PDA

View Full Version : Maasto ajoneuvolla tiellä tietoa


Lalli bj40
13.04.2012, 12:04
Olin yhteydessä trafiin tarkoituksena rekisteröidä maasto ajoneuvoksi auto jossa volvon porttaalit alla yms yms eli ei ole enää auto koska siihen on vaihdettu yli 50% osia juttu on vielä kesken mutta tällaisen tiedon lakipykälistä antoivat josta voi päätellä eli jos ajat kovasti muutetulla autolla joka poistettu rekisteristä ja voit sanoa että se on maastoajoneuvo ja jos siinä on maasto ajoneuvoon tarkoitettu vakuutus ei sinua voida sakottaa jos ajat lyhyitä matkoja tiellä tai ylität tien eikä tietääkseni ole missään määritelty mitä polttoainetta tulee käyttää jos ajaa maastoajoneuvolla lyhyen siirtymän tiellä.

11 § (12.10.2006/899) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#a12.10.2006-899)

Maastoajoneuvon käyttö tiellä

1. Moottorireellä ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan. Moottorirekeä ja pyörillä varustettua maastoajoneuvoa saa tämän lisäksi tarpeellista varovaisuutta noudattaen tilapäisesti kuljettaa tiellä, jos:
a) sen kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa kuljetustehtävän tai maaston olosuhteiden vuoksi;
b) sen kuljettamista tiellä on pidettävä tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena;
c) siihen on lisättävä polttoainetta sen käyttömaaston välittömässä läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella;
d) se on siirrettävä tieliikenteeseen tarkoitetusta ajoneuvosta maastoon c kohdassa tarkoitetulla alueella; tai
e) sitä on säilytettävä c kohdassa tarkoitetulla alueella sijaitsevalla pysäköintipaikalla.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa moottorireellä on käytettävä ensisijaisesti tien auraamatonta osaa.
3. Traktoriin kytkettyä rekeä saa käyttää tiellä vain poikkeuksellisesti ja vain, jos muulle liikenteelle ei aiheudu vaaraa tai haittaa. Rekeä saa kuormittaa olosuhteiden ja liikenneturvallisuuden sallimaan määrään.

Calmari
13.04.2012, 16:03
Olin yhteydessä trafiin tarkoituksena rekisteröidä maasto ajoneuvoksi auto jossa volvon porttaalit alla yms yms eli ei ole enää auto koska siihen on vaihdettu yli 50% osia
Jos tuo auto statuksesta eroon pääsy onnistuu niin eikös se menis moottorityökoneeksi ??
voi olla tuo maastoajoneuvoksikin aika haastavaa ainakin ajoneuvolain mukaan, tosin Trafi ei siitä ilmeisesti nykyään välitä vaan tulkitsee ajoneuvojen käyttötarkoitukset oman mielensä mukaan
"Maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä."

Lalli bj40
13.04.2012, 16:21
Näin vastasi trafi tänään kun tiedustelin traktoriksi tai erikois ajoneuvoksi rekisteröintiä mutta moottorityökone selvitys on vielä kesken ja siihen luokkaan on toden näköistä saada omavalmisteiset metsäkoneet sekä omavalmisteiset maastoajoneuvot joita tullaan käyttämään työ tehtävissä sekä niiden siirroissa tiellä.


Traktorilta vaaditaan tyyppihyväksyntä, joten pienen sarjan hyväksyminen traktoriksi on hyvin raskas prosessi. Erikoisajoneuvoja ei ole tunnettu enää yli kymmeneen vuoteen, joten se ei ole myöskään vaihtoehto.

Suomessa on jo nyt satoja tai tuhansia maastoajoneuvoja esim. kaikki maastomönkijät. Niiden rekisteröintivelvollisuuteen ei vaikuta ajoneuvojen määrä tai poliisin mielipide. Maastoajoneuvoista ainoastaan moottorikelkat pitää rekisteröidä.

Calmari
13.04.2012, 16:33
Suomessa on jo nyt satoja tai tuhansia maastoajoneuvoja esim. kaikki maastomönkijät. Niiden rekisteröintivelvollisuuteen ei vaikuta ajoneuvojen määrä tai poliisin mielipide. Maastoajoneuvoista ainoastaan moottorikelkat pitää rekisteröidä.
Miten muuten meinasit rekisteröidä tuon maasto ajoneuvon kun niitä ei rekisteröidä, varmaan kerran otettava sakot poliisilta ja käräjillä käytävä selvittämässä ajoneuvoluokka, muutenhan kaikki katsastamattomat kilvettömät pelit olisi maastoajoneuvoja, autoonhan on voitu vaihtaa 50% osista ilman että se näkyy mitenkään :-)

BJ-40/76
13.04.2012, 17:22
Miten muuten meinasit rekisteröidä tuon maasto ajoneuvon kun niitä ei rekisteröidä, varmaan kerran otettava sakot poliisilta ja käräjillä käytävä selvittämässä ajoneuvoluokka, muutenhan kaikki katsastamattomat kilvettömät pelit olisi maastoajoneuvoja, autoonhan on voitu vaihtaa 50% osista ilman että se näkyy mitenkään :-)

Siis onnistuskohan tuo siten, että poistetaan rekisteristä (vrt. romutustodistus) ja rekisteristä poisto- asiakirjaan merkitään että muutettu rekisteröinti vapaaksi maastoajoneuvoksi?

Jos ottaa vain maastoajoneuvon vakuutuksen, ja auto on liikekäytöstä poistossa (olkoon vaikkapa pelkkä runkonumero tms. entistä) niin kyllä viranomaisilla on niin paljon aikaa, että vääntävät sen autoksi, ja pätkähtää
sanktiot päälle tuosta käytöstä, ja jos vaihdettu yli 50% osia, niin vielä autovarot!

Hmmm? onnistusko tuosta tekemään hinattavan laitteen? siis kuorma-autolla hinattavan? sais oikein rekisteriotteen esim." vinssiyksikkö, 2 akselinen, ei jarruja perävaununa, etummainen akseli pakko-ohjaava, polttoaine mootoripolttoöljy...."
ja kukaanhan ei kiellä kuljettamasta trailerilla perävaunua:rolleyes:

Calmari
13.04.2012, 17:25
Toisaalta tiiän yhen leikkuupuimurin mihi vaihettu koppa, runko, vaihteistot ja akselit, ei vielä liiku mutta tarviikohan tommosta rekisteröiä :-)

Byrocrat
13.04.2012, 19:14
Rekisteröimättömän ajoneuvon kuljettaminen maastossa tai jäällä.

11.04.2012

Lapin alueella on valvonnassa havaittu puutteita kuljettaessa rekisteröimättömiä ajoneuvoja maastossa ja jäällä.

Lainsäädännön mukaan rekisteröintivelvollisuuden alainen ajoneuvo täytyy liikenteessä käytettäessä olla rekisteröity ja siihen tulee olla kiinnitettynä siihen kuuluvat rekisterikilvet käyttöpaikasta riippumatta. Tämä tarkoittaa sitä, että kuljetettaessa esim. henkilöautoa tai moottoripyörää maastossa tai jäällä, on ajoneuvon oltava rekisteröitynä. Tämän lisäksi ajoneuvon tulee olla liikennekelpoinen ja katsastettu. Ajoneuvon verot tulee olla maksettuna ja siinä tulee olla voimassa oleva liikennevakuutus. Lisäksi polttoaineena on käytettävä verollista polttoainetta käyttöpaikasta riippumatta (lakitekstissä ”verottoman polttoaineen käyttöön katsotaan ryhdytyn, milloin polttoainejärjestelmästä tavataan tällaista polttoainetta”. Ajoneuvon ei tarvitse olla edes liikenteessä).
Maastoajoneuvoista rekisteröintivelvollisuus koskee ainoastaan moottorikelkkaa.
Maastoajoneuvoja, joita ei tarvitse rekisteröidä, ovat yksinomaan maastossa käytettäväksi tarkoitetut ajoneuvot, esim. maastomönkijä, ilmatyynyalus ja moottorireki ( jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo).

Esim. Autosta, moottoripyörästä tai moposta ei voi itse tehdä maastoajoneuvoa, koska ko. ajoneuvot on tarkoitettu alun perin kulkemaan tiellä.

Rekisteröimättömiä tai rekisteristä poistettuja ajoneuvoja saa kuljettaa ainoastaan muulta liikenteeltä eristetyllä työmaalla taikka tehdas, satama, varasto, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella.(AjoneuvoL 2§)

Ajoneuvon rekisteröintivelvollisuudesta riippumatta tiellä tai maastossa käytettävässä ajoneuvossa täytyy olla voimassaoleva liikennevakuutus.
Ajoneuvossa ei tarvitse olla liikennevakuutusta (LiikennevakuutusL 2§ ), kun sitä käytetään:


Liikenneväylistä erillään olevassa paikassa maatilatalouden työhön tai olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen.
Kun se on säilytettävänä tai korjattavana autovajassa tai korjaamossa tai muussa liikennevälistä erillään olevassa paikassa
Kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.

Calmari
13.04.2012, 19:16
Rekisteröimättömän ajoneuvon kuljettaminen maastossa tai jäällä.

11.04.2012

Lapin alueella on valvonnassa havaittu puutteita kuljettaessa rekisteröimättömiä ajoneuvoja maastossa ja jäällä.

Lainsäädännön mukaan rekisteröintivelvollisuuden alainen ajoneuvo täytyy liikenteessä käytettäessä olla rekisteröity ja siihen tulee olla kiinnitettynä siihen kuuluvat rekisterikilvet käyttöpaikasta riippumatta. Tämä tarkoittaa sitä, että kuljetettaessa esim. henkilöautoa tai moottoripyörää maastossa tai jäällä, on ajoneuvon oltava rekisteröitynä. Tämän lisäksi ajoneuvon tulee olla liikennekelpoinen ja katsastettu. Ajoneuvon verot tulee olla maksettuna ja siinä tulee olla voimassa oleva liikennevakuutus. Lisäksi polttoaineena on käytettävä verollista polttoainetta käyttöpaikasta riippumatta (lakitekstissä ”verottoman polttoaineen käyttöön katsotaan ryhdytyn, milloin polttoainejärjestelmästä tavataan tällaista polttoainetta”. Ajoneuvon ei tarvitse olla edes liikenteessä).
Maastoajoneuvoista rekisteröintivelvollisuus koskee ainoastaan moottorikelkkaa.
Maastoajoneuvoja, joita ei tarvitse rekisteröidä, ovat yksinomaan maastossa käytettäväksi tarkoitetut ajoneuvot, esim. maastomönkijä, ilmatyynyalus ja moottorireki ( jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo).

Esim. Autosta, moottoripyörästä tai moposta ei voi itse tehdä maastoajoneuvoa, koska ko. ajoneuvot on tarkoitettu alun perin kulkemaan tiellä.

Rekisteröimättömiä tai rekisteristä poistettuja ajoneuvoja saa kuljettaa ainoastaan muulta liikenteeltä eristetyllä työmaalla taikka tehdas, satama, varasto, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella.(AjoneuvoL 2§)

Ajoneuvon rekisteröintivelvollisuudesta riippumatta tiellä tai maastossa käytettävässä ajoneuvossa täytyy olla voimassaoleva liikennevakuutus.
Ajoneuvossa ei tarvitse olla liikennevakuutusta (LiikennevakuutusL 2§ ), kun sitä käytetään:


Liikenneväylistä erillään olevassa paikassa maatilatalouden työhön tai olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen.
Kun se on säilytettävänä tai korjattavana autovajassa tai korjaamossa tai muussa liikennevälistä erillään olevassa paikassa
Kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.

Yrittääkös Trafi taas tehdä lakeja, noihinkin lopullinen tuomio haettava hallinto-oikeudesta tai muuten selvitettävä esim mikä on auto

Lalli bj40
13.04.2012, 22:06
tuota olenkin miettinyt mutta trafi on onneksi tehnyt liikaa sääntöjä joten oikeen hyvin ja monesti kun lukee laki pykälät ja puuttuu pieniin porsaan reikiin niin voi olla mahdollista löytää aukkoja lähinnä tuo moottorityökone rekisteröinti tai luokittelu maastoajoneuvoksi


esim:

jos auto josta koitetaan tehdä maastoajoneuvo ei saa rungoltaan olla autotehtaan valmistama runko se on lähtökohta jos rungon on valmistanut vaikka yritys jonka toimialaan kuuluu työkoneiden valmistus ja yritys tekee todistuksen rungosta sekä laittaa oman valmistenumerosarjan siihen luokitellaan rungossa kulkeva laite työkoneeksi jos rungon/laitteen valmistaja on käsisydämmellä niin vakuuttanut eikä laite muistuta urheilu-autoa voidaan sitä pitää työkoneena hyvin laaja skaala mutta max nopeus rajoitus on 40km/h ajoneuvossa saa matkustaa max 3-henkilöä


olen näin tämän käsittänyt eli jos perustaa yrityksen kannattaa toimialaan aina laittaa myös työkoneiden valmistus muita porsaan reikiä en ole havainnut jolla asiassa voisi oikeen edetä moottori työkoneen polttoainetta ei ole rajoitettu eikä renkaiden kokoa aika vapaa muutenkin tuo rakentelu käsitin katsastus miehen puheista että kyllä niihin aina joku poikkeus lupa ministeriöstä anotaan johon ilmoitetaan montako tälläistä tehdään ja saattavat tehdä pistokokeita

mutta meinaan nyt selvittää tätä asiaa oikeen urakalla ja kääntää kaikki kivet ja viimesenä oljenkortena käytän kansan edustajaa katsotaan onko se trafi niin korkean aidan rakentanu ettei sitä voi alittaa.

auton ja traktorin oma valmistuksen voi sulkea suosiolla pois todella kallis ce testaus jossa romutetaan ajoneuvo yms joka ikisestä alustan osasta on oltava lähes kaikki tieto huhuttu että mopon/moottoripyörän tyyppittäminen maksais noin 100tonnia ja sitä tehdään ainoastaan jossain italiassa

young n dum
13.04.2012, 23:17
juu tosiaan miullahan on sampo puimuri josta on tehty maastoajonevo missä raktorin renkaat porttaalit yms maasto välineistöä. innolla odotan mitä tän asian tiimoilt selvii.

tuota miun aparaattia on haaveiltu joskus kännis työkoneeks mut sen voi unohtaa..

L-200
13.04.2012, 23:20
juu tosiaan miullahan on sampo puimuri josta on tehty maastoajonevo missä raktorin renkaat porttaalit yms maasto välineistöä. innolla odotan mitä tän asian tiimoilt selvii.

tuota miun aparaattia on haaveiltu joskus kännis työkoneeks mut sen voi unohtaa..

Ootkos aatellu että jos siihe vaikka jonku 2-3 rysää virittelisit perään varsien päähän ja sit selittäsiit että tää o tälläinen rantatroolauslaite
jep... otamma ehken toisellekkin jalalle...

young n dum
14.04.2012, 07:17
Ootkos aatellu että jos siihe vaikka jonku 2-3 rysää virittelisit perään varsien päähän ja sit selittäsiit että tää o tälläinen rantatroolauslaite
jep... otamma ehken toisellekkin jalalle...

onko setällä hiekkaa munissa ku noi hiertää? vai kihahtiko sauna siideri nuppiin? :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2312&pictureid=72267
puimurin kone, raktorin kumit ja vanteet, ilmiselvästi pelaruksen porttaalit;) hyde pumput vaik mettä kuormaajalle jne jne..:)
enemmi työ työ koneelt nykyää näyttää ku autolta.

toyota4x4
14.04.2012, 08:02
"Kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin." mitä tarkoittaa liikenteestä eristetty alue..??alueelle meno tie puomitettu /estetty, aidattu alue??

toyota4x4
14.04.2012, 08:08
auton ja traktorin oma valmistuksen voi sulkea suosiolla pois todella kallis ce testaus jossa romutetaan ajoneuvo yms joka ikisestä alustan osasta on oltava lähes kaikki tieto huhuttu että mopon/moottoripyörän tyyppittäminen maksais noin 100tonnia ja sitä tehdään ainoastaan jossain italiassa

kannattaa hyväksyä kiinassa siellä se ei maksa kuin muutan euron.. voi tilata vaikka 10kpl offipalsta merkkisiä mopoja/moottoripyöriä.. jotka hyväksytty suomen liikenteeseen. tyypittäminen maksaa yhtä paljon kuin muutama tarra ja paperinpalanen.

pee
14.04.2012, 08:11
kansanedustajan käyttäminen kuulostaa kiinnostavalta ?

Hakkarainen saattaa tietää tyypityksistäkin, ainakin MP-puolelta ?

kivinen
14.04.2012, 09:35
Kuinkas nuo teloilla varustetut vehkeet? Onko ne sitten moottorirekiä, työkoneita vai mitä? Joskus täälläkin oli kirjoteltu niiden "kilvittämisestä".

young n dum
14.04.2012, 09:38
Kuinkas nuo teloilla varustetut vehkeet? Onko ne sitten moottorirekiä, työkoneita vai mitä? Joskus täälläkin oli kirjoteltu niiden "kilvittämisestä".

calmarin kanssa oli täst vast juttua ku tuo mein tela elmeri kilvitetään. joha mie puolet oon unehtanu mut Sir Calmari varmaa voi kertoa faktoja.

Calmari
14.04.2012, 09:55
Kuinkas nuo teloilla varustetut vehkeet? Onko ne sitten moottorirekiä, työkoneita vai mitä? Joskus täälläkin oli kirjoteltu niiden "kilvittämisestä".
Tela traktoreista ei ole vielä direktiivejä, ja saahan tohon yksittäiskappale traktoriinkin jonkun kevennetyn systeemin.

Viipo
14.04.2012, 10:53
Miten lie nykyisin, mutta ennenmuinoihan erilaiset itserakennetut vehkeet sai kilvitettyä ihan vaan konttorille viemällä. Setäkin kilvitti jonkun pienen tikasauton, ja kun konttorilla kysyttiin, paljos tällänen kulkee, niin 15km/h vastauksella sai mopon kilven.

Lalli bj40
14.04.2012, 11:37
7 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090#a1090-2002)

Ajoneuvon rakenteen muuttaminen, ajoneuvon rakentaminen ja vaurioituneen ajoneuvon kunnostaminen

Liikenteessä käytettävän ajoneuvon rakennetta ei saa käyttöönoton jälkeen muuttaa sellaiseksi, ettei ajoneuvo enää täytä sitä koskevia vaatimuksia, ellei liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetä vähäisistä poikkeuksista toisin. Jos ajoneuvon alkuperäisistä osista vaihdetaan 50 prosenttia tai enemmän, ajoneuvolle tulee antaa uusi valmistenumero. Tällainen ensimmäistä kertaa käyttöön otettava M-, N- ja O-luokan ajoneuvo on yksittäishyväksyttävä ja muu ajoneuvo esitettävä rekisteröintikatsastuksessa hyväksyttäväksi. Ajoneuvo merkitään rekisteriin rakennettuna ajoneuvona tai rakennettuna ja muutettuna ajoneuvona. Rakennetun ajoneuvon autoverosta säädetään autoverolaissa (1482/1994) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482). (3.4.2009/226) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090#a3.4.2009-226)
Ajoneuvon osien ja osakokonaisuuksien osuudesta ajoneuvosta, ajoneuvon rakenteen muuttamisen ehdoista, vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon rakentamisesta säädetään tarkemmin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.

Bj Andy
14.04.2012, 11:49
a) sen kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa kuljetustehtävän tai maaston olosuhteiden vuoksi;

Jos kyseessä on offiauto niin tämä suolaa lähes kaiken tiällä ajon paitsi kuormauksen,ja tankkauksen ym.

Koska kyseessä on huvi/kilpailu ajoneuvo jolla on tarkoituskin ajaa semmoisessa maastossa mihin se joka tapauksessa joskus uuvahtaa...:D

BJ-40/76
14.04.2012, 15:04
juu tosiaan miullahan on sampo puimuri josta on tehty maastoajonevo missä raktorin renkaat porttaalit yms maasto välineistöä. innolla odotan mitä tän asian tiimoilt selvii.

tuota miun aparaattia on haaveiltu joskus kännis työkoneeks mut sen voi unohtaa..

Jos siinä on vielä leikkuupöytä yms varusteet, niin eikö se ole leikkuupuimuri?
(rivien välistä luettuna, ei taida olla em. varusteita)

Ja jos sitä ajoneuvoluokkaa ei saa muuttaa, niin eikö se ole leikkuupuimuri, jos leikkuupuimurin runko?

-> ei muuta kun yrittämään:cool:

BJ-40/76
14.04.2012, 15:20
Tela traktoreista ei ole vielä direktiivejä, ja saahan tohon yksittäiskappale traktoriinkin jonkun kevennetyn systeemin.

Tuo traktorin tekeminen ei taida onnistua, ainakin taannoin oli mahdottomuus.

ja kuorma-autoa ei voi enää rekisteröidä traktoriksi, ei ainakaan normaali ihminen.
(taannoin makasi yks 6x6x6 mersu konevikaisena ja ikkunat sisässä tuolla maakunnassa, ja yritin silloin että tekis siitä traktorin, mutta ei onnistu millään, olis ollut helpompi tehdä kokonaan uusiksi, ja se ei onnistunut silloinkaan ilman kirjaston kokoista paperisotaa! esim. kuskiin kohdistuvat värinät olisi muistaakseni pitänyt mittauttaa sen ja sen direktiivin mukaan.
Ja silloin kaatumarauta/turvaohjaamo olisi pitänyt hyväksyttää jossain, olikohan Vakola, ja jos olisi ollut esim. nosturi, mikä toimii suojakaarena,
niin sekin olis pitänyt hyväksyttää tuolla:()

Tuokaa ruotsista ns. epa traktori , joka on tehty esim unimokista, ja siitä sitten modaamaan (en tiedä onko edes ruotsissa enää noita epa- traktoreita, ja saako suomessa "kilpiin", mutta eikö EU mahdollista tavaroiden vapaan liikkumisen, ja jos kärähtää ruottalaisella traktorilla ajamisesta, niin traktoreiden autovero on 0%....

Calmari
14.04.2012, 18:35
Mitäköhä paikalline konttori tuoho sanos http://www.youtube.com/watch?v=Yhem3aI8j3U&feature=related

BJ-40/76
14.04.2012, 22:47
Mitäköhä paikalline konttori tuoho sanos http://www.youtube.com/watch?v=Yhem3aI8j3U&feature=related

Pää pyöris kieltävästi niin lujaa, että saikkulin paikka:)

Mutta: ulkomuistista! joskus vielä -70/-80 luvulla olisi ollut mahdollista muutoskatsastaa kuorma-auto traktoriksi, sillä perusteella että jotain luokkaa
ajoneuvoluokka menee alaspäin? ja vaatimuksena oli että rakenteellinen nopeus rajataan 30-40 km/h ja pitiköhän olla 3-pistenostolaite vai "maatalousvetolaite"? ja ainakin yhdessä vaiheessa takajouset piti poistaa.

Siis tuon taannoin mainitsemani 60 luvun 6x6 "rönttä" mersun, olis voinut aiemmin rekisteröidä traktoriksi takatelin disabloinnilla, ja jakolaatikon modaamisella!