View Full Version : Mikä kestää hj:n etuakselissa?
hj 60/61
14.04.2012, 17:57
Tänään poksahti SLCK:n ajoissa hj:n etuperästä joku? Vetari, murros, napalukko? Ei siis vielä avattu ja tutkittu vahinkoja! Mistä kannattaa hakee varaosat, jos kyseinen vika johtuu jostain edellä mainituista? Ajattelin itse tamgearssia... Onko kellään kokemusta niiden GI-TECH HD murroksista? Kestääkö ne "normaali käyttöä"? Kannattaako osat hankkia jostain muualta? Valkeakoski vaan olis niin lähellä, että ei tarvis tilailla... :)
eikai sieltä muuta saa paskottua kuin murroksen. ja napalukko jos on paikoillaan niin ei vikaa siinäkään yleensä. siitä menee enintään ne pultit poikki ja napalukko lentää hukkaan :D
murrokseksihän kannattaa laittaa se mihkä rahapussin nyörit antaa myoden.
järjestyksessä: lonfield. uus koppasen rj/lj murros. tml kromo, tml hd, tai se tamgearsin murros. tai normi tarvikepuljusta löytyvä...
Perus ajoon ja kevyeen offiin tamgearssin hd, mulla ainaki kohtuullisesti kestäneet 37" renkaillakin, tosin 35" meni 2kpl, toinen oli tml ja toinen mikälie paska :) Kuhan muistaa ajella järki päässä niin kestävät,
GI-tekkejä hajotettu kerrostalon parkkiruudussa 205sr16 renkailla, joen ei suosittelua. Murroshan se yleensä 60-sarjalaisesta ottaa itseensä.
Melkein voisin suositella pelkästään lonkkarin murroksia hojoon, siinä tulee keulalle niin paljon painoa. Mieluummin tiettu koko 30-spline setti
Vetarikin voi sitte katketa melko "helposti".. ainakin hj-61 akselista.. 8 rastia on ovipeltiin ilmestyny.:D:D ja tänään kyl räjähti sit murroskin.:rolleyes: Paskoja nuo toyotan murrokset kun tyhjäkäynnilla taaksepäin ajaessa poksahti..:mad:
BJ-40/76
14.04.2012, 21:51
Yleisellä tasolla; ainut vetonivel mitä ei kannata laittaa mihinkään käyttöön, on tuommoinen, missä "rasvaurat" maljan puolella, suoraan noin 2mm kohti ulkokehää, näitä on "räjähtänyt" aivan liian helposti.
Ja sitten tapaus, että hj:tä ajetaan neliveto päällä, ja käännetään kuivalla , puhtaalla asfaltilla parkkiruutuun, vastaa käytännössä melkein samaa, kun vedetään tukkirekkaa ojasta, siten että hj on asfaltilla (siis pikku ykkösellä eteenpäin, siis enemmän vetovoimaa, kuin vinssille luvataan:eek:)
Sitten se, että mikä on paras/huonoin vakionivel, en osaa sanoa, itselläni bj-40:ssä ei ole koskaan ollut uusia vetoniveliä, ja yksi käytetty on räjähtänyt.
toki en ole yrittänyt tahallaan särkeä:rolleyes:
Sitten nuo ns. lujemmat; itse laittasin nuo isommat, oliko uuden läjän?, nivelet, jos olis ongelma. ja jos suuri ongelma niin joku hd-versio?
Ja nuo kaikkein kalleimmat; varmaan ihan hyviä ja kestäviä, mutta jos pitää tilata myös vetoakselit, niin silloin jos/kun sattuu rikkoutumaan niin voi mennä myös vetoakseli, ja silloin tulee rempalle hintaa, jos joutuu kuriirilla jenkeistä pikana tilaamaan (siis hinta/kallis on suhteellinen käsite, varsinkin jos tuo etuakseli pysyy nipussa, ja auto tulee aina ajamalla kotiin)
Ja sitten topiikin aloittajan tapaus; kyseessä lienee rakenneltu, isopyöräinen ja jopa normaalia hj-60 suuremmalla etuakselipainolla oleva auto?
-> joko parempaa niveltä kehiin, tai sitten ajella varovaisesti?
Yleisellä tasolla; ainut vetonivel mitä ei kannata laittaa mihinkään käyttöön, on tuommoinen, missä "rasvaurat" maljan puolella, suoraan noin 2mm kohti ulkokehää, näitä on "räjähtänyt" aivan liian helposti.
Ja sitten tapaus, että hj:tä ajetaan neliveto päällä, ja käännetään kuivalla , puhtaalla asfaltilla parkkiruutuun, vastaa käytännössä melkein samaa, kun vedetään tukkirekkaa ojasta, siten että hj on asfaltilla (siis pikku ykkösellä eteenpäin, siis enemmän vetovoimaa, kuin vinssille luvataan:eek:)
Sitten se, että mikä on paras/huonoin vakionivel, en osaa sanoa, itselläni bj-40:ssä ei ole koskaan ollut uusia vetoniveliä, ja yksi käytetty on räjähtänyt.
toki en ole yrittänyt tahallaan särkeä:rolleyes:
Sitten nuo ns. lujemmat; itse laittasin nuo isommat, oliko uuden läjän?, nivelet, jos olis ongelma. ja jos suuri ongelma niin joku hd-versio?
Ja nuo kaikkein kalleimmat; varmaan ihan hyviä ja kestäviä, mutta jos pitää tilata myös vetoakselit, niin silloin jos/kun sattuu rikkoutumaan niin voi mennä myös vetoakseli, ja silloin tulee rempalle hintaa, jos joutuu kuriirilla jenkeistä pikana tilaamaan (siis hinta/kallis on suhteellinen käsite, varsinkin jos tuo etuakseli pysyy nipussa, ja auto tulee aina ajamalla kotiin)
Ja sitten topiikin aloittajan tapaus; kyseessä lienee rakenneltu, isopyöräinen ja jopa normaalia hj-60 suuremmalla etuakselipainolla oleva auto?
-> joko parempaa niveltä kehiin, tai sitten ajella varovaisesti?
No toi tais nyt olla ihan toyotan oma nivel mikä hajos..:)
Mut edellinen omistaja oli räjäyttäny kyl longfieldinkin..:D
Yllättävän hyvin on kestäny tamgearsin nivel (Valkeakoski wuhuu \o/), vaikka pääsi peräöljyt napaan tossa puol vuotta sitten ja nivel oli kohtuu heikossa hapessa noin käsin pyöritellessä ja napsuttelee kääntäessä nytkin. Kai se kohta hajoo, mut ei voi silti haukkua!
toyota4x4
15.04.2012, 03:03
long fieldin cromot kesti mulla sen 3 vuotta ilman ongelmia. veto akseleita meni 3kpl 38.5 boggereilla 3litarasella td-koneella. on parasta mitä rahalla saa ja tulee pitkässä juoksussa halvimmaksi.
Ite olen edelleen sitä mieltä että vähäisellä järjenkäytöllä tulee halvimmaksi!
helmapelti
16.04.2012, 15:01
Itsellä on koko etuakselin korjaussarja murroksineen valkeakosken tamgearssilta odottamassa paikalleen pääsyä, toiset on väittänyt että alkuperäiset kestää vaikka paukkuu perkeleesti. Ei sitä pauketta jaksa kuunnella ja ne vois jättää varaosiks jos ja kun tulee offiremppaa.
Persaukisena harrastajana aion käyttää liukkaita 35" renkaita ja ahkerammin vinssiä.
On muuten poikkeuksellisen hyvä asiakaspalvelu koskin tamgearsilla, siellä on pohdittu hj:n vikoja ja kaveri kertoo mitä tietää ja suosittelee tekevän, kaivaa räjäytyskuvia ennenkuin ehtii kysyä, netissäkin taitaa olla kuvia putiikin sivuilla.
On muuten poikkeuksellisen hyvä asiakaspalvelu koskin tamgearsilla
100% samaa mieltä tuosta.
hj 60/61
21.04.2012, 19:39
Joo samaa mieltä kanssa, siellä on tosi hyvä ukko tiskillä... Siksi niiden osat aattelin autooni ruuvata...
Vaikka nyt ajaudutaan aiheesta, niin on kyllä pakko todeta myös ko puljun palvelun olevan ensiluokkaista.
mikkoimp
22.04.2012, 21:31
Ite olen edelleen sitä mieltä että vähäisellä järjenkäytöllä tulee halvimmaksi!
itse olen juuri eri mieltä, vähäisellä järjenkäytöllä kaikki tulee kalliiksi :D
Tietty jos silleen ajattelet, mutta yleensä offatessa järkeä ei käytetä OLLENKAAN! :)
Tietty jos silleen ajattelet, mutta yleensä offatessa järkeä ei käytetä OLLENKAAN! :)
Kerrankin joku kuka on munkans samaa mieltä..:D:D:D