View Full Version : Muoviset vetarin suojakumet
khonkonen
23.04.2012, 19:54
Ihan tällain kantapään kautta opittuna muille varotuksen sana..
Eli markkinoille on tullut uusia muovista valmistettuja vetoakselien suojakumeja. Ovat kuulemma paljon kestävämpiä kuin vanhat kumiset, mutta ovat helkatin jäykkä laittaa paikoilleen, eikä pysy hyvin paikallaan (isompi pää) mukana tuleva kiinnityspanta pitää kiristää juuri oikealla työkalulla (työkalu maksaa 100 euroa) paikoilleen tai sitä ei saa tarpeeksi tiukalle, jotta suoja pysyisi paikallaan.
No tuleepahan harjoteltua vetarin vaihto useaan kertaan, harmi et uusi maksaa aina reilun 100 euroa...
Meinaatko esim. jotain tämännäköisiä?
http://www.spyderoffroad.com/store/images/T/Boots.jpeg
Ei tosin ole itsellä kokemusta, olen kyllä huomannut foorumikirjoitteluista että nuo uretaanista tai vastaavasta tehdyt olisi aika helvetillisiä joskus laittaa paikalleen, ja ei ehkä ole pakkaskeleissä kaikista parhaat kun jäykistyy liikaa. Lämpimämmässä kelissä kyllä sitten pitäisi olla hyvät ja kestävät. Olen kuvista nähnyt noita laitettavan ihan käsien ja vaseliinin voimalla paikallaan, mutta voin kuvitella ettei ihan yhtä helposti sujahda kuin kuminen :D
..ja ainakin tämän näköisiä pantoja tullut vastaan ja niille sopivia pihtejä ainakin maailmalta löytyy puoli- ilmaiseksi? En oikein ymmärrä miksei vastaavat toimisi niin kumi- kuin uretaanisuojan kanssa?
http://img.eautopartscatalog.com/live/W01331644105GKN.JPG
Mietin tuossa, kun nivan vetonivelen mukana tuli tuommonen läpinäkyvää muovin oloista tavaraa oleva suoja"kumi", että onko tuo oikeasti tarkotettu paikalleen. Kai se sitten on, pitänee kokeilla:rolleyes: On tuohon kyllä ihkaoikea kuminenkin osa...
Nivassahan on ne suojamuovit erikseen.
khonkonen
23.04.2012, 20:53
Ei ole kuvan kaltainen suoja, vaan ulkonäöltään kuin perinteinen vetarin suojakumi, mutta huomattavasti jäykempää materiaalia. Panta oli aika samannäköinen, mutta siihen pitää kuulemma käyttää jotain jämäkämpää työkalua jolla se kiristetään. Bilteman kiristyspihdit ei riittäneet.
Cruiseristi
23.04.2012, 20:56
Biltemassa näkyi olevan "liimattava vetonivelen suojakumi" , eli voi vaihtaa purkamatta.Onkohan tollasta kukaa koittanu?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Voimansiirto/Vetonivel/Vetoakselin-suojus/Vetonivelen-suojakumi-liimattava-72350/
Ihan tällain kantapään kautta opittuna muille varotuksen sana..
Eli markkinoille on tullut uusia muovista valmistettuja vetoakselien suojakumeja. Ovat kuulemma paljon kestävämpiä kuin vanhat kumiset, mutta ovat helkatin jäykkä laittaa paikoilleen, eikä pysy hyvin paikallaan (isompi pää) mukana tuleva kiinnityspanta pitää kiristää juuri oikealla työkalulla (työkalu maksaa 100 euroa) paikoilleen tai sitä ei saa tarpeeksi tiukalle, jotta suoja pysyisi paikallaan.
No tuleepahan harjoteltua vetarin vaihto useaan kertaan, harmi et uusi maksaa aina reilun 100 euroa...
Olit Tarviketorilla tänään? Etkös saanut aika edullisesti sen kumisen suojakumin siihen ;)
kaveri käyttää paljon ylivedettäviä suojakumeja. ne tuntuu olevan kestäviä ja nopee vaihtaa ku ei tarvii niveltä purkaa.
-Jarkko-
24.04.2012, 12:57
Ihan perushohtimilla on tullut tuollaiset pannat kiristettyä. Ei tarvitse mitään erikoistyökaluja.;)
http://papunet.net/tietoa/fileadmin/kuvat/kuvapankki/koti/tyokalut/hohtimet.jpg
No joihinkin autoihinhan vaan kuuluu tuollainen, ei ne sen kummemmin ole markkinoille tuleet. Esim Löbro on meillä päämerkki noissa ja lähes kaikkiin myydäänkin perinteistä kumista mutta joihinkin kaupataan tuota tuollasta veemäisempää. Jos en nyt väärin muista niin VAGeihin noita muovisia tyrkyttävät jonkun verran.
Lienee noita kovempia alunperinkin noissa joihin niitä myydään?
t.haapala
24.04.2012, 18:25
Juu ja Ducatois (ja kaikis sisar vehkeis) on alkuperänenkin semmost kovaa muovii
ja klemmari on ihan hevonv*tunprseest!!
On niinku just eikä melkeen jämpti se klemmari, ihan jonkun tovin saa tapella aina uuden kans vaik on pelit ja vehkeet ku työkseen niit laittaa.
Ylivedettävät on ihan ookoo värkkei mut nekään ei sovi kaikkiin autoihin kun pienempi ei mee
nivelen yli ja isompi on sit jo liian iso.
Ja noist liimattavist ei oo kokemusta kun toijjotan alkuperäsest, eikä sekään mee
kyl ihan niinku tosta vaan.
Toisel puolel tulee liima, toisel kovetin, sit on niin pirun niljakas ja kaikin puolin
veemäinen liittää ne sauman puoliskot yhteen kun on aikast jämpti sovitus sekin ja sit se onki jo ihan vaseliinis koko p*ska :D.
Ei hyvä
khonkonen
25.04.2012, 18:52
Olit Tarviketorilla tänään? Etkös saanut aika edullisesti sen kumisen suojakumin siihen ;)
Juu tarviketorilta mä haen kaikki osat ku hinnat on enemmän ku kohdallaan. Tunnetaanko me sit vai? :)
khonkonen
25.04.2012, 18:53
Ihan perushohtimilla on tullut tuollaiset pannat kiristettyä. Ei tarvitse mitään erikoistyökaluja.;)
http://papunet.net/tietoa/fileadmin/kuvat/kuvapankki/koti/tyokalut/hohtimet.jpg
Samanlaiset "kiristimet" löytyy multakin, mutta eipäs riitä tolle kovamuovisella vetarin pannalle...
Juu tarviketorilta mä haen kaikki osat ku hinnat on enemmän ku kohdallaan. Tunnetaanko me sit vai? :)
Olin sun jälkeen seuraava asiakas hakemassa suzukiin vesipumppua. Kuuntelin itekki ihmeissäni että suojakumitkin muovia nykyään.
Meilläpäin on vaihettu normi klemmarit noiden haistapaskojen tilalle :D
khonkonen
26.04.2012, 10:30
Meilläpäin on vaihettu normi klemmarit noiden haistapaskojen tilalle :D
Kokeilin sitäkin, eikä pysynyt normiklemmarillakaan paikallaan.
pastirolli
26.04.2012, 11:36
Biltemassa näkyi olevan "liimattava vetonivelen suojakumi" , eli voi vaihtaa purkamatta.Onkohan tollasta kukaa koittanu?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Voimansiirto/Vetonivel/Vetoakselin-suojus/Vetonivelen-suojakumi-liimattava-72350/
Pari kertaa on tullut kokeiltua ja oppirahat on maksettu. Suojakumin vaihdossa ei kannata käyttää oikoreittejä. ;)
Asiaa voisi verrata kortonkiin. Oikeasti se vedetään jöllikän päälle nupista juureenpäin mutta jos ostat biltemasta ylivedettäviä kortsuja niin laitat sen ensin päähäsi tai jalkaasi ja venyttelet sen sitten hepin yli. Ei vain jumalauta toimi. :D
Meinaatko esim. jotain tämännäköisiä?
http://www.spyderoffroad.com/store/images/T/Boots.jpeg
Äkkiä tulee mieleen, että olisko tuollanen enemmänkin suojakumin suojakumi?
petroman
26.04.2012, 12:02
Äkkiä tulee mieleen, että olisko tuollanen enemmänkin suojakumin suojakumi?
..vai olisko sittenkin rcv-merkkisten (ilman ristikkoa olevien), murrosvetareitten oma suoja.
Tomppaa_
01.05.2012, 10:29
Samanlaiset "kiristimet" löytyy multakin, mutta eipäs riitä tolle kovamuovisella vetarin pannalle...
Joo, eli niis "muovisissa" kumeissa on helevetin jäykät teräspannat joita onki ihan turha puristella tommosilla, kun mitään ei vain tapahdu :D Oikea työkalu niille on semmoinen pultilla kirittävä malli. Ne kovamuoviset kumit on aika kestäviä mutta vaatii tosiaan sen oman työkalun jolla ne pannat saa OIKEASTI kiinni. Joskus kun olen kotipajalla noita laittanut ni hohtimia puristaa puolmetrisillä knipexeillä ja kaveri viel varsista niin lujaa ku käsistä vaan irtoo ni just ja just saa puristettua sen pannan paikalleen.
helmapelti
12.05.2012, 13:54
Vaikea uskoa että joku jäykkä muovi voi kestää paremmin kuin hyvä kumi, kumiseoksiakin on monenlaisia ja joskus 90 luvulla löytyi sellaista silikonikumimaista joka tuntui kestävän ikuisesti. Sittemin tarvikekumit on muuttuneet kovemmiksi ja hauraammiksi.
Ainakin mun mielestä.
Vaikea uskoa että joku jäykkä muovi voi kestää paremmin kuin hyvä kumi, kumiseoksiakin on monenlaisia ja joskus 90 luvulla löytyi sellaista silikonikumimaista joka tuntui kestävän ikuisesti. Sittemin tarvikekumit on muuttuneet kovemmiksi ja hauraammiksi.
Ainakin mun mielestä.
E-carinassa on kestänyt yli 600tkm alkuperäiset kovamuoviset. Yksi nivel tosin on mennyt kun oli klemmari irronnut.
Fiiatissa oli aikanaan sellaisia räkäpehmeitä kumeja ja ne ei ainakaan noilla metsäteillä kestäneet.
khonkonen
13.05.2012, 19:43
Vaikea uskoa että joku jäykkä muovi voi kestää paremmin kuin hyvä kumi, kumiseoksiakin on monenlaisia ja joskus 90 luvulla löytyi sellaista silikonikumimaista joka tuntui kestävän ikuisesti. Sittemin tarvikekumit on muuttuneet kovemmiksi ja hauraammiksi.
Ainakin mun mielestä.
Niin väitti tarviketorin myyjä, jotta on huomattavasti vähentynyt vetarin kumien menekki sen jälkeen ku on tullu tuo kovamuovinen tilalle.
helmapelti
18.05.2012, 10:51
On kai kun niitä ei kukaan suostu asentamaan :D
Juu usein se mustatuntuu maalaisjärki on väärässä ja varmaan nytkin. Tosin en varmaan viittis suojakumia vaihtaa kun esim primeraan sai uuden nivelen vaihdettuna satasella.
Äkkiä se kuraa syönyt nivel on kuitenkin vainaa.
Lerssinen
03.01.2016, 09:55
Biltemassa näkyi olevan "liimattava vetonivelen suojakumi" , eli voi vaihtaa purkamatta.Onkohan tollasta kukaa koittanu?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Voimansiirto/Vetonivel/Vetoakselin-suojus/Vetonivelen-suojakumi-liimattava-72350/
Minä :D
Pari vuotta sitten laitin liimattavan vetoakselin suojakumin yhteen resuautoon
https://www.youtube.com/watch?v=En8gfRYn4rA
Moni on siitä kysellyt että kestääkö ne sitten oikeeta käyttöä.. No muistinpa kurkata tänään kun auto tallissa oli ja tunkkasin nurkan ilmaan..
https://youtu.be/K97SLpeZbWE
Mulla tuli joku aika sitten ekaa kertaa vastaan tollanen muovinen vittusaatana. Oli kyl työmaa vääntää siittimen päälle(Pun intented :D:D:D). Toivottavasti ei tuu toista kertaa vastaan. Ainiin rikoin mää ton kiristimenkin, mut sehän on jo vanha juttu ku on ennenki rikottu. Kyllä se paras on laittaa siihen lemmari(Oma mielipide) :D
Pitäs muuten itellekki vaihtaa tohon romuun suojakumi, meneeköhän tollanen liimattava malli "maasturiin"?
petroman
03.01.2016, 15:42
Kerran erehdyin koklaamaan nuita kovempia "kumeja". En ikuna enää..