View Full Version : patrol,manuaali vai automaatti
kokemuksia kaivattais,hyviä ja huonoja puolia automaatista vs manuaalista offikäytössä. pelinä on pitkästä lyhennetty patrol ja kokoonpanoksi tulossa seuraavaa:OM603 mersun kone,omat akselit soalla,taakse kempin lukko,eteen vissiin kitka tai arb tai kemppi,oma jakolaatikko.laatikoksi on vaihtoehtoina joko oma 4 lovinen manuaali ulosotolla,tai tuon 603:sen jatkeena ollu mersun automaatti minkä perään sit tulis patrollin jakolaatikko...
Täs hommassa on aina kaks koulukuntaa. Toiset tuulettaa automaatin ja toiset manuaalin perään ja osa ei ole edes kokeillu molempia maastossa, mutta silti puolustaa omaa vaihtoehtoa:D
Mä oon aina tykänny automaatista ryömittely ominaisuuksien takia, mahdollisuus heittää isompaa tai pienempää, ilman että veto katkeaa ja senkin takia, että ihmisillä pääosin on 2 jalkaa ja automaatissa on 2 poljinta, ku manuaali pelissä sit 3 poljinta. Tiukoissa paikoissa helpompi kikkailla, kun ei ole jalaat ristissä 3 petaalin kanssa......tai sit mä en vaan osaa ajaa.
Automaatti vaatii hyvän jäähdytyksen offikäytössä, että ei polta sitä liian kuumaks ja riko sen takia. Sekä jos kuuluu "upottajiin" olevaan offi ryhmään, niin automaatin huohotukset kannattaa katsoa....ei tykkää vedestä. Manuaalihan ei ole niin arka vedelle öljyn seassa.
Mutta kyllä mä sun tilanteessa laittaisin ton kone ja automaatti paketin suoriltaan paikoilleen, niin ei tarvii edes lähtee osteleen vauhtipyörää, kytkimen hiluja ja manuaali laatikkoa.
Mutta kuten sanoin kahta mielipidettä on offaajilla asiasta;)
Ai niin....älä laita kitkaa eteen, ei siitä mitään kunnon etua kuitenkaan ole. Jätä auki vaan tai hommaa sinne joku lukko. Kemppi on hiukka turhan karu, sillä käy ohjauksen ja murroksien päälle ja on melko kankea kääntyileen. Kyllähän ne isossa Ameriikassa ajelee kemppi/spooli etupäillä ja hytikka ohjauksilla, mut yleensä silloin akselien osatkin on järeämpää, ku patrollissa.
...kannattaa nyt vähintään se kitka murikka sinne eteen laittaa, eihän siitä etenemisen kannalta juurikaan apuja oo mut paremmin se kestää ku avoin :)
tuota automaattia olen kyl enempi miettinytkin tässä paikalleen,järkeilin et jos ton laittaa ni ei tarvi heti olla välityksiä muuttamassa?ei tarvi rääkätä kytkintä?tosiaan vähempi pedaaleita,ja tieten tuo mesen automaatin pitäis olla aika luja laatikko...meinasko jare ettei patrollin akselit kestä,onhan patrol sentään maastureitten aatelia...:D:D ja eikös pitkä patrol ollu suurimpia,painavimpia maastureita tossa -80 luvulla,et ei kai ne akselit aivan heikoimmasta päästä ole...?? eikös nuita jakolaatikoita ole jollain booriholkeilla ym. väsätty nuitten lootien perään,ei pitäis olla pahakaan homma...:D
tuota automaattia olen kyl enempi miettinytkin tässä paikalleen,järkeilin et jos ton laittaa ni ei tarvi heti olla välityksiä muuttamassa?ei tarvi rääkätä kytkintä?tosiaan vähempi pedaaleita,ja tieten tuo mesen automaatin pitäis olla aika luja laatikko...meinasko jare ettei patrollin akselit kestä,onhan patrol sentään maastureitten aatelia...:D:D ja eikös pitkä patrol ollu suurimpia,painavimpia maastureita tossa -80 luvulla,et ei kai ne akselit aivan heikoimmasta päästä ole...?? eikös nuita jakolaatikoita ole jollain booriholkeilla ym. väsätty nuitten lootien perään,ei pitäis olla pahakaan homma...:D
Kaikki ne hajoaa, vaikka nätisti koitin ajella omalla Ratsunillakin aikanaan:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3141&pictureid=78983
Mutta muista se kunnon lauhdutin siihen automaatille!! Ja jos hifistellä haluaa, niin lämpömittari ei oo kans pahaks ollenkaan.
juu se on kyllä tullu useasti huomattua et kaiken saa rikki,aika "nätillä" ajolla näyttää sulla datsuni olleen...:D kyllä se on ruvettava hieroon hinta kohilleen kaverin kans tosta laatikosta ja turbiinista,sit ku ois aikaa viel joskus ruveta sovitteleen niitä paikalleen...tässä yhtenä päivänä...:rolleyes:
laatikkoöljyjen jäähdytys vois pikaisesti mietittynä tulla isolla lauhduttimella ja flektillä,kuinka paljon tuollainen laatikko huohottaa,voisko esim johonki palkin sisään laittaa huohotuksen vai täytyykö tuoda aivan ulkoilmaan?
juu se on kyllä tullu useasti huomattua et kaiken saa rikki,aika "nätillä" ajolla näyttää sulla datsuni olleen...:D kyllä se on ruvettava hieroon hinta kohilleen kaverin kans tosta laatikosta ja turbiinista,sit ku ois aikaa viel joskus ruveta sovitteleen niitä paikalleen...tässä yhtenä päivänä...:rolleyes:
laatikkoöljyjen jäähdytys vois pikaisesti mietittynä tulla isolla lauhduttimella ja flektillä,kuinka paljon tuollainen laatikko huohottaa,voisko esim johonki palkin sisään laittaa huohotuksen vai täytyykö tuoda aivan ulkoilmaan?
Eipä ainakaan ameriikan automaatit tunnu huohottelevan ihmeemmin, eli ei oikeastaan ollenkaan havaittavasti. Tuskin mesen lodjukaan (ZF taitaa olla valmistaja?) sen ihmeemmin huohottaa.
Juu enpä muista että olisi ainakaan omissa ajoissa koskaan loota huohottanut ylitse, tosin Cherokeessa olikin japsilaatikko ja Grandin lodju ei ole niin paljon tossua saanutkaan kun on varsin siistissä ajossa :o
Mitä tulee manuaali vs. automaattiin, niin intissä tuli paljon pyöriteltyä sekä perus maastureita että maastokuorma- autoja manuaalilla että automaatilla, ja omat offivehkeet on kaikki ollut automaatteja. Automaatti on oma ehdoton valinta, kauhean vähän keksin hyviä syitä ajaa manuaalilla metsässä. Kuten todettua niin on paljon helpompi kikkailla, ryömittäminen on sujuvampaa ja kaikinpuolin on pehmeämpi - niin ajamisen kuin mukavuuden kannalta.
Miinuksina ylikuumentumisen riski (kunnon jäähdytin sopivasti flektin eteen tai omalla puhaltimella; lämpömittarikaan ei ole huono idea), ja vettä imaistessaan hajoaa varsin äkkiä jos ei huomaa ajoissa mitä on käynyt. Jotkut sanoo ettei tomaatilla pysty heijaamaan eteen-taakse; ei se tietysti manuaalin veroinen ole siinä mutta ei ihan mahdotonkaan. Kunnon shifteri niin onnistuu sekin auttavasti :D
Juu enpä muista että olisi ainakaan omissa ajoissa koskaan loota huohottanut ylitse, tosin Cherokeessa olikin japsilaatikko ja Grandin lodju ei ole niin paljon tossua saanutkaan kun on varsin siistissä ajossa :o
Mitä tulee manuaali vs. automaattiin, niin intissä tuli paljon pyöriteltyä sekä perus maastureita että kuorma- autoja manuaalilla että automaatilla, ja omat offivehkeet on kaikki ollut automaatteja. Automaatti on oma ehdoton valinta, kauhean vähän keksin hyviä syitä ajaa manuaalilla metsässä. Kuten todettua niin on paljon helpompi kikkailla, ryömittäminen on sujuvampaa ja kaikinpuolin on pehmeämpi - niin ajamisen kuin mukavuuden kannalta.
Miinuksina ylikuumentumisen riski (kunnon jäähdytin sopivasti flektin eteen tai omalla puhaltimella; lämpömittarikaan ei ole huono idea), ja vettä imaistessaan hajoaa varsin äkkiä jos ei huomaa ajoissa mitä on käynyt. Jotkut sanoo ettei tomaatilla pysty heijaamaan eteen-taakse; ei se tietysti manuaalin veroinen ole siinä mutta ei ihan mahdotonkaan. Kunnon shifteri niin onnistuu sekin auttavasti :D
pitää laittaa sen verta hönkyä koneeseen ja pitävät slicksit ettei tarvi heijata...:D:D niin se itsestäkin tuntuis et automaatti on offatessa näppärämpi,offikokemusta autolla on kyl tasan nolla mut ajatuksen tasolla...:D ja lauhdutin+flekti tulee ilman muuta sekä lämpömittari.tuo huohotus pitääkin patentoida johonki hukkaan ettei vahingossakaan ota vettä sisuksiin...nooh,mietitään sitä sitte joskus ku se on ajankohtaista.:rolleyes:
BJ-40/76
18.04.2012, 22:15
pitää laittaa sen verta hönkyä koneeseen ja pitävät slicksit ettei tarvi heijata...:D:D niin se itsestäkin tuntuis et automaatti on offatessa näppärämpi,offikokemusta autolla on kyl tasan nolla mut ajatuksen tasolla...:D ja lauhdutin+flekti tulee ilman muuta sekä lämpömittari.tuo huohotus pitääkin patentoida johonki hukkaan ettei vahingossakaan ota vettä sisuksiin...nooh,mietitään sitä sitte joskus ku se on ajankohtaista.:rolleyes:
Siis mikä automaatti? mulla tuon w124:n om 603? 300td perässä 300E 4-matic:n automaatti, ja lähtee normaalisti 2. vaihteella liikkeeseen, mutta kun keppiä käyttää 1:llä niin tuo ykkönen pysyy päällä.
Ja tuossa automaatissa 1:n on muistaakseni 4,25:1, kun esim letukan th-350/400 1:nen on n. 2,5:rolleyes:
Ja ainakin Siekkinen tietää miten tuon MB automaatin saa kestämään.
Kyllä tuo lämpömittari on ehdoton, ja tuo öljyn isojäähdytin myös.
Ja tuo laatikon kestävyys: jos välillä "horii" ilmoja, niin se tarkoittaa että pakka pääsee välillä luistamaan, ja se tappaa laatikon!
Toinen huono homma on liian pitkät välitykset, siis joutuu kokoajan luistattamaan turbiiniä, ja väännöt käytössä.
Onkohan noissa protoluokan offipeleissä ns. kuivasumppu automaatissa, tuntuu aika uskomattomalta että "vakio" laatikko toimii yli 45 asteen kulmissa joka suuntaan:confused:
vai mikä on "salaisuus", onko julkista tietoa?
Onko kellään öljynpainemittaria automaatissa?
Siis jos moottorista tulee 50 kw tehoa, ja laatikko luistaa niin paljon, että kardaanit ei pyöri, niin tuo 50kw muuttuu lämmöksi pakassa, jonka sisähalkaisija on noin 10 cm, ulkohalkaisija 14cm ja paksuus noin 2-3 cm, ja painaa alta kilon, niin montako sekunttia menee että pakka "palaa":(
-> siis kun laatikko pysyy alta 100c, ja ei saa ilmoja pumppuun, niin kestää kivasti.
Siis mikä automaatti? mulla tuon w124:n om 603? 300td perässä 300E 4-matic:n automaatti, ja lähtee normaalisti 2. vaihteella liikkeeseen, mutta kun keppiä käyttää 1:llä niin tuo ykkönen pysyy päällä.
Ja tuossa automaatissa 1:n on muistaakseni 4,25:1, kun esim letukan th-350/400 1:nen on n. 2,5:rolleyes:
Ja ainakin Siekkinen tietää miten tuon MB automaatin saa kestämään.
Kyllä tuo lämpömittari on ehdoton, ja tuo öljyn isojäähdytin myös.
Ja tuo laatikon kestävyys: jos välillä "horii" ilmoja, niin se tarkoittaa että pakka pääsee välillä luistamaan, ja se tappaa laatikon!
Toinen huono homma on liian pitkät välitykset, siis joutuu kokoajan luistattamaan turbiiniä, ja väännöt käytössä.
Onkohan noissa protoluokan offipeleissä ns. kuivasumppu automaatissa, tuntuu aika uskomattomalta että "vakio" laatikko toimii yli 45 asteen kulmissa joka suuntaan:confused:
vai mikä on "salaisuus", onko julkista tietoa?
Onko kellään öljynpainemittaria automaatissa?
Siis jos moottorista tulee 50 kw tehoa, ja laatikko luistaa niin paljon, että kardaanit ei pyöri, niin tuo 50kw muuttuu lämmöksi pakassa, jonka sisähalkaisija on noin 10 cm, ulkohalkaisija 14cm ja paksuus noin 2-3 cm, ja painaa alta kilon, niin montako sekunttia menee että pakka "palaa":(
-> siis kun laatikko pysyy alta 100c, ja ei saa ilmoja pumppuun, niin kestää kivasti.
tuo loota on alkuperäinen w124 300turbodieselin laatikko se 722.4:nen,kaveri pelaa noitten mersujen kans ja meinas et on kohtuu luja laatikko...niin,perkele mitenkähän se on tuon ilmojen horimisen kans...mitenhän noita tosiaan on tehty,ois kiva tietää... sitähän voi tuota laatikon luistamista säätää öljynpaineella,lisää painetta=ei luista niin paljoo,joutukohan tuota ruveta viel hommaamaan jostaki tiheämmät välitykset jakolaatikkoon,mistäkähän niitäkin saa,en oo patrolliin löytäny vaik oon koittanu etsiskellä.vaikka eikös patrollissa aika tiheä oo vakionaki se hidas puoli...?ja tossa vois yhden tutun kautta saada tilattua vahvistuspalikat tuohon laatikkoon ni sit varmaan kestää isältä pojalle...:D:D
loota onkin 722.3:nen,vissiin sama loota ku tossa 300tdt 4-maticissa...
Eipä ole omiin korviin kantautunut automaateista mitään kummempia virityksiä, tosin voihan niitä hyvinkin olla.
Kaikki rakennusprojektit mitä on vaikka piratessakin tullut seurattua niin ei lootissa ole mitään ihmeellistä ollut mahdollisia shiftkittejä ja/ tai kunnon shiftereitä lukuunottamatta. Aika paljonhan automaateissa on lähes poikkeuksetta öljyä että luulisi toimivan jokseenkin kaikissa muissa asennoissa paitsi ylösalaisin. Itsellä ei älyttömiä ssivukallistuksia ole tullut kokeiltua (paitsi kerran Jeeppi katollaan :D ), mutta jyrkkiä ylä- ja alamäkiä on testattu eikä niissä ole ainakaan ongelmia ollut. Tiedä sitten miten olisi jossain proto- luokan trialvehkeissä?
Muutenkin mietityttää laatikoiden rakenteesta johtuen voisiko kovin pahoja ongelmia tulla kallistuksissa, öljykanavat on kuitenkin varsin ohkasia ja öljyn määrä tosiaan varsin iso?
Lämpö kyllä tosiaankin tappaa laatikon, alle sadassa pitäisi reilusti pysyä lämmöt jos haluaa pitkää ikää, joku 80 astetta käsittääkseni aika optimi. Turbiinia luistattamalla palaa öljyt äkkiä, mutta jos pannat pitää vaihteen päällä niin ei koko loota heti mene. Pidemmällä rääkillä kyllä. Meillä kyllä töissä työkoneista poltettu jonkin verran laatikoita kun kaikki ei osaa käyttää oikein ja laatikoiden logiikat on vähän normista poikkeavat (pitää pakolla päällä olevan ison vaihteen mahd. pitkään). Jos seuraa niissä koneissa missä lämpömittarit toimii, niin tuollainen 30 tonnin hivakka perässä laivan ramppia ylös jengat tapissa (2500rpm, kaasu pohjassa niillä kyllä mentävä kun ei muuten liiku :D ) niin melkoisen pikaisesti könyää lukemat väärälle puolelle sataa vaikka laatikon jäähdyttimet on todella massiiviset. Jos laittaa pienen pykälän päälle ennakkoon niin lämmöt kurissa ja nopeus mäessä smama mutta turbiini luistaa paljon vähemmän. Tietysti hieman eri asia kuin offivehkeet, mutta käytön rajuus tavallaan samaa luokkaa.
Vaikka tuntuu että tomaatilla jaksaisi kulkea isoilla renkailla ilman akseleiden välitysten vaihtoa, niin kyllä se vain niin mielestäni on että ne pitää valita konetehojen, laatikon välitysten ja renkaiden mukaan jos haluaa pitkää ikää lootalta. XJ Jeepissä mulla oli iso jäähdytin viskoflektin edessä ja lämpömittari, kyllä sen laatikon lämmönnousun huomasi aina kun tietyllä tavalla jurnutti esim. kalliokielekkeen nousuissa tjsp. Hyvällä jäähdytyksellä ei kuitenkaan noussut liian korkeaksi.
Onkohan noissa protoluokan offipeleissä ns. kuivasumppu automaatissa, tuntuu aika uskomattomalta että "vakio" laatikko toimii yli 45 asteen kulmissa joka suuntaan:confused:
vai mikä on "salaisuus", onko julkista tietoa?
Onko kellään öljynpainemittaria automaatissa?
Ei oo ollu mulla/meillä sumppuja trialissa, eikä myöskään formula offissa. Molemmissa meillä ollu käytössä TH350 laatikoita ja eipä ole juuri ongelmia ollu (jotain tuloksiakin vuosien varrella tullu). Öljyn määrä, kun pysyy siellä ylärajalla (ehkä vähän ylikin), niin eipä ole ollu ongelmia.
Ei oo ollu mulla/meillä sumppuja trialissa, eikä myöskään formula offissa. Molemmissa meillä ollu käytössä TH350 laatikoita ja eipä ole juuri ongelmia ollu (jotain tuloksiakin vuosien varrella tullu). Öljyn määrä, kun pysyy siellä ylärajalla (ehkä vähän ylikin), niin eipä ole ollu ongelmia.
noista sumpuista tulikin mieleeni kysymys joka on mua askarruttanut jo pitempään,eli onko kellään moottorissa kuivasumppua vai vetääkö porukka raakasti vaan menemään vakio öljypohjilla ja öljynkierrolla?
300 turbodieselissä on 722.3 vakiona. jos on kunnossa oleva laatikko niin mersussa pitäis kestää sen 230hv/400nm, mut offikäytöstä en tiedä mitä kestää, kalajoellla on yks firma joka vahvistaa noita ja ei ole ihan niin kallis mitä siekkinen...
nyt ois visiot kohillaan,josko tuuppaiskin ton automaatin perään patrollin manuaalin+jakolootan....konetta joutuu tuomaan kyl eteen aika rankasti ja tulee aika etupainoinen mut ois ainaki välityksiä,aika heikosti tuntuu löytyvän patrollin periin tai jakikseen noita välejä,enkä kyl tiedä mahtuuko ne tuohon enää ku tuli lyhennettyä tuota runkoa,täytyy mittailla ku menee tallille...akseliväli on nyt sen 235cm. ja kestääkö tuo manuaali tuolla,tieten aika hyvä momentti tulee tuon automaatin perässä? kilpin tämä ei enää ole tulossa ku meni tuo dieselin hinta ja verotus ihan persiilleen...:mad:
onko tuo idea automaatista patrollin laatikon edessä edennyt? kestääkö/toimivuus kiinnostaisi
onko tuo idea automaatista patrollin laatikon edessä edennyt? kestääkö/toimivuus kiinnostaisi
ei edennyt suunnittelupöytää pitemmälle,ois tullu niin pitkä paketti ettei ois yhteen runkoon mahtunut...:D nyt jäi lootikoiksi tuo mesen automaatti ja sen perään NP203:nen jakis.