View Full Version : *Ex 500tmk citymaasturi* ja *Ex Thaikku Hilux* sekä HDJ100 ultimate overlander
Tuli tuossa syksyllä hommattua tällänen landcruiseri kun pääs offroadkuume iskemään.
Ennen tätä kyllä oli isuzun campo mutta siitä hajosi etuperä heti alkuunsa.
Lähtötilanne oli tämmönen nettiauton edullisimmasta päästä oleva reilu 700 tuhatta ajettu cruiseri.
26346
Heti alkuun päästin maistamaan tätä offroadin ihanuutta eli murroksenvaihtoa.
26349
Autossa oli alla ostaessa hankookin dynaprot ja takalukko ei toiminut joten ajo oli aika tikkusta,
ja tuntui varsinkin lumien tultua siltä että henkilöautollakin on parempi etenemiskyky kun tämmösellä tonnikeijulla:D
Vinssiksi hankin t-maxin 12000lb sähkövinssin mikä on aika lelu kuitenkin näin painavalle autolle ja varmaan laitettava mekaaninen vinssi eteen ja siirrettävä tuo sähkövinssi taakse jossain vaiheessa.
26350
Mulla olis kinnulassa HJ:n mekaaninen käyttökuntosena keulalta nostettuna vaijereineen "ylimääräsenä"... ;)
Jousia ja rengastusta:
26591
26592
26593
Juu elikkä jousiksi tuli 4" dobinsonin setti iskareineen ja casterpuslat. Takavakaajan nakkasin mäkeen kun ensimmisellä ajokerralla se repes irti niin turhaanhan se siellä on rajottamassa joustoja. Renkaiksi löytyi täältä offipalstan kautta melko uudet maxxis creepycrawlerit kokoa 37 14.5 15 ja bedlockvanteet ET -44 10x15. Korinkorotusta ei oo ja pahassa paikassa takarengas ottaa kaareen kiinni mutta tulee niin ulos nuilla vanteilla että hankaa kultuspinta kaareen niin ei oo ainakaan vielä aiheuttanu mitään tuhoa.
Komentteja ja rakenteluehotuksia otetaan vastaan!
Ei muutaku leikkaat takakaarista ylimääräset pois. Hieno pirssihän se on. :)
(pete kerkes varata multa sen vinssin)
Komentteja ja rakenteluehotuksia otetaan vastaan!
Nosta takaiskarien ala kiinnikkeet pois tutkaamasta kantoja ja samalla se lisää joustoja. Etupäähän pidempää iskaria tai jotain ettei neet rajota siellä joustoja.... Ja missäs kohtaa akseli on sivusuunnassa.... palkkihelmaa jne ja välitykset.... jajajajajaja....... :D
Juu akselithan on päin *ittua toinen toisessa laidassa ja toinen toisessa kulukee ku ajokoira ja palakkihelemat on tekkeiilä ku on nuita ruostehommiakin. Tuo välityshommakin on tiedossa kun pikkupuolella kulkee 70 km/h. Täytyy kuites järjestellä noita hommia silleen ku tuon ikäsessä on kuitenkin muutakin "pikku" laittoa ettei lopu kuluku kesken. Mut nuo muut ei kyllä oo tullu ees mieleen. Lisää tämmösiä kommentteja ja ideoita.
tikkukuski
13.05.2012, 22:00
ei sun etuiskareille tarvii tehdä mitää varmaan.. takaa vähän muuttaa kiinnitystä.. oli ne sen verran pitkät iskarit :D
ei sun etuiskareille tarvii tehdä mitää varmaan.. takaa vähän muuttaa kiinnitystä.. oli ne sen verran pitkät iskarit :D
Joo itehän en tiiä kyllä niistä iskarien mitoista mittään kun tikkukuski ne paikoilleen asenteli iso kiitos siitä, mut tää ei tarkota sitä että rojekti on semmonen rahalla saa ja muut asentaa. Satuin vaan olemaan rukalla hiihtämässä=ryyppäämässä tuolloin:D
Tässä toissaviikonloppuna perehyttiin hodarin huonoon kulkupuoleen paikallisen asiantuntijan neuvoja hyväkskäyttäen. Käänneltiin ruuveja, karoja ja setvittiin vähän ali/ylipaineletkuja ni jovain rupes kulukemaan ihan toiseen malliin. Samaan syssyyn väännettiin vielä 3" pakoputki vaikka liekkö tuo tuolla vakioahtimella hirveesti ois muutenkaan ahistanu kun entinen putkikin oli teurastettu apukuskin oven kohalta.
Taas kerran purin ja kasasin takalukonmoottorin että pääs vähän ajelemaan, tosin liekkö tuosta hirveesti apua ollut kun vinssaamisekshan se meni. Niin ja peräöljyt vaihoin kun oli jonkunverran vettä päässy sekaan liian lyhyen huohotinletkun takia.
27114
27115
27116
Jaahans tälläkin on vaan ajeltu ja välillä korjattu. Nyt pääs käymään niin että leimakin jo loppu niin ostin käyttisauton että tätä pääsee kunnolla pajottaan. Palkkihelmoihin on aihiot jo hommattu ja kardaanikäsijarru pitäs rueta kötöstelemään kun tuntuu nu omat hilut aina tippuvan tuolta kun käy vähänkään metikössä. Takalukon moottorikin meni paskaksi kun oli vähän johonkin hipassu ja nyt ois tarkotus rakentaa paineilmakäyttöiseksi tuo takalukko kun vituttaa aina tuota roplata ja arpoa että millon pelaa millon ei.
Jos jollain on valmiita ideoita tuohon lukkohommaan ja käsijarruun niin mielellään ottasin ehdotuksia vastaan.
Parit möyrintäkuvat:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5074&pictureid=107164
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5074&pictureid=107163
_kekkula_
27.07.2012, 09:48
On noi hdj:t vaan aika komeita laitteita
mites renkaat/vanteet toimii maantiellä/mettässä ??
komee on :D
Kyllähän nuo metässä ihan kohtalaiset on, vaan ostasin boggerit jos rahaa ois. Maantiellä kyllä on aika karski ajaa, puistaa rattiakin niin helevetisti et kaksinkäsin melekein ajettava.
Käytiin taas viimeviikonloppuna vähän offailemassa kaakkolammella ja korjattavaa tuntuu joka reissulla tulevan :) mut kuuluu lajin luonteeseen.
Takalukko on nyt väliaikaisesti hirtetty kokoajan päälle. Otin jo ennen metsäänmenoa takavalot pois ja eihän ne enää paikoilleen käyny illanpäätteks mut nyt on vähän vasaraa näytetty niin taas istuu nätisti valot. Etulampunkin sain paskaks ku hävis jarrut yhteenvaiheeseen ja on tuo automaatti aika vittumainen ilman jarruja. Onneks nuita valoja ja vähän muitakin osia näkyy saavan ihan motonetista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5074&pictureid=110422
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5074&pictureid=110423
Tääkin laitos on taas otettu työnalle pienen motivaationkasvatustauon jälkeen. Toisenpuolen palkkihelma alkaa kohta oleen nipussa ja toinen on helepompi kun ei oo ihan niin mätä kun tuo apumiehenpuoli.
Jarrujen toimimattomuus johtuu jarrupaineensäätimestä tuolla taka-akselilla kun näkyy vuotavan ja meinasin että jos sen heittäs sieltä kokonaan mäkeen mutta en tiiä sitten mitä ne katsastukseesa siitä keksii.
Palkkihelmat alakaa olemaan paikoillaan
31444
31445
31446
Lämmityslaitteen kennon korjausprojekti, ihan pikku juttu :)
31447
Tämäkin projekti edistyy hitaasti mutta epävarmasti :)
Uusi maalipinta vetästy teknoksen inerta naamiomaalilla ja samalla korjailtu pikku ruostevaurioita.
41830
41831
Niin se vaan leima tärähti tähänkin kampeeseen mut olihan siihen hyvä pohjustus kun edellisenä viikonloppuna käytiin möyrimässä kaakkolammen maisemissa :D
42706
42707
Alejandro
06.11.2013, 21:04
Hyvää työtä olet tehnyt
Jaksaisitko ottaa hieman mittoja tuosta jossain välissä. Eli tuolla rengastuksella korkeus mitattuna johonkin korin alkuperäis kohtaan ja leveys renkaiden ulkopinnoista. Eiks tää ollu 4" korotuksella ja 37" 14,5" ja et -44 ???
Jaksaisitko ottaa hieman mittoja tuosta jossain välissä. Eli tuolla rengastuksella korkeus mitattuna johonkin korin alkuperäis kohtaan ja leveys renkaiden ulkopinnoista. Eiks tää ollu 4" korotuksella ja 37" 14,5" ja et -44 ???
Korkeus edessä lokasuojavilkun keskelle 119cm. Takana polttoainetankin yläreuna 130 cm. Raideväli renkaan ulkopintaan n.210cm.
Kiitos!
Kuinka likellä sulla pyörii kumekset tolla setillä raapiiko missään vaiheessa kiinni? Itellä olis samalla rengastuksella tarkotus laittaa mutta raideväli pitäis tiputtaa tonne n.200cm. En haluaisi enää yhtään korkeempaa tuosta omasta, mutta saattaapi olla että joutuu laittaa 30-50mm korin korotusta viellä ton 4" alustakorotuksen päälle ku helpottais sit taas muutamissa muissa jutuissa...
Edessä otti lokasuojan alakulmaan kiinni mutta taputin lekalla vähän sinne ja nyt kun on nuo palkkihelmat niin trimmasin ne vähän siistimmäks. Takana ottaa tiukoissa venyttelyissä lokasuojan kaareen kiinni et vaatis sisäänjouston jonkilaisen rajotuksen tai sit rälläkkää kaarille. Kovin kapeemmalla raidevälillä voi käydä niin että ottaa takana kumien sisäreunat runkopalkkiin kiinni. Itekki miettiny tuota korinkorotusta mutta ei viihtis ku on nytkin jo suht kiikkerä ajella tiellä.
Joo samoja ajatuksia. itellä lähtee kaarien reunoista se pari senttii pois minkä pellit hyvin antaa takaalta avartaa ja saman moisiks etuset. Nää on näitä iän ikuisia kysymyksiä tieliikenne autoissa... Isoja pyöriä, paljon joustoja ja viellä jonkin moiset lokarit tallella niin alkaa olee tekemistä :D
Niin ja tarkotus tehdä tukevat levikkeet pellistä sinne lain sallimaan 200cm ja saada renkaat (14,5" leveet) ilman norsunkorvia sopimaan niiden sisään.... Siinähän sitä on tallilla istuskelemista ja pohdittavaa :o
Se pelkkä hillitty (30-50mm) korinkorotushan ei hirveesti painopistettä muuta ellei lähde nostamaan tekniikkaa jotta saa tasasen levyn runkoaisojen alapään tasalle... Mut toi 3 sentiäkin koppaa ylemmäs auttaa jo paljon vinssien ja coolerin jne asemoimisessa... se vaan mihin sen rajan vetää jalostamisessa...
hunter hdj
22.11.2013, 22:21
Kun harrastat syvä möyrintää :) Moottorin ilman otto kantsii muuttaa.
Apparin puolen sisälokarin päältä etu parkin takaa ottaa ilmaa. must aika kehnosta paikasta..
On imeny kesällä hitosti hiekanpölyä putsariin kun rengas pyörittää pölyä kotelossa ... jos kulma pulahtaa vettähän ei tietystikkään kone kaipaa..
Vihoin ja viimein sain vinssipuskurinkin rakenneltua. Uusi narullinen vinssikin tuli asennettua.
48641
No niih onpa taas aikaa vierähtäny ku on tänne tullu päiviteltyä. Citymaasturille kävi ikävästi sinäänsä et tuli rahdattua se ruotsiin työhommien mukana mistä se otti nokkiinsa ja poltti luultavasti kannentiivisteen. No eihän siinä auttanu muu kun uutta matoa koukkuun ja toinen ns. neliveto talouteen kun ei entistäkään oo kerinny vielä korjaamaan. Käyttöauton virkaa tuli nyt täyttämään Hilux vm. -06. Autossa oli ostaessa valmiina 50mm jousikorotus ja valorauta. Tästä pitäs alkaa värkkäillä itelle mieluinen käyttöpeli ja ensimmäisenä tuntus siltä että mistä tähän sais voimaa, on meinaan synkkä vehe tuon hodarin jälkeen :(.
51802
Hiluxiin on asenneltu kaikkea turhuuksia lähinnä katu-uskottavuuden nimissä.
54879
Ruuvailtu paikoilleen:
-poppivehkeet
-tuuliohjaimet sivuikkunoihin
-kromiset peilinkuoret ja mittarinkehykset
-lisää virran ulosottoja sisälle
-led työvalot
-renkaat (33 12.5 17 cooper discoverer stt) ja alumiinivanteet
-risusuoja syylärin alalaitaan
-työkalulaatikko lavalle
54880
Kitkalukko toimi oston jälkeen ehkä kuukauden, on ilmeisesti aika heikkotekoinen näissä. Voimaa olis jollakin aikajaksolla taidottava lisää tai muuten joutaa vaihtoon koko vehjes.
Nyt ois tuossa pihassa tuommonen leimaton ja ruosteinen HDJ100 niin siihen vois kehitellä villejä ideoita. Autoon rakentelin hätäisesti laverin norjan reissuun 2019 ja toimi hyvin matkailuautona missä nukuin ja pidin tukikohtaa. Jäi vaan tuosta ainoasta oikeasta eli HDJ80 polte vähän räyhäkkäämpään maasturiin.
Tuossa satasessa on se AHC hydraulinen jousitus ja on mukava kun voi säätää korkeutta ja vaimennuksen jäykkyyttä napeista. Hyvä ja luotettava systeemi poislukien yhtä johtovikaa ja nyt toisen takaiskarin vuotoa. 35" kumit ois mukava saada alle. Villit ideat ja vinkit kiinnostaa.
itelläki satku työn alla..,tosin siihen vaihtuu hzj105sen runko ni pääsee risukeulasta eroon,ja samalla tulee kasikympin akselit,ni pääsee typerästä pulttijaosta eroon ja saa lukon eteenki.
Miten katsastuspuoli suhtautuu rungon ja akseliston vaihtoon?
mallisarjan sisäinen muutos.