiinikansi dieseliissä joten sitäkään ei kannata jännittää , se joko osuu kohdalle tai ei.
Ja jos niitä pyttyjä ja litroja pitää olla niin mobilesta ettii jonkum J7x sarjalaisen niin alkaa olla sitten sitä valinnan varaa siinäkin.Ja on hd akselia lukkoa 3.5 t:n koukkua ym. mitä tuossa käytössä ei tarvi tai jos tarvii niin sitten sitä sepeliä ensin.
Milläs noisa dustereissa kytkeytyy ne apupyörät "vetämään"... Dusterin nelivetojärjestelmä on suoraan x-trailista otettu. Muistelisin että sen sai valita etuvedoksi, automaatti nelivedoksi ja lukituksi nelivedoksi. Tuo lukittu neliveto tais toimia 60 vauhtiin asti, jonka jälkeen se muuttuu automaatti nelivedoksi. Mitä tuota itse on kokeillut niin se kyllä kytkeytyy melko nopeasti vaikka onkin automaatti asennolla. Eihän se 100% lukkoa automaattina vastaa, mut ei se rengas kerkiä edes sutasta kun se kytkeytyy. Citymaastureista huonoin neliveto on ehdottomasti Hondalla. Siinä yleensä rengas sutii ennen kuin neliveto kytkeytyy. Sen lisäksi sillä ei voi ajaa pitkään neliveto päällä, koska se visco ylikuumenee, jonka myötä siitä tulee etuveto. Lumihangessa pääsee joku 50-100m ja sitten mennään etuvedolla.
En kyllä edes harkitsisi Daciaa. Olen muutaman kerran työkaverin uutukaisessa istunut niin onhan se hieman koominen auto jos joutuu köyhtymään 25k€. Muovi pinnat todella halvan oloisia, joka antaa autosta melko köppänän vaikutelman. En ole tutkinut kuka tehnyt tekniikan mutta epäilys on suuri että ilman suurempia remontteja ei pääse paljoa yli 200tkm, etenkin jos joutuu ajamaan huonokuntoisia teitä. Jätemuovistahan se on tehty, kuten vanhempien X3 bimmereiden puskuritkin. Tekniikka on suoraan nissaneista ja relluista. X-traileilla on osalla ajettu ainakin melkoisia kilometrejä, joten neliveto varmaan toimii. Se diesel pata on taas aika monessa rellussa ja nissanissa. Osalla on jo melkoisesti ajettu ja kait nekin toimii. En kyllä yhtään epäile etteikö Dacian tekniikka toimisi, koska sieltä puuttuu kaikki herkut vakiona. Mikä sieltä voi silloin hajota? Lisää herkkuja saa ostamalla, mutta itse en tuollaiseen muuta kaipais kun keskuslukituksen ja ilmastoinnin. Mitä vähemmän sähköherkkua niin sen vähemmän vikoja.
Dacia on vähän sama asia kuin ennen oli skoda. VW laittoi niihin VW edellisten mallien tekniikkaa. Ja kas kummaa kun Skodat oli laadukkaampia kuin VW vastaavat pelit. Johtuisiko kenties juuri siitä kun käytetään sitä edellisen mallin tekniikkaa mistä kaikki viat on jo korjattu. Sama asia on Daciassa. Tosin vielä sillä erotuksella, ettei auto ole täynnä kaikenmoista turhaa elektroniikkaa.
Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen. Jos perille on ennen päästy Passatilla niin miten tuossa hommassa mahtaisi toimia esim. XC90 Volvo? Niitähän saa 7 paikkaisena. Kivat kyydit sellainen ainakin antaa. Se T6 malli kannattaa ainakin unohtaa. Sellaisella on viikonloppu tullut ajettua ja on kyllä melkoinen pettymys. Mihinkään se ei kulje ja syö ihan helvetisti polttoainetta. Mikään tosi maasturi se ei ole, mutta veikkaan että silläkin pääsee perille. Noita 7 paikkasia "maastureita" ei ihan hirveesti taida olla. Melko vähän vaihtoehtoja. Onkohan XC70 malleja saanut 7 paikkaisena joskus? V70 malleja on ainakin 7 paikkaisina.
Dacia on vähän sama asia kuin ennen oli skoda. VW laittoi niihin VW edellisten mallien tekniikkaa. Ja kas kummaa kun Skodat oli laadukkaampia kuin VW vastaavat pelit. Johtuisiko kenties juuri siitä kun käytetään sitä edellisen mallin tekniikkaa mistä kaikki viat on jo korjattu. Sama asia on Daciassa. Tosin vielä sillä erotuksella, ettei auto ole täynnä kaikenmoista turhaa elektroniikkaa.
Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen. Jos perille on ennen päästy Passatilla niin miten tuossa hommassa mahtaisi toimia esim. XC90 Volvo? Niitähän saa 7 paikkaisena. Kivat kyydit sellainen ainakin antaa. Se T6 malli kannattaa ainakin unohtaa. Sellaisella on viikonloppu tullut ajettua ja on kyllä melkoinen pettymys. Mihinkään se ei kulje ja syö ihan helvetisti polttoainetta. Mikään tosi maasturi se ei ole, mutta veikkaan että silläkin pääsee perille. Noita 7 paikkasia "maastureita" ei ihan hirveesti taida olla. Melko vähän vaihtoehtoja. Onkohan XC70 malleja saanut 7 paikkaisena joskus? V70 malleja on ainakin 7 paikkaisina.
Skodaa tekee tsekkiläiset, ja volkkaria puolalaiset,ja romanialaiset....No niiku daciaakin ja rellu taitaa omistaa kyseisen puljun.
Luin joskus jonkun TM jutun missä oli tasapuolisesti "katumaastureita parhaasta päästä" eli XC 90, Honda crv, Lantikan Discovery(!) (mikä ei kuulu joukkoon?) Ja tuo disco veteli pohjat kaikissa kiihdytys veto ym. kokeissa liukkaalla, ja molemmat XC 90,ja crv lannistui yllättävän nopeasti pelkäksi etuvedoksi, oisko ollu juurikin reilut sata metriä läppä tiskissä ja takapää halvaantui. Eli toimii juurikin likennevalojen välin kaupungissa ja sitten saakin jo huilata.
Duunissa on Suikkelin SX 4 :nen ja siinä on myös lukittava neliveto mutta en kyllä viime talvena saanu siitä selkoa että miten se lukittuu,eli kun se ei puskenu samalla tavalla kuin kiinteä nelikko tai sitten se on vaan niin lyhyt ettei se puske sen takia, tai sitten siinä on sittenkin jotain helpotusta ettei risteykset mene pitkäksi. Tai sitten se vaan sytyttää kivan valon siihen kojetauluun. No ei sillä oltu missään kiinnikkään, ja kaasua sai käyttää miten pöhelösti vaan, eli silloinhan se on toiminut juuri kuten pitääkin....
On ihan pakko.... :D
kFCjwIr9m8Y
Kävin eilen avensiksellä mökkitiellä.
2.5 kilometriä pääsi vaivatta, kunnes tie muuttui henkilöautolle mahdottomaksi mennä.
Semmosta mutavelliä, mihinkä uppoaa heti.
Upm omistaa tiestä 80% mutta heitä ei oikein kiinnosta pitää tietä kunnossa.
Tänään soiteltu upm:lle ja tien korjaus asiaan suhtauduttu hyvin nihkeästi.
Mökille pitäisi päästä sähköurakoitsijoiden tekemään sähköjä ja kolmenviikon päästä pitäisi uusi keittiö tulla mökille..
Mökki on siis hiljattain ostettu ja tämä tie ongelma on tullut vasta nyt esille.
Raivostuttavaa, mutta minkäs teet.
Mietin vain, että jos porukat tai minä itse olen perheenikanssa mökillä ja siellä sattuu paha vahinko missä tarvitaan ambulanssia, niin miten käy jos ambulanssi ei pääsekään paikalle tienkunnosta johtuen?
Auto vaihtoehtojakin on pohdittu nyt urakalla
Tällähetkellä vaihtoehtoina:
1.toyota landcruiser lc 120
75mm korinkorotuksella
33" renkailla
Vinssillä
Siinä taas jotain päivitystä tälläkertaa.
Jos sulla on itselläkin tuo ykkösvaihtoehtona, niin uskallan kyllä sanoa, että maksoi mitä maksoi niin saat kyllä vastinetta rahoilles, sen verran makee peli, yks päivä näin motonetin pihalla tollaisen tosi korkean ja isohkoilla renkailla, harvoin pysähdyn autoa kattelemaan parkkiksella, mutta nyt piti vähän aikaa ihailla. Mökkitien huono kunto on ihan hyvä perustelu maastoauton hankkimiselle, ja siihen voi sitten jatkossa vedota jos tekee mieli jatkojalostaa autoa. Mielipiteitä on hyvä tiedustella esim. täällä palstalla, siitä sitten noteeraa ne järkevät ja tojotan osto on järkevää jos mikä, tänään just leimasin oman 30 vuotta vanhan land cruiserin ja ekalla läpi, eikä ruostetta. muuta kuin hieman pintaruostetta helmoissa.
Killer-Wo
04.05.2012, 21:11
Menee jo raakasti ohi aiheen mutta uudestakin maasturista saa kohtuu hyvän mökkitien kulkian kun hieman varustelee....http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=4PV6PDeewCE toki vakionakin näillä pääsee..