View Full Version : Jeepin polttoaine kulut kuriin Kaasutus
Eli otsikon mukan koitetaan saada Jeepin XJ -93 4,0 polttoaineen kulutus euroissa aisoihin. Ja päädyttin maakaasu ratkaisuun. Asennus tehtiin niin sanotusti Hw-asennuksena eli kaikki koponentit ja niiden kiinnikeet asensin itse ja loput tetettiin alan liikkessä josta kaikki kovatavara oli ostettu ja heillä TUKES hyväksyntä.
Kaasu säiliön kiinnitäminen takakontiin oli ehkä aikaa eniten vaativa työ myös kaasulinja
”jäykää putkea” takakontista konepellin alle vaati auton alla pyöriskelyä. Tämän asennusliikken kanssa yhteistyö sujui hyvin ja kaikki tarvitavat paperit katsatukseen saatin ongelmitta, http://www.gascorner.fi/.
Kokemusta kulutuksesta ei viellä ole paljon, yhden reissun tein traileri perässä ja RJ kyydissä kärry painaa 700kg ja RJ / työkalu noin 1700kg kuutus oli 12 kg kaasua sadalla pelkää mootoritietä noin 76–86 nopeudella.
Kerran ajettin motarilla noin 100 km ja meni noin 11kg vauhtia oli noin125-130 km ja paljon ohittelua. Normi ajossa motarilla 100 km/h vauhtia noin 100 km matkalla vei 8,5 kg kaasua.
Tarkempaa kulutus tietoa kun kilometrejä kertyy.
Automatiikka vaihtaa poltoaineen kaasulle kun moottorin lämpötila nousee 40:n asteesen, läpösenä auto käynnistyy suoraa kasulla ja poltoaineen voi vaihtaa lennosta ajon aikana.
Jeep on minun käytössä vienyt 14-16 litraa normiajossa ja traileri perässä noin 22-24 l/100km.
rahassa 15*1.70 =25,50 euroo/100km kaasulla 8,5*1,32=11,22 euroo/100km
Lainaus tuolta
http://www.gasum.fi/LIIKENNE/Sivut/Hinta.aspx
Biokaasun ja maakaasun hinnat Gasumin tankkausasemilla ovat asema- ja päiväkohtaisia. Tällä hetkellä biokaasu maksaa Gasumin tankkausasemilla 1,44 €/ kg ja maakaasu (CNG) 1,32 €/ kg.
Biokaasun vertailulitrahinta 95 E bensiiniin on 0,922 €/ litra ja maakaasun 0,845 €/ litra. Maakaasu on edullisin liikenteen polttoaine ja biokaasu on markkinoiden edullisin liikenteen uusiutuva polttoain.
Kuvia komponenteistä ja kaasu säiliösttä.
ImacInnes
24.04.2012, 18:51
Terve.
Hyvältä kuulostaa kulut noin puolittuivat?
Onkos kiihtyvyydessä tai maastoajossa eroa?
Mitäs tää ny sitten makso jotta sait Jeepin kaasuajokuntoon?
Kyl määkin voisin ajaa ihan millä vaan jos edullista olis? Säköllä tai kaasulla vaik.
t. Ismo Ämmä
Eli otsikon mukan koitetaan saada Jeepin XJ -93 4,0 polttoaineen kulutus euroissa aisoihin. Ja päädyttin maakaasu ratkaisuun. Asennus tehtiin niin sanotusti Hw-asennuksena eli kaikki koponentit ja niiden kiinnikeet asensin itse ja loput tetettiin alan liikkessä josta kaikki kovatavara oli ostettu ja heillä TUKES hyväksyntä.
Kaasu säiliön kiinnitäminen takakontiin oli ehkä aikaa eniten vaativa työ myös kaasulinja
”jäykää putkea” takakontista konepellin alle vaati auton alla pyöriskelyä. Tämän asennusliikken kanssa yhteistyö sujui hyvin ja kaikki tarvitavat paperit katsatukseen saatin ongelmitta, http://www.gascorner.fi/.
Kokemusta kulutuksesta ei viellä ole paljon, yhden reissun tein traileri perässä ja RJ kyydissä kärry painaa 700kg ja RJ / työkalu noin 1700kg kuutus oli 12 kg kaasua sadalla pelkää mootoritietä noin 76–86 nopeudella.
Kerran ajettin motarilla noin 100 km ja meni noin 11kg vauhtia oli noin125-130 km ja paljon ohittelua. Normi ajossa motarilla 100 km/h vauhtia noin 100 km matkalla vei 8,5 kg kaasua.
Tarkempaa kulutus tietoa kun kilometrejä kertyy.
Automatiikka vaihtaa poltoaineen kaasulle kun moottorin lämpötila nousee 40:n asteesen, läpösenä auto käynnistyy suoraa kasulla ja poltoaineen voi vaihtaa lennosta ajon aikana.
Jeep on minun käytössä vienyt 14-16 litraa normiajossa ja traileri perässä noin 22-24 l/100km.
rahassa 15*1.70 =25,50 euroo/100km kaasulla 8,5*1,32=11,22 euroo/100km
Lainaus tuolta
http://www.gasum.fi/LIIKENNE/Sivut/Hinta.aspx
Biokaasun ja maakaasun hinnat Gasumin tankkausasemilla ovat asema- ja päiväkohtaisia. Tällä hetkellä biokaasu maksaa Gasumin tankkausasemilla 1,44 €/ kg ja maakaasu (CNG) 1,32 €/ kg.
Biokaasun vertailulitrahinta 95 E bensiiniin on 0,922 €/ litra ja maakaasun 0,845 €/ litra. Maakaasu on edullisin liikenteen polttoaine ja biokaasu on markkinoiden edullisin liikenteen uusiutuva polttoain.
Kuvia komponenteistä ja kaasu säiliösttä.
Kyllä pientä eroa on kaasulla kiihdyttäessä bensaan verratuna muuten väänto kohdallan, eli yläkieroksilla pieni terävyyden puute. homma maksoi noin 2300 euroo ja katsastus päälle
eli 20 tuhata pyöreesti pitää ajella jotta homman saa maksettu. Auto on tarkoitus ottaa jokapäiväiseen ajoon heinäkuussa kun työnantajan liisari loppu sen jälkeen kilometrejä alkaa tulla, ajoi viimevuona yli 30 tuhatta joista 14 tuhatta niin sanottua työ ajoa.
vähän nää kaasujutut menny mulla ohi, mutta:
- käyttömaksut / v. ?
- kaasusäiliön tilavuus / toimintasäde ?
- käyks kummallakin kaasulla samoin ? eli voiko sotkea, vai tarviiko kattoa mitä tankkaa ?
vähän nää kaasujutut menny mulla ohi, mutta:
- käyttömaksut / v. ?
- kaasusäiliön tilavuus / toimintasäde ?
- käyks kummallakin kaasulla samoin ? eli voiko sotkea, vai tarviiko kattoa mitä tankkaa ?
ei käyttö maksua (on kuulemma suunitteilla)
mulla 14,5 kg / 90l vesitilavuus siis kaasua 200bari paineella 14,5kg
tominta säde noin 160 km toimii maakasulla ja diokaasulla ei tarvii katso mutta maaksu on ollut halvempaa.
ImacInnes
24.04.2012, 22:11
Kuinkas noita tankkauspaikkoja on tarjolla? Pystyykö ympäri ämpäri suomea kaasulla ajaa?
Pystyiskö tekee kaasusäiliöistä bonttooni tyyppiset, niin sittenhän sillä vesistötkin ylittäis sujuvsti?;)
Vaihtaako se ite bensalle kun kaasu loppuu?
t. Ismo Ämmä
Hyvät kokemukset kaasuttelusta Rankulla. Polttoainekulut puolittuivat ja tosiaankin ~20tkm:n ajolla vehkeet maksaneet itsensä takaisin. Auton käytettävyys ei pilaannu muuten kuin takakontin osalta, josta pytty vie oman tilansa.
9kg/100km vetää Rankku kaasua, mielenkiintoisena puolena vielä se että kulutus on hyvinkin dieselmäinen. Ajotapa/nopeus ei vaikuta niin radikaalisti kulutukseen kuin bensalla.
Nykyään pystyy ajamaan motarilla 120+ muun liikenteen mukana, kun aiemmin bensalla mennessä piti tyytyä noin 100kmh vauhtiin bensankulutuksen noustessa radikaalisti tuosta ylöspäin. Tämähän lienee auto/moottorinohjaussysteemiin liittyvä asia, mutta näin ainakin tossa Rangessa. Itseasiassa taloudellisin nopeus kaasulla on 110-115, kun bensalla se oli +90.
Tankkaus on talvella mukavaa kun voi pitää kädet mun..., eiku taskussa lämpöisessä eikä tarvi värjötellä pistoolin kanssa tai pelätä ylitulvimista. Hana kiinni ja sitten odotellaan että pytty on täys.
Bio-, ja maakaasu toimii ihan samalla tavalla. Ero on hinnassa, toki tuossa biokaasussa on se vihreysarvo jota ei ehkä sovi aliarvioida. Paitsi valtiovallan taholta. :)
Vähän ennen kun kaasu loppuu antaa merkkiäänen ja nappia painamalla vaihtaa bensalle,
polttoaineen valintakytkimessä 4:jä vihreetä lediä ja 1 punainen kuvaamassa kaasun määrää. Tossa linkki tankauspaikoista
http://www.gasum.fi/liikenne/tankkausasemat/Sivut/default.aspx eli eteläsuomi suurin piirtein katettu Helsingin ympäristö katavasti.
Maakaasuautolle tulee käyttövoimaveroa maksettavaksi 1.1.2013 jälkeiseltä ajalta, eli jos kaasutat nyt niin Trafista tulee lisälasku jo nyt kun etukäteen noita keräävät.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#kayttovoimavero_HAjaPA2013
Eli karkeesti puolet entisestä henkilöauton dieselverosta (nythän se halventu tälle vuodelle),
tollasessa Jeepissä n. 260 €/vuosi.
Itellä kans maakaasusetti asentumassa FJ Cruiseriin. Samanlainen tankki, mut sain sen ängettyä takalattian alapuolelle runkopalkkien väliin. Ei pilaannu käytettävyys sitä vähääkään. No, tosioffaaja ajas sen kiville kuitenkin, jää siihen tosin n. 50 cm pullosta maahan joten ei se joka kiveen osu.
Itseasiassa taloudellisin nopeus kaasulla on 110-115, kun bensalla se oli +90.
Voiskohan todellakin olla noin? :eek:
Bio-, ja maakaasu toimii ihan samalla tavalla. Ero on hinnassa, toki tuossa biokaasussa on se vihreysarvo jota ei ehkä sovi aliarvioida. Paitsi valtiovallan taholta. :)
Ja kannattaa myös tiedostaa että biokaasua ostaessa tilanne on sama kuin ostasit vaikka tuulivoimalla tuotettua sähköä. Eli samoja linjoja pitkin tulee just sitä samaa tavaraa, ei sitä pumpulla voi toisistaan erotella.
Saaks noita säiliöitä olla vaikkapa 2 kpl vai estääkö sen joku "turvallisuus" tms. pykälä ?
Tuommonen 150 km toimintasäde on maalla asuvalle aika vähän...
Toki, kantavuuden rajoissa. Komposiittisiakin on olemassa joiden paino n. 1/3 teräspullosta, hintaakin tosin about tuplat.
Ja ainahan sitä pääsee kauempaa bensalla takaisin, joten auton todellinen toimintasädehän on alkuperäistä suurempi.
Voiskohan todellakin olla noin? :eek:
Ja kannattaa myös tiedostaa että biokaasua ostaessa tilanne on sama kuin ostasit vaikka tuulivoimalla tuotettua sähköä. Eli samoja linjoja pitkin tulee just sitä samaa tavaraa, ei sitä pumpulla voi toisistaan erotella.
Joo, tämä on tiedossa mutta uskon sinisilmäisesti että ostamalla biokaasua tuen sen tuottamista vaikka en sitä fyysisesti saisikaan. Tuleehan meille sähkökin naapurista asti. :)
Kaasua ostelen vähän fiiliksen mukaan, tästä Mänttilästä ei saa kuin yhtä samaa. Silloin kun mittari sattuu toimimaan.
Toi kulutus on näin. Ihmettelin sitä jo aiemminkin ja otin oikein asioikseni kytätä sitä, tämä on tod näk tuon Lucas/Sagem ruiskun juttu koska tuolla isommalla nopeudella moottori pyörii ~2500-2600rpm jossa se muutenkin vasta "herää". Toki vetää nurkissa jo jollain 1100rpm:llä mutta tossa 2500-3000 kohdalla kone selvästi virkoaa. Pienemmällä nopeudellla pyörii epäedullisemmalla kierrosalueella.
Kuhalla näyttää olevan samanlainen kuituvahvisteinen teräspytty kuin minullakin. Käsittääkseni 120litrainen painaa jotakuinkin samanverran kuin pelkästä teräksestä väännetty 100litrainen. Noin karkeesti. Painavia ne on jokatapauksessa, ei se autossa tunnu mutta pytyn nostelu on pyllystä. Varsinkin kun toi kuitu ei tykkää kolhuista.
Jännää on myös kulutukset. Jupistiin kaasuhanalla H2 ukon kanssa, sillä menee sama 9kg/100km kuin mulla vaikka bensankulutuksissa iso ero. Sanoi autonsa juovan ~25litr/100km bensaa, Rankku vetää vain 16litr/100km.
Kuhalla näyttää olevan samanlainen kuituvahvisteinen teräspytty kuin minullakin. Käsittääkseni 120litrainen painaa jotakuinkin samanverran kuin pelkästä teräksestä väännetty 100litrainen. Noin karkeesti. Painavia ne on jokatapauksessa, ei se autossa tunnu mutta pytyn nostelu on pyllystä. Varsinkin kun toi kuitu ei tykkää kolhuista.
Joo, mun saamani tiedon mukaan 90 litran tankki olis painanu teräksisenä n. 90 kg, tämä 75 kg. Nämä siis tyhjäpainoja. En oo kyllä punninnu, mut ei sitä nostele kuin tunkilla. Kahestaanki hankalaa kun ei saa kunnon otetta.
Mielenkiintoista mitä FJ tulee kuluttamaan, olis kiva kun edes parisataa pääsis tankillisella ja eiköhän pääsekin ainakin nätissä maantieajossa.
Ihan näin uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta että kauanko kestää täyttää tommonen 14kiloa kaasua? Melkeen jos asuis lähenpänä helsinkiä niin saattais laittaa itellekkin kaasuauton (vaikka V10 rotke rami kaasuilla:D), mutta ei oikeen tällä hetkellä kannata kun lähimmälle kaasuasemalle on se 80km. Entäs mitenkäs tommosta kaasuntilavuus juttua sais laskettua, jos olis esim. vesitilavuudeltaan 300kg säiliö ja sinne tuupataan 200bar paineella maakaasua. Montako kiloa mahtais mennä?
Eipä se tankkaus montaa minuuttia vie en oo kellolla aikaa ottanut, säiliö pitää olla typpihyväksyttyjä tähän hommaan, turkissa kuulema kun ajelevat nestekaasulla niin tekevät
tankin vaikka varapyörän koteloon.
Ihan näin uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta että kauanko kestää täyttää tommonen 14kiloa kaasua? Melkeen jos asuis lähenpänä helsinkiä niin saattais laittaa itellekkin kaasuauton (vaikka V10 rotke rami kaasuilla:D), mutta ei oikeen tällä hetkellä kannata kun lähimmälle kaasuasemalle on se 80km. Entäs mitenkäs tommosta kaasuntilavuus juttua sais laskettua, jos olis esim. vesitilavuudeltaan 300kg säiliö ja sinne tuupataan 200bar paineella maakaasua. Montako kiloa mahtais mennä?
Tuossa hyvä nyrkkisääntö kun miettii säiliön kokoa:
Yksinkertainen muistisääntö suunnitteluun: 100 ltr vesitilavuuteen menee 16 kg kaasua. 1 kg kaasua vastaa about 1,6 ltr bensaa. Elikkäs esim. 90 ltr säiliö vetää 14,4 kg kaasua joka vastaa n. 23 ltr
bensaa. 120 ltr siis n. 31 ltr. Loppu riippuu sitten siitä mikä on auton bensan kulutus per 100 km
Ja tuossa vajaa 70 sivua aiheesta: www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529&postdays=0&postorder=asc&start=0
Mä olen suunnitellu tohon mun Dodgeen dual-fuel systeemiä, kunhan saavat laitteet testattua ja myyntiin ensin. Lavalle menee kivuttomasti 120 litrainen säiliö 8)
temmi_hoo
28.04.2012, 08:31
Tämähän oli kiintoisa projektilanka!
Omaan XJ -92:seen oon haaveillu samankaltasesta systeemistä pienillä eroilla: kaasutankit bensatankin paikalle ja johonkin jakiksen taa uus pienempi bensatankki. Painotus olis siis selkeesti kaasuauto, jolla pääsee bensan voimin hakemaan lisää kaasua jos loppuu kesken.
Hieno homma, seurataan tän toimivuutta ja kysellään mestoista palikoita.
Kerrotko vielä mikä kaasunohjain ja suutinsarja sulla oli? Onko kaasulla yks vai useempi suutin ja onko sillä edes niin suuresti väliä? Kaasuhan luultavasti sekottuu aika hyvin imuilmaan.
Kerrotko vielä mikä kaasunohjain ja suutinsarja sulla oli? Onko kaasulla yks vai useempi suutin ja onko sillä edes niin suuresti väliä? Kaasuhan luultavasti sekottuu aika hyvin imuilmaan.
RAM Green injection monipiste järjestelmä tuolla näyttäis majailevan: http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_details.php?p=157
Kaasari ja TBI-koneisiin asennetaan mikserisarja, monipisteruiskuihin luonnollisesti monipistekaasusarja.
Tuolta saa osat -> www.cnghouse.fi
Ja mitä tulee noiden suuttimien sijoitteluun niin siitä tuolla -> http://www.cnghouse.fi/muutokset/galleria/1995-caprice-classic-sedan-4-3-v8-l99/
4*4 76 vastasikin jo täydellisesti tossa viellä kuva miten suutimet on jeeppiin asennettu
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4929&pictureid=104008
Mites Kuhalla, rapisevatko suuttimet kuultavasti?
Mulla on noi samat suuttimet, tosin 4 x 2 settinä, ovat mielestäni äänekkäät kun kuuluu ulos asti niiden raksutus. Sarjan mukana tulleet suuttimet eivät pitäneet "mitään" ääntä, ne vaan vaihdettiin näppärämpiin kun 2 x 4 setti on mahdottoman epäkäytännöllinen kasissa.
Juu, ei ole nostajien rapina. :)
En ole mitään raksutusta huomioinnu täytyy ensikerralla pellinalle rurkatessa horistää korvia, noi 2*kolmen paketti käypi tuohon vajaa moottoriin
hyvästi :)
Juu, noihan näyttää passaavan just passelisti. Ryövärissä tulis ylettömän pitkät letkut, kahden seteillä sai letkut sopiviksi.
Saattaa olla että Peepin kone on sen verran meluisampi käydessään että peittää rapsutukset. :)
Mitään haittaahan siitä ei ole mutta ihan mielenkiinnosta kyselen.
Niin, ja siitä huollosta. Sahasin omastani 20tkm ajetun suodattimen auki eikä siellä ollut mitään. Haisee kyllä melko topakasti. Tuohon liittyen pidän aika huolettomana systeeminä.
Silloin tällöin käyn letkuliittimiä kiritelemässä kun kumitavara painuu ajanmyötä.
4*4 76 vastasikin jo täydellisesti tossa viellä kuva miten suutimet on jeeppiin asennettu
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4929&pictureid=104008
Onko tuosta käytännön kokemusta AVROlla tai jollain muulla, onko noilla suuttimien sijoituksella (etäisyydellä bensasuuttimista) merkitystä. Tällainen asennusohje osui silmään, tosin koskien LPG:tä, mutta sama periaatehan näillä on:
Positioning of the injector nozzles is very important.
They should be placed near to the petrol injectors (max. 50mm away, it is extremely important to fit the nozzles close to the petrol injectors). Try to fit them in the middle of the manifold branch to allow even distribution of gas (especially on multi-valve engines where the nozzle should be centred between the inlet valves).The injector spuds should be mounted radially and slightly inclined towards the valves if possible
However in practice this may not always be possible. The golden rule is to keep the nozzle the same distance from the valves as the petrol injectors are. If this means fitting the nozzle to one side of the manifold pipe then I would take this option rather than placeing them 50mm away.
Yleisesti kuitenkin tuntuu vallitsevan käsitys että ei niillä niin paljon merkitystä ole, kunhan pää on suunnattu niin että kaasu pääsee ohjautumaan ilmavirran mukaan. Toisaalta eihän nämä ne varsinaiset suuttimet ole vaan nehän ovat siellä letkun yläpäässä magneettiventtiilissä kiinni. Eli onko tärkeempää olla lyhyt letku vai suutin lähellä bensasuutinta?
Ei ole kovin syväluotaavaa kokemusta mutta ton omani kanssa on tullut värkättyä letkujen pituuksien kanssa eikä sekään tunnu olevan mitenkään auringontarkkaa.
Lähinnä siltä pohjalta että hieman yli max pituudessa olleet letkut sain värkättyä suositeltuihin rajoihin, eikä mitään persdynolla tuntuvaa muutosta tapahtunut.
Huomattava ero sen sijaan saadaan pelaamalla suutinten koolla, ja kaasun paineella. (matalapainepuoli)
Ei ole kovin syväluotaavaa kokemusta mutta ton omani kanssa on tullut värkättyä letkujen pituuksien kanssa eikä sekään tunnu olevan mitenkään auringontarkkaa.
Lähinnä siltä pohjalta että hieman yli max pituudessa olleet letkut sain värkättyä suositeltuihin rajoihin, eikä mitään persdynolla tuntuvaa muutosta tapahtunut.
Mitä sulla on käsitys letkujen ns. max pituudesta? Mulla on nyt 18 cm, sitä lyhyemmiks ei onnistu.
Letkujen pituussuositus lienee sarjakohtainen? Mulla on Powerjet, jossa ohjeissa arvellaan 15cm olevan max pituus. Ihan tohon en alunalkaen päässyt, nyttemmin on reilun 10cm letkut armottoman ahtamisen tuloksena --> suuttimet hankalasti throttlebodyn takana/alla parittomalla puolella.
Mites tämä hommeli kulkee?
Jeepin käyttö ollut kakos auton roolissa, mutta kulutus keskimäärin 10 kg sadalla. Ongelmia ollut jos polkasee kaasupolkimen pohjaan oikein nopeesti "lämä tiskiin" kaasu puolen suuttimen ohjaus releet räpsyy eikä oikein tapahdu mitään, jeepissä automaattilatikon kanssa ogelmia ei oikein vaihda niinkuin pitäis ja tuntuu luistavan ja kylmänä ei meinaa lätee vetään olenkaan ja nykii lämpimänäkin, vaihto loota talissa tarkoitus vaihtaa ens viikolla, katsotaan sanko tuon kulutuksen putoon 8 kg/100km tavote, myös jakoolaatikko vaihtuu 231 seen niin saan 2w,4w,ja hidas 4w kun nyt jatkuva neliveto. palataan asian kun kokemusta kertyy.
jakoolaatikko vaihtuu 231 seen niin saan 2w,4w,ja hidas 4w kun nyt jatkuva neliveto. palataan asian kun kokemusta kertyy.
Täh? :confused:
Onhan sulla nytkin kiinteä nopea neliveto jos sitä tartteet 242:ssa. Siinähän on 2wd - 4 full time - 4 part time hi - N - 4 part time lo. Vaihtamalla 231:een menetät mahdollisuuden ajaa esim. märällä tai kuivalla asvaltilla neliveto päällä kun siitä tuo jatkuva neliveto uupuu kokonaan. 242:lla kun voit rauhassa ajaa vaikka kuivalla motarilla 120km/h lasissa 4FT päällä..
Onhan sulla nytkin kiinteä nopea neliveto jos sitä tartteet 242:ssa. Siinähän on 2wd - 4 full time - 4 part time hi - N - 4 part time lo.
joo mutta nykyinen jakolaatikkon np249 kuoret halki ja vuotaa öljyä ja toi 231 löyty sopivasti, käy suoraan aw4 lootaan ajella takavedolla kuivalla motarilla 125km /h :)
joo mutta nykyinen jakolaatikko on np249 kuoret halki ja vuotaa öljyä ja toi 231 löyty sopivasti, käy suoraan aw4 lootaan ajella takavedolla kuivalla motarilla 125km /h :)
edit: ..jaa nyt kuvia katsoessa vasta huomasin, että sullahan onkin Grand Cherokee.. katoin vaan tekstistä että XJ, sehän on Cherokee ;)
Kukas sulle sinne on Grand Cherokeen jakolaatikon vaihtanut tilalle? No eipä siinä, jos kerran kuoret on halki niin vaihdettavahan se jokatapauksessa on. Mutta jos 231:llä meinaat ajaa kuivalla motarilla 125km/h niin varaudu siihen että ei sun jakolaatikko tai kardaanien ristikot kovin kauaa hengissä tule säilymään :eek:
231:llä EI (!!!) saa ajaa neliveto päällä kuivalla alustalla (paitsi offatessa), siinä kun on vain ne part time nelivedot = keskilukko aika kiinni nelivedolla.
Jos siis vielä asia epäselvä, niin:
* 231 = command track = takaveto + lukolliset nelivedot VAIN luistavalla alustalla ajettavaksi
* 242 = selec-track = takaveto + nopea jatkuva neliveto (saa ajaa millä tahansa alustalla, keskilukko avoin) + kiinteät nelivedot (vain luistavalle alustalle, keskilukko kiinni)
* 249 = all-time 4wd = nopea jatkuva neliveto viskolla + kiinteä hidas neliveto.
edit: ..jaa nyt kuvia katsoessa vasta huomasin, että sullahan onkin Grand Cherokee.
Näin on, Grand Cherokee eli ZJ siis kyseessä, Saksasta uitettu 4-litraisella kutosella oleva yksilö vuodelta -92. Voip hyvinnii olla erilaisella jakoaskilla mitä täkäläiset versiot.
Tämä ei kyllä mulle oikein auennut: "käy suoraan aw4 lootaan ajella takavedolla kuivalla motarilla 125km /h". Puuttuuko jotakin sanoja kenties välistä?
Tuossa ne kaikki ZJ:n jakolaatikot on listattuna mitä niihin on ollut saatavilla. Ja noista 249 (ollut optiona kuutoskoneisiin) ja 242 on ne millä voi ajella kuivaa motaria neliveto päällä. 231 on "liukkaan kelin" nelivetoloota, kun ei keskeltä anna periksi muuten kuin hajoamalla ;)
Näin on, Grand Cherokee eli ZJ siis kyseessä, Saksasta uitettu 4-litraisella kutosella oleva yksilö vuodelta -92. Voip hyvinnii olla erilaisella jakoaskilla mitä täkäläiset versiot.
Tämä ei kyllä mulle oikein auennut: "käy suoraan aw4 lootaan ajella takavedolla kuivalla motarilla 125km /h". Puuttuuko jotakin sanoja kenties välistä?
Tuossa on myös pelkkä takaveto kun vipu on työnnetty eteen... ;)
http://i9.aijaa.com/b/00792/9495971.jpg
jeepin jakolaatikoista en hirveesti ymmärrä mutta kai sillä 2wd(vain takavet) asennolla voi asfaltilla ajaa vaikka ei napa lukkoja olekaan vai olenko väärässä.
Juu, takavedolla kyllä tottakai.. katoin tuolla ylempämä että 231:llä voi nelivedolla ajaa 125km/h motarilla :o ei voi kaikkea nähdä oikein :D