View Full Version : Mitä haittaa väärän ET- luvun vanteista?
Mitä haittaa on väärästä ET-luvun vanteesta? Tässä tilanteessa (King Cap) vanne tulisi enemmän ulospäin mitä normaalisti. Lähinnä kiinnostaa mahdollinen vaikutus ohjaukseen/ajovakauteen tai rasituksen lisääntyminen teknisest tms. Oletusarvo tietenkin se, ettei ET-luku ole niin väärä ettei vanne mahdu pyörimään ja rengas kääntymään.
Orkkis/Nissanin aluvanne 7x16, ET 40
Nykyiset aluvanteet 8x16, ET 25
Mahdolliset tulevat uudet 10x15, ET 5
Onko ajatuksia?
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --
Raideväli saa muuttua max. 30 mm http://www.yotatech.com/images/smilies/deal.gif, eli sun nykyiset on just lailliset, mahd. tulevat sitten ei enää.
Vanteen keskikohtahan tulee ulommas, eli rasitus pyöränlaakereille ei tuu ihan samalla tavalla kuin orkkiksessa. Ohjauksen luulis olevan raskaampi (tai pumppu saa tehdä enemmän töitä), kun rengas on "pidemmän varren päässä". Jos levittää niin paljon että rengas tulee lokarista ulos niin tarviit levikkeet.
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
mistä toi raideväli mitataan? vanteen ulkoreunasta vai keskeltä?
Kai se ihan keskeltä mitataan? Harvemmassa autossa pystyy levittään sisäänpäin niin paljoa että mahtuisi joko 12,5" leimalle. Eli siis arvon raati on sitä mieltä että "teknisessä mielessä" tai ajo-ominaisuuksien osalta ei aivan dramaattisia muutoksia tule?
Lainmukaisuus on tietenkin yksi juttu, mutta epäilen että tuo raideväli ei ole niin iso asia, luulen että suuressa osassa autoista, joissa on jotain 12,5" tms. leimattu niin tuo leveyden muutos on suurempi kuin tuo 30mm ?
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --
Raidevälin reilumman kasvatuksen vaikutus ajo-ominaisuuksiin on auto(malli)kohtaista. Omassani en huomannut juuri mitään eroa maantiellä, vaikka eroa originaaliin on kohtuullisen paljon. Jos uusi leveys sattuu hankalasti tien kulumisuriin ja rengas on jotenkin jyrkkäolkainen, voi alkaa hakemaan levottomasti kulkusuuntaansa. Sen huomaat, että maastossa ajaessa renkaan eteen ulkoreunalle sattuva este "lyö näpeille" reilummin, kun on sitä vipuvartta lisää.
Raideväli kyllä mitataan (tai pitäisi ainakin) katsastuksessa ja siellä on tiedossa, mitä vaihtoehtoja (jos on) valmistaja on siitä vakiona ilmoittanut. Jos on liikaa muutosta, niin kyllä se siihen voi tyssätä. Raideväli mitataan kulutuspinnan keskeltä sekä edestä että takaa. Kannattaa selvittää etukäteen ne valmistajan ilmoittamat mitat, ettei tule yllätyksenä.
raide väli sai kasvaa 100mm!!
Note! This message was posted anonymously!
quote:
raide väli sai kasvaa 100mm!!
Note! This message was posted anonymously!
Niin, [u]akselistosta johtuva</u> raidevälimuutos, mutta [u]vanteiden vaihdon seurauksena</u> auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Ymmärsin, ettei Petr ole vaihtamassa KC:n akseleita, vaan vanteita.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Niin...siis optimi olisikin minulle ET 10 ja ET 15 väliin. Silloin ei ehkä tarvisi isommin levikkeitäkään jatkaa. Sellaiset siis ostaisinkin (koutuuhintaiset peltivanteet, ehkä alutkin) mutta kun ei oo kellään tarjolla koossa 10x15" sopivalla offsetillä. KooPeellä on lähin juuri tuo ET 5. Cros4wd:n kavereilla ei ole ainakaan hyllytavarana ja jopa alennuin soittamaan täällä paljon kehuttuun KM-däckkiin niin ei ollut sielläkään(aikaisemmin huonoja kokemuksia ko. paikasta). Niin että jos ei oikein erikoisliikkeistäkään niin tuskin tavallisista paikaillisista rengasputiikeistakaan....? No toisaalta tuo pikkuisen turhan ulospäin tuleva antaa mahdollisuuden joskus tulevaisuudessa leimata jotkut 33"-14,5" kun laittaa vähän lisää levikettä. Eipähän ota heti kiinni runkoon tms....
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --
Vilkutin
04.04.2005, 14:02
Mulla on l200 et -12... jos oikeen muistan, mietin juurikin noita rasituksia itekkin mutta tultiin siihen tulokseen että ei haittaa. Ohjaukseen ei vaikuttanu ainakaan mitsussa, tuskin noin uudessa nissanissakaan, tehostin varmaan paremmassa kunnossa. Mitkä kummit meinasit pistää?
Ei muuten kannata paljoa poltella kummia mt-r ranklereilla, mie pari raidat jätin ja nyt on sitten palat pyöristyny aika perkeleesti. :i
L200 4WD, wannabee öffrööd
kyllä tääläpäin on ainakin henkilöautoissa raidevälin kasvattaminen keventänyt eikä jäykistäny ohjausta...
Note! This message was posted anonymously!
mites ton ET-luvun saa selville? itteeni kiinnostas tietää kun noi mun vanteet (7x15 suikan jaolla) levittää aika paljon.
.: No ei se kyllä tuosta mene - Ja kyllähän muuten menee! :.
- www.offikuume.com -
Lue se vanteesta, jos on vaikka meistetty näkyviin. Se on vanteen keskilinjan etäisyys napaa vasten tulevasta kiinnityspinnasta.
Jonkinlaisen arvion saat mittaamalla ja laskemalla, mutta et tarkaa arvoa. Mittaa milleinä etäisyys napaa vasten tulevan kiinnityspinnan ja vanteen auton puolelle tulevan sisäreunan (mitä vasten kumi tulee, ei siitä huulen reunasta) väliltä ja vähennä siitä puolet vanteen nimellisleveydestä milleinä. Tämä luku on positiivinen, jos vanne on enempi sisään päin ja negatiivinen, jos ns. ulkoneva. Jos se on nolla, on kiinnityspinta vanteen leveyden puolivälissä ja siten ET0.
Laskemasi arvo on kuitenkin vain karkea arvio, koska pitäisi huomioida materiaalipaksuudet. Siksi se voi heittää useamman millin todellisesta. Jos vannepelti on vaikka 3mm paksua, saat sen 3mm liian suuren mitan kun mittaat sitä etäisyyttä - pitäisi mitata sinne sisäreunaan, minne kumikin tulee, mutta menee hankalaksi vaikka olisi rengas pois päältä.
Jotenkin noin...
quote:
Kai se ihan keskeltä mitataan? Harvemmassa autossa pystyy levittään sisäänpäin niin paljoa että mahtuisi joko 12,5" leimalle. Eli siis arvon raati on sitä mieltä että "teknisessä mielessä" tai ajo-ominaisuuksien osalta ei aivan dramaattisia muutoksia tule?
Lainmukaisuus on tietenkin yksi juttu, mutta epäilen että tuo raideväli ei ole niin iso asia, luulen että suuressa osassa autoista, joissa on jotain 12,5" tms. leimattu niin tuo leveyden muutos on suurempi kuin tuo 30mm ?
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --
Esim. Hiluxiin menee 10x15" vanne 0 offsetilla 12.50" kumi päällä. Alkuperäisten peltisten offset taitaa olla +30 mm ja aluvanteiden +8 mm, eli pelivaraa jää vielä melkein toinen puolisko.
Täältä vielä tuosta offsetista ja muistakin vannemitoista asiaa: http://koti.mbnet.fi/~skote/pulttijako.htm
quote:
mites ton ET-luvun saa selville? itteeni kiinnostas tietää kun noi mun vanteet (7x15 suikan jaolla) levittää aika paljon.
.: No ei se kyllä tuosta mene - Ja kyllähän muuten menee! :.
- www.offikuume.com -
Onko mangelsit?
Nuissa on varmasttikkin et -12
6" on 0 ja 8" -24
suikkaan sopivissa peltimangelseissa sisäreuna pysyy paikoillaan ja leveys tulee ulospäin.
quote:
quote:
mites ton ET-luvun saa selville? itteeni kiinnostas tietää kun noi mun vanteet (7x15 suikan jaolla) levittää aika paljon.
.: No ei se kyllä tuosta mene - Ja kyllähän muuten menee! :.
- www.offikuume.com -
Onko mangelsit?
Nuissa on varmasttikkin et -12
6" on 0 ja 8" -24
suikkaan sopivissa peltimangelseissa sisäreuna pysyy paikoillaan ja leveys tulee ulospäin.
joo vanteessa lukee 5.5-12 eli siis ET on -12.
quote:
Raideväli saa muuttua max. 30 mm http://www.yotatech.com/images/smilies/deal.gif
hmm, jos et on -12 niin paljon raideväli muuttuu?
.: No ei se kyllä tuosta mene - Ja kyllähän muuten menee! :.
- www.offikuume.com -
Edited by - las-c on 04/04/2005 18:19:59
Joo, mittaaminen vanteen reunasta reunaan antaa summittaisen arvon. Mulla 8" aluvanne mitattuna suunnilleen sitä kumen reunasta (rangas paikallaan) antoi leveydeksi 225mm kun 8" pitäis olla about 200. Mutta suuruusluokkana saa selville mittaamalla ja vertaamalla tosiaan sitä kiinnitystasoa vanteen keskikohtaan. Kyllä mullakin menis tuon 8x16" ET 20 vanteelle 12,5" tuumainen ja mahtuu kääntymään (jos vaan joustossa ei ota kiinni sisälokariin), mutta kiinnostais 15" vanne parempien rengas-saatavuuksien vuoksi ja 10" levee sen vuoksi että rengas (alustavasti 33-12,5") asettuu ja toimii kunnolla myös katuajossa (jos taas tulee se 30000-35000km ens vuonna). Ja sit jää se optio 13,5-14" leveisiin kun pyhittää tuon auton kakkos/harrasteautoksi...
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --
quote:
hmm, jos et on -12 niin paljon raideväli muuttuu?
.: No ei se kyllä tuosta mene - Ja kyllähän muuten menee! :.
- www.offikuume.com -
Edited by - las-c on 04/04/2005 18:19:59
pitäis vakoilla orkkisvanteen et jostain niin siitä ois helppo laskea.
12x2+orkkiksen etx2=muutos(orkkis et on plussalla). saiko selvaa :)
Pääsääntöisesti aina ET-lukeman muuttaminen LYHENTÄÄ pyöränlaakereiden kestoa (jäykkä taka-akseli ei ole herkkä). Ongelma on tuttu henkilöautopuolella, jossa laakerin kuularivit ovat liki vierekkäin.
Kuvitellaan isot O laakerin kuulariviksi (kaksirivinen rullalaakeri), tehtaan ET luvulla kuorma tulee noin Nelosen kohdalta, siis molemmat laakerivit kuormittuvat yhtäpaljon, kun ET lukua muutetaan 5 tai 6 suuntaan, niin kuormitukset muuttuvat ja laakerin kestoikä lyhenee.
-O___O- (viivat ovat asemoinnin vuoksi)
1234567 laakerikuorma
j.h
Prkle....eli siis uusiin King Cappeihin ei passaa 15" vanteet (KooPee oli kokeillut) ja 16" ei tunnu löytyvän kuin 8" leveinä. Eli 33/12,5"-15" kumet saa unohtaa. 16" reijälle löytyvät kumet on 13,5" leveitä ja ne ei mahdu kunnolla (laillisesti ? ja maantieajokelpoisesti) 8" vanteelle. 285/75-16 ja 305/70-16 ovat korkeudeltaan n. 834mm mikä on 5mm yli sallitun 51mm korotuksen vertailurenkaasta (778mm korkea, 265/70-16). Blaah...pitääkö tyytyä 265/75-16 renkaaseen? :-(
T: Petr "Nyyban" kun oma kone on huollossa...
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Prkle....eli siis uusiin King Cappeihin ei passaa 15" vanteet (KooPee oli kokeillut) ja 16" ei tunnu löytyvän kuin 8" leveinä. Eli 33/12,5"-15" kumet saa unohtaa. 16" reijälle löytyvät kumet on 13,5" leveitä ja ne ei mahdu kunnolla (laillisesti ? ja maantieajokelpoisesti) 8" vanteelle. 285/75-16 ja 305/70-16 ovat korkeudeltaan n. 834mm mikä on 5mm yli sallitun 51mm korotuksen vertailurenkaasta (778mm korkea, 265/70-16). Blaah...pitääkö tyytyä 265/75-16 renkaaseen? :-(
T: Petr "Nyyban" kun oma kone on huollossa...
Note! This message was posted anonymously!
Onhan noita Boggereitakin vaikka 33x12.50-16LT -kokoisena:
http://www.intercotire.com/html/tsl___bogger.htm
tai sit Maxxis Creepy Crawleriakin (räyhän näköinen kumi) vastaavassa koossa myöskin: http://www.rockcrawler.com/features/newsshorts/03may/maxxis_creepy_crawler.asp
tai tiedä sitten, eipä taida Maxxista ollakkaan kun ei omilla sivuilla tuota kokoa ole: http://www.maxxis.com/products/automotive/product_detail.asp?id=64
Edited by - -MaTTi- on 06/04/2005 20:47:02
Joo, ton Boggerin tiesinkin. Se on vaan aika turhan karu nykyiseen käyttöön (hinta vs. kuluminen + ajo-ominaisuudet). Maxxista on mudzillaa ja vaan 13,5" leveenä KooPeellä. Sellaiset voiskin laittaa jos ja jos....vanne + katsastus =(. Toinen olis tietenkin jos hankkis ihan erikseen 16" maastorenkaat, vaikka pampperssin LTB tai bogger tai mudzilla ja ostais nyt jotkut sinnepäin olevat renkaat käyttörenkaiksi (BFG MT, 265/75-16). Mut sit pitäis ostaa kaks kierrosta kumeja ja yhdet vanteet... =( Ja kuitenkin haluan katsastaa ne maastorenkaatkin että saa ajella syksyllä rauhassa jahtireissuja....
Note! This message was posted anonymously!
Toi olin siis mä, Petr, mutta edelleen eri koneelta eikä muista tunnareita ulkoo
Note! This message was posted anonymously!
Et luvuista viel.
- En löytäny peltivanteesta et merkintää.
Vai onko et luku tässä vanteesta löytyneessä numerosarjassa ? ( esim, 65B. vai onko se valmistuspv. tms? merkintä)
- Vanteessa on merkintä; T 16x6 1/2 J DOT 5 03 / 65BN 6
Et luvuista viel.
- En löytäny peltivanteesta et merkintää.
Vai onko et luku tässä vanteesta löytyneessä numerosarjassa ? ( esim, 65B. vai onko se valmistuspv. tms? merkintä)
- Vanteessa on merkintä; T 16x6 1/2 J DOT 5 03 / 65BN 6
Koko on siinä hyvin esillä, muu on lähinnä hepreaa...
Mittaa se ET-lukema itse. Vanteen kiinnityspinnasta mitta vanteen sisäreunaan ja ulkoreunaan. Siitä se sitten lasketaan.
Jos et itse osaa tai halua laskea, niin laita luvut tänne, niin joku kyllä laskee.
Et luvuista viel.
- En löytäny peltivanteesta et merkintää.
Vai onko et luku tässä vanteesta löytyneessä numerosarjassa ? ( esim, 65B. vai onko se valmistuspv. tms? merkintä)
- Vanteessa on merkintä; T 16x6 1/2 J DOT 5 03 / 65BN 6
Kyllä melkein pitäisi löytyä "ET 35" tms meistot jostain. Ei mittaaminenkaan kyllä hankalaa ole varsinkin, jos rengas on irti autosta: Lauta vanteen sisäreunan yli ja mittaa, paljonko tulee matkaa kiinnityskohdan pinnasta lautaan. Varmaan muutaman millin tarkkuuteen pääsee, mikä on jo aika riittävä.
veijon-esso
17.05.2020, 19:46
Kyllä melkein pitäisi löytyä "ET 35" tms meistot jostain. Ei mittaaminenkaan kyllä hankalaa ole varsinkin, jos rengas on irti autosta: Lauta vanteen sisäreunan yli ja mittaa, paljonko tulee matkaa kiinnityskohdan pinnasta lautaan. Varmaan muutaman millin tarkkuuteen pääsee, mikä on jo aika riittävä.
Eihän tuo ole ET mitta, vaan lähinnä jenkkien käyttämä Back Space mitta.
ET mittahan kertoo paljonko vanteen kiinnitystaso poikkeaa vanteen keskilinjasta.
Eihän tuo ole ET mitta, vaan lähinnä jenkkien käyttämä Back Space mitta.
ET mittahan kertoo paljonko vanteen kiinnitystaso poikkeaa vanteen keskilinjasta.
Niin, mutta noin et mitataan. Kun tiedossa on vanteen leveys ja se, miten kaukana kiinnityspinta on vanteen sisäreunasta, se riittää.
veijon-esso
18.05.2020, 07:08
Ahaa ookoo.
Laitetaan vielä havainnollistavia kuvia, sikäli kun asiassa on mitään epäselvää.
https://www.wikihow.com/Measure-Wheel-Offset
Eli offsetin laskemiseksi riittävän tarkasti ei tarvita muuta tietoa kuin tuo laudanpätkällä saatava mitta (leveys on jo tiedossa).
Kyllä melkein pitäisi löytyä "ET 35" tms meistot jostain.
Aika harvasta peltivanteesta löytyy.
Kaitsu67
18.05.2020, 10:33
Laitetaan vielä havainnollistavia kuvia, sikäli kun asiassa on mitään epäselvää.
https://www.wikihow.com/Measure-Wheel-Offset
Eli offsetin laskemiseksi riittävän tarkasti ei tarvita muuta tietoa kuin tuo laudanpätkällä saatava mitta (leveys on jo tiedossa).
Tossa ohjeessa mittatikku vaakassa on renkaan sivussa, eikös vanteen off settiä mitatessa sen pitäisi olla siinä vanteen sivussa? Renkaan sivuhan on vähän korkeampi, riippuen renkaan profiilista.
Tossa ohjeessa mittatikku vaakassa on renkaan sivussa, eikös vanteen off settiä mitatessa sen pitäisi olla siinä vanteen sivussa? Renkaan sivuhan on vähän korkeampi, riippuen renkaan profiilista.
ET-lukeman voi periaatteessa laskea renkaastakin, kumi kuitenkin pullistuu tasapuolisesti. Saman tuloksen saa renkaasta ja vanteesta.
Olen tehnyt lattareudasta iitselle "ET-rautoja", joilla voi mitata vanteesta, vaikka rengas on päällä. Toinen lattarauta kattaa 13 ja 14, toinen 15 ja 16 tuumaa.
Eli offsetin laskemiseksi riittävän tarkasti ei tarvita muuta tietoa kuin tuo laudanpätkällä saatava mitta (leveys on jo tiedossa).
Tulipa mieleen, että onko vanteen ilmoitettu leveys aina mitattu vanteen ulkoreunasta vai siitä pinnasta mihin rengas asettuu? Ja onko ne aina tarkalleen sen levyisiä, kun yleensä ilmoitetaan vain tuuman tai puolikkaan tarkkuudella. Ei ole nyt yhtään irtovannetta mistä mitata, mutta tuossa tulee heposti mittavirhettä jos noissa on eroja.
Tulipa mieleen, että onko vanteen ilmoitettu leveys aina mitattu vanteen ulkoreunasta vai siitä pinnasta mihin rengas asettuu? Ja onko ne aina tarkalleen sen levyisiä, kun yleensä ilmoitetaan vain tuuman tai puolikkaan tarkkuudella. Ei ole nyt yhtään irtovannetta mistä mitata, mutta tuossa tulee heposti mittavirhettä jos noissa on eroja.
Vanteen leveys on sisämitta, eli mihin rengas asettuu.
Kun ottaa mitan vanteen keskiöstä sekä sisä- että ulkoreunaan, ja laskee niistä, niin mitta on varmasti oikein. Tulee oikea ET-lukema, vaikka vanne olisikin joskus levitetty ja vanteessa lukisi vielä vanha tehtaan jäljiltä oleva leveys.
Joskus ennen vanhaan oli joitain vanteita, minkä leveys oli 1/4 tuuman tarkkuudella. Esim 7 3/4".
Karvapöpö
18.05.2020, 15:08
https://www.erikoisvanteet.fi/vanteet/n%C3%A4in-mittaat-vanteen-off-set-mitan-ja-pulttijaon.aspx
Tässä kuvalliset ohjeet ET-luvun mittaamiseen. :cool:
En tiiä onko jo aikasemmin linkattu tänne. Toivottavasti saa tolkkua.
Joskus ennen vanhaan oli joitain vanteita, minkä leveys oli 1/4 tuuman tarkkuudella. Esim 7 3/4".
Minulla on yhdet mangelsit, joiden leveys on 7.1"