View Full Version : patukka ei käynnisty
auttakaas tyhmää. Patrolli seiso kolmisen viikkoa paikallaan ja nyt ei enää käynnisty. edellisen reissun kone toimi hyvin. Nyt kun starttaa niin ei edes lupaa ja lykkää valkosta savua putkesta. ilmavaiva ei ainakaan oo kun kokeilin ilmata. suodatinkin oli ainetta täynnä eli polttoainetta pitäis saada. hehkut vaihettu kuukausi sitten. Kone 3.3 vapari. :confused:
hehkun valo ja hehkun "ääni"(naksahdus) kuuluu mut pitää tos illemmalla mennä mittailemaan hehkut...
Ehkä tyhmä kysymys mutta onhan sammutin varmasti pois päältä?:)
sammutin on vaijerilla ja on pois päältä. ei oo kyl ilmavaiva kun pumpusta ei tullut kuplan kuplaa kun ilmasin. käyn kohta kattelee hehkuja
jeeppi-eki
17.04.2012, 16:35
Eikös patrollissa ole alunperin, kun sammutin on sähkökäyttöinen niin kylmäkäynnistyksessä sama vipu kääntyy toiseen suuntaan "pakkosyötölle?" helpottaakseen käyntiin lähtemistä?
Näin muistelen pari patrollia omistaneena.
Vääränlaiset hehkut ja nyt on jokainen pimeenä! Kokemus opettaa ;)
sammutin on vaijerilla ja on pois päältä. ei oo kyl ilmavaiva kun pumpusta ei tullut kuplan kuplaa kun ilmasin. käyn kohta kattelee hehkuja
Mullakin oli sammutin vaijerilla kunnes hukku niistä vähistäkin tehoista yli puolet.. vikaa etsittiin vaikka kuinka kauan, vaihoin putsarin, tein uudet pa-linjat, uusin tankin(minkä oisin kyllä tehny ilman tota ongelmaakin) ja sit kun sekään ei auttanu ni rupesin pumppua tutkimaa ja huomasin että vaijeri ei enään syystä tai toisesta päästäny sammutinta kokonaan pois päältä.. Sen jälkeen on sammunu pelkästään vaihteella..:D:D
Eikös patrollissa ole alunperin, kun sammutin on sähkökäyttöinen niin kylmäkäynnistyksessä sama vipu kääntyy toiseen suuntaan "pakkosyötölle?" helpottaakseen käyntiin lähtemistä?
Näin muistelen pari patrollia omistaneena.
taitaa olla joo mutta kyllä tuo on lähtenyt käyntiin aina vaikka on vaijerilla ollutkin
Eikös patrollissa ole alunperin, kun sammutin on sähkökäyttöinen niin kylmäkäynnistyksessä sama vipu kääntyy toiseen suuntaan "pakkosyötölle?" helpottaakseen käyntiin lähtemistä?
Näin muistelen pari patrollia omistaneena.
Mullakin oli sammutin vaijerilla kunnes hukku niistä vähistäkin tehoista yli puolet.. vikaa etsittiin vaikka kuinka kauan, vaihoin putsarin, tein uudet pa-linjat, uusin tankin(minkä oisin kyllä tehny ilman tota ongelmaakin) ja sit kun sekään ei auttanu ni rupesin pumppua tutkimaa ja huomasin että vaijeri ei enään syystä tai toisesta päästäny sammutinta kokonaan pois päältä.. Sen jälkeen on sammunu pelkästään vaihteella..:D:D
ite huomasin joskus saman. oli vaijeri hieman liian lyhkäsellä ja siis veti koko ajan pikkasen sammutinta---> tehot hävis.
Vääränlaiset hehkut ja nyt on jokainen pimeenä! Kokemus opettaa ;)
joopajoo. hehkut taitaa olla paskana. MOTONETISTÄ antoivat noi. pitäis lopettaa kyllä siellä käyminen. Minkäs verran voltteja pitäis hehkuille tulla? mittailin ja antoi aika isot tulokset. 35ja jotain volteiks. Mittasin hehkun piuhasta ja yleismittarin toinen piuha moottorin kylkeen. :eek:
Aika tuimat jännitteet 24v järjestelmästä jos tulee 35v.... Mutta joo pitäs tulla hehkureleelle 24 volttia tai ainakin mulla tulee :) Ja kyllä siellä on ihan tarvikehehkut tosin nappiversiona ja hyvin toimii.
Patroliin tarjotaan kahta eri hehkua 23v ja 24v Muistaakseni niin että uudemmissa vapareissa ja turboissa on 24v hehkut ja vanhemmissa on sitten ne 23volttiset. Tosin noistahan ei enää tiedä erkkikään että kuinka moni niitä on modaillut.
-3.3TD (160/SD33T) 06.80-08.82 FN-120 23V
-3.3D (160/SD33) 09.85-00.90 FN-131 24V
-3.3TD (160/SD33T) 09.85-00.90 FN-131 24V 0250202064, LGP7511
Hehkutus aika on se joka sen polttaa.En muista enää mitä niissä oli sekunnit ja jännite mut onko vielä vanhat tallessa,kato niistä arvot.
vanhat on heitetty roskiin. pitää varmaa väsätä nappihehku.
Noit hehkuja olis kahdenlaisia. 7 sekunnin ja 17 sekunnin onko mitään käytännön merkitystä kummat laittaa?
Patrolleista hittoakaan tietämättä...
7 sekunnin hehku ottaa rajummin virtaa ja maksimi hehkutus aika on juurikin tuo 7 sekunttia.
Jos ei ole mikään tulipalo vehje kyseessä niin laita ne hitaammat hehkut varsinkin jos on joku nappihehku viritys tulossa. Ei pala niin nopeesti jos unohtuu haaveilemaan. Bertan 23 v hehkut ottaa virtaa alussa jotain 15-18 A/hehku ja kun punottaa niin jotain 8-9 Amppeeria/hehku.(mitattu akkulaturilla joten ei ehkä kaikista tarkka tulos)
Eli jos tuossa patukassa on 6 kone niin aloitusvirta voi olla jotain 80- 100 Amppeeriakin eli se nappi pitää olla aikas jämy. Ite laitoin telin nostajan solenoidin.
mikkocap
18.04.2012, 10:46
itsellä on patukassa kans nappihehkut, ei hajuakaan monenko sekunnin mutta jos on raaka keli niin 10 sekuntia on ruukannu pitää ja jos on lämpimämpi niin mututuntumalla jotain 5-7 sekuntia.. oiskohan mulla sitten ne 7 sekunnin hehkut? en kehtaa kokeilla pitää 17 sekuntia :D hyvin on pelittäny, vaikkakin kun lähtee käyntiin niin röpöttelee aikalailla. luulisin että sekin johtuu jälkihehkutuksen puutteesta kun hehkunapilla herkuttelee niin käynti tasottuu normaaliin... ennen kun hoksasin niin piti kaasulla leikkiä aikansa :D mullakin patrol on ensimmäinen (oma) diesel ettei oo ihan hirveesti kokemusta muuta kun toisten autoista mutta oon kans ymmärtäny että pidemmät hehkut ois paremmat, olikohan yks perustelu just toi että kestävät vähän paremmin. ja tuntuuhan se toki loogisemmalta...
mutta alkuperäiseen ongelmaan vielä niin jos ei hehkuruljanssin jälkeen parane niin oisko paska idea varsin ruuvailla putki suuttimelta irti ja kopasta että tuleeko suutinputkista tavaraa?
mikkocap
18.04.2012, 10:49
tais muuten olla että kun auton ostin niin mietiskelin että kauanko tota nappia kestää pitää pohjassa ja taisin suuntaa antavasti kattoo motonetistä patrollin hehkuista ja siellä taiskin lukee että 10 sekunnin hehkut, tokihan noi tuotetiedot on aina vähän semmosia että voiko niihin täysin luottaa. jokatapauksessa suuntaa antavasti :D
itsellä on patukassa kans nappihehkut, ei hajuakaan monenko sekunnin mutta jos on raaka keli niin 10 sekuntia on ruukannu pitää ja jos on lämpimämpi niin mututuntumalla jotain 5-7 sekuntia.. oiskohan mulla sitten ne 7 sekunnin hehkut? en kehtaa kokeilla pitää 17 sekuntia :D hyvin on pelittäny, vaikkakin kun lähtee käyntiin niin röpöttelee aikalailla. luulisin että sekin johtuu jälkihehkutuksen puutteesta kun hehkunapilla herkuttelee niin käynti tasottuu normaaliin... ennen kun hoksasin niin piti kaasulla leikkiä aikansa :D mullakin patrol on ensimmäinen (oma) diesel ettei oo ihan hirveesti kokemusta muuta kun toisten autoista mutta oon kans ymmärtäny että pidemmät hehkut ois paremmat, olikohan yks perustelu just toi että kestävät vähän paremmin. ja tuntuuhan se toki loogisemmalta...
mutta alkuperäiseen ongelmaan vielä niin jos ei hehkuruljanssin jälkeen parane niin oisko paska idea varsin ruuvailla putki suuttimelta irti ja kopasta että tuleeko suutinputkista tavaraa?
En usko että johtus paskan määrästä. pitää noita hehkuija mennä kohta kattelee
motonet taitaa myydä myös 12V hehkuja käypäisinä 80 luvun patrolleihin. ne palaa kyllä melko nopesti. kokemusta kaveripiirissä.
motonet taitaa myydä myös 12V hehkuja käypäisinä 80 luvun patrolleihin. ne palaa kyllä melko nopesti. kokemusta kaveripiirissä.
joo niin myy. Selvis toi 35 voltin jännitekin. mittarissa paristo melkein tyhjä niin näytti liikaa. käyttöautossakin oli akun jännite 20v :D uudet hehkut laitettu sekä hehkujen manuaalinen käyttö auton sisään. Ja nyt toimii. Ei taas yhtään jäänyt viime hetkelle kun huomenna ostaja tulossa paikalle...
motonet taitaa myydä myös 12V hehkuja käypäisinä 80 luvun patrolleihin. ne palaa kyllä melko nopesti. kokemusta kaveripiirissä.
joo o. ja toi 24v taitaa olla se ainoa oikea, 3 ajokuntoista on pihassa ja kaikissa on 24v hehkut.
ainakin tossa käyttöajokissa kun pelaa hehkut oikealla tavalla niin nytkin aamulla hehkuttaa varmaan sen 20sek ja pakkasella meinaa hermo mennä ootellessa.:p ja silti se röpöttää ja savuttaa hetken