View Full Version : HJ61 taka-akseli
Taka-akselin oikean vetarin pultit kämähti poikki, olivat ilmeisesti löysällä kun oli syönyt vetarista reiät soikeaksi, napakin luonnollisesti huonona.
Kyse on siis 100% lukko akselista, käykö lukottoman 60/61 akselin osat suoraan tällaiseen?
Ja kaupan päälle toinen (tyhmä) kysymys, yritin työntää vetaria takas paikalleen tuloksetta, lukko on päällä, pitääkö kytkeä pois päältä vai tökkiikö se muutenvaanvittuillessaan johonkin...
Hessu888
14.04.2012, 17:31
käykö lukottoman 60/61 akselin osat suoraan tällaiseen?
Täyskevennettyyn akseliin ei käy puolikevennetyn napa/vetari.
Ja kaupan päälle toinen (tyhmä) kysymys, yritin työntää vetaria takas paikalleen tuloksetta, lukko on päällä, pitääkö kytkeä pois päältä vai tökkiikö se muutenvaanvittuillessaan johonkin...
Lukko pitää olla koko ajan päällä ja vetaria voi pikkasen pyörittää ja kumivasaralla lyödä. Jos lukko on ollut pois päältä, on kytkentäholkki päässyt banjon pohjalle jo purkuvaiheessa.
hj 60/61
14.04.2012, 18:14
Mulla kävi sama talvisodassa, pultit poikki ja vetari pihalle... Väliaikainen korjaus pelkillä M8:n pulteilla ja tiivisteliimalla ilman lukkosokkia, ei oo pitkäikäinen. Trust me :D Itse hioin pinnat puhtaiksi ja pärseet pois, vetarin reikiä en työstänyt, muuta kun pinnoilta, akselin päähänkin oli jättänyt hyvät jäljet, ne hieroin. Kierreliimalla uudet pinnapultit+kartiolukot+lukkoprikat+mutterit. Uus stefa ja joka puolelle tiivisteliimaa... Hyvin on kestänyt... Nyt on vaan aika tutkia etuperän kunto... :D
BJ-40/76
14.04.2012, 21:26
Taka-akselin oikean vetarin pultit kämähti poikki, olivat ilmeisesti löysällä kun oli syönyt vetarista reiät soikeaksi, napakin luonnollisesti huonona.
Kyse on siis 100% lukko akselista, käykö lukottoman 60/61 akselin osat suoraan tällaiseen?
Ja kaupan päälle toinen (tyhmä) kysymys, yritin työntää vetaria takas paikalleen tuloksetta, lukko on päällä, pitääkö kytkeä pois päältä vai tökkiikö se muutenvaanvittuillessaan johonkin...
Oikaan puoleinen, siis se lyhempi, missä n. vajaa 10cm pitkät boorit, pitää olla lukollisesta taka-akselista, siis ns. hj-61:stä (vaikka täsmälleen sama taka-akseli löytyy myös hj-60:stä, silloin kun se on kytkettävillä lukoilla)
Siis ei käy hj-60 vm -80-> -86 väliset vetoakselit, mutta täyskevennetyn napa saman. (siis oliko 82->89)
Ja tuo vetari pitäs mennä paikalleen, kun toinen takarengas ei pääse pyörimään, ja pyörittää vetoakselista; jos jää noin 6 cm ulos, niin ei mene lukkomurikan pooreihin, ja jos jää noin 3cm ulos, niin ei mene tasauspyörästön pooreihin, ja jos jää 5mm ulos, niin silloin keskitystappi takanavan ja vetarin välissä ei mene reikään, voi koputtaa tai vetää muttereilla, JOS reikä on kohalla!
ja jos lukkoholkki on pudonnut alas, niin vaikea saada takaisin paikoilleen, varsinkin jos tippunut haarukasta.
-> katso vetarin reiästä, että onko molemmat poorit keskellä? jos ei, niin työnnä esim. kierretanko niin syvälle , että menee perille: (siis niin pitkälle kuin vetari menee) ja pyöritä pinjonista, niin pitkään että holkki menee lukkoasentoon.
Kaveri painaa kierretankoa perän sisään, ettei pääse lipsahtamaan ulos.
No nythän alkoi tulemaan faktaa...
Lukko on kyllä ollut koko ajan päällä, eli holkki pitäis olla paikallaan?
Se vetari jää juurikin jotain 6-7cm ulos, eli ilmeisesti ei vaan halunnut ilman väkivaltaa lukkomurikan booreihin.
Tässä tapauksessa (sotaa nähnyt trial kottero), oli joku vaihtanut pinnapultit normi 8.8 pultteihin täyspitkillä jengoilla, taitaapi olla aika paljon parempi se alkuperäisversio, eli pitää muuttaa se ehjä (vielä?) puolikin kestävämpään suuntaan.
Nyt kun vain saisi jostain käyttettyä osaa, ettei tarvisi ehjästä auton alla olevasta akselista alkaa hätäpäissään purkamaan.