View Full Version : Suunnistus proto Överi
Nonniin, alkoihan se yksi iisakin kirkko menemään edes vähän eteenpäin, projekti missä meni vähän joka asia suunniteltua suuremmaksi..
SJ410 koppana, siitä veistellään avolavitta, korinulkopuolelle turvakaaret, astron 4,3 kone, th350 laatikko pitbullin 42" rockerit, unimogin "pelliperät" , hytikka vinssit ja sellasta...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103357
Siitä se sitten alko, pitää näköjään aina ottaa täysin läpimätä yksilö minkä saa keksiä uudestaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103358
Joku älypää oli sitten menny hitsaan rungon kiinni koriin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103361
Rungon vahvistus rautojen tekoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103362
Runko oli yllättävän hyvä, vaikka koppa onkin suht mätä.
Vanteita kasaillessa törmättiin heti ongelmiin, auton leveys kasvoi heti suunnitellusta 100mm. koska joudumme pitämään mogin omat jarrut, ei vanne mahdu rummulle ilma koneistusta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103363
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103364
Akselit itsessään oli hyvät, ja järeämmät kuin kuvittelimme
toisen puolen olkatapit ja ristinivelet pitää uusia, muuten kaikki olikin sitten priimaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103360
siinä vanteet kohta saamassa kiveä niskaansa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103359
ja jostain syystä niistä tuli marjapuuron väriset.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103365
Pitbullit odottelee siellä jo vanteille vetämistä. saa nähdä paljonko se leviää nytten tuo auto, kun longi jeeppi on 1960mm niin kyllä alle sen tarvis olla :D
Painoahan ollaan haaveiltu 1600kg hujakoille, mutta jo suunnitteluvaiheessa kun kaikki karkaa käsistä niin tässä autossa ei ole painotavoitetta...
Saatiin nyrjäytettyä "taas" hommaa etiäpäin, tuntuu nuo tukivarret menevän kauhean alhaalle mutta tiedä häntä, runko jää korkeammalle kuin suunniteltiin mutta ei ehkä aivan noin korkealle
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103404
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103405
Pitäisi ainakin koneen mahtua kun runko nuon korkealla.
Jaahas, mitäs mieltä kun akseli väli olis sitten 2570mm ja edestä enempi yli kuin takaa, paljon jos lyhentää niin ei varmaan enää nouse mäkeä?
RIKSRAKS
18.04.2012, 07:18
Hyvältä näyttää!
Nuo Pitbullit on vissiin 16" vanteilla?
Onko tilattu ulkomailta?
Jaahas, mitäs mieltä kun akseli väli olis sitten 2570mm ja edestä enempi yli kuin takaa, paljon jos lyhentää niin ei varmaan enää nouse mäkeä?
En ainakaan kauheasti tuosta enää lyhentäisi.. omasta kulkineesta (XJ- Cherokeen pohjalle tehdään ja leveistä peltiperistä kavennettu hieman akseleita) akseliväli on aika reilusti pidempi, lähes 2800mm. Toisaalta siitä ei paljoa voi enää pidentääkään :D
Mistäs noi sun keskiöt on peräisin, onko sorvissa leikattu vai miten? Vieläkin olen vähän kahden vaiheillalaitanko Toyotan jaon vai pitääkö Mogin oman 6- pulttijaon isoilla pinnapulteilla. Luulisi kestävän paremmin jos ei muuta.. Itselle kanssa on tallissa 42 x 15 - 16 rockerit, tarttisi keksiä sopivat vanteet :o
Okeis, nytten alkaa sitten täytelanka palamaan ja rupee akselivälin muutos oleen hikinen homma :) Juu eli offroadtarvike toimitti renkaat ja vanteet, porlanpajan mika poltti keskiöt ja biitlokit, ja ne on 16" Kóitamme rahapulassa ensin noilla rumpujarruilla, ja jos pitää levyt laittaa, pitää sorvauttaa sitten se levy ettei tarvi jakoa muutella, Koppaa kun katsoo, ei taida pelliä jäähä kuin juuri ohjaamo, lasikuidusta sitten muotoillaan jotain siihen mitä saadaan sopiin.. Mutta tota, hauska juttu että suitsan rungolla kun on 190mm akselin ja runkoaisan välissä tilaa, niin rungon alin kohta on noin 700mm, taitaa olla jo liikaa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=103479
Tuomas jo sillä lujaa siinä ajelee.
Mogin akseleilla ja 42 renkailla on aika vaikea saada jotain vakiorunkoista kovin matalaksi jos meinaa että olisi edes jotain sisäänjoustoa. Itse tähtään ~15cm sisäänjoustoon ja silloin jää cherokee väkisinkin aika korkeaksi, vaikka etukaseli on viety niin pitkälle eteen kuin mahdollista. Jos ois konetta siirtänyt 20cm taakse niin saisi tiputettua etupään koriaisoja muokkaamalla vähän alemmas. Näyttäis tällä hetkellä tulevan aika vastaavan korkuinen omastakin. Kieltmättä vähän turhan korkea, mutta en halua mitään kivirekeä joka makaa kokoajan rajoitinkumeilla :D
Sulla olis ehkä helppoa muokata runkoa kun sellainen on, siirtäsit moottoria ja hyttiä vähän taaemmas ja muokkaat eturungon (ja takarungon) niin että akselit mahtuu ylemmäs? Vai jääkö takakardaani liian lyhkäseks silloin? Mulla Jeepissä ei niin vaan onnistu muokkaus kun on itsekantava kori, vaikka onkin "runko" rakennettu kokonaan uusiksi. Pakko mennä perse edellä puuhun vaikeimman kautta :D
Hieno projekti tämä! :)
Mietittiin tuota tekniikan taakse viemistä mutta kuten meinasit, jakolaatikko pitää pian laittaa taka-aksulaan kiinteeks XD Toki th350 ei ole kovin pitkä jos sitä viellä muokkaa, ja käyttää jotain lyhkästä jakista. Meillä tuo sisäänjousto tulee olemaan todella pieni, 80-130mm Hyttiäkään oikeen saa taaksepäin kun 3 kuski tulee istumaan tuolla lavittalla.
Juu ja ei vielä kehua kannata, vakio suska ton viellä tuo pois metästä kun nuo runkoaisat on ropellilla :D
Kovaa suunnittelua ollu.... aivotyötä suoritettu.. ens viikolla alkaa tekniikan sovittajaiset.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108634
http://forums.offipalsta.co[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108633
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108632
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108631
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108630
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108629
Rolpatti
06.07.2012, 21:25
Korkee ja lyhyt akseliväli... ei mitn. mitäs muuta tarvitaan? kunnon kaaret ja keskivinssi millä vetää auto pystyyn?!
Hyvän näkööstä ylämäkisaumaa :eek:
astron 4,3 kone
Astron kone on V6, mutta mikäs rivimoottori sinne on pesiytynyt..??
Katsoin ensin että panhardi repeytyy irti ekassa mäessä, mutta sehän on perämurkassakin kiinni. Saumat on poltettu kiinni jollain isolla migillä?
Hyvän näkööstä ylämäkisaumaa :eek:
itekki kahtoin just samaa että tekniikka alkaa olemaan kohallaan :)
Astron kone on V6, mutta mikäs rivimoottori sinne on pesiytynyt..??
Katsoin ensin että panhardi repeytyy irti ekassa mäessä, mutta sehän on perämurkassakin kiinni. Saumat on poltettu kiinni jollain isolla migillä?
Joo, Rahapulassa purimme zj:n 4.0 padan sinne :D
Noo, hitsattu on 160 amppeerisilla stigalla (esab) millisellä umpilangalla. Ei sen iso tartte olla, son pojat miehestä kii XD
suurin ongelma tänään ollu ettei ohjaus-sylinteri mahu raidepäitten väliin millään, mutta vikana oli liian pitkät kääntövarret, jolloin iskunpituus kasvoi ylettömän suureksi. Nyttemmin vika korjattu, kiitos velipojan oivan päättelykyvyn.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108687
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108685
Löyty ne kääntövarretkin sieltä 30x100 latikan sisältä, 18mm unibalit kääntövarsien päissä ja valtra 6400 raidetangon päät on nuo jotka sylinteriin tulee kiinni.
On se mahottoman hidasta tuo kuinka tuota valmista syntyy vaikka apujakin välissä saa, Jos ennen lumia edes pääsisi ryövittämään, jos tekisi osia kerran hyvin niin ehkä, mutta kun tulee oiottua toteutuksissa, jonka jälkeen sama palikka tehään uudestaan paremmin.
Ajatuksia sylinterin koosta, meinasimme jotakuinkin luokkaa 32 varsi 50 putkella??
Sylkyn koko riippuu simpukasta ja pumpusta. Suskassa ei saatu toimimaan kunnolla kun oli tojon simpukka ja saginavan pumppu. Simpukka vaihdettiin isoon saginavaan, kiinni neljällä
pultilla rungossa. Toimii hienosti. Rangessa mulla on pienempi saginavan simpukka aspenista
kiinni kolmella pultilla ja ei toimi kunnolla nii ja saginavan pumppu. 30/50 on rangen sylkky
ja rattia pystyy kääntämään nopeammin kun mitä simpukkasylinterihässäkkä reagoi.
Suskas on Lipposen sylinteri ja taitaa kans olla 30/50 ja on suurinpiirtei sellanen että kun pyöräyttää ratista niin ratin paino riittää melkein laidasta laitaan. LJ akselit ja 37 pitbullit alla
Tuo jeepin pumppu tuottaa 110bar painetta mutta litroista en vielä tiedä.
Simpukkana on tuo zj:n oma johon porailtiin kanavat, ja kyllä, sektorivarsi näyttää tässä eteen päin?!?!? en tiedä minkä simpukka sitten alkuperin on, koska ostin zj:n volvon akseleilla niin tuo oli siinä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108924
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108923
Hyvin hyvin pieniä tuotoksia.
Etuylitys on aika hyvä kun sitä ei ole.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=108930
Offroad ON maailman paskin harrastus!!!!!!!!!!!!!
Pitikö sitä nyt noin paljon pilkkoa?
Helpompi tehä lattia kokonaan uusiks ku jatkaa edellisen 50x50 paikoista, oli parhaillaan 6 pelliä päälekkäin, jos tekijä tuntee piston sydämessään just nyt, niin hyvä niin x) nostetaan mökki tohon päälle, ja muotoillaan siihen sitten pohja pellit, jonka jälkeen alas ja hitsaus. vaatii tuo jeepin laatikko etupäästä aikalailla tilaa.
Pitänee säästää nuo pohja pellit että saa näyttää jotta näin EI kuulu tehä :D
Tarttee varmaan ennen nosto-operaatioita ja hiekkapuhalluksia tukea väliaikasilla putkilla tuota koppaa jotta se edes vähän pysyis linjassa.
Helpompi tehä lattia kokonaan uusiks ku jatkaa edellisen 50x50 paikoista, oli parhaillaan 6 pelliä päälekkäin, jos tekijä tuntee piston sydämessään just nyt, niin hyvä niin x) nostetaan mökki tohon päälle, ja muotoillaan siihen sitten pohja pellit, jonka jälkeen alas ja hitsaus. vaatii tuo jeepin laatikko etupäästä aikalailla tilaa.
Pitänee säästää nuo pohja pellit että saa näyttää jotta näin EI kuulu tehä :D
Tarttee varmaan ennen nosto-operaatioita ja hiekkapuhalluksia tukea väliaikasilla putkilla tuota koppaa jotta se edes vähän pysyis linjassa.
Jeps vaikka tuo auto on multa lähtöisin sulle niin mä en ole siihen muuta hitsauksia tehnyt kuin puskurit leimaa varteen äkkii ja nopeesti.
Asiasta toiseen,alkaa näyttää pikku hiljaa asialliselta peliltä :)
Jaahas, jaahas, juu, alko tosiaan nakertaa ku joku valopää oikeen vedelly meneen kunnon paikkauksia, oli parhaillaan lattiaa tuettu 5x35 lattaraudalla XD mutta pääsi hyvään kotiin, ehkä vielä pahenee ennenku paranee mutta parempi ku uus kohta puoleen ';) Juu kiitoksia vain, töitä siinä riittää, kun vaan kerkeisi tekemään.. ;/
Jaahas, jaahas, juu, alko tosiaan nakertaa ku joku valopää oikeen vedelly meneen kunnon paikkauksia, oli parhaillaan lattiaa tuettu 5x35 lattaraudalla XD mutta pääsi hyvään kotiin, ehkä vielä pahenee ennenku paranee mutta parempi ku uus kohta puoleen ';) Juu kiitoksia vain, töitä siinä riittää, kun vaan kerkeisi tekemään.. ;/
mulla tuo auto ei ollu 2-3viikkoa kauempaa,ostin sen täältä porista eräältä palstalaiselta sillai että siihen oli vika lista haettu ja ihme kyllä ei ollut vikalistalla hitsattavaa.
ku niitä susukeja tulee ja menee mulla sillai ku sukkia vaihtas :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=114232
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=114231
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=117106
Nonniin, tallipaikan vaihdos suoritettu vuokratiloista omaan pihaan ja ensi viikolla pääseekin sitten taas uudella raivolla tekemään! Jottain pieniä edistyksen askelia otettu muttei mitään maata mullistavaa, iskari pitäisi saaha ja kone sähköteltyä nyt kohtsillään.
Korissakin töitä viellä mutta välissä pitää vääntää putkia ympärille kun tulee paljon tavaraa niihin kiinni.
Etuvinssin asemointia mietin, painipistettä keskemmällä laittamalla se taakse, mutta köyden veto eteen monen kulmapisteen kautta taas huono juttu..
Jostain löyty taas pitkästä aikaa motivaatiota ja aikaa sen verran että on jotain uutta päästy kötöstelemään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=129342
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=129344
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=129345
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=129343
Hitsasin edessä tikkujen alakorvat kiinni kä
äntöpäähän, onkohan ratkaisu täysi susi vai onko muut tehneet samoin?
Mitäs porukka käärii savupiipun ympärille lämpösuojaksi?
Posted via Mobile Device
Thermoteckiä. Mulla vois olla sitä josain.
Thermotec?
Voitko selventää?
Thermotec?
Voitko selventää?
http://www.tommyrace.fi/thermotec-pakosarjan-lampoeristenauha-kiinalainen-c-122_187.html
offroadjouni
06.05.2013, 06:59
Hitsasin edessä tikkujen alakorvat kiinni kä
äntöpäähän, onkohan ratkaisu täysi susi vai onko muut tehneet samoin?Krossissa on vastaava ratkaisu -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92932, mutta en ole kuullut onko tässä huomattu mitään ongelmia.
http://www.tommyrace.fi/thermotec-pakosarjan-lampoeristenauha-kiinalainen-c-122_187.html
Tuota lämpöeristettä on myös Motonetissä ja Biltemassa.
OK, kiitos vastauksista! :)
Missäs mallissa tämä on tällä hettkellä...?
Mistä noita foxin tikkuja saa hommattua ?:):o
Offroadtarvikkeelta, löytyy varastosta ja myös vähän vahvempaa 2,5" Profenderin tikkua on varastossa.
Odottaa aikaa ja motivaatiota, mutta tarkoitus olisi rykiä mallilleen ennen joulua xD
EI ole edes paljosta hommat kiinni enää, kaiken maailman pihatöitä ynnämuuta jonninjoutavaa pitäny tehdä vaikka kaikki muu paitsi offroad on turhaa!!
Taakse käsijarru ja lisävoimaa jarruille tarkoitus tehä kardaani käsijarrulla, milläs satulalla kannattaisi asiaa raadin mielestä lähestyä?
Racingrabbit
23.10.2013, 10:20
Taakse käsijarru ja lisävoimaa jarruille tarkoitus tehä kardaani käsijarrulla, milläs satulalla kannattaisi asiaa raadin mielestä lähestyä?
Kardaanikäsijarrulle T4 Transporterin takasatula on aikas hyvän kokoinen.Jos mekaanista vaijeri käyttöä ajattelit?
Jes, juuri vaijerikäyttöistä!
Kiitos, sellanen pitää metästää sitte romikselta :)
Nonni jeepin kuutonen käy ja rytkyttää :)
Kartaanit on sorvauksella että kyllä se tästä pikkuhiljaa :)
Saa tarjota vetoakseleita jos jollain on!!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149690
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149693
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149694
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=14969
Varmasti tarpeeksi erikoinen alavesi lähtö.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149696
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149702
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149701
Tiimin autosähkömies mittailee sopiiko tuo ees tupakki kopiksi..
Joku voi nyt keulaa väittää matkituksi mutta siitä tehtiin kyllä ihan just semmonen ku siitä sattu tulemaan.
Ohjaukselle tulee kyllä sylinteri jahka koneistaja kerkiää, ensiviikonloppuna sitten olis tarkotus saada tikkuihin painetta ja nostella autoa ylös, sittenhän sitä voipi ajella jo ensimetrit (!!!!!!!!!)
Erikoista kun motivaatio on aivan loppu, ja sitten jo saakin kahdessa päivässä enemmän tehtyä kuin kahdessa kuukaudessa.
Kaikkia pientä ei niin näkyvää mutta tuiki tarpeellista on laitettu ja tehty, eipä jaksa vaan kuvia kaikesta ottaa / laittaa.
Hätäsesti mitattuna, auto ei mahu tallista enää poijes XD
Sehän näki päivän että liikkuu ihan omin voimin!!! :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149762
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149763
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149765
kaikki mahtuu liikkumaan mielestäni aika hyvin, harmi vaan kun takana rungosta tuli vähä turhan liian leveä, eli ottaa tikut aika helpolla kiinni joko runkoon tai renkaaseen :/ nyt kun saa viellä omat typpivehkeet värkättyä, niin saa sitten paremmin hakea korkeuden kohilleen.¨
Kohta pääseeki purkamaan taas ja laittamaan hiekkaa ja maalia ilmaan.
Pitäskö lefta laittaa pyöriin termarilla vai pakkosyötöllä?
Termarilla, koska se joku kerta unohtuu kuitenkin.
No tuo on kyllä totta.
Noniin, toinen koeajo lenkki verstaan ympäri, ensimmäinen kunnon kenkäsy ja etukartaani rikki :/
Jäänynnä vissii nivelen puolikuu liitos huonosti jakiksen päässä.
Nuo tikut nyt vähintäänkin hämmentää minua, kun eivät palauta asentoon jossa on ollu esimerkiksi sen jälkeen kun heilautaa autoa niin hankkii jäädä kenalleen johki päin, eli öljy väärää/liian vähän?
Sitten ihmetyttää viellä tuo vaihteisto, tuntuu ensiksikin aivan kuminauhalta veto, eikä vaiha ykköstä suuremmalle, olisiko syy tähän tuo laatikon purkki, että sieltä puuttuu jokin tieto?
Taka tikkujen yläpään kiinnitys korvaa nyt joutuu kyllä viemään ulos päin koska jää liian pieni väli takana putken ja tikun väliin ristijoustossa, sittenhän se alkaaki ottaan jo renkaaseen helpolla kiinni, että kai pitää toi perse viellä teurastaa halki ja kaventaa jostain kohdin sitä.
Minkälaisia typpivehkeitä porukoilla on käytössä?
Kekkeruusi
26.02.2014, 21:34
Voi olla ihan hakuammuntaa mutta...tuleeko sulla laatikon ohjainlaitteelle nopeustieto tai moottorin ohjainlaitteelle?
Mitä kytkentäkaavio sanoo siitä vaihteiston purkista, et mitä johtoja sinne menee tai pitäis mennä ja puuttuuko niistä jotain ?
joo no kaavion mukaan "näyttäs" olevan kaikki kiinni mutta se nopeustieto voip puuttua 3 karvaaa lähtee anturilta ja kaks tulee perille asti.
EDITTIÄ, tartteekoha se laatikko moottorilta tietoa?? kun ei oikein selviä tosta mun kaaviostakaan..
Kekkeruusi
26.02.2014, 21:51
Luulis että voimansiirron tärkeimmillä osilla kuten just laatikko ja moottori pitäis olla yhteys toisiinsa...?
Nuhapumppu
26.02.2014, 22:16
Pitäskö lefta laittaa pyöriin termarilla vai pakkosyötöllä?
Pakkosyöttö,pakko pois ja automaatti,näin on itsellä ja toimii hyvin,tuo pakkopois lähinnä upotusten takia ja pakkopäälle sitten jos anturi korkkaa.
No tuo on kyllä totta.
Noniin, toinen koeajo lenkki verstaan ympäri, ensimmäinen kunnon kenkäsy ja etukartaani rikki :/
Jäänynnä vissii nivelen puolikuu liitos huonosti jakiksen päässä.
Nuo tikut nyt vähintäänkin hämmentää minua, kun eivät palauta asentoon jossa on ollu esimerkiksi sen jälkeen kun heilautaa autoa niin hankkii jäädä kenalleen johki päin, eli öljy väärää/liian vähän?
Sitten ihmetyttää viellä tuo vaihteisto, tuntuu ensiksikin aivan kuminauhalta veto, eikä vaiha ykköstä suuremmalle, olisiko syy tähän tuo laatikon purkki, että sieltä puuttuu jokin tieto?
Taka tikkujen yläpään kiinnitys korvaa nyt joutuu kyllä viemään ulos päin koska jää liian pieni väli takana putken ja tikun väliin ristijoustossa, sittenhän se alkaaki ottaan jo renkaaseen helpolla kiinni, että kai pitää toi perse viellä teurastaa halki ja kaventaa jostain kohdin sitä.
Minkälaisia typpivehkeitä porukoilla on käytössä?
Taitaa typpitikuilla olla enemmänkin ominaisuus kun jää johonkin suuntaan kallelleen. Miten ja millä olet typpitikkujasi säädellyt?
Laitoin joskus kuvia typpitikkujen säätölaitteista omaan projektikertomukseen. En kyllä muista millä sivulla. Jossain siellä;).
Oli työmaalta lainassa paineakkujen täyttövehkeet, aika karkea säätönen mittari.
En oo viellä saanu itelle tehtyä säätövehkeitä.
Kaupalliset maksaa hippasen turhan paljo, juu sieltä lueskelin eilen sun rojektikuvista ja se autto jo paljon.
Yritän käydä vähän katsomassa säätölaitteistoon tänään osia hydrauliikka putiikeista.
jännä kun tuo keulakin nousee nyt ylöspäin niin pirun helpolla että pitää vissiin sen puolesta laittaa öljyä lisää?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=149761
Pitää nyt tänään napata irti nuo kepit ja tyhjätä ne niin laitan niihin pöydällä tasasen paineen ja katson sitten sen mukaan jos sitä sieltä vähentää eli laittaa vähän enemmän kuin tarttee.
Joillain nähnyt ihan rengaspaine liittimen rakennettuna typpipullon päähän niin se nyt on ainakin budjetti luokan vehje se, saakohan sen pidettyä siinä nipan päässä niin ettei suotaisi paljon ohi.
offroadjouni
28.02.2014, 07:56
Mulla on tuollainen paineiden säätölaite -> http://oristruts.com/products/accessories/dual-fill-charge-kit/ . Näppärä kun saa helposti kummallekin puolelle saman paineen.
Ensimmäinen pidempi lenkki ajettu kylläkin ihan pikkutietä, tuloksena taakse lisää öljyä tikkuihin, jouston rajoittimet, ja moottoriremontti.... :(
Öljynpaineet häipy ja kilkatus tuli sen tilalle..
No olipas osat kalliita, kaikki muut paitsi kampiakseli kotiotuotuna 434e :D
saapahan kötöstys nyt uudet männät ja veivit sun muut.
piippu79
03.03.2014, 18:12
mul olis kyseinen motti kotona 300 koko paska:D
Älä jallu myy ylihintasia romuja xD
piippu79
04.03.2014, 22:14
Älä jallu myy ylihintasia romuja xD
eikai se kovin ylihintanen ole jos koko motin saa kampuran hinnalla:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=150926
Uusi matalempi laatikon kannake, sillä sai samalla laatikon 55mm ylemmäs, viellä arvon tiputanko koneen alemmas jos akseli antaa myöden edes vähän
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=150924
Kasa amerikkalaista romurautaa, toivotaan että tämä nyt on onni ja autuus sitten, piipulle kiitokset tästä.
Jarrulaikat tulee navan "taka" puolelle, aivan suora yksinkertainen kiekko, pultataan uppokantasilla 6-kolo pulteilla kiinni, näin navoille ei tartte tehä muuta ku uus 6x205 kierrereikä jako. nuo vanteet kun on niin pienet ettei saa kunnolla mahtumaan vanteen sisälle.
Uuet moottorin korvat tuli tehtyä ja kasattua taas kattila, koekäyttö ja hyvin tuntu räklättävän, heräs melkein heti, ilman mitään suurempaa sahaamista.
lukkojen venttiilit löysvät paikkansa eksoottisesti katosta, kun ei muuta paikkaa tuntunut järkeväästi olevan.
jos jollain on etulokasuojat niin otetaan vastaan.
Takavedon vapautin olis kiva mutta on muutenki niin lyhkäne toi takakartaani että taidan sen haaveen heti haudata.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=152710
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=152709
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=152707
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=152706
Käväsin tallissa ja olin pyörtyä hämmästyksestä, ei oo jarruja, ei norkkelia, ei konepelliä, ei lokareita, ei yhtää mitään muutakaan kukaan tehny ku ollu itellä töitä, ja pelletti poltin jumppaa ja laiskottelua sun muuta hito kissan nimenantamis tilaisuuksia..
Ihme tiimi kavereita xD kait se tarttee ny oikee vkl rykästä ja laitella tota katiskaa hippasen..
Nuita levyjä ois sitte ihan kaupittelemiseen asti olemas!!
Kuten myös nuita mogin pinionin sovite jurkuloita.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=154641
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=154640
Runkoaisojen muutostyöt tuli taakse koska tikut tulee aivan liian lähelle rengasta eikä ole tilaa muuten viedä kauemmas.
Harmittaa kun joutuu viellä kerran repimään koneen pois ennen kunnon testaamista kun takastefa muljahtanut pois paikoiltaan.
Edessä nyt on sitten jarrut viellä kun laittaa uudet palat niin katsotaan onko niistä mihinkään vai onko aivan susi systeemi, ehkä huono toi että ovat takasatulat kun on pienempi mäntä.
konepellin teurastus pitäisi alkaa ja ruveta etsimään lokasuojia, jos jollain on niin saa tarjota, eteen ainakin, katsotaan tuleeko myös taakse.
koe ajo suju ilmeisen hyvin, panhardi irki, ja simpukka käytännössä irti, muuten auto toimi mielettömän hyvin ja kulkee metässä melkosen mukavasti.
Nyt ei jarruvoimat piisaa edelleenkään, enkö saa polkimella tarpeeksi painetta jeepin tehostimelle kun on huonosti tehty poljin vai eikö vain riitä s40 volvon takasatulat pitään edes paikoillaan tota vehettä?
paljonkohan pitäs olla painetta jarrulinjassa?
jos saisin sen sieltä mitattua.
harmi kun menee melkolailla kaikki uusiksi ratin vieressä jos alkaa siirtään tai vaihtaan tehostajaa, pitää vissiin tehä ensin uus poljin ja kattoa sitte sen jälkeen.
Onko mitä konsteja olemas tehostaa jarruja muuten?
kun levy on kuitenki 325mm halkasijaltaan niin luulis sieltä nyt kehämittää olevan sen verra että jaksais pitää paikoillaan vaihde päällä.
kuksassa oli muistaakseni linjapaine 60-70bar mitattuna ilmausnipasta ja satuloina nissan sunnyn satulat 2xjoka kulma
Eli tupla määrä satuloita?
mikäs tehostaja oli käytössä?
joku jenkin hydropuuseteri, jossain 100baarin paikkeilla alkaa satulat venyä ja ajan kanssa halkeilla, melkein saman paineen siis60bar saa ilman twhostajaa, mutta sillo joutuu tosissaan painamaan polinta.
niin ovat 1 mäntäsiä noin 45mm männillä
ookoo, kiitos!
Enkö saa vaan tarpeeks painetta polkusimilla vai mikähän siinä on, tosin vasta edessä jarrut ja etu ja takapiiri kumpiki kytketty eteen.
ookoo, kiitos!
Enkö saa vaan tarpeeks painetta polkusimilla vai mikähän siinä on, tosin vasta edessä jarrut ja etu ja takapiiri kumpiki kytketty eteen.
taitaa se jarruteho puolittua jos noin kytkee? laita takapiirin letku kiertään säiliöön takas ja kokeile sitten?
taitaa se jarruteho puolittua jos noin kytkee? laita takapiirin letku kiertään säiliöön takas ja kokeile sitten?
Ei pitäsi puolittua, jos vähänkään normaali kaksipiirisylinteri.
Sama paine vallitsee koko pääsylinterin sisällä.
Hatusta vedettynä vulvan takajarrusylinterin männän halkaisija on jotain 40mm luokkaa, suzukissakin etujarrusylinteri on saman tietolähteen perusteella likemmäs 60mm.
Suhdeluvut kuulostaisi olegvan pielessä, lissää painetta tai pinta-alaa.
Välitykset jos on kohdallaan niin ei ainakaan helpota paikallaan pysymistä jarrua vasten.
Hep juu, eli nyt pitää selvittää jeepin mäntien halkasijat, ja verrata niitä vulvaan..
mut eikös siellä liikahda öljyä tupla määrä samalla polkimen kiikkeellä kun piirit yhdistää? jotenka aattelisin tehon puolittuvan. jotain ongelmaa velipojallakin oli suzukis ku siinä on kans jarruputkia soviteltu miten sattuu :D
mut eikös siellä liikahda öljyä tupla määrä samalla polkimen kiikkeellä kun piirit yhdistää? jotenka aattelisin tehon puolittuvan. jotain ongelmaa velipojallakin oli suzukis ku siinä on kans jarruputkia soviteltu miten sattuu :D
näin minäkin kuvitelen edelleen, kerta nyt painetta tulee saman verran kummastaki piiristä, mutta tuotto kasvaa, eli polkimen liike pienenee, mutta sama paine, jos taas käyttäs pelkkää etupiiriä ni pääsylinterin pinta ala pienenee, toisen männän verran, eli tekee samalla poljinvoimalla enemmän painetta, mutta vähemmän tuottoa, ni polkimen liikerata pitenee
vittu tulipas epäselvä teksti:)
Jos se pääsylinteri on edelleenkin sellainen kun kuvittelen sen olevan niin poljin painaa ensimmäistä mäntää jonka tuottama paine painaa toista mäntää(on siellä jousia välissä mutta niiden voimilla ei käytännön merkitystä).
Ja koska koko järjestelmän tuottama paine määräytyy männän pinta-alan ja voiman perusteella niin ei sinne sitä painetta tule sen enempää suhteessa poljinvoimaan oli toinen piiri tyhjänä eli täynnä.
hmm, näiden perusteella kytken etupiirin eteen, takapiirille satulat myös roikkumaan, ja muutan tuota poljinta koska alkuperäiseen on poljin voima ainakin tuplaten pienempi, vaikka en minäkään paljoa usko sen vaikutukseen.
jos jollain on tähän viellä ajatuksia niin kertokaa toki!
taitaa olla suurin syy silti nytten se että on liian pienet männät nuissa satuloissa suhteeessa jeepin tehostajaan.
Tuo SOS:in teksti nyt avasi mullekin tuota ajatusta.
Tuo sos:n ajatus ei sovellu pääsylinterin yhteyteen, sitä tuossa edellisessä viestissä yritin sanoa. Jos männät olisi erikseen kytketty jarrupolkimeen niin silloin soveltuisi mutta mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei ole.
Mutta joo, siitä takasatuloiden asentamisesta on helpoin ja viisain lähtä liikkeelle, siten saa lisää sitä mäntäpinta-alaan ja näkee miten jarrut alkaa pelata.
Jos polkimesta siirtyvä voima on puolet pienempi niin minusta se on aika paljon? En osaa hatusta sanoa millaisissa suuruusluokissa tehostuksen voimakkuus liikkuu, joten ei pysty vertaamaan poljinvoiman vaikutusta lopulliseen jarrupaineeseen.
Tuo taas selvensi asiaa!
Palataan asialle viikonloppuun mennessä jos kerkeen tekeen muutokset niin kertoilen mihin suuntaan asiat muuttuu. :)
Ookkeis, simpukka uusiks kiinni niin että pysyy, etu panhardi viellä enempi kiinni.
Sitte tehostin parempaan paikkaan jotta saa jarrupolkimella enempi painetta, hirvee työ, ja ekalla polkasulla tuloksia, suzukin poljin runko poikki!!! :( Lähin emoa kattoon tupaan, siellä ei jarruja tarvita....
ristus jotta tämä on paska harrastus X)
Lähin emoa kattoon tupaan, siellä ei jarruja tarvita....
ristus jotta tämä on paska harrastus X)
Pysy poissa sieltä tuvasta....:D:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4907&pictureid=155556
Ehkäpä nytten pysyy panhardi kiinni.
Mitäs hydrauliikka jos se laitetaan jarruttelemaan ihan suoraan?
poljinventtiili...?
kai sitä käytettäs jos se toimis...
Mitäs hydrauliikka jos se laitetaan jarruttelemaan ihan suoraan?
poljinventtiili...?
kai sitä käytettäs jos se toimis...
eikös hydropuusteri aja tuon asian ja jarrut toimii vaikka kone sammuski?
no toimiihan se ja siinä se pointti jo tuliki XD eiku tuli vaan mieleen ku olis nurkis jos romut kaikki sellatteeseen systemaattiin, pitänee käydä kaverin vanissa varkaissa.
no toimiihan se ja siinä se pointti jo tuliki XD eiku tuli vaan mieleen ku olis nurkis jos romut kaikki sellatteeseen systemaattiin, pitänee käydä kaverin vanissa varkaissa.
muutenhan kyl toimis, tolla suoralla hydrauliikalla ja paineakulla, mutta sit ku akku tyhjä, ni jarruja ei löydy vaikka kuinka polkis, esim jos hinataan konevian takia tms.
hydropuustilla toteutetussa kuitenki jarrut toimii niinkauan, ku linjat on ehjät
Kiitos tosta pointista, mitäs normaalisti on paineet perusohjaustehostimen pumputtimes?
Jeah, ensimmäinen kunnon koeajo, auto toimi ilman ongelmia, uusi ohjausvarren kiinnike kesti, ja katolleen meni hyvin!! XD viedota jos osais viä laittaa.
Noin, sainhan tuon pätän tänne
https://www.youtube.com/watch?v=S_rlsaIe84w&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=7NT6Q-BvIPo&feature=youtu.be
Kamera otti häiriön näköjaan kojelaudalla, ja äänet ihan väärällä ajalla.
Jarrut tuntu toimivan nytten ihan hyvin, lisätään eteen viellä toiset satulat jotta pinta-ala ero saadaan tarpeeksi suureksi niin pitäisi toimia sen jälkeen kunnolla.
Hyvät palstalaiset, kerron salaisuuden: Takavinssi ei auta yhtään mitään kun se on tallin nurkassa!!
On se syvällä, ja piukassa, ja on viellä päivän pari että saadaan hinaus apuja :////
Kiitos Vuorsolan Mikolle! Nousihan se sieltä vaikka jouduin alentuun mersun apuun :)
taas testiä ajettu ja ilman ongelmia päästiin kotiin asti, ihmetystä herätti kyllä se että moottori ei 4 tonnia enempää kierrä, vaan roiskii niinkuin menisi rajottimelle. oliskohan liian pienet bensan paineet? tai pitää varmaan koittaa tulpatkin vaihtaa kun ei tiedä miltä vuosisadalta net on.
Ohjaussylinteri on näillä renkailla nyt pakko sorvailla raidetangon tilalle, pitäisi laittaa uusi pumppu mutta jeepin lameli pumppua en haluaisi laittaa, kestääkös mikää hammasratas pumppu tälläsiä kierroksia?
Mäntä pumppu on niin suuri ettei taho saada sopiin mihinkään.
Lapsen vikaakin löyty, kompura konehuoneessa, paineilman poisto puolelta tulee tällähetkellä vettä lukkoja käyttäessä xD
kuksassa on rataspumppu kampiakselin päässä ja rajotin tais olla 7200rpm
Kadonnetta motivaatiota on koetettu etsiä jälleen, pienimuotonen koeajo piristää aina mieltä kummasti :)
elikkäs näin ikään :)
https://www.youtube.com/watch?v=sXZpD1qqk8s
jaahas. Ollaan siinävaiheessa että eiköhän se ole aika tämä projekti ottaa ja myydä!
Kipiää tekee mutta eipä näytä valmistuvan tuosta.
Otan järkeviä tarjouksia vastaan ja myyn osinakin.
040-5183370
Myydään pois edelleen.
044-2382291
vaihdetaanki vaikka mihin.
mönkijä, 1270/222 rihlakko, suzuki jimny.mitä vain.