Kirjaudu sisään

View Full Version : Skoda felicia apuja. kiire!


Kala92
11.04.2012, 19:07
Joo tuttu löi skodan avaimet käteen ja tuumas et hommaa tähän leima. No konttorilla kävin ja muuten hyvin mut käsijarru ei toimi. Tai toisella puolella ottaa mut toisella puolella ei mitään. Renkula irti ja rumpua irrottamaan. Tässä vaiheessa homma kusi ja rumpu ei irtoa millään. :confused: Lekaa annettu sen verran kun kolmen kilon kuminuijalla saa. Ei viitsi hajottaa joten kertokaa joku mitä teen väärin. Siis keskimutteri on poissa samoin laakeri.

Offipiru
11.04.2012, 19:12
Enpäs oo vielä felician kanssa joutunnu jarrupainiin mutta kova vasara tepsii kuminuijaa paremmin. Ja yks kierros vielä kattoen ettei ole siinä rummussa senmosta pikkiriikkistä 6mm ruuvinkantaa näkyvissä millä rumpu on kiinne sitten pyörän napalaipassa.

Kala92
11.04.2012, 19:17
Joo tota ruuvikantaa en hokannu mistään ja nyt kun anto pari kovempaa iskua vasaralla niin sai sen verran aikaseksi et liikku puoli senttiä ulospäin. mut tuntuu ihan siltä kuin joku kiskois sitä rumpua takaisinpäin. aina kun käsillä vedät sen raon siihen niin pompsahtaa takas paikoilleen.:confused: hyvä homma tää kone tääl autotallissa :D

_LM_
11.04.2012, 19:23
Onko jarrukilvessä kumitulppaa josta pääsisi säätämään kenkiä sisäänpäin?
voi olla rumpu senverran kulunut että jarrukengät puree reunaan kiinni...

JJ90
11.04.2012, 19:34
Siihen on kulunu pykälä ja kengät antaa sen kiinnitysjousen verran periksi. Jossei löydy säätöä tai jotain reikää mistä vääntää kenkiä irralleen rummusta, on luvassa voimaa vaativa suoritus jossa laukeaa luultavasti pinnat kengistä jos on kuluneet. Helpoin homma ku rälläköi rummun kuubaan ja laittaa samointein uudet kilkkeet jarruihin.
Been there, done that.:D

Edittiä: Pultin reijästä pitäis saada lipsuteltua kenkiä lähemmäs toisiaan. Näin kertoi google.

Kala92
11.04.2012, 19:44
joo kumitulppa on ja kokeilin heti alus et mitä sen alta löytyy. tainnu insinööreil tulla lievä aivopieru sijoitusvaihees. se reikä on suoraan ripustuksien takana! taidanpa lyödä huomenna rummun kahtia ja hakea huomenna uuden motonetin ihmeellisestä maailmasta. Kiitos neuvoista!

BJ-40/76
11.04.2012, 20:01
säädot kuitenkin jumissa, joten löysää käsijarruvaijeri niin löysälle että varmasti ei ahista.

sitten pistät renkaan takasi ja pyörittelet hiljakseen edestakaisin samalla vetäen itseäsi päin. siis pyöriminen tärkeintä, pyöritä vaikkapa aika ajoin 1/4 kierros ylimäärästä eteenpäin.

Ja katso, että kun rengas ja napa irtoaa yllättäen; ja keijahdat selälleen sen kanssa, niin et loukkaa itseäsi:o

sumpe
11.04.2012, 20:07
Mulla oli juurikin eilen 98 mallisesta skeidasta takaa rumpu pois ku kässäri ei toimi kuskin puolella ja sieltä ei löytynyt mitään säätöä.Säätö on hytissä ja sieltä paljastui audin insinöörin lapsus,vaijeri pääsee pois urastaan ja ei vedä tarpeeks piukkaan.

Villeri
11.04.2012, 20:39
en tiedä mutta felicia on nyt kaiketi näitä volkkarin sukusia pelejä jotenka yks pyörän pultti pois ja lampun kanssa ettiä sieltä semmosen kiilan pää ja ruuvarilla tai jollain nostaa se kiila ylös (on jousikuormitteinen kun pitäis automaattisesti säätyä lähemmäs) jolloin kengät menee kauemmas rummusta ja rumpu pitäis irrota. kiila löytyy navan etupuolelta. abaut kello 10 paikkeilta.

MF356
11.04.2012, 20:59
en tiedä mutta felicia on nyt kaiketi näitä volkkarin sukusia pelejä jotenka yks pyörän pultti pois ja lampun kanssa ettiä sieltä semmosen kiilan pää ja ruuvarilla tai jollain nostaa se kiila ylös (on jousikuormitteinen kun pitäis automaattisesti säätyä lähemmäs) jolloin kengät menee kauemmas rummusta ja rumpu pitäis irrota. kiila löytyy navan etupuolelta. abaut kello 10 paikkeilta.

Juuri näin veikataan täältäkin, ja käsijarrun herättämiseen saattaa riittää kun herkistät jarrukengästä sen kässärivipstaakin saranan.

Kala92
11.04.2012, 21:19
Joo tuossa ollaan nyt kaksissa miehin tapeltu tovi ton kanssa. Just niin kuin sumpe sano oli eka tilanne ennen katsastusta. Ei vaan riittänyt se et vaijerin laitto uralle ja kiristi tappiin. Kiilaakin kovasti etitty, mutta ei löydetty. No huomenna paremmalla onnella uusien jarruhilujen kera.

BJ-40/76
11.04.2012, 21:45
Onhan molemmille puolin uudet hilut?

jos päivität vain toisen puolen, niin se uudempi pitää niin paljon paremmin, että voi tulla taas hylsy:(

Kala92
11.04.2012, 21:56
Joo toivotaan et omistaja raaskii kahet hilut ostaa. Kyseinen henkilö kun on tunnettu nuukuudestaan. Kaulimella saa kovin kätevästi viimeisetkin jugurtit kuulemma purkista mm. :D

JJ90
12.04.2012, 08:24
No, pysyypä asentaja ainakin työllistettynä.. :D

Nerd-O
13.04.2012, 10:02
Itsellä oli VW Caddyn kanssa sama ongelma. Ongelmaan oli ratkaisuna ulosvetäjä. Sillä vaan rumpu irti. Tosin samalla sieltä irtosi vähän kaikki roippeet mukaan.. Rälläköin vielä sen rummun reunan niin ehkäpä se jotain auttaa jos asennuksessa tulee virhe ja jotain pitää taas irroitella.

bluevan
13.04.2012, 10:24
Itsellä oli VW Caddyn kanssa sama ongelma. Ongelmaan oli ratkaisuna ulosvetäjä. Sillä vaan rumpu irti. Tosin samalla sieltä irtosi vähän kaikki roippeet mukaan.. Rälläköin vielä sen rummun reunan niin ehkäpä se jotain auttaa jos asennuksessa tulee virhe ja jotain pitää taas irroitella.

Kovaa ajoa ja olematonta huoltoa niin lopputulos tuossa :)

Kala92
13.04.2012, 11:30
Mitä lie se entinen omistaja tänkin kohalla oli hommannut. Se rumpu joka ei meinannut lähteä oli ihan hirveällä uralla ja sai tosissaan lekaa antaa. Lopulta lähti irti kun porasin paksuimpaa lattaan mitä tallista löyty reiät pyöränpulttien kohalle ja laitoin sen akselin päälle. Sit vaan tarpeeksi pitkät pultit ja eikun kirimään. Tällä puolelle ei oltu varmasti vaihettu paloja ihan vähään aikaan. Ihan lopussa ja muutenkin kaikki hilppeet ihan umpiruosteessa. Toisella puolella senkun vaan kiskasi rummun irti (saatiin kahet hilppeet:D) ja nakkeli uudet hilut sisään. Ilmeisesti tälle puolelle oli joskus vaihettu rumpu ja kaikki muutkin irti lähtevät. :confused: Vieläkun ois halunnu oikein hyvän tehä niin ois sen kuluneen rummun vaihtanut, kun se rummus oleva laakeri oli aikasen loppu. Mut no nyt on vuodeksi leima hommattu.

hami
13.04.2012, 23:23
Itsellä oli VW Caddyn kanssa sama ongelma. Ongelmaan oli ratkaisuna ulosvetäjä. Sillä vaan rumpu irti. Tosin samalla sieltä irtosi vähän kaikki roippeet mukaan.. Rälläköin vielä sen rummun reunan niin ehkäpä se jotain auttaa jos asennuksessa tulee virhe ja jotain pitää taas irroitella.
No voe pyhä jyssäys. Eikö se olis jo parempi jättää nuo hommat jo nuoremmille?
Ulosvetäjää tarvii ko yrittää ympärileikattua palauttaa alakuperäseksi, ei jarrurummun kans.

Nerd-O
16.04.2012, 07:41
No voe pyhä jyssäys. Eikö se olis jo parempi jättää nuo hommat jo nuoremmille?
Ulosvetäjää tarvii ko yrittää ympärileikattua palauttaa alakuperäseksi, ei jarrurummun kans. No toinen vaihtoehto ois tietysti hakata jollain lekalla sitä rumpua, mutta paaaaaaljon nopeempaa oli ulosvetäjällä rykiä se rumpu irti. Tais olla muutaman minuutin homma. Eikä sillä ollut mitään väliä vaikka ne sisuskalut sieltä mukana tulikin, koska ne vaihdettiin uusiin. Tuohon ois varmaan samalla pitänyt uusia se rumpu kun siinä oli melkoinen reunus, jonka takia se ei siis irronnut ihan helpolla. Mutta sitä kun ei alunperin tullut ostettua niin jäi sitten tekemättä.

Sattuivat muuten uusimmassa Tuulilasissakin käyttämään täsmälleen samaa tekniikkaa.

pee
16.04.2012, 20:09
Tuulilasi lehdessähän onkin aina asiantuntevaa ja ammattitaitoista sekä puolueetonta ja turvallista oppia ja mallia jokaiselle...

Ehkä maailman turhin julkaisu :mad: